hääkutsut nolottaa

kutsuvieras..

kyllä nolottaa morsiammien tekemät lahjan kerjäys kutsut..
laitetaan tilinumero,lahjalistat kutsuun.
arvaatkaapa huvittaako noiden kutsujen jälkeen tulla häihin iloisella mielellä, kun tietää että on vain yksi hyödyke säästötilin talletuksiin tai astiaston kokoaja..???

aivan kuin vieraat kutsutaan vain lahjojen tai rahan takia. niin ja saapa nais rukka kokea päivän olevansa prinsessa,keskipiste ,hohhoijaa..kuinka naiivia!

panostaisitte yhtä paljon parisuhteeseennne, kuin yhteen hääpäivään niin kyllä eroja olisi vähän.

sitten joissakin kutsuissa leperrellään toki ei tarvitse tuoda lahjaa,mutta jos haluatte antaa jotainn voitte laittaa rahaa tilillemme.kuinka te kehtaatte??
eipä ristiäis,synttäri,lakkijuhlakutsut ole koskaan näin kerjääviä..

itsestäni oli kiva saada lahjan antajan näköisiä lahjoja yllätyksenä muistoksi hääpäivästä,en todellakaan halunnut vaatia keneltäkään esim.pentikin astioita stockmanilta..yhtään samanlaista lahjaa en silti saanut,vaikka en määrännyt lahjoja itselleni.ja mitä sitten jos olisin saanut..

itse jätän nykyään menemättä kaikkiin lahjan kerjuu häihin.

52

20256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nime

      Toiset menevät naimisiin juuri sen takia,että saa pyytää niitä kalliita astioita tai rahaa matkaa varten,joka muotoillaan 'häämatkaksi'.Olen saanut sellaisenkin hääkutsun,jossa oli määritelty mahdollisen rahalahjoituksen summa.Olisin siis maksanut siitä,että saan mennä häihin syömään ja juomaan.Aika ikäviä tuollaiset kutsut.Joskus tuntuu,ettei röyhkeydellä ole rajoja.

      • ja kultalusikka

        Siinä ollaan tosiaan menty liian pitkälle, minkälainen morsiamen täydellisen prinsessapäivän tulee olla!

        Morsian valitsee kaason, jolle sitten antaa tiukan vaatimuslistan, mitä kaikkea hänen tulee tehdä ilmaisena työnä (polttareista kaaso joutuu kyllä maksamaan) morsiamen hyväksi. Morsian sanelee miten kaason ja bestmanin tulee pukeutua. Morsian myös ilmoittaa tarkkaan, mitä hän ja sulhanen haluavat lahjaksi. Sitten häänäytelmä vedetään läpi kaikessa täydellisyyttä tavoitellen, niin että perheenjäsenet/lähisukulaiset/ystävät eli ketkä nyt sitten joutuvatkaan järjestelyihin osallistumaan, voivat unohtaa todellisen hauskanpidon, rentouden ja juhlapäivästä nauttimisen. Pääasia on kuitenkin se, että morsiamen tahto toteutuu viimeistä silkkikukkaa myöten. Sen jälkeen pari voi elää onnellisenä elämänsä loppuun saakka -ellei ero sitten tule vuoden päästä, kun häät on lopulta saatu maksettua.

        Minusta nykyisistä häistä on kadonnut tunne ja sielu. Puitteet ovat monesti näyttävät, mutta juhla koskettaa oikeasti vain hääparia itseään.


      • haluta
        ja kultalusikka kirjoitti:

        Siinä ollaan tosiaan menty liian pitkälle, minkälainen morsiamen täydellisen prinsessapäivän tulee olla!

        Morsian valitsee kaason, jolle sitten antaa tiukan vaatimuslistan, mitä kaikkea hänen tulee tehdä ilmaisena työnä (polttareista kaaso joutuu kyllä maksamaan) morsiamen hyväksi. Morsian sanelee miten kaason ja bestmanin tulee pukeutua. Morsian myös ilmoittaa tarkkaan, mitä hän ja sulhanen haluavat lahjaksi. Sitten häänäytelmä vedetään läpi kaikessa täydellisyyttä tavoitellen, niin että perheenjäsenet/lähisukulaiset/ystävät eli ketkä nyt sitten joutuvatkaan järjestelyihin osallistumaan, voivat unohtaa todellisen hauskanpidon, rentouden ja juhlapäivästä nauttimisen. Pääasia on kuitenkin se, että morsiamen tahto toteutuu viimeistä silkkikukkaa myöten. Sen jälkeen pari voi elää onnellisenä elämänsä loppuun saakka -ellei ero sitten tule vuoden päästä, kun häät on lopulta saatu maksettua.

        Minusta nykyisistä häistä on kadonnut tunne ja sielu. Puitteet ovat monesti näyttävät, mutta juhla koskettaa oikeasti vain hääparia itseään.

        edes lapsia häihin pilaamaan hääparin täydellistä juhlaa.


      • morsian 2011
        ja kultalusikka kirjoitti:

        Siinä ollaan tosiaan menty liian pitkälle, minkälainen morsiamen täydellisen prinsessapäivän tulee olla!

        Morsian valitsee kaason, jolle sitten antaa tiukan vaatimuslistan, mitä kaikkea hänen tulee tehdä ilmaisena työnä (polttareista kaaso joutuu kyllä maksamaan) morsiamen hyväksi. Morsian sanelee miten kaason ja bestmanin tulee pukeutua. Morsian myös ilmoittaa tarkkaan, mitä hän ja sulhanen haluavat lahjaksi. Sitten häänäytelmä vedetään läpi kaikessa täydellisyyttä tavoitellen, niin että perheenjäsenet/lähisukulaiset/ystävät eli ketkä nyt sitten joutuvatkaan järjestelyihin osallistumaan, voivat unohtaa todellisen hauskanpidon, rentouden ja juhlapäivästä nauttimisen. Pääasia on kuitenkin se, että morsiamen tahto toteutuu viimeistä silkkikukkaa myöten. Sen jälkeen pari voi elää onnellisenä elämänsä loppuun saakka -ellei ero sitten tule vuoden päästä, kun häät on lopulta saatu maksettua.

        Minusta nykyisistä häistä on kadonnut tunne ja sielu. Puitteet ovat monesti näyttävät, mutta juhla koskettaa oikeasti vain hääparia itseään.

        Jokainen jota pyydetään kaasoksi tai bestmaniksi niin päättää itse haluaako alkaa siihen hommaan.Polttareissa yleensä kerätään osallistujilta rahaa juhliin ei mun mielestä mitenkään outoa...Hääparilla on mun mielestä täysi oikeus saada sellaiset häät kuin haluavat, voihan pyydetty apujoukko sit kieltäytyä tekemästä jos se on niin vastenmielistä tai joku on niin katkera ja kateellinen hääparille ettei halua auttaa..."mutta juhla koskettaa oikeasti vain hääparia itseään. " no ketäs sitten?

        Lahjaksi voi viedä muutakin kun mitä siinä listassa lukee tai rahaa toiveita, ne on vaan esimerkkejä, ajatus siinä tärkeintä on eikä arvo!


      • ...sanoisin
        haluta kirjoitti:

        edes lapsia häihin pilaamaan hääparin täydellistä juhlaa.

        Tai ehkäpä lapsia halutaan suojella liikaa.

        Itse tulevan kesän morsiamena aijon jättää lapset juhlasta kutsumatta. Ei siksi että he pilaisivat juhlat, ihmisiä ne pienetkin ihmiset ovat :), vaan siksi että juhlassamme tarjoillaan reilusti alkoholia. Toki voi jeesustella, että kyllä jokainen vanhempi pitää lapsestaan huolta, mutta itse en aijo katsoa pienten lasten huoltajia reilussa kännissä hoitamassa omia lapsiaan meidän häissä. Se pilaa minun juhlani, ei siis lapset, vaan vanhempien käytös. Minun on huomattavasti helpompi käskee jättämään lapset hoitoon, kuin estää vieraita juomasta ilmasta viinaa.

        Toiseksi, lahjalistat eivät ole ehdottomia. Jokainen saa viedä vaikka sen Aaltomaljakon tai Mariskoolin, jos haluaa, vaikka sitä ei listalla olisi tai olla antamatta rahaa, vaikka se olisi ainut toive. Lahjalistan ainut tarkoitus on (ainakin meillä) antaa vinkkejä vieraille siitä, mitä mahdollisesti meille voi ostaa, ellei keksi jotain muuta. Toki ilman lahjaakin saa tulla, mutta totuus on, että suurin osa ihmisistä ei yksinkertaisesti kehtaa mennä ilman lahjaa toisten häihin. Meillekin on tulossa sellaisia sukulaisia, joita näemme parin vuoden välein hetken, eivät he meitä oikeasti tunne ja lahjan ostaminen tuon perusteella saattaa olla aika vaikeaa. Osa taas ei oikein pääse liikkumaan ja kiertelemään kauppoja, heille lahjatoiveena tilinumero on helpoin vaihtoehto.

        Meillä on kyllä ihan omasta takaa rahaa ostaa Arabian astiastot ja Moccamasterit kotiin, ei häitä sen takia järjestetä. Mutta en sano, etteikö se voisi joissain tapauksissa olla toisin. Ystäväpariskunta esimerkiksi järjestää suuret sukuhäät, koska sukulaisilta saa enemmän lahjoja kuin kavereilta. He eivät siis ajattele asiaa, kuiten me (kutsutaan ne, jotka halutaan jakamaan kanssamme elämämme tärkeintä päivää (toki voi tulla vielä tärkeämpiä tulevaisuudessa)), vaan valitsevat vieraat vuositulojen perusteella. Heillä lahjatoiveena olikin rahaa ja lahjalista joka koostui suht arvokkaista tavaroista (kaikki yli 50e).

        Ja minulla on kaksi kaasoa, joille olen tehnyt tuon tiukan vaatimuslistan, jossa ei ole neuvottelu varaa tai kieltäytymisen mahdollisuutta. Tosin listassa on vain yksi kohta, mekkoni päälle saaminen hääpäivänä (selässä on nyöritys, joten en saa mekkoa itse päälle).

        Eli vaikka jotkut käyttäytyvät typerästi ja ahneesti, ei se tarkoita, että kaikki tekisivät niin. :)


      • Eikun juhlimaan!
        haluta kirjoitti:

        edes lapsia häihin pilaamaan hääparin täydellistä juhlaa.

        Häihini pyydän omat ja lähisuvun lapset. Sekä ystävien lapset, keillä ei ole mahdollisuus saada isovanhempia lapsiaan hoitamaan. Jos kaikki suvun ja ystäväpiirin lapset tulisivat juhliini, olisi siellä 50 lasta sadan aikuisen lisäksi! HELLUREI!!!! Sepä olisi kiireetöntä ja hauskaa hääpäivää!


      • Häävieras
        morsian 2011 kirjoitti:

        Jokainen jota pyydetään kaasoksi tai bestmaniksi niin päättää itse haluaako alkaa siihen hommaan.Polttareissa yleensä kerätään osallistujilta rahaa juhliin ei mun mielestä mitenkään outoa...Hääparilla on mun mielestä täysi oikeus saada sellaiset häät kuin haluavat, voihan pyydetty apujoukko sit kieltäytyä tekemästä jos se on niin vastenmielistä tai joku on niin katkera ja kateellinen hääparille ettei halua auttaa..."mutta juhla koskettaa oikeasti vain hääparia itseään. " no ketäs sitten?

        Lahjaksi voi viedä muutakin kun mitä siinä listassa lukee tai rahaa toiveita, ne on vaan esimerkkejä, ajatus siinä tärkeintä on eikä arvo!

        Noin minäkin koen, listat ovat vaihtoehtoja. Meiltä menee itse valittu lahja, mutta tiedän morsiamen pitävän siitä ja se riittää.
        Lahjan antaminen jättää muiston, mikä toivottavasti säilyy. Sikäli olen vanhanaikainen, vien mieluummin lahjan. Raha hupenee ties mihin jälkeä jättämättä.

        Häät ovat ihania! Tänä kesänä on muutamat tulossa. Toisessa tapauksessa on ongelmaa lahjan suhteen. Kyllä sekin aikanaan selviää.

        Olen pohtinut häiden mahtavuuden lisääntymistä. Vanhemmille siitä tulee aikamoinen rasite taloudellisestikin. Ainakin morsiamen vanhemmille. Tärkeintä olisi valmistautua elämän mittaiseen sitoutumiseen, palvelemaan ja antamaan omastaan.


    • Ransu u

      Taidat olla vaan kateellinen ja katkera..

      En ymmärrä mikä teihin ennen 80-lukua syntyneihin on mennyt.. Mistään ette ole kiitollisia, eikä kenelläkään saa mennä hyvin. Katsotte vain omaan napaan, eikä kukaan saa tehdä asioita tavallaan!

      Minulle on aivan sama, vaikka joku pyytäisi häälahjaksi rahaa, tai ei kutsu lapsia.. Minä menen paikalle kumminkin, vien lahjan ja olen onnellinen heidän puolestaan.. Jos heidät tekee raha onnelliseksi, niin sehän on vaan helppo itsenkin kannalta.. Tilisiirto ja onnittelu perään.

      Lopettakaa tuo kateellisen ja katkeran luuserin ininä. Ei ole muiden vika, että teillä menee päin...

      • hegen köyhyyttä

        Mistä päättelet, että ap olisi köyhä ja kipeä? Jos joku alkaa syytellä katkeruudesta, olen sitä mieltä, että häneltä ovat kaikki muut perustelut loppuneet ja siksipä tempaisee katkeruusargumentin esiin. Yritä keksiä jotain parempaa!


    • oma elämä

      Itse olen ainakin vaan iloinen, jos joku on laittanut kutsun mukana lahjalistan tai tilinumeron. Ei tarvitse stressata että mitä niille ostaisi, kun jokatapauksessa ei mihinkään juhliin voi tyhjin käsin mennä. Ja eikö hääetikettiin kuuluu, että pitää viedä samanarvoinen lahja kuin omat ruuat siellä suurinpiirtein maksaa!

      • 32vee :-)

        Samaa mieltä lahjalista on ok..koska joskus sattuu hääpari saamaan samanlaisen lahjan..Silloin tietää mitä hääparilta puuttuu..listalta ei ole pakko ostaa niitä kalliimpia siellä on erihintaisia..Ja jos ei keksi tuo tilinum listassa on ok.eipä tule liikaa roinaa siitä tässä on kyse,


      • Häh?

        Oma elämä: no, en kyllä ole kuullut tällaisesta hääetiketistä, että pitäisi viedä samanarvoinen lahja kuin omat ruuat siellä suurinpiirtein maksaa. Kenen keksimä se on?


      • Iloinen vieras

        Tuolla kaavalla olisi luksusateriat tiedossa! :)))) Ei se ihan niinkään mene. En laske rahallisia arvoja. Annan mitä annan silkasta ilosta.


    • mir

      Olemme mieheni kanssa asuneet yhdessä 11 vuotta ja sinä aikana keränneet niin käyttötavaraa kuin kuppeja ja kulhoja tarpeeksi. Lisäksi talouteen on kummankin puolelta saatu perintönä tavaraa ja astioita yhden huoneen verran. Meidän kutsuun ainakin tulee lahjalista (netissä) ja tilinumero (rahaa uuden omakotitalomme pihan laittoon). Lakanoita ja pyyhkeitä on jo omasta takaa kymmeniksi vuosiksi (osa lahjoitettu). Lahjalistalla on tavaroita joita oikeasti tarvimme ja laidasta laitaan. Hintahaitari 10-50 €. Joten varmasti vieraat löytävät omansa. Pyytämistä tavaroistamme suurin osa on tavaroita jotka menetimme vuosi sitten tulipalossa.

    • co co

      Minä jättäisin tuollaisen mörrimöykyn kutsumatta kokonaan ja varmasti ne, joilta olet kutsun saanut eivät pahoita mieltään poissaolostasi.

      Ihmettelen vaan, kuinka voit jättää oman sukulaisesi häät tuollaisen naurettavan pienen asian vuoksi? Kannattaisiko laittaa asiat tärkeysjärjestykseen?

    • avovaimo

      Kaikenlaisia hääkutsuja on tullut jo nähtyä melko monta ja monenlaista, mutta kertaakaan en ole ajatellut häälahjarahaa "rahallisesti". Tarkoitan että jos yhtään on käyttäytymistapoja niin muutaman kympin laitto hääparin tilille ei pitäisi olla maailmanloppu kenelläkään.

      Siinä olen kanssasi samaa mieltä että koko parisuhteeseen tulee nähdä vaivaa ja energiaa, ei pelkästään panosteta hääpäivään.

      Onhan se toisaalta ymmärrettävää että hääpari toivoo rahaa lahjaksi tai kalliita astioita(joihin tuskin koskaan tulee olemaan varaa) kun häät vievät niin paljon rahaa.. varsinkin niiltä joilla on suuri suku.

      Muistakaamme kuitenkin että häät ovat aina iloinen ja tunteikas tapahtuma:) Onnea kaikille nykyisille ja tuleville hääpareille:)

      • olli polli

        Tuntuu jokseenkin naurettavalta laittaa vuorotellen rahaa kavereiden tileille. Me laitamme teidän pari x, teidän pari y ja teidän pari z tilille tänä vuonna 50 egeä kuhunkin ja te kaikki laitatte 2 vuoden päästä meidän tilille samat summat. Kukaan ei voita mitään, mutta ei todennäköisesti kyllä häviäkään...


      • pakkopullaa

        Ostin juuri vaatteet mieheni veljen pröystä häihin, jotten saisi suvun vihoja päälleni liian nuhjusta olemuksesta. Jouduin lisäksi tilaamaan kampaajan, koska niin kuulemma lähisuvun naisilla on tapana. Häälahjankin ostimme, ei siis ilmeisesti riitä, että saamme avustaa häiden järjestelyissä.

        Loppusumma tälle kaikelle omalta osaltani: 300 eur!!! Neljännes kuukausittaisista nettoansioistani. Että kyllä vaan, häät vievät rahaa. Eikä siinä mitään, jos kyseessä olisi todellinen juhla, eikä kaikkien kuivien etikettien mukainen pokkurointi. Iloinen ja tunteikas tapahtuma....jo vaan itkettää etukäteen.


      • ikisinkkunettomaksaj
        olli polli kirjoitti:

        Tuntuu jokseenkin naurettavalta laittaa vuorotellen rahaa kavereiden tileille. Me laitamme teidän pari x, teidän pari y ja teidän pari z tilille tänä vuonna 50 egeä kuhunkin ja te kaikki laitatte 2 vuoden päästä meidän tilille samat summat. Kukaan ei voita mitään, mutta ei todennäköisesti kyllä häviäkään...

        Kyllä häviää, minä.... Ehkä sitten 50v päivän kunniaksi keräys? Mutta nekin täytyy antaa johonkin hyväntekeväisyyskeräykseen, ettei ole ihan juntti.


      • Näin
        olli polli kirjoitti:

        Tuntuu jokseenkin naurettavalta laittaa vuorotellen rahaa kavereiden tileille. Me laitamme teidän pari x, teidän pari y ja teidän pari z tilille tänä vuonna 50 egeä kuhunkin ja te kaikki laitatte 2 vuoden päästä meidän tilille samat summat. Kukaan ei voita mitään, mutta ei todennäköisesti kyllä häviäkään...

        Siksi mieluummin lahja, mikä jää muistoksi. Eikö?


    • ......

      En luulisi kovinkaan monen jaavan plussan puolelle haavieraiden ansiosta. Eli jos haapari haluaisi kartuttaa saastotiliaan tai kerata pentikin kalliita astioita, jattaisivat varmaankin koko juhlan pitamatta. Panostan itse haajuhlaan, koska haluan juhlistaa 5:n vuoden yhteiselon jalkeen parisuhdettamme ystavien ja sukulaisten kesken. Ja rahaa pyydamme ekologisista ja ergonomisista syista. Emme halua kartuttaa jatemaaraa tavaralla jota emme halua, ja selkavaivaisina kaipaamme erittain hyvaa patjaa - jonka voisimme itse ostaa helposti haajuhlan hinnalla, mutta mieluummin kulutamme hieman enemman juhliin.

    • morsian_08

      On varmaan parempi ettet osallistu häihin jos pitää noin hapan olla. Tuskinpa hääpari haluaa tärkeänä päivänään noin katkeraa ihmistä katsella. Mielestäni lahjalista on hyvä, koska ainakin itse haluan ostaa sellaisen lahjan joka on mieleinen. Toivottavasti et ole meidän kutsuvieraamme!

    • mannakka

      1. Häihin ei todellakaan ole pakko osallistua, jos noin kovasti nolottaa ja hävettää. Parempi kaltaistesi ihmisten ollakin menemättä sinne murjottamaan ja hääparin ja muiden vieraiden juhlatunnelmaa pilaamaan.

      2. Juhliin ei ole mikään pakko viedä lainkaan lahjaa, jos ei halua (tosin vain moukka tekee näin).

      3. Lahjalistat tai tilinumerot eivät ole vaateita tai määryksiä lahjoista, vaan LAHJAVINKKI, jota ne vieraat voivat noudattaa, jotka joko eivät keksi, mitä antaisivat lahjaksi tai haluavat varmasti antaa jotain, mistä hääparille on iloa tai muuten käyttöä. Lahjan VOI viedä myös listan ulkopuolelta.

      • annamanna

      • tuskastunut2010

        että jotkut tajuu tilinumero homman!


    • kaapin täydeltä?

      Eli mielestäsi on parempi, että 50 vierasta tuo 50 eri sarjaan kuuluvaa lautasta, kuppia yms roinaa, jotka eivät sovi keskenään yhteen? Itse en ainakaan missään nimessä halua enää enempää turhaa romua kaapin täytteeksi. Kokemukset kuten matkat (juuri matkarahaston kartuttaminen), hieronnat, hotelliyöt tms ovat paljon järkevämpi lahja kuin (olkoonkin kallis ja hieno design-tuote) jos ne eivät sovi sisustukseen tai muuten morsiusparin tyyliin.

      Mistä muuten tiedät, että juuri morsian on tehnyt listan..?

      Omasta mielestäni on ollut paljon helpompaa siirtää rahat hääparin tilille, koska tietää, että silloin antaa jotain sellaista mille on käyttöä.

      • juhlinut

        Meilläkin oli lahjatoiveena rahaa, jos joku jotenkin haluaa muistaa. Nurkat meillä notkuu kaikkea tarpeetontakin, joten miksi ihmeessä olisi pitänyt pyytää vielä lisää jotain tavaraa? Meillä on kaksi aikuisen kotia yhdistetty muutama vuosi sitten, joten useita tavaroita meillä on jo tuplasti. Astioita on kaapit väärällään ja "paremmasta" keräämästämme astiastosta meillä on jo oikeastaan kaikki osat mitä halutaankin ja ruokalautasia tästä sarjasta on jo esim. 24kpl... Miksi ihmeessä ihmisten pitää saada ostaa jotain? Mieluummin on sitten antamatta yhtään mitään! Meillä ainakin kaikki kiittivät, että hyvä oli, ettei tarvinnut lähtiä mitään keksimään, että mistä tykkäisitte.
        Nyt kun saimme rahaa, käytämme sen häämatkaan, joka on itseasiassa meille kummallekin ensimmäinen etelänmatka, jota olemme odottaneet todella paljon.
        Niin, tai oishan sitä voinu kyhätä jonkunlaisen lahjalistankin siitä mitä tarvitsee, mitenköhän olisi ihmiset suhtautuneet lahjalistaan, jossa olisi koiran kaulapantaa ym.?

        Ja mulla on kyllä tapana, oli sitten yo-, rippi- tai mitkä muut tahansa juhlat, kysyä, mitä toivotaan lahjaksi, koska en halua laittaa rahaa sellaiseen, joka luultavasti joutuu juurikin kaapin perälle tai kirpputorille myyntiin, koska ostamastani lahjasta ei tykätä. Se vasta harmittaisi!


    • Mie vaan

      Ja yhdyssanoissakin sinulla näkyy olevan paljon ongelmia, kuten näköjään noissa häälahja-asioissakin. Jos pari kerää vaikka Pentikin jotain tiettyä astiastoa, on luonnollista laittaa toivelistaan tiedot mitä kippoja ja kuppeja puuttuu. Mieluummin vien itsekin sellaista, mitä tiedän tarvittavan ja toivottavan kuin sellaista mistä itse pidän, mutta morsiuspari saattaa tunkea lahjani takimmaiseen laatikkoon autotallin nurkkaan.

      Lahjalistat ovat mielestäni helpottaneet lahjojen antamista. Ei tarvitse vaivata pientä päätään mokonalla, tuikkaa vain rahaa tilille ja ostaa onnittelukortin, siinä se. Ei ole aikaa eikä mielenkiintoa alkaa kiertelemään kaupoissa yhtään enempää kuin on aivan pakko.

    • Ei ole uusi juttu!

      Enenn kutsun yhteyteen laitettiin ns. juhlaetiketti, joka saattoi olla 3 sivua pitkä ja siinä ihan samalla tavalla kerrottiin lahjoista. On sinun pienuuttasi, jos koet lahjalistan tai rahalahjan loukkaavana, ei kutsujien. Kukin tavallaan, itsekään en tilinumeroa kutsuun laittaisi, mutta ei sen pitäisi noin paljon ahdistaa!

    • hääkutsuja

      yhden pariskunnan ruuat maksaa 70e btw plus kaikki muut juhliin menevät kulut.Opiskelijana kun menee naimisiin niin osa "matkakassasta" saattaa mennä ihan juhlien maksuun, mutta plussan puolelle ei kyllä koskaan tulla jäämään. Harmittaa kyllä jos ihmisille jää kutsuista paha mieli. Astiastot on huonekalut on ja kämppä on ja kaikki mikrot ja kodinkoneet myös.. Ei oikein tule mieleen yhtään mitä haluaisin toivoa. Matkalla emme ole käyneet 5 vuoteen kun opiskelut kesken ja vielä pari vuotta sitten pääsee maktalle jos ei häämatkaa pidä..

    • sitä saa mitä tilaa

      Pidän häät kesällä ja yhden vieraan ruuat ja juomat maksaa 70 euroa eli 100 henkeä on 7000 euroa. Halvimmissa pitopalveluissakin hinta on 30 e/hlö tietty paikan vuokrat ja muut.

      Mitä ideaa on saada niitä astioita joita on nyt jo liikaa. Kummatkin ovat ensin asuneet yksin ja sitten yhdessä joten jokaista kippoa ja kuppoa on kaksi. Kun ikä alkaa olla 30 vuotta, ei mistään ole puutetta. Kaikki mahdollinen löytyy ja on hankittavissa tarvittaessa heti kaupasta. Minua ällöttää se että vieraat tuovat "oman näköisiä" lahjoja jotka saa sitten heti häiden jälkeen raahata kirpparille tai lahjoittaa jollekin. Mitä teen esim. virkatulla päiväpeitteellä. Vain mummot käyttäää sellaisia.

      Tosiaan rahat menee häiden kustannuksiin puvut 1500 euroa, sormus 700 euroa, ruuat 5000 euroa, kukat ja valokuvaukset, bändit siihen päälle niin häiden arvo on n. 10000 ja kun vielä itse joutuu sen summan maksamaan niin aika iso raha on. Tosiaan rahaa voi käyttää matkustamiseen, sisustamiseen ja vaikka yhteisen asunnon ostoonkin.

      Kippoja ja kuppoja tarvitaan silloin jos 18 vuotias pariskunta menee naimisiin ja kummatkin ovat siihen asti asuneet vanhemille, joten heillä ei mitään astioita ole.

    • Huh huh

      No huh huh, jos minun vieraissani olisi keskustelun aloittajan ja muutaman vastanneen kaltaisia ihmisiä, toivoisinkin että he jättäisivät tulematta!!!
      Aivan naurattaa!! :D

      Ei se ole mitään kerjäämistä hyvät ihmiset! Moniinko häihin olette menneet ilman lahjaa? Olisiko ollut kiva antaa sellainen lahja mistä voit olla 100% varma että pari tykkää ja tarvitsee? Ilmeisesti ette. Minä ainakin haluaisin antaa sellaisen lahjan jota tiedän toiste tarvitsevan, kuin "minähän ostan heille tämän vohveliraudan, kun olen aina kaikille hääpareille ostanut, ihan sama vaikka heillä olisi näitä jo kymmenen"! Nykyään lähes kaikki parit ovat asuneet jo jonkinaikaa yhdessä, joten kodinkoneet/astiat on kerätty tai kerätään jtn tiettyä. Mitä ihmettä tällainen pari tekee viidellä kahvinkeittimellä tai kahdella astialla, jotka ovat sitten ihan eriparia kuin muut ja jäävät kaapinperälle sen takia. Lahjalistan ja tilinro on keksitty juuri helpottamaan vieraita, mutta onhan se kiva olla pessimisti ja ajatella kaikesta pahaa tulee itselle varmaan parempi mieli. Huh huh.

      Rahaa tarvitaan usein isoihin hankintoihin, kuten sänky, sohva tms. joka varmasti jää mukavaksi muistoksi hääpäivästä ja voi muistella tämä me saatiin häälahjaksi, samoin häämatkasta jää mahtava muisto. Mutta ovathan nämä todella huonoja lahjoja verrattuna siihen kahvinkeittimeen, joita oli jo kaksi.

    • Elokuussa naimisiin

      Juh, niin kun on aikaisemmin mainittu niin lahjalista on lahjavinkki, jonka kautta voi tietää mitä pari mahdollisesti tarvitsee, ettei sitten tule vaikka kahta astiastoa vahingossa.

      Tilinumero/Shekki on myöskin hyvä idea, jos haluaa tuoda jotain, mutta ei keksi mitä.

      Lahjan tuominen ei koskaan tulisi olla pakollista, sillä tärkeintä on se että ihmiset tulee itse paikalle juhlistamaan läheistensä onnea.

    • ;) Varmaan ihan hyvä että jätät ne juhlat väliin! Harvapa häihinsä haluaa ryppy otsaista ja nyreää vierasta, joka vähät välittää hääparista.

      Itse en tykkää nurkkiin kerääntyvästä roinasta, mutta aina olen lahjoista kiittänyt. Erityisesti joulu on kaamea, kun vaikka kuinka sovitaan että mitään ei ostella... Niin aina sitä jotakin tulee. Noh, antamisesta tulee hyvä mieli. Ja kiitos on pieni sana.

      Itse vien yleensä lahjaksi rahaa tai lahjakortin, silloin saa jokainen itselleen mieluisia juttuja.

      Muistot syntyvät sydämeen yhteisistä hetkistä, ei maljakoista.

    • mur

      Häitten tarkoitushan on varainsiirto. Aiemmin vanhemmat maksoivat ja naimisiin menevät lapset saavat tavaroita ja lahjoja yhdessä perustamaansa ensimmäiseen kotiin. Nykyään kun tavaraa on ja suurin osa järjestää itse häät ja maksavat niistä monta tuhatta euroa, kyllä minusta rahan pyytäminen on aivan korrektia ja että nuoripari saisi itselleen vielä hieman rahaa.

    • ammupo

      Itse laitamme kutsuihin tilinumeron, emme siksi, että haluaisimme rahaa säästöön tai lahjoja - vaan häiden kulujen kattamiseen. Emme odota, että meille maksetaan pirskeistä, jotka HALUAMME vieraillemme järjestää ja emme loukkaannu, jollemme joltakin lahjaa saa. Ilahdumme, jos vieras haluaa meitä ja häitemme muistaa haluammallaan summalla, ilahdumme myös ihan vain että vieras haluaa kanssamme juhlia. Mietimmekin tässä, millä tavoin on korrektia vihjata, että "tavaraa emme tarvitse, mutta häät maksavat meille - auttaisitko?"

    • Ihmehäitä

      Mitä se vieraille kuuluu, mitä ne häät hääparille maksaa?

      Jos minä saan kutsun häihin, niin mulle on tasan sama, miten paljon ne on niihin häihinsä rahaa laittaneet. Minä olen vieras! Ei minun niitä häitä kuulu maksaakaan eikä laskeskella, kuinka paljon rahaa tähän juhlaan on mennyt ja kuinka paljon mun nyt sitten pitäisi panostaa, enhän minä ole häitten pitäjä enkä laittaja! Minä olen siellä vieraana!

      Jos kerran haluaa häät pitää, niin kyllä se häiden maksainen kuuluu niille häitten pitäjille. Hehän koko idean ovat keksineet. Ei ole pakko pitää häitä. Jos ei niihin ole varaa, ei kukaan pakota häitä pitämään. Naimisiin pääsee ihan ilmaiseksikin. Jos siihen haluaa juhlat mukaan ympätä, niin siitä pitää olla valmis sitten maksamaan.

      Häälahja on jokaisen vieraan oma valinta. Tarkkaan ottaen, ei vieraan ole mikään pakko viedä minkäänlaista lahjaa. Häissä ei ole pääsymaksua. Hyvä tapa tietysti edellyttää häälahan antamista, mutta sitäkään ei voi vieraalta vaatia, että pitää hommata ihan joku erityinen ja hääparin itsensä nimenoamaan haluama.

      Miten minusta tuntuu, että nykyään häät on menneet ikäviksi suorittamishäiksi. Kaikki "pitää" olla jotenkin pilkun tarkkaa ja erityistä. Servetin värikin on yksi maailman tärkein juttu. Jos hääpärin pitää alkaa selittelemään häälahjavaatimuksiaan sillä, miten paljon ne häät heille on tulleet maksamaan kaikkine hörhellyksineen, niin se ajatus on kyllä erinomaisen syvältä! Häät maksaa juuri sen verran, mitä hääpari niihin haluaa satsata. Ei senttiäkään enempää.

      Omia ja kavereiden häitä vietettiin 70- ja 80 -luvulla ja ne oli kivoja juhlia. Ei mitään turhantärkeilyjä ja kaavojen mukaan vedettyjä. Ei ollut kaasoja ja teemavärejä ja hääohjelmia ja muita turhuuksia. Morsiamet ei kiukutelleet eikä puvut ja muut asut olleet niin suuressa osassa, ei pröystäilty hääkakuilla eikä suunniteltu ruokalistoja niin viimeisen päälle. Nykyään tuntuu olevan niin, että jos kaikki ei mene juuri sen viimeisen pisteen mukaan suunnitellun mukaisesti, niin voi byäääähh, mun häät meni pilalle, nyt mä en voi enää elää!!!!

      Joo, ja niissä häissä en muuten muista kertaakaan jälkikasvun olleen jo siinä katsomassa, kun äiti ja isä vihittiin. Morsiamen vatsassa saattoi jo uusi elämä viritellä, mutta en tosiaan ole ollut yhdenkään kaverini häissä niin, että lapsi olisi jo ollut valmiina. Nykyään se tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Tulee vain sellainen tunne, että mitä enää mitään häitä siinä vietetään, kaikki on jo tehty lapsia myöten, mitä juhlittavaa ja onniteltavaa siinä enää on?

      • Tulevaisuudenmorsian

        Et oo tosissas!!!

        Siis eka pitäisi mennä naimisiin ja sitten hankkia lapset että se on sun mielestä hyväksyttävää.

        Mutta entä kun ei oo rahaa pitää häitä ja haluaa jo lapset hankkia ennen sitä?

        Sitten jos pitää häät kakskymppisenä ennen niitä lapsia ja toivoo että vieraat antais rahaa ja käyttää ne rahat häiden kustantamiseen että pääsee sitten lastentekoon sekin on väärin.

        Sitten kun on lapsia niin mitä onniteltavaa siinä enää on jos naimisiin menee. Voi hyvänen aika että olet IDIOOTTI!

        Terveisin:

        Täällä tehtiin lapset eka kun häihin ei ollut varaa. Sitten pidetään isot hienot häät kun on paljon säästetty ja tarjotaan viimeisen päälle kaikki että vierailla sinullakin jos olet yksi heistä on mukavaa siellä häissä. TEILLE ne juhlat järjestetään!!

        Ja ei, ei pyydetä rahaa eikä mitään muutakaan, kunhan vaan tulee vieraat paikalle se on tärkeintä. Ei uskalla mitään pyytää tai toivoa kun sitten haukutaan perästä päin kun oltiin niin itsekkäitä.

        Mutta hitto vie sitten ei tarvii vieraiden pahastua kun lahjat laitetaan kirpputorille tai annetaan jollekkin muulle. Tosi ekologista antaa toiselle haluamansa lahja jotta sen voi vaan heittää pois..

        Minä ainakin haluan antaa sellaisen lahjan josta hääpari ilahtuu! Ja aina jos annan rahaa niin todellakin ajattelen paljonko mahdollisesti meidän syömisemme maksaa. Jos ruokana on ollut nakkikeitto ja vesi niin en halua antaa 100e lahjaksi. Mielummin annan 100e sille joka on huolehtinut siitä että vierailla on mukavaa ja saa hyvää ruokaa syödäkseen. Ja ei en odota että joku minun vieraani antaa meille rahaa samalla periaatteella, se on vaan OMA periaatteeni lahjaa ANTAESSA.

        Jokainen joka LUULEE että häälahjat kattavat hääkulut on kyllä ihan pihalalla häiden kustannuksista. Jos hääparilla on mielessä rahan kerääminen niiin viimeinen asia mitä kannattaa sillon tehdä on järjestää häät.


    • Olen samaa mieltä.Minulla laskujen jälkeen jää rahaa kukaudeksi noin 100 euroa.Tämä kuukausi menee miinuksella kunhan saan kaksi uutta kesärengasta autooni ja autooni en anna pois vaan sen perusteella että sitten pääsee ostamaan joka kuukausi kolmekin lahjaa kuukaudessa Juhla humussa tanssahteleville.(Olen menettänyt monta työpaikkaa kun sain vasta myöhemmällä iällä ajokortin ajettua.Lehmiä kun ei mennä hoitamaan bussilla matkustelemalla haisevissa vaatteissa.

    • Valittajat!

      Kylläpä olette kamalan katkeria valittajia! Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että lahjalista ei ole mikään vaatimuslista vaan ihan oikeasti avuksi niitä ihmisiä varten, jotka haluavat ostaa tai tehdä sen häälahjan! Jos ette halua, niin älkää muistako lahjoin vaan tuokaa se itse tehty kortti tai peruna kasvatettavaksi!

      Saattaa olla niinkin että hääparilla on jotain muutakin mielen päällä siinä häiden alla kuin olla vastaamassa puheluihin joissa kautta rantain tiedustellaan että mitäköhän tuotaisi häälahjaksi ja jos sanot että älkää tuoko mitään tai jos niin keksipä itse niin sitten olet vaikea ja ärsyttävä morsian.

      Lakatkaa kitisemästä, harvassa ovat ne, jotka menevät naimisiin vain rahan tai lahjojen toivossa! Kun on oikea syy naimisiin menemiselle ja häävieraiden kutsumiselle niin ei sillä lahjalla ole minkään valtakunnan merkitystä.

    • Vilwa

      Minä en ainakaan haluaisi ylimääräistä rojua nurkkiin pyörimään. Jos naimisiin menevät vielä ovat jo aikaihmisiä, niin heillä on jo kaikenlaista. Parempi silloin, että kerrotaan, että mitä halutaan!

    • Astarmari

      Lapset tehtiin ensin, kun ei ollut vielä häihin varaa. Voi dsiisus. Niihin lapsiin oli varaa?

      Juhlat järjestetään vieraille?

      Ei. Ne järjestetään hääparille. Lähinnä morsiamelle. Toki vieraat ovat välttämättömiä.

      • dgtser

        Meillä ainakin häät maksoivat 15 000 on ihan eri asia kerätä 15 000 tilille rahaa juhlia varten kun tehdä ja kasvattaa lapset.

        Lapsiin kyllä menee huimasti rahaa mutta se on erilaista rahan menoa kuin 1000e kuussa säästäminen juhlia varten. Meillä ainakaan ei mene pienelle lapselle kuin ehkä korkeintaan 100e/kk joskus jtn isompia hankitoja mutta toki niitä myös myydään sitten pois kuten myös vaatteita.

        Ja kun lapset ovat isompia niin kyllä riittää rahat hienosti paljon enempään. Lapsilisätkin menevät nykyään tilille säästöön odottamaan ensiasunnon ostoa.


    • Ei kerjuuhäille!!!

      Joo kyllä tökkii nämä kerjuuhäät! En itse ainakaan edes kehtaisi alkaa esittämään mitään lahjalistoja ja tilinumeroita jotain häämatkaa varten, jos tilinumero niin jollekin hyväntekeväisyysjärjetölle sitten. Juuri saimme kutsun yksiin kerjuuhäihin, en mene, enkä anna rahaa. Maistraatissa pääsee rahattomat vihille!

    • 2015morsian

      Siitä oli puhetta kenelle juhlat järjestetään, niin olen kyllä ihan erimieltä edellä kirjoittaneiden kanssa.

      Meidän häitä ei järjestetä ketään "varten" vaan ne järjestetään sen takia että haluamme jakaa onnellisen hetken läheisten ystävien kanssa. Meillä on pienet häät, vain kaksikymmentä henkeä. Paikalla on musiikkia ja paikka on koristeltu - ei morsianta eikä vieraita varten- vaan siksi, että tilaisuus olisi vielä hienompi ja ikimuistettavampi. Eikä näihin häihin tarvitse ottaa lainoja, pienellä budjetilla mennään ja isolla tunteella ollaan :)

      Jos joku haluaa muistaa niin saa muistaa, mutta meille on tärkeintä, että juuri ne jotka kutsumme, saapuvat.

      Ja kyllä minä olen ollut se moukka joka on mennyt häihin ilman lahjaa. Joskus on ollut vain niin tiukka rahallinen tilanne ettei ole yksinkertaisesti voinut. Olen sitten muuten autellut tai muistanut myöhemmin.

    • häävieras

      Kannattavimpaa on mennä naimisiin sitten, kun lapset on jo muuttaneet pois ja kenties lapsenlapsetkin jo niin isoja, ettei niihinkään mene rahaa. Sitten voi alkaa säästää niihin hienoihin häihin.

      Sitten tulee suku ja onnittelee, että onneksi olkoon nyt, kun olette päättäneet mennä yhteen ja ruveta oikein pariskunnaksi! Toivottavasti tulette oikein onnellisiksi! On se niin ihanaa aina häissä nähdä, kuinka nuori polvi aloittaa sen yhteisen elontaipaleensa ja odottaa innokkaana, mitä avioliitto tuo tullessaan ja kuinka ihanaa on olla toisiinsa virallisesti sitoutuneita!

      Eläkkeelle päästyä olisi ehkä se parhain ajankohta.

    • mummonrutjake

      Miksi kutsua mukaan sellaisia ihmisiä jotka ovat täysin vieraita - ei ole moneen vuoteen nähty, ei ne tunne meitä - ???
      Eikö riittäisi, jos häissä ovat mukana ne kaikkein rakkaimmat ja läheisimmät ihmiset?

      Itse olen ollut viime vuosina useammissa häissä joiden morsiamen tai sulhasen olen tavannut viimeksi 10-15 vuotta sitten. Nuoret eivät ole käyneet kylässä vaikka olen kutsunut, ei ole heidän puhelinnumeroitaan, eivät ole antaneet edes kotiosoitettaan.
      Häissä olen statistin osassa, jos en itse tervehtisi ja onnittelisi nuorta paria, eivät he oma-aloitteisesti olisi tulleet minun luokseni. Joskus on käynyt niin että hääpari ei ole kertaakaan käynyt edes juttelemassa kanssani koko juhlan aikana. Keskustelu on jäänyt pelkästään siihen onnittelukättelyyn ja siihen kun sanon, että kiitos mukavista juhlista, hyvää jatkoa jne. Viimeisin hääpari ei lähettänyt edes kiitos-korttia.

      Jokaiselle antamani rahasumma on ollut suurempi kuin 100€.
      Eikä minun seurustelutaidoissani eikä ulkonäössäni ole vikaa, joten sitä on turha syyksi ottaa. Minusta tuntuu että minut on kutsuttu sinne vain lahjan takia.

      Sitä näin iäkkäämpänä ihmisenä toivoisi, että nuoripari edes hieman osoittaisi muutaman minuutin verran huomiotaan myös iäkkäämmälle häävieraalle.

      Vastaisuudessa vastaan kaikkien nuorten hääkutsuihin, kiittäen, mutta olen estynyt tulemasta-kortilla.
      Jatkossa annan rahani niille nuorille jotka edes joskus omasta aloitteestaan kutsumatta ja pyytämättä soittavat tai tulevat käymään luonani.

    • HäHäHääHäät

      "Ratkaistaan raha ongelmat ja mennään malliksi naimisiin".
      Tällaiseenkin olen törmännyt. Lahjalista pisti naurattamaan kun kaikki oli suht helposti rahaksi muutettavia mutta ei juurikaan "hääparin" kannalta tarpeellisia.

    • Lilli31v

      Lahjalistassa ei mun mielestä ole mitään vikaa.Kukin tekee tavallaan.

      • lahjalistallakusetettu

        Muutaman kerran olen lukenut niitä lahjalistoja ja melko härskiä touhua. Jos haluaa munata itsensä molempien sukulaisten nähden, niin mikäs siinä, lahjalistaa vaan! Itse en kyllä menisi lahjalistoja ja tilinumeroita laittelemaan hääkutsuun. Varmaan jokaisella on kokemusta häistä, jossa hääpari on saannut sen oikein kunnon v#ttuilulahjan kaikkien nähden, jota et muuta mitenkään rahaksi ja pitää laittaa vielä omaakin rahaa, että siitä on jotain hyötyä. Eli lahjan antajat varmistavat, ettei lahjalla makseta velkoja tai lahjaa myydä heti häiden jälkeen.

        ps. hyvä lahja kerjuuhäihin on myös kannellinen uunipata alkuperäisessä pakkauksessa, pataan laitetaan sisään kalliita juustoja ja pakkaus uudelleen kasaan. Takuu varma lahja, alkaa yleensä haisemaan muutaman kuukauden päästä, kun kukaan ei edes viitsi katsoa koko lahjaa, vaan se siirretään suoraan kaappiin.


    • aattelenpa

      Mikä on sellainen lahja, joka on helposti muutettavissa rahaksi? Minä en oikein keksi, mitä se voisi olla. Ei muuten mutta kun täällä väitetään hääparien keksivän sellaisia lahjatoiveita. Ihan siis vaan mielenkiinnosta kysyn. Ei tässä ole kenenkään häitä tiedossa enkä ole koskaan nähnytkään mitään lahjalistaa kenenkään häissä, tosin viimeisimmistä on jo yli 10 vuotta. Nykyään ei kukaan tunnu menevän naimisiin.

      Ja mikä voisi olla sitten sellainen lahja, mitä ei mitenkään voisi muuttaa rahaksi, ja johon pitäisi vielä laittaa omaakin rahaa, että siitä olisi mitään hyötyä? En keksi sellaistakaan. No lahjakorttejahan ei yleensä voi muuttaa rahaksi, paitsi sillä tavalla, että myy sen jollekin joka voi sen käyttää hyväkseen, yleensä pitäisi sitten myydä vähän halvemmalla, että kukaan kiinnostuu edes. Mutta mikään kauppaliike ei vaihda lahjakorttia rahaksi. Ainahan sitä sitten voi piruillessaan ostaa sen lahjakortin jostakin hääparille täysin tarpeettomasta liikkeestä, mutta aika ilkeätä se sitten olisi. Lahjakortti kalastustarvikeliikkeeseen pariskunnalle, jota ei kalastaminen kiinnosta pätkääkään? Tai Lapissa asuvalle pariskunnalle risteilylahjakortti Helsingistä Tallinnaan, ei sisällä matkoja sieltä Lapista Helsinkiin ja takaisin eikä majoitusta välillä. Aika keljua.

      • lahjalistallakusetettu

        Onhan näitä lahjoja, jotka on heti muutettavissa hyvin rahaksi ja joita tiedän parikin tapahtuneen. Tuttavani lahjoitti tyttärelleen häälahjaksi omakotitalon, jonka pariskunta myi heti kohta häiden jälkeen. Lahjoittaja oli melkoisen pettynyt, kun hänen lahjaansa ei arvostettu lainkaan ja oli kuitenkin annettu ymmärtää, että lahja on mieleinen.
        Toinen tapaus oli, että sukulaiset ja naapurit lahjoittivat nuorelle parille tontin ja rakennuspuut toiveiden mukaisesti talon rakentamista varten. Rakennuspuut nuoripari myi heti puutavarayhtiölle ja tontti myytiin myöhemmin. Lahjoittajat tunsivat itsensä melkoisen petetyiksi. Nuoripari ei jäännyt edes paikkakunnalle, eikä ollut aikonutkaan jäädä. Lahjatoive tontista ja rakennuspuista oli pelkkää vedätystä.
        Itse osallistuimme vaimoni lähisukulaisen avioituessa lahjatoiveiden mukaisesti häämatkan rahoittamiseen. Samainen pariskunta sai myös lahjalistalta toiveden mukaiset lahjat. Rahat menivät ilmeisesti velkojen (?) maksuun ja lahjat aivan muuhun käyttöön, mitä lahjoittajat kuvittelivat, osan vei ulosotto. Hieman jäi siitäkin huono maku...

        Ja mitä ei muuta rahaksi, todella korvamerkitty matkalahjakortti ja se siten, että sitä ei saa millään muutettua rahaksi, on nimellä varustettu ja se ei riitä ihan koko matkaan. Eli sillä tehdään todella se häämatka tai sitten ei tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe