Harmaakaihin ensimmäiset oireet

kiinnostunut asiasta

Siis, te joilla on todettu harmaakaihi, niin mitkä oli aivan ensimmäiset oireet, joista lääkäri tai te itse aloitte epäillä harmaakaihia? Olisin itse kiinnostunut asiasta, koska minulla on joitakin oireita...

7

4829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomasi...

      Mulla ei itselläni ollut mitään oireita siinä vaiheessa, kun silmälääkäri silmänpohjiani tutkiessaan (muusta syystä) kertoi mulla olevan harmaakaihin alkua kehittymässä. Se mykiöiden pieni samentuminen näkyi hänelle siis jo siinä vaiheessa, kun en itse huomannut esim. näöntarkkuudessa mitään ongelmia.

      Näin meni pari vuotta ja sitten aloin itsekin huomata ihan lukemisen vaikeutuvan ja samoin valojen häikäisemisen lisääntyvän. Tuo lukemisen vaikeutuminen tapahtui melkoisen nopeasti siinä vaiheessa, kun oli jo leikkausjonossa eli lopussa en saanut esim. hesarin teksteistä selvää kuin jonkinlaisella otsikkotasolla, en siis itse vaki-tekstistä. Ja huom. mulla ei siis ollut laseja ennen harmaakaihin tuloa eikä olen nyt leikkausten jälkeenkään eli kyse ei ollut mistään sinänsä perinteisestä näön huononemisesta.

    • mullakin

      itse huomasin ettei kauaksi nähnyt tarkkaan eikä auttanut lasien uusiminen, tuli kaksoiskuvia iltavaloista ja lopulta tarkka näkö meni. yksityiselle pääsin leikkaukseen alle kahden viikon ja molemmat silmät operoitiin samana päivänä. Mene yksityiselle, pääset helpommalla ja saat kunnon hoidon

      • aloittaja

        toi leikkaus oikein yksityisellä maksaa, muistatko? Ja miten kauan siitä menee toipuessa?
        Mulla on muuten sellainen oirekin esim. että täytyy suurentaa tätä tietokoneen tekstiä, vaikka olen likinäköinen ja aina nähnyt hyvin lähelle ja silmät väsyy aivan älyttömän helposti.
        Ja just toi lukeminen on vaikeampaa kuin ennen. Näin ennen hyvin ilman laseja, mutta nyt näkö aivan kuin sumenee välillä oli lukulasit tai ei. Tääkin on kai sitten sitä oireilua, vai...


    • Migreenipotilas

      Mnulle lääkäri sanoi aikoinaan että minulle kehittyy kaihi silmiin kunhan vanhenen.

      Nyt olen 44v nainen ja minäkin olen ruennut näkemään kahtena mitä milloinkin.

      Sumentumaa varmaan on kun silmissä on jatkuasti kaikenlaisia lankoja, kuplia yms. ne ilmestyivä ekan kerran kun olin suunnilleen 15v.

      Lisäksi lääkäri kertoi mun silmänpaineesta että pitäisi käydä tarkistuttamassa 2-3v välein, koska silloin oli jo silmissä vähän liikaa painetta.

      Mulla vilisee silmissä sininen valo aina silloin kun äkkii käännän silmiä.

      • hoitotakuu..

        Eihän tuonne yleisellekään puoleelle kauan tarvinnut jonottaa 2kk toteamisesta.Yhtä hyvä hoito


    • yxs

      riippuu läkäriasemasta/leikkauspaikasta. 2 kk on tosi pitkä aika jos kaihi jo niin pitkällä ettei lukeminen onnistu. Minulla ainakin tuntui että jokainen päivä oli liikaa odotellessani leikkaukseen. Toimenpide melko rutiini mutta kannattaa valita kokenut kirurgi. Toimenpiteestä toipuu hyvin, samana päivänä heti operaation jälkeen näkee jo ok. Muutamassa päivässä valoarkuus häviää. Sairaslomaa pari viikkoa yleensä

    • Leikkausta odottaen

      Miten harmaakaihileikkauksen hintaan(yksityisellä) vaikuttaa, jos haluaa samalla likinäön korjauksen? Tehdäänkö "yleisellä" puolella ainoastaan kaihin leikkaus?Olisi kiva saada samalla taittovikakin korjattua, kun nyt leikkaukseen joutuu/pääsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe