Uniongelmat & työelämä

uneton etelästä

Minulla on ollut jo usean vuoden ajan isoja ongelmia nukkumattomuuden vuoksi. Töissäkäynti on hankalaa, jos ei ole nukkunut moneen päivään. Nyt olen ollut pitkällä sairaslomalla ja eläkevakuutusyhtiö alkaa hätyytellä kuntoutussuunnitelmalla. Mitähän tämä merkitsee? En yhtään tiedä mitä pitäis tehdä?

40

1641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uytuytpu

      Sä voisit pyytää vakuutusyhtiöstä pääsyä työvalmentajalle joka on siis yksityinen konsultti, joka on erikoistunut juuri tämmöisiin kuntoutustapauksiin, jotka tarvitsevat esim. uutta urasuunnitelmaa, työpaikkaa, koulutusta yms. Konsultteja on monenlaisia, niistä oon lukenu täälläkin paljon ja kaikki ei oo tosiaankaan hyviä. Itse olin katjanoponnenoy:ssä ja sitä firmaa suositeltiin vakuutusyhtiössäkin. Tämän uravalmennuskonsultin luona käydään sitten vakuutusyhtiön maksamana ja sieltä saa yksityisohjausta tilanteeseen. Eli kaikki mietittiin just mun näkökulmasta ja sain sieltä hyvin vastauksia kaikkiin ongelmiin, eikä tarvinnut kaivaa tietoja kiven alta. Konsultti oli tosi kiva ja se hoiti yhteydet vakuutusyhtiöön puolueettomana ja sain monia hyviä juttuja uuden työllistymisen suhteen käyntiin. Nyt mulla uusi työ, vakuutusyhtiö maksoi uudelleenkoulutuksen ja tuon urakonsultin palvelut.

      • köyhä ja uneton

        Maksaako vakuutusyhtiö kaiken vai tuleeko jotain omavastuuta?


      • Valmennuksessa käyny
        köyhä ja uneton kirjoitti:

        Maksaako vakuutusyhtiö kaiken vai tuleeko jotain omavastuuta?

        Ei näissä minusta mitään omavastuuta ole ollut. Kelalla kai joutuu maksanaan, mut eläkeyhtiöt hoitaa kustannukset kokonaisuudessaan.


      • myös köyhä ja kipee
        Valmennuksessa käyny kirjoitti:

        Ei näissä minusta mitään omavastuuta ole ollut. Kelalla kai joutuu maksanaan, mut eläkeyhtiöt hoitaa kustannukset kokonaisuudessaan.

        Ihmeellistä, että ei joudu maksamaan itse mitään. Yleensä kun ei täällä maailmassa mitään ilmaiseksi saa. Ehkäpä tässä se on eläkevakuutusyhtiönkin etu, että porukka lähtee kotoa takaisin töihin.


      • Tauno...
        myös köyhä ja kipee kirjoitti:

        Ihmeellistä, että ei joudu maksamaan itse mitään. Yleensä kun ei täällä maailmassa mitään ilmaiseksi saa. Ehkäpä tässä se on eläkevakuutusyhtiönkin etu, että porukka lähtee kotoa takaisin töihin.

        Tässä mun kokemus: Soitin tänään Varmaan ja sanoin että haluan apua. Suosittelivat itsekin tuota noposta ja sinne mulla on aika nyt varauksessa. Homma meni parissa minuutissa ja olivat ihan tyytyväisiä että haluan itselleni apua. Eli ei tarvinnut yhtään vääntää tai vaatia.


      • +
        Tauno... kirjoitti:

        Tässä mun kokemus: Soitin tänään Varmaan ja sanoin että haluan apua. Suosittelivat itsekin tuota noposta ja sinne mulla on aika nyt varauksessa. Homma meni parissa minuutissa ja olivat ihan tyytyväisiä että haluan itselleni apua. Eli ei tarvinnut yhtään vääntää tai vaatia.

        Mä soitin sinen tänään ja sanoin että haluan apua, pitkä sairasloma jo ollut. Laittoivat ihan mielellään lähetteen samaan paikkaan.


      • Repex*
        myös köyhä ja kipee kirjoitti:

        Ihmeellistä, että ei joudu maksamaan itse mitään. Yleensä kun ei täällä maailmassa mitään ilmaiseksi saa. Ehkäpä tässä se on eläkevakuutusyhtiönkin etu, että porukka lähtee kotoa takaisin töihin.

        "Ehkäpä tässä se on eläkevakuutusyhtiönkin etu, että porukka lähtee kotoa takaisin töihin." Nimenomaan se, eli kun rahaa säästyy eläkemaksuissa, niin kannattaa käyttää kaikkia keinoja, millä ihmisiä sais takas töihin. No, ei mulla oo valittamista, ihan hyvähän se on että saa apua.


      • Uusiaajatuksia

        Kiitos tästä ohjeesta. Tein noin ja nyt on sovittu eka aika uravalmentajalle. Noposesta kuulin hyvää myös tutuntutulta, oli ollu niillä ja sai uuden työpaikan työkokeilun jälkeen.


    • freelancer..

      on sinun parhaaksesi, jos et itse tiedä on tosi hyvä asia jos sait apua asiantuntijoilta. Mulle tehtiin uravalmentajalla suunnitelma ja kaiken sen avulla pääsin palaamaan työhön. Nyt teen sellaista työtä, jossa uniongelmani eivät ole juurikaan esteenä. Voin itse suunnitella työaikani ja se helpotti minua ja vähensi tosi paljon stressiä. Tätä kaikkea en tosin olisi itse älynnyt, mutta joskus ulkopuolinen näkee asioita itseä paremmin ja tekee myös selkeät systeemit miten edetä suunnitelmassa ja koulutuksissa yms.

      • unieituu

        Mulla sama juttu. Ei se kuntoutussuunnitelma mikään vaikea juttu ole, kyllä siitä selviää. Pahempi on tämä jatkuva hereilläpysyminen.


      • VALI VALI!
        unieituu kirjoitti:

        Mulla sama juttu. Ei se kuntoutussuunnitelma mikään vaikea juttu ole, kyllä siitä selviää. Pahempi on tämä jatkuva hereilläpysyminen.

        menkää lääkärii ja pyytäkää unilääkkeitä!


      • Uneton69
        VALI VALI! kirjoitti:

        menkää lääkärii ja pyytäkää unilääkkeitä!

        Olo on tokkurainen, mutta uni ei tule..


      • uneton...
        Uneton69 kirjoitti:

        Olo on tokkurainen, mutta uni ei tule..

        Lääkkeet eivät ole kun hetkellinen ratkaisu, jotka pistävät olon lähinnä sekaiseksi.


      • freelancer..
        uneton... kirjoitti:

        Lääkkeet eivät ole kun hetkellinen ratkaisu, jotka pistävät olon lähinnä sekaiseksi.

        Unilääkkeet eivät toimineet minullakaan, tajusin vasta myöhemmin että työperäinen stressi oli merkittävä uniongelmien laukaiseva tekijä. Olen onnelinen, että sain uutta työtä, jossa uniongelmani eivät ole juurikaan esteenä eivätkä lisää stressiä, joka taasen lisäsi uniongelmia.


      • uutta elämää kohti
        freelancer.. kirjoitti:

        Unilääkkeet eivät toimineet minullakaan, tajusin vasta myöhemmin että työperäinen stressi oli merkittävä uniongelmien laukaiseva tekijä. Olen onnelinen, että sain uutta työtä, jossa uniongelmani eivät ole juurikaan esteenä eivätkä lisää stressiä, joka taasen lisäsi uniongelmia.

        Minulla on ihan vastaava tilanne, kuulostaa lohdulliselta että joku on tästä stressi unettomuushelvetistä päässyt pois.


      • pitempään yrittänyt
        uutta elämää kohti kirjoitti:

        Minulla on ihan vastaava tilanne, kuulostaa lohdulliselta että joku on tästä stressi unettomuushelvetistä päässyt pois.

        Unilääkkeistä eroon pääsy on vaikeinta, kokemusta on.


      • notnot
        pitempään yrittänyt kirjoitti:

        Unilääkkeistä eroon pääsy on vaikeinta, kokemusta on.

        Kyllä sekin onnistuu, voimia siihen. Työtä vaatii ja unettomia öitä mutta minä pääsin niistä eroon ja enää en koskaan suuhuni sellaista lääkettä laita.


      • OssiN

    • apua saa

      Kuntoutussuunnitelma ei ole vaikea juttu, jos et osaa sitä itse tehdä pyydät vain ulkopuolista apua ja homma hoituu sillä

      • freelancer..

        Kuntoutussuunnitelma on sinun parhaaksesi, ei sita kannata pelätä!!!


      • minulla oli sellaine
        freelancer.. kirjoitti:

        Kuntoutussuunnitelma on sinun parhaaksesi, ei sita kannata pelätä!!!

        Kuntoutussuunnitelman tekemiseen saat oman valmentajan eläkeyhtiöstä, jos et tiedämitä haluat tai miten pääset sinne minne haluat.


    • uneton etelästä

      No niin, kiitos kannustuksesta. Kuntoutussuunnitelma ja joku työhön paluun suunnitelma on nyt tehty uravalmentajalla. Oli hyvä kokemus kun joku muu selkeytti ajatuksiani ja auttoi ihan konkreettisesti. Tuntuu ajatuskin juoksevan nyt paremmin kun on jotain suuntaa tulevaisuuteen olemassa.

    • uneton lännestä

      Kun tilanteesi etenee kuulisin siitä mielelläni, itsellä samanlainen tilanne päällä

    • joo työt

      saa jäädä. Lensin viime yönä lattialle, saatana juuri kun pitkästä aikaa nukkuu. En sitten sen jälkeen enää nukahtanut kunnolla. Töihin en tässä kunnossa mene!

    • Rekkamies_

      Mulla on ollu jo pitempään sairas lomaa univaikeuksien takia. Töihin palaan kun nukkuminen onnistuu.

    • uneton etelästä

      Uneton etelästä kertoo unirytmin parantuneen. Sain uniklinikalta apua, täsmälääkkeet masennukseen ja aloitan uudessa työssä. Työ alkaa portaittain ensin neljä tuntia ja sitten myöhemmin työaikaa nostetaan jos kaikki menee hyvin. Tälle urakonsultille kuuluu kiitos, hän sai minuun vauhtia positiivisessa mielessä.

      • uneton ja työkyvytön

        Oliko tämä sellainen uravalmentaja? Eläkeyhtiö suositteli mulle sellaista.


      • uneton!!
        uneton ja työkyvytön kirjoitti:

        Oliko tämä sellainen uravalmentaja? Eläkeyhtiö suositteli mulle sellaista.

        Mitä pitää sanoa, että eläkeyhtiöstä semmoiselle pääsee? Kiinnostaisi minuakin.


      • suosittelen
        uneton!! kirjoitti:

        Mitä pitää sanoa, että eläkeyhtiöstä semmoiselle pääsee? Kiinnostaisi minuakin.

        Laita vaan Ammatillisen kuntoutuksen hakemus lääkäriltä b-lausunto.

        http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf

        Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne toiveen, että pääsisin noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin. Toivoa on sinullakin, ihan varmasti.


    • Rekkamies_

      Hyvä että menee hyvin minulla sairas loma jatkuu ja uni ei tule.

      • totaalinen.unettomuus

        En usko, että olet oikeasti ollut uneton 4.7 2011 - 2.4 2012 ajan! Ihminen kuulemani mukaan kuolee / joutuu koomaan jo 10 vuorokaudessa. Itselläni on nyt kaksi unetonta vuorokautta takana.


    • uneton etelästä

      Nykyisin pystyn tekemään normaaleja työpäiviä, joten kannattaa pyytää apua ja miettiä myös työpaikan vaihtamista kevyempään, jos työ osaltaan aiheuttaa stressiä ja unettomuutta. Entiseen työhön en halunnut palata.

    • Taiiska

      Unilääkkeet ovat usein vain hetkellinen ratkaisu, useimmiten parasta on yrittää ratkoa uniongelmien syyt. Kaikilla ei selkeitä syitä huonoon uneen ole, mutta minulla työasiat valvottivat niin paljon, että sieltä se ratkaisukin löytyi uuden työpaikan muodossa.

      • Senja 48v.

        Sama juttu mulla, kun stressaava työ vaihtui mielekkääseen, myös uniongelmat pikkuhiljaa katosivat.


    • Pekka O.

      Minullakin loppui univaikeudet kun riuhtaisin itseni irti stressaavasta työstä. Pelotti paljon, mutta elämänlaatu on tärkein.

    • hakenut olen paljon

      Tuo olis ratkaisu mullakin kun vaan uskaltaisi. Tänä päivänä ei ole helppo saada uutta työtä

      • kurjempijuttutää

        Ei ole todellakaan. Meidän osastolta laitettiin pihalle parikymmentä samaa duunia tekevää ja haetaan kaikki samoja hommia samasta kaupungista.


    • skfjsfjklsjfkdll

      Mulla on semmoinen ongelma että illalla ei nukuta yhtään mutta aamupäivällä sitäkin enemmän, saatan usein mennä nukkumaan vasta klo 2-3 aamuyöllä ja sitten nukuttaisi helposti puolillepäivin asti. Iltavuorossa tämä ei juurikaan haittaa mutta aamuvuorot ovat hankalia. Tein myös jatkuvaa yövuoroa melkein puoli vuotta mihin unirytmini soveltui aika hyvin mutta yövuorot loppuivat joten sitä ei ole mahdollista tehdä nyt.
      Illanvirkkuna olo on vaan siitä hankala että joitain asioita pystyy hoitamaan vain virka-aikana ja en millään jaksa iltavuoron jälkeen herätä niin aikaisin että kerkeäisin aamupäivällä ennen töihinmenoa hoidella asioita. Virta loppuu sitten töissä illalla.

    • Reeeetta

      Mulla on ihan sama juttu, pyysin töistä että saisin tehdä pelkkää iltavuoroa, en saanu ja nyt oon ollu sairaslomalla jo pitkään. Sama ammatillinen kuntoutus on mullakin edessä ja noposen valmentajalle on eka aika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe