Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

245

Kommenttia

7328

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Näin joulunalustunnelmissa ja itsenäisyyspäivään valmistautuessa näyttäisi siltä että stressin taso on noussut palstallakin vielä entisestään. Nyt hyökätään jopa aina sopuisien ja tahdikkaiden palstaveteraanien kimppuun, koska ei jaeta hänen mielipiteitään mitä tulee yhteisten asioiden hoitoon.

Kyllä maakunnissa asuvilla ja vähätuloisillakin on oikeus saada tasavertaisia palveluja hyvinvointiyhteiskunnassa ja mistä Hil-lan arvostelija tietää hänen varakkuutensa? Sekään ei olisi mikään oikeutus mitätöimään hänen mielipiteitään, En asu Suomessa enkä tiedä mitä gallupit sanovat, mutta uskoisin että monet eivät hyväksy nykyisen hallituksen leikkauksia, sitä että ne kohdistetaan vain ja ainoastaan vähätuloisiin, työttömiin, opiskelijoihin, vanhuksiin, julkiseen terveydenhoitoon, koulutukseen jne.

Kaikesta huolimatta ja vaikka nälkävyötä kiristetään hampaat irvessä, niin Suomen talous on aika vain heikommassa jamassa. Oikeiston tapana on silloin aina syyttää edellisiä demarihallituksia, mutta se on nyt aivan liian läpinäkyvää. Marinin hallitus hoiti loistavasti maata vaikeana aikana, täynnä haasteita, kuten korona, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, Natoon liittyminen jne, Venäjän kaupan tyrehtyminen ja velan ottaminen oli oikeutettua ja tarpeellista.

Nykyisen hallituksen toimenpiteet eivät ole parantaneet, ainoastaan pahentaneet tilannetta.

Miten Turun juna auttaa Suomen talouselämää pääsemään jaloilleen, vähentämään velkataakkaa, nostamaan kansantuloa?

Ja nyt menenkin jatkamaan "arkisia askareitani", yläkerran siivousta ja tonttujen asettelemista keittiön ikkunoille.

Hil-lalle terveisiä että kirjoita vain ihan vapaasti omia mielipiteitäsi, vaikka kaikki ei olisivatkaan samaa mieltä. Täällä kuten ei muutenkaan kukaan ei ole sen sananlaskun kultaraha, joka on kaikille mieleen,
  2. Niin minä reppana tässä kärvistelen edessä rotko, takana sudet.
    :)
    A fronte praecipitium, a tergo lupi.

Nyt kuitenkin on aika laittaa oma koti järjestykseen ja hoitaa nämä asiat etteivät jää perillisten huoleksi.
    Täällä on ollut vähän kaikenlaista puuhaa myös enkä ole ehtinyt edes joulukorttien lähettämistä suunnitella. Tuntuisi siltä että joka joulu saamme aina vain vähemmän kortteja, melkein vain ne pakolliset, joille lähetämme itse joka jouluna ja ovat vielä elävien kirjoilla. Laitannyt kuitenkin ihan vain muutaman että tietävät että vielä ollaan elossa.

Aloitin lukemaan Monika Fagerholmin Eristystila Kapinoivia naisia ruotsiksi. Siis tämä kirja jolla se voitti Finlandiapalkinnon ihan äskettäin. Taidankin tehdä siitä ihan oman aloituksen.

Täällä sanotaan että minulla on ruuuanlaittopakkomielle ja en ole saanut lapsena varmaan tarpeeksi ruokaa, koska pidän ruuanlaitosta, kokeilen mielelläni uusia reseptejä ja suunnittelin jopa kirjoittaa keittokirjaa .

Ruoka lapsuudenkodissani oli ehkä yksipuolista, koska melkein kaikki tuli omilta pelloilta, kasvimaalta, navetasta, kanalasta, sikalasta, järvestä ja metsistä. Talvisaikaan syötiin juureksia (porkkanaa, perunaa punajuurta), tomaattia ja kurkkua, salaattia ja kaaleja vain kesällä tai syksyllä. Nälkää en muista näkeneeni ja jos tuli illalla vielä nälkä ennen nukkumaanmenoa, niin sulannissa oli aina ruisleipää ja voita, maitoa ja piimää.

En kuitenkaan keitä perunankuorista ja raanavedestä keskitysleirityyppisiä aterioita tai kalua kaluttuja luita niin kuin sotavangit Tammisaaressa. Vaikka en itse pysty nauttimaan juurikaan runsaskalorisista ruuista. Kieltäydyn uskomasta että Suomessa on sellaista köyhyyttä että eläkeläiselle ei riitä rahat ravitsevaan lämpimään ateriaan päivässä, hedelmään ja salaattiin joka päivä.

Monella vanhuksella on vain huono ruokahalu ja ovat oppineet elämään kituuttamalla. Ja ovat ylpeitä siitä miten vähällä rahalla tulevat toimeen. Mekin elämme vaatimatonta elämää, syömme puuroa ja ruisleipää eikä meillä käytetä alkoholia eikä polteta tupakkaa. ,mutta ruokapöytä on runsaudella katettu, kuten varmasti kaikki nyt tietää.

Tällaisia koottuja mietteitä illasta.
  3. Jäin miettimään tätä aloitusta pitkään ja niinhän se on että pakostakin katse alkaa siirtymään tuulilasista peruutuspeiliin ja ajatukset pyöriä siinä mitä on ollut; mitä on tulossa osaamme vain ennakoida ja sekään ei ole mitenkään varmaa: jos Lewyn kappaleet tai dementia, Alzheimers tai jne. eivät tyhjennä kasetteja kokonaan ennen viimeistä matkaa.

Olen yrittänyt dokumentoida vähän omaa elämääni ja jättää tarinani jälkipolville kirjoitettuna; ei mitään takeita että se edes kiinnostaa ketään, mutta omasta kokemuksestani tiedän, että olisin halunnut edellisistä sukupolvista ja heidän elämästään enemmän tietoa, mutta se tiedonhalu iski minuun vasta itse tultuani vanhaksi.

Haluan kuitenkin että historiani on minun itseni kirjoittamana, ei jonkun muun tulkinta elämästäni. Asiat muuttuvat hovissa, kuten joillakin on tapana sanoa.

Päinvastoin kuin monilla, minulla ei ole koskaanollut mitään yksityiskohtaista suunnitelmaa eikä tavoitteita, jotka olisivat olleet kiveen raapustettuja. Olen elänyt elämääni siten kuin minusta on tuntunut parhaalta, tehnyt päätöksiä ja valintoja jotka ovat kuljettaneet kauas, josku pitäneet paikalla; aina ottaen huomioon juuri sen hetkiset olosuhteet, päällä ja sydämellä.

En ole koskaan kokenut että elämäni olisi ollut erityisen haastavaa, vaikeaa tai puutteellista. Joskus on ollut ekonomisesti vaikeampia aikoja, joskus taas rahaa on ollut runsaamin; perusturva ja perustarpeet olen aina saanut katettua sillonkin kun olin yksin pienten lasteni kanssa vieraassa maassa. En kadu mitään, koska en voi tietää mitä seurauksia olisi ollut jos olisin tehnyt eriilaisia valintoja.
  4. Kukin tavallaan, Leskel71, ja mikä milloinkin parhaalta tuntuu.
    Minä taas olen delegoinut joulun tyttärelle, joka on suuri jouluihminen ja alkaa jouluvalmistelut jo marraskuun alusta. Hänellä riittää energiaa, tilaa kattaa joulupöytä koko perheelle (lähisukulaiset mukaan luettuna olemme vain noin 10 henkilöä).

Joulupöytä tulee olemaan perinteelline ruotsalainen sillä poikkeuksella, että boikotoimme Janssonin kiusausta; anjovikset ovat kullanarvoista tavaraa tänä jouluna ja niitä myydään netissä astronoomisilla hinnoilla, Onneksi en ole erityisesti Janssonin ystävä, minulle riittää hyvin lasimestarin silli ja uunilohi.

Jälkiruuaksi vien varmaan tähtitorttuja ja mahdollisesti jonkun riisiivanukkaan.
  5. Vaihtelen verhoja vain keittiössä ja eteisessä, neljä- tai jopa viisi kertaa vuodessa: talviverhot, kevätverhot, kesäverhot, syysverhot ja jouluverhot. Ikkunat peseytän kaksi kertaa vuodessa ja saan apua siihen myös, kuten verhojen ripustamisessa, perheessä on pitkiä (tai joo, normaalipituisia, 179 ja 182 cm.) miehiä. Yksinäni en varmaan viitsisi vaivautua kiipeilemään keittiöjakkaroille tai tikkaille, sen verran ikä painaa ja nivelet kangistuneet, samoin huomasin että esim. rapuissa ja rullaportaissakin kaupungilla oli oltava tarkempi, kun akryylilinssit kaihileikkauksien jäljeltä eivät mielestäni hahmota yhtä hyvin korkeuseroja ja välimatkoja, kuin oikeat omat linssit.

Laatikoita en tee laisinkaan itse tänä vuonna; ne ostan Suomi-Seuran rouvalta joka myy joulumarkkinoilla kylillä, huomenna joulumarkkinoilla. Lanttu-ja porkkanalaatikot ostan, samoin joulutorttuja ja karjalanpiirakoita.

Itsenäisyyspäivää vietämme ihan vain kotona, kuten aina: täällä järjestetään kyllä itsenäisyyspäiväjuhlia ja konsertteja, mutta minä laitan vain lipun ikkunalle ja kaksi sinivalkoista kynttilää ja yritän seurata Linnan juhlallisuuksia Ylen Areenalta.

Laitanpä tähän linkin Ruotsinsuomalaisen Radion ohjelmaan Anna Järvisestä, haastattelu suomalaisesta joulusta, joululauluista (ääninauha suomeksi), siitä pääsee myös kuuntelemaan Annan ajatuksia siitä mitä Suomen itsenäisyyspäivä hänelle ruotsinsuomalaisena merkitsee.
    https://www.sverigesradio.se/artikel/anna-jarvinen-om-finlands-sjalvstandighetsdag