Romaniassa asuvat

kertokaa

Millainen maa Romania on asua? Yleinen turvallisuus, hintataso yms.? Plussat ja miinukset?

12

5993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva vaihtari '08

      En kyllä asu Romaniassa, mutta olen lähdössä sinne (länsipuolelle) vaihtoon ensi vuonna, jos kaikki menee suunnitellusti. Tänä syksynä olen ottanut aika paljon asioista selville, mutta netistäkään löydy kuin niitä perusfaktoja :/ Ulkoasiainministeriön sivuilta ainakin sai tietoa turvallisuudesta. Tässä kuitenkin nyt jotain, mitä olen saanut selville:

      Yleisturvallisuus on ilmeisesti ihan OK, mutta maassa on kerjäläisiä ja aivonsa pihalle impanneita katulapsia. Englantia kuulemma osataan ihan kivasti. Tiestö on huomattavasti huonokuntoisempa, junayhteydet kuulemma ihan hyvät, mutta siellä kannattaa pitää tavaroitaan silmällä ja esim. vessoista voi olla varastettu pöntöt, mikä kuulostaa aika hurjalta! Hintataso on alhaisempi kuin Suomessa, mutta niin on paikallisten palkatkin (alkaen 100 e). Pimeän tullen ei kannata liikkua kaupungilla yksin. Turvallisuusasiatkin on varmasti aika erilaiset eri puolilla Romaniaa, Bukarestissa huolestuttavin. Listassani on oikeastaan vain negatiivisia puolia, mutta onhan niitä positiivisiakin -eikai paikalliset siellä muuten voisi asua. Romania menee koko ajan eteenpäin ja paljonhan siellä on tehtävää...Hienot maisemat siellä kuulemma on ja helppo lähteä vaikka viikonlopuksi reissuun johonkin toiseen Euroopan maahan :)

      Valitettavasti itseltänikin puuttuu sellainen oikea kongreettinen tieto siellä elämisestä. Jos täällä porukkaa on, jotka tietävät jotain, ottaisin ilolla vastaan kaikki vinkit :)

      • Kesso

        Muijat käyvät kuumina. Länsimaalainen mies on Romaniassa nimittäin kuin rokkitähti. Näin ovat ainakin romanialaiset tuttuni kertoneet.


    • mennä Romaniaan?

      Kaikki romanialaiset, jotka vain suinkin kynnelle kykenevät lähtevät pois maastaan. Mikä siellä voi olla niin kiehtovaa, että sinne joku ihan vapaaehtoisesti lähtee menemään?

      • Tuleva vaihtari '08

        Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta lähteä läntiseen Eurooppaan vaihtariksi. Sinne pääsee lomallakin. Romaniaan puolestaan en välttämättä lähtisi lomalle, mutta kiinnostusta riittää viettää siellä pidempi aika ja tutusta sikäläiseen elämän menoon ja kulttuuriin. Onhan se tiedossa, ettei siellä asiat ole maailman parhaiten, mutta ei se nyt mikään Afganistan ole. Valintaani vaikuttaa myös hintataso (opiskelijan budjetti kun ei ole niin suuri!) ja se, että olen hankkinut jo kavereita kyseisestä kaupungista mihin menen. Oikeastaan en osaa perustella valintaani muulla, kuin että Itä-Eurooppa kiinnostaa paljon enemmän. Uskon myös, että opintojen suhteen on ihan terveellistä mennä avartamaan omia näkemyksiä. Ja voihan se olla, että viime vuoden vaihtarikeikasta Unkarissa löydetty poikaystävä vaikuttaa jonkin verran asiaan :) Ja lähin maa, mihin koululla oli kontakteja on Romania.


    • neitoh-

      Muutin Romaniaan vuosi sitten, sibiu nimiseen kaupunkiin! Vuosi oli hyvin kokemusrikas ja mielta avartava.
      En todellakaan tienny mita odottaa sinne lahtiessani, suomalaisilla kun on aina ollut vahvat ennakkoluulot romaniaa ja romanialaisia kohtaan, oikeesti harva tietaa mika maan todellinen tila on. Ihan samanlaisia tallaajia sielta loytyy kun suomestakin, tosin palkkaerot ovat suuret ja elintaso houomattavasti alhasempi, mutta sekin riippuu paljon alueesta ja kaupungista.

      Romanialaiset ovat mielestani aika suorapuheista kansaa..osaavat olla hyvnkin vieraanvaraisia, mutta heidan lupauksiinsa ei parane aina luottaa. Aikataulut harvoin pitavat ja aina on viivastyksia, paljon lupaillaan asioita, mutta todellisuudessa se on vain potypuhetta!

      Turvallisuudesta sen verran, niin kuin tossa joku oli jo maininnut se vaihtelee varmasti alueittain, missa pain romaniaa asustelee! Muuttaessani sibiuun, mulle vakuutettiin, etta siella on turvallista liikkua eika pida olla turhan huolissaan, sibiussa toisaalta asuu varakkaampaa porukaa, etta ehka sekin vaikuttaa asiaa, mutta kuulemani mukaan esim. BUcharestissa ei missaan nimessa voi liikkua pimealla yksin kaupungilla, sen ovat romanialaiset kollegani kertoneet, ja heihin kylla paranee uskoa!

      Romania on kylla halpa maa/ Yleisilla kulkeminen on halvinta koko euroopassa ja taksia voi kayttaa huoletta, varoa pitaa aina huijareita, jos kuulevat etta puhut englantia saattavat sanoa, etta taksimittari on rikki ja pyytaa jotakin jarjetonta summaa matkasta! Alkutaksa sibiussa on alle euron luokkaa, sekin vaihtelee!
      Hintatasosta viela sen verran, etta ulkona syominen on monessa kohtaa aika kannattavaa..jos ei siis kokkailu innosta, niin ei tule kylla kalliimmaksi kun jos ostat kaupasta ruokatarvikkeet!

      Ilmastosta viela sen verran, etta toisin kun ehka voisi arvailla, romaniassa on ihan kunnon talvi! Meilla kavasi mittari tammikuussa -14 asteessa!
      kesahan on pitka ja kevat alkaa huomattavasti aikasemmin kuin suomessa.

      Paaasiassa olen kylla viihtynyt sibiussa asuessani oikein hyvin!Olen oppinut arvomastamaan monia itsestaanselvyytena pidettyja asioita taalla suomessa...harmittaa kuitenkin, etta suomessa kerjaavien mustalaisten aikaansaannosta, meille tanne on valittynyt aivan vaara kuvan oikeista romaneista, jotka ovat eri asia kun suomeesa kerjaavat mustalaiset (alun perin intiasta lahtoisin) tai suomen romanit!
      Romania on ihan hieno maa..kehittymisen varaa on paljon viela kommunismin jaljilta, mutta asiat ovat menossa parempaan suuntaan koko ajan.

      Ciao

      • millls

        Ihana oli lukea kommenttejasi Romaniasta. Olin Kyproksella töissä vuoden ja siellä oli todella paljon romanialaisia tössä. Yhden romanialaisen kanssa seurustelen jopa nyt ja tämän takia alkoi sitten Romania kiinnostamaan. :) En usko, että sinne oltaisiin koskaan muuttamassa, mutta käymään mennään sinne varmasti.

        Harmittaa tosi paljon, että juuri nuo kerjäläiset isompien kaupunkien kaduilla on varmaan mustanneet suomalaisten kuvaa romanialaisista. Kyllä niihin idiootteihin romanialaisiin tuli myöskin vuoden aikana tutustuttua ja kyllä varmaan itselläkin oli pieniä ennakkoluuloja heistä aiemmin, mutta oppi sen, että romanialaisia (niinkuin kaikkia muitakin kansalaisia, myös kyproslaisia, myös suomalaisia) on niin laidasta laitaan. On aivan mahtavia ihmisiä ja ei-niin-kivoja ihmisiä.


      • Timișoarasta!
        millls kirjoitti:

        Ihana oli lukea kommenttejasi Romaniasta. Olin Kyproksella töissä vuoden ja siellä oli todella paljon romanialaisia tössä. Yhden romanialaisen kanssa seurustelen jopa nyt ja tämän takia alkoi sitten Romania kiinnostamaan. :) En usko, että sinne oltaisiin koskaan muuttamassa, mutta käymään mennään sinne varmasti.

        Harmittaa tosi paljon, että juuri nuo kerjäläiset isompien kaupunkien kaduilla on varmaan mustanneet suomalaisten kuvaa romanialaisista. Kyllä niihin idiootteihin romanialaisiin tuli myöskin vuoden aikana tutustuttua ja kyllä varmaan itselläkin oli pieniä ennakkoluuloja heistä aiemmin, mutta oppi sen, että romanialaisia (niinkuin kaikkia muitakin kansalaisia, myös kyproslaisia, myös suomalaisia) on niin laidasta laitaan. On aivan mahtavia ihmisiä ja ei-niin-kivoja ihmisiä.

        Romania on tosiaan vastakohtien maa monella tapaa. Olen asunut Timișoarassa yhteensä 1,5 vuotta erilaisin pätkin ja olen tykännyt kovasti. Tottakai välillä ärsyttää moni asia, ja yleensä ne kaikista pienimmät kulttuurieroiksi mainitut seikat, kuten päälle puhuminen. Minua ei ole onnekseni huijattu taksissa tms. vaikken ole kieltä ruvennut kunnolla opiskelemaan kuin vasta muutama kuukausi sitten. Romaniassa pärjää tosi hyvin englannilla, ranskalla ja unkarilla ja esim. tuo edellä mainittu Sibiun kaupunki palvelee myös saksaksi. Minultakin on kysytty monta kertaa, miksi ihmeessä olen lähtenyt juuri Romaniaan enkä oikein osaa sitä selittää...Enää maa ei edes tunnu mitenkään vieraalta, kun olen ehtinyt muodostaa sosiaalisia kontakteja ja reissannut paljon. En minäkään Bukarestia kauheasti kehuisi, muualla maassa on paljon kivempia paikkoja nähdä!


      • Bukarestiin töihin
        Timișoarasta! kirjoitti:

        Romania on tosiaan vastakohtien maa monella tapaa. Olen asunut Timișoarassa yhteensä 1,5 vuotta erilaisin pätkin ja olen tykännyt kovasti. Tottakai välillä ärsyttää moni asia, ja yleensä ne kaikista pienimmät kulttuurieroiksi mainitut seikat, kuten päälle puhuminen. Minua ei ole onnekseni huijattu taksissa tms. vaikken ole kieltä ruvennut kunnolla opiskelemaan kuin vasta muutama kuukausi sitten. Romaniassa pärjää tosi hyvin englannilla, ranskalla ja unkarilla ja esim. tuo edellä mainittu Sibiun kaupunki palvelee myös saksaksi. Minultakin on kysytty monta kertaa, miksi ihmeessä olen lähtenyt juuri Romaniaan enkä oikein osaa sitä selittää...Enää maa ei edes tunnu mitenkään vieraalta, kun olen ehtinyt muodostaa sosiaalisia kontakteja ja reissannut paljon. En minäkään Bukarestia kauheasti kehuisi, muualla maassa on paljon kivempia paikkoja nähdä!

        Minulla on tarjottu töitä Bukarestista. Se, mikä huolettaa on palkka, se nimittäin kuullostaa pieneltä suomalaisittain. Eli mulla tarjottaisiin puhtaana kouraan 800euroa (työnantajani maksaa vuokrat, sähköt) riittääkö 800 euroa siellä asumiseen?
        No kyllähän toi 800 euroa kuullostaa pinelta, mutta jos suomessa pienituloinen yksin eläjä saa palkkaa 1500, siitä verot pois, niin kouraan noin 1330. Siitä kun vähentää vuokras 500, niin kouraan jää suomessa 830euroa.

        Mutta siis pärjääkö tuolla 800 eurolla Bukarestissa?


      • jokkeaappelik
        Bukarestiin töihin kirjoitti:

        Minulla on tarjottu töitä Bukarestista. Se, mikä huolettaa on palkka, se nimittäin kuullostaa pieneltä suomalaisittain. Eli mulla tarjottaisiin puhtaana kouraan 800euroa (työnantajani maksaa vuokrat, sähköt) riittääkö 800 euroa siellä asumiseen?
        No kyllähän toi 800 euroa kuullostaa pinelta, mutta jos suomessa pienituloinen yksin eläjä saa palkkaa 1500, siitä verot pois, niin kouraan noin 1330. Siitä kun vähentää vuokras 500, niin kouraan jää suomessa 830euroa.

        Mutta siis pärjääkö tuolla 800 eurolla Bukarestissa?

        joo pärjää, pärjää! Sinne vaan töihin mustalaisten ja kusettajien luvattuun maahan! Varaat itsellesi reppuun mukaan vähän kaasua ja ison puukon...
        Maisemat on joo ihan komee.. Tshernobylin saastuttamat viljapellot tuovat mieleen lähinnä pelkoa! jokainen päivä voi olla viimeinen ja se kannattaa kyseisessä maassa muistaa, eli elä täysilllä! Vesi mikä tulee hanasta on raikasta lähdevettä, tosin siihen on sekoittunut putkista jotain mustaa?? Kiitos ja anteeks!!

        Terveisin: Jorma


    • Rosepark

      Olemme asuneet Timisoarassa nyt 3 viikkoa. Ensivaikutelma on ollut positiivinen. Ihmiset ovat ystävällisiä ja eläminen suomalaisella halpaa. Uskallan naisena kävellä yksin kadulla ja käydä esim. kaupassa. Pääsääntöisesti täällä on saksalaisia ruokakauppoja, joista saa kaikkea mitä Suomestakin. Lapsista pidetään ja hienompaakin ravintolaa voi mennä pikkulasten kanssa. Täällä on kauniita puistoja ja maisemia mutta paikalliset asuvat yleensä ränsistyneissä taloissa ja raha laitetaan ennemmin ulkonäköön ja vaatteisiin. Palkkataso on täällä alhainen ilmeisesti keskimäärin 300 euroa kuussa. Suomalaisia en ole vielä täältä löytänyt. Olemmekohan ainoa perhe täällä? Täällä on ihania leivonnaisia ja apteekkeja tässä kaupungissa paljon. Seconda Hand -shoppeja myös paljon. Kulkukoiria en ole paljon nähnyt tai taskuvarkaitakaan pelännyt. Normaali maalaisjärki mukana pärjää kyllä. Paikalliset harrastavat hengailua ostoskeskuksella. Siellä toki hintataso on kyllä Suomen luokkaa. Paikalliset sairaalat ja koulut ovat vaatimattomia ja ränsistyvät kun verovaroista kustannetaan lukuisia kauniita kirkkoja myös. Julkinen liikenne on halpaa. Myös miehet kiinnittävät täällä huomiota ulkonäköön ja käyvät esim. nypityttämässä kulmakarvojaan yms. En ole nähnyt vasta kuin pari kerjäläistä täällä ja eivät siis häiritse elämää. Köyhyyttä toki on. Suomalaiset lapset kiinnittävät huomiota vaaleudellaan ja hyvillä ulkoiluvaatteillaan. En ole nähnyt kuin yhdet toppahousut leikkipuistossa lapsen päällä. Kauniisiin käytöstapoihin kiinnitetään täällä huomiota eri lailla kuin Suomessa. Aamulla töissä ihmiset kättelevät esim. Työkaverinsa läpi ja ventovieraat auttavat kaupungilla. Kiva kaupunki on! Juomavesi toki ostetaan kaupasta muttei haittaa minua.

    • Suunnittelija

      Kuinka olette viihtyneet Timisoarassa? Kyselen asiaa koska harkitsemme muuttamista Romaniaan lähinnä edullisen kustannustason takia. Olisi mukavaa saada tietoa sieltä aivan paikan päältä esim asuntojen vuokrat ja ruoan hinta kaupoista / ravintoloista

    • Anonyymi

      Minulla on Romanialainen ystävä, jonka olen tuntenut nyt kolme vuotta. Olemme nähneet videopuheluiden kautta, sekä olen lähettänyt hänelle lahjan, jonka näin kuvassa hänen kanssa eli todennäköistä on, että henkilö on sama netissä ja oikeassa elämässä ainakin fyysisesti. Olen kohta 18v ja haluaisin mennä tapaamaan häntä, hän myös on todella innoissaan. Mutta onko Romania turvallinen 18v tytölle matkustaa yksin? (pitää olla vara suunnitelma jos ystävä ei olekkaan kuka sanoo olevansa).Jos ystäväni on kuka sanoo, niin hän olisi minun host enkä olisi yksin. Äiti sanoo, että korruptio on iso romaniassa, että joku mies myy minut ihmiskauppaan toisen miehen leluksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe