Lymfahoitokokemuksia

Anni

Kertokaa minulle kokemuksia lymfahoidosta. Sairastuin rintasyöpään ja kainalosta poistettiin imusolmukkeita. Nyt kuukausien kuluttua käsi turposi ja olen käynyt lymfahoidossa. Miten teillä tämä hoito on auttanut,mikä muu on poistanut turvotusta ja miten käsi on parantunut? Onko tämä vaiva ainainen? Kertokaa kokemuksia ja antakaa vinkkejä.

16

6570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • postuumi

      neste saattaa jäädä käteen, saattaa lähteä ja saattaa tulla takaisin. Itselläni osapoisto toukokuussa -07, marraskuussa vyöruusu iski olkavarteen ja käsi pompsahti megakokoiseksi. Helmikuussa pinkeys kävi niin ilkeäksi että kävin onkologiassa näyttämässä, sain lähetteen ja siitä asti käynyt viikoittain lymfassa. Ensimmäisestä kymmenestä kerrasta ei ollut muuta hyötyä kuin että käsi pikkaisen pehmeni hoitopäivän jälkeen noin päiväksi. Sen jälkeen olkavarsi on selvästi "sulanut", enää on valtava turvotus ranteesta kyynärpäähän. Jopa rystyset näkyy jo :)

      Ja sitten tein kaikki ne asiat mitä on kiellettyjen listalla; viime perjantaina laitoin korkokengät (valtava rikkimennyt rakko varpaaseen, saattaa helposti aiheuttaa uuden ruusun), olin syömässä runsaasti maustettua ruokaa, otin olutta ja viiniä. Seuraavana päivänä nostelin laituria paikoilleen ja seisoin järvessä sen varpaani kanssa. Kättähän ei saisi juuri rasittaa muuta kuin jumppaamalla. Lisäksi vielä otin aurinkoa. Siitä siis seurauksena uusi jalkapallokäsi, nyt on sunnuntaista asti tehty itselymfaa ja jumppaa ja näyttää siltä että joskus ollaan viime torstain mitoissa, ei ihan heti. Oma moka, mutta oli mukavaa!
      Tukihihaa käytän päivittäin aamusta iltapäivään, näin hiostavilla keleillä ei jaksa pitempään.

    • Raspikurkku

      Joskus kun katkaisin jalkani ja oli ongelmia turvotuksen kanssa sain 10 kerran lymfahoidon joka auttoi selvästi. Kun turvotus jatkui, menin tk:een ja siellä oli tällainen kuin Ventipress-hoito. Se oli paljolti lymfan tapainen mutta se tehtiin automaatilla ja maksoi sen 6 euroa/kerta. Vähintään yhtä tehokas kuin lymfakin. En vaan tiedä onko olemassa käsivarren Ventipress-sukkia koska minulla se tosiaan tehtiin jalkaan.

    • yllätys se

      lymfodeema? Minä kuulin sen sanan ensimmäisen kerran vasta paria päivää ennen TOISTA leikkausta. Ja vasta myöhemmin valkeni, että se riski tosiaan säilyy sitten läpi elämän. Jos olisin sen tiennyt, olisin käskenyt poistamaan vaikka koko rinnan, tai molemmat, ensimmäisessä leikkauksessa, mutta ei koskemaan solmukkeisiin. Kasvaimeni oli niin pieni...

      Jotkut sanovat, että runsas veden juonti huuhtelee elimistöä ja estää noita tulehtumia, jotka sitten turvottavat, kun imusolmukkeet eivät toimi. Se itse tehty lymfahieronta auttanee jonkin verran, samoin käsivarren laittaminen kohoasentoon varsinkin öiksi. Kiristäviä hihoja ja koruja pitäisi välttää. Hyttysen pistokin voi aiheuttaa turpoamisen. Puutarhanhoito on parasta jättää muille. Joka naarmu pitäisi heti paikalla desinfioida. Liikunta ehkä auttaa hiukan.

      Tärkeää on mennä hoitoon heti oireiden ilmettyä, eikä odottaa, että käsi on kuin ilmapallo. Mitä nopeammin se hoidetaan, sen parempi. Tuosta voi tulla krooninen tila, meille sanottiin.

      • ajatella

        että olisi auttanut kokopoisto ja jättää kainalo koskematta.
        Kainalon imusolmukkeissahan on suora reitti syövän levitä joten imusolmukkeet,joissa on syöpäsoluja,poistetaan.

        Minulla kokopoiso ja imusolmukkeissa oli kolmessa syöpäsoluja.
        Käsi turvottelee välillä täytyy kokeilla tuota runsasta veden juontia ainakin näin lämpöisillä ilmoilla;-))


      • Anni
        ajatella kirjoitti:

        että olisi auttanut kokopoisto ja jättää kainalo koskematta.
        Kainalon imusolmukkeissahan on suora reitti syövän levitä joten imusolmukkeet,joissa on syöpäsoluja,poistetaan.

        Minulla kokopoiso ja imusolmukkeissa oli kolmessa syöpäsoluja.
        Käsi turvottelee välillä täytyy kokeilla tuota runsasta veden juontia ainakin näin lämpöisillä ilmoilla;-))

        Kiitos teille, jotka olette kertoneet kokemuksistanne. Minulle oli yllätys, että turvotus tuli vasta näin myöhään leikkauksen jälkeen. Minulle tehtiin rinnan kokopoisto, imusolmukkeita poistettiin 11 joista viidessä oli syöpäsoluja. Tiistaina menen sairaalaan leikkanneen lääkärin vastaanotolle. Ajatellaan asiaa positiivisesti, mitä sitten vaikka käsi on vähän turvonnut, olemmehan kuitenkin vielä elossa. Nautitaan kesästä ja valosta.


      • Kummeli_2010
        Anni kirjoitti:

        Kiitos teille, jotka olette kertoneet kokemuksistanne. Minulle oli yllätys, että turvotus tuli vasta näin myöhään leikkauksen jälkeen. Minulle tehtiin rinnan kokopoisto, imusolmukkeita poistettiin 11 joista viidessä oli syöpäsoluja. Tiistaina menen sairaalaan leikkanneen lääkärin vastaanotolle. Ajatellaan asiaa positiivisesti, mitä sitten vaikka käsi on vähän turvonnut, olemmehan kuitenkin vielä elossa. Nautitaan kesästä ja valosta.

        Hei
        Mä olen itse kokeillut kymmenisen kertaa LymphaTouch-laitteella tehtävää hoitoa ja voin sitä suositella. Se on sellainen alipainehoitomenetelmä joka on tosi "helppo" eli nopea ja täysin kivuton siis. Ainakin Turussa sitä saa mut varmaan ne osaa kertoa että missä kaikkialla muuallakin sitä on tarjolla: http://www.axisfysio.fi/lymphatouch/lyphahoidot.html tai http://www.hoitokeskusneliapila.fi/21 ja googlaten muualla: http://www.fysiokanervo.com/?viite=3&id=23&sivu=23 tai http://www.matinkunto.fi/lymfaterapia.shtml, http://www.limfys.fi/index.php?pinc=2

        Se on laittanut oman kropan turvotukset pois täysin. Itse otin hoitoa selkäkipuihin ja hoidot on vähentänyt selkäsärkyjä täydellisesti. Enää ylläpidän sitä 3 viikon välein eli otan lymfahoidon jotta selkä pysyis kunnossa.

        Mutta laitetta siis käytetään syöpähoitojen jälkeiseen turvotuksen poistoon ja muuhun vastaavaan leikkausten jälkeisiin operaatioihin esim. rasvaimun jälkeen.
        Myös ihan urheiluvammojen ja mustelmien jne hoitoonkin.


      • sei sei
        Kummeli_2010 kirjoitti:

        Hei
        Mä olen itse kokeillut kymmenisen kertaa LymphaTouch-laitteella tehtävää hoitoa ja voin sitä suositella. Se on sellainen alipainehoitomenetelmä joka on tosi "helppo" eli nopea ja täysin kivuton siis. Ainakin Turussa sitä saa mut varmaan ne osaa kertoa että missä kaikkialla muuallakin sitä on tarjolla: http://www.axisfysio.fi/lymphatouch/lyphahoidot.html tai http://www.hoitokeskusneliapila.fi/21 ja googlaten muualla: http://www.fysiokanervo.com/?viite=3&id=23&sivu=23 tai http://www.matinkunto.fi/lymfaterapia.shtml, http://www.limfys.fi/index.php?pinc=2

        Se on laittanut oman kropan turvotukset pois täysin. Itse otin hoitoa selkäkipuihin ja hoidot on vähentänyt selkäsärkyjä täydellisesti. Enää ylläpidän sitä 3 viikon välein eli otan lymfahoidon jotta selkä pysyis kunnossa.

        Mutta laitetta siis käytetään syöpähoitojen jälkeiseen turvotuksen poistoon ja muuhun vastaavaan leikkausten jälkeisiin operaatioihin esim. rasvaimun jälkeen.
        Myös ihan urheiluvammojen ja mustelmien jne hoitoonkin.

        Olen kuullut sellaistakin annetun..?! Jotain että vedessä jumpataan ja onko sitten livää poretusta? Minulla on pereamma ja sitäkin olen kokeillut.. mutta taisi olla liian kovaa.. ei tykännyt käsi ei :( Ehkä kokeilein uudelleen ja aivan hiljaisella.

        Tsemppiä vain ja hyvä'ä' kesää..


      • ira¤
        sei sei kirjoitti:

        Olen kuullut sellaistakin annetun..?! Jotain että vedessä jumpataan ja onko sitten livää poretusta? Minulla on pereamma ja sitäkin olen kokeillut.. mutta taisi olla liian kovaa.. ei tykännyt käsi ei :( Ehkä kokeilein uudelleen ja aivan hiljaisella.

        Tsemppiä vain ja hyvä'ä' kesää..

        8 kertaa tunnin kerrallaan jtmfahoitoa,ja en'ää turvotusta ei ole tullut.


      • 11+18
        ira¤ kirjoitti:

        8 kertaa tunnin kerrallaan jtmfahoitoa,ja en'ää turvotusta ei ole tullut.

        kädestäsi ei siis ole enää mitään haittaa esim.työn teolle?
        Minullakaan ei ole ollut turvotusta koskaan ja käteni on kuin ennen leikkausta,lymfahoitoa en ole siis tarvinnut.
        Mistä mahtaa johtua se,että joillakin turpoaa käsi ja toisilla ei imusolmukkeiden poiston jälkeen?


      • Erittäin tyytyväinen
        Kummeli_2010 kirjoitti:

        Hei
        Mä olen itse kokeillut kymmenisen kertaa LymphaTouch-laitteella tehtävää hoitoa ja voin sitä suositella. Se on sellainen alipainehoitomenetelmä joka on tosi "helppo" eli nopea ja täysin kivuton siis. Ainakin Turussa sitä saa mut varmaan ne osaa kertoa että missä kaikkialla muuallakin sitä on tarjolla: http://www.axisfysio.fi/lymphatouch/lyphahoidot.html tai http://www.hoitokeskusneliapila.fi/21 ja googlaten muualla: http://www.fysiokanervo.com/?viite=3&id=23&sivu=23 tai http://www.matinkunto.fi/lymfaterapia.shtml, http://www.limfys.fi/index.php?pinc=2

        Se on laittanut oman kropan turvotukset pois täysin. Itse otin hoitoa selkäkipuihin ja hoidot on vähentänyt selkäsärkyjä täydellisesti. Enää ylläpidän sitä 3 viikon välein eli otan lymfahoidon jotta selkä pysyis kunnossa.

        Mutta laitetta siis käytetään syöpähoitojen jälkeiseen turvotuksen poistoon ja muuhun vastaavaan leikkausten jälkeisiin operaatioihin esim. rasvaimun jälkeen.
        Myös ihan urheiluvammojen ja mustelmien jne hoitoonkin.

        Mult meni nilkka nurin elikkäs nivelsitee ja se turpos ihan mahottomaks
        Sain lähetteen. Onneksi löysin myös täältä yrittäjän joka tekee.

        http://fyspiste.fi sieltä löytyy lisää asiaa.

        Turvotus ja kipu suli ja 4 viikon


    • 2xcancer

      Kuinka Te tänään heinäkuussa 2010 voitte lymfanesteongelmienne kanssa? - Minulla on esimmäinen kesä lymfanestekarkailun kanssa ja vieläpä kyseessä jalka reisi ja jonkinverran toinenkin puoli sekä luontaisesti alavatsa ja haaroväli.

      Huomasin, että tämä tarpeellinen ketju on aloitettu jo kesällä 2008, mutta on valitettavasti(!) ajankohtainen - aina vaan!

      Viimeksi kirjoittanut sanoo, että on ollut yllätys... Niin minullekin!! On todella vaikea sopeutua ja käsittää, kuinka toimia nyt, kun tällainen keho, lopun ikää minulla, ymmärtääkseni.

      Olen sairastanut kaksi syöpää. Minulta leikattu 90-luvulla kainalosta seitsemän imusolmuketta, jotka olivat puhtaat. Tuosta osapoisto-rintasyövästä olen siis parantunut ja mikä ihmeellisintä, mitään turpoilua ei käteni ole koskaan saanut! Se on ihan täydellinen käsi; imusuonistoleikkauksesta tiedän vain, koska kainalo on niin kuopallaan. - Mutta sitten jouduin viime viime vuonna naistenelinsyöpäleikkaukseen, jolloin 'ne' kaikki poistettiin sekä varoiksi kahden puolen imusolmukkeet vatsanpohjasta, lienevät samat, joita nivusten imusolmukkeiksi sanotaan. Ehkä tiesin ennen leikkausta, että imusolmukkeet näytteeksi poistetaan, mutten mitenkään osannut huolehtia asiasta. Tyytyväinen vain olin, koska patologi totesi ne näytteet puhtaiksi. Muutenkin varsinaisen syövän osalta ollen nyt terve, se oli vasta niin alullaan, gradus 1, stage 1. Ei muita hoitoja, vaan muutama sädehoitopuikko pyllyyn, mikä sekin meni hyvin. Tulevista imunesteongelmista sairaala ei koko kontaktieni aikana puhunut mitään, olin ihan ymmälläni kun niitä tuli. Se onkin pidempi juttu se, mutta ohitan tässä.

      Olenkin vaan äimistellyt jalan kipua ja turvottelua. Olen kantapään kautta opiskellut tätä asiaa ja koen olevani vieläkin ihan pulassa. Herään käsittämään, että mulla on invaliditeetti. Tietoa olen jo saanut siis. Olen myös jo käynyt 15 kerran sarjan vodder-lymfaterapiaa, mikä kyllä auttoi. Kesäksi olen ottanut tauon, vaikka maksusitoumuksessani on vielä käyntejä, niitä tarkoitus jatkaa syksymmällä lyko-lymfaterapeutin vastaanotolla. - Tiedänkin jo, että terapeutilla käyden pärjää, mutta, apua, miten tuollai voi koko ikänsä elää. Minä haluaisin myös oppia itse-lymfakäsittelyä, edes auttavasti, mutta vielä ainakaan en tiedä, miten tehdä. Siksi törmäsin tähän viestiketjuun, kun googlasin mahdollisesta itsekäsittelystä neuvoja.

      Nyt on kovat helteet! Minä asun pk-seudulla. Millai Te rakkaat kohtalotoverit toimitte ja miten kroppa reagoi. Onko niin, että minäkin nyt joudun ensimmäistä invavuottani kokemaan raskaimmat kautta, kun tuli nämä mahdottomat helteet. Mikä neuvoksi, että näistä kuumista selviän? Ok, jalat pystyssä sängyllä, mutta ei sillai voi elämäänsä elää. Ja toisaalta se ei poistakaan särkyä ja pökkelyyttä. Minulla on juuri hankitut hoitosukkahousut jo, mutta en jaksa pukea niittä. Tarttisko? Ajattelin nyt lähteä kuntosalille (tukisukissa ja housuliiveissä) tekemään kevyet sarjat kaikkea, jospa koko kropan käynnistäminen auttaa sitten nesteitäkin leviämään. Salilla ei ole kuumempi kuin ulkona tai kotonani, saattaa olla parempikin paikka siis.

      Pyydän niksejä pärjäämiseen, ken osaa sanoa. Mitä kokemuksia teillä on helteiden ajalta.
      Oho, tuli pitkä selostus, mutta aikaahan minulla on... Myös tarttis sitä aikaa osata käyttää lymfanesteen karkoitukseen? Siis, tämähän ei ikinä parane! Olen just eläkkeelle päässyt, joten ns. parempi elämänvaihe on jo eletty, lohduttaa hiukan... Terkuin: 2xcancer.

      • ira¤

        hoitojen jälkeen leikatun käden ja kainaloiden imusolmukkeiden poisto turvotti koko käden.Lymfassa kävin 10 kertaa ,ja sen jälkeen käsi on melkein kunnossa,hieman toista paksumpi.Jollei muista jokapäiväistä jumppaa.kramppaa kainalo tuskaisesti.


      • Imusolmuk. poistettu

        Oli todella mielenkiintoista lukea muiden potilaiden kokemuksia lymfahoidoista.
        Kiitos vinkeistä!


      • -ra
        Imusolmuk. poistettu kirjoitti:

        Oli todella mielenkiintoista lukea muiden potilaiden kokemuksia lymfahoidoista.
        Kiitos vinkeistä!

        melkein kaksinkertaiseksi,sitten sain tervarin lääkäriltä lähetteen syöpikselle lymfaanKävin 8 kertaa,hienosti hän hoisi,kipu ja turvotus lakkasi jo nekjännen kerran jälkeen,eikä ole tullut takaisin yli 2 vuoteen,Hän oli hyvin hienotunteinen,suosittelen sinullekkin.


    • Jabe-65

      Rintasyöpäleikkauksesta on 17 vuotta. Eilen kävin rajussa keppijumpassa. Tänään leikatunpuoleinen käsi turposi ja kihelmöi. Kainalossakin tuntuu painetta. Ylipainoa on sekin kuulemma aiheuttaa turvotusta. Pitäskö nyt heti mennä lääkärille? Ja lymfaan?

    • Silkki57

      Hei osapoisto ja kainalon tyhjennys tehty 2004 turvotus kädessä alkoi melkein heti. Olen miettinyt laukaisiko siitä otettu verokoe sen vai mikä. Mulle ei o neuvottu lymfajumppaa eilen kuulin sellaisesta uudelta terapeutilta ja löysin netistä ohjeita ja videon. Enemmän ohjeita tarttis leikkuksen jälkeen hoitohenkilökunnalta kun ei silloin jaksa kysellä. Koko ajan olen epäsäännöllisesti käynyt lymfassa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe