Pitkäkarvainen saksanpaimenkoira

Ami

Haluaisimme ostaa maalle pitkäkarvaisen saksanpaimenkoiranpennun. Kertoisitteko minkähintaisia ne yleensä ovat ja olisko myytävänä lahellä Kuusamoa.
Tiedosta kiitollinen... :)

30

21503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turre

      Meillä on jo kolmas pitkäkarvainen sakemanni uros ja normaalikarvaista ei ikinä tulekkaan.Erin omainen käyttökoira!PItkäkarvaisilla pennuilla on kova kysyntä nykyään ja hintakaan ei ole edullinen.Mutta kannattaa käydä sakemanni kerhon lehden pentusivuilla on ilmoituksia ja voithan katsella netinkin kautta.JA jos haluat hyvää käyttökoiraa kysy Reikon Kennelistä Porista.Vaikka joudut maksamaan on se sen arvoista!

    • Pitikis

      Moi! Pitkäkarvasta kannattaa kysellä eri kenneleistä joissa on pentueita. Oman pitkiksen ostin hintaan 300 egee kun normaalikarvanen oli 700 egee. Ihana olento =D
      Ja ennenkuin ostat kannattaa tutustua rotuun tarkemmin, ettei tule jälkeen päin harmia =)

    • Saku

      Itselläni ei ole ollut pitkäkarvaista. Tutuilla on. Nykyisen koirani pentueessa oli myös yksi pitkäkarvainen, täysi hinta tästä pyydettiin (850 €).
      Kannatta käydä katsomassa www.spl.fi josta löydät kasvattajat ja www.suomenkennelliitto.fi josta voit katsoa pentuvälityksessä olevat pentueet.

    • Stubu-63

      Minulla on ollut kolme pitkäkarvaista sakemannia ja tällä hetkellä neljäs joka 9 vuotta. Luonne on upea ja rauhallinen, mutta tarvitsee koulutusta kuten kaikki koirarodut.ko.rotu tulee kaikkien kanssa toimeen, on erittäin oppivainen luonne jopa kilpailuissa erittäin hyvin pärjäävä, ystävälläni ollut opaskoirana pitkäkarvainen sakemanni ja oli niin mieletön koira opaastamaan, ettei paremmasta väliä. Lapsiperheessä ihanteellinen, mutta turkki vaatii erittäin hyvää hoitoa.Sairauksista pitkäkarvaisella sakemannilla yleiset (ei tarkoita että aina) uroksilla kiveskiertymä,erilaiset iho sairaudet, korva tulehdukset sekä ihosyöpä. Pitkäkarvaisesta sakemannista ei KANNATA maksaa kuin puolet jos sitäkään lyhyt karvaisen hinnasta vaikka olisi paperit, koska koira on ns.geenivirhe jotka aikoinaan lopetettiin, koska ei kelpaa näyttelyihin. Nykyisin pitkäkarvaisista sakemanneista ahneimmat ja sikamisimmat ihmiset pyytävät tuhattakin euroa älkää koskaan maksako tällaisia summia ja olkaa vaikka ensin yhteydessä Kennelliittoon ja kysykää nykyisistä hinnoista. Noin vuosi sitten hinta oli noin 300-400e.

      • Kennu

        Minä tosin menin halpaan ja maksoin todellakin sen 1000 euroa! Koira on luonteeltaan maailman mahtavin mutta vuoden ikäisenä kun kuvautin lonkat niin E lonkathan sieltä tuli... Kasvattaja ei ole ollut millään tavalla halukas keskustella minun kanssani enää sen jälkeen kun selvisi että koiralla on E lonkat! Ostin tämän nartun tunnetulta "hyvältä" kenneliltä ja kaikki paperi hommelit sun muut ovat hoitaneet rutiinilla eikä siinä ole mitään valittamista. Olisin halunut osan rahoistani takaisin koska ostin tämän nartun nimenomaan sen takia että olisin tehnyt tämän kanssa pentuja! Kasvattaja tiesi tämän myös mutta kun kyselin rahoja takas niin sain huomata sen että olisi pitänyt kauppakirjaan lisätä että koira on hankittu jalostus tarkoitusta varten eikä lemmikkieläimeksi niinkuin nyt luki! Noh, mulla on nyt pitkäkarvainen kotikoira joka ei oikeastaan kelpaa enää muuhun kun kotikoiraksi. Ei pentuja, ei palvelluskoiraksi vaan ainoastaan perhejäseneksi... Parempi sekin kuin ei mitään mutta pelkään pahoin että koiralle ei tule ikävuosia kuin ehkä 5-8 :( lonkkien takia, kun se olis voinut elää ehkä 10-15 vuotiaaksi..


      • yli aitojen
        Kennu kirjoitti:

        Minä tosin menin halpaan ja maksoin todellakin sen 1000 euroa! Koira on luonteeltaan maailman mahtavin mutta vuoden ikäisenä kun kuvautin lonkat niin E lonkathan sieltä tuli... Kasvattaja ei ole ollut millään tavalla halukas keskustella minun kanssani enää sen jälkeen kun selvisi että koiralla on E lonkat! Ostin tämän nartun tunnetulta "hyvältä" kenneliltä ja kaikki paperi hommelit sun muut ovat hoitaneet rutiinilla eikä siinä ole mitään valittamista. Olisin halunut osan rahoistani takaisin koska ostin tämän nartun nimenomaan sen takia että olisin tehnyt tämän kanssa pentuja! Kasvattaja tiesi tämän myös mutta kun kyselin rahoja takas niin sain huomata sen että olisi pitänyt kauppakirjaan lisätä että koira on hankittu jalostus tarkoitusta varten eikä lemmikkieläimeksi niinkuin nyt luki! Noh, mulla on nyt pitkäkarvainen kotikoira joka ei oikeastaan kelpaa enää muuhun kun kotikoiraksi. Ei pentuja, ei palvelluskoiraksi vaan ainoastaan perhejäseneksi... Parempi sekin kuin ei mitään mutta pelkään pahoin että koiralle ei tule ikävuosia kuin ehkä 5-8 :( lonkkien takia, kun se olis voinut elää ehkä 10-15 vuotiaaksi..

        Jos muuten tykkäät koirastasi älä "hautaa" sitä ennenkuin näet miten pärjää. Itselläni oli E-lonkkainen sakemanni joka pärjäsi lonkillaan 12v 9 kk . Olisi varmaan pärjännyt pidemmällekin , mutta muu sairaus tuli vastaan. Eivät menoa haitanneet, oli vieläpä kova kiipeilemään. 2-metrinen tarhan aita kiivettiin yli ilman vaurioita.


      • kennu
        yli aitojen kirjoitti:

        Jos muuten tykkäät koirastasi älä "hautaa" sitä ennenkuin näet miten pärjää. Itselläni oli E-lonkkainen sakemanni joka pärjäsi lonkillaan 12v 9 kk . Olisi varmaan pärjännyt pidemmällekin , mutta muu sairaus tuli vastaan. Eivät menoa haitanneet, oli vieläpä kova kiipeilemään. 2-metrinen tarhan aita kiivettiin yli ilman vaurioita.

        En kyllä luovu koirasta E-lonkkien takia! Kävin kuitenkin "leikkaamassa" koiran nyt kun sillä ei tartte tehdä pentuja enää. En kyllä huomaa mitään eroa luonteessa että olis jotenkin"laiska" tms. Minä olin laiska kun leikkautin ettei tartte siivoilla hurtan perään enää... Ainoa ero luonteessa on se pesän vartioiminen ennen juoksua... Mut tämä on offtopic joten tämä tästä.! Olkaa vaan ihmiset tarkkoja mistä haette ja mitä haette! Sakemanni on oikeissa käsissä hyvä kaveri ja vaikka työkoira onkin niin ihan samalla se osaa olla kotikoira! Kunhan annat koiralle työtä. Ei tartte aina olla mikään pitkä lenkki vaan ihan joku "vaikea" herkku mihin on piilotettu jotain makupaloja. Tai piilota koiran ruoka annos jonnekkin...


      • ...taidat olla hölmö...

        otahan asioista selvää ensin...

        Ensimmäiset saksanpaimenkoirat olivat pitkäkarvaisia, ja niitä oli mukana Hannoverin koiranäyttelyssä 1882. Lyhytkarvainen saksanpaimenkoira esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1889 Berliinissä.


      • sinulla
        kennu kirjoitti:

        En kyllä luovu koirasta E-lonkkien takia! Kävin kuitenkin "leikkaamassa" koiran nyt kun sillä ei tartte tehdä pentuja enää. En kyllä huomaa mitään eroa luonteessa että olis jotenkin"laiska" tms. Minä olin laiska kun leikkautin ettei tartte siivoilla hurtan perään enää... Ainoa ero luonteessa on se pesän vartioiminen ennen juoksua... Mut tämä on offtopic joten tämä tästä.! Olkaa vaan ihmiset tarkkoja mistä haette ja mitä haette! Sakemanni on oikeissa käsissä hyvä kaveri ja vaikka työkoira onkin niin ihan samalla se osaa olla kotikoira! Kunhan annat koiralle työtä. Ei tartte aina olla mikään pitkä lenkki vaan ihan joku "vaikea" herkku mihin on piilotettu jotain makupaloja. Tai piilota koiran ruoka annos jonnekkin...

        Niin ja sakulle voi antaa työtä ihan kotiaskareita tehdessä. Mulla tuo pölynpyyhintä pyyhkeen joka jäi jonnekin jälkeen. Samoin rikkalapion ja harjan. Avaimet katoaa, mutta kohta löytyy. Jotain putoaa lattialle pyydän antamaan ja heti antaa.
        Siivoaminen on kivaa kivan kaverin kanssa.
        Sen jälkeen koira vetääkin unta tyytyväisenä kun on ollut tarkkana koko puuhailun ajan.


      • nyt hyväksytään
        hunajainen79 kirjoitti:

        ...taidat olla hölmö...

        otahan asioista selvää ensin...

        Ensimmäiset saksanpaimenkoirat olivat pitkäkarvaisia, ja niitä oli mukana Hannoverin koiranäyttelyssä 1882. Lyhytkarvainen saksanpaimenkoira esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1889 Berliinissä.

        hyväksytty 70 - luvulla kuuluvaksi rotuun eikä ollut näyttelyyn asiaa?


      • ....................
        nyt hyväksytään kirjoitti:

        hyväksytty 70 - luvulla kuuluvaksi rotuun eikä ollut näyttelyyn asiaa?

        tuonkin googletin...vähän vaivan näköä nääs.


      • catasake

        Mistä sais pitkäkarvasen saksanpamenkoiran pentuja??antakaa joku mulle linkki:)


      • maaminen
        catasake kirjoitti:

        Mistä sais pitkäkarvasen saksanpamenkoiran pentuja??antakaa joku mulle linkki:)

        Siellä on tälläkin hetkellä uros pentuja..Yhdellä kasvattajalla ainakin oli narttukin.. Käy kasvattajat läpi, sieltä löytyy :)


    • Helgeheluna

      Saman hintaisia pitkäkarvaiset on kun normaalikarvaisetkin. Meillä on tälläinen pitkäkarvainen kaveri ja jos vaan voitte yhtään harkita vielä, nimittäin turkin hoito on todella vaativaa. Varsinkin kun näillä sakemanneilla alkaa joka polvessa olla ihosairauksia,niin tosi vaikea hoitaa kun koiralla on älytön pohjavilla ja huopunutta karvaa 3 centtiä ihosta. Pelkkä harjaus ei riitä pinnalta,vaan noin sentin leveitä jakauksia pitkin koiraa karvan lähdön aikaan täytyy tehdä,että saa ihon hengittämään ja huopuneen karvan pois tyvestä. Talvella nuoskalumella koiran anturoihin (karvoihin) jäätyy lumi kokkareeksi ja vaikka olen koittanut leikata karvat pois,ei auta,olen rasvannut tassut ,ei auta. Lenkit menee tassujen putsaamiseen. Kesällä tulee helposti Hot spot iholle ja vaikea havaita tuuhean karvapeitteen alta. Että siinä aluksi. Ja toinen juttu:pitkäkarvaisia on kuulemma sitten ilman pohjavillaa,niin se ei taida olla sovelias noille leveysasteille.
      Meidän koiralla on lisäksi silmäsairaus,pannus plasmooma,joka aikaa myöten vie näön koiralta. Sitä ei voi leikata ja sitä on esiintynyt enemmän pitkäkarvaisten suvuissa. Joten harkitkaa,onko tämä rotu juuri oikea teille,vai voisiko joku muukin olla mahdollinen.

      • ROTUA EN VAIHTAISI

        Itselläni on nyt neljäs p.karvainen menossa ja kaikilla on ollut runsas alusvilla. On virheellistä luulla että harja selvittää turkin pohjaa myöden ! Kysy alan liikkestä neuvoa jos et löydä oikeanlaisia välineitä turkin hoitoon . 3 kampaa on riittänyt omieni kanssa tässä 20 vuoden aikana =villakoira kampa , ns.T-kampa ja sitten yksi vähän tiheämpi kampa ja kun viitsii kammata koiraa noin parin vko.n välein niin ei ole ongelmia turkin kanssa.Sairauksista vielä sen verran että esim. tuota pannusta ja hotspotteja on myös normi karvasilla eli onko joku mahd.aivopessyt sinut ja syöttänyt sinulle soopaa ?


    • pitkäkarvainensaku

      maksoi 600 euroa 100 e varausmaksulla.

      • Sakutintti

        Pitkäkarvaset,eli pitkähköllä karvalla ovat sallituja rodussa tänä päivänä,joten se koiran hinta on aivan sama,kuin lyhyellä karvalla varustetulla.Maksoin omastani jo 2 vuotta sitte ihan normi hinnan.Eikä harmita yhtään,myyjän tyhmyys vaan harmittaa ja se,ettei vastuutaan kanna.


      • pitkiskoira
        Sakutintti kirjoitti:

        Pitkäkarvaset,eli pitkähköllä karvalla ovat sallituja rodussa tänä päivänä,joten se koiran hinta on aivan sama,kuin lyhyellä karvalla varustetulla.Maksoin omastani jo 2 vuotta sitte ihan normi hinnan.Eikä harmita yhtään,myyjän tyhmyys vaan harmittaa ja se,ettei vastuutaan kanna.

        on mulla ja ostin sen 800euron hintaan, on erittäin ihana.


      • Oona :(((((
        pitkiskoira kirjoitti:

        on mulla ja ostin sen 800euron hintaan, on erittäin ihana.

        Sakemannit on ihania!! Meidän perhe on kasvattanut niitä. Viiminen ja rakkain kuoli vuonna 2008 kettukapiin.:( Sen nimi oli Kymppi. Sehän se vasta ihana oliki. Pienenä nukuin lattialla sen kanssa ja oli ihania yhteisiä hetkiä. Kymppi oli pelastanu vielä mun hengenkii. Joku oli yrittämässä varastaa meikää mut kymppi kävi päälle ja varas lähti pakoon. Ilman Kymppiä en enää olisi nähnyt sitä, enkä muistaisi enää koko perhettäni. Vieläkin suren sitä koiraa. Se oli minun ainoa ystäväni. Minulla ei ollut muita. Kymppi toi minulle onnea ja en pelännyt mitään. Kun se kuoli, niin olin ihan yksinäni ja pelkäsin kaikkea. Samalla minulle tuli epäonni pääni päälle. Ikävöin Kymppiä tosi paljon. Äiti ei voi ostaa sakemannia, koska meillä on rahat vähissä, meillä on perhe, joilla kaikilla on joku paikka kipeänä ja äiti vielä valittaa että se veisi minua kuin pientä sikaa, vaikka Kymppi ei ole ikuna vetänyt!!! Sitten kun olisi ollut mahdollisuus ostaa sakemanni, niin äiti meni ottamaan sijoitukseen jonkun jackrusselin terrierin. Se vain on niin epistä, vaikka tiedän, että Kymppi on kuitenkin aina luonani, vaikka olisikin kuollut. Kun se kuoli, niin suurin osa muista rakkaistanikin kuoli. Haluaisin vain Kympin takaisin. En mitään muuta.


      • Huhtikuu-84
        Oona :((((( kirjoitti:

        Sakemannit on ihania!! Meidän perhe on kasvattanut niitä. Viiminen ja rakkain kuoli vuonna 2008 kettukapiin.:( Sen nimi oli Kymppi. Sehän se vasta ihana oliki. Pienenä nukuin lattialla sen kanssa ja oli ihania yhteisiä hetkiä. Kymppi oli pelastanu vielä mun hengenkii. Joku oli yrittämässä varastaa meikää mut kymppi kävi päälle ja varas lähti pakoon. Ilman Kymppiä en enää olisi nähnyt sitä, enkä muistaisi enää koko perhettäni. Vieläkin suren sitä koiraa. Se oli minun ainoa ystäväni. Minulla ei ollut muita. Kymppi toi minulle onnea ja en pelännyt mitään. Kun se kuoli, niin olin ihan yksinäni ja pelkäsin kaikkea. Samalla minulle tuli epäonni pääni päälle. Ikävöin Kymppiä tosi paljon. Äiti ei voi ostaa sakemannia, koska meillä on rahat vähissä, meillä on perhe, joilla kaikilla on joku paikka kipeänä ja äiti vielä valittaa että se veisi minua kuin pientä sikaa, vaikka Kymppi ei ole ikuna vetänyt!!! Sitten kun olisi ollut mahdollisuus ostaa sakemanni, niin äiti meni ottamaan sijoitukseen jonkun jackrusselin terrierin. Se vain on niin epistä, vaikka tiedän, että Kymppi on kuitenkin aina luonani, vaikka olisikin kuollut. Kun se kuoli, niin suurin osa muista rakkaistanikin kuoli. Haluaisin vain Kympin takaisin. En mitään muuta.

        Pitkäkarvainen saku maksoi 1000 euroa. Normaali hinta oli 1200 euroa ja pitkäkarvainen 1000 euroa. Kyseinen kasvattaja kylläkin aikoo nostaa hinnat samoiksi, sillä nythän on niin että saksalaisessa rotumääritelmässä hyväksytään yhtälailla myös pitkäkarvainen koira. Pitkäkarvaisen saksanpaimenkoiran kanssa saa osallistua myös näyttelyihin, tosin vielä tällä hetkellä sallittuja ovat vain erikoisnäyttelyt. Uskon kuitenkin, että tähän tulee lähiaikoina muutos ja kun meidän pentu tuosta kasvaa niin varmaan joku päivä päästään samoihin näytelyihin kuin lyhytkarvaisetkin.


      • saksiksik
        Huhtikuu-84 kirjoitti:

        Pitkäkarvainen saku maksoi 1000 euroa. Normaali hinta oli 1200 euroa ja pitkäkarvainen 1000 euroa. Kyseinen kasvattaja kylläkin aikoo nostaa hinnat samoiksi, sillä nythän on niin että saksalaisessa rotumääritelmässä hyväksytään yhtälailla myös pitkäkarvainen koira. Pitkäkarvaisen saksanpaimenkoiran kanssa saa osallistua myös näyttelyihin, tosin vielä tällä hetkellä sallittuja ovat vain erikoisnäyttelyt. Uskon kuitenkin, että tähän tulee lähiaikoina muutos ja kun meidän pentu tuosta kasvaa niin varmaan joku päivä päästään samoihin näytelyihin kuin lyhytkarvaisetkin.

        vai onko alkuperäinen rotumääritelmä,ja eikö se yleensä ole halvempi???


      • muuten yhtään
        saksiksik kirjoitti:

        vai onko alkuperäinen rotumääritelmä,ja eikö se yleensä ole halvempi???

        sen halvempi sama koirahan se on ,komeampi vaan ,kun onturkki eikä mikään nylkkykarva,kuten monilla sakuilla nykyään on....ihania ovat pitkäkarvaiset sakut


    • kerran vielä

      hei meiltä kuoli syöpään vuosi sitten pitkäkarvainen(puolipitkä) saku.Ikävä on vieläkin ihan mahdoton, tila tarvitsisi kunnon vahdin ja emäntä ja isäntä kestävän lenkkikaverin.Olenkin tässä pikkuhiljaa alkanut tosissani miettiä uutta sakua , vanhan sekarotuisen kaveriksi.meillä on iso maatila, oma uimaranta joten koirieni ei ole koskaan tarvinnut olla kiinni tai tarhassa, ja nyt iso piha tuntuu todella autiolta.antakaa hyviä vinkkejä selväpäisistä, terveistä, isokokoisista puolipitkäkarvaisista saksanpaimenkoirista(mahd tummma väritys)

    • Sakemannin omistaja
      • pitkispätkis

        Eivät nuo pitkäkarvaisia kasvata, niitähän syntyy penteisiin jos molemmilla vahemmilla on pitkäkarva-geeni. Siis jokaiselle kasvattajalle voi niitä pentueisiin tupsahdella, aina niitä ei kuitenkaan rekisteröidä pitkäkarvaisiksi vaan kaikki pennut menee samaan rotumuunnokseen, siirtää voi myöhemminkin. Kannattaa siis kysellä kasvattajilta. Luonteesta sen verran että kyllä siellä se sama sakemanni on pitkän tukan alla.
        t. yksi kasvattaja


      • Sakemannin omistaja
        pitkispätkis kirjoitti:

        Eivät nuo pitkäkarvaisia kasvata, niitähän syntyy penteisiin jos molemmilla vahemmilla on pitkäkarva-geeni. Siis jokaiselle kasvattajalle voi niitä pentueisiin tupsahdella, aina niitä ei kuitenkaan rekisteröidä pitkäkarvaisiksi vaan kaikki pennut menee samaan rotumuunnokseen, siirtää voi myöhemminkin. Kannattaa siis kysellä kasvattajilta. Luonteesta sen verran että kyllä siellä se sama sakemanni on pitkän tukan alla.
        t. yksi kasvattaja

        Eikö?No miksiköhän ne kasvattajat on sitten erikseen laitettu Kennelliiton Jalostustietojärjestelmään kohtaan saksanpaimenkoira,pitkäkarvainen,jos yksikään ei niitä kasvata??Ja onko se mun vika et Kennelliiton Jalostustietojärjestelmästä kun kattoo saksanpaimenkoira,pitkäkarvainen,niin se listaa kasvattajat,jotka Jalostustietojärjestelmän mukaan kasvattaa pitkäkarvaisia sakemanneja??

        niitähän syntyy penteisiin jos molemmilla vahemmilla on pitkäkarva-geeni. Siis jokaiselle kasvattajalle voi niitä pentueisiin tupsahdella


      • eiootodellistakaan
        Sakemannin omistaja kirjoitti:

        Eikö?No miksiköhän ne kasvattajat on sitten erikseen laitettu Kennelliiton Jalostustietojärjestelmään kohtaan saksanpaimenkoira,pitkäkarvainen,jos yksikään ei niitä kasvata??Ja onko se mun vika et Kennelliiton Jalostustietojärjestelmästä kun kattoo saksanpaimenkoira,pitkäkarvainen,niin se listaa kasvattajat,jotka Jalostustietojärjestelmän mukaan kasvattaa pitkäkarvaisia sakemanneja??

        niitähän syntyy penteisiin jos molemmilla vahemmilla on pitkäkarva-geeni. Siis jokaiselle kasvattajalle voi niitä pentueisiin tupsahdella

        No kukaan noista ei kasvata TARKOITUKSELLA pitkäkarvasia vaan niille on syntynyt normikarvapentueisiin noi pitkikset.


    • Koirahullu111

      Meillä on juuristiäiset tullut toinen sakemanni. Jos oikeesti haluut hyvän ja hyvistä vanhemmista, ei kannata niitä halvimpia ottaa. Itse maksoin 1100€

    • faktaa111

      Pitkäkarvaisia saksanpaimenkoiria tehtaillaan luuston rakenneongelmien peittämiseksi. Koiralla jolla pitkäkarvainen turkki ei rakennevirheitä voi huomata samoin kuin lyhytturkkisesta koirasta.

    • Anonyymi

      Moi onko missään tulossa kennel pitkäkarvainen sakemanni penttu Hki ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe