opinnäytetyö ahdistus

khbuhkhk

Ahdistaa!!Pitäisi keksiä opinnäytetyö aihe jotta pääsisi joskus alkuun. Opiskelen liiketaloutta, ja ongelma on sekin etten ole kolmen vuoden aikana keksinyt mikä alassa kiinnostaa. Olen opiskellut koska en tiedä mitä haluan tulevaisuudessa tehdä, tuntuu että joku ammatti pitäisi saada. Lisäksi pitäisi löytää kesätyö/harjoittelupaikka. Tuntuu että itsetunto on ihan pohjamudissa ja ahdistaa ja pelottaa mennä uuteen työpaikkaan..mitä jos en opikkaan tehtäviä?!?ahdistaa ajatus uuteen työpaikkaan menosta ja samalla se ettei saakkaan työtä. Tuntuu että kaikki muut menestyvät ja tuntuvat menevän elämässä eteenpäin. Harjoittelu minun on kuitenkin pakko suorittaa jos tutkinnon haluan. Lisäksi se opinnäytetyö....Miten pääsen eroon ahdistuksesta, parannan itsetuntoani(joka on koulun myötä laskenut huimasti) sekä pääsen eroon jännityksestä..

16

11809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiiiäää

      Kysy koulustasi harjoittelupaikkaa, yleensä juuri liiketalouden puolelta on (ainakin omassa AMK:ssa) vuosittain n.5 paikkaa, ja samalla voi suorittaa yleensä kouluun liittyvän opparin. Tai voit myös suorittaa vain jomman kumman AMK:ssasi.

      Itsellä oli ongelmana se, että en voinut tehdä harjoittelupaikassani opparia, joten se jäi ja jäi ja jäi. Olin vuoden tekemättä oikeastaan mitään koulujuttuja, vähän mietein oppariaihetta, muuten olin töissä... Loppuviimeksi kuitenkin kun ryhdyin hommaan, niin homma eteni tosi nopeasti, kirjallinen osa valmistui n. 1-2 kuukaudessa (kolmosen arvosanalla, mihin olen enemmän kuin tyytyväinen). Älä menetä toivoa, vaikka välillä voi olla hyvinkin turhauttavaa (varsinkin ohjaajien kanssa, niistä ei kyllä juuri ollut apua).

      • khbuhkhk

        Kiitos rohkasevista sanoista!!Tuntuu vaa että aika loppuu kesken vaikka todellisuudessahan aikaa on, mutta.. Silti tuntuu et juoksee koko ajan ajan kanssa ja sitte ahdistaa ku ei ajatus juokse yhtään eikä saa mitään aikaseks. Harjoittelua voisin kyllä sieltäki kysellä, jos olisi edes vähän mielekäs paikka. Sitten kun pitäis ehtiä töitäkin saada että jostain ees rahaa sais.. Jos joskus koulusta valmistun niin oon kyllä sataprosenttisen tyytyväinen itseeni :D


    • mumski

      Kyllä minua 65v. ahdistaa myös, kun luin ongelmasi. Omien lastenlasten tulevaisuus ahdistaa aivan kauheesti. Kyllä nuorten elämä on vaikeaa nykyään.
      Toivon sydämestäni, että pääset eroon ahdistuksesta ja saat hyvän työpaikan.

    • 15+8

      Keskity vain nykyisyyteen, on ihan turha surra tulevaisuutta vuosikausia eteenpäin. Asiat sujuvat kyllä johonkin suuntaan, tavalla tai toisella. Lievä pelko on hyväksi, se laittaa tsemppaamaan.
      Voit lohduttautua sillä, että hupsummatkin ovat pärjänneet.

    • yksi opiskelija

      Itselläni puuttuu tradenomin tutkinnosta vain työharjoittelu. Voi olla, että en tästä syystä koskaan valmistukaan. Itselläni kului opinnäytetyön tekemiseen kauan aikaa, sillä aloitin työn tekemisen keväällä, pidin kesän taukoa ja jatkoin syksyllä, jolloin työ myös valmistui. Aiheeni oli kyllä kiinnostava. En tiedä, onko aiheen valinta aloittajalle vielä ongelmallista, mutta amk:ssa tehtyjä opinnäytetöitä löytyy pohjustukseksi täältä http://www.theseus.fi/web/guest;jsessionid=8689C08F9BC6E5750C1D559CE0A6E4B4

    • Miehiö

      Itselläni oli myös opiskeluaikoina vastaavia ongelmia. Suoritin lopulta molemmat harjoittelut vasta aivan opiskelun loppupuolilla ja opinnäytetyön aihetta mietin varmaan yli vuoden, eikä mikään tuntunut järkevältä.

      Asia jonka olen oppinut ja neuvo jonka voin antaa on seuraava: Tyhmänä vaan haasteita päin. Ei kannata funtsia liian tarkasti ja etsiä loputtomiin juuri sitä itselle sopivaa täydellistä ratkaisua, vaan kannattaa kokeilla vaan rohkeasti heittäytyä mihin tahansa pieneenkin oljenkorteen, joka on saatavilla. Tällä hurlumhei-asenteella menin työharjoitteluunkin. En ajatellut valmistautua hommiin mitenkään erityisesti, vaan tuumasin vain, että saavat siellä opettaa ja meikä tekee sitten perässä ja lopputulos oli, että hyvä siitä tuli. Tietysti ainahan on mahdollista että epäonnistuu, mutta sitä ei pidä ajatella, eikä pelätä, vaan heittäytyä vaan mitään ajattelematta ja tyhmänä haasteisiin. Niin niistä selviää.

    • ahtistaa..

      viime keväänä proffa tuntui ihan tykkäävän ehdottamastani gradun aiheesta, nyt syksyn 1. ohjauskäynnillä aiheeni onkin hänen mielestään ihan paska.. hö.

    • IinesK

      Itse sain aiheen opettajalta. En ollut keksinyt mitään järkevää, mutta käydessäni opettajan kanssa "kehityskeskustelua", löytyi aihe omiin työkuvioihini liittyen. Omasta mielestäni ko. aihe tuntui aivan liian vähäpätöiseltä, mutta opettajat tykkää. Eikä tosiaan kannata ajatella mitenkään monimutkaisesti asioita, vaan alkaa vaan tekemään. Huippuärsyttäväähän se opparin tekeminen on, mutta kyllä siitä voi selvitä.

      • Helppoa, kun viitsii

        Mikä tekee opinnäytetyöstä ärsyttävän? Tosin useimmille opinnäyte on ensimmäinen laajahko itsenäinen kirjallinen raportointityö, mikä ilmeisesti tekee siitä vaikean. Neuvoksi voisi antaa, että tutustuu mahdollisimman hyvin opinnäytetyön kirjalliseen ohjeistukseen ja tekee täsmälleen sen mukaisesti.

        Lisäksi opinnäytetyöhön liittyvää lisäohjeistusta sekä työn sisällöstä että sen esitystavasta on netti pullollaan, kun vain viitsii etsiä ja lukea.


    • NOLLA:

      Viitsii ja viitsii.... pakko olisi tehdä jotta pääsis pois. Mutta motivaatio on NOLLA.
      Joka päivä ahdistaa kun pitäis alkaa ja pitäispitäis...

      Jatkoaika on haussa, jotta sais tehtyä ton työn. En tiedä mistä motivaatio ja energia? PAKKO olisi.

      Yksin on ikävä tehdä ja väkisin pakottaa itsensä, kun on aina muutenkin yksin.
      Essitalopraami-pillerit sain, mutta en ole uskaltanut aloittaa niitä sivuoireiden takia.

      • Tsemppipupu

        Luulin jo omaa tekstiäni lukevani. Aiheen sain proffalta, nyt pitäisi tutkimussuunnitelma tehdä. Olen ollut ahdistunut kun opinnot jääneet junnaamaan. Edelleen ahdistaa vaikka valoa hieman paistaa sen 5 minuuttia päivässä. Olen ajatellut että nyt puoli vuotta lyön päätä seinään, kirjoitan tuon ryökäleen ja tentin muutaman loisen pois. Olen luovuttajatyyppiä mut nyt päätin, että tätä en jätä kesken. Paremmalta se näyttää 10 vuoden päästä, että sain tehtyä kuin jättäisin nyt kesken.

        Jaksamista muillekin. Kaikille ei ole helppoa tämä lopputyönteko tai edes sen saaminen.


    • vttumitäpskaa

      täällä kanssa yksi superahdistunut opparin kanssa painija. muuten on opinnot pulkassa, vaan oppari puuttuu... mun isoin ongelma on aiheen löytäminen, uskon et itse työskentely sujunee ihan ok. oon täysin väärällä alalla mikä tekee tästä haasteellista. en vain ikinä saanu vaihdettua, vaikka ala onkin ollu tiedossa jo auan, ja nyt ei enää viittis ku roikkuu vaan opparista.

      harjottelupaikasta ei löytyny aihetta ja hakemukset ei tuota mitään. koululla ei ole aiheita tarjolla. yritin konsultoida muutamaa opettajaakin, mut ketään ei kiinnosta auttaa.

      kuten alottajalla, mullakin itsetunto ja -luottamus on melkolaillla maassa, mikä vaikuttaa aiheen hakemiseen. vaikea mennä haastatteluihinkaan kun ei usko selviävänsä mistään kouluun liittyvästä tehtävästä.

    • napunaputtelija

      Hei tyypit! Mä välttelin gradun kirjoittamista pari vuotta. Sitten nappasin pari perusopusta ja kappas, sieltä löytyi ajatuksia gradua varten. Tammikuun alussa aloitin, käytin ensin kolme viikkoa lukemiseen, teosten lähdeluetteloista löysin lähteeni. Nyt olen kirjoittaa paukuttanut 5-15 tuntia päivässä ja sivuja alkaa olla kaikkiaan 60. Sivuja puuttuu vielä parikymmentä ja kieliasua ja muotoilua täytyy vielä siistiä. Maaliskuun loppuun mennessä kuitenkin palautan graduni, joka on syntynyt pitkän, pitkän opparin välttelyn jälkeen. Vaikka motivaatio ja itseluottamus gradun kirjoittamista kohtaan puuttui täysin, niin alkuun päästyäni gradua on parhaimmilaan syntynyt 5 sivua päivässä. Toki on ollut päiviä, jolloin olen kirjoittanut yhden kappaleen, mutta tiedän aina että flow tulee vielä :)
      Lisäksi olen alkanut kuntoilla, ihan vain pysyäksseni järjissäni ja yritän välttää gradukilot, koska kirjoittamisen ohella tulee kyllä mussutettua vaikka mitä sontaa.

      Tsemppiä kaikille opparin kanssa painiskeleville! Varsinkin lyhyemmät opparit syntyvät aivan hetkessä! Ja kun riman asettaa tarpeeksi alas - gradu tulee tehdyksi ja saa paperit ulos, niin sen jälkeen ei tarvitse enää geetä miettiä! :)

    • vieläontoivoa

      Löysin tän viestiketjun nyt ku muutama vuosi on kulunut mut tää aihe on nyt mulle ajankohtainen...
      Mulla on nimittäin kans ollut todella turhautunut olo muutaman kuukauden ajan ku yritin vaan etsiä toista harjoittelupaikkaa eikä melkein mistään sopivasta ollu kuulunu mitään. Nyt vihdoin kuitenkin sain harkkapaikan ja toivon sen kautta löytäväni sieltä myös oppariaiheen. Se on kans vaivanut mun päätä aika paljon, koska mun on vaan yksinkertaisesti vaikeaa keksiä taloushallinnon aihe itse. Toivon etten oo täysin yksin sen asian kanssa ja työpaikalla osallistutaan aiheen keksimiseen. Hieman masentaa tietty joidenkin kommentit täällä ettei harjoittelupaikasta ollu löytynyt aihetta eikä koulun puolelta ollu apua... Toivon kaikille, jotka käyvät tämän vaiheen elämässä läpi, onnea oppariin ja harjoitteluun!

    • Halpahalli_kutsuu

      Opiskeletko alkoholiliike taloutta vai lyhyttavaraliike taloutta.

      • Siwan_kassa

        Siirtomaatavara liiketaloutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe