Isotretinoin Actavis (ROA)

NeraX

Miten nopeasti isotretinoin kuurin sivuvaikutuksien pitäisi alkaa? Siis nämä huulten kuivumiset, hiustenlähdöt, pahenemisvaihe, nivelkivut jne jne jne. mitä kaikkea nettipalstoilta saa lukea. Oma ihotautilääkärini sanoi, ettei hän ole montaakaan tapausta tavannut, joilla olisi muita oireita, kuin ehdoton huulten kuivuminen, ihon kuivuminen ja usein limakalvojen kuivuminen. Hän on määrännyt lääkettä 1983 vuodesta lähtien. En tiedä mistä nämä pelottelut vakavilla sivuvaikutuksissa (pl. sikiöepämuodostumat) tulevat. Ehkä useimmat lääkkeestä apua saaneet eivät enää ajattele asiaa, jos lääkkeestä on ollut apua tai sivuoireita ei ole ollut.

Mutta toistan vielä: Milloin nämä sivuvaikutukset alkaa, jos alkaa??

20

12322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NeraX (ap)

      Niin ja millainen oli aknen taso, ihotyyppi ja lääkkeen annostus.

    • Pintakuiva sekaiho

      Mä söin Roa-kuuria 4,5 kk aloittaen tammikuun lopulla ja lopettaen kesäkuun puolessa välissä. Minulla on pintakuiva sekaiho, rasvoittu(i) voimakkaasti varsinkin t-alueelta ja oli paljon pienempiä ja myös syviä finnejä, jotka vaikuttivat voimakkaasti itsetuntooni.

      Koska akneni ei kuitenkaan ollut ihan pahinta mahdollista laatua, sain suuren annostuksen (koska ihotautilääkärini mukaan pitkä kokemus on osoittanut, että mitä lievempi tapaus, sen suurempi on annostuksen oltava jotta muutos tapahtuisi ja olisi pysyvä). Söin siis 3 x 20mg, vaikka painan vain 53 kg.

      Sivuvaikutukset alkoivat jo alle viikon päästä lääkkeen aloittamisesta. Paitsi että iho ja huulet kuivuivat voimakkaasti, punoittivat ja kuumottivat kasvot yhtäjaksoisesti monta päivää. Ihossa oikein sykki.

      Tuota vähän säikähdin, kun missään ei oltu kerrottu moisesta, ja vähensin oma-aloitteisesti lääkkeen annostusta kahteen tablettiin päivässä.. Näin meni pari viikkoa seuraavaan lääkärikäyntiin asti (tällöin punoitus ja kuumotus olivat jo helpottaneet), mutta lääkäri pudisteli päätään ja sanoi, että ei olisi kannattanut pienentää sitä annostusta. Luultavasti sykkiminen olisi lakannut joka tapauksessa suuremmallakin annostuksella. Jatkoin siis loppukuurin 3 x 20mg:lla.

      Iho alkoi parantua huomattavasti jo ensimmäisistä viikoista lähtien. Uusia finnejä tuli enää harvakseltaan, mutta niiden parantuminen saattoi kestää pitempään. Viimeiseen kuukauteen en saanut enää yhtään uutta finniä.

      Sivuvaikutuksina minulla olivat koko kuurin ajan
      - ihon ja huulten voimakas kuivuminen (Aqualan L ja Bepanthen auttoivat)
      - nopea punastuminen (eli tunnetilan näkyminen kasvoista, aaltomainen kuumotus, mitä ei ennen ollut läheskään samassa määrin)
      - kasvojen jonkin verran runsastunut hikoilu
      - vähän nenäverenvuotoa

      Lisäksi kerran poikaystäväni kanssa pussailtuani huomasin, miten leukani punotti voimakkaasti. Pojalla on parransänkeä ja se oli raapinut ihoani sen verran, että kyseiseen kohtaan tuli punoittava kohta, johon muodostui muutamaksi päiväksi myös kahden euron kokoinen rupi... Eli iho oli todella herkkä ja ohut.

      Mutta se oli sen arvoista!!!!! Kuurin lopettamisesta on nyt kolmisen viikkoa. N. viikon jälkeen naamaan alkoi ilmestyä pieniä näppyjä, tai enemmänkin ihosta tuli "appelsiinimainen", epätasainen. Sitä kesti jonkun puoltoista viikkoa, nyt iho on taas tasoittumaan päin, täysin finnitön ja kaunis, eikä kuivu enää. Pesen ihoani nyt Eucerinin herkän ihon puhdistusmaidolla, joka ei kuivata, sekä rasvaan edelleen Aqualan L-voiteella.

      Onnea kuurille, se kannattaa!

      • NeraX ap

        Mulla kuuria takana vasta 11 päivää. Odotellut, että alkaisi ne paljon puhutut karmivat sivuvaikutukset. Miettinyt onko ne vasta tulossa, vai olisiko jotain pitänyt jo ilmetä.

        No onhan jotain pientä ilmennyt..
        ** Huulet (ilman Bevita R voidetta (käytin ensin huulirasvana, mutta se tulee kalliiksi, jos pitää joka viikko ostaa uusi, joten ostin 20g:n tuubin, seuraavaksi varmaankin sen 75g kotiin ja pidän pienempää mukana). Niin huulet rasvaa parin tunnin välein, jos se unohtuu huulet yhteen osuessaan on kuin hienoista hiekkapaperia, mutta eivät ole rohtuneet lainkaan, eikä myöskää ole irtoillut 'nahka'. Huulet ovat olleet turvoksissa, mitä olen ihmetellyt, koska sellaiseen ilmiöön en ole törmännyt tästä aiheesta keskustellessani.
        ** Pahenemisvaihe alkoi 3-4päivää sitten (eli noin viikon aloittamisen jälkeen). En siihen juurikaan kiinnitä hirveästi huomiota, koska se ei ole pahempi, kuin iho normaalistikaan silloin kun se on ollut pahana. Minulla tämä pahenemisvaihe on ollut yllättävä sen myötä, että isot finnit joita tulee 3kpl ryppäisiin n. 1cm alueelle, paranevat kolmessa päivässä siten, että meikillä ne saa peittoon miltei kokonaan. Ihoa irtoaa ohuen ohuina kerroksina finnien alueelta, mutta hellävaraisella kuorinnalla (jota ei suositella) saan ihon uusiutumisesta tulleet repaleet pois, eikä siitä ole minulla ollut haittaa.
        ** Mielialaani kuuri on vaikuttanut vain positiivisesti. :)

        Ihoni on sekaiho!! Joka on kuulemma hyvä asia, koska iho ei kuivu niin paljon.

        Ihon kuivumista ei ole tapahtunut. Välillä tuntuu, että tarvitsen vähemmän rasvaa, kuin normaalisti. Olen silti yrittänyt rasvata ihoani, ettei se lisää finnejä, vaikka en todellakaan tiedä onko sillä merkitytä tämän kuurin aikana.

        Ihon herkkyys on tullut tutuksi, mutta vain niiltä osin kuin on finnejä, jotka ovat jo parantumassa. Niihin olen käyttänyt dalacinia ja differiniä. Ihotautilääkärini sanoi, ettei differiinistä olisi apua. Joten sitä on kuulemma turha käyttää, koska se kuivattaa ihoa turhaan. Minulla ei differinin kanssa ole koskaan ollut sellaista vaikutusta, että se kuivattaisi ihoa, päinvastoin. Minulla se vain tuo ylimääräisen talin pintaan ja finni paranee nopeammin. (Näin siis tapahtunut kaiken aikaa, kun olen differiniä käyttänyt jo ennen kuuria).

        Päänahka kutiaa ja hieman ehkä on kuivunut, mutta ei mitään kovin kummoista, hiuksia tarvitsee pestä 1/3 harvemmin kuin normaalisti. Hiukset eivät rasvoitu enää. (Normaalisti ne saisi pestä kerran päivässä).

        Vartalon iho on ollut kireähkö. Ei kuiva, sellainen jonka joskus koin saksassa oleilessani, siellä vesi oli niin kalkkipitoista, että ihoa sai rasvata kahdesti päivässä. Nyt en ole tarvinnut rasvausta kuurin aikana. Olen käyttänyt suihkussa öljypohjaista suihkugeeliä. Ainut mihin olen toisinaan joutunut laittamaan lisää rasvaa on käsivarret, taipeesta ranteeseen. Ne osat punoittaa ja kutiaa välillä (n. 3päivän välein). Mutta mitään ihottumaa en ole huomannut.

        Ihan vähän olen huomannut, että finnikohtien iho punottaisi, tästä en ole varma, koska se voi olla vain sitä, että olen lukenut niin tapahtuvan useille ja ehkä sitten yritän kiinnittää siihen huomiota onko näin käynyt minulle, mutta se on huomaamatonta.

        Päänsärkyä oli 10päivää kuurin alussa, mutta eihän se välttämättä siitä johtunut?

        Erikoistuotteista käytän aloevera geeliä (99%), sitä laitan parantuneisiin finneihin, rauhoittaa ihoa ja auttaa ihon uusiutumista, viilentää. Jos iho tuntuu kuivalta levitän sitä koko iholle, n. 3-4pv:n välein.

        Toistan vielä, että tässä vain odottelen sitä, että milloin ne sivuvaikutukset alkavat, vai onko tämä sekaihoni sitten niin paljon edesauttanut, ettei mitään karmivaa tule esiintymään, vai alkaako ne oireet vasta myöhemmin?

        LAINAUS:
        "" Koska akneni ei kuitenkaan ollut ihan pahinta mahdollista laatua, sain suuren annostuksen (koska ihotautilääkärini mukaan pitkä kokemus on osoittanut, että mitä lievempi tapaus, sen suurempi on annostuksen oltava jotta muutos tapahtuisi ja olisi pysyvä). Söin siis 3 x 20mg, vaikka painan vain 53 kg. ""
        --- Tämä minua ihmetyttää. Tai kyseessä on varmaankin ihotautilääkärien eri käytännöt. Minulle nimittäin sanottiin, että kuuri lasketaan painon vuoksi, itse sanoin painavani 62 (painoni vaihtelee 61-63:n välillä). Lääkäri laski annostuksekseni 20mg/pv. Minulla on myös mielestäni lievä akne, mutta aknetyyppiset finnit ovat isoja ja toiset niistä eivät tule läpi ollenkaan. Musta päitä minulla on paljon ja muutamia arpia. T-alue on rasvainen. Minulle kuuria on määrätty tähän tietoon puoleksi vuodeksi. Ensi kuun lopulla tapaan toisen ihotautilääkärin saadakseni uuden reseptin, katsotaan mitä hän sanoo.

        Minulla siis ei mitään kovia sivuvaikutuksia ole ollut, toivottavasti ei tulekkaan. Katsotaan mitä mieltä olen kun kuuri etenee ja mitä se tuo eteen.


      • edellinen vastaaja
        NeraX ap kirjoitti:

        Mulla kuuria takana vasta 11 päivää. Odotellut, että alkaisi ne paljon puhutut karmivat sivuvaikutukset. Miettinyt onko ne vasta tulossa, vai olisiko jotain pitänyt jo ilmetä.

        No onhan jotain pientä ilmennyt..
        ** Huulet (ilman Bevita R voidetta (käytin ensin huulirasvana, mutta se tulee kalliiksi, jos pitää joka viikko ostaa uusi, joten ostin 20g:n tuubin, seuraavaksi varmaankin sen 75g kotiin ja pidän pienempää mukana). Niin huulet rasvaa parin tunnin välein, jos se unohtuu huulet yhteen osuessaan on kuin hienoista hiekkapaperia, mutta eivät ole rohtuneet lainkaan, eikä myöskää ole irtoillut 'nahka'. Huulet ovat olleet turvoksissa, mitä olen ihmetellyt, koska sellaiseen ilmiöön en ole törmännyt tästä aiheesta keskustellessani.
        ** Pahenemisvaihe alkoi 3-4päivää sitten (eli noin viikon aloittamisen jälkeen). En siihen juurikaan kiinnitä hirveästi huomiota, koska se ei ole pahempi, kuin iho normaalistikaan silloin kun se on ollut pahana. Minulla tämä pahenemisvaihe on ollut yllättävä sen myötä, että isot finnit joita tulee 3kpl ryppäisiin n. 1cm alueelle, paranevat kolmessa päivässä siten, että meikillä ne saa peittoon miltei kokonaan. Ihoa irtoaa ohuen ohuina kerroksina finnien alueelta, mutta hellävaraisella kuorinnalla (jota ei suositella) saan ihon uusiutumisesta tulleet repaleet pois, eikä siitä ole minulla ollut haittaa.
        ** Mielialaani kuuri on vaikuttanut vain positiivisesti. :)

        Ihoni on sekaiho!! Joka on kuulemma hyvä asia, koska iho ei kuivu niin paljon.

        Ihon kuivumista ei ole tapahtunut. Välillä tuntuu, että tarvitsen vähemmän rasvaa, kuin normaalisti. Olen silti yrittänyt rasvata ihoani, ettei se lisää finnejä, vaikka en todellakaan tiedä onko sillä merkitytä tämän kuurin aikana.

        Ihon herkkyys on tullut tutuksi, mutta vain niiltä osin kuin on finnejä, jotka ovat jo parantumassa. Niihin olen käyttänyt dalacinia ja differiniä. Ihotautilääkärini sanoi, ettei differiinistä olisi apua. Joten sitä on kuulemma turha käyttää, koska se kuivattaa ihoa turhaan. Minulla ei differinin kanssa ole koskaan ollut sellaista vaikutusta, että se kuivattaisi ihoa, päinvastoin. Minulla se vain tuo ylimääräisen talin pintaan ja finni paranee nopeammin. (Näin siis tapahtunut kaiken aikaa, kun olen differiniä käyttänyt jo ennen kuuria).

        Päänahka kutiaa ja hieman ehkä on kuivunut, mutta ei mitään kovin kummoista, hiuksia tarvitsee pestä 1/3 harvemmin kuin normaalisti. Hiukset eivät rasvoitu enää. (Normaalisti ne saisi pestä kerran päivässä).

        Vartalon iho on ollut kireähkö. Ei kuiva, sellainen jonka joskus koin saksassa oleilessani, siellä vesi oli niin kalkkipitoista, että ihoa sai rasvata kahdesti päivässä. Nyt en ole tarvinnut rasvausta kuurin aikana. Olen käyttänyt suihkussa öljypohjaista suihkugeeliä. Ainut mihin olen toisinaan joutunut laittamaan lisää rasvaa on käsivarret, taipeesta ranteeseen. Ne osat punoittaa ja kutiaa välillä (n. 3päivän välein). Mutta mitään ihottumaa en ole huomannut.

        Ihan vähän olen huomannut, että finnikohtien iho punottaisi, tästä en ole varma, koska se voi olla vain sitä, että olen lukenut niin tapahtuvan useille ja ehkä sitten yritän kiinnittää siihen huomiota onko näin käynyt minulle, mutta se on huomaamatonta.

        Päänsärkyä oli 10päivää kuurin alussa, mutta eihän se välttämättä siitä johtunut?

        Erikoistuotteista käytän aloevera geeliä (99%), sitä laitan parantuneisiin finneihin, rauhoittaa ihoa ja auttaa ihon uusiutumista, viilentää. Jos iho tuntuu kuivalta levitän sitä koko iholle, n. 3-4pv:n välein.

        Toistan vielä, että tässä vain odottelen sitä, että milloin ne sivuvaikutukset alkavat, vai onko tämä sekaihoni sitten niin paljon edesauttanut, ettei mitään karmivaa tule esiintymään, vai alkaako ne oireet vasta myöhemmin?

        LAINAUS:
        "" Koska akneni ei kuitenkaan ollut ihan pahinta mahdollista laatua, sain suuren annostuksen (koska ihotautilääkärini mukaan pitkä kokemus on osoittanut, että mitä lievempi tapaus, sen suurempi on annostuksen oltava jotta muutos tapahtuisi ja olisi pysyvä). Söin siis 3 x 20mg, vaikka painan vain 53 kg. ""
        --- Tämä minua ihmetyttää. Tai kyseessä on varmaankin ihotautilääkärien eri käytännöt. Minulle nimittäin sanottiin, että kuuri lasketaan painon vuoksi, itse sanoin painavani 62 (painoni vaihtelee 61-63:n välillä). Lääkäri laski annostuksekseni 20mg/pv. Minulla on myös mielestäni lievä akne, mutta aknetyyppiset finnit ovat isoja ja toiset niistä eivät tule läpi ollenkaan. Musta päitä minulla on paljon ja muutamia arpia. T-alue on rasvainen. Minulle kuuria on määrätty tähän tietoon puoleksi vuodeksi. Ensi kuun lopulla tapaan toisen ihotautilääkärin saadakseni uuden reseptin, katsotaan mitä hän sanoo.

        Minulla siis ei mitään kovia sivuvaikutuksia ole ollut, toivottavasti ei tulekkaan. Katsotaan mitä mieltä olen kun kuuri etenee ja mitä se tuo eteen.

        20mg päivässä 62 kiloa painavalle henkilölle kuulostaa todella pieneltä annostukselta.. Kun minun lukemissani ohjeissa sanotaan aina, että annostus on tyypillisesti vähintään 0,5mg/vrk/kg eli kyseisessä tapauksessa n. 30mg/vrk.

        Toivotaan, että lääkäri tietää mitä tekee ja että saat pysyvän avun.


      • NeraX
        edellinen vastaaja kirjoitti:

        20mg päivässä 62 kiloa painavalle henkilölle kuulostaa todella pieneltä annostukselta.. Kun minun lukemissani ohjeissa sanotaan aina, että annostus on tyypillisesti vähintään 0,5mg/vrk/kg eli kyseisessä tapauksessa n. 30mg/vrk.

        Toivotaan, että lääkäri tietää mitä tekee ja että saat pysyvän avun.

        Siis jokatoinen päivä 20mg ja jokatoinen päivä 40mg. Eli juuri tuo 30mg/pv siitä tulee. :D Sorry kömmähdys.

        Mutta lääkärin laskun mukaan, (painon mukaan) pienempikin annos olisi ollut painolleni sopiva.

        Toistan vielä itseäni, että mun lääkäri määrännyt lääkettä 1983 vuodesta, mutta.. Tän lääkkeen kohdalla olen huomannut, että eri lääkärit kertoo lääkkeistä eri asioita ja eri hoitotuloksia.

        Juu mä nyt ainakin toistaiseksi uskon tuon lääkkeen tehoon, vaikka paljon kuuluu muuta. :)


    • Taalasmaan Sepi

      Kerrotteko kuurista kavereilenne tai muille läheisillenne? Itestä vaan tuntuu et ei viittis selittää lääkkeestä. Jos kaverinne on vaikka lähössä ottamaan kuppia niin kerrotteko että et voi juoda kun pitää vetää lääkkeitä naamariin?

    • sivuoire

      Mulla alkoi muutamassa viikossa - isoja finnejä ilmestyi muutama, iho kuivui, kasvot hilseilivät ja punoittivat, huulista irtosi nahka ja nenän limakalvot kuivuivat korpuiksi. Näiden kanssa vielä pärjää mutta tämä selkäsärky on kyllä ihan perseestä, joka aamu pitää syödä vähintään 800mg buranaa että pystyy yhtään liikkumaan.

      Mä syön 40mg annostuksella akneen ja psoriasikseen (pitäisi auttaa siihenkin?), 1kk takana, 2kk vielä edessä.

    • roaaaaaaaaa

      Itse syön kanssa 4 kuukautta roaa ja selkäkivut alkavat tosiaan rasittaa. Alkoivat hiljalleen siinä 2.5 kuukauden kohdilla ja nyt ovat aika kovia jo. Paino itselläni 50kg ja annostus 40mg päivä. Lupa vähentää jos sivarit nousee liian koviksi ja nyt taitaa tuntua siltä.

      Liikkuminen on kyllä järkyttävän kankeaa kun lähtee vaikka sohvalta. Särkee eniten selkää, mutta esiintyy myös outoja kipuja öisin välillä. Kipu siis ihan herättää. Aivan kuin olisi nukkunut TOSI huonossa asennossa ja heräisi järkyttävään lihasten vetämiseen/suonen vetoon yms.. Ei sitä voi kuvailla ollenkaan.

      Joudun itse töissä liikkumaan kokopäivän ja työ on fyysistä. Siksi on aika vaikeaa kun on muuttunut näin jäykäksi ja selkää särkee. Nyt on meneillään sirdalud-kuuri jonka pitäisi rentouttaa tämä jäykkä vartalo ja selkä. Saa nähdä. Pienennän nyt annosta kuitenkin vähäks aikaa.

    • Asdfghjkkl

      Auttaako lääke myös arpiin?

    • pelko ja akne pois

      Valitettavasti ei auta arpiin,
      mutta en kyllä ymmärrä...Jos sadat ihmiset ja lääkärit vakuuttaa täälläkin
      ettei sivuvaikutukset ole eriasteista kuivumista pahempia,niin jotkut pelokkaaat
      mieluummin uskoo muutamaa pelottelija-hörhöjä täällä jotka ei satavarmasti edes itse ole koskaan koettaneetkaan Roaa,
      Jos joku jotain selkäkipuja ovat saaneet niin ne ois voineet tulla ilman Roaakin
      itse en näe mitään yhteyttä jonkun selkäkivun ja roan kanssa.
      Itse olen käyttänyt kahteen otteeseen roaccutanea ja ainoa
      mitä kadun on etten aloittanut aikaisemmin niin olisin välttynyt arvilta.

    • Selkäkipuinen.

      Ylempi herää nyt. Itse olen mies ja lupaan etten pienistä valita, mutta selkäkivut ilmestyi heti roaccutanista. En edes tiennyt että se on mahdollista joten hieman järkyttyneenä soitin ihotaurilääkärille joka sitten rauhoitteli että todella yleistä on. Siis ihan jumalattomat kivut varsinkin puntilla on tuskaista...

      Muut sivuvaikutukset tosiaan vain kuivumisia eikä niillä ole mitään merkitystä, paitsi tietysti esteettisesti naama ei näytä hirveän hyvältä korppuna.

    • pelko ja akne pois

      Joo,varsinkin treenatessa näköjään voi selkä kipeytyä
      Roa kuurin aikana helpommin,sorry vähättely,
      Mutta muuten moniko tosiaan on saanut vakavia sivuoireita roasta
      ja varmasti roasta.Aika harvinaisia ovat ja verratkaapa vaikka mitä
      haittavaikutuksia tavallisella särkylääkkeellä on....Ihmisiä kuolee buranaan sadoittain joka vuosi ,eli aika turvallinen roa hyötyyn nähden on(varsinkin nuoren mielenterveyteen nyt ja myöhemmin arpien vuoksi).

    • pelko ja akne pois

      ja siis roa on vain sellaiselle aknetyypille joka jättäisi pahoja arpia
      tai ei parannu paikallivoiteilla tai kevyemmillä lääkkeillä,
      mutta tarpeen toteaa pätevä ihotautilääkäri.
      Suurin riski varmaan on jos kuurin aikana tulee raskaaksi mitä ei saa tapahtua.

    • sfkljasf

      Mulla on nyt hiukan yli 3kk kuuria takana, pidän nyt 2 vkon taukoa lääkkestä, kerron alempana...
      Mulla alkoi sivuoireet muutama päivä lääkkeen aloittamisen jälkeen, päiväannos 40mg paino n. 55kg, lievä akne.
      Huulet alkoivat kuivua jo ihan alle viikon kuluttua aloittamisesta. Viikon jälkeen alkoi naama kutista ihan älyttömästi, oli melkein sietämätöntä!! Noin viikon sitä kesti ja sen jälkeen naamani alkoi kirvelemään, mutta rasvasin vaan mahd. usein niin se helppasi n. 2 viikossa. Toisen viikon jälkeen päänahka alkoi kutisemaan ja hilseilemään, ja naama kuivumaan oikein urakalla, lähti välillä palasia ihosta kun oli esim. 8h työpäivän ollut ilman rasvaamista. Huulia piti rasvata n. tunnin välein, Bepanthen auttoi hyvin. N. kuukauden jälkeen lääkkeen aloittamisesta tuntui että kaikki muut oireet olisivat hävinneet paitsi huulten kuivuminen. Rasvasinkin vissiin silloin vain 2x päivässä, kun ei naama edes kuivunut enää.
      Noh, sitten oli verikokeiden vuoro (n. 1,5kk aloittamisesta). Eniten pelkäsin maksa-arvoja kun olin ottanut kuppia aika tiuhaan tahtiin ennen aloittamista. Maksa-arvot olivat priimat, mutta KOLESTEROLI oli vaarallisen korkealla (7,6), mikä tuli yllätyksenä koska olen normaalipainoinen, harrastan urheilua ja syön terveellisesti. Nyt onkin sitten kaikki rasvat ja juustot ym. vaihettu sydänmerkkeihin ja Benecoliakin tulee otettua päivittäin :D
      Tästä meni varmaan viikko kun silmät alkoi kuivumaan. Ostin silmätippoja ja pistin niitä 3-5 kertaa päivässä.
      Välillä ei pystynyt enää kävelemään suoraan ilman että katsoi alas kun pienikin viima sai silmät kirvelemään. Loppujen lopuksi silmät oli niin kuivat että oli pakko soittaa lääkärille ja kertoa, ja hän sanoikin että lääke stopille kahdeksi viikoksi, jonka jälkeen taas verikokeet.
      Toivon todella että toi kolesteroli ois ainakin laskenut...
      Nyt on 9. päivä ilman lääkettä ja silmät ovat hiukan parantuneet, ainakin se kamala punoitus on rauhoittunut eikä silmiinkään tarvii jatkuvasti tunkea niitä tippoja.

    • Oi niitä aikoja

      Kuulostaa siltä kuin odottaisit malttamattomana noita sivuvaikutuksia ;)

      Vakavilla sikiön epämuodostumilla eivät pelottele nettikirjoittelijat, vaan lääkärit ja lääkkeen valmistajat.

      Sivuvaikutukset tulevat, jos tulevat, sitä mukaa, kun lääke alkaa vaikuttaa. Pari kuukautta nyt ainakin saa kuuria syödä ennen kuin merkittävää paranemista ihossa tapahtuu - ainakin itselläni se vei tuon ajan, ja samansuuntaista olen lukenut monen käyttäjän kirjoituksista. Lääkehän vaikuttaa talirauhasten toimintaan, eikä se tapahdu hetkessä.

      Itse kärsin aknesta 14 - 25 vuotiaana. Kun iän myötä finnit alkoivat olla yhä syvempiä ja kystisempiä, sain Roaccutan-kuurin ja toisen perään pienemmällä annostuksella. Lääke oli tavattoman kallista.

      Sivuvaikutuksista en kärsinyt. Silmätippoja muistaakseni joskus käytin, sekä huulirasvaa.

      Laboratoriotuloksissa ei ollut mitään hälyttävää, ja ilmeisesti ihotautilääkärien kokemus tästä on, että harvemmin tuleekaan. Sen sijaan naisten on huolehdittava varmasta ehkäisystä.

      Olette onnekkaita, kun joudutte ostamaan isotretinoiinia nyt, kun se on siedettävän hintaista. Opiskelijalle tuhat markkaa lääkkeeseen oli valtava summa 80-luvulla.

    • Saagahot

      Onnekkaita tosiaan

    • Vihdoinkinhoitoon

      Onnekkaita te jotka olette hoitoa saaneet. Itselläni ollut vaikea akne 15 vuotiaasta asti nyt 33 vuotta... ensimmäiset 10 vuotta lääkärin kehotus oli pese enemmän. Sitten seuraavat 8 vuotta antibiootteja joka talvi aina 4 kk kuuri. Nyt vasta kokeillaan isoretinoin hoitoa seuraavat 9 kk. Sanoisin että jos sivuoireet eivät henkeä uhkaa, niin en valita ja rahat lääkkeisiin raapii aina jostain... onhan niitä apteekkiin kannettu satoja euroja joka talvi ;)

    • Anonyymi

      En suosittele tätä lääkettä kenelekään. Psyykkiset vaikutukset olivat aiva hirveitä, oli tunne että en halua elää. Tuntui siltä että olisin ihan eri ihminen(huonolla tavalla).

    • Anonyymi

      Vuoden kuuri menossa. Kamala väsymys ja levon tarve kokoajan, eikä jaksais tehdä mitään. Vettä saa juoda sen minkä kerkeää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe