Lasten rukoiluttaminen pahoinpitelynä

minimivaatimus

Kirjailija Juhani Syrjä toteaa Helsingin Sanomien jutun (3.11.) haastattelulausumassaan lapsia koskien seuraavaa: ”Sen opettaminen, että vanhempien lisäksi on Jumala, joka näkee kaiken, pitäisi kriminalisoida. On pahoinpitely, että lapsia opetetaan rukoilemaan.”

Tämä ääneen ajattelu liittyy Hannu Raittilan ja Juhani Syrjän keskustelukirjaan Mitä voi sanoa? Keskustelukirjeitä kuolemasta (Kirjapaja). Kysymyksessä ei ole siis poliittinen julistus lainsäädännön uudistamisesta. Kuitenkin kysymyksessä on tärkeä keskustelupuheenvuoro, mahdollisesti uuden keskustelun avaus.

Lausumasta tulee myös mieleen vanha sanonta 60-luvun lopulta: ”Olkaa realisteja, vaatikaa mahdottomia!” Vaikka kansalaisten on paikallaan vaatia myös tai edes pieniä parannuksia eduskunnalta ja hallitukselta uskonnonvapauteen liittyen, ei ole hyvä unohtaa perustavoitteita, joihin kuuluu valtion ja kirkon erottaminen kokonaan sekä rationaalisen ja humanistisen ajattelun leviäminen.

Syrjän esittämä vaatimus ulottuu myös koteihin samoin kuin lapsen pahoinpitelyn kieltäminen ja muu lastensuojelu lainsäädäntökin. Lastensuojelunäkökanta yksilön suojana on tosiaan yksi tärkeä ihmisoikeusnäkökanta, joskin toisaalta vedotaan myös kodin katsomusperinteen kunnioittamiseen, mikä perusoikeuksiin liittyen kuuluu katsomusvapausasioihin päivähoidossa ja koulussa.

Syrjän esittämä ajatus viime kädessä tukee sitä vaatimusta, että EDES päiväkotilasten ja koululaisten rukoiluttaminen julkisissa päiväkodeissa ja kouluissa sekä niiden verovaroin järjestämät käynnit kirkossa erityisissä jumalanpalveluksissa tulisi saada loppumaan.

Ja tämän minimivaatimuksen minimivaatimus puolestaan on, että edes kirkkoon kulumattomia lapsia ei vietäisi noihin kirkon jumalanpalvelusmenoihin, mikäli vanhemmat sitä eivät pyydä.

14

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuiset itse

      sanoa viedäänkö lapsi vai ei. Ei sinne ketään pakolla raahata!
      Ja ei nykyisin rukoiluteta, eiköhän se tapa lie ammuvainaan ajoilta.
      Omassa hamassa nuoruudessani jo se kiellettiin!
      (-50luvun lopulla!)

      • vaihteluaa

        Joo, mutta olisi eräänlaista painostamista talon taholta, jos kirkkoon kuulumattomia vanhempia kerta toisensa jälkeen vaivattaisiin asialla, kysymyksellä, ja välillä siinä ehkä valitettaisiin vaikeuksilla järjestää hoitajaa päiväkotiin jääville tai rinnakkaiselle retkelle meneville.

        Eikä kirkkoon kuuluminen suinkaan velvoita vanhempia pistämään lapsiaan kirkkoon, jos se ei esim. kuulu kodinkan ohjelmistoon.. Pakko jalkapuun uhalla poistttiin jo 1800-luvulla. Vanhemmat voivat sanoa, että "me hoidamme nämä asiat itse". Säästöähän tulisi siitä, että kirkkojumalanpalveluskäyntejä ei järkätä. Toki meluiten tilalle jotain muuta, kivaa retkeä.

        Tuon asian suhteen kehitys on kovin eriaikaista ja -vaiheista.. 50-lukulaiset käytänteet saattavat olla vielä 2000-luvullakin paikka paikoin.. Siksi siitä on välillä tarpeen puhua ja muistuttaa.. Hyvä jos teillä edes tuo minimiasia on kunnossa...


      • taas tulee

        päiväkoteihin, on kyllä pistetty kristillinen kasvatus minimiin. Kaikki Laulutkin jätetään laulamatta, jos esiintyy Jeesus. Sama koulussa. Kaikki lapset opiskelee uskontoa sen mukaan kun vanhemmat kirjallisesti sopivat. Vaihtoehdot ovat siis kristinusko, islam ja elämänkatsomus. Muitakin siis voi olla.

        Haluan vielä lisätä, että terve kristillisyys ei kenenkään elämän laatua pahenna. Miksi olet noin katkera ?


      • tai jää päiväkodille
        vaihteluaa kirjoitti:

        Joo, mutta olisi eräänlaista painostamista talon taholta, jos kirkkoon kuulumattomia vanhempia kerta toisensa jälkeen vaivattaisiin asialla, kysymyksellä, ja välillä siinä ehkä valitettaisiin vaikeuksilla järjestää hoitajaa päiväkotiin jääville tai rinnakkaiselle retkelle meneville.

        Eikä kirkkoon kuuluminen suinkaan velvoita vanhempia pistämään lapsiaan kirkkoon, jos se ei esim. kuulu kodinkan ohjelmistoon.. Pakko jalkapuun uhalla poistttiin jo 1800-luvulla. Vanhemmat voivat sanoa, että "me hoidamme nämä asiat itse". Säästöähän tulisi siitä, että kirkkojumalanpalveluskäyntejä ei järkätä. Toki meluiten tilalle jotain muuta, kivaa retkeä.

        Tuon asian suhteen kehitys on kovin eriaikaista ja -vaiheista.. 50-lukulaiset käytänteet saattavat olla vielä 2000-luvullakin paikka paikoin.. Siksi siitä on välillä tarpeen puhua ja muistuttaa.. Hyvä jos teillä edes tuo minimiasia on kunnossa...

        eikä meillä "kysytä" vaan ilmoitetaan ja saa jäädä päiväkodille jos haluaa. Ei ole pakko!
        En minäkään kirkkoon halua,menen jos ei ole muita sillä kertaa...mielelläni jään sinne poisjäävien kanssa.
        Asiakas on aina oikeassa vaikka olisi väärässäkin.
        Ja minustako puhut katkerana vai kenestä?


      • olivat ennen
        taas tulee kirjoitti:

        päiväkoteihin, on kyllä pistetty kristillinen kasvatus minimiin. Kaikki Laulutkin jätetään laulamatta, jos esiintyy Jeesus. Sama koulussa. Kaikki lapset opiskelee uskontoa sen mukaan kun vanhemmat kirjallisesti sopivat. Vaihtoehdot ovat siis kristinusko, islam ja elämänkatsomus. Muitakin siis voi olla.

        Haluan vielä lisätä, että terve kristillisyys ei kenenkään elämän laatua pahenna. Miksi olet noin katkera ?

        perheiden arvoperusta. Nykyään näistä ei välitetä tai jopa vastustetaan. Mitä siitä on seurannut?: Mielenterveysongelmia, koska ihmisiltä puuttuu perusturva ja moraaliset periaatteet.


    • kaikkee kans!

      Vanhemmat voivat itse tuoda kasvatuskeskustelussa esille että heidän lapselleen ei opeteta yhteiskristillisä tapoja kuten esimerkiksi ruokarukousta tai joulukirkkoa. Lasta ei ole pakko edes viedä kirkollisiin tapahtumiin, oli järjestäjänä koulu, päiväkoti tai muu julkinen laitos. Meillä päiväkodissa on ruokarukous vain tapa, sillä ei ole sinänsä tekemistä itse uskonnollisuuden kanssa. Ja eiköhän suuri osa päiväkodin tapahtumista ja päivärytmistä koostu muista kuin uskonnollisista/kirkollisista tavoista. Eri asia on seurakuntien päivähoitopaikat mutta sinähän voit itse vaikuttaa mihin lapsesi laitat hoitoon.. Höllennä pipoa niin ei elämä näytä niin synkältä. ;)

      • totta vai leikkiä

        "Meillä päiväkodissa on ruokarukous vain tapa, sillä ei ole sinänsä tekemistä itse uskonnollisuuden kanssa."

        Tuossa päiväkodin työntekijä jää ns. itse teossa kiinni. Voi hyvänen naika! Vaikea uskoa, että joku on noin ymmärtämätön! Että ruokarukouksella ei olisi mitään tekemistä uskonnollisuuden kanssa!?

        Rukoushan on tietenkin uskonnollinen rituaali. Lapsia ei pidä, ei saa ohjata, aivopestä, piilovaikutuskasvattaa uskonnollisiin tapoihin.


      • asenne ratkaisee, aina!
        totta vai leikkiä kirjoitti:

        "Meillä päiväkodissa on ruokarukous vain tapa, sillä ei ole sinänsä tekemistä itse uskonnollisuuden kanssa."

        Tuossa päiväkodin työntekijä jää ns. itse teossa kiinni. Voi hyvänen naika! Vaikea uskoa, että joku on noin ymmärtämätön! Että ruokarukouksella ei olisi mitään tekemistä uskonnollisuuden kanssa!?

        Rukoushan on tietenkin uskonnollinen rituaali. Lapsia ei pidä, ei saa ohjata, aivopestä, piilovaikutuskasvattaa uskonnollisiin tapoihin.

        No voi kauhia paikka joo! :D Enpä näe lasten menneen pilalle jostain ruokarukouksesta, ne tekee loppupäivän aivan muita asioita. Jospa selvittäisit ongelmasi uskonnollisia ja yhteiskristillisiä tapoja kohtaan ennen kuin hyökkäät hoitajien kimppuun. Me emme ole syypäitä asenteeseesi, sen kun voi korjata itse. ;) Ja sitä paitsi lapset tekevät päiväkodissa ja tarhassa 99,9% ajastaan jotain aivan muuta kuin ruokarukouksia tai muita uskonnollisia asioita. Osallistuthan itsekin uskonnollisiin toimituksiin esimerkiks häis ja hautajaisis.. menehän siellä sanomaan että se on väärin ja täyttä paskaa. :D

        Harmi ettei ole joulu, toivoittaisin sinulle ihanaa Vapahtajamme syntymäjuhlaa... ;) Toivottavasti pukki tuo sinulle löysemmän pipon lahjaksi. :)


      • tehdä kyllä
        asenne ratkaisee, aina! kirjoitti:

        No voi kauhia paikka joo! :D Enpä näe lasten menneen pilalle jostain ruokarukouksesta, ne tekee loppupäivän aivan muita asioita. Jospa selvittäisit ongelmasi uskonnollisia ja yhteiskristillisiä tapoja kohtaan ennen kuin hyökkäät hoitajien kimppuun. Me emme ole syypäitä asenteeseesi, sen kun voi korjata itse. ;) Ja sitä paitsi lapset tekevät päiväkodissa ja tarhassa 99,9% ajastaan jotain aivan muuta kuin ruokarukouksia tai muita uskonnollisia asioita. Osallistuthan itsekin uskonnollisiin toimituksiin esimerkiks häis ja hautajaisis.. menehän siellä sanomaan että se on väärin ja täyttä paskaa. :D

        Harmi ettei ole joulu, toivoittaisin sinulle ihanaa Vapahtajamme syntymäjuhlaa... ;) Toivottavasti pukki tuo sinulle löysemmän pipon lahjaksi. :)

        Kyseisellä päivähoidon työntekijällä näyttää olevan uskonnolinen pipo tiukalla ja sitä kautta täydellinen epäkunnioitus uskonnottomia perheitä, vanhempia ja siten myös lapsia kohtaan. Lasten rukoiluttaminen päivittäin pöydän ääressä "yleiskristillisiin tapoihin" vedoten on todella väärin.

        Aikuisen osallistuminen sukulaisen, ystävän, tuttavan tai työtoverin häihin tai hautajaisiin on täysin eri asia, ja ne voivat olla myös siviilieremonioita. Toki voit siviilihautajaisissa hiljaa rukoilla, mutta älä ala pitää niissä mitää omaa "messua" puuttuvan papin korvikkeeksi. Uskonnottomat vain ovat rukoilematta häisä ja hautajaisissa.

        Pikkulapsien osalta päivittäiset rukoiluttamiset porukalla olisivat aivan toinen asia. Kerropa, missä kunnassa työskentelet, niin selvitetään tätä asiaa yleisellä tasolla työnantajasi kanssa. Jottain tarttis tehrä sun suhteen alla olevan perusteella.


        "Enpä näe lasten menneen pilalle jostain ruokarukouksesta,... Jospa selvittäisit ongelmasi uskonnollisia ja yhteiskristillisiä tapoja kohtaan ...lapset tekevät päiväkodissa ja tarhassa 99,9% ajastaan jotain aivan muuta kuin ruokarukouksia tai muita uskonnollisia asioita. Osallistuthan itsekin uskonnollisiin toimituksiin esimerkiks häis ja hautajaisis... toivoittaisin sinulle ihanaa Vapahtajamme syntymäjuhlaa..."


      • et varmaan
        asenne ratkaisee, aina! kirjoitti:

        No voi kauhia paikka joo! :D Enpä näe lasten menneen pilalle jostain ruokarukouksesta, ne tekee loppupäivän aivan muita asioita. Jospa selvittäisit ongelmasi uskonnollisia ja yhteiskristillisiä tapoja kohtaan ennen kuin hyökkäät hoitajien kimppuun. Me emme ole syypäitä asenteeseesi, sen kun voi korjata itse. ;) Ja sitä paitsi lapset tekevät päiväkodissa ja tarhassa 99,9% ajastaan jotain aivan muuta kuin ruokarukouksia tai muita uskonnollisia asioita. Osallistuthan itsekin uskonnollisiin toimituksiin esimerkiks häis ja hautajaisis.. menehän siellä sanomaan että se on väärin ja täyttä paskaa. :D

        Harmi ettei ole joulu, toivoittaisin sinulle ihanaa Vapahtajamme syntymäjuhlaa... ;) Toivottavasti pukki tuo sinulle löysemmän pipon lahjaksi. :)

        pahastuisi siitäkään, jos sinun lapsesi päiväkodissa vain olisi sellainen tapa, että ennen ruokaa sanottaisiin yhteen ääneen: "Siunaa Allah ruokamme, Allah on suuri"? Tai jos vain tavan vuoksi opetettaisiin saatanapalvojien loitsuja? Siis sehän olisi vain tapa, ei sillä sen suurempaa uskonnollista merkitystä olisi?


      • tosi tiukka pipo joo :D
        et varmaan kirjoitti:

        pahastuisi siitäkään, jos sinun lapsesi päiväkodissa vain olisi sellainen tapa, että ennen ruokaa sanottaisiin yhteen ääneen: "Siunaa Allah ruokamme, Allah on suuri"? Tai jos vain tavan vuoksi opetettaisiin saatanapalvojien loitsuja? Siis sehän olisi vain tapa, ei sillä sen suurempaa uskonnollista merkitystä olisi?

        Vanhemmat voivat itse sanoa päiväkodin hoitajille että heidän lapsilleen ei opeteta ruokarukousta eikä muitakaan yleisesti käytössä olevia tapoja joilla nyt sattuu olemaan SINUN mielestäsi täysin uskonnollinen tausta. :) Joten suu auki siellä päiväkodissa äläkä täällä hauku syyttömiä. :D

        Ja se "toivotan vapahtajamme syntymäjuhlaa"-juttu oli puhdasta v*ttuilua, sen verran naurettavaa on käytöksesi ja tekstisi täällä.

        ps. En ole millään muotoa itse uskonnollinen, olen wicca. Joten revi siitä. ;) Jään odottelemaan seuraavaa mielenkiintoista kirjoitustasi... :P


      • olen tuo
        tosi tiukka pipo joo :D kirjoitti:

        Vanhemmat voivat itse sanoa päiväkodin hoitajille että heidän lapsilleen ei opeteta ruokarukousta eikä muitakaan yleisesti käytössä olevia tapoja joilla nyt sattuu olemaan SINUN mielestäsi täysin uskonnollinen tausta. :) Joten suu auki siellä päiväkodissa äläkä täällä hauku syyttömiä. :D

        Ja se "toivotan vapahtajamme syntymäjuhlaa"-juttu oli puhdasta v*ttuilua, sen verran naurettavaa on käytöksesi ja tekstisi täällä.

        ps. En ole millään muotoa itse uskonnollinen, olen wicca. Joten revi siitä. ;) Jään odottelemaan seuraavaa mielenkiintoista kirjoitustasi... :P

        joka kirjoitti nimimerkillä "et varmaan", siis se jolle oman viestisi osoitit. Ammatiltani satun olemaan lastenhoitaja, uskonnoltani sitoutumaton, joka toivoo julkisesta päivähoidosta niinikään uskonnollisesti sitoutumatonta. Olen myös sitä mieltä, että ruokarukouksella ON uskonnollinen tausta. Eikö sinun mielestäsi sitten ole?

        Tuo äskeinen viestini on myöskin ainoa viestini tässä viestiketjussa, ainoa missä olen millään tavalla kirjottanut uskonnosta päivähoidossa. Siinä esitin mielestäni asiallisen kysymyksen, johon et muuten edes vastannut. ketään en ole mielestäni haukkunut, joten viitsisitkö kertoa, mitä koit kysymyksessäni haukkumiseksi?

        Ihan tuota ruokarukous-asiaa sinänsä ihmettelen, että kuinka teillä käytännössä toimittaisiin, jos joku vanhempi ei haluaisi lapselleen sellaista opetettavan? Lopettaisitteko tuon tavan, vai eristäisittekö ko. lapsen muusta ryhmästä sen ajaksi? Kai muuten muistatte vanhemmille kertoa, että päiväkodissa teillä tällainen tapana on? Minun kokemukseni mukaan kun se ei ole suinkaan ovin tavallista enää nykyään, en itseasiassa ole missään päiväkodissa viimeiseen kymmeneen vuoteen sellaiseen törmännyt. Työkokemusta on kertynyt lähes kymmenestä päiväkodista pääkaupunkiseudulla. Minulle ei tulisi mieleenkään, että jossain vielä näin tehtäisiin, ellei siitä erikseen kasvatuskeskustelussa kerrottaisi.

        "Ja se "toivotan vapahtajamme syntymäjuhlaa"-juttu oli puhdasta v*ttuilua, sen verran naurettavaa on käytöksesi ja tekstisi täällä."

        Niin, kertoisitko, mitä naurettavaa oli tuossa ainokaisessa tekstissäni täällä, ja miten käytökseni muuten on naurettavaa? Ainakaan en ole tahallisesti kenellekään v*ttuillut. Enkä myöskään ole tehnyt virheellisiä päätelmiä toisten kirjoittajien henkilöllisyydestä. itse näytät syyllistyneen molempiin...

        Minulle on ihan sama, oletko uskonnollinen vai et. Jään odottamaan sinun seuraavaa viestiäsi. Jospa tällä kertaa saisin jopa asiallisia vastauksia asiallisiin kysymyksiin tuon puhtaan v*ttuilun sijaan.


      • vielkö pitää märehtiä...
        olen tuo kirjoitti:

        joka kirjoitti nimimerkillä "et varmaan", siis se jolle oman viestisi osoitit. Ammatiltani satun olemaan lastenhoitaja, uskonnoltani sitoutumaton, joka toivoo julkisesta päivähoidosta niinikään uskonnollisesti sitoutumatonta. Olen myös sitä mieltä, että ruokarukouksella ON uskonnollinen tausta. Eikö sinun mielestäsi sitten ole?

        Tuo äskeinen viestini on myöskin ainoa viestini tässä viestiketjussa, ainoa missä olen millään tavalla kirjottanut uskonnosta päivähoidossa. Siinä esitin mielestäni asiallisen kysymyksen, johon et muuten edes vastannut. ketään en ole mielestäni haukkunut, joten viitsisitkö kertoa, mitä koit kysymyksessäni haukkumiseksi?

        Ihan tuota ruokarukous-asiaa sinänsä ihmettelen, että kuinka teillä käytännössä toimittaisiin, jos joku vanhempi ei haluaisi lapselleen sellaista opetettavan? Lopettaisitteko tuon tavan, vai eristäisittekö ko. lapsen muusta ryhmästä sen ajaksi? Kai muuten muistatte vanhemmille kertoa, että päiväkodissa teillä tällainen tapana on? Minun kokemukseni mukaan kun se ei ole suinkaan ovin tavallista enää nykyään, en itseasiassa ole missään päiväkodissa viimeiseen kymmeneen vuoteen sellaiseen törmännyt. Työkokemusta on kertynyt lähes kymmenestä päiväkodista pääkaupunkiseudulla. Minulle ei tulisi mieleenkään, että jossain vielä näin tehtäisiin, ellei siitä erikseen kasvatuskeskustelussa kerrottaisi.

        "Ja se "toivotan vapahtajamme syntymäjuhlaa"-juttu oli puhdasta v*ttuilua, sen verran naurettavaa on käytöksesi ja tekstisi täällä."

        Niin, kertoisitko, mitä naurettavaa oli tuossa ainokaisessa tekstissäni täällä, ja miten käytökseni muuten on naurettavaa? Ainakaan en ole tahallisesti kenellekään v*ttuillut. Enkä myöskään ole tehnyt virheellisiä päätelmiä toisten kirjoittajien henkilöllisyydestä. itse näytät syyllistyneen molempiin...

        Minulle on ihan sama, oletko uskonnollinen vai et. Jään odottamaan sinun seuraavaa viestiäsi. Jospa tällä kertaa saisin jopa asiallisia vastauksia asiallisiin kysymyksiin tuon puhtaan v*ttuilun sijaan.

        Vai että pitäs yrittää asiallisesti.. Hah! :D No melko agressiiviseen sävyyn itsekin kirjoitit näistä ruokarukousasioista (vai kuka nyt olikin..) Niin metsä vastaa kun sinne huutaa. ;) Ehkäpä tuo TAPA onkin aluekohtainen. Meillä pohjoisessa se ei ole niin harvinaista kuin teillä siellä niin modernissa etelässä. ;P Meillä ei ole lasten vanhemmat ruokarukouksista yms valittaneet, ja työtovereitteni mukaan kyseessä on vain tapa. Meillä se nyt sattuu olemaan ruokarukous millä ruokailu aloitetaan (eli osa päivärytmiä..), mutta emme ole ainoita.. Jos asia sinua kaivelee niin suuresti, niin ehkä on parempi ottaa yhteys kasvatus- ja opetusministeriin, hän kenties osaa sanoa onko se oikein vai väärin. Ja samalla voit mainita että haluat rukoukset päivähoitopaikoissa totaalikieltoon. ;)

        Lapset ei myöskään siitä ruokarukouksesta vahingoitu, ei ainakaan meillä, mitenkäs etelässä on? ..enemmän vahingoittuvat jos tuntevat itsensä erilaisiksi vanhempien (tai hoitajien..) omien negatiivisten ajattelumallien vuoksi.

        Ei muuten ole edes muslimimaahanmuuttajat kieltäneet lapsiltaan ruokarukoukseen osallistumista meilläpäin..ja sitä heiltäKIN kysytään erikseen, kuten kaikilta muiltakin vanhemmilta. Se on osa lapsen kasvatus- ja kehityskeskustelua.. Suosittelen teillekin, hoitajan oma mielipide ei saa määrätä sitä mitä vanhemmat haluavat. :) Parempi pitää ne omat mielipiteet asiasta omana tietonaan ja selvittää mitä vanhemmat tahtovat.. hoitajan tahto on siinä toissijainen.

        Ja oli nyt kukaki sit tääl mikäki kirjoittaja, miks viittis alkaa pähkäilee et kuka o kirjottanu mitäki ja millä tavalla.. mitäs käytämme eri nimimerkkejä joka kerta. ;)


    • onkin

      Uppsala.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe