Hermosärky

Äiti29v

Mulla todettin selkärangan rappeuma sekä pullistumat noin vuosi sitten. Meinattiin tehdä hätäleikkaus kun alaraajat lakkasivat toimimasta;samoin rakko ym. Sairaalassa saatiin kuitenkin toimimaan ilman leikkausta ja olen ollut siitä lähtien kipulääkityksellä.

Pullistumat ei ole parantuneet(leikkausta harkitaan nyt) ja talvella alkoi särkeä myös käsiä;olkapäätä kyynärpäätä,ranteita ja sormia. Käsillä on vaikea tehdä mitään ja esim.puristusote tai sormien oikominen ja nyrkkiin puristaminen sattuu.
Toinen lääkäri sanoi ettei selässä olleet pullistumat voi aiheuttaa hermosärkyä käsiin. Toinen sanoi että kyllä kipu voi sinne säteillä.

Otettiin reumakokeet kun isälläni ja suvussa reumaa. Tulos negatiivinen..

Nyt siis ollut Lyricaa ja Panacodia selkään ja pitäisi auttaa käsiinkin. Välillä käsiä voi olla särkemättä monta viikkoakin mutta nyt kipu ollut 24/7 jo 3 päivää niin pahana ettei voi nukkua..

Lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata,mutta olisin halunnut kysellä täältä onko muilla ollut pullistumia alaselässä ja onko se aiheuttanut hermosärkyä myös käsiin. Voiko esim. reumatesti näyttää myöhemmin eri tuloksen? Ilmeisesti harvinaista on reuma näin nuorella..itse epäilisin kivun johtuvan selästä mutta kun lääkärit eri mieltä.

14

4731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmekappale

      oon miäkin. samanlaista vikaa selässä, samat lääkkeet, kuntoutusta ,nyt kans alkanu vasen käsi puutuileen olkapäästä kyynärvarteen, joskus sormia vihloo.

      ei oo lekurit ottanu kantaa siihen,, reumakokeet necatiiviset paitsi hlb27 positiivinen

      eipä keksi selitystä kun ei saa magneettin lähetettä et kuvattas koko selkä niskasta lantioon,,tiä mitä löytys

      • oireita on

        minullakin, rangan rappeuma on jo pitkällä.
        Alaselästä alkoi, niska, hartiat, käsivarret ja ranteet oireilee pahasti.
        Lääkäri kyllä sanoi, että rappeumaa on niskassa ja ylärangassakin, luupiikkiäkin näkyvissä röngtenkuvassa.
        Kyllä minä huomaan, että ihan erilaista särkyä ja kipua on, kuin aiemmat niska-hartiakivut, joihin sentään auttoi jumppa, hieronta ja burana.
        Hankalaa välillä, kun tavarat tippuu käsistä, olkapää ja ranteet kipuilee kovasti, kipuja on myös rintakehän alueella. Ei tiedä, missä asennossa saisi nukuttua ja panacod on särkylääkkeenä, kun ei miedommista ole mitään apua.


      • aikasemmin
        oireita on kirjoitti:

        minullakin, rangan rappeuma on jo pitkällä.
        Alaselästä alkoi, niska, hartiat, käsivarret ja ranteet oireilee pahasti.
        Lääkäri kyllä sanoi, että rappeumaa on niskassa ja ylärangassakin, luupiikkiäkin näkyvissä röngtenkuvassa.
        Kyllä minä huomaan, että ihan erilaista särkyä ja kipua on, kuin aiemmat niska-hartiakivut, joihin sentään auttoi jumppa, hieronta ja burana.
        Hankalaa välillä, kun tavarat tippuu käsistä, olkapää ja ranteet kipuilee kovasti, kipuja on myös rintakehän alueella. Ei tiedä, missä asennossa saisi nukuttua ja panacod on särkylääkkeenä, kun ei miedommista ole mitään apua.

        kerroinkin jo samanlaisista oireista, unohdin mainita, että leikkakseen odotan kutsua.
        Selkäydinkanavan ahtauma on paha, senkin takia jalat toimii huonosti ja raajakivut on melkoiset.
        Lyrica on kokeiltu mullekin, mutta mulle tuli siitä humalainen olotila pitkälle päivään, eikä se tuntunut mukavalle, joten se lopetettiin.
        Minulla on yliliikkuvat nivelet ja lääkäri sanoi, että se on yksi syy, miksi ne rappeutuvat aikaisemmin, toinen on raskas fyysinen työ.
        Pikkasen pelottaa leikkaus, mutta se on ainut vaihtoehto, sillä kohta ei ole ulos lähtijäksi ollenkaan.
        Harmittaa, kun Sinä olet noin nuori ja vaivat on jo tommoset.
        Jaksamista ja voimia Sinulle.


      • Lyrican kanssa
        aikasemmin kirjoitti:

        kerroinkin jo samanlaisista oireista, unohdin mainita, että leikkakseen odotan kutsua.
        Selkäydinkanavan ahtauma on paha, senkin takia jalat toimii huonosti ja raajakivut on melkoiset.
        Lyrica on kokeiltu mullekin, mutta mulle tuli siitä humalainen olotila pitkälle päivään, eikä se tuntunut mukavalle, joten se lopetettiin.
        Minulla on yliliikkuvat nivelet ja lääkäri sanoi, että se on yksi syy, miksi ne rappeutuvat aikaisemmin, toinen on raskas fyysinen työ.
        Pikkasen pelottaa leikkaus, mutta se on ainut vaihtoehto, sillä kohta ei ole ulos lähtijäksi ollenkaan.
        Harmittaa, kun Sinä olet noin nuori ja vaivat on jo tommoset.
        Jaksamista ja voimia Sinulle.

        Eli humalainen olo tulee..Mutta se on ainoo mikä auttaa nyt.

        Mulla kans oli raskas työ;hoitoalalla olin. Lääkäri sanoi ettei mitään toiveita jatkaa sitä työtä ellei tee esim. lastentarhassa duunia tai sitten vaihtaa alaa..Intoa olisi kouluun mennä mutta kovinpa on rajalliset vaihtoehdot kun muutenkin olen allerginen lähes kaikelle.

        Tälläkin hetkellä särkee kyynärpäästä sormiin.

        Rakennevika mulla;äidilläni myös samaa vikaa polvissa ja nilkoissa,ei kestä niin ei.

        Kivun kans oppii elämään mutta nämä pahimmat päivät saa miettimään että onko loppu elämä tällasta ja onko se sitten elämisen arvosta.. :(
        Kun olis yksityiselle varaa niin saisi ehkä nopeammin oikeaa hoitoa. Kävin omalla lääkärillä 2 vuotta ja kuulemma mitään vikaa ei selässä ole;viskas 300 kpl panadol extendiä ja käski nappailla niitä..


      • ennen kuin
        Lyrican kanssa kirjoitti:

        Eli humalainen olo tulee..Mutta se on ainoo mikä auttaa nyt.

        Mulla kans oli raskas työ;hoitoalalla olin. Lääkäri sanoi ettei mitään toiveita jatkaa sitä työtä ellei tee esim. lastentarhassa duunia tai sitten vaihtaa alaa..Intoa olisi kouluun mennä mutta kovinpa on rajalliset vaihtoehdot kun muutenkin olen allerginen lähes kaikelle.

        Tälläkin hetkellä särkee kyynärpäästä sormiin.

        Rakennevika mulla;äidilläni myös samaa vikaa polvissa ja nilkoissa,ei kestä niin ei.

        Kivun kans oppii elämään mutta nämä pahimmat päivät saa miettimään että onko loppu elämä tällasta ja onko se sitten elämisen arvosta.. :(
        Kun olis yksityiselle varaa niin saisi ehkä nopeammin oikeaa hoitoa. Kävin omalla lääkärillä 2 vuotta ja kuulemma mitään vikaa ei selässä ole;viskas 300 kpl panadol extendiä ja käski nappailla niitä..

        jouduin sairaalaan..

        Eräs lääkäri sanoi fiksusti,kun sanoin ettei tätä ongelmaa lääkkeillä voi korjata,että kohta on taas yksi ongelma lisää(lääkeriippuvuus)...Lekuri vastas et "Kyllä voit syödä niitä NIIN KAUAN kun maksa kestää"..

        Mä oikeesti nauroin ja lykkäsin sille reseptin kouraan ja sanoin et mitenkähän sustakin lääkäri on tullu. Ei ehkä asiallista mutt oli muutenkin niin töykeä lääkäri..

        Kai se on vaan jatkettava nappien ottamista ja mentävä lääkäriin sitten kun virtsaan alleni tms nii kuin lääkäri sano..et sitten leikataan.

        Päivä kerrallaan,kai tää tästä taas..


      • nainen 75v
        oireita on kirjoitti:

        minullakin, rangan rappeuma on jo pitkällä.
        Alaselästä alkoi, niska, hartiat, käsivarret ja ranteet oireilee pahasti.
        Lääkäri kyllä sanoi, että rappeumaa on niskassa ja ylärangassakin, luupiikkiäkin näkyvissä röngtenkuvassa.
        Kyllä minä huomaan, että ihan erilaista särkyä ja kipua on, kuin aiemmat niska-hartiakivut, joihin sentään auttoi jumppa, hieronta ja burana.
        Hankalaa välillä, kun tavarat tippuu käsistä, olkapää ja ranteet kipuilee kovasti, kipuja on myös rintakehän alueella. Ei tiedä, missä asennossa saisi nukuttua ja panacod on särkylääkkeenä, kun ei miedommista ole mitään apua.

        Selkääni on leikattu neljästi.1.jo vuona 1973 tavalla, mikä nykylääketieteen mukaan olisi suorastaan "rikollista". 2000-luvulla on kieroa ja liikkuvaa lannerankaani yritetty jäykistää kolmesti,Ensimmäisessä löytyi selkäydinkanavasta hyvänlaatuinen kasvain, mutta selkäkivut pahenivat. Sen jälkeen on tehty kakssi jäykistysleikkausta, mutta jokaisen leikkauksen jälkeen sekä selkäkivut että hermosäryt jaloissa ovat pahentuneet. Nyt kävelen kahden sauvan avulla ja kipulääkitykseni on kipulääkärin kontrollissa. Siis mikä on tarinani opetus: puukolla ei ainakaan pitäisi selkäkipuja yrittää parantaa ja kipulääkkeet vievät vähitellen muistin.


    • Rappeuma edennyt?

      Mulla pullistui nuo osittain parantuneet pullistumat uudestaan viime kuussa. En tiedä sitten mistä johtuu nämä käsien kivut ja mistä haen apua.

      Magneettikuvaus tehty viimeks vuosi sitten,sen jälkeen normaali röntgenkuvia joista pullistumat,kulumat ym näkyy mutta pitäisikö niistä näkyä onko rappeuma edennyt? Lääkäri ei puhunut siitä mitään,puhui vain pullistumista.

      Ei mullakaan muut auta kuin panacodit,tramaleista ei ollut mitään apua..lyricat tuntuu auttavan mutta ei tämä elämä ole hääppöistä kituutella kepin ja särkylääkkeiden varassa.

      Elämän pitäs olla edessä mutta kun tuntuu ettei enää pysty edes lapselleen antamaan kaikkea sitä mitä pitäs;ulkoilua ym kun ei pysty kauaa seisomaan tai istumaan,ei uskalla luistimille tms kun pienikin nykäys sattuu..

      En tiedä onko se leikkauskaan sen parempi;otin siitäkin enempi selvää eikä sekään houkuttele.

      • Äiti 29

        Ettei mene sekaisin..


      • ++00++
        Äiti 29 kirjoitti:

        Ettei mene sekaisin..

        Hei teille toisille. Minulla on ollut hirveät kivut 2000 vuodesta lähtien selässä ja leikata ei pystytä.Samoin se aiheutti puristusotteen tayden menettämisen samoin. Sain kipuklinikan kokeilujen jälkeen maksimimäärät särkylääkkeitä 8 panacodia, 9 gabapentiniä ja 4 buracapsia päivässä.Tramal ei tehonnut tai se teki olon vielä kauheammaksi. Oikeiden lääkkeiden jälkeen kesti yli 2 vuotta ennenkuin keksin itse seuraavat toimenpiteet. Menin koulutetulle kiropraktikolle jolla hyppäsin 40 kert vuodessa, hankin tukivyön selkään, jota pidin aina liikkuessani ja istuessani pidempiä matkoja tai aikoja. Lääkkeet aiheuttavat maksan ylikuormitusta joten maksakokeet kerran vuodessa. Sen lisäksi hankin patjan lämmittimen Gigantti tai Stockman. Se maksimiin ja yhtään ei saa selkä saada kylmää tai kivut ovat niin kovat lääkkeistä huolimatta, ettei sängystä pääse ylös.
        Nyt olen toisessa maassa ja jouduin vaihtamaan särkylääkkeet kun eivät auttaneet enää. Tämä toinen särkylääke ainakin nyt tehoaa ja lihas relaksantti 8mg aamuin ja illoin. Itsekin ihmettelen mikä nyt tuli kun kovat kivut hävisivät. Panacodi ei auttanut ollenkaan.
        Samoin, jos kivut aiheuttavat sen ettette pysty, nukkumaan kivut kertautuvat. Siksi jos ette pysty nukkumaan kivuiltanne pyytäkää myös unilääkettä ei nukahduslääkettä. Se on kierre, josta ei tahdo päästä ulos.


      • äiti29v
        ++00++ kirjoitti:

        Hei teille toisille. Minulla on ollut hirveät kivut 2000 vuodesta lähtien selässä ja leikata ei pystytä.Samoin se aiheutti puristusotteen tayden menettämisen samoin. Sain kipuklinikan kokeilujen jälkeen maksimimäärät särkylääkkeitä 8 panacodia, 9 gabapentiniä ja 4 buracapsia päivässä.Tramal ei tehonnut tai se teki olon vielä kauheammaksi. Oikeiden lääkkeiden jälkeen kesti yli 2 vuotta ennenkuin keksin itse seuraavat toimenpiteet. Menin koulutetulle kiropraktikolle jolla hyppäsin 40 kert vuodessa, hankin tukivyön selkään, jota pidin aina liikkuessani ja istuessani pidempiä matkoja tai aikoja. Lääkkeet aiheuttavat maksan ylikuormitusta joten maksakokeet kerran vuodessa. Sen lisäksi hankin patjan lämmittimen Gigantti tai Stockman. Se maksimiin ja yhtään ei saa selkä saada kylmää tai kivut ovat niin kovat lääkkeistä huolimatta, ettei sängystä pääse ylös.
        Nyt olen toisessa maassa ja jouduin vaihtamaan särkylääkkeet kun eivät auttaneet enää. Tämä toinen särkylääke ainakin nyt tehoaa ja lihas relaksantti 8mg aamuin ja illoin. Itsekin ihmettelen mikä nyt tuli kun kovat kivut hävisivät. Panacodi ei auttanut ollenkaan.
        Samoin, jos kivut aiheuttavat sen ettette pysty, nukkumaan kivut kertautuvat. Siksi jos ette pysty nukkumaan kivuiltanne pyytäkää myös unilääkettä ei nukahduslääkettä. Se on kierre, josta ei tahdo päästä ulos.

        Mulla on myös tuo tukivyö jota käytän arkihommissa ja varsinkin silloin kun selkä on kipeä.

        Luin tässä sinun ja toisenkin teksistä että olette lämmöllä hoitaneet kipua tai ettei se kestä kylmää.

        Nimenomaan mulle on ainakin sanottu (kirurgi,fysiot.,lääkärit) että hermokivuille pahinta on lämpö. Ei se tietenkään mistään kylmästä vedosta pidä varmasti mutta itselläni tuskat ovat hirveät juuri esim. saunan jälkeen ja sainkin ohjeen kastella pyyhe kylmässä ja kietoa selän kohdalle ettei saisi suoraan kuumuutta.

        Minulla toimii. Onneksi Panacodit auttaa vielä,Lyricat käy unilääkkeen sijasta kun väsyttävät niin paljon. Saa nukuttua ainakin muutaman tunnin. Pätkissä täytyy muuten vuorokausi nukkua kun pitkään makaaminenkin aiheuttaa kipua...


      • samaa
        äiti29v kirjoitti:

        Mulla on myös tuo tukivyö jota käytän arkihommissa ja varsinkin silloin kun selkä on kipeä.

        Luin tässä sinun ja toisenkin teksistä että olette lämmöllä hoitaneet kipua tai ettei se kestä kylmää.

        Nimenomaan mulle on ainakin sanottu (kirurgi,fysiot.,lääkärit) että hermokivuille pahinta on lämpö. Ei se tietenkään mistään kylmästä vedosta pidä varmasti mutta itselläni tuskat ovat hirveät juuri esim. saunan jälkeen ja sainkin ohjeen kastella pyyhe kylmässä ja kietoa selän kohdalle ettei saisi suoraan kuumuutta.

        Minulla toimii. Onneksi Panacodit auttaa vielä,Lyricat käy unilääkkeen sijasta kun väsyttävät niin paljon. Saa nukuttua ainakin muutaman tunnin. Pätkissä täytyy muuten vuorokausi nukkua kun pitkään makaaminenkin aiheuttaa kipua...

        Kokeile vielä kylmägeeliä, jota saat ostettua apteekista.Sitä se ei sotke.Ainoastaan aiheuttaa mentholin hajun.Imeytyy nopeasti. Sitten Saksasta ja Eestistä saa ABC laastareita, jotka ovat punapippuri laastareita. Minulla on ne auttaneet aikansa.
        Sitten nukkuminen. Onko sinulla ortopedisänky tai ainakin tyyny ja patja? Tämän selkäsi vuoksi et saisi nukkua selkäranka yhtään väärässä asennossa. Se vetää hermot ja lihakset solmuun vielä pahemmin.
        Jos nukut kyljellasi esim toinen jalka koukussa ja käsi roikkuu jossain ilman tukea.Nämä kaikki aiheuttavat lisä jännitysta selkääsi. Olen rakentanut itse tyynyistä kuin laivan sänkyyn. Vaikka käännyt vasemmalle tai oikealle niin tyynyt tulevat vastaan ja tukevat sekä polvea että kättä ja vielä yksi tyyny on jalkojen välissä.Selkäranka on saatava sille kuuluvaan oikeaan asentoon. Alussa näiden tyynyjen kanssa leikkiminen otti aikaansa mutta nyt jos ne ovat väärässä paikassa herään heti kipuun. Nämä kaikki ovat asioita, joita pystyy itse tekemään oman hyvin vointinsa eteen. Jos kuuma tekee huonoa älä mene saunaan! Itse viihdyn yli 30c lämpötiloissa selän vuoksi mutta saunaan en voi mennä koska tasapaino menee.
        Sitten vielä. Muista taistella loppuun saakka selk´äsi vuoksi ja kipujen vuoksi. Kukaan muu ei voi tietää kuinka kovat kivut sinulla on ja miten ne vaikuttavat sinuun henkisesti. Älä pala loppuun pyörityksessä ennenkuin saat avun vaivoihisi. Minulla pyöritysta kesti 5 vuotta ennenkuin sain lopulta avun. Sitä en halua kenellekään.


      • (Äiti29)
        samaa kirjoitti:

        Kokeile vielä kylmägeeliä, jota saat ostettua apteekista.Sitä se ei sotke.Ainoastaan aiheuttaa mentholin hajun.Imeytyy nopeasti. Sitten Saksasta ja Eestistä saa ABC laastareita, jotka ovat punapippuri laastareita. Minulla on ne auttaneet aikansa.
        Sitten nukkuminen. Onko sinulla ortopedisänky tai ainakin tyyny ja patja? Tämän selkäsi vuoksi et saisi nukkua selkäranka yhtään väärässä asennossa. Se vetää hermot ja lihakset solmuun vielä pahemmin.
        Jos nukut kyljellasi esim toinen jalka koukussa ja käsi roikkuu jossain ilman tukea.Nämä kaikki aiheuttavat lisä jännitysta selkääsi. Olen rakentanut itse tyynyistä kuin laivan sänkyyn. Vaikka käännyt vasemmalle tai oikealle niin tyynyt tulevat vastaan ja tukevat sekä polvea että kättä ja vielä yksi tyyny on jalkojen välissä.Selkäranka on saatava sille kuuluvaan oikeaan asentoon. Alussa näiden tyynyjen kanssa leikkiminen otti aikaansa mutta nyt jos ne ovat väärässä paikassa herään heti kipuun. Nämä kaikki ovat asioita, joita pystyy itse tekemään oman hyvin vointinsa eteen. Jos kuuma tekee huonoa älä mene saunaan! Itse viihdyn yli 30c lämpötiloissa selän vuoksi mutta saunaan en voi mennä koska tasapaino menee.
        Sitten vielä. Muista taistella loppuun saakka selk´äsi vuoksi ja kipujen vuoksi. Kukaan muu ei voi tietää kuinka kovat kivut sinulla on ja miten ne vaikuttavat sinuun henkisesti. Älä pala loppuun pyörityksessä ennenkuin saat avun vaivoihisi. Minulla pyöritysta kesti 5 vuotta ennenkuin sain lopulta avun. Sitä en halua kenellekään.

        Ei ole varaa erikoissänkyihin tms.
        Uuden sängyn ostin vuosi sitten,nyt uusin tyynyt.

        Ei ole paras sänky minulle tiedän,mutta tuossakin nukkuu paremmin kuin entisessä. Yhtä pyörimistähän se nukkuminen on;lääkkeen avulla nukahtaa mut sit onkin monta tuntia ties missä asennossa..

        Mulla on kuitenkin nukkumaan mennessä paras asento selälle minkä saan..nukuin ennen vaivoja juuri toinen jalka koukussa todella ylhäällä,selkäranka ihan mutkalla jne. Fysioterapeutti neuvoi kyllä hyviä asentoja;ne kun vaan pystys pitää sen läpi yön. tarvii varmasti ostaa lisää tyynyjä..

        Joo kyllähän mulle monta vuotta sanottiin että korvien välissä mulla on vikaa eikä selässä,kipuja ei otettu tosissaan ja se on hirveä tunne..itku tuli joka kerta kun lääkärillä kävi. Ei ees suostuttu eka kuvia ottaan kun "olet niin nuori ettei sulla vikaa siinä ole".

        On vieläkin monet sanoneet että kyllä sitä ite kullakin selkä on kipee;on varmasti mutta kukaan ei voi käsittää niitä kipuja mitä toisella on. ja on hieman eri asia valittaa normaalista rasituskivusta tai lihassärystä,kuin kivusta joka vie liikuntakyvynkin pahimmillaan..

        Vieläkin turhauttaa kun tuntuu ettei tätä oteta joskus tosissaan.. Mut en luovuta;mulla on oikeus oikeanlaiseen hoitoon niin kuin jokaisella.


      • kipuinen....
        äiti29v kirjoitti:

        Mulla on myös tuo tukivyö jota käytän arkihommissa ja varsinkin silloin kun selkä on kipeä.

        Luin tässä sinun ja toisenkin teksistä että olette lämmöllä hoitaneet kipua tai ettei se kestä kylmää.

        Nimenomaan mulle on ainakin sanottu (kirurgi,fysiot.,lääkärit) että hermokivuille pahinta on lämpö. Ei se tietenkään mistään kylmästä vedosta pidä varmasti mutta itselläni tuskat ovat hirveät juuri esim. saunan jälkeen ja sainkin ohjeen kastella pyyhe kylmässä ja kietoa selän kohdalle ettei saisi suoraan kuumuutta.

        Minulla toimii. Onneksi Panacodit auttaa vielä,Lyricat käy unilääkkeen sijasta kun väsyttävät niin paljon. Saa nukuttua ainakin muutaman tunnin. Pätkissä täytyy muuten vuorokausi nukkua kun pitkään makaaminenkin aiheuttaa kipua...

        Minulla hermokipu ,myös fibro,lämpö pahasta,ainakin saunan,seuraavana päivänä kahta kauheammat kivut,avanto uinti hyvä,sen jälkeen kivuton olo jonkin aikaa,lääkkeitä on kokeiltu vaikka mitä,nyt sit uutena lääkkeenä noritren,ja sitalopraani.....triptyl on ollut käytössä vuosia,samoin panadol ja tramal tarvittaissa,,,haluaisin tietää onko joku käyttänyt noritrenia ja sitalopraaii,,,reseptit on minulla ,mutta en ole vielä aloittanut,,,,minkälaisia oireita nämä lääkkeet aiheuttaa??


      • hermoheikko
        samaa kirjoitti:

        Kokeile vielä kylmägeeliä, jota saat ostettua apteekista.Sitä se ei sotke.Ainoastaan aiheuttaa mentholin hajun.Imeytyy nopeasti. Sitten Saksasta ja Eestistä saa ABC laastareita, jotka ovat punapippuri laastareita. Minulla on ne auttaneet aikansa.
        Sitten nukkuminen. Onko sinulla ortopedisänky tai ainakin tyyny ja patja? Tämän selkäsi vuoksi et saisi nukkua selkäranka yhtään väärässä asennossa. Se vetää hermot ja lihakset solmuun vielä pahemmin.
        Jos nukut kyljellasi esim toinen jalka koukussa ja käsi roikkuu jossain ilman tukea.Nämä kaikki aiheuttavat lisä jännitysta selkääsi. Olen rakentanut itse tyynyistä kuin laivan sänkyyn. Vaikka käännyt vasemmalle tai oikealle niin tyynyt tulevat vastaan ja tukevat sekä polvea että kättä ja vielä yksi tyyny on jalkojen välissä.Selkäranka on saatava sille kuuluvaan oikeaan asentoon. Alussa näiden tyynyjen kanssa leikkiminen otti aikaansa mutta nyt jos ne ovat väärässä paikassa herään heti kipuun. Nämä kaikki ovat asioita, joita pystyy itse tekemään oman hyvin vointinsa eteen. Jos kuuma tekee huonoa älä mene saunaan! Itse viihdyn yli 30c lämpötiloissa selän vuoksi mutta saunaan en voi mennä koska tasapaino menee.
        Sitten vielä. Muista taistella loppuun saakka selk´äsi vuoksi ja kipujen vuoksi. Kukaan muu ei voi tietää kuinka kovat kivut sinulla on ja miten ne vaikuttavat sinuun henkisesti. Älä pala loppuun pyörityksessä ennenkuin saat avun vaivoihisi. Minulla pyöritysta kesti 5 vuotta ennenkuin sain lopulta avun. Sitä en halua kenellekään.

        Moikka. Olen lukenut teidän kirjoituksia ja samassa jamassa ollaan. Mullakin on ollut selkä "kunnolla" kipee yli vuoden. Tuli talon rakennusaikana, olin aktiivisesti jokapäivä raksalla hommissa. Ekka kävin päivystyksessä ja löi vain burana reseptin kouraan ja lepoa, no sitten parin kuukauden päästä menin uudestaan sanoivat jotta buranaa vaan ja fysioterapeutille. Kävin hieronnassa (maksoin itteni kipiäksi 9 kertaa)ja vedin sitä buranaa kuin leipää. Kesällä siitä n.3kk niin menin työterveyslääkärille ja sanoi että ei sulla mitään vikaa oo, laihutat ylipainon pois niin kyllä kipu lähtee, antoi viikon saikkua ja kävin viikon jälkeen sanomassa jotta kipu on edelleen ja pyysin päästä mangneettikuviin, Lääkäri olis kullä antanut sairaslomaa lisää mutta ei tutkimuksia, antoi reumalääkkeitä. En ottanu sitä saikkua lisää ja väkisin tein hommia, olen putarhuri joten työni on ruumiillista. Yritin pinnistellä kipujen kanssa. Selkää ei saa välillä suoraksi ja oikeaa jalakaa kiristää kokomatkalta vuorokauden läpeensä. Siitä n.6kk kun olin pinnistellyt niin jonotin aikaa omalääkärille jonne ei tahdo aikaa saada. No läkäri otti minut tosissaan,meinas itku tulla kun joku tosissaan kuunteli ja tutki (olin jo meinannut luopua toivosta että päässä mulla on vikaa) määräsi lyricaa (nyt syön 250mg, nostettiin pikkuhiljaa), triptylia iltaisin, Lääkäri soitti 2 viikon välein ja tarkisti voinnin. Mulla selvis kuvissa jotta selkäranka reappeuma, iso pullistuma joka painaa hermojuureen, sen yläpuolella pienempi pullistuma. Ei se ois tainnu laihutamalla parantua? Oottelen leikkaus aikaa. joinakin päivinä olen tosi kipee ja kävelen ihan vinossa kuin vanha muori (30v). iltaisin mulla kaikista pahin. Serkulla oli pullistuma ja se puhkes itestään kun jatko töitä, ei ollu hyvä juttu, joten kantsii ottaa tosissaan... Mulla kylmä ei auta mutta ku meen illalla saunaan ja kävelen sinne kippurassa ja palaan selkä suorassa. Se vähän helpottaa. Kipuja on vaikka syön noita tabuja. Oikee jalka ei toimi ihan selvästi enää kuin toinen, on hitaampi ja laahaa vähän kävellessä. Ei voi toivoo kuin että jokupäivä ei tarttee näiden kipujen takia iltaisin itkee... Mutta onneksi ainakin lääkäri nyt uskoo jotta oon oikeesti sairas... Tsemppiä kaikille muille, päivä kerrallaan:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe