Hillitön kutina iltaisin ja öisin

Kutisee ja punottaa

Mistä voi johtua toissayönä alkanut selän ja kylkien hillitön kutina. Iho on kutinapaikoista punareunainen (alueen keskeltä normaalin vaaleaa) ja hieman kohollaan (isoja paukamia). Päivällä ei ollut oireita mutta eilen illalla kutina alkoi voimistua ja ennen nukkumaan menoa oli aloitettava lähes koko selän ja kylkien kattava kortisoonivoitelu. Tuntuu vaeltaen koko ajan uusiin paikkoihin. Aikaisemmin kutievat paikat tuntuvat paremmilta. Nukkumisesta ei ole tullut mitään kahteen yöhön. Huomenna aamulla olen saanut lääkärin vastaanottoajan.

127

70135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut sen

      nokkosrokko...kuulostais siltä...

    • Myötätunto

      On mukava lukea, että pääset lääkäriin. Olisi mielenkiintoista palstalla nähdä, mitä lääkäri sanoi. Jollakulla voi olla samaa vaivaa.

    • uteliaisuuttani..

      No kerrohan, mitä tohtori sanoi?

      Epäilikö hiivaa, nokkosihottumaa, syyhyä?

      • fwefewf

        KOstesvoidetta vaan peliin


      • kotiliäkär

        eli kansan kielellä psori perinnöllinen iho sairaus.


      • Metsänpeikko12
        kotiliäkär kirjoitti:

        eli kansan kielellä psori perinnöllinen iho sairaus.

        Saattaapa olla sinulla Lude ongelma.On nykyään yleistynyt matkailun lisääntymisen myötä. Lähtee myrkyttämällä mutta vaatii useamman käsittelyn. Ei mitenkään vaarallinen lähinnä inhottava ja aika yleinen.


      • onnea !
        kotiliäkär kirjoitti:

        eli kansan kielellä psori perinnöllinen iho sairaus.

        Takuuvarma levinnyt syyhypunkki...Mulla oli syksyllä ihan sama vaiva, nyt on suomessa paljon tuota, apteekista on välillä voide loppunut suuren kysynnän takia. Päivällä ei kutita yhtään, mut illat ja yöt oli tuskaisen vaikeita. Kosteusvoide EI auta, eikä kortisoni ( joka tosin voi lievittää mutta ei poista ongelmaa )
        Apteekissa myydään syyhyvoidetta, joka tepsii ! Vaatii käsittelyt viikon välein. Yksi tuubi riittää yhteen käsittelyyn, ja maksaa 20€. Ilman reseptiä.
        Lisäksi vaatii vaatteiden ja vuodevaatteiden tarkan pesun.
        Vaiva leviää niin kauan kun punkit on tuhottu.


      • sepä juurikin
        onnea ! kirjoitti:

        Takuuvarma levinnyt syyhypunkki...Mulla oli syksyllä ihan sama vaiva, nyt on suomessa paljon tuota, apteekista on välillä voide loppunut suuren kysynnän takia. Päivällä ei kutita yhtään, mut illat ja yöt oli tuskaisen vaikeita. Kosteusvoide EI auta, eikä kortisoni ( joka tosin voi lievittää mutta ei poista ongelmaa )
        Apteekissa myydään syyhyvoidetta, joka tepsii ! Vaatii käsittelyt viikon välein. Yksi tuubi riittää yhteen käsittelyyn, ja maksaa 20€. Ilman reseptiä.
        Lisäksi vaatii vaatteiden ja vuodevaatteiden tarkan pesun.
        Vaiva leviää niin kauan kun punkit on tuhottu.

        Samankaltaisia oireita oli itsellä puolisen vuotta sitten ja syyhypunkkihan se oli. Lääkevoide, joka tehosi ainakin muhun oli nimeltään Nix. Ehdota tätä siis lääkärillesi. Omalääkäri ei ainakaan tajunnut ehdottaa mulle syyhypunkkia, vaikka sitä juurikin se oli.
        Tsemppiä. Ihan helvetin ärsyttävä vaiva kärsiä ja myös hoitaa. Kaikki vaatteet pyykkiin, kengät pakastimeen, petivaatteet pakkaseen jne. Tosin sulla nyt helpompaa kun on talvipakkaset, mietis mua kesäkuumalla keksimässä, mihin änkeä petivaatteet..


      • Ikuna ei ou ollukaan
        sepä juurikin kirjoitti:

        Samankaltaisia oireita oli itsellä puolisen vuotta sitten ja syyhypunkkihan se oli. Lääkevoide, joka tehosi ainakin muhun oli nimeltään Nix. Ehdota tätä siis lääkärillesi. Omalääkäri ei ainakaan tajunnut ehdottaa mulle syyhypunkkia, vaikka sitä juurikin se oli.
        Tsemppiä. Ihan helvetin ärsyttävä vaiva kärsiä ja myös hoitaa. Kaikki vaatteet pyykkiin, kengät pakastimeen, petivaatteet pakkaseen jne. Tosin sulla nyt helpompaa kun on talvipakkaset, mietis mua kesäkuumalla keksimässä, mihin änkeä petivaatteet..

        Satikaisia Nixillä... eh-eh ... tapetaan.. ;-)..


      • mulla psori
        kotiliäkär kirjoitti:

        eli kansan kielellä psori perinnöllinen iho sairaus.

        sää et taida tietää psorista mitään,ota selvää siitä ihosairaudesta ennen kuin alat muille jakelemaan täysin väärää diagnoosia!!!!


      • ,jmhnm,
        mulla psori kirjoitti:

        sää et taida tietää psorista mitään,ota selvää siitä ihosairaudesta ennen kuin alat muille jakelemaan täysin väärää diagnoosia!!!!

        en ole tuo jolle vastasit mutta minulla on ollut psoriasis jo vuosia, haluaisinkin tietää että mitenkähän muka psori vaivaisi vain öisin? Sattuu kutiamaan kyllä koko ajan ei vain öisin, ja jos tietäisit punkeista niin ne taas vaivaat silloin kun ollaan sängyssä elikkä yleensä aina öisin.. sa mikä vaiva on aloittajalla mutta tiedän että mukavaa ei ole ja toivon että pääsee eroon kutinasta.


      • Oli_työ
        onnea ! kirjoitti:

        Takuuvarma levinnyt syyhypunkki...Mulla oli syksyllä ihan sama vaiva, nyt on suomessa paljon tuota, apteekista on välillä voide loppunut suuren kysynnän takia. Päivällä ei kutita yhtään, mut illat ja yöt oli tuskaisen vaikeita. Kosteusvoide EI auta, eikä kortisoni ( joka tosin voi lievittää mutta ei poista ongelmaa )
        Apteekissa myydään syyhyvoidetta, joka tepsii ! Vaatii käsittelyt viikon välein. Yksi tuubi riittää yhteen käsittelyyn, ja maksaa 20€. Ilman reseptiä.
        Lisäksi vaatii vaatteiden ja vuodevaatteiden tarkan pesun.
        Vaiva leviää niin kauan kun punkit on tuhottu.

        Kutiaa jotkut punkit päivälläkin nimittäin minä sain tartunnan töissä ulkomaalainen afrikasta oli sairaalassa minä olin sairaanhoitajana ja sitten tältä mieheltä löydettiin osastolla vaikea syyhy minäkin pesin mutta silti riehaantui no levisi osastolle. Kyllä se sitten saatiin pois mutta valtava työ kaikilla kotonakin kaikki siivottava.Sekä sairaalassa super tarkka siivous. Sekä potilaiden kodit ja omaiset.


    • jaska2010

      Se johtuu vaan kovista pakkasista, iho yksinkertasesti kuivuu vaan niin paljon. Kärsin itse ainakin semmoisesta:

      • cnhjmvb

        Nuo hieman kohollaan olevat paukamat on syyhypunkkien pesiä. Jos kutina johtuis pakkasista, niin kyllä iho kutiaisi myös päivisin. Googlettakaapa syyhy...


      • 6677889900
        cnhjmvb kirjoitti:

        Nuo hieman kohollaan olevat paukamat on syyhypunkkien pesiä. Jos kutina johtuis pakkasista, niin kyllä iho kutiaisi myös päivisin. Googlettakaapa syyhy...

        Mitkä ovat syyhyn oireet?
        Syyhyn pääasiallisin oire on iholla tuntuva voimakas kutina. Kutinaa ilmenee etenkin iltaisin ja öisin. Oireita esiintyy sekä niillä vartalon alueilla, jonne syyhypunkit käytäviään kaivavat että muillakin vartalon alueilla allergisen reaktion seurauksena.


      • Kesällä helpottaa.

        Vanhanajan tauti, johtuu jotekin pakkasesta ja ihon suojautumismekanismista.

        Kaikki talvet on vaivannu.


      • ?0?
        6677889900 kirjoitti:

        Mitkä ovat syyhyn oireet?
        Syyhyn pääasiallisin oire on iholla tuntuva voimakas kutina. Kutinaa ilmenee etenkin iltaisin ja öisin. Oireita esiintyy sekä niillä vartalon alueilla, jonne syyhypunkit käytäviään kaivavat että muillakin vartalon alueilla allergisen reaktion seurauksena.

        Jaa? Siis kertomastasi päätellen minulla on ollut paheneva syyhy, joka tekee syviä patteja ja on ulkonäöllisesti kuten kystinen akne- jo useita vuosia, vain ja ainoastaan selän alueella.
        Arpikudosta syyhy tekee ja?
        Itse asiassa kutian kyllä muulloinkin kuin illalla ja öisin, ja ajoittain urticariaankin on lekuri määrännyt antihistamiinia, muttei syyhyyn tähän asti mitään.

        Kutka pahentuu keväisin. Urticariaa tulee kesäkuusta heinäkuun puoliväliin, ja silmäoireita jo näin lumien lähtiessä. Aiheuttaako syyhy autoimmuunireaktioita?


    • loi jo

      nokkosrokko paritapäivästä pariinvuoteen niin helpottaa.

    • 4+4

      Epäilin aluksi jalkasieneksi, mutta varpaiden väliä ei kutita, niin ei sovi oireisiin. Alkoi kun oli nämä päälle 30pakkasen pari päivää viime viikolla.
      Kutinassa on se kumma piirre että se ilmantuu nukkumaan mennessä sukkien kanssa. Jos ottaa sukat pois niin alkaa pakottamaan, kuin olisivat tulehtuneet.
      Eiköhän se siitä kevemmällä selviä.

      • kutiaa

        Joskus viideltä heräilin kun varpaita pisteli ihan sairaasti. Olis tehnyt mieli raapia nahat irti.


    • Energiaesteri

      Mulla sama vaiva. Kävin lääkärissä ja todettiin paha koira-allergia. Nyt napsin tarvittaessa allergialääkettä ja kutina häviää (ja rakkulat).

      • 8+9=?

        Syyhypunkki on varsin hyvä arvaus. Jos se on sitä, niin apteekista NIX-voidetta ohjeen mukaan.

        Nimim. Koettu


    • NÖLLI

      URTICARIA.....ELI NOKKOSIHOTTUMA, JOLLEKIN OLET ALLERGINEN

      • huko

        Urticaria ei edellytä että on allerginen jollekin.


    • Meritaani

      Mua ainakin syyhyttää nää kuivat ilmat ja sisäilmakin on kuiva ja erityisesti iltaisin. Pistä illalla koko kroppaan vartalovoidetta niin helpottaa. Voi olla myös pölypunkit sun sängyssä eli näin kun on lämmin sisällä, niin pesivät iloisesti. Pistä vuodevaatteet pakkaseen tunniksi niin johan kuolee.

      • syyhy

        Minulla alkaa syyhyämään,jos käytän erästä huuhteluainetta
        pyykinpesun yhteydessä.


      • Kukulus
        syyhy kirjoitti:

        Minulla alkaa syyhyämään,jos käytän erästä huuhteluainetta
        pyykinpesun yhteydessä.

        AAARGGGHHH Paiserutto leviää maassamme !!!!!


      • sebamedeatkaisu
        syyhy kirjoitti:

        Minulla alkaa syyhyämään,jos käytän erästä huuhteluainetta
        pyykinpesun yhteydessä.

        Ratkaisu ongelmaasi on se, että käytät Seba Medin pesunestettä/saippuaa. Se vie kutinan ja sopii

        kaikille herkkäihoisille. Sitä suositellaan käytettäväksi tavallisten saippuoiden asemasta, sillä siinä on ihon

        normaali PH, toisin kun muissa kauppojen saippuoissa/suihkusaippuioissa. Kutina ja kaikki sen tyyppiset

        asiat loppuvat koska ihosi ei jostain syystä kestä tavallisia saippuoita, joissa on lisäaineita. Kannattaa

        myös katsoa muita luontaisesti valmistettuja hoitotuotteita kuten esim. Rantsilan yrttitilan tuotteita,

        joita löytyy ainakin Stockmaneista ja muista tavarataloista.


      • myypyy
        sebamedeatkaisu kirjoitti:

        Ratkaisu ongelmaasi on se, että käytät Seba Medin pesunestettä/saippuaa. Se vie kutinan ja sopii

        kaikille herkkäihoisille. Sitä suositellaan käytettäväksi tavallisten saippuoiden asemasta, sillä siinä on ihon

        normaali PH, toisin kun muissa kauppojen saippuoissa/suihkusaippuioissa. Kutina ja kaikki sen tyyppiset

        asiat loppuvat koska ihosi ei jostain syystä kestä tavallisia saippuoita, joissa on lisäaineita. Kannattaa

        myös katsoa muita luontaisesti valmistettuja hoitotuotteita kuten esim. Rantsilan yrttitilan tuotteita,

        joita löytyy ainakin Stockmaneista ja muista tavarataloista.

        Vanha ketju, mutta tähän korjaus...Sebamed ei todellakaan sovi kaikille, se mm. on hajustettua. Mm. minulla on ihan lapputesteillä todettu hajusteallergia, ja Sebamedissa taisi olla pari muutakin ainesosaa jotka eivät allergiatestin mukaan sovi.


    • kerran koettu

      veikkaisin että syyhypunkki.

    • ..?..

      Hahahaa! Mihin me tarvitaankaan enää julkista terveydenhuoltoa, kun tällä palstalla on näin paljon asiantuntevia lääkäreitä ja kaikilla varma tieto vaivasta...Huvittavaa! On varmaan poliitikotkin huomanneet tämän ja juuri tästä syystä lakkautetaan jatkuvasti terveyspalveluita :)

      • kipusisko

        Niinpä, kyllä arvuuttelijoita vaivalle näyttää löytyneen . Annappas kun minäkin osallistun arvaukseen, olenhan sentään sairaanhoitaja, tosin jo eläkkeellä !
        Uskoisin, että kyseessä EHKÄ on jokin allerginen reaktio. Psoriasis nyt ei ainakaan noin äkkiä ja yllättäen ala vaivaamaan, se on pois suljettu. No syyhy ? Jaa jaa, se nyt kyllä kutiaa jokapaikassa lähes, ei ei, ei ole syyhy. Kallistuisin kyllä tuon allergisen reaktion puoleen, mutta potilashan on menossa tai jo mennytkin lääkäriin, joten eiköhän syy selviä siellä.


      • 33552211

        ja sen takia jättää politikoinninkin meille ;DDDD eipä toi hallitus ole oikeen paljon muuhun pystyny...


      • Matti Matias

        kuin nykyajan välinpitämättömiltä lääkäreiltä. jos käsi on irtopoikki, niin sitten ne sanoo että: "Jaahas, taitaa olla käsi poikki!" - Muut viat on enemmänkin niiden mielestä "korvien välissä". Eivätpä voi rehellisesti sanoa: "Emme tiedä", pitää vaan syyllistää ja loukata suorastaan potilasta. Sitten niille pitäisi vielä lähettää lääkefirmojen kautta kehuja! Sairaalassakin saa vapaasti tukehtua, kun soitat kelloa, saatetaan olla 'palaverissa' ja tulla puolen tunnin päästä. Silloin olet jo kylmäkalle!
        - Oikein hykerryttää toi "valelääkäri" - sellaisa ne on kaikki, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
        Itse nimitinkin ne joku aika sitten 'huijarilääkäreiksi', - vievät rahat, mutta apua ei ole! Muut huijarit
        sentäs joutuisi kiinni, mutta tuo on laillistettua huijausta.


      • sh.

        pakko vastata tähän sinun viestiin, että oikeassa olet MUTTA sitä varten nämä keskustelupalstat ovat jotta ihmiset voivat vaihtaa vinkkejä, ettei tarvitsisi mennä lääkäriin. Ensinnäkin tämä on ilmaista, säästyy lääkärikuluilta JOS edes lääkäri voi auttaa, joko löytää syyn tai väittää luulotaudiksi. Syyhypunkki on kovin yleinen tauti, oireita on niin monenlaisia. Jos sitä vähänkin epäilee, kannattaa tehdä NIX-hoito, joka ei ole niin kummallinen asia, levitetään pesun jälkeen voidetta vaan koko vartalolle ja sitten kun ohjeiden mukainen vaikutusaika on kulunut, pestään pois. Vaikutusajan aikana on hyvä pestä petivaatteet ja huolellisesti nukkumapaikat. Syyhypunkin tunnistaa hyvin siitä että iholla on kaksi lähekkäin (n.1cm välillä) olevaa näppylää, ei sen käytävän tarvitse välttämättä näkyä. Yleisimmät paikat ovat taipeet, kädet mutta päähän niitä ei tule, joskus lapsilla on saattanut esiintyä. Ne eivät pysty elämään kauaa ilman ihmistä, mutta itselleni on tullut kahteen otteeseen eläimen turkin kautta. vaikka ne eivät eläimiin tartu,eläimillä ovat omat punkit, kuitenkin niiden turkissa voi elää jonkun aikaa. Eli NIX hoidolla ilman lääkärikäyntiä et menetä mitään, tulee vielä pestyä koti, vaatteet ja lakanat. JA kova sauna auttaa myös tappamaan niitä!! Ei rasvahoidon aikana kannata kokeilla, voi tuntua iholla ikävältä. Pitkä teksti mutta toivottavasti lääkäritkin joskus lukisivat näitä kirjotuksia, ottaisivat potilaat tosissaan.


    • Zoenna

      mulle tuli viime talvena flunssan jälkitautina ihottumaa.oli kuulemma siihen flunssavirukseen liittyvää.vaiva meni kutinalääkkeellä ja kortisonilla.tietysti tuollainen vaiva voi johtua jostain yliherkyydestä.oletko vaihtanut shampoota tai suihkusaippuaa.tai oletko pessyt vaatteesi,jollain uudella pesuaineella.tietysti se voi johtua kylmyydestäkin,iho kuivaa pakkasilla.oma ihoni oli tosi kutiava ja kuiva vielä viime viikolla.ostin taas pellavasiemenöljyä ja olen ottanut sitä päivittäin,on iho taas pehmeä.ei tarvitse rasvata oikeastaan kuin käsiä.pellavasiemenöljyä saa päivittäistavarakaupasta,maksaa noin reilut viisi euroa.Pellavasiemenöljyssä on omega 3,6 ja 9 rasvahappoa,tekee hyvää verisuonille,iholle ja soluille.
      nestemmäisenä se on helppo nauttia tai sekoittaa johonkin.päivittäisannos on 5-15 ml.

    • Yks vain

      Syyhyä voi olla..

    • kjgkjhgjk

      eli piirtopaukamointi...nokkosihottuman alamuoto. Itselläni diagnosoitu,kortisonivoiteet ym ei auta. Antihistamiinia hirvittävät määrät ja atarax helpottaa öisin kutinaan,tosin itse tulin allergiseksi sillekin :( Karsea tauti,itse olen raapinut jalkani verille ja antihistamiinitkaan ei tunnu auttavan enää. Kesä,lämpö ja valo pitäisi helpottaa oireita. Olen kärsinyt kyseisestä "taudista" jo vuosia, vasta pari kk sitten diagnosoitiin. Oireet menivät niin rajuiksi etten nukkunut moneen kuukauteen öisin,paitsi ataraxin voimin (väsyttävä lääke ja hillitsee kutinaa) Tsemppiä ja kerrohan mitä lääkäri totesi?! :)

      • nokkosrokko

        kylmäurtikaria (urtikaria=nokkosihottuma) kuten mulla.todettiin joskus viisi vuotta sitten ja lekuri arvioi että menee ohi parissa-kolmessa kuukaudessa-parissa vuodessa. syytä ei tautiin osannu kertoa.varsinkin kylmällä tai kostealla kelillä jalkoihin,käsiin, mahaan ja naamaan saattaa tulla ja paljon,ja voi mikä kutina sillon on.syön päivittäin allergia lääkettä ja joskus laitan kortisonivoidetta.toivottavasti vaiva selvisi.


      • Urtia

        Hei kohtalotoveri, minullakin dermografismia & idiopaattinen-, kylmä- ja kolinerginenurtikaria tosin ei lähellekään noin voimakkaaksi.
        Alkoi influenssan jäljiltä ja ollut seuranani vuodesta 04!
        Viime vuoden aikana on laimentunut niin, että antihisamiinia menee muutama viikossa. Myös UV lievittää niin että kesällä katoaa lähes täysin, jos on riittävästi auringossa.
        Mutta edelleen siis aktivoituu mieluiten iltaa ja yötä kohden.
        Jaksamisia kutinan kanssa!


      • minä_N
        nokkosrokko kirjoitti:

        kylmäurtikaria (urtikaria=nokkosihottuma) kuten mulla.todettiin joskus viisi vuotta sitten ja lekuri arvioi että menee ohi parissa-kolmessa kuukaudessa-parissa vuodessa. syytä ei tautiin osannu kertoa.varsinkin kylmällä tai kostealla kelillä jalkoihin,käsiin, mahaan ja naamaan saattaa tulla ja paljon,ja voi mikä kutina sillon on.syön päivittäin allergia lääkettä ja joskus laitan kortisonivoidetta.toivottavasti vaiva selvisi.

        Minulle todellakin sanottiin sen tulleen jostakin ruoka-aineesta ja lueteltiin hitonmoinan kasa ruoka-aineita mitä ei saanut syödä. Muistan vielä lääkkeen nimenkin mitä Saksassa silloin siihen sain: Calcistin mutta sitä ei näköjään enää Suomesta saa.
        Pari purkkia popsin ja nokkosrokko katosi.


      • Juussi...
        minä_N kirjoitti:

        Minulle todellakin sanottiin sen tulleen jostakin ruoka-aineesta ja lueteltiin hitonmoinan kasa ruoka-aineita mitä ei saanut syödä. Muistan vielä lääkkeen nimenkin mitä Saksassa silloin siihen sain: Calcistin mutta sitä ei näköjään enää Suomesta saa.
        Pari purkkia popsin ja nokkosrokko katosi.

        Urtikarian syyt voivat olla moninaiset. Taustalla harvoin varsinainen allergia, vaikka se voi olla yksi sen aiheuttaja. Tässä hyvä linkki aiheesta:
        http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/5FB2BDF1-E617-49A2-ADC1-CB62A8E1820D/0/Ackermann23112007.pdf


    • andray

      Kokeile piikkimattoa matoissa on ohje mukana . Minulla on karvainen selkä joka kutiaa kun iho kuivuu.
      Vaikutus on lyhyellä kokemuksella alle päivän kutiamis kohdissa iho hieman punoittaa.
      Toinen voi olla pesiaine tai materiaali allergia ( naislla ritsikoiden lukon alla)

      • sairahoitajja

        Suomessa on Ä eli kirjoitetaan pesäaine
        ja mitäs karvapallo ymmärtää naisten rintsikoista


    • sdagsjkföl

      ...alias Pityriasis rosea. Löytyy Googlella.

    • Syyhypunkki73

      Kuulostais syyhypunkille.Siihen saa apteekista voiteen,ilman reseptiä.

    • aösdkfjö

      Minulla oli vastaava kutina. Osasin heti epäillä korkeita maksa-arvoja koska oli aiemminkin ollut. Verikokeet osoittivat että arvot yli 450 vaikka pitäisi olla alle 45. Johtui liiallisesta luontaistuotteiden syömisestä nivelrikon takia. Jätin kaikki lääkkeet pois ja heti loppui kutina ja arvot normaalit.

    • syyhypunkkityttö

      Minulla oli useita vuosia syyhypunkki jaloissa, lääkärit luulivat sieneksi. Söin monia sienikuureja ei mitään hyötyä. Iholla ei näkynyt mitään oiretta vaan ARMOTON KUTINA. Ihotautilääkäri oli aivan ymmällä. Sitten eräs biologi auttoi minua selvittämään asian. Löytyi syyhypunkki. Onneksi sain ivermektiiniä. Otin lauantaina ja viikon päästä toisen kuurin lauantaina. Siihen kuoli. Tosin kutina jatkui. Luulin, ettei ollut parantunut. Se olikin jälkikutinaa. Sellainen jää syyhypunkista. Aluksi käytin Neem-öljyä ja sitten vähitellen kutina on laantunut. Edelleen kutisee vaikka kolme kuukautta jo paranemisesta, mutta saan nukkua yöni rauhassa ja jalkoihin ei tarvitse laittaa mitään. Kutina on lievää ja se tulee katoamaan.

      Kuinka monta kertaa sain lääkärissä kuulla. Ei sua mikään vaivaa. Se on atooppista. Syyhypunkki jättää iholle jäljet. Minulla ei näkynyt iholla mitään näppyä ei ruttua ja niin vaan oli syyhypunkki.

      • 67

        Mistä tuo syyhy sitten loppujenlopuksi todettiin, jos ei päällepäin näkynyt mitään? Itellä ollut kutinaa ympäri kehoa runsaan vuoden, myös hiuspohjassa. Tuntuu kuin joku liikkuisi iholla. Kolme kertaa käyty ihotautilääkärillä joka vakuuttaa että iho on vain kuiva, määrää aina uusia kosteusvoiteita. Itse en oikein usko että kyse on pelkästä kuivasta ihosta. Raastavaa!


      • jei_j
        67 kirjoitti:

        Mistä tuo syyhy sitten loppujenlopuksi todettiin, jos ei päällepäin näkynyt mitään? Itellä ollut kutinaa ympäri kehoa runsaan vuoden, myös hiuspohjassa. Tuntuu kuin joku liikkuisi iholla. Kolme kertaa käyty ihotautilääkärillä joka vakuuttaa että iho on vain kuiva, määrää aina uusia kosteusvoiteita. Itse en oikein usko että kyse on pelkästä kuivasta ihosta. Raastavaa!

        Lapsia lukuunottamatta on hyvin harvinaista että syyhy leviäisi pään alueelle, joten ei vaikuta syyhyltä. Jos olisit vuoden kärsinyt syyhypunkista, ihosi olisi todennäköisesti täynnä raapimisjälkiä ja näppylöitä. (Käy katsomassa kuvia syyhypunkin aiheuttamista iho-oireista). Myös punkin käytävät, joita pystyy näkemään jo kutinan alkuvaiheessa esim. sormien välisellä aluella, olisi lääkäri varmasti löytänyt jo vuoden jälkeen.
        Suosittelen kokeilemaan oireisiin vaihtoehtohoitoja, esim. ammattitaitoinen homeopaatti.


      • Timsku
        67 kirjoitti:

        Mistä tuo syyhy sitten loppujenlopuksi todettiin, jos ei päällepäin näkynyt mitään? Itellä ollut kutinaa ympäri kehoa runsaan vuoden, myös hiuspohjassa. Tuntuu kuin joku liikkuisi iholla. Kolme kertaa käyty ihotautilääkärillä joka vakuuttaa että iho on vain kuiva, määrää aina uusia kosteusvoiteita. Itse en oikein usko että kyse on pelkästä kuivasta ihosta. Raastavaa!

        Mulla sama, kävin lääkärissä ja sain ataraxia, mutta sekään ei tehoa kunnolla. Minua on kutittanut jo 20 vuota, eikä syytä tiedetä. Ja nyt en puhu mistään pikku kutinasta. Kamalimpaan paniikkiin jos kutina yltyy esim töissäkäytän aina laukussani kulkevaa kyy pakkausta.. tiedän ettei hyvä, mutta se joka tietää mitä todellinen kutina on, tajuaa, et tekee mitä vain että sais sen hillittyä. Ensiavussa olen myös saannut kortisonia piikkeinä loppuu kutina heti. Ja ei niinkään hyvä vaihtoehto, mutta oikeesti viina auttaa.


      • restles

        Tosi inho juttu, mut omat punkkini kanssa sain tapettua, niitä oli jo käsissäkin ja juuri sellaisia `näppyjä` muutaman millin välein! Lähti raapiminen ihan lapasista ja tulos oli sen mukainen, vieläki on arvet muistona! Ihme otus se syöpäläinen, mut kai ne on ollu meidän seurana täällä kauan!! Siltikään niitä ei todellakaan toivooisi edes pahimmalle vihamiehellekkään!!


      • toinen_67
        Timsku kirjoitti:

        Mulla sama, kävin lääkärissä ja sain ataraxia, mutta sekään ei tehoa kunnolla. Minua on kutittanut jo 20 vuota, eikä syytä tiedetä. Ja nyt en puhu mistään pikku kutinasta. Kamalimpaan paniikkiin jos kutina yltyy esim töissäkäytän aina laukussani kulkevaa kyy pakkausta.. tiedän ettei hyvä, mutta se joka tietää mitä todellinen kutina on, tajuaa, et tekee mitä vain että sais sen hillittyä. Ensiavussa olen myös saannut kortisonia piikkeinä loppuu kutina heti. Ja ei niinkään hyvä vaihtoehto, mutta oikeesti viina auttaa.

        Mulla kanssa ollut samanlainen helvetin kutina ympäri ämpäri kehoa just nuqq mennessä jo vuosikausia. Saa raapia itseään joka paikasta 2-5 tuntia ennenkun nukahtaa. Olen kanssa huomannut että kun vetää tenua illalla niin sitten ei kutita yhtään. Nyt en tarkoita perseet olalle vaan sen verran että vähän huomaa vaikutuksen. Ja jos ei alkoholia ota niin sama saatanana kutina taas.


    • kaukana...

      Järvisyyhy kesäisin vaivaa lämpimissä vesissä viihtyviä. Oireet häviävät 2 - 3 päivässä rauhoittavalla voiteella ja kunnon ihon puhdistuksella. Toisaalta syyhypunkki voi vaivata myös likaisista vaatteista, jumppamatoista jne. yleisistä tiloista tarttuneena... hoitokeinot samat.

    • ksoelgfhe

      Kuulostaa syyhyltä... siis syyhypunkin aiheuttamalta ihottumalta. Tosi ikävä riesa ja vaivalloinen päästä eroon. Kaikki käytössä olleet vaatteet / kodintekstiilit / sänky on desinfioitava joko pesemällä, pakastamalla tai parin viikon karanteenilla. Iho hoidetaan apteekissa myytävällä lääkevoiteella x2 viikon välein (hinta n. 20 euroa tuubi, riittää yhteen hoitokertaan). Läheiset hoidettava samalla, siis kaikki joiden kanssa ollut ihokontaktissa tai nukkunut samassa vuoteessa tms. Tämä on tärkeää, koska oireet alkavat vasta parin viikon päästä tartunnasta ja jos kaikkia ei hoideta kerralla, tartuntakierre jatkuu ja jatkuu.

      • ex-syyhyläinen

        Ei tuo varmaan syyhypukki ole. Mulla kun oli syyhy se tuli erityisesti pahasti herkkiin ohuempiin ihon osiin ja alkoi niistä eli sormiväleihin, kainaloihin, joka paikkaan keholle kuitenkin aikaa myöten, vähiten selkään. Kutinaa oli 24 tuntia vuorokaudessa, hullua se oli. Paljon piti lääkettä käyttää ja aikaa vei, ennenkuin lähti pois. Tosin ns. jälkikutina vaivasi vielä pitkään. Punkki oli tosin ärhäkämpi kuin suomalainen, sain ulkomailta.


      • ei syyhy'ä:
        ex-syyhyläinen kirjoitti:

        Ei tuo varmaan syyhypukki ole. Mulla kun oli syyhy se tuli erityisesti pahasti herkkiin ohuempiin ihon osiin ja alkoi niistä eli sormiväleihin, kainaloihin, joka paikkaan keholle kuitenkin aikaa myöten, vähiten selkään. Kutinaa oli 24 tuntia vuorokaudessa, hullua se oli. Paljon piti lääkettä käyttää ja aikaa vei, ennenkuin lähti pois. Tosin ns. jälkikutina vaivasi vielä pitkään. Punkki oli tosin ärhäkämpi kuin suomalainen, sain ulkomailta.

        SYYHYN VARMIN OIRE ON ETTÄ IHOTTUMAA JA KUTINAA ESIINTYY SORMIEN VÄLISSÄ JA PAIKOISSA JOSSA IHO ON OHUT...



        VEIKKAA NOKKOSROKKOA.


    • minä_N

      sen olevan nokkosrokkoa mikä tulee jostain sisäisesti nautitusta mikä ei ole sinulle sopinut.
      Minulla oli joskus kymmeniä vuosia sitten Saksassa ollessani ja minulta kiellettiin melkein kaikkien syöminen:-D
      Lääkkeillä (sitä sai siihen aikaan reseptivapaasti täältä Suomesta mutta nyt sitä ei ole enää saatavillakaan)
      se lähti eikä ole palannut.

      Tsemppiä kyllä se siitä vaikka kutina onkin infernaalinen:)

      • on...

        aivan selvästi kihomatoja. Kihomadot lähtee yöllisille retkilleen peräaukosta ja aiheuttaa kutinaa.


      • didaass
        on... kirjoitti:

        aivan selvästi kihomatoja. Kihomadot lähtee yöllisille retkilleen peräaukosta ja aiheuttaa kutinaa.

        Ai kyljessä? ::DD


    • näinkö olis

      vyö ruusu.

    • Tri NO

      Melko varmasti satiaisia jotka tepastelevat ympäriinsä kyllähän sinulla jalkovälistäkin kutisee hiuksiin ne eivät tule koska päätäit ja syyhypunkit käskee niitä painumaan vittuun.

      • vanhapiika muuan kas

        Kutina isovarpaitten välissä ylhäällä. Mutta kun hankasin porkkanalla, kurkulla ja lopuksi PERLIININmakkarapötikällä, niin menin aivan veteläksi ja silmissäkin sumeni. Kutina tuli aamuyöllä uudestaan, eikä muuta kuin perliinipötikkää peliin.


    • kutina pois

      se on syyhy

      • KOKEMUSTA ON

        PÄIVÄKSI PAKKASEEN KYLLÄ SYYHYPUNKIT LÄHTEE.


      • dssdf
        KOKEMUSTA ON kirjoitti:

        PÄIVÄKSI PAKKASEEN KYLLÄ SYYHYPUNKIT LÄHTEE.

        Ei kyllä syyhypunkit lähde pakkasessa (petivaatteista ehkä, mutta ei ihosta ilman lääkkeitä). PÖLYpunkit voivat lähteä pakkasessa. Mutta ne nyt tuskin kutinaa aiheuttavat, luulisin.


    • Tietäjä Iänikuinen

      syyhypunkki mitä tod.näköisemmin. Linjementit löytyy apteekista. Hvetin työlästä, kun vaatii kaksi käsittelyä ja kaikkien vaatteiden pesu mol. käsittelyjen jälkeen.

    • pikpe

      löytyy ja hoitokin. Kannattaa pestä kaikki käyttämänsä vaatteet ja pitää vuodevaatteita ulkona pakkasessa yli yön. Nythän se on helppoa.

    • työruusu

      vyöruusulta eli oiskohan stressionkelmia?

    • Sublimaatti

      Että kysymyksessä on mitä luultavammin säkäpahka.Se kun vatii rasvausta ja raapimista aina iltaisin.

    • kohtalose

      mulle tulee ainkin sellanen loputon kutina ja se vaihtaa paikkaa koko ajan jos oon syöny kotimaista viljaa jota myös laktritsi tai ihan missä vaan,semmonen siirtyvä kutina ja ei tuu loppua.

    • on

      menossa hajalleen.

    • maaaaria

      pesuainetta tai huuhteluainetta. Nukuthan selälläsi ja kylkeä vaihdat varmasti ja kun ihminen hieman hikoilee, alkavat allergiaa aiheuttavat aineet imeytyä ihoosi. Ei syyhypunkki tee paukamia. Itse olen herkkä saamaan vastaavia oireita erilaisista pesuaineista varsinkin.

    • vaimolla kutisee ja sitten mulla ja eihän se voi päättyä kuin yhdellä tavalla ja sitten nukkuu hyvin

      • MK

        Sehän ilmiselvästi ihan tyypillinen soluhukkatauti. Siihen on perinteisesti käytetty lääkkeenä kanarialinnun maitoa. 2x500 ml päivässä viikona ajan niin johan tokenee...


      • Vanha tieto
        MK kirjoitti:

        Sehän ilmiselvästi ihan tyypillinen soluhukkatauti. Siihen on perinteisesti käytetty lääkkeenä kanarialinnun maitoa. 2x500 ml päivässä viikona ajan niin johan tokenee...

        .. sen tekee. Nämä kolhoosiasuntojen ilmaa kuivattavat lämmitykset saa tuon aikaan. Itsellä sama juttu kun ilma kylmenee ja patterit täysillä. Teki hulluksi. Pane runsaasti avoimia vesiastioita patterin viereen että ilman kosteus lisääntyy. '60 luvulla oli joka patterissa vesiastia, sellainen litteä, josta haihtui sopivasti vettä ilmaan. Oltiin nääs ennen viisaampia!


    • d-vitmin

      2 viikkoa etelän auringossa ja kutinat lähti.

    • Hippu6

      Minulla vuosia. Syytä ei ole löytynyt kokeista huolimatta.
      Tosi inhoittava , ja kun aamul heräät saattaa naamakin olla kuin kauhu elokuvasta,,, turvoksissa, joka puolelta.
      Ja jos menee niskan, kurkun puolelle hakeudu heti lääkäriin tukehtumisen vaara on silloin.

    • syyhy

      Olisko syyhy Punki kutisee kun on aterian aika

    • saman kokenut

      Sinulla on yksinkertaisesti syyhy. Se on Punkin aiheuttama tekstiilien ja kosketuksen välityksellä leviävä vaaraton tauti. Hoitona apteekista ilman reseptiä saatavana voiteet ja ohjeet.

      • puhtaus

        voi voi ,ettekö hyväy ihmiset ymmärrä että teillä on likaiset petivaatteet ,tyynyt ,sijauspatjat ,peitot siis paksutkin petivaatteet on pestävä kolme kertaa vuodessa .ja kuumassa vedesså .ne on oltava hyvälaatuisia että kestävät pesun .lakanat vaihdetaan joka toinen viikko ,ja välillä vielä tuuletetaan ulkona .puhtaus on kaiken aa ja oo ,ilman sitä saatte kyllä syyhyistänne ja punkeistanne kärsiä .


    • kamalaa on

      älä tartuta muihin sitä,kaikki vaatteet 50 ast.pesuun ja hyvä siivous.kengät pakastimeen kaikki perheenjäsenet hoidettava,on rasittava ja sitkeä saada pois.irtosuhteista saa helposti kun hemmetin ukot käy missä sattuu es.virossa/matkoilla.nix voide viikov välein ja kaikki petivaatteet ym,pesuun hanskat käteen!onnea!!!!!!

    • H1N1maybe

      tama voi olla kaukaa haettua mutta eraalla tutulla tuli H1N1 piikista vastaavanlaista kutinaa. Kuulemma tod harvinaista joten mahdollisuus taitaa olla erittain pieni. Toivottavasti paranee pian oli mita ole.

    • lekuri leksa

      Sulla on luultavasti ihossasi syyhypunkki tai vastaava. Se on pesiytynyt myös vuodvaatteisiisi. Käy ihotautilääkärillä, niin saat varmistuksen.

      Kun syyhypunkki iskee ihmisen ihoon, se tekee käytävän orvaskesi -nimisen ihokerroksen alle. Sitten se muniin sinne munansa. Tietyn ajan kuluttua, munista kuoriutuu punkin poikasia. Tässä vaiheessa viimeistään alkaa aivan VIMMATTU kutina. Näin se vaan on. Siinä ei suihkussa käynti eikä ihon saippualla hankaaminen auta, syyhypunkki on häädettävä erityisellä liuoksella, KOKO KEHO, ja kaikki vaatteet ja vuodevaatteet pestävä 60 asteen lämpötilassa, TAI pidettävä yli 20 asteen pakkasessa tunteja.

      • swetass

        Eikö syyhypunkit elä vedessä? Meinaatko että hän kusee yöllä housuihin vai mitä ihm.?


    • -Magneetti

      Selvästi sähköallergiaa. Ensiavuksi voi auttaa pistorasioiden kääntäminen ja foliosuojaus vähintäin pään alueelle.

      • hyvin toimii

        jäljillä ollaan itse olen käyttänyt foliota jo vuosikausia


      • tghgnf
        hyvin toimii kirjoitti:

        jäljillä ollaan itse olen käyttänyt foliota jo vuosikausia

        ne on satiaiset ja tippuri karvat ajele, sinolilla kun peset jä pakkaseen päälle kyllä ne siitä lähtee


    • Happy Choice and end

      ...vain tällä ketjulla mainitut asiat mutta jos ei joku jo maininnut niin alkavaa atopiaa. Sanotaanko näin ettei ole suurta merkitystä ajatella niin että jos on terve ei tarvitse reagoida mihinkään. Suomalaiset reagoivat vasta kun ovat sairaita. Mutta yleisesti ottaen sairaiden käyttämät vaatteet, voiteet, saippua yms... ovat varsin hyviä ja iho voi paljon paremmin kuin normi-ihmiset keskinkertaisilla vastaavillaan. On siis pointti sanoa näin :" Jos joku on todella laadukasta ja miellyttävää miksemme kaikki käyttäisi niitä". Toisinsanoen on paljon uusi tuotteita ja kuituja joiden käyttöä voi vain ihmetellä. Jos sinulla on alkavaa atopiaa voit olla kusessa, mutta jos olet älykäs voit selvitä vain pienillä pilkuilla ja elät loppuelämäsi varsin hyvin...you choise!

      • pakkaseen

        Hautaa nyt ensimmäisenä ne petivaatteet ja patjat kunnon lumikinokseen kun tulee ensimmäinen kunnon pakkanen -15c tai enemmän vähintään pariksi tuntia, kyllä siellä ainakin kaikki ylimääräiset vipeltäjät kuolee, jos se ei auta niin mene (uudestaan) lääkäriin. Äidilläni oli vuosia iho niin allerginen että sille pystyi kirjoittamaan ja näkyi punasena kohoavina palkoina =nokkosrokko. Se oli kyllä ihan yöt ja päivät sama että alottaisin niitten punkkien pakastamisesta ;)


      • Punkkari
        pakkaseen kirjoitti:

        Hautaa nyt ensimmäisenä ne petivaatteet ja patjat kunnon lumikinokseen kun tulee ensimmäinen kunnon pakkanen -15c tai enemmän vähintään pariksi tuntia, kyllä siellä ainakin kaikki ylimääräiset vipeltäjät kuolee, jos se ei auta niin mene (uudestaan) lääkäriin. Äidilläni oli vuosia iho niin allerginen että sille pystyi kirjoittamaan ja näkyi punasena kohoavina palkoina =nokkosrokko. Se oli kyllä ihan yöt ja päivät sama että alottaisin niitten punkkien pakastamisesta ;)

        Ei ole kauaa aikaa, kun joku tutkija totesi pölypunkkien kadonneen Suomesta. Ihmisillä on uusia sänkyjä ja vuodevaatteita. Ei ne punkit tyhjästä synny.


    • suomimummo

      Kuulostaa tosi tutulta. Oman kutinani syyt aiheuttivat nämä nykyaikaiset nanoteknologian piiriin kuuluvat lääkkeet; sain voimakasoireisen lääkemyrkytyksen. Mutta arvatkaapa, missä virallisissa papereissa lukee sairauden syynä "lääkemyrkytys"?

    • Kylmäurtigaria

      Kylmäallergiaa veikkaisin aika varmasti! Minulla on se ja nämä pakkaset ja etenkin veto yms. lämpötilan vaihtelu aiheuttaa oirieta: kutinaa ja paukamia. Paukamia voi tulla ranteisiin, huuliin, nilkkoihin, selkään, pyllyvakoon, ihan mihin tahansa! Minä koen kylmän hyvin epämiellyttävänä, jopa kipuna. En pysyty olemaan ulkona paidatta kuin aivan kovimmilla helteillä tuulettomina päivinä. Lääkärit jotkut sanovat nokkosihottumaksi, mutta minusta se ei kuvaa "sairauden" luonnetta ollenkaan oikein. Jotkut sanovat kylmäurtigariaksi ja on kuvaamapi nimitys minusta. Siis ihon kuivuudesta yms. ei ole kysymys, vaan siitä ettei siedä kylmää eikä lämmönvihtelua, on siis allerginen kylmälle. Lämmin pukeutuminen on tärkeää. Antihistamiilääkkeillä voi oloa helpottaa, Cyrtec on hyvä, mutta väsyttää vähän.

      • 3+3

        Zyrtec. Ja kylmäurticaria. Eikä siinä nyt oikeastaan olla _allergisia_ kylmälle.


      • Sv9999999
        3+3 kirjoitti:

        Zyrtec. Ja kylmäurticaria. Eikä siinä nyt oikeastaan olla _allergisia_ kylmälle.

        Kun noin paljon tiedät, niin sinun pitää hakea lääkäriksi Karkkilaan.


    • OLLI KUHTA

      KULLITON HITINA

    • kokemus auttaa

      vauhda pesu tai huuhteluaine lakanoihin,

    • lahme123

      sine olla ostenut minelta rulle kebab siina olla sateaisia

    • 13

      Urtikarian tunnistaa helposti, mutta syyn selvittäminen voi olla vaikeaa jos reaktio aiheutuu esimerkiksi ruuan lisäaineista. Näissä jutuissa pätee se, että lääkäri tunnistaa vaivasi aiheuttajan vasta sen jälkeen kun osaat kertoa sen hänelle itse.

      • thyhrrtx

        LOPETA :ooo


    • nnn..

      Minulla kutiaa selkä sekä sängyssä että päivälläkin. Lääkäri sanoi syyksi kuivaa ihoa. Voide auttaa vain tilapäisesti.
      Minä lämmitän selkää hiustenkuivaajalla. Se lopettaa kutinan mutta eihän se paranna. Panin hiustenkuivaajan teipillä kiinni 60 cm pitkään kenkälusikkaan. Sillä ylettyy hyvin alaselkäänkin asti.
      Ajattelen kyllä, että kutinan syy voi olla lakanoissa. Panin sänkyyn suuren froteepyyhkeen ja silloin ei kutissut. Ehkä lakanoita pitäisi vaihtaa useammin.

    • an-ja

      me ollaan parhaillaan reissussa, ja eraassa hotellissa oli luteita! Uskomatonta ja tosi karmeeta, mutta se on toinen juttu. No, eihan naa lutikanpuremat HETI niin kauheiksi artyneet, mutta muutaman paivan kuluttua tuli koko kyljen mitalta semmonen 10 cm levea kutiseva nokkosrokon tapainen vyohyke. Ja kutisi tietysti. Ja on juuri kuvailemasi kaltainen, etta kohollaan olevia punareunaisia, tosin nyt jo punaisiksi muuttuneita paukuroita.

      Ekaksi vedettiin vaan normi zyrtecia ja kortisonivoidetta, mutta sitte meille maarattiin ataraxia ja sellaista kortisonivoidetta jossa on lisaksi mepyramiinia. Nailla evailla sitte mennaan eteenpain. Ostettiin via desinfioivaa saippuaa.

      Ja kun kotiin tullaan, niin kamat pakkaseen ja itte saunaan, niita saamarin bed bugeja en kyl omaan kamppaan halua.

      Mita laakari kertoi sinulle? Pistan parin paivan paasta tietoa missa mennaan.

      • igajoigahi

        Mullakin on tässä viikko sitten alkanut syyhyäminen iltaisin ja öisin. Päästä erityisesti (täitä ei ole, tein jo tarkistuksen), mutta myös muualta. Mitään kohoomia, paukamia yms. ei ole, vain kutinaa. Voisiko tämäkin oire olla jotain syyhyn tapaista, vaikkei mitään näkyviä jälkiä, merkkejä ookkaan?

        Ja pahoittelen, jos asiasta on keskusteltu aikaisemmin. En vaa jaksanut lukea koko rimpsua kun jotkut olivat jo ehtineet tunkea asiattomia kommenttejaan tännekkin.


    • ?=(

      minulla kutiaa pää yhdestä kohti pieneltä alueelta olisin onnelline jos joku sanoisi jotain tuohon??)

      • sama itsellä:

        ALLERGIAA,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Jos leviää = mahdol...nokkosrokko:


    • 20wee nainen

      kyllä ihmiset vähättelee..
      Mulla puol VUOTTA ollut tää saatanan ihottuma ja ohhoh, SYYHYPUNKKIHAN se siellä!!!!
      Ihanaa päästä tästä helvetin ihottumasta kerrankin eroon!!

      • Nimimerkki9476940

        Sama homma. Oli syyhypunkki ensin reilu puoli vuotta ennen kuin ymmärsin mikä hemmetti tämä kutina on. Paljoa ei siinä mitkään rasvat ja muut auttanut vaikka mitä kokeilin, onneksi Nix tappoi ne. Ja nyt, reilu vuosi eteenpäin mulla on se taas entistä pahempana! :(


      • Hä-mitä

        Mistä hitosta te haalitte niitä syyhypunkkeja??


    • tyttö nuori matkalla

      Mulla on häpyhuulissa, nivusissa ja pakaroissa sellaisia pikkusormenpään kokoisia punaisia, kutisevia paukamia. Erityisesti iltaisin kutina on aivan sietämätön. Myös sisäreidet, nilkat, ranteet, kyljet yms. kutiavat, ja raapiessa niihin nousee pieniä ihonvärisiä näppylöitä (nokkosihottumaa?), jotka kuitenkin häviävät pian, ellen raavi niitä rikki. Ne alapään paukamat pysyvät paikoillaan yötä päivää. Lisäksi yksi pysyvä, kutiava punainen paukama on ilmestynyt kainaloon ja toinen kyynärtaipeeseen.

      Mitään punkin käytäviä ei näy missään... Olen kuitenkin melko varma, että kyseessä on syyhy, jonka olen saanut petikumppaniltani pari kuukautta sitten. Käytimme kumia, mutta eihän se syyhyltä suojaa. Eilen tein ensimmäisen Nix-voitelun ja viikon päästä edessä toinen. Jos ei tehoa, niin kai se on mentävä lääkäriin. Onko mitään arvauksia, mikä muu voisi olla kyseessä kuin syyhy?

    • M

      Nokkosihottuma tuo on. Minulla sama. ollut 4kk tepsii vain kortisonitabletti. ei muu. Illalla puhkeaa lähes aina. vaihtaa paikkaa ja voimakkuutta.

    • MAMA11

      Kärsin vuosija kehon kutinasta. Huomasin: pahin se on talvella, kun pakkaset alkaavat ja yleensä yönaikana sängyssä, myös autossa istuessa, kävellemässa toppahousut jalassa. Arvelen, että kyse ei ole elukoista, koska miehellä ei ole mitään kutina, vaikka nukumme yhdessä. Kun kesällä ei ole näitä vaivoja, olen varma, ettäkaikki johtuu kuivasta ihosta ja sen liiallisesta sähköisyystä koska patjat ovat vaahtomuovia ja autonpenkit samaa, talvivaatteet myös keinotekoisistä materialejsta. Jos olet yliherkkä sähköistymiselle, sitten talvella se tuntuu kutinalla , rasvoitus autta jotenkin ja kesällä oireet häviävät ilman mitään hoitoa.

    • kuivakorppu oon

      itselläni laikukas 'ihottuma' muka... kun lääkärissä piiphdin sainkin tietää että olen kuivaakin kuivempi korppu, vuosikaudet on polvitaipeet olleet punaisenaan aina lämmityskauden ajan joka tosin on aina helpottanut rasvattuani ne, nyt oli länttejä koko keholla, luulin jo että on tulossa psori, mutta ei onneksi ollut. LOCOID salvaa ja sitten ESSEX voidetta niin jo alkoi helpottaa.

    • kallithuoneet

      onko lutikka kuin punkki .imee verta jokaisesta ja levittää tautia.

    • ?????

      mulla on sama ongelma mutta mulla kutisee myös päivisin ja koko keho

      • Tara13

        Vaihda vuodevaatteet 2 viikon välein. Pese vaatteet 2-3pv välein. Joka ilta suihkuun. tarOma irronnut iho jä pölypunkit ovat pahin.


    • Kutisija

      Loppu kutina ku syy löyty omasta sängystä vaikka aika uusi sänky oli.aamu yöstä taas raavin itseä kuten jo7kk.laiton valot nii eikös hiipunut lutikoita lakanalla tietoon ei mistä tulleet siitä vasta sota alkoi kaikki vaatteet pesuun sänky ja sohva roskiin ja muutakin puu pintaa.huoneetbtyhjäks vaa ja tilaamaan myrkyttäjät kalliiksi tulee mut lähti kutina ja lähti lutikatnmyös myös.tarkistakaapa kaikki kutisiat.onko sängyn kallis mustia pisteitä a
      Ovat lutikoiten ulostetta Hyi kyllä inhotti Olin kaksi viikkoa evakossa !nyt en vieläkään hanki huonekaluja ennen ku Oon ihan varma asiasta että ei tuu uudelleen.

    • Riittääjo

      Surettaa kun Suomi alkaa näköjään olla samanlainen saastakasa kuin suurin osa muutakin maailmaa.
      Onko nyt hyvä kun on rajat auki sisään ja ulos, iänaikaiset loiset ja taudit palanneet, resistentit bakteerit saapuvat tuontituotteina ja hygieniataso laskee?

    • Maksaongelmallinen

      Tuntuu siltä etteivät ihmiset eivätkä lääkäritkään yhdistä kutinaa kohonneisiin maksa-arvoihin. Voi olla kysymys vakavistakin ongelmista. Moni uskoo että vain runsas alkoholinkäyttö johtaa maksavaurioihin. Niitä aiheuttavat myös monet lääkkeet.

    • Yliherkkä

      Ihon hermopäätteitten yliherkistyminen! Se ei vaivaa kun on koko ajan työntouhussa mutta illalla kun pitäisi rentoutua iho on niin yliherkkä ettei edes vaatteita tahdo sietää. Lopulta viiden kokeilun jälkeen löytää niin lupsakkat vaatteet että voi mennä vuoteeseen. Jos olisi lapsi olisi ollut pahimman sortin känkkäränkkä. Onneksi ei ole lapsi ja voi itse känkkäröidä itsensä kanssa. Mikään määrä ihovoiteita ei riitä sillä jo yhden ohuen hiuksen sipaisu laukaisee kutinareaktion.

    • Neuvoja1

      Kvht-altistuksessa tämä ihon laaja-alainen kutina kuuluu altistukseen. Kutinan aiheuttaa sieni-infektio, joka pitkittyessään leviää korvakäytävään jossa selvemmin tuntee tuon-"tuntuu kuin joku kävelisi korvakäytävässä". Hoito-ohjeet löytyvät linkistä:

      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/laaketiede-vs-terveystiede/

    • Fuckinss

      Tosi nolo mut mun alapää kutisee ja tosipaljon aina kun mä käytän kireitä mustia farkkuja tänään en pystynyt laittamaan edes legginseä koska kutittaa niin paljon mitä voi asialle tehdä?😣

    • Aaagghh

      Nostetaan lankaa ylös. Onko ihmiset saanut apua tähän koko kehon kutinaan? Itselläni epäilen että olisi syyhyää, mutta voiko sitä olla myös päässä? Kutina tuntuu leviävän niin helposti paikasta toiseen ja kohdat joita raapii ärtyy heti.

    • Anonyymi

      Mulla yöllä nilkat kutisee ja joitakin näppyjä tullut
      Sibicortilla oon rasvannut nilkkoja voi mennä muutama yö ettei kutise mutta sitten taas.
      Lakanat vaihdan viikottain ja olen muutenkin kova pyykkäämään ettei ainakaan likasuudesta johdu.
      Apua onko muilla mitä?

    • Anonyymi

      Yritä päästä Ihotautilääkärille. Oma ihottumani levisi muutamassa kuukaudessa. Sisäinen kortisonikuuri auttoi, nyt hoituu voiteilla. Advantan on vahva kortisonivoide, välillä Ceralan .

    • Anonyymi

      onko täällä vielä muita joilla on samoja ongelmia? kiitos teille avustanne.

    • Anonyymi

      Minä pääsin kutinasta lähes eroon peseytymällä viikoittain.


      SOTILAS

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe