haaveena muutto USA:aan

ihan hukassa.....

Hei!
Olen nyt 15 vuotias tyttö ja haaveena on ollut jo pitkään muuttaa USA:aan New Yorkiin. Olen nyt lähiaikoina ruvennut ottamaan tosissani selvää näistä muuttoasioista ja ruvennut myös säästämään rahaa ja haluaisin kysyä muutamia asioita teiltä, jotka tietävät tästä jotain. Eli mitä oikeastaan tarvitsen, jotta pääsisin muuttamaan amerikkaan mahdollisimman pian (lupia, ym....??) Ja kuinka paljon muutto tulisi maksamaan (noin)? Ja kuinka kauan se kestäisi? Olisiko nyt joitakin asioita, jotka voisin hoitaa nyt alaikäisenä, jotta pääsisin muuttamaan sinne mahdollisimman nuorena? Ja vielä että kannattaako muutto hoitaa Suomesta käsin vai paikan päällä? Jos ette jaksa vastata rasittaviin kysymyksiini niin voisitteko antaaa joitakin hyviä nettisivuja joista saisin selville nuo asiat?;D OLISIN TODELLA KIITOLLINEN MOLEMMISTA!!!!:)

48

10560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mitaan

      mahdollisuutta. Sinulla taytyy olla koulut kaytyna ja jotain erityisosaamista. Tyopaikka taytyy olla valmiina ja sellainen ettei siihen ole Amerikasta loytynyt tekijaa.
      Toinen konsti on menna naimisiin Amerikan kansalaisen kanssa.
      Ilman viisumia saat olla maassa 90 paivaa mutta tyota et saa tehda. Ja jos haaveilet taalla koulunkaynnista, muista etta yliopistovuosi maksaa $20,000.- 40,000. ja sen rahoitat itse.

    • kestää

      Meillä oli tarkoitus muuttaa usa:han tai kanadaan ja kanadaan tosiaan ollaan nyt muuttamassa ensikuussa.

      jos jenkkeihin halajat niin helppoa se ei tule olemaan esim tarvitset green cardin jota ei saa ilman että sulla on työ valmiiksi odottamassa tai sitten creengard loton kautta ja se maksaa tietyn summan että pääset lottojonoon ja lotto arvotaan joulukuussa.

      en usko että alaikäisenä sulla on mitään mahdollisuutta päästä usa:han

      Jos kuitenkaan et usko näihin teksteihin niin ainahan sitä voi soittaa usa.n suurlähetystöön helsinkiin sieltä ne kyllä osaa suo neuvoa kaikissa asioissa.

      • Miksi levität..

        "tai sitten creengard loton kautta ja se maksaa tietyn summan että pääset lottojonoon"

        Kun tämä on sinulle jo ainakin kerran selkeästi korjattu ja selitetty, niin miksi edelleen levität täysin virheellistä tietoa??

        "Green Card Lottery", viralliselta nimeltään "Electronic Diversity Visa Lottery" EI MAKSA SENTTIÄKÄÄN!!!

        Siihen osallistutaan netissä täyttämällä lomake ja lataamalla sinne elektroniset passikuvat. Mitään ei tarvitse maksaa. Sivu on virallinen USA:n hallituksen sivu.

        Tämän vuoden lottery (2010 Diversity Visa Program - DV-2010) on juuri avattu (2. lokakuuta). Lomake on täytettävä 1. joulukuuta mennessä. Arvonta on ensi vuoden alkukuukausina, maalis-huhtikuussa.

        Viime kerralla 72 suomalaista sai tuon kautta mahdollisuuden hakea Green Cardia, joten aina jotakuta onnistaa.

        Vielä kerran: lomake täytetään elektronisesti, osallistuminen EI MAKSA MITÄÄN. Netti vilisee satoja epämääräisiä "Green Card Lottery" -sivuja, jotka lupaavat vaikka mitä, maksua vastaan tietysti. Niihin ei kannata kenenkään sekaantua.


      • kuule haista
        Miksi levität.. kirjoitti:

        "tai sitten creengard loton kautta ja se maksaa tietyn summan että pääset lottojonoon"

        Kun tämä on sinulle jo ainakin kerran selkeästi korjattu ja selitetty, niin miksi edelleen levität täysin virheellistä tietoa??

        "Green Card Lottery", viralliselta nimeltään "Electronic Diversity Visa Lottery" EI MAKSA SENTTIÄKÄÄN!!!

        Siihen osallistutaan netissä täyttämällä lomake ja lataamalla sinne elektroniset passikuvat. Mitään ei tarvitse maksaa. Sivu on virallinen USA:n hallituksen sivu.

        Tämän vuoden lottery (2010 Diversity Visa Program - DV-2010) on juuri avattu (2. lokakuuta). Lomake on täytettävä 1. joulukuuta mennessä. Arvonta on ensi vuoden alkukuukausina, maalis-huhtikuussa.

        Viime kerralla 72 suomalaista sai tuon kautta mahdollisuuden hakea Green Cardia, joten aina jotakuta onnistaa.

        Vielä kerran: lomake täytetään elektronisesti, osallistuminen EI MAKSA MITÄÄN. Netti vilisee satoja epämääräisiä "Green Card Lottery" -sivuja, jotka lupaavat vaikka mitä, maksua vastaan tietysti. Niihin ei kannata kenenkään sekaantua.

        sinä paska ettei muka green card lotto maksa ota kuule asioista ensin selvää ennen kuin puhut täyttä paskaa. Me ollaan lottojonossa ja makso kylläkin ihan rahaa että meidät otetiin jonoon ja ne kuvat lähetettiin postinkautta sinne joten vedä käteen kun et mistään mitään tiedä.


      • Miksi levität..
        kuule haista kirjoitti:

        sinä paska ettei muka green card lotto maksa ota kuule asioista ensin selvää ennen kuin puhut täyttä paskaa. Me ollaan lottojonossa ja makso kylläkin ihan rahaa että meidät otetiin jonoon ja ne kuvat lähetettiin postinkautta sinne joten vedä käteen kun et mistään mitään tiedä.

        Viestisi on niin ironinen että on pakko nauraa. Vai minä olen se, joka en "mistään mitään tiedä"?? :-DDDD ROFL

        Jos olet maksanut Green Card Lotteryyn osallistumisesta yhtään mitään, niin sinua on HUIJATTU.

        Yksiselitteisesti.

        Olet langennut yhteen noista sadoista netissä olevista huijaussivustoista, jotka todellakin laskuttavat osallistumisesta.

        Mutta yhtään mitään lisäarvoa et tuolla rahalla ole saanut.

        Ihminen joka osaa lukea englantia, ja täyttää erittäin yksinkertaisen lomakkeen netissä, ei tarvitse minkään tuollaisen firman "palveluja". Hänen ei myöskään tarvitse lähetellä valokuvia yhtään mihinkään (miksi ihmeessä pitäisi, kun ne ladataan suoraan nettiin!) EIKÄ MAKSAA YHTÄÄN MITÄÄN.

        Tässä muuten vielä VIRALLISTEN, OIKEIDEN sivujen varoitus asiasta, ja tietoa huijauksista (huom! vaatii englanninkielen taitoa!)

        http://travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1749.html

        http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/consumer/alerts/alt003.shtm


      • pettynyt
        kuule haista kirjoitti:

        sinä paska ettei muka green card lotto maksa ota kuule asioista ensin selvää ennen kuin puhut täyttä paskaa. Me ollaan lottojonossa ja makso kylläkin ihan rahaa että meidät otetiin jonoon ja ne kuvat lähetettiin postinkautta sinne joten vedä käteen kun et mistään mitään tiedä.

        ihmisten kielenkäyttöön...Kun nuori kyselee hänelle tärkeistä asioista, niin vastaajat alkavat riitelemään ja haukkumaan toisiaan. Asioista voi kyllä muutenkin olla erimieltä, ei siihen voimasanoja tarvita.

        Tälläkö tyylillä mennään ulkomaille suomea edustumaan?


      • a.n.g.e.r. m.a.n.a.g.e.m....
        kuule haista kirjoitti:

        sinä paska ettei muka green card lotto maksa ota kuule asioista ensin selvää ennen kuin puhut täyttä paskaa. Me ollaan lottojonossa ja makso kylläkin ihan rahaa että meidät otetiin jonoon ja ne kuvat lähetettiin postinkautta sinne joten vedä käteen kun et mistään mitään tiedä.

        Onneksi menette Kanadaan, ettekä tänne USA:han tuollaisella käyttäytymisellä!

        15 vuotias tyttö kysyy neuvoa ja sinä hikeennyt täysin niin pienestä kuin poikkeavasta neuvosta. Törkeätä kielenkäyttöä ja käyttäytymistä ilman pienintäkään provokointia.

        Tuollaisella et pitkälle menesty tällä mantereella - good riddance!


      • olijalle
        kuule haista kirjoitti:

        sinä paska ettei muka green card lotto maksa ota kuule asioista ensin selvää ennen kuin puhut täyttä paskaa. Me ollaan lottojonossa ja makso kylläkin ihan rahaa että meidät otetiin jonoon ja ne kuvat lähetettiin postinkautta sinne joten vedä käteen kun et mistään mitään tiedä.

        terveisia etta vaikka voittaisitkin lotossa se ei viela takaa sinulle Green Cardia, ainoastaan oikeuden sita hakea. Hakemus voidaan hylata monestakin syysta.
        Jos olet maksanut paastaksesi jonoon sinua on huijattu. Ei ole mitaan takeita etta papereitasi on mihinkaan lahetetty. Virallinen lotto on ilmainen.


      • oppirahat sitten meni
        kuule haista kirjoitti:

        sinä paska ettei muka green card lotto maksa ota kuule asioista ensin selvää ennen kuin puhut täyttä paskaa. Me ollaan lottojonossa ja makso kylläkin ihan rahaa että meidät otetiin jonoon ja ne kuvat lähetettiin postinkautta sinne joten vedä käteen kun et mistään mitään tiedä.

        En tarkoita mitenkaan hattuilla mutta miten edes tiedat etta se huijarifirma jolle maksoit tuosta ilmaisesta anomuksen lahettamisesta edes lahetti anomuksesi viranomaisille?

        Veikkaan etta he ilmoittavat seuraavana vuonna etta ei mennyt lapi ja tarjoavat palveluksiaan uudelleen.


      • Villi Lansi
        pettynyt kirjoitti:

        ihmisten kielenkäyttöön...Kun nuori kyselee hänelle tärkeistä asioista, niin vastaajat alkavat riitelemään ja haukkumaan toisiaan. Asioista voi kyllä muutenkin olla erimieltä, ei siihen voimasanoja tarvita.

        Tälläkö tyylillä mennään ulkomaille suomea edustumaan?

        Onkohan tassa taas kyse Suomalaisesta vaarinymmarryksesta. Ensinnakin alaikainen ei laillisesti saa Green Card arvonnassa, vaikka voittaisikin niin se hylattaisiin. Ainoastaan jos vanhempi perheesta hakee ja voittaa, niin kaikki alle 21v. saavat automaattisesti viisumin.
        Ensinnakin pelkka osanotto Ns. Green Card arvontaan ei maksa centtiakaan. Hakemuseen ei tarvitse lahettaa maksua. Mutta jos sitten niin kavisi hyva tuuri etta arpa osuisi kohdalle, niin siita alkaa paperisota ja sen jalkeen joutuu maksamaan INS;lle {{siirtolaisviranomaisille} kuluj eri vaiheissa, koska edetaan portaittain. Joten pelkan hakemuksen tayttaminen ja arvontaa osallistuminen ei maksa mitaan mutta jos onnistaa niin joitain kuluja joutuu maksamaan osoittain. Taman asian voi itse kukin tarkistaa Lahetystosta itse.
        Alaiakisena en suosittele USA;han muuttamista, ainostaan vanhempien mukana. Ovi nousee vastaan monessa asiassa. Jos on varaa tulla opiskelemaan niin se on eri asia, mutta sekin vasta kun on edes yla asteen suorittanut tai lukion. Toihin on turha haaveilla. Kannatan opiskelua, esim. tietotekniikan parissa ja sitten hakemaan toita silla alalla on kysyntaa. Mutta kaikki on vaikeutunut 9/11 jalkeen, joten pysyvan viisumin hakeminen on periaatteessa mahdotonta normaalilla tavalla.


      • muuttohaluinen Fort
        kuule haista kirjoitti:

        sinä paska ettei muka green card lotto maksa ota kuule asioista ensin selvää ennen kuin puhut täyttä paskaa. Me ollaan lottojonossa ja makso kylläkin ihan rahaa että meidät otetiin jonoon ja ne kuvat lähetettiin postinkautta sinne joten vedä käteen kun et mistään mitään tiedä.

        Minä olen yksi uhri, joka on osallistunut Green Card Lotteryyn nettisivulla, joka näyttää ihan USA:n viralliselta sivulta. Huomasin kuitenkin tilausta tehdessäni, että pankkitilinumeroa kysyttiin heti nimen jälkeen ja yhden vuoden tilauksesta tuli heti pysyvä tilaus. Lopetin tilauksen täyttämisen siihen, enkä lähettänyt kuvaakaan ollenkaan. Kuitenkin ne otti mun tililtä 2x 90 €, enkä saanut mitään apua pankilta maksujen peruuttamiseen. Minulle sanottiin vain, että on otettava asianajaja.
        Siis "miksi levität" kertoo ihan oikein asiat, et tule ikinä saamaan Green Cardia lotterystäsi. Se oikea lottery ei tosiaan maksa mitään.
        Minun oli lopetettava pankkitilini ja otin uuden tilin ulkomailta, jossa oleskelen, muuten olisi mennyt edelleen rahaa siihen amerikkalais-kiinalaiselle firmalle.


    • -CcC-

      Oletko miettinyt High School Exchange program vaihtoehtoa? Siinä saisit tutustua maahan vuoden ajan, eikä edes maksa kamalasti.

    • ...kysyy

      Kiitos noista tähänastisista vastauksista:), mutta kyselisin vielä sellaista, että sitten kun päätän aloittaa tuon prosesssin niin minne minun pitää mennä? Eli mistä aloitan?

      • Vuosia aikaa vielä

        Sinulla on periaatteessa kolme eri tietä:

        - löytää USA:sta työpaikka, joka suostuu hakemaan sinulle työlupaa
        - mennä naimisiin USA:laisen kanssa
        - voittaa Green Card -arvonnassa ja sen jälkeen hakea Green Cardia (jonka saanti ei ole varmaa), sen jälkeen hankkia itse USA:sta työpaikka.

        Ensimmäinen ja kolmas vaihtoehto vaativat vähintäänkin lukion käymistä; sen lisäksi sanoisin että 99 % varmuudella tarvitset jonkun alan jatkokoulutuksen (sillä lukiosta et saa mitään sellaisia taitoja jotka saisivat USA:n viranomaiset vakuutettua siitä että olet yritytykselle välttämätön työntekijä).

        Toinen vaihtoehto vaatii 18 vuoden ikää. Voithan alkaa etsiä netistä mahdollisia USA:laisia nettikavereita, joista ehkä voisi löytyä poikaystävä ja tuleva aviomies. Kuulostaa tosin aika kylmältä tuollainen laskelmointi. Jos olet erityisen kaunis, mahdollisuutesi ovat paremmat.

        On myös mahdollista päästä USA:han töihin niin, että suomalainen firma, jonka palveluksessa olet, lähettää sinut sinne. Jälleen tullaan tuohon, että lähes varmasti eivät tee sitä jos sinulla ei ole korkeakoulututkintoa, ja muutenkin erityisen paljon annettavaa firmalle.

        Kun olet vasta 15-vuotias, ilman ammattia ja ilman koulutusta, niin lähivuosina toteuttamiskelpoisimmat suunnitelmat olisivat vaihto-oppilasvuosi USA:ssa (eli kun menet lukioon, niin vaikkapa toisena opiskeluvuonna voit lähteä vuodeksi; tämä tietysti maksaa aika paljon) tai sitten myöhemmin (kun olet täyttänyt 18) au pair -vuosi. Au pairiksi USA:an päästäksesi tarvitset ajokortin ja lastenhoitokokemusta.


      • 11111111
        Vuosia aikaa vielä kirjoitti:

        Sinulla on periaatteessa kolme eri tietä:

        - löytää USA:sta työpaikka, joka suostuu hakemaan sinulle työlupaa
        - mennä naimisiin USA:laisen kanssa
        - voittaa Green Card -arvonnassa ja sen jälkeen hakea Green Cardia (jonka saanti ei ole varmaa), sen jälkeen hankkia itse USA:sta työpaikka.

        Ensimmäinen ja kolmas vaihtoehto vaativat vähintäänkin lukion käymistä; sen lisäksi sanoisin että 99 % varmuudella tarvitset jonkun alan jatkokoulutuksen (sillä lukiosta et saa mitään sellaisia taitoja jotka saisivat USA:n viranomaiset vakuutettua siitä että olet yritytykselle välttämätön työntekijä).

        Toinen vaihtoehto vaatii 18 vuoden ikää. Voithan alkaa etsiä netistä mahdollisia USA:laisia nettikavereita, joista ehkä voisi löytyä poikaystävä ja tuleva aviomies. Kuulostaa tosin aika kylmältä tuollainen laskelmointi. Jos olet erityisen kaunis, mahdollisuutesi ovat paremmat.

        On myös mahdollista päästä USA:han töihin niin, että suomalainen firma, jonka palveluksessa olet, lähettää sinut sinne. Jälleen tullaan tuohon, että lähes varmasti eivät tee sitä jos sinulla ei ole korkeakoulututkintoa, ja muutenkin erityisen paljon annettavaa firmalle.

        Kun olet vasta 15-vuotias, ilman ammattia ja ilman koulutusta, niin lähivuosina toteuttamiskelpoisimmat suunnitelmat olisivat vaihto-oppilasvuosi USA:ssa (eli kun menet lukioon, niin vaikkapa toisena opiskeluvuonna voit lähteä vuodeksi; tämä tietysti maksaa aika paljon) tai sitten myöhemmin (kun olet täyttänyt 18) au pair -vuosi. Au pairiksi USA:an päästäksesi tarvitset ajokortin ja lastenhoitokokemusta.

        "Voithan alkaa etsiä netistä mahdollisia USA:laisia nettikavereita, joista ehkä voisi löytyä poikaystävä ja tuleva aviomies."

        Tämä ei ole välttämättä hyvä idea. Tällä saataisiin vain lisää outikoskia ja kerstineitä kuormittamaan oikeuslaitosta päätyen lopulta Suomen sossun elätettäväksi.


    • L.A muuttamassa

      Mooi ! oon itekki 14 vee vast mut oon aina unelmoinu Usaa muuttamisest. oon myös samaa mielt siin et aijon tehä mahollisimma paljon sen etee et pääsen muuttaa heti ku täytän 18! sen verran nyt tiiän että kannattaa löytää joku lakimies tai joku muu jenkkiläine auttamaan tässä koko muuttamis prosessis. englantii kannattaa yrittää opetella todella hyvin koska sitä tulee tarviin kaikis jutuis tos muuttamisen ohella, ja sitte tietysti siellä ite maassa. mut onnee vaa sullekki sen muuton kaa :) ps. mitä kaupunkii suosittelisitte nuorelle? Ite oon kyllä iha tota L.A miettiny, mut New York kiinnostais kans..

      • Itsekkin asunut

        Ei millään pahalla, mutta kerrotteko mikä siinä USA:ssa viehättää talous ja kaikki ihan kuralla, ja kurjistuu koko ajan. Sitä paitsi USA:ssa on nyky päivänä vaikea aloittaa tyhjästä.


      • Itsekkin
        Itsekkin asunut kirjoitti:

        Ei millään pahalla, mutta kerrotteko mikä siinä USA:ssa viehättää talous ja kaikki ihan kuralla, ja kurjistuu koko ajan. Sitä paitsi USA:ssa on nyky päivänä vaikea aloittaa tyhjästä.

        Iästä päätellen olette molemmat vielä peruskoulussa, mutta jos saa kysyä niin mitä olette suunnitelleet peruskoulun jälkeen? Lukio on varmaankin hyvä vaihto ehto kielitaidon kannalta? Mutta mitäs sitten maahan päästyänne, opiskelemaan vai töihin? Lukio pohjalla ei varmaan ole kummosia töitä tarjolla.


      • miäs, 19v
        Itsekkin kirjoitti:

        Iästä päätellen olette molemmat vielä peruskoulussa, mutta jos saa kysyä niin mitä olette suunnitelleet peruskoulun jälkeen? Lukio on varmaankin hyvä vaihto ehto kielitaidon kannalta? Mutta mitäs sitten maahan päästyänne, opiskelemaan vai töihin? Lukio pohjalla ei varmaan ole kummosia töitä tarjolla.

        Olen itsekin ruvennut miettimään muuttamista jenkkeihin, nimenomaan New Yorkiin. En niinkään satumaisen leffaimagon takia, vaan sen takia että se on suurkaupunki vailla vertaa. Kouluttautuminen jenkeissä ei kiinnosta pätkän vertaa, koska palatessani takaisin Suomeen (tai Eurooppaan) niillä tutkinnoilla ei tee käsittääkseni käytännössä enempää kuin perussuomalaisella ammattitutkinnolla. Faktoista sitten en tiedä, en ole kerennyt oikeasti perehtymään asiaan.

        En lähde hakemaan mitään Wall Street -uraa jossa pomppaan hetkessä pörssimeklareiden aatelistoon ja leffan lopussa menen naimisiin kauniin naisen kanssa. Lähden sinne asumaan, raatamaan töitä niska limassa pitääkseni asunnon tallella.
        Turha sitä on kaunistella, samanlaista pask** se tulee olemaan kuin asuisi kontulassa. Ainoa ero siinä on se, että en olisi takapajuisten suomalaisten ja vihaisten ihmisten ympäröimänä, vaan teennäisen amerikkalaisyhteisön yhteishengen uumenissa.

        Itsekin olen kiinnostunut kuluista työluvan hankkimiselle sekä asumiselle. Vierailemassa siellä pitää tietenkin käydä, suunnitelmissa on. En luota maikkarin uutisten ja leffojen tarjoamaan kuvaan Amerikan elämästä.

        Lukiopohjalla mennään, eli mun on vissiin pakko mennä salaa rajojen yli ja tehdä salaisessa tehtaassa töitä 3$ tuntipalkalla. onkohan näin...


      • Järki käteen
        miäs, 19v kirjoitti:

        Olen itsekin ruvennut miettimään muuttamista jenkkeihin, nimenomaan New Yorkiin. En niinkään satumaisen leffaimagon takia, vaan sen takia että se on suurkaupunki vailla vertaa. Kouluttautuminen jenkeissä ei kiinnosta pätkän vertaa, koska palatessani takaisin Suomeen (tai Eurooppaan) niillä tutkinnoilla ei tee käsittääkseni käytännössä enempää kuin perussuomalaisella ammattitutkinnolla. Faktoista sitten en tiedä, en ole kerennyt oikeasti perehtymään asiaan.

        En lähde hakemaan mitään Wall Street -uraa jossa pomppaan hetkessä pörssimeklareiden aatelistoon ja leffan lopussa menen naimisiin kauniin naisen kanssa. Lähden sinne asumaan, raatamaan töitä niska limassa pitääkseni asunnon tallella.
        Turha sitä on kaunistella, samanlaista pask** se tulee olemaan kuin asuisi kontulassa. Ainoa ero siinä on se, että en olisi takapajuisten suomalaisten ja vihaisten ihmisten ympäröimänä, vaan teennäisen amerikkalaisyhteisön yhteishengen uumenissa.

        Itsekin olen kiinnostunut kuluista työluvan hankkimiselle sekä asumiselle. Vierailemassa siellä pitää tietenkin käydä, suunnitelmissa on. En luota maikkarin uutisten ja leffojen tarjoamaan kuvaan Amerikan elämästä.

        Lukiopohjalla mennään, eli mun on vissiin pakko mennä salaa rajojen yli ja tehdä salaisessa tehtaassa töitä 3$ tuntipalkalla. onkohan näin...

        "mun on vissiin pakko mennä salaa rajojen yli ja tehdä salaisessa tehtaassa töitä 3$ tuntipalkalla. onkohan näin..."

        Ei sinun tarvitse salaa mennä rajojen yli, menet yksinkertaisesti lomamatkalla (tosin sinulla pitää olla paluulippu, joten siinä menee rahaa hukkaan) ja sitten et lähdekään takaisin. Kyllähän kymmenet tuhannet ihmiset tekevät niin joka vuosi. Mutta äärimmäisen epävarmaa ja vaarallista touhua. Mitä sitten kun kompastut siellä tehtaassa purkituskoneeseen ja katkaiset jalkasi? Yksikään kunnon sairaala ei suostu hoitamaan sinua ilman sairausvakuutusta. Ja sitähän et saa kun olet maassa laittomasti. Matkavakuutus ei korvaa, koska kyse ei ole lomamatkasta.

        Miten ajattelit elättää itsesi 3 taalan tuntipalkalla? Missä aiot asua? New York on yksi maailman kalleimpia kaupunkeja jos ajatellaan asuntojen vuokria. Kukaan ei palkkaa sinua ilman työlupaa, paitsi ehkä joku yrittäjä joka on todella lain väärällä puolella. Silloin olet alttiina sille, että et saakaan palkkaa. Ja kenelle valitat? Poliisille?


      • Sergei Pavlyuchenko
        Järki käteen kirjoitti:

        "mun on vissiin pakko mennä salaa rajojen yli ja tehdä salaisessa tehtaassa töitä 3$ tuntipalkalla. onkohan näin..."

        Ei sinun tarvitse salaa mennä rajojen yli, menet yksinkertaisesti lomamatkalla (tosin sinulla pitää olla paluulippu, joten siinä menee rahaa hukkaan) ja sitten et lähdekään takaisin. Kyllähän kymmenet tuhannet ihmiset tekevät niin joka vuosi. Mutta äärimmäisen epävarmaa ja vaarallista touhua. Mitä sitten kun kompastut siellä tehtaassa purkituskoneeseen ja katkaiset jalkasi? Yksikään kunnon sairaala ei suostu hoitamaan sinua ilman sairausvakuutusta. Ja sitähän et saa kun olet maassa laittomasti. Matkavakuutus ei korvaa, koska kyse ei ole lomamatkasta.

        Miten ajattelit elättää itsesi 3 taalan tuntipalkalla? Missä aiot asua? New York on yksi maailman kalleimpia kaupunkeja jos ajatellaan asuntojen vuokria. Kukaan ei palkkaa sinua ilman työlupaa, paitsi ehkä joku yrittäjä joka on todella lain väärällä puolella. Silloin olet alttiina sille, että et saakaan palkkaa. Ja kenelle valitat? Poliisille?

        Venäjä tarjoa parempi mahdollisuus sinulle, tyttö! TULE VENÄJÄ!! Petroskoista Pietariin, mahdollisuus tarjolla sinua työtä! VENÄJÄ POIKA HYVÄ POIKA! Pazjyalsta, yaz kazal pa RUSSKI panjymaet? ULTRAS ZENIT HOOLIGANS! ROSSYYYJA! ROSSYYJA!! Davai, blqd, DAVAI!


    • Kanadansuomalainen

      Oletkohan mahtanut kayda USA:ssa vai perustuuko unelmasi pelkastaan mielikuvaan maasta? Suosittelisin lampimasti ensin lomamatkaa esim. New Yorkiin. New York on todella vaarallinen ja kova paikka. Siella (kuten muuallakin USA:ssa) on slummeja joista
      suomalainen ei voi uneksiakaan.

      Jos sinulla ei ole mahdollisuutta vierailla ensin USA:ssa, suosittelisin etsimaan netin kautta kirjekaverin (mieluummin tytto, jonka kanssa voisit keskustella minkalaista maassa oikeasti on).

      Muillekin USA:sta haaveileville, maa on yleisesti ottaen erittain takapajuinen ja vanhanaikainen, suomalaiselle etenkin, Eli jos haluaa elaa likaisissa slummeissa, pelata jatkuvasti henkensa puolesta, siita vaan... Suomessa asuva on tottunut siihen etta voi marssia terveyskeskukseen jos tulee kipeaksi, sehan ei kay Jenkeissa jollei ole kallista vakuutusta ja jollain minipalkalla sellainen ei yleensa edes onnistu.

      Toki jotkut osat New York Citysta ovat mahtavia, mutta siihen tarvitaan PALJON RAHAA. Yksi loton paavoitto Suomessa ei viela paljon auta, silla voi irrota pieni huonokuntoinen yksio eika muuta. Ja elaakin tarvii.

      Toivottavasti loydat jonkun kanavan josta saat aivan oikeaa tietoa paikan paalta. Lampimat ajatukset kuitenkin.

      • opiskelija 19v

        Itselläni ollut myös useamman vuoden haaveena Amerikkaan muutto, itärannikolle tai Havaijille. Suunnitelmissa on käydä siellä lomamatkalla ensin että saa edes jonkinlaista kuvaa siitä minkälaista elämä Yhdysvalloissa oikeasti on koska kuulemani mielipiteet maasta jakautuvat tasaisesti positiivisiin ja negatiivisiin. Opiskelen tällä hetkellä Tampereen teknillisessä yliopistossa ja opitoja on vielä arviolta 4 vuotta jäljellä. Luuletteko (ne jotka asiasta jotakin tietävät) että diplomi-insinöörin papereilla olisi töitä tarjolla Amerikassa ja onko visa silloin helpointa hankkia amrikkalaisen työnantajan vai Diversity Lotteryn kautta? Olen kuullut että yhtenä vaatimuksena Amerikkaan muutolle on riittävä kate tilillä, pitääkö tämä paikkansa?


      • jos nyt sellainen olet

        kannattaisi tulla itse katsomaan elamaa USAssa eika levitella tuollaista puppua. Kanadassa ihmisia kuolee jonoihin kun eivat paase ajoissa leikkauksiin. Rikkaat hoidattavat itsensa USAn puolella.
        New York ei ole yhtaan vaarallisempi kuin vaikka Helsinki.


      • turkunen
        jos nyt sellainen olet kirjoitti:

        kannattaisi tulla itse katsomaan elamaa USAssa eika levitella tuollaista puppua. Kanadassa ihmisia kuolee jonoihin kun eivat paase ajoissa leikkauksiin. Rikkaat hoidattavat itsensa USAn puolella.
        New York ei ole yhtaan vaarallisempi kuin vaikka Helsinki.

        "New York ei ole yhtaan vaarallisempi kuin vaikka Helsinki."

        Jaaha. No kiva kun tama nyt on tiedossa :) Arse.

        Onneksi USA: ssa ei kukaan kuole kun ei paase leikkauksiin tai esim lampimaan asuntoon asumaan. Fiksu homma.


    • änsky

      voisiko amerikkaan muuttaa lukion käyneenä? Ja yli 18 vuotiaana? Voitsiko olla mahdollista päästä opiskelemaan rikospaikka tutkijaksi?

      • änsky

        Ja miten saisi asunnon hankittua? Voisiko sen hoitaa Suomesta käsin vai jotenkin muuten?


      • -.-.-

        Niin kuin edellä on sanottu, Green Cardin (oleskelu- ja työlupa) voi saada vain näillä keinoin:
        1) Perheenjäsenen kautta. Tarkoittaa siis jenkkiläistä isää, äitiä tai aviopuolisoa.
        2) Työn kautta. Ja mikä tahansa työpaikka ei kelpaa, vaan tämä koskee paikkoja, joiden koulutus- tai erityisosaamisvaatimukset ovat niin korkeat, että työlle on vaikea saada tekijää alkuperäisväestön joukosta. Käytännössä siis vaatii ylempää ammattikorkeatutkintoa ja/tai aivan erityistä lahjakkuutta jollain alalla ja paikallista työnantajaa sponsoroimaan hakemusta.
        3) Sijoittajana. Vaatii vähintään 500 000 dollarin investointia työttömyydestä kärsivällä alueella.
        4) Pakolaisena tai turvapaikanhakijana.
        5) Green Card -arvonnasta (Diversity Lottery). Yhdysvaltojen hallitua arpoo vuosittain 50 000 Green Card -anomuslupaa niiden kesken, jotka eivät täytä mitään yllä olevista vaatimuksista. Arvonta on maksuton, mutta suuren osallistujamäärän takia mahdollisuudet onnistumiseen ovat 1-2 prosentin tienoilla.

        Arvonta ei siis koske itse Green Cardia, vaan vain mahdollisuutta sellaisen anomiseen - anomus voidaan vielä hylätä esim. rikosrekisterin takia. Ennen GC:n myöntämistä arvonnan voittajat haastatellaan suurlähetystössä ja heidän on täytettävä eräitä muita vaatimuksia, kuten high schoolia vastaava tutkinto tai ammatillinen tutkinto ja pari vuotta työkokemusta.

        Ainoat luotettavat Green Card -sivustot ovat .gov -päätteisiä. Netti on täynnä huijareita, jotka yrittävät esiintyä hallinnon edustajina ja tarjoavat maksullista Green Cardia. Näitä ei tule uskoa.

        Ennen mitään noista, kannattaa unohtaa kaikki tv-sarjat ja elokuvat ja ensin tehdä jokunen reissu paikan päälle ja tutustua arkielämään vaikka vaihto-oppilaana tai työohjelman kautta. Rikoksia pääsee tutkimaan Suomessakin eikä arki USA:ssa ole sen juhlavampaa kuin täälläkään.


      • tsemppiä yritykselle

        Edellisen kirjoittajan vastaus oli melko täydellinen.

        Opiskelijaksi voit tietysti yrittää hakea. Etsit vain netistä sopivan oppilaitokset, tutustut heidän hakuprosessiinsa ja laitat paperit vetämään. Muista kuitenkin, että USA:ssa opiskelu ei ole ilmaista ja lukukausimaksut voivat olla korkeat.

        Toinen vaihtoehto on hakea johonkin vaihto-opiskelu tai harjoitteluohjelmaan, esim CIMO:n kautta (http://www.maailmalle.net). Sillä tavon pääset ainakin tutustumaan maahan ja paikalliseen elämänmenoon. Eli ei muuta kuin hakemaan jatko-opiskelupaikkaa, joko suoraan USA:sta tai sitten sellaisesta suomalaisesta oppilaitoksesta, jolla on sinua kiinostavia vaihto-opiskeluohjelmia. Ilman korkeakoulu-tason koulutusta on muutenkin hyvin vaikeaa saada työlupaa tai työpaikkaa USA:sta, joten siitä kannattaa lähteä liikkeelle.


      • järki päähän
        -.-.- kirjoitti:

        Niin kuin edellä on sanottu, Green Cardin (oleskelu- ja työlupa) voi saada vain näillä keinoin:
        1) Perheenjäsenen kautta. Tarkoittaa siis jenkkiläistä isää, äitiä tai aviopuolisoa.
        2) Työn kautta. Ja mikä tahansa työpaikka ei kelpaa, vaan tämä koskee paikkoja, joiden koulutus- tai erityisosaamisvaatimukset ovat niin korkeat, että työlle on vaikea saada tekijää alkuperäisväestön joukosta. Käytännössä siis vaatii ylempää ammattikorkeatutkintoa ja/tai aivan erityistä lahjakkuutta jollain alalla ja paikallista työnantajaa sponsoroimaan hakemusta.
        3) Sijoittajana. Vaatii vähintään 500 000 dollarin investointia työttömyydestä kärsivällä alueella.
        4) Pakolaisena tai turvapaikanhakijana.
        5) Green Card -arvonnasta (Diversity Lottery). Yhdysvaltojen hallitua arpoo vuosittain 50 000 Green Card -anomuslupaa niiden kesken, jotka eivät täytä mitään yllä olevista vaatimuksista. Arvonta on maksuton, mutta suuren osallistujamäärän takia mahdollisuudet onnistumiseen ovat 1-2 prosentin tienoilla.

        Arvonta ei siis koske itse Green Cardia, vaan vain mahdollisuutta sellaisen anomiseen - anomus voidaan vielä hylätä esim. rikosrekisterin takia. Ennen GC:n myöntämistä arvonnan voittajat haastatellaan suurlähetystössä ja heidän on täytettävä eräitä muita vaatimuksia, kuten high schoolia vastaava tutkinto tai ammatillinen tutkinto ja pari vuotta työkokemusta.

        Ainoat luotettavat Green Card -sivustot ovat .gov -päätteisiä. Netti on täynnä huijareita, jotka yrittävät esiintyä hallinnon edustajina ja tarjoavat maksullista Green Cardia. Näitä ei tule uskoa.

        Ennen mitään noista, kannattaa unohtaa kaikki tv-sarjat ja elokuvat ja ensin tehdä jokunen reissu paikan päälle ja tutustua arkielämään vaikka vaihto-oppilaana tai työohjelman kautta. Rikoksia pääsee tutkimaan Suomessakin eikä arki USA:ssa ole sen juhlavampaa kuin täälläkään.

        Niinpä. Näistä nuorten tyttöjen tekemistä aloituksista USA:han muuttoa koskien tulee aina mieleen, että nyt on katsottu OC- ja Sinkkuelämää-sarjoja vähän enemmänkin, ja luullaan, että elämä USA:ssa on jotenkin hirveän hienoa ja helppoa. Nuoret- järki käteen, please.


      • LucasP
        -.-.- kirjoitti:

        Niin kuin edellä on sanottu, Green Cardin (oleskelu- ja työlupa) voi saada vain näillä keinoin:
        1) Perheenjäsenen kautta. Tarkoittaa siis jenkkiläistä isää, äitiä tai aviopuolisoa.
        2) Työn kautta. Ja mikä tahansa työpaikka ei kelpaa, vaan tämä koskee paikkoja, joiden koulutus- tai erityisosaamisvaatimukset ovat niin korkeat, että työlle on vaikea saada tekijää alkuperäisväestön joukosta. Käytännössä siis vaatii ylempää ammattikorkeatutkintoa ja/tai aivan erityistä lahjakkuutta jollain alalla ja paikallista työnantajaa sponsoroimaan hakemusta.
        3) Sijoittajana. Vaatii vähintään 500 000 dollarin investointia työttömyydestä kärsivällä alueella.
        4) Pakolaisena tai turvapaikanhakijana.
        5) Green Card -arvonnasta (Diversity Lottery). Yhdysvaltojen hallitua arpoo vuosittain 50 000 Green Card -anomuslupaa niiden kesken, jotka eivät täytä mitään yllä olevista vaatimuksista. Arvonta on maksuton, mutta suuren osallistujamäärän takia mahdollisuudet onnistumiseen ovat 1-2 prosentin tienoilla.

        Arvonta ei siis koske itse Green Cardia, vaan vain mahdollisuutta sellaisen anomiseen - anomus voidaan vielä hylätä esim. rikosrekisterin takia. Ennen GC:n myöntämistä arvonnan voittajat haastatellaan suurlähetystössä ja heidän on täytettävä eräitä muita vaatimuksia, kuten high schoolia vastaava tutkinto tai ammatillinen tutkinto ja pari vuotta työkokemusta.

        Ainoat luotettavat Green Card -sivustot ovat .gov -päätteisiä. Netti on täynnä huijareita, jotka yrittävät esiintyä hallinnon edustajina ja tarjoavat maksullista Green Cardia. Näitä ei tule uskoa.

        Ennen mitään noista, kannattaa unohtaa kaikki tv-sarjat ja elokuvat ja ensin tehdä jokunen reissu paikan päälle ja tutustua arkielämään vaikka vaihto-oppilaana tai työohjelman kautta. Rikoksia pääsee tutkimaan Suomessakin eikä arki USA:ssa ole sen juhlavampaa kuin täälläkään.

        Mistä sait tuon 1-2prosentti statistiikan? Onko tuo suomalaisilla ja muilla samat prosentit? Lottery:n sivuilta löysin voittajien suomalaisten määrä, mutten ole mistään löytänyt kuinka monta hakemusta on Suomesta ollut.

        Entäs voiko suomalainen ostaa osakkeet jenkkiläis firmalta ja enemmistöllä päättää palkata itseään..?


    • mieshaaveilija

      Itsekkin olen tässä miettinyt kun 20 täytin ja opiskelen merkonomiksi että kun valmistun niin etsisin jonkinlaisen työpaikan ja asunnon jenkeistä...
      Mutta kannattaa opiskella hyvin !

      • Punapaprika79

        Jospa minäkin avaan sanaisen arkkuni. Eli me tulimme juuri alkuviikolla takaisin Eurooppaan (en Suomeen) parin viikon USA-seikkailun jälkeen (Etelä-Kalifornia). Meidän matkamme tarkoituksena oli poikaystäväni työhaastattelut. Poikaystäväni haluaa mennä USAan tekemään postdoc:nsa (nuoremmille lukijoille tiedoksi: postdoc tarkoittaa tohtoriksi väittelyn jälkeistä aikaa ja tohtoriksi väitellään yleensä 3-5 vuotta 4-7 yliopistovuoden jälkeen - eli kaiken kaikkiaan noin 7-13 vuotta opiskelua ja työelämää lukion jälkeen). Ja näillä näkymin muutto USAhan on ainakin hänellä edessä. Itse haluaisin tietysti mennä mukaan, mutta minulle USAhan muutto ei ole yhtä helppoa, koska en ole Phd (eli en ole väitellyt tohtoriksi), vaan pelkkä tavallinen MSc (eli maisteri - 3 vuotta ammattikorkeaopintoja ja 2,5 vuotta yliopisto-opintoja lukion jälkeen). Minä en siis ole niin suuri asiantuntija alallani (vaikka hyvä olenkin :) ), että pääsisin USAhan. Tämä johtuu siis siitä, että USAn työnantajilla on velvollisuus ottaa saman koulutuksen omaava oman maan kansalainen töihin ennen ulkolaisia. Ja USAssahan noita koulutettuja (ja kouluttamattomia) työttömiä riittää! Joten päästäkseen töihin luvallisesti, tulee todellakin olla jonkin alan erikoisasiantuntija JA löytää yritys/instituutti joka tarjoaa sinulle työpaikan ja hankkii työluvan (ja mielellään myös sen terveydenhuollon - itse ostettu yksityinen vakuutus hipoo taivaita).

        Minun mahdollisuuteni päästä USAan ovat siis opiskelu, naimisiinmeno ja ns. "green card"-arvonta. Arvonnan olen hylännyt jo kokonaan, koska siinä kestää kauan ja todennäköisyyskin on säälittävän pieni (vaikkakin kuulin, että Irina Björklund ja Peter Franzen ovat sillä tavoin USAan lähteneet). Opiskelu on puolestaan kallista, eikä oikein enää innostaisi ja siihenkin on ne hakuajat yms, yms. Joten minun kohdallani tuo naimisiinmeno tuntuu olevan ainoa vaihtoehto. Naimisiin mennessämme voisin nimittäin hakea aviopuolison oleskelulupaa, joka on pääluvan haltijan alainen. Sillä luvalla saisin oleskella maassa niin kauan kuin mieheni oleskelulupa on voimassa. Sillä luvalla voisin myös hakea työlupaa, joka tapaamiemme ihmisten mukaan on helppoa ja kestää noin 3kk. Sitä en osaa sanoa miten kauan minun oleskeluluvan saaminen kestäisi. Sitäkään kun ei välttämättä ihan noin vaan saa, vaan avioliittoa voi joutua todistelemaan erinäisin tavoin (esim. hääkuvien esittelyä jne.).

        Eli kaikki te nuoret, jotka haaveilette työskentelystä USAssa opiskelkaa innokkaasti!!! Mutta jos yliopistoura ei ole teidän juttunne, niin silloin teidän ainoiksi vaihtoehdoiksi jää todellakin opiskelu (varmasti vaikeaa ja kallista saada opiskelupaikka ja vaatii yksinlähtiessä 18v ikää)), Au-Pair vuosi (vaatii 18v ikää, ajokorttia ja lastenhoitokokemusta) tai naimisiinmeno (joko USAn kansalaisen kanssa, USAssa jo työskentelevän kanssa tai jonkin alan erikoisasiantuntijan kanssa). Lyhyemmille käynneille pääsee vaihto-oppilaana (vaatii yleensä lukiossa opiskelun, mutta varmasti myös muita vaihtoehtoja on).

        Lisäksi haluaisin kertoa, että olen itse myös teininä haaveillut USAan muutosta, mutta aikuistuminen on karistanut ne haaveet tajuttuani millainen maa USA oikeastaan on. Tämän vuoksi en ollut järin onnellinen poikaystäväni suunnitelmista muuttaa USAan. Mutta käynti Kaliforniassa sai minut pehmentymään - paljon huonoa, mutta myös hyvää. Se ilmasto! Se luonto! Suorastaan mykistävää! Kaupungit eivät puolestaan saaneet minua puolelleen. Erityisesti sadunhohtoinen Los Angeles ja Hollywood oli kaukana hohteesta - roskia, likaa, kodittomia, rapistuneita taloja. Ihan sääliksi kävi (erityisesti Walk of Fame pisti hiljaiseksi rähjäisyydellään). Muutenkin kodittomia, narkomaaneja ja laittomia siirtolaisia kaikkialla. Kaliforniassa köyhät ovat todella köyhiä ja rikkaat todella rikkaita - ja tavallinen kansa sinnittelee siinä välissä. Ei voi kuin ihmetellä miten yksi maailman suurimmista talousmaista voi näyttää niin kolmannen maailman valtiolta!

        Kaikenkaikkiaan suosittelisin teille nuorille Eurooppaa ensiksi. Eurooppaan on helppo mennä asumaan ja töihin. Terveydenhuolto on hyvälaatuista ja kotiin pääsee takaisin helposti. Ei se USA mikään ihmemaa ole! Onnen voi löytää lähempääkin. Ja kurjuutta pääsee katselemaan muuallakin! Euroopassakin on monia suurkaupunkeja, joihin sukeltaa. Opiskelkaan hyvin Suomessa, menkää opiskelujen ohella tai jälkeen vaihtoon muualle Eurooppaan. Sitten kun olette alanne asiantuntijoita, voitte hakea USAan jos se vielä kiinnostaa. Itse suosittelen saksan opskelua ja Berliiniin muuttoa. Berliini on erittäin edullinen, nuorten suosima suurkaupunki. Berliinissä näkee ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista ja se on vain 2 tunnin lentomatkan päässä Suomesta (sitä äiditkin arvostaa).

        Ja en ole niin vanha käntty kuin edellisestä kommentista voisi kuvitella...


    • minä vaan

      Edellinen kirjoittaja ehdotti Berliiniä :) jos ei saksa innosta niin ei se Pariisikaan hullumpi ole

    • Hemukka

      Tosiaan, hieman tarkennuksia. Green card lotteryyn osallistuminen ei maksa mitään. Prosessi sen jälkeen maksaa minimaalisesti jos hoitaa sen itse. Asianajotoimistot hoitaa kaiken puolestasi myös jos on muutama tonni rahaa. Jos on enemmän, voi anoa sijoittajaksi, jolloin raha kiinnitetään Usaan ja helpoiten korkean työttömyyden alueelle. Tämä "enemmän" on neuvottelukysymys, aina case kohtainen. Ei ole mitään sääntöä. Joskus kämpän ostaminen oikeutti oleskelulupaan, sittemmin tietty määrä rahaa, jopa miljoona dollaria kiinnitettynä firmaasi luomaan uusia työpaikkoja. Jotkut asianajotoimistot puliveivaa tarvittaessa sijoituksesi "korkean työttömyyden alueelle", esim. firmaan Detroitissa, joka taas puolestaan omistaa kämpän San Diegossa jossa asut. Eli kaikenlaista voi tehdä. New Yorkin kämpät ihan Manhattanillakin on usein paljon halvempia kuin Helsingissä. Ainoa ero on property tax, joka on tietty summa kiinteistökaupan arvosta, joka määritellään asuinalueen mukaan. Property tax ei suhteellisesti tarkoita isoa summaa pienissä kiinteistöissä. Property tax kontribuoi local communityä, se ohjataan katujen yms. kunnossapitoon. Kerrostalossa pitää muistaa myös yhtiövastike. Tällä hetkellä kämppien arvot on verraten erittäinkin matalalla. Manhattan on huippu sijoituskohde. Maata ei "tehdä" veden päälle lisää kuten Dubaissa ja taantumasta kun päästään, taas noustaan.

      Katsokaas nyt hieman ihan faktoja:

      http://www.trulia.com/for_sale/New_York,NY/0-700000_price/

      Huomaa dollarin hinta, voitte laskea ne tässä kätevästi Dollareista Euroihin:

      http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/valuutat/valuuttalaskin.jsp

    • Asunut sielä

      Hei olen itse asunut amerikassa. Voin kertoa olen vielä alle viisitoista. Mutta tiedän näistä asioista aika paljon.

      Ensinnäkin sinun pitäisi saada sinne joko työlisenssi tai tehdä hakemus grean card lottery sivulla. Grean card lottery sivulla voit voittaa asumisluvan amerikkaan. Mutta suomesta sinne pääsee vain grean cardin voittamalla vuosittain 2000 ihmistä ja kestää vuosi että tulokset tulevat
      (yleensä ne tulevat syksyllä). Hakuaika on lokakuun ja marraskuun välillä.Sitten jos hankit työ lisenssin niin sinun täytyy etsiä amerikkalaisia työnantajia.

      Asuminen-
      Jos lähdet amerikkaan sinun kannattaa ostaa sieltä sisustettu talo sillä paljon kallimmaksi tulee jos raahaat kaikki tavarat suomesta sinne. Amerikassa kaikki ihmiset kulkevat aina autoilla ja aamuisin käydään ulkona syömässä. Myös koulu on sielä jos saat joskus lapsia amerikassa kouluihin viedään aina autolla ja sielä ei ole välitunteja. Amerikassa on hyviä ja huonoja alueita esim. gueens alue on vaarallinen alue.

      Onnea muuttamiseen

    • qeweqe

      Mahdatkohan tarkoittaa New Yorkin Queensia?


      Itse en kyllä voi ymmärtää mikä USA:ssa niin innostaa, itselleni se on viimeisiä maita joihin menisin. Talous menee vain huonompaan suuntaan, ja yleiskäsitykseni yhdysvaltalaisista ei ole muutenkaan kovinkaan positiivinen.

    • nm.olen ollu aupair

      Jos haluat muuttaa usaan oikeasti ja vaikkapa new yorkkiin ja saada töitä, niin miten olisi au pair vaihtoehdoksi? - saat asuinpaikan,töitä,palkkaa. vuoden kun olet ollut töissä vaikka niin voit irtisanoa itsesi ja hakea muualta töitä ja jäädä pysyvästi jenkkeihin asumaan, ei ole sen hassumpaa suosittelen että perehdyt todella laajasti ja keskustelette vanhempienkin kanssa asiasta koska vanhemmat yleensä myös tietää paljon ulkomaan asioista (uutisien yms) avulla ( nuoret uutia kuitenkaan kyttää sen vertaa, EN YLEISTÄ SANON VAIN) Mutta harkitse vakavasti au pairiksi hakua:)!

    • .ulkosuomi

      Juu ei saa hakea töitä eikä saa jäädä.

    • et

      Olen nyt lukion toisella ja lukion jälkeen on tarkoitus hakea opiskelemaan eläinlääkäriksi. Pienestä pitäen on ollut haaveena muuttaa usa:han, kun sopiva aika tulee elämässä. Onko kellään kokemusta tai tietoa saisiko eläinlääkärinä helposti töitä yhdysvalloista?

    • en ole vet

      Missä ajattelit suorittaa eläinlääkärin tutkinnon? Yhdysvalloissa se on haastavaa, koska maassa on vain 28 koulua, jossa sen voi suorittaa. Lisäksi se vie valtavan kauan ja on erittäin kallista. Kokonaissumma voi nousta satoihin tuhansiin dollareihin elämisineen kaikkineen. Sitäpaitsi kouluihin on vaikea päästä. Seuraavassa yleiskuvaus eläinlääkärin vaatimuksista:

      http://www.universitylanguage.com/guides/veterinary-license/

      Jos opiskelet Suomessa, on opiskelu sinulle ilmaista. Sen sijaan muuttaessasi Yhdysvaltoihin tulee ongelmia. Ulkomaista tutkintoa ei hyväksytä noin vain, vaan sinun on pakko käydä päälle ns. ECFVG Certification Program, eli lisää kursseja/koulua ja suorittaa lopputesti. Lisäksi ennenkuin voit harjoittaa ammattia, sinun pitää suorittaa testi saadaksesi toimiluvan (NAVLE/state licensure). Tässä yleiskuvaus mitä tarvitaan:

      http://www.avma.org/education/ecfvg/default.asp

      USA:ssa hyväksytään suoraan AVMA:n akkreditoimat koulut, joita on muutama jopa maan ulkopuolellekin; esimerkiksi Euroopassa sekä Kanadassa. Yksi mahdollisuus olisi mennä opiskelemaan alusta pitäen tälläiseen akkreditoituun ohjelmaan Euroopassa, jolloin se hyväksytään Yhdysvalloissa suoraan ja tarvitset enää tuon toimiluvan. Euroopassa opiskeleminen on takuulla halvempaa kuin USA:ssa. Lista kaikista hyväksytyistä kouluista:

      http://www.avma.org/education/cvea/colleges_accredited/allcolleges.asp

      Kaikkeen tähän palaa aikaa ja rahaa valtavasti. Lisäksi ei ole lainkaan sanottua, että saat kuitenkaan työpaikkaa ja -viisumia maahan. Jos kuitenkin haluat yrittää ja kokeilla onneasi ja tiedät sen olevan täsmälleen sitä mitä haluat tehdä, niin ohjeet löytyvät noista linkeistä.

    • et

      Kiitos paljon tiedosta!
      Suomessa ajattelin koulun käydä. Enkä toisaalta haluaisi muualla Euroopassa sitä käydä. Osaatko yhtään sanoa kauanko nuo ilsäkurssit kestävät yhteensä? Ja paljon maksavat?
      Tuo eläinlääkärin työ on minulle kuitenkin tärkeämpi kuin muutto usa:han joten aijon sen käydä, vaikka en ikinä pääsisikään usa:han muuttamaan, Ja jos pääsisin niin sitä työtä haluaisin siellä tehdä. Mielummin luovun Yhdysvalloista, kuin eläinlääkärinä olemisesta. Mutta aijon kyllä yrittää! Koska tärkeää se muuttokin oisi.
      En tietenkään ajatellut heti opintojen jälkeen sinne muuttaa, vaan tekisin Suomessaa ensin töitä. Eli en aijo muuttaa sinne varmaankaan vastako siinä, kun olen 30. Eikä varmaan olise edes tarpeeksi rahaa.

      • en ole vet

        Moi, korjaan edellä kertomaani hieman. ECFVG-sertifikaatti ei tarvitsekaan nähdäkseni lisäkursseja, vaan onnistuu esittämällä tutkintotodistuksesi ja läpäisemällä ohjelman sisältämät kokeet.

        Puolet ohjelmaan rekisteröityneistä suorittaa sertifioinnin alle kahden vuoden kuluessa. Lähinnä kyse on siitä, että joutuu harjoittelemaan kokeita varten (suuret määrät monivalintakysymyksiä) sekä läpäisemään kielivaatimukset. Hinta sertifiointiohjelmalle ei ole kovin suuri ottaen huomioon, että sertifikaatti on elinikäinen ja hyväksytty kaikissa osavaltioissa perusvaatimukseksi state licensuren hankintaan. Sertifiointi-ohjelman hinta palasteltuna seuraavassa:

        http://www.avma.org/education/ecfvg/about_us.asp

        Käytännössä selviää 10.000 dollarilla ottaen huomioon matkat ym., mikäli kaikki menee putkeen. Kun opiskelet ensin Suomessa ilmaiseksi, niin tämä on hyvin pieni hinta sertifikaatista. Sitäpaitsi voi olla, että sitten kun saat tutkintosi valmiiksi, niin mielikään ei enää tee muuttaa USA:an, vaan tehdä työtä Suomessa; asiakkaiden kanssa omalla kielellä, samanhenkisellä mielellä.


    • Sama juttu

      Oon 13v poika ja on sama juttu haluun muutta amerikkaan koska haluan tehdä electronista musaa ja siellä se on paljon helpompaa kaikki muut paitsi julkisuuteen pääsiminen mutra tiedän ettei sinne ole helppo päästä tekemään töitä ja tarvii rahaa

      • pieni vinkki

        Voit tehdä elektronista musaa missä vain ja saada nimeä kun julkaiset sitä Youtuben kautta. Jos musiikkisi ei kerää tuubissa faneja niin ei se kerää muuallakaan. Silloin ei ainakaan kannata yrittää Yhdysvaltoihin vaan pohtia muuta ammattia.


      • realtor

        Kaunista, niin kaunista tekstiä. Luotettavuus pursuaa joka rivin välistä.

        Mutta mutta... liian sinisilmäisenä sinua vedetään linssiin niin että soi. Rahoistasi kyllä pääset helposti, sinun ON oltava tietoinen lakipykälistä ja kiinteistoihin liittyvistä seikoista. Tottakai myyjät myyvät, se on heidän ammattinsa , mutta sinä, joka palkkaat myyjät, olet lopulta kaikesta vastuussa!


    • fidk

      Te sinisilmäiset nuoret ihmiset, jotka olette "aina unelmoineet Amerikasta" niin voitteko kertoa tarkasti että miksi te siitä unelmoitte? Mikä siellä kiehtoo?
      Sillä tavalla ymmärrän kun itsekin kiehtoi Los Angeles jonkin verran kun olin napero, mutta vain ja ainoastaan sen takia kun kavereitakin kiinnosti. Ja paikka vaikutti "tutulta" telkkarin välityksellä ja kaikki puhuu englantia.
      Aika äkkiä kumminkin tajusin, miten tylsä maa se on! Jenkeissä ei ole ollenkaan historiaa ja sen näkee rumasta kaupunkikuvasta. Euroopassa on mahtavan näköisiä suurkaupunkeja, sillä täällä oli elämää kauan ennen jenkkien löytymistä. Jenkeissä on PAKKO olla auto ja ajaa sillä kirjaimellisesti joka paikkaan. Olen käynyt Floridassa ja New Yorkissa. NYCi on ainut, jossa pärjäät ilman autoakin (vain Manhattanilla).
      Nuorena kun lähdet ulkomaille, et välttämättä ajattele omaa perhettä ja kavereita Suomen päässä, mutta parin vuoden päästä huomaat että välimatka kyllä tulee häiritsemään. Voit tuntea olosi yksinäiseksi. Itsekin tunnen olon yksinäiseksi vaikka asun Euroopassa vain 2h lentomatkan päässä Suomesta. Mites sitten jos välimatka on 12h?
      Niin kun joku tuolla jo ehdottikin, niin alleviivaan vain, että kokeilkaa Eurooppaa ensin niin näette minkälaista expat elämä on. Eurooppaan on super helppo päästä ja monissa maissa voi opiskella ilmaiseksi ja englanniksi. (itsekin valitsin tämän reitin) Suomen kela vielä antaa teille opintotukea ulkomaille. Ja opetelkaa itse käyttämään Googlea! Tulette sitä tarvitsemaan paljonkin jos muutatte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe