Paniikkihäiriön syy asentohuimaus

panikoivan äiti

Halusin vain kertoa, että meidän tyttön vuosia vaivannut paniikkihäiriö katosi, kun hän kävi Tapani Rahkon vastaanotolla. Tyttö oli ehtinyt jo yli vuoden syödä Optiparia (masennuslääke), sekä sai rauhoittavia paniikkikohtausten hallintaan (mm. Diapam).

Sitten paniikkihäiriöt pahenivat ja jäivät päälle... ja niihin liittyi jatkuva huimaus. Tamperelaisena etsin netistä Tampereen parhaan huimausasiantuntijan. Yksi käynti Tapani Rahkon (yksityisellä) vastaanotolla riitti.

Mikä ihmeellisintä, samalla katosi lukihäiriö jonka erityisope diagnosoi jo ala-asteella.

Kun asentoelimet antavat väärää informaatiota, se vaikuttaa paitsi silmänliikkeisiin, myös yleiseen oman vartalon hallintaan ja aiheuttaa pahoinvointia. Lievässä muodossa sitä ei välttämättä yhdistä huimaukseen. Silti seuraukset voi olla vakavia ja olennaisesti elämän laatua haittaavia. Kun järki ei tajua pahaa oloa, iskee paniikki. Muita seurauksia voi olla mm. korkeanpaikankammo tai torikammo.

Ennen kuin ryhtyy syömään mielialalääkkeitä, kannattaa tarkistaa ettei varmasti ole kyse fyysisestä, helposti korjattavasta (!) vaivasta.

Lukekaa vaikka tämä Hesarin artikkeli, siinä aiheesta lisää (huomatkaa myös linkki artikkelin lopussa):

Sora sotkee lukemisen
Suomalaislääkäri keksi, että lukemisongelmat ovat yhteydessä tasapainoelimiin
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Sora sotkee lukemisen/HS20060904SI1TL01576
HS, 4.9.2006 (osastolla Elämä & Terveys)

Toivottavasti tästä tiedosta oli hyötyä edes jollekin! Meillä koetaan että Rahko pelasti tytön tulevaisuuden, miettikää nyt: korjautui sekä lukihäiriö että loppui paniikkikohtaukset!!!! Nämä yhdessä olivat jo murentaneet itsetunnon, torpedoineet koulunkäynnin, ja aiheuttaneet masennuksen. Ensimmäisen kerran vuosiin tulevaisuus näyttää valoisalta!

13

7658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todellakin

      paniikkihäiriöön?
      itselläni on huimausta paljon ja niskat vaivana.
      paniikkihäiriö myös.jos menen tasaiseen liukuportaaseen minun on käveltävä koko ajan tai muuten tämän jälkeen jää heiluva olo vähäksi aikaa.hyvin epämielyttävä olotila.oliko minkä hintainen ja mitä lääkäri teki?

    • kirjoituksesta

      Tämä rupesi todella kiinnostamaan. Nimittäin joskus olen miettinyt, että onkohan korvissani vikaa, nimittäin nämä jännitystilat ja paniikit, niihin liittyy tasapaino-ongelmia ja huimauksen tunnetta. On ollut tunne, että en hallitse omaa tasapainoani. Tein noita testejä, mitä löytyi. Enhän minä pystynyt niitä käännöksiä tekemään horjumatta, en tosiaankaan. Ja tajusin minulla on torikammo ja tunne, että siinä tilanteessa vetää oikealle.

      Tätä täytyy miettiä ja sulatella. Missähän ihmeessä voisi sitten käydä lääkärissä tai hoidossa. Minulla ainakin on Tampereelle aivan liian pitkä matka. Löytyisiköhän lähempää mitään apua..

      • kaikki elimelliset

        ym. sairaudet pois ennen kuin diagnosoidaan esim. paniikkihäiriö.
        Ei ph. noin parane, mitä tod.näköisimmin sitä ei koskaan ap. tyttärellä ole ollutkaan, syy onkin ollut vallan muu.
        Ph. on aivojen aineenvaihduntasairaus=)


      • samanlaista
        kaikki elimelliset kirjoitti:

        ym. sairaudet pois ennen kuin diagnosoidaan esim. paniikkihäiriö.
        Ei ph. noin parane, mitä tod.näköisimmin sitä ei koskaan ap. tyttärellä ole ollutkaan, syy onkin ollut vallan muu.
        Ph. on aivojen aineenvaihduntasairaus=)

        Sehän se ongelma onkin monella, oireet eivät täytä kaikilta osin paniikkihäiriön kriteerejä. Esimerkiksi se, että se tulisi milloin ja missä tahansa. Ainakin minulla se tulee vain tietynlaisissa tilanteissa. Ei koskaan esimerkiksi kotona tai vaikkapa yöllä. Tehdäänkö ihmisille oikeasti diagnooseja kunnolla, hyvin helposti leimataan vain paniikkihäiriöksi. Minullekin on todettu niin, mutta kun kävin kurssin huomasin, että en ole ihan samanlainen tapaus kuin jotkut, jotka saivat kohtauksia yöllä ja ihan satunnaisesti. Lääkäri hyvin helposti toteaa, että paniikkikohtaus, siis paniikkihäiriö.
        Joten, hyvä, että tulee esiin tällaistakin. Jokainen voi sitten omalta osaltaan tarkistaa asian.
        Itselläni on vielä muutoinkin ollut korvien kanssa ongelmia. Tiedä sitten miten vaikuttavat asiaan.


    • ole sama

      asia kuin paniikkihäiriö, jokaisella on elämässään jossain vaih.eriasteisia ph-kohtauksia, silti kaikki he eivät sairasta paniikkihäiriötä.
      Otsake on ap:n kirj. virheellinen.

    • Mielenkiintoista

      Mulla on toinen jalka sentin pari lyhyempi kuin toinen, niin varmasti on asentovirheitä.

      Mulla on ollut epämääräisiä paniikkikohtauksia, mutta ne on nyt periaatteessa jo menneet ohi. Edelleen kuitenkin pyörryttää monestikin, joka oli myös paniikkikohtausten aikainen oire.

      Lukihäiriötä oli ainakin ala-asteella, en tiedä onko sitä enää. Kuitenkin koen vaikeaksi keskittyä lukemiseen, ja monesti en edes muista mitä olen lukenut, vaan joudun selaamaan takaisin. Ala-aste ikäisenä mulla oli myös jotain paniikkikohtauksia, joita ei koskaan diagnisoitu.

      Että mielenkiintoinen juttu olisi kokeilla, vaikea vain tasata jalkojen pituuseroa, kun kenkien pitäis olla melkein eri paria, että sais pohjallisen toiseen. Ja sittenkin joutuisi välillä olemaan ilman kenkiä.

      • paniikkipäivässä

        Mulla jo lapsena alkanut ph, MUTTA aika paha skolioosi ja lantio siis vinossa / jalat eripituiset ja erittäin PAHOJA huimaus ja pyörrytyskohtauksia oli jo nuorena jonka jälkeen alkoi ph. Tai siis ainakin tähän asti olen niin luullut. Onkohan mullakin syynä tuo asentovirhe ???


      • vähän
        paniikkipäivässä kirjoitti:

        Mulla jo lapsena alkanut ph, MUTTA aika paha skolioosi ja lantio siis vinossa / jalat eripituiset ja erittäin PAHOJA huimaus ja pyörrytyskohtauksia oli jo nuorena jonka jälkeen alkoi ph. Tai siis ainakin tähän asti olen niin luullut. Onkohan mullakin syynä tuo asentovirhe ???

        Minulla alkoi oireet n.4v. sitten kun sairastin tasapainoelimen tulehduksen,pyörryttävä tunne oli kamala.Sen jalkeen tullut muutma `paniikkikohtaus`. Nyt taasen tasapainoelin tulehtunut ja pari paniikkikohtausta,tosin lievää ilmaantui melkein välittömästi.Olen yrittänyt puhua tästä lääkärillr,mutta eivät ota yhteyttä tosissaan.Niskat ollut myös tosi jumissa,nyt tosin paremmat.Pulssini on myös korkea ja verenpaine ok lääkkeillä.
        Itse uskon ,että noilla kahdella asialla on jokin laukaiseva tekijä,mutta mikä?


      • ............
        vähän kirjoitti:

        Minulla alkoi oireet n.4v. sitten kun sairastin tasapainoelimen tulehduksen,pyörryttävä tunne oli kamala.Sen jalkeen tullut muutma `paniikkikohtaus`. Nyt taasen tasapainoelin tulehtunut ja pari paniikkikohtausta,tosin lievää ilmaantui melkein välittömästi.Olen yrittänyt puhua tästä lääkärillr,mutta eivät ota yhteyttä tosissaan.Niskat ollut myös tosi jumissa,nyt tosin paremmat.Pulssini on myös korkea ja verenpaine ok lääkkeillä.
        Itse uskon ,että noilla kahdella asialla on jokin laukaiseva tekijä,mutta mikä?

        yhtenä oireena on huimaus, nystagmus ym. ja se huimaus, toisin kuin psykosomaattinen, se huimaus saattaa kaataa.
        Tasap.elimen tulehduksella ei ole fysiologisesti mitään tekemista ph:n kanssa tai ph-kohtausten kanssa.
        Itse useita moisia tulehduksia läpikäyneenä, kuin myöskin diagnosoitua paniikkihäiriötä sairastavana olen ilman muuta jo vuosikausia sitten ottanut asian esille niin neurologin, korvalääkärin kuin psykiatrinkin kanssa. Minulle ainakin on selitetty erittäin tyhjentävästi mitä ihmiselle tapahtuu elimistössä kun tasap.elin tulehtuu...ei ole ihme jos pyörryttää, huimaa, tuntee pahoinvoitia ja paniikkia ym.


      • aa3
        ............ kirjoitti:

        yhtenä oireena on huimaus, nystagmus ym. ja se huimaus, toisin kuin psykosomaattinen, se huimaus saattaa kaataa.
        Tasap.elimen tulehduksella ei ole fysiologisesti mitään tekemista ph:n kanssa tai ph-kohtausten kanssa.
        Itse useita moisia tulehduksia läpikäyneenä, kuin myöskin diagnosoitua paniikkihäiriötä sairastavana olen ilman muuta jo vuosikausia sitten ottanut asian esille niin neurologin, korvalääkärin kuin psykiatrinkin kanssa. Minulle ainakin on selitetty erittäin tyhjentävästi mitä ihmiselle tapahtuu elimistössä kun tasap.elin tulehtuu...ei ole ihme jos pyörryttää, huimaa, tuntee pahoinvoitia ja paniikkia ym.

        Vähän vanha aihe mutta sattui sopimaan..

        tselläni on todettu asentohuimaus ja olen saanut paniikkikohtauksia kun olen luullut pyörtyväni. Nyt tuota huimauksen tunnetta eikä pelkoa siitä ole enään ollut. Ongelmaksi onkin muodostunut se että minun on pakonomaisesti tehtävä se asentohuimausliikesarja joka aamu. Sillon todettiin että molemmissa korvissa on vähän vikaa eli molemmille puolille pitää tehdä, kaikki kolme sarjaa eli aikaa menee aamuisin melkeinpä puoli tuntia.. En uskalla olla tekemättä koska pelkään että huimaus ja paniikki pahenevat taa..

        Miten te muut olette tehneet noita asentohuimausliikesarjoja? Alkuun varmasti joka aamu kunnes helpottaa mutta sitten harvemmin.? Nyt olen tehnyt noin 4kuukautta joka aamu.


    • Yhteenvetoaja

      Olen aina uskonut, että osa paniikkihäiriöistä ovatkin todellisuudessa asentohuimausta. Se on ovela veijari se sisäkorva. Asentohuimaus aiheuttaa selkeimmillään huimausta, mutta se tekee myöskin epätodellista oloa ja pahoinvointia. Ihmisen tasapaino voi vain olla hiukan vinossa tasapainoelimessä, jolloin syntyy mm tämä ärsyttävä derealisaation tunne. Tasapaino on siis huomaamattamme ristiriidassa näkemämme kanssa. Näin ollen panikointi voi olla ennemminkin luonnollinen seuraus, kuin syy oireiluun.

      • Yhteenvetoaja

        Tämän tiedostaminen jo pelkästään auttaa rauhoittumaan. Asentohuimauksessa ihminen tottuu tähän huimaukseen, vaikka todellisuudessa se voi olla koko ajan päällä, enemmän tai vähemmän (tai sitten ei ollenkaan). Kuitenkin joskus korvan nesteet menevät aivan päin prinkkalaa, jolloin voi tulla tämä huimaus/epätodellisuus/pahoinvointikohtaus. Kuitenkin psykologiaa kannattaa sen verran laittaa peliin, että jos tätä tilaa koko ajan miettii, niin helpommin myöskin havaitsee sen pienenkin heiton. Tällöin taas alkaa panikoimaan ja alitajuntaisesti jatkaa tarkkailua. Näin saimme noidankehän.

        Tiedän itsekkin, että sellaiset kunnon "jysärit" ovat ikäviä. Alkoholi ei tee hyvää, sillä se lisää näön ja tasapainon eripuraa. Huonossa tilanteessa kannattaakin pysyä rauhallisena, tiedostaa aistien ristiriita ja istua, jolloin ainakin itselläni tila katoaa nopeasti. Vältä nopeita pään kääntelyitä. Tasapainon sijaan voit vaikuttaa näköaistiin, esimerkiksi ottamalla silmälasit pois tai laittamalla aurinkolasit päähän. Myöskin näkökentän rajaaminen esim lipallisella hatulla auttaa lähentämään näköä ja tasapainoa. Luulenpa, että erityisesti pitkillä ihmisillä on ongelmia asentohuimauksen kanssa, mutta miksi ei muillakin. Tasapainoon kannattaa vaikuttaa oikeilla liikeradoilla ja näköön kunnollisilla silmälaseilla. Itse huomaan aina, kun näkö alkaa muuttumaan, yleistyvät nämä hassut tuntemukset. Luonnollisesti siksi, että huonoilla rilleillä (varsinkin sellaisilla, missä linssit ovat kovin erivahvuiset.) häiriintyvät aistit vielä entisestään.

        Pärjäillään!


      • avarapaniikki

        Voisiko tuosta johtua avarien paikkojen kohdalla panikointi ja epätodellinen olo? Itsellä leveät tiet ja sillat pahoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe