Mt Ragnyn uppoaminen

silloin ikiaikoja sitten

Ko. onnettomuushan sattui joulukuussa 1970, tankkeri katkesi myrskyssä ja keulaosassa olleet katosivat. Kadonneita olivat muistaakseni päällikkö, konepäällikkö, ykkösperämies ja stuju ja joku muukin.

Kadonneiden luettelo näyttää hiukan omituiselta nykyaikaisiin tankki- ja rahtilaivoihin tottuneen silmissä. Kun kuvaa laivasta ei tunnu löytyvän, niin osaisiko joku laivan tuntenut vahvistaa arvaukseni oikeaksi tai vääräksi: onko niin, että tuossa laivassa ei vielä kansirakenteita ja komentosiltaakin oltu keskitetty perään, kuten nykyaikaisissa laivoissa, vaan osa niistä ja mm. silta oli keskellä ja perässä?

Tietoa etsiskellessäni törmäsin muuten vanhaan keskusteluun, jossa joku kyseli jostain pelastustoimiin liittyneestä välikohtauksesta. Ilmeisesti kyse oli ollut siitä, että yksi pelastettava oli yritetty heittää mereen muiden toimesta, tai siis estää tätä kiipeämästä veneeseen. Pelastustyötä tehneet US rannikkovartioston miehet olivat tämän yrityksen estäneet ja myöhemmin oli heille selitetty, että kyseinen mies oli varastanut muilta rahaa ja siksi he olisivat tämän hukuttaneet.

46

6287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nilkkukustaa

      Kyllä... "Miitsippi" laiva oli kyseesä...

    • H2OHeikki

      Jos et huomannut, niin tässä linkissä on vähän tietoa:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8333719

      -------
      Tunsin kolmannen perämiehen, hänen nimensä on Taneli Tilli. Nyt en ole tavannut häntä ainakaan 15: een vuoteen.

      • nilkkukustaa

        Linkkihän tuo tähän samaan topicciin...


      • H2OHeikki

      • H2OHeikki

        Tilli kertoili, että Ragny katkesi kovassa myrskyssä, olikohan joulupäivänä. Keulaosaan jäi kome miestä, kippari, salonki-Ville ja joku kolmas. Keula upposi melkein heti, miehet hukkuivat

        Aluksen muu miehistö jäi valtavassa aallokossa keinuvaan peräosaan. Pienellä lähettimellä he saivat kerrottua haaksirikosta.

        Odottelun jälkeen pelasusalus Escanaba tuli paikalle. Ainoa keino pelastaa miehet, oli ampua pelastusliina hylyssä oleville miehille. Kaiuttimilla pelasusaluksen miehistö antoi ohjeet, pelasusliina oli sidottava vyötärölle kiinni. Liina ammuttin, miehet pelastettiin yksi kerrallaan siten että he hyppäsivät mereen, josta heidät kiskottiin pelasusalukseen.

        Kaikki peräpäähän jääneet miehet saatiin siis pelastetuiksi.
        Vähän ajan kuluttua laiva peräpääkin upposi.


      • seppo röntynen

        Tillin Tane on yli 80 v ja asustelee kuulemma pihljamäen vanhain talossa.Tanen kanssa oltiin ss/ Isomeressä,kun se meinas upota ja sen jälkeen M/t Ragnyssä kun se katkesi,että sillai,taidettiin olla varsinaisia Joonaksia.


      • Tillin Tauno
        seppo röntynen kirjoitti:

        Tillin Tane on yli 80 v ja asustelee kuulemma pihljamäen vanhain talossa.Tanen kanssa oltiin ss/ Isomeressä,kun se meinas upota ja sen jälkeen M/t Ragnyssä kun se katkesi,että sillai,taidettiin olla varsinaisia Joonaksia.

        Eikös Tauno ollut viemässä M/T Mikiä Nigeriaan? Oliko perille saakka?
        Pojat kävi hiekalla Afrikan rannikolla. Oli onneksi laskuvesi kun jäivät kiinni. Muuten olisivat siellä vieläkin.
        Siitä reisusta tulisi mielenkiintoinen tarina, jos joku kirjoittelisi ylös.
        Kertojat joilla muisti pelaa taitaa olla aika vähissä.


      • Epä Onnea
        Tillin Tauno kirjoitti:

        Eikös Tauno ollut viemässä M/T Mikiä Nigeriaan? Oliko perille saakka?
        Pojat kävi hiekalla Afrikan rannikolla. Oli onneksi laskuvesi kun jäivät kiinni. Muuten olisivat siellä vieläkin.
        Siitä reisusta tulisi mielenkiintoinen tarina, jos joku kirjoittelisi ylös.
        Kertojat joilla muisti pelaa taitaa olla aika vähissä.

        "Oli onneksi laskuvesi kun jäivät kiinni." - syy kiinnijäämiseen lienee ollut laskuvedessä - nousuveden aikaan olisi mennyt yli?

        :)


      • Silti onneksi
        Epä Onnea kirjoitti:

        "Oli onneksi laskuvesi kun jäivät kiinni." - syy kiinnijäämiseen lienee ollut laskuvedessä - nousuveden aikaan olisi mennyt yli?

        :)

        Nousuvedellä olisi tosiaankin mennyt yli sen hiekkapankin johon jäivät kiinni. Olisi jäänyt kiinni vasta lähempänä rantaa. Sinne olis jäänyt.


    • laskuvesi
    • Raste

      on kirjoituksia tästä mt Ragnyn onnettomuudesta.

    • Raste

      Google niin löytyy tarina.

    • H2OHeikki
      • Lars L.

        Ragnyn vakiförsti? Seilasin ko. kaverin kanssa ATC:lla; oli yhden luokan käynyt aliperämies, joka dispanssilla seilasi förstinä (Algotin aikaan). Oli katkera kun olin 24-v. yliperämies ja joutui vanhana käpynä seilaamaan välimmäisenä. Ei välittänyt kyllä mistään turvallisuusohjeista mitään ja pahojen kielien mukaan ei Ragnyssakaan välittänyt bending tai shear-forceista.


    • Arag

      Surullisen kuvan löysin Googlaamalla www.tommyduggan.com. Ragnyn ahteri on kuvassa vielä pinnalla. Olin itse Agotin Bonnyssä . kyllä veti totiseksi.

      • Arag

        Ei näytä tulevan samalle sivulle kun pitäisi. Mutta googlaa ensin Ragny ja Platte sieltä sivulle Terrace hard-heroes in our midst . (www.tommyduggan.com)


      • tämäkään

      • Raste

      • jutussa ei
        Raste kirjoitti:

        vielä ymmärtäis ton englannin,ei oikein tuo kieli pää toimi
        hyvin.

        näytä olevan mitään muuta Ragnysta kuin se kuva. Tekstissä ei viitata siihen mitenkään, vaikka se käy ilmi, että ko. kundi on ilmeisesti palvellut Ragnyn porukan pelastaneella rannikkovartioaluksella ko. tapahtuman aikaan.


      • ragnyn
        jutussa ei kirjoitti:

        näytä olevan mitään muuta Ragnysta kuin se kuva. Tekstissä ei viitata siihen mitenkään, vaikka se käy ilmi, että ko. kundi on ilmeisesti palvellut Ragnyn porukan pelastaneella rannikkovartioaluksella ko. tapahtuman aikaan.

        sisaralus ollut Dafny.


      • bockworth
        ragnyn kirjoitti:

        sisaralus ollut Dafny.

        olet sellaista saanut päähäs? -Ragny oli tankkilaiva, Dafny kuivarahti.


      • laskuvesi

      • vittu saatana
        bockworth kirjoitti:

        olet sellaista saanut päähäs? -Ragny oli tankkilaiva, Dafny kuivarahti.

        oli se ainakin saman varustamon paatti.


      • kokki-yt
        vittu saatana kirjoitti:

        oli se ainakin saman varustamon paatti.

        Kerran yhen kaverin kans joka oli mukana jutus ,ei siit paljoo kertonut mut asiaa ,seilaa nykyään kipparina suomi potskilla


      • kphu

      • TURPAKII 49

        JUS`JOO


      • JOTUNI 1
        ragnyn kirjoitti:

        sisaralus ollut Dafny.

        Tais olla lenny


      • vemmelpuu

        Minkä niminen oli kapteeni.Minun tietojeni mukaan hän olisi ollut kotoisin Teuvalta ?


    • Unski-1945
    • Mt Ragny katkesi joulukuussa v. 1970. onnettomuuspäivä oli heti joulun jälkeen. Olin silloin MT Swordissa ja matkalla Rotterdamista jenkkeihin, kohtasimme Ragnyn Atlantilla Tapanin päivänä näköetäisyydellä ja se oli matkalla Norjaan, eli sillä oli pokittainen kurssi. Laiva katkesi miitsepin ahterikantista ja upposi välittömästi. Mukana meni 6 miestä, eli kaikki jotka sillä hetkellä oli miitsepissä. Päällystön messi oli kuitankin ahterissa ja kipinä ja yksi perämiehistä oli messissä haukkaamassa iltapalaa ja se oli porukan onni. Kiipinä osasi käyttää hätälähetintä ja saivat apua, vaikkakin vasta vuorokautta myöhemmin. Me saimme radiolla tiedon myöhemmin. Pelastusalukselta hukkui myös yksi mies pelastustehtävissä.
      Minulla oli tuttuja siinä Ragnyssä ja olen seilannut heidän kanssaan, joten näin se juttu suunilleen meni.
      Laivan peräosa hinattiin Jenkkeihin ja lastin purkauksen jälkeen myöhemmin romutettiin. Ragny oli osalastissa ja varmaan osaltaan vaikutti katkeamiseen

      • snadi stadi

        Ei sitä mihinkään hinattu vaan se upposi n.vuorokausi sen jälkeen ku me jätettiin se! Aamen.


      • sisaralus

        Signy


      • horridus
        sisaralus kirjoitti:

        Signy

        Eri telakat.

        Koneet erilaisia. -Signy: Doxford. -Ragny: Götaverken.


      • sisaralus kirjoitti:

        Signy

        Ragny, Lenny ja Gunny olivat rungoltaan samaa sarjaa. Koneistuksesta en tiedä, mutta eiköhän ainakin Gunnyssa ollut BW.


      • laivoissa nämä
        styyri kirjoitti:

        Ragny, Lenny ja Gunny olivat rungoltaan samaa sarjaa. Koneistuksesta en tiedä, mutta eiköhän ainakin Gunnyssa ollut BW.

        Byggd 1951 av SA John Cockerill, Hoboken, Belgien. (skrovet varvsnummer 751).

        Färdigställd vid Ab Götaverken, Göteborg. (varvsnummer. 663).

        Dimensioner. 164,88 x 20,18 x 9,23 m.

        Brt/ Nrt/ Dwt. 11321/ 6570/ 17260.

        Maskineri. En 9-cyl, Götaverken diesel.

        Effekt. 8300 hk.

        Knop. 15,0.

        RN. 9292.


      • bockworth
        laivoissa nämä kirjoitti:

        Byggd 1951 av SA John Cockerill, Hoboken, Belgien. (skrovet varvsnummer 751).

        Färdigställd vid Ab Götaverken, Göteborg. (varvsnummer. 663).

        Dimensioner. 164,88 x 20,18 x 9,23 m.

        Brt/ Nrt/ Dwt. 11321/ 6570/ 17260.

        Maskineri. En 9-cyl, Götaverken diesel.

        Effekt. 8300 hk.

        Knop. 15,0.

        RN. 9292.

        on m/t Gunnyn tiedot
        Kaikki tiedot lötyy täältä:

        http://www.faktaomfartyg.se/rederi_ab_sally.htm


      • 15
        laivoissa nämä kirjoitti:

        Byggd 1951 av SA John Cockerill, Hoboken, Belgien. (skrovet varvsnummer 751).

        Färdigställd vid Ab Götaverken, Göteborg. (varvsnummer. 663).

        Dimensioner. 164,88 x 20,18 x 9,23 m.

        Brt/ Nrt/ Dwt. 11321/ 6570/ 17260.

        Maskineri. En 9-cyl, Götaverken diesel.

        Effekt. 8300 hk.

        Knop. 15,0.

        RN. 9292.

        Ruotsalaiset teettivät sarjojaan ulkopuolisilla telakoilla, kuten 70-luvulla Götaverken ja Eriksberg teettivät rungot mm. Lisnavessa ja Portugalissa. Loppuviimeistely tehtiin sitten Ruotsissa. Mm. Jonny, Aino ja Esthel,. pellos ja Wisa olivat runkotöiltään kotoisin ulkomailta.


      • konemesu evp
        laivoissa nämä kirjoitti:

        Byggd 1951 av SA John Cockerill, Hoboken, Belgien. (skrovet varvsnummer 751).

        Färdigställd vid Ab Götaverken, Göteborg. (varvsnummer. 663).

        Dimensioner. 164,88 x 20,18 x 9,23 m.

        Brt/ Nrt/ Dwt. 11321/ 6570/ 17260.

        Maskineri. En 9-cyl, Götaverken diesel.

        Effekt. 8300 hk.

        Knop. 15,0.

        RN. 9292.

        Byggd 1948 av Ab Götaverken, Göteborg.

        Varvsnummer. 614.

        Dimensioner. 164,82 x 20,12 x 9,22 m.

        Brt/ Nrt/ Dwt. 11088/ 6478/ 17640.

        Maskineri. En 9-cyl, Götaverken diesel.

        Effekt. 6750 hk.

        Knop. 14,0.


      • jotuni1
        styyri kirjoitti:

        Ragny, Lenny ja Gunny olivat rungoltaan samaa sarjaa. Koneistuksesta en tiedä, mutta eiköhän ainakin Gunnyssa ollut BW.

        Lennyssä oli Götaverken 9 syl. Olin koneissa v67.


    • Lepardo

      Haluaisin Jenny laivasta kuvia sähköpostiini kysessä on että isäni täyttää 60v ja olikos se nimen omaan agotin jenny mutta iskä oli sil laival nuorena kloppina jonki aikaa. Haluisin ilahduttaa rakasata isääni muutamalla kuvalla siitä laivasta, isän nimi on Kari Juhani Kaukiainen, itse olen Miika Kaukiainen. Jos joku ystävällinen ihminen viitsisi laitaa parit kuvat Jenny laivasta mun sähköpostiin joka on [email protected] olisin syvästi kiitollinen ja voisin ilahduttaa faijaa sen synttäreillä. KIITOS ETUKÄTEEN KOSKA OLETTE REILUJA MERIMIEHIÄ itsekin palvelin laivastossa mutta kemian alalla olen . Isä nyt sairaseläkkeellä keuhkoja raastavan taudin takia toivon osallistumista ja jonkin verran sympatiaa ketkä olete Algot Jennyllä jos olleet. Kiittäen etu käteen Miika Kaukiainen eli posti uusiksi loppuun [email protected]

    • hyvää syntymäpäivää
    • jennyskä
    • Peksi ex-sähkö

      Kipinä oli muuten Lappeenrannasta eikä enää Ragnyn jälkeen lähtenyt merille (mistähän syystä?) vaan palveli Kaukaan tehtailla instrumentti-osastolla.

    • Kalju_Pitkätukka

      Ohhon, kaikkeen sitä täällä interwebissä törmää!

      Näin jokin aika sitten kaitafilmiä erään Ragnylla seilanneen merimiehen luona.
      Tai diginauhurille siirrettyä koostetta ko. miehen matkoilta.

      Yhdessä pätkässä Ragny oli ainakin näin maakravun mielestä hirveässä myrskyssä.
      Äijä selitti, että joitakin vuosia myöhemmin alus katkesi, ei ollut onnekseen enää mukana.

    • tKuula

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe