Apua: AQ 151 sähköt pätkii

VP

Arvon raati, olisiko hyviä arvauksia vian syystä/kohteesta: Volvo Penta AQ 151 vm. -89 pätkäisi ajossa yhtäkkiä virrat poikki ja poltti kojetaulusta löytyvän 10A sulakkeen. Vaihdoin sulakkeen ja kone kävi taas. Jonkin matkaa mentiin hiljaksiin, mutta nostettuani veneen taas liukuun (kierroksia 4-4500rpm) alkoi volttimittarin viisari heittää nollan suuntaan ja käynti pätki. Hidastin ja taas mentiin hiljaksiin jonkin matkaa. Kokeilin sitten nostaa hitaasti kierroksia ja parin aallon lyödessä hiukan terävämmin vastaan volttimittari heitteli taas nollaa kohti eli virrat pätki. Pian sähköt katkesti taas kokonaan ja sama sulake paloi. Toisen sulakkeenvaihdon jälkeen ajelin hiljaksiin, mutta taas pätkäisi koneen sammuksiin. Tällä kertaa sulake ei palanut. Koneen ja akkujen päässä kaikki piuhat tuntuivat olevan siinä missä ennenkin ja tukevasti kiinni. Avasin kojelaudan paneelin ja ronklasin virtalukon liittimiä. Hiljaa ajaen pääsin lopulta takaisin satamaan ilman uusia katkoja. Hupipuolella virrat pysyi eikä sulakkeita palanut, mutta plotteri ei pysynyt päällä vaan sammui vähän väliä itsekseen. Alkuperäinen putkinäyttöinen kaiku sen sijaan pysyi päällä koko ajan.

Aiemmin perämoottoriveneessä törmäsin samantyyppiseen sulakkeenpoltteluun ja silloin virtalukko oli syypää. Nyt mietityttää tuo plotterin pätkiminen - virtalukon toiminnan ei kai pitäisi ulottua hupipuolelle..? Onko siis kyse todennäköisemmin laturin säätimestä? Olisiko raadilla omakohtaisia kokemuksia vastaavasta ja millä homma korjaantui?

Toiveissa olisi vielä uskaltaa Juhannusretkelle, mutta ei mitään asiaa lähteä, jos löydetty vika ei ole korjattu. Molemmat uupuu vielä. Kiitokset jo etukäteen vastauksista!

6

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköukko

      Ei laturin säätimen katkominen polta sulakkeita sillä laturi lataa akkua joka osaa kyllä varsin hyvin tappaa kaikenlaiset piikit niin kauan kun on kytkettynä. Jossakin muualla on löysää jos plotterikin putoilee päältä pois. Aloittaisin päävirtakytkimen ja maapuolen tarkastelulla-

      • VP

        Ymmärtääkseni akku ei kaikkia virtapiikkejä pitele ja ehkä siksi sulake paloi ja ei palanut..? Plotterissa saattaa olla virtapiikeille sisäinen sammutusmekanismi, joka toimi sulaketta herkemmin..? Laturin säädin on ilmeisesti parin kympin investointi, joten taidan kokeilla sitä joka tapauksessa.


      • VP kirjoitti:

        Ymmärtääkseni akku ei kaikkia virtapiikkejä pitele ja ehkä siksi sulake paloi ja ei palanut..? Plotterissa saattaa olla virtapiikeille sisäinen sammutusmekanismi, joka toimi sulaketta herkemmin..? Laturin säädin on ilmeisesti parin kympin investointi, joten taidan kokeilla sitä joka tapauksessa.

        Olisi viallinen trimmimittari, ne kun tekevät mitä ihmeellisimpiä temppuja rikkouduttuaan.

        Laturin säätimen vaihto ei ainakaan haittaa, mutta moottorin pääsulake on kuitenkin se lämpölaukaisin moottorin päällä. Eli se punainen "nappi" jonka päässä lukee ampeeriluku.

        Trimmimittari polttaa mittaritaulun sulakkeen, mutta ko. sulake on ymmärtääkseni asenettu juuri mittaritaulun suojaksi.


      • RaisSport
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olisi viallinen trimmimittari, ne kun tekevät mitä ihmeellisimpiä temppuja rikkouduttuaan.

        Laturin säätimen vaihto ei ainakaan haittaa, mutta moottorin pääsulake on kuitenkin se lämpölaukaisin moottorin päällä. Eli se punainen "nappi" jonka päässä lukee ampeeriluku.

        Trimmimittari polttaa mittaritaulun sulakkeen, mutta ko. sulake on ymmärtääkseni asenettu juuri mittaritaulun suojaksi.

        ...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

        Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

        Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!


      • unamous
        RaisSport kirjoitti:

        ...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

        Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

        Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!

        Mitään tietämättä olen joskus törmännyt sähköjen kulkevan virtalukon kautta.

        Eli eli.. virtalukkoon tulee sähkö ja siinä on merkinnät 15, 50, 75 tai jotain.. yksi niistä liitimistä on vain haaroitus jota kautta sähkö kulkee laitteille jotka ovat päällä muutenkin kuin avaimen ollessa käännettynä 1 tai 2 asentoon.

        Eli kosketushärö näin selkeästi sanottuna.


      • RaisSport
        RaisSport kirjoitti:

        ...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

        Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

        Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!

        ...huono liitos kojetaulun alta, joka oli omassa tapauksessa syynä pätkimiseen. Moottorille menevä sytytysvirta kiertää mm. valokytkimen kautta, jonka kohdalla "jatkaminen" tehdään ns. reppumallin apikoliittimellä. Tuo reppuselässä ollut liitin ei oikein enää jaksanut yhdistellä, vaikka silmämääräisesti näytti olevan täysin kunnossa. Liitin vaihtoon ja taas jatketaan.

        Täytyypi syksyllä käydä läpi koko tuo kojelauta ja sen sähköt...vastaavia juttuja voi yli 20v veneessä tulla vastaan muitakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe