cpap laite

ukko--mara

cpap laite auttaa maski naamalle ja kuorsaus katoaa
itsellä käytössä jo viisi vuotta
lääkäri kielsi jopa autolla ajon ennenkuin sain laitteen,
en olisi varmaan hengissäkään enää jollen olisi saanut cpap-laitetta, olisin nukkunut rattiin
olin uniapnea kuntoutuksessa anttolan hovissa ja sieltä sain runsaasti tietoa mm uniapnea on krooninen sairaus ,
painon hallinta kuuluu osana hoitoon
terveellinen ruokavalio myös
ja liikunta

60

37288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä laite

      Ja hoitamaton uniapnea saa aikaan sydän- ja verisuonitauteja. Sydän joutuu hirvittävälle rasitukselle. 12 vuotta on CPAP-laitteen kautta hengitetty, enkä yhtään yötä suostu nukkumaan ilman laitetta. Kerran unohtui kotiin, ja pakko tulla reisusta yhden yön jälkeen takaisin, kun en saanut yhtään nukuttua ja olin päivällä niin riivatun väsynyt ettei jaksanut kunnolla eväänsä liikauttaa.

      • väsynyt keski-ikäinen nainen

        Olen nyt saanut ajan lääkärille n. kuukauden päähän, kun vihdoin viimein sain sen tilattua kun epäilen itselläni olevan uniapneaa.

        Ensin ajattelin, että oireet sopisivat kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta ne arvot oli kohdallaan.

        Nämä oireet kai on aika tyypillisiä uniapneasta kärsiville: voimakas kuorsaus ja välillä täydellinen hiljaisuus (miehen kertomaa), aamulla kurkku karhea, pieni päänsärky koko päivän (sellainen pieni, johon ei viitsi edes särkylääkettä ottaa), väsymys, alakulo, itkuisuus (pikku asioista), unet, joissa on veden alla hengittämättä, ja yleinen vetämättömyys, ei oikein töiden jälkeen jaksa kuin pakolliset kotityöt.

        Painoindeksi mukaan olen lievästi ylipainoinen, ja läski on vatsan seudulla, sekä kaulalla leuan alla.

        Nyt on taas vähän toivo herännyt, että josko apu löytyis.


      • hyvä laite
        väsynyt keski-ikäinen nainen kirjoitti:

        Olen nyt saanut ajan lääkärille n. kuukauden päähän, kun vihdoin viimein sain sen tilattua kun epäilen itselläni olevan uniapneaa.

        Ensin ajattelin, että oireet sopisivat kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta ne arvot oli kohdallaan.

        Nämä oireet kai on aika tyypillisiä uniapneasta kärsiville: voimakas kuorsaus ja välillä täydellinen hiljaisuus (miehen kertomaa), aamulla kurkku karhea, pieni päänsärky koko päivän (sellainen pieni, johon ei viitsi edes särkylääkettä ottaa), väsymys, alakulo, itkuisuus (pikku asioista), unet, joissa on veden alla hengittämättä, ja yleinen vetämättömyys, ei oikein töiden jälkeen jaksa kuin pakolliset kotityöt.

        Painoindeksi mukaan olen lievästi ylipainoinen, ja läski on vatsan seudulla, sekä kaulalla leuan alla.

        Nyt on taas vähän toivo herännyt, että josko apu löytyis.

        Hups, kun ei ole tullut täällä käytyä.

        Mun oirelistani oli tällainen: Öisin heräilin vähän väliä 10-15 minuutin välein mielettömään hikeen ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa, joka paikka vapisi kuin lampaan saparo, ja aina pissatti, vaikkei pissaa riittänytkään kuin lusikallinen. Silti virtsatietulehdusta ei ollut. Herätessä oli tunne, kuin olisi tukehtunut. Jos joskus unta näki, ne olivat aina lähes painajaisia.

        Kurkku aina kipeä, kuin puukko olisi siellä pystysässä. Kun kävin lääkärillä, ei siellä mitään muuta ollut, kuin mekaanisesta ärsytyksestä punainen ja ärtynyt (siis kuorsauksen aiheuttama).
        Kauhea kuorsaus, ja kuolaus, sen vähän unen aikana, mitä ehti nukahtaa 11-15 minuutissa. Ja ainainen väsymys. Jos olisi 5 minuuttia pitänyt istua kuuntelemassa vaikka jotain luentoa, siinä ehti jo ottaa unet.

        Liikennevaloissa ehti ottaa unoset. Autolla ajo oli järkyttävää, kun aina väsytti. Sitä yritti sitten syödä vaikka voileipää, eväitä, että se piristäisi hetkeksi, ja niinhän se teki, mutta sen hetken jälkeen entistäkin rajumpi uupumus. Leipähän uuvuttaa vieläkin enemmän.

        200 km:n matkalla saattoi mennä toisinaan aikaa jopa 10 tuntiakin, kun vähän väliä oli pakko pysähtyä torkahtamaan, kun auto ei meinaa tiellä pysyä eikä omalla kaistallaan. Ja kuitenkaan ei pysty nukkumaan, se oli sellaista koiran unta, muutama minuutti 3-4 minuuttia vaipui uneen ja taas havahtui. Maailman suurimpiin ihmeisiin kuuluu, että selvisin kuitenkin liikenteestä kolaroimatta, koskaan ei sattunut mitään vaikka jouduinnkin ajamaan vuositasolla sellaista 30-36 000 km. Mutta kyllä se oli tuskien taivalta.

        Hävetti, kun missä vaan hetkeksikään istahti, oli läpät heti silmillä, eli nukahtamassa. Joo, päänsärkyä mullakin esiintyi jonkinverran. Sydän tuntui olevan tosi lujilla, ja sydänvikahan minulla nyt onkin.
        Joo, niin se munkin ukko sanoi, että välillä piti oikein odottaa, että kuolenko, kun lakkaan hengittämästä. Niitä hengityskatkoja oli kuka ties jumalaton määrä. Siihen maailman aikaan vielä omalla alueella lääkäritkään eivät uniapneasta juurikaan paljoa tienneet. Jos olisivat tienneet ja ymmärtäneet, olisivat pistäneet tutkimuksiin. Mutta unilääkettä vaan määräsivät, joka pahensi tilanneeta. Eikä niistä mitään apua ollut. En koskaa jäänyt unilääkkeen käyttäjäksi kokeilujen jälkeen.

        Elämä sujui kuin pilviverhon takana, sellainen sumea olo, järki jäässä, muisti huono, havaintokyky heikko. Ja aina rättipuhkipoikki. Vain välttämättömistä asioista yritti jotenkuten selvitä, sekin hirvittävää taistelua jaksamisen kanssa.

        Kun sitten näin tietoiskun televisiossa uniapneasta, välittömästi tartuin puhelimeen ja tilasin ajan. Siihen aikaan oli vielä Haagan neurologian klinikka, ja siellä homma hoidettiin.
        Jo eka yönä pystyin nukkumaan 5 tuntia yhtäjaksoisesti, kunnes maski luisui sierainten eteen, ja heräsin tukehtumisen tunteeseeen.

        CPAP-laitteen saanti hävitti 60-70 %:senttisesti kipuja. Hapen puute teki minulle myös hirvittävät kivut. CPAP laite on sellainen kaveri, joka on yhtä välttämätön, kuin vesi.


      • väsynyt keski-ikäine
        hyvä laite kirjoitti:

        Hups, kun ei ole tullut täällä käytyä.

        Mun oirelistani oli tällainen: Öisin heräilin vähän väliä 10-15 minuutin välein mielettömään hikeen ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa, joka paikka vapisi kuin lampaan saparo, ja aina pissatti, vaikkei pissaa riittänytkään kuin lusikallinen. Silti virtsatietulehdusta ei ollut. Herätessä oli tunne, kuin olisi tukehtunut. Jos joskus unta näki, ne olivat aina lähes painajaisia.

        Kurkku aina kipeä, kuin puukko olisi siellä pystysässä. Kun kävin lääkärillä, ei siellä mitään muuta ollut, kuin mekaanisesta ärsytyksestä punainen ja ärtynyt (siis kuorsauksen aiheuttama).
        Kauhea kuorsaus, ja kuolaus, sen vähän unen aikana, mitä ehti nukahtaa 11-15 minuutissa. Ja ainainen väsymys. Jos olisi 5 minuuttia pitänyt istua kuuntelemassa vaikka jotain luentoa, siinä ehti jo ottaa unet.

        Liikennevaloissa ehti ottaa unoset. Autolla ajo oli järkyttävää, kun aina väsytti. Sitä yritti sitten syödä vaikka voileipää, eväitä, että se piristäisi hetkeksi, ja niinhän se teki, mutta sen hetken jälkeen entistäkin rajumpi uupumus. Leipähän uuvuttaa vieläkin enemmän.

        200 km:n matkalla saattoi mennä toisinaan aikaa jopa 10 tuntiakin, kun vähän väliä oli pakko pysähtyä torkahtamaan, kun auto ei meinaa tiellä pysyä eikä omalla kaistallaan. Ja kuitenkaan ei pysty nukkumaan, se oli sellaista koiran unta, muutama minuutti 3-4 minuuttia vaipui uneen ja taas havahtui. Maailman suurimpiin ihmeisiin kuuluu, että selvisin kuitenkin liikenteestä kolaroimatta, koskaan ei sattunut mitään vaikka jouduinnkin ajamaan vuositasolla sellaista 30-36 000 km. Mutta kyllä se oli tuskien taivalta.

        Hävetti, kun missä vaan hetkeksikään istahti, oli läpät heti silmillä, eli nukahtamassa. Joo, päänsärkyä mullakin esiintyi jonkinverran. Sydän tuntui olevan tosi lujilla, ja sydänvikahan minulla nyt onkin.
        Joo, niin se munkin ukko sanoi, että välillä piti oikein odottaa, että kuolenko, kun lakkaan hengittämästä. Niitä hengityskatkoja oli kuka ties jumalaton määrä. Siihen maailman aikaan vielä omalla alueella lääkäritkään eivät uniapneasta juurikaan paljoa tienneet. Jos olisivat tienneet ja ymmärtäneet, olisivat pistäneet tutkimuksiin. Mutta unilääkettä vaan määräsivät, joka pahensi tilanneeta. Eikä niistä mitään apua ollut. En koskaa jäänyt unilääkkeen käyttäjäksi kokeilujen jälkeen.

        Elämä sujui kuin pilviverhon takana, sellainen sumea olo, järki jäässä, muisti huono, havaintokyky heikko. Ja aina rättipuhkipoikki. Vain välttämättömistä asioista yritti jotenkuten selvitä, sekin hirvittävää taistelua jaksamisen kanssa.

        Kun sitten näin tietoiskun televisiossa uniapneasta, välittömästi tartuin puhelimeen ja tilasin ajan. Siihen aikaan oli vielä Haagan neurologian klinikka, ja siellä homma hoidettiin.
        Jo eka yönä pystyin nukkumaan 5 tuntia yhtäjaksoisesti, kunnes maski luisui sierainten eteen, ja heräsin tukehtumisen tunteeseeen.

        CPAP-laitteen saanti hävitti 60-70 %:senttisesti kipuja. Hapen puute teki minulle myös hirvittävät kivut. CPAP laite on sellainen kaveri, joka on yhtä välttämätön, kuin vesi.

        Nyt olen käynyt lääkärillä, joka katsoi kurkkuun, korviin ja nenään. Keukoröntgen on otettu ja keskiviikkona saan unipatjan kotiin. Siitä sitten selviää onko väsymykseni syy uniapnea.

        Vielä vähän aikaa pitää jaksaa...


      • jawa66
        hyvä laite kirjoitti:

        Hups, kun ei ole tullut täällä käytyä.

        Mun oirelistani oli tällainen: Öisin heräilin vähän väliä 10-15 minuutin välein mielettömään hikeen ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa, joka paikka vapisi kuin lampaan saparo, ja aina pissatti, vaikkei pissaa riittänytkään kuin lusikallinen. Silti virtsatietulehdusta ei ollut. Herätessä oli tunne, kuin olisi tukehtunut. Jos joskus unta näki, ne olivat aina lähes painajaisia.

        Kurkku aina kipeä, kuin puukko olisi siellä pystysässä. Kun kävin lääkärillä, ei siellä mitään muuta ollut, kuin mekaanisesta ärsytyksestä punainen ja ärtynyt (siis kuorsauksen aiheuttama).
        Kauhea kuorsaus, ja kuolaus, sen vähän unen aikana, mitä ehti nukahtaa 11-15 minuutissa. Ja ainainen väsymys. Jos olisi 5 minuuttia pitänyt istua kuuntelemassa vaikka jotain luentoa, siinä ehti jo ottaa unet.

        Liikennevaloissa ehti ottaa unoset. Autolla ajo oli järkyttävää, kun aina väsytti. Sitä yritti sitten syödä vaikka voileipää, eväitä, että se piristäisi hetkeksi, ja niinhän se teki, mutta sen hetken jälkeen entistäkin rajumpi uupumus. Leipähän uuvuttaa vieläkin enemmän.

        200 km:n matkalla saattoi mennä toisinaan aikaa jopa 10 tuntiakin, kun vähän väliä oli pakko pysähtyä torkahtamaan, kun auto ei meinaa tiellä pysyä eikä omalla kaistallaan. Ja kuitenkaan ei pysty nukkumaan, se oli sellaista koiran unta, muutama minuutti 3-4 minuuttia vaipui uneen ja taas havahtui. Maailman suurimpiin ihmeisiin kuuluu, että selvisin kuitenkin liikenteestä kolaroimatta, koskaan ei sattunut mitään vaikka jouduinnkin ajamaan vuositasolla sellaista 30-36 000 km. Mutta kyllä se oli tuskien taivalta.

        Hävetti, kun missä vaan hetkeksikään istahti, oli läpät heti silmillä, eli nukahtamassa. Joo, päänsärkyä mullakin esiintyi jonkinverran. Sydän tuntui olevan tosi lujilla, ja sydänvikahan minulla nyt onkin.
        Joo, niin se munkin ukko sanoi, että välillä piti oikein odottaa, että kuolenko, kun lakkaan hengittämästä. Niitä hengityskatkoja oli kuka ties jumalaton määrä. Siihen maailman aikaan vielä omalla alueella lääkäritkään eivät uniapneasta juurikaan paljoa tienneet. Jos olisivat tienneet ja ymmärtäneet, olisivat pistäneet tutkimuksiin. Mutta unilääkettä vaan määräsivät, joka pahensi tilanneeta. Eikä niistä mitään apua ollut. En koskaa jäänyt unilääkkeen käyttäjäksi kokeilujen jälkeen.

        Elämä sujui kuin pilviverhon takana, sellainen sumea olo, järki jäässä, muisti huono, havaintokyky heikko. Ja aina rättipuhkipoikki. Vain välttämättömistä asioista yritti jotenkuten selvitä, sekin hirvittävää taistelua jaksamisen kanssa.

        Kun sitten näin tietoiskun televisiossa uniapneasta, välittömästi tartuin puhelimeen ja tilasin ajan. Siihen aikaan oli vielä Haagan neurologian klinikka, ja siellä homma hoidettiin.
        Jo eka yönä pystyin nukkumaan 5 tuntia yhtäjaksoisesti, kunnes maski luisui sierainten eteen, ja heräsin tukehtumisen tunteeseeen.

        CPAP-laitteen saanti hävitti 60-70 %:senttisesti kipuja. Hapen puute teki minulle myös hirvittävät kivut. CPAP laite on sellainen kaveri, joka on yhtä välttämätön, kuin vesi.

        Joo se happivajaus aiheutti ainakin minulla kovia rintakipuja sekä sydänvaivoja. CPAP-laite ei sopinut minulle niin nyt ollut apneakiskot käytössä niin rintakivut hävisi. Kiskot on tosi helppo käyttää. Mittautin viime viikolla sairaalassa ollessa hapetusarvon niin se oli 95%. Pääsin juuri työkyvyttömyyseläkkeelle Rakennusliiton avustuksella. Sairauksia on muitakin mutta pitivät vaan työkykyisenä mutta kun annoin asian liiton tuomarille niin tuli eläke aika äkkiä.


      • Apneasta apeaksi
        jawa66 kirjoitti:

        Joo se happivajaus aiheutti ainakin minulla kovia rintakipuja sekä sydänvaivoja. CPAP-laite ei sopinut minulle niin nyt ollut apneakiskot käytössä niin rintakivut hävisi. Kiskot on tosi helppo käyttää. Mittautin viime viikolla sairaalassa ollessa hapetusarvon niin se oli 95%. Pääsin juuri työkyvyttömyyseläkkeelle Rakennusliiton avustuksella. Sairauksia on muitakin mutta pitivät vaan työkykyisenä mutta kun annoin asian liiton tuomarille niin tuli eläke aika äkkiä.

        Tervehdys! Suhtautukaa kaikki vakavasti uniapneaan. Uniapnean on todettu joissain tutkimuksissa olevan yhteydessä jopa aortan repeämään (aortan dissekaatio). Miehelläni on todettu uniapnea ja nyt hän kärsii myös aortan dissekaation jälkitilasta. Uniapneaa pystytään hoitamaan tehokkaasti, menkää hakemaan apua!


      • Anonyymi
        väsynyt keski-ikäine kirjoitti:

        Nyt olen käynyt lääkärillä, joka katsoi kurkkuun, korviin ja nenään. Keukoröntgen on otettu ja keskiviikkona saan unipatjan kotiin. Siitä sitten selviää onko väsymykseni syy uniapnea.

        Vielä vähän aikaa pitää jaksaa...

        Mikäs se on se unipatja?


      • Anonyymi
        hyvä laite kirjoitti:

        Hups, kun ei ole tullut täällä käytyä.

        Mun oirelistani oli tällainen: Öisin heräilin vähän väliä 10-15 minuutin välein mielettömään hikeen ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa, joka paikka vapisi kuin lampaan saparo, ja aina pissatti, vaikkei pissaa riittänytkään kuin lusikallinen. Silti virtsatietulehdusta ei ollut. Herätessä oli tunne, kuin olisi tukehtunut. Jos joskus unta näki, ne olivat aina lähes painajaisia.

        Kurkku aina kipeä, kuin puukko olisi siellä pystysässä. Kun kävin lääkärillä, ei siellä mitään muuta ollut, kuin mekaanisesta ärsytyksestä punainen ja ärtynyt (siis kuorsauksen aiheuttama).
        Kauhea kuorsaus, ja kuolaus, sen vähän unen aikana, mitä ehti nukahtaa 11-15 minuutissa. Ja ainainen väsymys. Jos olisi 5 minuuttia pitänyt istua kuuntelemassa vaikka jotain luentoa, siinä ehti jo ottaa unet.

        Liikennevaloissa ehti ottaa unoset. Autolla ajo oli järkyttävää, kun aina väsytti. Sitä yritti sitten syödä vaikka voileipää, eväitä, että se piristäisi hetkeksi, ja niinhän se teki, mutta sen hetken jälkeen entistäkin rajumpi uupumus. Leipähän uuvuttaa vieläkin enemmän.

        200 km:n matkalla saattoi mennä toisinaan aikaa jopa 10 tuntiakin, kun vähän väliä oli pakko pysähtyä torkahtamaan, kun auto ei meinaa tiellä pysyä eikä omalla kaistallaan. Ja kuitenkaan ei pysty nukkumaan, se oli sellaista koiran unta, muutama minuutti 3-4 minuuttia vaipui uneen ja taas havahtui. Maailman suurimpiin ihmeisiin kuuluu, että selvisin kuitenkin liikenteestä kolaroimatta, koskaan ei sattunut mitään vaikka jouduinnkin ajamaan vuositasolla sellaista 30-36 000 km. Mutta kyllä se oli tuskien taivalta.

        Hävetti, kun missä vaan hetkeksikään istahti, oli läpät heti silmillä, eli nukahtamassa. Joo, päänsärkyä mullakin esiintyi jonkinverran. Sydän tuntui olevan tosi lujilla, ja sydänvikahan minulla nyt onkin.
        Joo, niin se munkin ukko sanoi, että välillä piti oikein odottaa, että kuolenko, kun lakkaan hengittämästä. Niitä hengityskatkoja oli kuka ties jumalaton määrä. Siihen maailman aikaan vielä omalla alueella lääkäritkään eivät uniapneasta juurikaan paljoa tienneet. Jos olisivat tienneet ja ymmärtäneet, olisivat pistäneet tutkimuksiin. Mutta unilääkettä vaan määräsivät, joka pahensi tilanneeta. Eikä niistä mitään apua ollut. En koskaa jäänyt unilääkkeen käyttäjäksi kokeilujen jälkeen.

        Elämä sujui kuin pilviverhon takana, sellainen sumea olo, järki jäässä, muisti huono, havaintokyky heikko. Ja aina rättipuhkipoikki. Vain välttämättömistä asioista yritti jotenkuten selvitä, sekin hirvittävää taistelua jaksamisen kanssa.

        Kun sitten näin tietoiskun televisiossa uniapneasta, välittömästi tartuin puhelimeen ja tilasin ajan. Siihen aikaan oli vielä Haagan neurologian klinikka, ja siellä homma hoidettiin.
        Jo eka yönä pystyin nukkumaan 5 tuntia yhtäjaksoisesti, kunnes maski luisui sierainten eteen, ja heräsin tukehtumisen tunteeseeen.

        CPAP-laitteen saanti hävitti 60-70 %:senttisesti kipuja. Hapen puute teki minulle myös hirvittävät kivut. CPAP laite on sellainen kaveri, joka on yhtä välttämätön, kuin vesi.

        Aika vähän on juttua mediassa CAP-laitteesta ja se käytöstä ja tarpeellisuudessta
        avuksi kuorsaukseen ja hengitysongelmiin. Laihduttaminen on se tärkein tekijä, joka ei
        kuitenkaan tahdo aina onnistua. Rytmihäiriöön määrätään ensimmäiseksi useimmin
        verenpainelääke ja rytmihäiriölääke. Pitää rohkeasti ajoissa hakeutua CAP-
        laite hoitoon. Sitä varten on hoitoyksiköt valmiina. CAP-laitehoitoon totuu yleensä
        nopeasti.


      • Anonyymi

    • kostutinkin

      Viime yö oli ihan mukava, ku sai tapeltua remmit kohilleen.

    • Uni on lääke

      http://www.uniapnea.fi

      Löytyy perustietoa uniapneasta. Uniapnea on löydettävä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, koska ajan myötä aiheuttaa paljon sairauksia.

      Uni on lääke.

      • CPAP

        Apua, tukea ja tietoa uniapneasta löytyy sivuston www.cpap.fi keskutelupalstalta.

        CPAP-laite on meille monille täysipainoisen elämän ehto.


      • darth maul
        CPAP kirjoitti:

        Apua, tukea ja tietoa uniapneasta löytyy sivuston www.cpap.fi keskutelupalstalta.

        CPAP-laite on meille monille täysipainoisen elämän ehto.

        hain laitteen itselleni tänään. onko kukaan harrastanut seksiä cpap laite päällä, onnistuuko? ,voisin kuvitella olon olevan kuin darth vaderilla.


      • Cpapin orja
        darth maul kirjoitti:

        hain laitteen itselleni tänään. onko kukaan harrastanut seksiä cpap laite päällä, onnistuuko? ,voisin kuvitella olon olevan kuin darth vaderilla.

        Mutta eikö silloin valvota, kun harrastetaan seksiä? Miksi silloin pitäisi olla CPAP naamalla?


    • puffis

      Onneksi olen sinkku, tosin jos löytäisi urospuolisen apneetikon =)-
      Molemmilla maski naamassa :) Kehuinkin sairaalassa laitetta hyvin romanttiseksi.
      Minä en tosin pysty edes lukemaan se naamari päässä. Mainoskuvissa niin tapahtuu.
      Nyt vaan nukahdan joskus kun olen lukemassa/katsomassa telkkaa. Siinäpä se maski jää laittamatta.

    • Minulla todettiin vakava uniapnea, yli 50 hengityskatkoa tunnissa. Hieman luku ihmetyttää koska vaimo sanoi että hengityskatkoja on silloin tällöin, ei todellakaan noin usein. Ihan mielenkiinnosta nauhotin muutaman yön ja tulos oli tasainen kuorsaus ja muutama hiljainen hetki.
      Minulla ei ole mitään oireita (paitsi se kuorsaaminen ja hengityskatkot) ja olen käyttänyt cpap laitetta pari kuukautta. Tuntuu typerältä käyttää koko härveliä koska en tiedä kuinka oloni voisi tästä parantua? Tuntuu että joku siinä testissä on mennyt vikaan. Ei päiväväsymystä, ei päänsärkyä, ei nukahtelua yms. Onko kellään vastaavaa tilannetta

      • 222

        Mulla on ollut cpap-laite vuoden. Menin tutkimuksiin, koska olin kerran yöllä tukehtua hengityskatkoksen takia. Tutkimuksissa minulla todettiin suunnilleen saman verran hengityskatkoja kuin sinulla, mutta ainoat oireet minullakin olivat kuorsaus ja hengityskatkokset.

        Sain cpap-laitteen ja olen nyt käyttänyt sitä vuoden. Hyviä puolia: en kuorsaa eikä yöllä ole hengityskatkoksia. Puoliso saa nukkua rauhassa ilman, että hänen tarvitsee miettiä hengitänkö vai enkö. Paino on lähtenyt putoamaan, ehkä siksi, että nukun paremmin.

        Hengityskatkokset ovat vaarallisia, joten kai se on hyvä, ettei niitä ole enää. Suvussani on paljon kuoltu sydänvaivojen takia, mietin, ovatkohan ne johtuneet osittain uniapneasta.

        En ole käynyt kuntouksessa, vaikka sellaisesta voisi olla hyötyä.


      • Naamarinainen

        Mulla maski käytössä ollut nyt kaksi päivää..Ensimmäinen yö meni paineisiin totutellen,uloshengitys kun on välillä työläämpää,viime yönä nukuin jo neljä tuntia putkeen.Kumpanakaan yönä en ole herännyt pissahädän tunteeseen,ja tänä aamuna olisin voinut herätä jo puoli kuudelta,vaikka vielä oli hetki aikaa nukkua:)Olen vasta 41-vuotias nainen,ja hälyttävän ylipainoinen,pituuttakin kun on vaan 155 cm.Kaikki on kulkeneet käsi kädessä,uniapnean takia en ole jaksanut enää ku hädin tuskin työpäivän,ja pakolliset kotihommat,ja koska en liiku lainkaan olen lihonnut valtavasti.Se taas tietysti pahentaa uniapneaa,joka väsyttää lisää,jonka takia liikun vielä vähemmän ja jne jne..oikea Bermudan kolmio!Mulla oli hengityskatkoja oikealla kyljellä 122,selällään 80 ja vasemmalla kyljellä 96 TUNNISSA!!!Aikamoinen järkytys kuulla lääkäriltä,sekä myös se että painoindexin mukaan olen oikeutettu laihdutusleikkaukseen mikäli cpap-hoito ei auttaisi..Kyllä siinä meinasi pilli päästä.Aina olen ollut 50-60 kg,nyt miltei 100.Uskon todella tämän hoidon auttavan,energia-ja vireystasoni nousevan,ja kohta varmasti jaksan alkaa taas lenkkeilyn,ja sitä myöden painonikin alkaa pikkuhiljaa laskea!Tästä väsymyksen alhosta ei voi päästä muuta kuin ylöspäin :)!Kaikille muille aloittelijoille sanon että älkää luovuttako vaikkei maskin kanssa heti sujuisikaan,mäkään en aio luovuttaa,vaan sinnikkäästi totutella.Ja varmasti tien päässä meidät palkitaan sinnikkyydestä!


      • Sinnittelijä
        Naamarinainen kirjoitti:

        Mulla maski käytössä ollut nyt kaksi päivää..Ensimmäinen yö meni paineisiin totutellen,uloshengitys kun on välillä työläämpää,viime yönä nukuin jo neljä tuntia putkeen.Kumpanakaan yönä en ole herännyt pissahädän tunteeseen,ja tänä aamuna olisin voinut herätä jo puoli kuudelta,vaikka vielä oli hetki aikaa nukkua:)Olen vasta 41-vuotias nainen,ja hälyttävän ylipainoinen,pituuttakin kun on vaan 155 cm.Kaikki on kulkeneet käsi kädessä,uniapnean takia en ole jaksanut enää ku hädin tuskin työpäivän,ja pakolliset kotihommat,ja koska en liiku lainkaan olen lihonnut valtavasti.Se taas tietysti pahentaa uniapneaa,joka väsyttää lisää,jonka takia liikun vielä vähemmän ja jne jne..oikea Bermudan kolmio!Mulla oli hengityskatkoja oikealla kyljellä 122,selällään 80 ja vasemmalla kyljellä 96 TUNNISSA!!!Aikamoinen järkytys kuulla lääkäriltä,sekä myös se että painoindexin mukaan olen oikeutettu laihdutusleikkaukseen mikäli cpap-hoito ei auttaisi..Kyllä siinä meinasi pilli päästä.Aina olen ollut 50-60 kg,nyt miltei 100.Uskon todella tämän hoidon auttavan,energia-ja vireystasoni nousevan,ja kohta varmasti jaksan alkaa taas lenkkeilyn,ja sitä myöden painonikin alkaa pikkuhiljaa laskea!Tästä väsymyksen alhosta ei voi päästä muuta kuin ylöspäin :)!Kaikille muille aloittelijoille sanon että älkää luovuttako vaikkei maskin kanssa heti sujuisikaan,mäkään en aio luovuttaa,vaan sinnikkäästi totutella.Ja varmasti tien päässä meidät palkitaan sinnikkyydestä!

        Oho! Melkein kuin olisin itse kirjoittanut kommenttisi! Sain 3 päivää sitten naamarin, enkä ole vielä pystynyt 4 tuntia pidempään sillä nukkumaan. Ei vessassa ravaamista ja rintakivut ovat hävinneet. Vaikeaa on opettelu ja välillä tuntuu, ettei edes haluaisi mennä nukkumaan, kun pitää laittaa maski päähän. Mutta kyllä se aina siitä, ja pakko on sinnitellä, koska selvästi apua on cpap:sta ollut. Olo on vielä "krapulainen" mutta luotto pirteämpään huomiseen on kova! Olen pätkä ja ylipainoinen 43 v. Sinnitellään Naamarinainen! :-)


    • lumpeen kukka

      kysyisin onko c pap laite hiljaisempi kuin, kaksoispaineventilattori, laite,eli joka puhaltaa sisään ja ulos kun 3 v.Tyttären Tyttäreni herää sen ääneen vieressäni.

      kiireesti vastausta odottava.:)

      • Ruotsin kuorsaaja

        Minulla on nyt kolmas laite kotonani vuoden 1997 jälkeen. Ensimmäinen oli suuri ja harmaa ja metelöi kuin traktori. Oli pakko ottaa, mitä he tarjosivat siellä klinikalla.
        Se laite lakkasi sitten toimimasta ja sain toisen, jossa oli väärä paine ja vinkui hirvittävästi käytettäessä. Kolmas aparaatti, jonka antoivat on ollut käyttökelpoinen jo vuosia. Vain hiljainen hurina kuuluu käytettäessä. Maskit, kun kuluvat, ne täytyy itse ostaa, mutta itse aparaatin sain ilmaiseksi.täällä Ruotsissa.


    • saunabadi

      Jokohan kohtapuoliin Suomessa aletaan ottaa pois ajolupia uniapnean takia? Siihen vähän viittailtiin eilen teeman dokumentissa, jossa englantilaismies oli lääkärissä cpap-laitteen kanssa ja lääkäri tarkasti tilanteen laitteen lukemien perusteella. Onkohan se niin että niitä laitteita jaetaankin niin hövelisti juuri sen takia, että halutaan lähinnä tarkkailla apneatyyppejä, että milloinka niiltä voisi ottaa ajoluvan vekka? Laite ei paranna, mutta sen avulla hoidokki luovuttaa itsestään viranomaisille helposti käsiteltävää tietoa, johon vedoten voidaan kansalaista kyykyttää mielin määrin. Vai näyttävätkö hoitajat laitteen tallentamat lukemat laitetta käyttävälle potilaalle? Siinä teeman ohjelmassa julistettiin, että monissa maissa rattiin nukahtaminen aiheuttaa enemmän kolareita kuin rattijuopumus. Näin voidaan dokumenteilla ohjailla kansalaisten mielipiteitä ja perustella niitä ilmaiseksi kotiin annetun tarkkailulaitteen avulla.

      Varokaa sidi, teitä tarkkaillaan!

      • Anonyymi

        "Vai näyttävätkö hoitajat laitteen tallentamat lukemat laitetta käyttävälle potilaalle?"

        Laitteen lukemat voi katsoa myös itse.
        Kuulostat Persulta juttujesi perusteella.
        Tuttava ajoi kolarin uniapnean takia. Eikö se ole parempi hoitaa, niin ei ole edes tarvetta ottaa ajolupaa pois.


      • Anonyymi

        Kerron. Lasteni isällä oli vaikeat hengityskatkokset. Itse lähdin työhön klo 5.30 bussi. En nukkunut juuri ollenkaan kun hän kuorsasi ja hengitysoli kovin katkonaista. Tökin että hengitä. Sitten ajoin lääkäriin ja asia hidettiin. Mutta nyt hän yrittää ehdä minulle selväksi etti s toiselle aiheuta mitään. Kokemuksesta un puhaltaa sitä ilmaa koneen kautta se on pistelevää. Herään aina ja myös äänet. Ymmärrän että kuinka tärkeä se on muttaei vaimoa saa tehdä syyliseksi jos laite häiritsee viellä enemmän kuin kuorsaus. Minä haluan että laitteen käyttäjille voidaan rehellisesti sanoa. Vaimo on ollut terveydestäsi huolissaan ja anna hänen nukkua ilman ko laitteen häirintä niin vaimokin olisi onnellisempi ja se on myös oikeudenmukaista. Ei syyllistää vo ketään laitteen takia. Hyvä uni on kaikkien etuoikeus. Hyvä laite ja toivon että se auttaa ja tukee monia ihmisiä. Tr


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vai näyttävätkö hoitajat laitteen tallentamat lukemat laitetta käyttävälle potilaalle?"

        Laitteen lukemat voi katsoa myös itse.
        Kuulostat Persulta juttujesi perusteella.
        Tuttava ajoi kolarin uniapnean takia. Eikö se ole parempi hoitaa, niin ei ole edes tarvetta ottaa ajolupaa pois.

        Unohda Perussuomalaiset. Tässä ei ole politiikasta mitään yhteistä. Olet todella outo jos näin asioita ajattelet. Olen Äiti ja hoitanut lapseni ja ollut lapseni kanssa pkun oli muutaman vuoden vanha monta kuukautta lasklinikalla isomman leikkauksen takia ja sairaudet ja poitiikka on hyvin kaukana toisistaan. Tutustu vaikka hyväntekeväisyyteen joka kohdistuu lastensairaalaan tai vaikka vanhuspalveluun. Ehkä huomaat elämän tosiasioita.tr


    • PPValas

      Ainakaan Resmedin kaksoispaineventilaattor S9 ei pidä kummoistakaan ääntä. Pientä suhinaa pitää.

      • tiina5

        mullakin on s9 laite pitää pientä suhinaa mut ei häiritse nukkumista .


    • tiiina3

      en nuku yhtään yötä ilman cpap laitetta se on tehkas eikä päivällä väsytä yhtään yöt on rauhallisia.

    • Nyt nukkumaan

      Minulla on ollut samat oireet kuin "väsyneellä keski-ikäisellä naisella", jopa tuo uni siitä, että on veden alla hengittämättä. Tosin unessa siihen oli aina jokin "looginen" syy, kuten se, että yritin piiloutua takaa-ajajilta järveen. Parikymmentä vuotta on tullut kärsittyä väsymyksestä, joka on viime vuoden aikana pahentunut huomattavasti. En jaksa tehdä kuin palkkatyön ja kotityöt minimissään, eli kissan ruokkiminen ja pyykin peseminen. Kaikki muu on jäänyt - siivoaminen, ruoanlaitto, harrastukset, sosiaalinen elämä. Olipa siis helpotus saada vihdoin diagnoosi, keskivaikea uniapnea. Tähän asti on vain suositeltu terveellistä ruokaa ja liikuntaa. Mutta kun on niin väsynyt, ettei jaksa edes kävellä ulkona tai kierrellä kaupassa etsimässä niitä terveellisiä ruoka-aineksia! Monta kertaa päivässä huokaan: "Kauheeta kun mua väsyttää, ei tää voi olla normaalia, ei ihminen voi olla koko ajan näin väsynyt!". Kun tätä yrittää selittää muille, kommentit ovat tyyliä "Muakin väsyttää koko ajan" ja "Sun pitäis harrastaa liikuntaa." CPAP-maski tulossa, toivottavasti saan sen pian!!

    • uniapneeta-x

      Olen ihan pian 60 v täyttävä mies. Todettiin keskivaikea uniapnea, mutta puhuttiin että pisin hengityskatkos olisi ollut 18 s. Kuorsaan erittäin kovaa ja siksi perheessä ajateltiin, että olisi hyvä tutkia onko uniapneaa. Pientä väsymystä on aamuisin ollut, mutta uniapnean kysymyslomakkeessa ei juuri uniapneapisteitä (vaarallisuutta kuvaavia) tullut. En ole vuosiin nukahtanut auton rattiin. Silloinkin oli joku syy lyhyeen yöuneen, ja siitä seurasi aika väsymys ja pilkkimistä auton ratissa. Enää en nukahtele auton rattiin enkä tv:n äärelle vaikka joskus yöuni jää vain 5 tuntiin.
      Aamuisesta väsymyksen tunteesta olen aina selvinnyt kohtalaisen tukevalla aamiaisella, jossa on juomana tee, ei kahvia. Lisäksi useampi juusovoileipä ja joskus vielä kolme kananmunaa. Uniapnea saattaa olla ylipainoni takia, jota minulla on n. 30 kg (olen 180 cm/110 kg).
      Minulla ei ole ollut mitään kauheita öisen ajan tuntemuksia eikä painajaisia. Vain jonkinlainen väsymys aamulla josta pääsen eroon aamun mittaan (syömällä hyvin). Tämä tietysti lihottaa. Vessassa joudun joskus ramppaamaan jopa tunnin välein, mutta se taas johtuu mielestäni eturauhasongelmista, jotka ajoittain vahvistuvat ja sitten taas häviävät. Viime kuukausina olen kärsinyt myös siitä, että vessaan on kuselle päästävä aika äkkiä. Lämpötilan vaihtelu eli meno talosta sisältä ulos tai oliko se nyt toiseen suuntaan laukaisee äkkinäisen tarpeen vessaan menolle.

      Unitutkimukset jatkuvat. Saan CPAP-maskin parin kk:n päästä kotikäyttöön. Siinä on myös joku virtauksen rekisteröintilaite tms. mukana, ja kolmen yön käytön jälkeen tutkitaan miten hyviä happivirtaamat ovat.
      Luulen, että laihdutus voisi vaikka hävittää uniapnean pois kokonaan. Olisihan se terveellistä.

      Minut on tähän asti varmaan pitänyt hengissä pitkän työmatkan kulkeminen polkupyörällä aina kun sää on ollut kuiva ja lämpötila vähintään -5 astetta. Nyt olen ollut poissa työelämästä työttömyyden takia jo kohta kuusi kuukautta. Pyöräilyä en ole enää paljoa harrastanut, koska olen viettänyt paljon aikaa kesämökillä ja siellä on muutakin ruumiillista aktiviteettia riittänyt. Kauppaankin on lähes 20 km matka ja sama takaisin. Jos tulee rengasrikko, niin tuleepa pitkä kävelymatka mökille takaisin! Siksi on auto ollut aina tärkeä kun mökillä oleilee.

    • Resmed

      Itse sain syksyllä 2015 laitteen, kun oli diagnostisoitu keskivaikea obstruktiivinen uniapnea. Nyt saa nukuttua sentään kolme-neljä tuntia yössä, mutta tosiaan pissalla pitää juosta nyt useammin, koska laite kuivattaa nielun ja on pakko hörppiä vettä välillä. Myös refluksitauti vaivaa ja on senkin takia otettava kulauksia pullosta. Maski myös vuotaa ikävästi kun ilmeisesti tunnistaa jossain vaiheessa hengityskatkoksia ja alkaa puhkumaan niin , että korvat meinaa irrota päästä.
      Ei tässä kyllä työkunnossa olla vieläkään, kun myyntihommissa pitäisi ajaa maata ristiin rastiin ja olla vielä skarppina perillä kun sopimuksia tehdään. Olen kova urheilemaan ja ylipainoa ei todellakaan ole, eli sieltäkään ei voi enää itse auttaa asiaa. Päivällä on pakko saada nokkaunet, muuten ei tule elämästä mitään.

      • Anonyymi

        Tutunkuuloisia oireita. Olis kiva kuulla, miten homma on sujunut laitteen avulla. Siis saitteko hyvän avun, onko suunnaton väsy poissa, saatteko nukuttua?

        Itse heräilen koko yön ajan tunnin välein. Auttaahan laite hapensaantiin, mutta aivotoiminta vaatisi myös syvempiä unijaksoja. Osaako kukaan sanoa, milloin se alkaa korjaantua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutunkuuloisia oireita. Olis kiva kuulla, miten homma on sujunut laitteen avulla. Siis saitteko hyvän avun, onko suunnaton väsy poissa, saatteko nukuttua?

        Itse heräilen koko yön ajan tunnin välein. Auttaahan laite hapensaantiin, mutta aivotoiminta vaatisi myös syvempiä unijaksoja. Osaako kukaan sanoa, milloin se alkaa korjaantua?

        Mulla on ollut laite pari viikkoa. Vaikuttaa hieman keskeneräiseltä laitteelta koska se ei osaa nostaa painetta hengityskatkoksen aikana vaan vasta sitten kun itse alat hengittää se nostaa painetta johonkin satunnaislukemaan. Herääminen on satavarma kun ensin heräät katkokseen ja sitten hengityksen kulkiessa laite nostaa painetta ja puhkuu hulluna. Laite ei sillä alhaisella peruspaineella pysty estämään katkoja eikä osaa niihin reagoida. Ennusteeni on että jos sinulla on sama HUSin laite kuin minulla, tilanteesi ei korjaudu.


    • Anonyymi

      Minulla on sellainen oire, että heräilen silloin tällöin öisin kovaan, paniikkimaiseen ahdistukseen. Kuin kurkkuun oltaisiin käymässä kiinni. CPAP minulla on ollut käytössä jo kymmenkunta vuotta. Onko kellään muulla ollut samanlaista oiretta?

      • Anonyymi

        Lisäys: Resmedin hengitysapulainen siis käytössä.


    • Anonyymi

      Cpap laitteen kanssa ei voi nukkua kuin muutaman tunnin.

      • Anonyymi

        Olen käyttänyt vasta pari kuukautta ja samat kokemukset. Yöunet jää vähiin maskin kanssa. Minulle kerrottiin että kun sinnikkäästi vaan jaksaa käyttää niin puolen vuoden päästä on tottunut siihen ja osaa nukkua.

        Minua maski painaa tai vuotaa, hengitys sisään ja ulos on työlästä jos ei just millilleen ole oikein. Vähänkin kun liikut, käännät päätä/kylkeä niin saat säätää... Tsemppiä kaikille maskinaamoille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt vasta pari kuukautta ja samat kokemukset. Yöunet jää vähiin maskin kanssa. Minulle kerrottiin että kun sinnikkäästi vaan jaksaa käyttää niin puolen vuoden päästä on tottunut siihen ja osaa nukkua.

        Minua maski painaa tai vuotaa, hengitys sisään ja ulos on työlästä jos ei just millilleen ole oikein. Vähänkin kun liikut, käännät päätä/kylkeä niin saat säätää... Tsemppiä kaikille maskinaamoille!

        Sama juttu. Jos remmit tlukalla ilmaa ei tule. Kun kääntyy kyljelleen remmit siirtyvät. En osa nukkua selälläni. Nenämaski ei sovi kasvoihini. Kestää kauan ennen kun saan unta illalla. Nyt olen pitänyt maskia yli kuukauden ja nukun aika hyvin.


    • Anonyymi

      Vuosia ihmettelin joka aamu sitä että kun heräsin heti rintakipuihin. Tosin kun otin RR. lääkkeet aamusta niin kivut sitten jonkin ajan päästä liennittyi.... Minulla on myös astma ja sen huonon hoitotasapainon vuoksi lääkäri määräsi myös uniapnea kokeeseen. Ja sieltähän se löytyi... Keskivaikea uniapnea. Nyt laite ollut käytössä kolme viikkoa ja päänsäryt sekä rintakivut kadonneet. Olen erittäin tyytyväinen vaikka 4,5 tuntia onkin vasta maximi mitä oon saanu nukuttua maskin kanssa yhteen menoon. Mutta kyllä hoito auttaa oikeesti🙏

    • Anonyymi

      Maski on huonolaatuinen ,repeää ja tarrat ei kestä, pakko olis käyttää mutta hajoavat vuotavat .Harmillista kun ovat huonoja.

      • Anonyymi

        Itsellä omalla rahalla ostettu aliexpress kaupasta BMC E-20A/AJ - toimitus Belgian varastosta - on ollut elämäni pelastus - kova kuorsaus ja kaikki samat vakavat oireet kuin edellä muillakin hävisivät 2 kk jälkeen kokonaan. Totutteluun meni muutamia öitä ja nyt voin ja nukun täydellisesti.

        TÄRKEITÄ VINKKEJÄ CPAP -laitteen käyttöön
        Aloita pienillä paineilla ja lisää tarvittaessa kun seuraat koneelta apnea-arvoja.
        Ilmaletku pitää asentaa roikkumaan vapaasti naaman kohdalle niin, että voi kääntyä helposti. Tilaa "joustava matkapuhelimen pidike".
        Kun päätä kääntää, pitää pää nostaa ilmaan ja laskea tyynylle vasta käännöksen jälkeen.
        Maskia pitää säätää niin että nostaa päätä ja kääntää sitä eteen/taakse ja kun laskee pään tyynyyn, oikaisee pään ja maski oikenee samalla. Pian tämän tekee AUTOMAATTISESTI.
        Maskin kireyttä pitää vaihtaa tarvittaessa.
        Eri maskityyppejä kannattaa kokeilla - aloitin nenämaskilla ja nyt opettelin sierainmaskin käytön, joka vaatii muutamia öitä, mutta se on aivan mahtavan kevyt ja huomaamaton.
        Katso ehdottomasti youtubesta huippuasiantuntijan - CPAP Reviews - ohjevideot. Ilman niitä olisin lirissä cpap -laitteen kanssa.


    • Anonyymi

      Mulla ollut tuo cpap käytössä 3 vuotta ja hyvin olen pärjännyt sen kanssa. Nyt on viimeisen vuoden aikana ruvennut silmät turpoamaan umpeen aamuisin ja on käyty silmälääkärillä ym mutta ei kukaan yhdistä sitä tuohon laitteeseen. Onko muilla käyttäjillä tätä ongelmaa ollut?

      • Anonyymi

        Nestettä kertyy silmä pusseihin, mutta vähensin veden juomista niin ongelma näyttää kadonneen. Uskon kuites että cpap voi aiheuttaa silmä ongelmia ja onhan tuota tutkittukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nestettä kertyy silmä pusseihin, mutta vähensin veden juomista niin ongelma näyttää kadonneen. Uskon kuites että cpap voi aiheuttaa silmä ongelmia ja onhan tuota tutkittukin.

        Minulla myös silmäpussit aamulla kun herään. 5-6 h saan nukuttua sitten alkaa painaan remmit kasvoja. Mitähän tämä maski kuluttaa sähköä, kokokasvomaski käytössä.


    • Anonyymi

      Mulla on ongelmia nukkumisen ja cpapin kanssa. Oli heti alussa ja tottuminen oli vaikeaa ja aikaa vievää. Kone ollut nyt noin kaksi vuotta käytössä mutta en saa unta sen kanssa enää. Jos maskin laittaa liian aikaisin uni lähtee ja jos myöhästyy herää aamulla ilman. Herään myös öisin hengitysvastukseen ja otan sen unissani pois tai käynnistän uudelleen. Lisäksi ollut vaikeuksia saada tunteja siihen. Usein jää alle neljän.
      Vatsaan puhallus ei ole suuri ongelma eikä nenän kutiaminen ja kurkun karheus vaivasi vain alussa.
      Suurin ongelma on tuo nukahtamisen vaikea ajoitus.
      Onko mitään vinkkejä tähän vai pitääkö vaan laite luovuttaa pois? Haluaisin kyllä pitää sen kun aamun pari tuntiakin sen kanssa auttaa huonosti nukutun yön jälkeen.

      • Anonyymi

        Kaksi kuukautta käytössä ja kurkun/ äänen karheus edelleen. Tympiä.
        Joku ketjussa kertoi suuresta paineesta. Kannattaa ottaa yhteys unihoitajaan, laskevat ns loppupainetta. Itse en saanut maskia tiiviiksi välillä millään, puhalsi niin pirusti, että verhot heilui. Otin yhteyttä ja hoitaja sanoi laskevansa painetta ja auttanut useimmille. Auttoi todella ja maskin saanut tiiviiksi. Toki välillä pyytää tiiveyttä säätämään.
        Muuten voi todeta, että ihmeen hyvin siihen tottuu. Tykytykseen herääminen poistui.
        Myönteinen asenne ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi kuukautta käytössä ja kurkun/ äänen karheus edelleen. Tympiä.
        Joku ketjussa kertoi suuresta paineesta. Kannattaa ottaa yhteys unihoitajaan, laskevat ns loppupainetta. Itse en saanut maskia tiiviiksi välillä millään, puhalsi niin pirusti, että verhot heilui. Otin yhteyttä ja hoitaja sanoi laskevansa painetta ja auttanut useimmille. Auttoi todella ja maskin saanut tiiviiksi. Toki välillä pyytää tiiveyttä säätämään.
        Muuten voi todeta, että ihmeen hyvin siihen tottuu. Tykytykseen herääminen poistui.
        Myönteinen asenne ratkaisee.

        Mulla meni melkein vuosi ennenkuin pääsin sinuksi laitteen kanssa, vieläkin maski vuotaa koska ilmeisesti leuka valahtaa nukkuessa alas ja veltostuu. Maskia en voi pitää tiukalla.
        Parta pitää pitää lyhyenä tai ei ollenkaan.
        Tulokset ovat parantuneet nyt kohtuulliselle tasolle. Olen ns suun kautta hengittäjä ja ollut käheä ääninen siitä asti kun sain koneen.
        Mutta sitä suurta ahaa elämystä olen kokenut hyvin harvoin.
        Mulla on keskivaikea uniapnea.
        Olen nyt eläkkeellä voin kompensoida väsymystä päikkäreillä.
        Parempaan suuntaan ollaan menossa


      • Anonyymi

        Onko sinulla Levottomat jalat. Ne estää unen saantia, jos ei ole lääkitystä.


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt laitetta kolme yötä (nenämaski) ja vatsaan kertyy ilmaa. Nähtävästi siis ruokatorveen menee paineilmaa myös. Aamulla on sitten vatsa turvonnut ja alkaa ilman tyhjennys. Muilla vastaavaa ongelmaa? Mikä auttaisi?

      • Anonyymi

        Pienet p i a r u t 😊


    • Anonyymi

      mitä ne tapahtumat tunnissa oikein ovat? selvää vastausta ei ole löytynny? uusi cpap potilas

      • Anonyymi

        Hengityskatkojen määrä


    • Anonyymi

      Minulla on ollut CPAP laite 12 vuotta. Alku oli vaikeaa. Kesti puoli vuotta ennenkuin sain sopivan maskin ja oikeat säädöt automaatti koneella. Maski vaihdettiin nenä maskiksi ja vuodot loppu siihen. Toinen kone on jo menossa.
      Ystäväni kertoi, että hän on alkanut nukkua niin sikeästi (käyttää CPAP konetta) , että mies kertoo että on alkanut huutamaan unissaan ja heiluttaa käsiään tietämättä mitään asiasta.
      Onko kenelläkään tällaisia oireita. Mistä mahtaisi johtua. Ei joka yö.

    • Anonyymi

      En kyllä osaisi nukkua CPAP-maski naamalla. Unet jäisi sen vuoksi vähiin, kun yöllä kääntyillessä letku olisi aina haittana.

      • Anonyymi

        Meni kaksi viikkoa tottua laitteeseen ja letkuihin. Nyt olen käyttänyt puoli vuotta ja kaikki todella hyvin.
        Aiemmassa parisuhteessa käytin täysmaskia, mutta se ei toimi.
        Nukkuessa maski siirtyy kasvoilta ja sen suhina herätti molemmat ja itse meinasin saada sydärin.
        Nyt on käytössä tämä nenän sieraimiin laitettavat "tutit" ja ne toimii todella hyvin,
        kun vain jaksoin sen pari viikkoa taistella letkujen kanssa - taistele sinäkin.
        MITÄ MUUTA PARANSI.
        - Jos söin liian myöhään, ruoka tuli ylös kurkkuun ja keuhkoihin - Ei enää !!
        - Nukun todella hyvin.
        PS: En ole muistanut kysellä lääkäreiltä; mihin se ilma menee/häviää jota se laite syöttää
        ja puhaltaa todella paljon (No 4 painetta)? Ei kuitenkaan ole ollut liiallista paukuttelua?


    • Anonyymi

      Cap Res Med laite ollut vajaan vuoden käytössä. Maskiremmit ei pysy kiinni, tulee
      vuotoja. Kuluvat nopeasti käytössä. Vuoden pitäisi sama pääremmi olla käytössä
      ennen kuin saa lähetteellä uuden. Miten teillä muilla?
      Pitääkö itse ostaa ja tilata uudet?
      Sanottiin laitetta antaessa että ehdottomasti ei saa itse ostaa uusia.

    • Anonyymi

      Viestit kertoo miten yksilöitä olemme !
      Tottuu kuitenkin ajan kanssa varsin hyvin. Enkö puhu vuosista, vaan lyhyemmästä ajasta. Minulla laskettiin alussa painetta ja nyt tuntuu, että vois palauttaa. Herään joskus tykytykseen ja oletan sen johtuvan liian paineesta ?

    • Anonyymi

      Keskiviikkona sain laitteen...Vakava obstruktiivinen uniapnea. 97 katkosta tunnissa.
      Eka yö meni 3 h 27min. Ja viime yö yks ja puoli tuntia.
      Vaikeaa on mut en anna periksi.
      Eka kerta vuosiin ilman rintakipuja ja tykyttelyjä.
      Oki siis eilen...
      Et siitä plussaa.
      Ylipainoa kertyny n.25kg.
      Ja tuli vaikka terveet elämäntavat.

      Saa nähä oppiiko ton kans nukkumaan.

      • Anonyymi

        Kyllä oppii, kun jaksaa pitää joka yö. Korjaa just mm tykytystä johon tosi ikävä herätä.
        Voimia ja pientä sitkeyttä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe