Kuukautisten oireet = Lihominen

Lenuna

Eli olen 17-vuotias opiskelija ja riesanani (kuten muillakin) ovat ennen kuukautisia alkavat tympeät oireet.
Pahin ja melkeinpä ainut oireeni ennen menkkoja on kamala makeanhimo. Tämän johdosta lihon aina kuukautisten aikana ja tämä huolestuttaa minua. Kun makeanhimo iskee, ahmin mitä sattuu. Jos sattumoisin kotonani (asun vielä syntymäkodissani) on karkkia, menee se todella nopeaa kaupaksi. Jos ei ole tai olisikin, syön mitä kaapista löytyy; Pelkkää vaaleaa leipää jopa 3-4 kpl peräkanaa, juustoa yms, eivätkä hedelmät eivät millään mene kaupaksi makeanhimon aikana. Ja tämän johdosta lihon. Myönnän kyllä, että en ole kova urheilemaan, mutta kun kuukautiseni ovat ohitse, loppuu makeanhimo ja näin myös lihominen. Laihdun tämän jälkeen yleensä n 1kg. Ja taas painoni nousee pari kiloa, ennen kuin kuukautiset alkavat ja kuukautisten aikana.
Onko jollakin vastaavia kokemuksia tai jopa ratkaisuja?
Olen n. 160 cm / 62 kg (tällä hetkellä) ja asia vaivaa minua todella paljon. Miten voin hallita tätä makeanhimoani?

3

1190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N35+

      Kysymys ei ole oikeasta lihomisesta, vaan ihan normaalista turvotuksesta ja sen poistumisesta, jotka kuuluu asiaan kuukautiskierron eri vaiheissa.

    • Paljon vanhempi

      Vaikka olen sinua 20-vuotta vanhempi. Tänään söin hirveän kasan konvehteja, salmiakkia, ruokaa ja kaikkea en edes muista... paino nousee, mutta tiedän että kun kuukautiset alkaa pian niin niiden loputtua paino taas normaloituu. Se on varmaan yleistä, ei kannata huolestua. Ehkä syömisellä yritetään tasoittaa tunne myrskyä, minua ainakin ottaa kaikki päähän ja tunnen itseni huonoksi kun olen sortunut syömään, mutta oliko tunne jo sitä ennen?
      Joku kirjoitti että osa painonnoususta johtuu turvotuksesta se on varmasti totta, mutta osa tulee herkuista. Miten voisi syödä vähän vähemmän herkkuja? Lähtemällä liikkumaan? tekemällä jotain jonka aikana ei voi koko ajan syödä? Jotkut sanoo että kromi auttaa, mutta onko siitä vaaraa jos sitä saa liikaa?

      Onneksi harrastat liikuntaa. Ehkä ajan kanssa pääset tasapainoon herkuttelun kanssa, sillä ei kaikesta kannata kieltäytyä, mutta kohtuus olisi hyvä asia. Pyritään siihen. (Mutta ei vajota maanrakoon jos välillä lipsahdetaan.)
      Jos haluat pudottaa pari kiloa painoa niin sitä ei kannata tehdä kuukautisten aikana, vaan kannattaa aloittaa terveellisempi ruokailu jo sitä ennen. Silloin voi olla helpompi pitää itse aisoissa kuukautisten aikana kun hormoonit ovat vallalla.

      • huolestuttaa

        mullakin. eilen alko menkat ja ennen sitä olen syönyt kahden pvn aikana 5 pussia karkkia, limsaa, keksejä yms. taas minun oli pakko päästä ostamaan karkkia. makean himo on ihan kamala. olen kahdessa päivässä lihonut nyt 2 kg.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe