Rikkinäiset ja aukiolevat suunpielet

haavahuuli

Alan olemaan jo epätoivoinen, en tiedä mitä pitäisi tehdä :-( Olen kärsinyt yli neljä kuukautta aukiolevista suunpielistä. Se alkoi raskauden loppupuolella, ja on jatkunut synnytyksen jälkeenkin. Minulla on perusterve ruokavalio, ja kävin laboratoriotutkimuksessa tsekkaamassa olisiko kyse jostain vitamiinin puutoksesta. Ei ollut. Olen rasvannut suupieliä kymmeniä kertoja päivässä Bebanthenilla ja E-vitamiinipitoisella huulirasvalla. Käytännössä huulissa on kokoajan siis rasvaa. Ei mitään apua. Välillä näyttää siltä, että haavat parantuisivat hieman, mutta sitten ne aukeavat taas. Etenkin aamuisin suunpielet ovat kuivat ja halkeilevat, vaikka rasvaan ne illalla ja joskus jopa yöllä. Lääkärissäkään eivät oikein osanneet sanoa, mitä pitäisi tehdä. Allergioita minulla ei ole.

Onko jollain kokemusta vastaavanlaisesta vaivasta?

4

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkki12

      Mulla on ajoittain aika huono ruokavalio ja silloin myös herkästi suupielet halkeavat. Tiedän että itselläni se ainakin johtuu B12-vitamiinin puutoksesta. Bepanthenissahan tuota on mutta olen todennut että minulla se ei ainakaan mitään auta. Syön säännöllisesti purkista B-vitamiinia ja vaiva pysyy poissa. Voisihan sitä purkkiB-vitamiinia kokeilla vaikka olisikin todettu että ei johtuisi mistään vitamiinien puutteesta? Eihän ne lääkärit ja testitkään kaikkea tiedä ja tuskinpa siitä mitään haittaa on. Eli suosittelisin kokeilemaan. Minulla on ihan päivittäistavarakaupasta ostettu purkki jossa on kaikki B-vitamiinit. Yksi tabletti päivässä veden kanssa.

    • JohannaL

      Kokeile Sibicorttia.

    • hiiva?

      mun kaverilla on ollu vähän samaa. se on miettiny liittyistkö se johonkin ruokavalioon, kokeili dieettejä. kyse voi olla ns. liiasta hiivasta elimistössä johon se jotenkin reagoi...

    • kohtalotoveri78

      Hei! Samaisesta oireilusta kärsin minäkin aika ajoin, mulla syynä suupielien aukeamiseen on yleensä kovaleipä siis näkkäri, paahtoleipä, sipsit yms.kovat syötävät. B-vitamiineja olen myös kokeillut siihen en oikein osaa sanoa onko ollut apua.
      Bepanthen voidetta olen käyttänyt myös kyllä siitä ainakin mulle on apua ollut, ennen voiteen laittoa puhdistan suupielet antiseptisella haavanpuhdistusaineella ja voide siihen päälle. Tämän toistan muutaman kerran päivässä.

      Toivottavasti löydät apua ikävään oireiluun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe