Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. Kuten+kerroin,+lopetin+määräämättömäksi+ajaksi+IS+Extra+-tilauksen.+Mennyt+tilaus+päättyi+15.4.2020+enkä+siis+voi+avata+18.4.2020+päivän+digilehtiä.+Tällä+hetkellä+ratkon+vain+IS:n+vanhoja+tehtäviä.Minulle+itselleni+ei+ole+niin+olennaista+osallistua+ristikoiden+palkintokisoihin.+Toki+osallistuin+kyllä+jonkin+verran+palkintokisoihin.Jos+haluaa+osallistua+palkintokisoihin+paljonkin,+kannattaa+hankkia+IS+Extra.+IS:n+viikkonlopun+ohella+siinä+on+maanantaisin+mm.+Keskis+ja+Histis.+Tiistaisin+1000+€+uutisristikko.+Kun+olen+lukenut+Sanariksen+foorumia,+ymmärtääkseni+ratkaisut+voi+lähettää+postissa+niin,+että+samassa+yhteydessä+lähettää+useiden+ristikoiden+vastaukset.+Tein+pääsiäisen+aikaan+niin,+että+tulostin+kirjekuoren+kanteen+kahdeksan+ratkaisun+vastaukset+ja+tekstin,+että+tilitiedot+ovat+kirjekuoressa.+Tilitietojen+laittaminen+kirjeen+kuoreen+tai+näkyville+postikorttiin,+on+minusta+IS:ltä+ikävä+pyyntö.+Toivottavasti+menettelyni+toimi.Kirjekuoreen+laitoin+kahdeksan+lipuketta,+joissa+kussakin+kaikki+IS;n+edellyttämät+yhden+tehtävän+edellyttävät+tiedot.+Jos+nyt+sattuisin+voittamaan,+voisin+ehkä+harkita+piankin+IS+Extra+-tilauksen+uudistamista.Digilehtiä+voi+kivasti+selata+osoitteessa+https://www.is.fi/lehti/Jos+tilaa+lehden,+sieltä+löytyy+taatusti+tuhatmäärin+ristikoita+ratkottavaksi.+Minulla+on+Google+Driveen+tallennettuna+tätä+kirjoittaessani+vähän+yli+130+IS:n+ratkotut+ristikot,+joten+vanhojenkin+ristikoiden+ongelmista+voi+kysyä+apua.Voin+vastata+täälläkin,+mutta+toivon+kyselyiden+tapahtuvan+ensisijaisesti+omien+sivujeni+kautta.+Yleissäie+sitä+varten+onIS:+SATUNNAISIA+KYSYMYKSIÄ+JA+KOMMENTTEJAItse+en+tulosta+tehtäviä+koskaan+vaan+ensin+otan+PDF-tulosteen,+josta+otan+kuvaruutukopion+ja+ratkon+siihen.+Kuvaruutukopiossa+PDF-tulosteesta+voi+ristikon+rajata+niin,+että+ristikko+tulee+mahdollisimman+suurena.+IS+kovis+tulee+täyskorkeana.+Vain+leveyssuuntaan+jää+tarpeetonta,+mutta+sitäkään+ei+tarvitse+välttämättä+leikata+pois,+koska+siitä+ei+ole+mitään+käytännön+haittaa.
  2. Nettituttuni+kysyi+asiaa+kielitoimistolta."En+voi+ottaa+kantaa+siihen,+mikä+on+”oikea”+sana+ja+mikä+ei,+sillä+ei+ole+olemassa+tahoa,+joka+päättäisi+suomen+kielen+”virallisista”+sanoista+–+saati,+että+joitain+sanoja+voisi+suoranaisesti+kutsua+”vääriksi”.+Jos+sanaa+ei+löydy+Kielitoimiston+sanakirjasta+tai+sen+edeltäjistä,+se+ei+vielä+tarkoita,+ettei+sana+sinänsä+olisi+ihan+ymmärrettävä+ja+ehkä+jopa+käyttökelpoinen.+Toki+voi+kysyä,+mitä+virkaa+on+sanalla,+joka+on+vaikea+ymmärtää.+Ristikoiden+tapauksessa+tämäkin+on+silti+eri+asia+kuin+esimerkiksi+uutisissa.+Tässä+lienee+kyse+ristikonlaatijoiden+periaatteista+laajemminkin+sekä+keskustelusta,+jota+voisitte+omalla+alallanne+käydä."Kielitoimisto+ei+enää+halua+ottaa+kunnolla+kantaa+sen+paremmin+puolesta+kuin+vastaan.Sanarista+tuossa+miellyttää+seuraavat+sanat:"En+voi+ottaa+kantaa+siihen,+mikä+on+”oikea”+sana+ja+mikä+ei,+sillä+ei+ole+olemassa+tahoa,+joka+päättäisi+suomen+kielen+”virallisista”+sanoista+–+saati,+että+joitain+sanoja+voisi+suoranaisesti+kutsua+”vääriksi”.+Jos+sanaa+ei+löydy+Kielitoimiston+sanakirjasta+tai+sen+edeltäjistä,+se+ei+vielä+tarkoita,+ettei+sana+sinänsä+olisi+ihan+ymmärrettävä+ja+ehkä+jopa+käyttökelpoinen.+...+Ristikoiden+tapauksessa+tämäkin+on+silti+eri+asia+kuin+esimerkiksi+uutisissa.Tuo+antanee+Sarikselle+oikeutuksen+jatkaa+valitsemallaan+tiellä.+Kriittisenä+näkökulmana+Sanariksen+valitsemalle+tielle+tässä+on+lause:"Toki+voi+kysyä,+mitä+virkaa+on+sanalla,+joka+on+vaikea+ymmärtää."Kielitoimisto+on+useaan+otteeseen+pitänyt+joitakin+Sanariksen+ristikoiden+sanoja+enemmän+tai+vähemmän+vaikeatajuisina+ja+tältä+näkökulmalta+kyseenalaisina.+Täyttä+tuomiota+se+ei+kuitenkaan+ole+esittänyt+vaan+on+aina+kirjoittanut+ns.+kieli+keskellä+suuta.Kommentin+sanat"ehkä+käyttökelpoinen"+kuvastanee+Kielitoimiston+asennetta.Se+nyt+selvästikään+ei+halua+asettua+tuomariksi.
  3. Jos+ajatellaan+piilisten+määrää,+olen+siihen+suhteutettuna+itse+asia+melko+hidas+piilisten+ratkoja.Minulla+on+kaksi+kohdalta+selitettyä+piilosanaa.+Uudempi+onhttps://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/vihjeanalyysit/suomen-kuvalehti-piilosana-45-2018/Hannu+Hartikainen+on+luonut+myös+muutaman+puretun+oman+piilosanan:https://hannuhartikainen.fi/piilosanat/ratkotaan/4/Jos+piilosanat+tuntuvat+vaikeilta,+noista+voi+opetella+niiden+jekkuja.+Korostan,+että+piilosanojen+osaamisesta+on+hyötyä+myös+kuvaristikoiden+ratkonnassa,+sillä+kuten+olen+moneen+kertaan+tuonut+esille,+monet+ratkojat,+eritoten+Erkki+Vuokila+ja+Antti+Viitamäki+käyttävät+piilisvihjeitä+myös+ristikoissa.+Tyyliltään+vähän+erilaisia+piilosanatehtäviin+kelpaavia+vihjeitä+on+myös+Toni+Pitkälällä.+Jari+Keräseltä+ei+nyt+tule+mieleen+piilistyylistä+ristikkovihjettä,+mutta+todennäköisesti+niitä+hänelläkin+on.
  4. Tämä+säie+nyt+meni+minun+ja+Sanarisfoorumin+ex-nettituttuni+välikseksi+kinaamiseksi.+Rehellisesti+kirjoitettuna+halusin+provosoida+ex-nettituttuni+esille,+jotta+muut+ymmärtäisivät,+mikä+oli+merkittävä,+jos+ei+merkittävin+syy+siihen,+että+minut+haluttiin+ulos+Sanariksen+palstalla.+Sen+paljastaa+sanat:"olisi+hyvä+ymmärtää+edes+se,+että+ei+ymmärrä.+Sanaris:ssä+on+töissä+laatijoita,+joiden+suomen+kielen+taju+on+ihan+eri+tasolla+kuin+sinulla,+joten+lopeta+se+jatkuva+nalkutus+asiasta,+josta+et+mitään+ymmärrä."Tämä+asenne+oli+monella+muullakin,+joskin+ex-nettituttuni+oli+henkilö,+joka+eniten+puolusti+Sanariksen+laatijoiden+käyttämiä+sanoja.+Ex-nettituttu+ei+ehkä+ottanut+huomioon+sitä+mahdollisuutta,+että+laatijalla+oli+joissakin+tapauksissa+ns.+pakkorako.+Kun+laatija+tietää,+että+sana+on+huono+ja+sitä+puolustetaan,+ns.+pakkorakosanan+puolustaminen+on+laatijan+kannalta+noloa.Kun+laatijalla+on+ns.+pakkorakosanoja+ja+varta+vasten+laitettuja+outoja+sanoja,+ratkojalta+itse+asiassa+edellytetään+parempaa+suomen+kielen+osaamisen+tasoa+kuin+laatijalta,+jos+ratkoja+haluaa+erottaa+pakkorakosanat+ja+varta+vasten+oudot+sanat+toisistaan.Mutta+Sanariksen+suurimmilla+ystävillä+on+aivan+omalaisensa+tapa+arvottaa+vihjeitä.++Luin+äsken,+että+MORSETTAMISNOLLA+joku+piti+ristikon+parhaana+sanana.+Syy+on+ymmärtääkseni+se,+että+sen+suhteen+ratkojalta+vaadittiin+eniten+hoksottomia.+Se+oli+älytehtävänäkökulmasta+hyvä+sana.+Kyse+tuskin+oli+siitä,+että+sanaa+itseään+pidettiin+hyvänä.+Sanariksessa+mielestäni+yliarvostetaan+hoksottimien+käyttöä.+Se+oikeuttaa+käyttämään+sanoja,+joita+kukaan+ei+koskaan+voisi+ajatella+käyttävänsä+tavallisessa+asiatekstissä.+Asiastekstissä+lukisi+asiaan+liittyen++"morseaakkosten+nolla"+tai+"nolla+morseaakkosissa".+Kukaan+ei+laittaisi+keinotekoista+yhdyssanaa+vaan+käyttäisi+kahta+erillistä+sanaa.Tekemällä+tehtyjä+yhdyssanoja+voi+nimittää+sanariskieleksi+ja+tätä+ex-nettituttuni+minun+ymmärtääkseni+haluaa+ristikoihin+lisää.Jos+joku+haluaa+kritisoida+sanariskielistä+sanaa,+siitä+seuraa+juuri+reaktio,+joka+on+tässä+säikeessä+nähty.Minulla+100-200+ratkottua+IS:n+kovista+Google+Drivessa.+Pitäisiköhän+minun+käydä+läpi+nuo+ristikot+ja+laittaa+kaikkien+arvioitaviksi+kokoelma+sanoja,+joita+niissä+on+käytetty.+Siten+itse+kukin+arvioisi,+miten+hyvä+kielitaju+Sanariksen+laatijoilla+on.Ex-nettituttuni+voisi+esittää+omat+puolustelunsa+ja+joku+toinen+vastaväitteet.
  5. Kiitos.