308:iin ruuti

riku308

308 8 g FNJ luodilla
mikä olisi paras ruuti ?
sako lataa N140:llä 3,0g 333kpl/kg

lapuan lataustaulukossa taasen on N120-N135 eri määrillä
minimi- maksimi - n. puoliväli grammoina, KPL/1KG
N120 2,08-2,39 - 2,2, 455
N130 2,26-2,78 -2,5, 400
N133 2,62-2,87 -2,6, 385
N135 2,72-3,06 -2,7, 370

Tähän asti olen käyttänyt tuota N140 ruutia 2,9g ja patruunat on tosi tarkkoja euron kolikon kokoiseen kasaan osuu kaikki 5lk kasat 150m matkalta hiekkapussin päältä ammuttaessa aseena sako target.

Jo N135 ruutia menisi 10% vähempi

Nopeinta ruutia menee vähiten jolloin N120 ruudilla saa ladattua 122 kpl enempi kuin n140 ruudilla.
Ilmeiseti potku on vähän terävämpi
Miten käy tarkkuuden? onko kukaan testannut?
Itse en viitsisi ostaa ruutia turhaan koska 60 euroa menisi hukkaan jos patruuna ei toimikkaan.

8

9230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki-Erkki

      kasa-ampujienkin, niin täällä kuin USA:n käyttämä N-133.
      Ostan sen Kärkkäisen tavaratalosta hintaan 47€. (Viimeksi juolukuun loppupuolella).

      Aloituslatausarvona esim 2,75g

      • riku308

        vastauksesta
        siis seuraavaksi N133 a


    • Erä Esa

      Kiinnostus itsellänikin herännyt lataukseen ja vempeleet aijon hankkia että saa itse määrätä mitä morkulaa sinne piippuun tunkee. Aloin miettimään että eikös se ole niin jos laittaa esim. N-120 niin sitä kun laitetaan vähemmän niin jää hylsyyn suurempi tyhjiö kuin esim. N-135:ssa? Kun hylsyssä on enempi tyhjää tilaa niin ruuti voi mennä luodin puoleiseen päätyyn ja silloin nopeus on eri kun jos ruuti olisi nallin päässä? Olenko oikeassa vai aivan hukassa? Tietenkin sitä selviää kun käyttää panosta pystyssä ennen ampumista.

      • Nimimerkki-Erkki

        N-120 on turhan nopeaa. Käytänkin sitä vain järeässä revolverissani. Osta sinäkin N-133:a, erittäin monipulista ruutia. Itse lataan sillä .222-, .223 Rem ja .308 Win kivääreihini patruunat.


      • Erä Esa
        Nimimerkki-Erkki kirjoitti:

        N-120 on turhan nopeaa. Käytänkin sitä vain järeässä revolverissani. Osta sinäkin N-133:a, erittäin monipulista ruutia. Itse lataan sillä .222-, .223 Rem ja .308 Win kivääreihini patruunat.

        Joo olenki lukenut tuota kirjallisuutta ja katsellut taulukoita. Lataus kohteeni ovat 308 Win ja 30-06 Sprg. Muutama sotilaskiväärinkin panos tulee varmaan ladattua. Rata paukkua ja sitten taitojen karttuessa hirvi/karhu panokset.

        Mitenkä ku tuota Lee:n lataus settiä olen kattellu. Hinta on alhainen mutta kaippa ne on kestänykki mitä olen siitä lukenut. Ja minun latauksille ihan passeli ens alkuun. Riistamaalla olis semmonen ja siihen sitte tieten latausholkit ja hylsy mitan, hylsyn trimmausta varten. Purkuvasaraki tieten olis hyvä.


      • Erä Esa
        Nimimerkki-Erkki kirjoitti:

        N-120 on turhan nopeaa. Käytänkin sitä vain järeässä revolverissani. Osta sinäkin N-133:a, erittäin monipulista ruutia. Itse lataan sillä .222-, .223 Rem ja .308 Win kivääreihini patruunat.

        Sen verran vielä että mitä eroa on kaulansupistusholkilla ja täyssupistusholkilla? Onko kaulansupistusholkki = puolisupistaja? Ei tarvi rasvaa supistettaessa?


    • ammuskelija

      Lapuan HP Cutting Edge 6,5g ja ruutina N120 1,98 - 2,33g manuaalin mukaan. On mukava ampua, sopii .308:n, ja kilolla saa hyvän määrän ratapaukkua. Kaupan päälle helposti tulkattavat ja siistit reijät tauluun.
      Ruutina N140 on mielestäni turhan hidas 8g:n luodille, kun aseena on .308. Kokeile ennemminkin N130 tai N133. Itsellä on ollut käytössä N130.

    • autsh

      308: 8g FNL luodille Ruuti 133 2.6-2.5 ois aika passeli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe