Vihjeanalyysejä pyynnöstä

Vaikka eräs ex-nettituttuni haukkui vihjeanalyysini, en niiden laatimista tulevaisuudessa lopeta. Viimeisintä analyysiä lukuun ottamatta ne on tarkistanut ristikkoasioissa äärimmäisen kompetentti henkilö. Tarkistetuissa olemassa olevissa analyyseissä kaikki selitykset ovat oikein. Esitystavassa voi olla puutteita.

Olen menettänyt pätevän tarkistajani, koska hän ei enää kommentoi sivuillani mitään asiaa. Valitettavasti hänestäkin on tullut ex-nettituttu. Joten tulevaisuudessa niissä saattaa olla yksittäisiä virheitä.

Nyt vihjeanalyysien laatiminen jää tauolle. Mutta voin ne pyynnöstä tehdä, jos joku lähettää s-postilla minulle ristikon siististi skannattuna. Yhteydenottotietoihin pääsee sivustollani TOIMINTOVALIKKO kautta.

Ilta-Sanomien kovisristikoiden suhteen minulla on ollut tapana julkaista analyysit 8 päivää sen jälkeen kun ristikot on lehdessä julkaistu. Jos jollakulla on jäänyt reilun viikon jälkeen epäselviä kohtia, voin analyysilläni yrittää auttaa aukkojen täyttämisessä.

52

2658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On ollut kiva kun teet analyysejä, varsinkin IS-kovikset. Niistä oppinut paljon ja apua tullut. Luulen että 18.4.20 koviksen analyysin moni kirkuen vastaan ottaisi.

    • Kuten kerroin, lopetin määräämättömäksi ajaksi IS Extra -tilauksen. Mennyt tilaus päättyi 15.4.2020 enkä siis voi avata 18.4.2020 päivän digilehtiä. Tällä hetkellä ratkon vain IS:n vanhoja tehtäviä.

      Minulle itselleni ei ole niin olennaista osallistua ristikoiden palkintokisoihin. Toki osallistuin kyllä jonkin verran palkintokisoihin.

      Jos haluaa osallistua palkintokisoihin paljonkin, kannattaa hankkia IS Extra. IS:n viikkonlopun ohella siinä on maanantaisin mm. Keskis ja Histis. Tiistaisin 1000 € uutisristikko.

      Kun olen lukenut Sanariksen foorumia, ymmärtääkseni ratkaisut voi lähettää postissa niin, että samassa yhteydessä lähettää useiden ristikoiden vastaukset.

      Tein pääsiäisen aikaan niin, että tulostin kirjekuoren kanteen kahdeksan ratkaisun vastaukset ja tekstin, että tilitiedot ovat kirjekuoressa. Tilitietojen laittaminen kirjeen kuoreen tai näkyville postikorttiin, on minusta IS:ltä ikävä pyyntö. Toivottavasti menettelyni toimi.

      Kirjekuoreen laitoin kahdeksan lipuketta, joissa kussakin kaikki IS;n edellyttämät yhden tehtävän edellyttävät tiedot. Jos nyt sattuisin voittamaan, voisin ehkä harkita piankin IS Extra -tilauksen uudistamista.

      Digilehtiä voi kivasti selata osoitteessa
      https://www.is.fi/lehti/

      Jos tilaa lehden, sieltä löytyy taatusti tuhatmäärin ristikoita ratkottavaksi. Minulla on Google Driveen tallennettuna tätä kirjoittaessani vähän yli 130 IS:n ratkotut ristikot, joten vanhojenkin ristikoiden ongelmista voi kysyä apua.

      Voin vastata täälläkin, mutta toivon kyselyiden tapahtuvan ensisijaisesti omien sivujeni kautta. Yleissäie sitä varten on
      IS: SATUNNAISIA KYSYMYKSIÄ JA KOMMENTTEJA

      Itse en tulosta tehtäviä koskaan vaan ensin otan PDF-tulosteen, josta otan kuvaruutukopion ja ratkon siihen. Kuvaruutukopiossa PDF-tulosteesta voi ristikon rajata niin, että ristikko tulee mahdollisimman suurena. IS kovis tulee täyskorkeana. Vain leveyssuuntaan jää tarpeetonta, mutta sitäkään ei tarvitse välttämättä leikata pois, koska siitä ei ole mitään käytännön haittaa.

    • Yleensä minullaon tapana laatia analyysi 3- tai 3 -tasoisiksi merkityistä ristikoista. Mikäli ristikko, joka on merkitty 2 1/2 -tasoiseksi, mutta etukäteen kerrotaan, että se saattaa olla vaikeampikin, voin tässä tapauksessa tehdä siitä analyysin.

      Mikäli saamani ristikko on hyvä, maksan siitä IS:lle 1 € lähettämällä vastaustekstarin.

    • Toni Pitkälä olikin pyrkinyt laittamaan esille kaikki vihjeet viimeiseen analyysiin. Tein omassa analyysissäni muutaman pienen virheen, jotka korjasin.

      Nyt esillä olevasta analyysistäni on ratkojalle enemmän hyötyä kuin Tonin analyysistä, sillä kerron enemmän vihjeiden rakenteesta kuin Toni omassa analyysissään.

      Jos ei tykkää kriittisistä kommenteistani, ne saa ohittaa. Syventävää tietoa on mms. se, että kerron, milloin vihje sopisi piilosanatehtävään. Analyysissäni on myös runsaasti linkkejä nettisivuille, joista voi hankkia lisää tietoa.

    • Pelkkään sanojen tarkistamiseen Toni Pitkälän anatomia on parempi, sillä se on lyhyempi.

    • Siitä puuttuu kuitenkin eräitä sanojen selityksiä. Oma vihjeanalyysini on kattavampi.

    • Virheellistä tietoa. Luin huolimattomasti. Kaikki vihjeet on selitetty Tonin laatimassa analyysissä. Koskaan aiemmin näin ei ole toimittu. Jos teen uusia analyysejä, tarkoitus ei ole selittää kaikkia vihjeitä vaan tarkoitus on toimia Antti Skytän tavoin selittäen vain vaikeampia. Lisäsin mukaan kyllä vihjeitä, joista varta vasten pyydetään selitystä.

    • Tänään puoli kahdeksan maissa tässä oli kysmys, joka poistettiin. Ihan vaan teknisenä tietotana, jos joku sitä ei tiedä tätä sivustoa moderoi robotti.

      Poistetussa viestissä kysyttiin jonkun ristikon pääkuvasta. Kuvaan oli linkki. Näin viestin viimeisimpänä viestinä, joka minulla oli seuratuissa ketjuissa. Kirjautunut kävijä näkee poistetun viestin ajankohdan ja viestin alun. En nyt ymmärrä, miksi viesti poistettiin, koska aimmin on mennyt läpi samantapaisia viestejä. Viesti ei vaikuttanut turhan lyhyeltäkään.

      Robotin logiikkaa ei varmaan kukaan sivuilla vierailija ymmärrä. Ainakin se napsii pois liian lyhyet viestit. Se poistaa kerralla myös kokonaisia säikeitä. Liian lyhyestä viestistä ei ainakaan tuntuisi olevan kyse. Näihin selittämättömiin pois napsimisiin täytyy täällä tottua. En nyt osaa neuvoa, mitä olisi pitänyt toimia toisin, että viestiä ei olisi poistettu.

      Jos robotin katsoo napsineen viestin tai säikeen, voi yrittää pyytää sen palauttamista.

    • Siinä poistetussa viestissä oli linkki 25.4.2020 Antti Skytän ristikkoon. Antti Skyttä laittaa oletettavasti ristikosta anatomian 5.5.2020 Sanariksen sivulle.

      Kuva näyttää olevan otettu IS Extra -palvelusta. Sen kautta olen itsekin suuren joukon IS:n koviksia itselleni hankkinut. IS Extra on erinomainen ristikkolehti. Minulle paras ristikkolehti, mutta jollekulle muulle joku toinen on parempi ristikkolehti.

      En nyt pidä ihan korrektina näyttää koko ristikkoa, vaikka tällä kertaa se ei nyt paha asia olekaan, sillä ristikko on todennäiköisesti 5.5.2020 kenen tahansa ladattavissa ja ratkottavissa.

      Skytän ristikoissa on toisinaan melko suora viittaus pääkuvaan. Toisinaan viittaus on vitsinomainen ja perustuu assosiaatioon.

      Kuvassa ollaan lasten syntymäpäiväjuhlissa ja tiaarapäinen syntymäpäiväsankari puhaltaa kakusta kynttilöitä sammuksiin. Oletan, että toinen pääkuvalause on melko suora ja toinen on humoristinen. Puhdas arvaus, joka selviää vain ratkomalla.

      • Anonyymi

        Valmisteletko tällä viestillä taas ratkontakokemuksen pilaamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmisteletko tällä viestillä taas ratkontakokemuksen pilaamista?

        Voi älkää ystävät rakkaat ja kalliit lukeko sellaisia keskusteluketjuja missä jo otsikossa vihjataan että apua annetaan pyydettäessä ja joskus kanta-asiakasetuna ilmankin.

        Hei இ௰இ pliiz


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valmisteletko tällä viestillä taas ratkontakokemuksen pilaamista?

        En omassa foorumissani. Täällä saatankin pilata, jos joku sellainen avaa säikeen, joka ei halua omaa ratkontakokemustaan pilata. On ratkojan oma valinta, haluaako hän apua ennen vai jälkeen palkintokilpailuun osallistumisen alkamista vai ei.


    • Sen verran tästä Antti Skytän ristikosta voin kertoa, että paakuvaan ei sisälly mitään erikoista. Ratkaisulauseet ovat varsin suoria. Skytän ristikoksi tämä lienee helpommasta päästä.

      Tässä ristikossa pääsi varsin helposti alkuun, mutta meno alkoi pahasti hidastua jossakin vaiheessa.

      Sanasto on ollut tähän asti kaikin puolin kelvollinen.

      Minulla on tosin kaksi vihjettä, joiden logiikkaa en ratkoessani hoksannut (viimeistään anatomiasta selviää). Niitä täytyy pohtia myöhemmin. Merkkasin kohdat punaisella rinkulalla.

      Sen lisäksi vasen alakulma vielä kesken.

      TAHITISTA ITÄÄN en kyllä paljoa Google Mapsissa näe kuin merta ja vastaan tulevan Etelä-Amerikan.

    • Anonyymi

      Testataan sanaristikko-älykköjä kirjaimia yhdistelevällä sanaleikillä. Löytääkö kukaan viikon takaiseen IS-kovikseen näillä vihjeillä?

      Tarina alkaa tutusti salatulla nettisivun alkuosalla ja kaksoispisteellä sekä tuplakauttaviivoilla. Sen jälkeen seuraa kirjainten ja numeroiden sekamelska seuraavan luettelon mukaisesti:

      i) eka kirjain
      b) sekä toinen että kolmas kirjain
      .) pisteen paikka
      c) heti pisteen jälkeen
      o) seuraa edellistä just ennen seiskan päällä olevaa kauttaviivaa
      8) numero heti kauttaviivan jälkeen
      d) seuraa edellistä just ennen isoa V:tä
      3) numero ison V:n mentyä just ennen isoa J:tä
      p) toiseksi viimeinen kirjain
      z) päättää vihjeen

      Perille päässeille virtuaaliset iltapäiväkahvit kaupan päälle ja ehkäpä palstan asiantuntijat sitten tarjoaa kahvin sekaan vihjeitä kiperimpiin kohtiin.

    • Kyllähän tuosta selvän otti. Voin antaa tänään joitakin vinkkejä.

      • Anonyymi

        Piilistyttääkö pyhäpäivänä?

        6) eka merkki
        w) edeltää numeroa 3
        q) heti kolmosen perässä
        p) aloittaa piilis -sanan
        r) toiseksi viimeinen kirjain
        H) päättää vihjeen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piilistyttääkö pyhäpäivänä?

        6) eka merkki
        w) edeltää numeroa 3
        q) heti kolmosen perässä
        p) aloittaa piilis -sanan
        r) toiseksi viimeinen kirjain
        H) päättää vihjeen

        ... ja päiväunien jälkeen vielä santsipiilis?

        w) eka merkki
        Z) edeltää pientä k:ta
        S) saa seuraansa ison Y:n
        h) toiseksi viimeinen kirjain
        j) päättää vihjeen


      • Anonyymi kirjoitti:

        ... ja päiväunien jälkeen vielä santsipiilis?

        w) eka merkki
        Z) edeltää pientä k:ta
        S) saa seuraansa ison Y:n
        h) toiseksi viimeinen kirjain
        j) päättää vihjeen

        Kryptoja en ratko, joten poistan kuvasta sen kokonaan. Kultin taviksia kyllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ... ja päiväunien jälkeen vielä santsipiilis?

        w) eka merkki
        Z) edeltää pientä k:ta
        S) saa seuraansa ison Y:n
        h) toiseksi viimeinen kirjain
        j) päättää vihjeen

        Toisen piiliksen ratkaisusanasta en pitänyt. Piilisten sanajohdannaiset ovat tähän asti olleet sellaisia, että niitä käytetään. Löytyvät yleensä myös Kielitoimiston sanakirjasta, mutta nyt

        Ensimmäinen kertoo tulevasta uhasta (10) sain sanajohdannaisen, jota ei käytetä.

        Luulen ratkoneeni vihjeen oikein, mutta näistä tulee epävarma olo. Ensimmäinen kerta tosin kun piilisten suhteen käy niin Vuokilan 1976 asti kestäneellä laadintauralla.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Toisen piiliksen ratkaisusanasta en pitänyt. Piilisten sanajohdannaiset ovat tähän asti olleet sellaisia, että niitä käytetään. Löytyvät yleensä myös Kielitoimiston sanakirjasta, mutta nyt

        Ensimmäinen kertoo tulevasta uhasta (10) sain sanajohdannaisen, jota ei käytetä.

        Luulen ratkoneeni vihjeen oikein, mutta näistä tulee epävarma olo. Ensimmäinen kerta tosin kun piilisten suhteen käy niin Vuokilan 1976 asti kestäneellä laadintauralla.

        Vanhentunut sana, koska ei löydy Kielitoimiston sanakirjasta, ei Wikisanakirjasta eikä Suomisanakirjasta. Löytyy Nykysuomen sanakirjasta, jota tuskin kovin monella on. Vuokila ei ole laittanut sitä edes Ristiikorenkiin. Näistä vanhentuneista sanoista pitäisi luopua,


    • No voihan sitä uudenkin ladata. Vanhoja piiliksiä on varastosta enkä tästä piiliksestä tekstaria olisi lähettänyt. En siis tällä hetkellä uusia piiliksiä kaipaa.

      Tämä on melkein "kirjastopalvelua" ja kuvien laatu on parempi. Minulla oli tarkoitus pitää vähän taukoa IS:n uusista ristikoista, mutta kun niitä tarjotaan, on vaikea kieltäytyäkin.

      Ehkä se tilaus täytyy uusia. On ihan kiva pohtia ristikoita yhdessäkin eikä vain yksikseen.

      Tässä kyllä niitä tarjotaan turhan suurelle joukolle, mikä on IS:n kannalta huono asia. Jos minulta haluaa apua ratkontaan, voi lähettää ristikon privaatisti, jolloin ei tule jakoon kaikille.
      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/muut/ota-yhteytta/

      • Anonyymi

        Ei hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi voi olla kirjastolaitosta joka laittaa aineistonsa lukkojen taa ja lapun oveen että "Pärjäilkää / Avataan joskus".

        Kirjaston pitää tulla koteihin kriisiaikoina jolloin asiakas ei ole tervetullut fyysisesti paikalle.

        Sitä paitsi ei näitä "koodileikkejä" osaa ratkaista kuin prosentin muruset. Suomi24-palstalla tuskin niinkään moni.


      • Anonyymi

        HÄH? Miksi Tapio kerää vielä puhelinnumeroitakin foorumiomakkeellaan? Eikö meili-osoitteen pitäisi riittää...


      • Anonyymi kirjoitti:

        HÄH? Miksi Tapio kerää vielä puhelinnumeroitakin foorumiomakkeellaan? Eikö meili-osoitteen pitäisi riittää...

        Näemmä tuossa lomakkeella on tekninen ongelma. En kysy puhelinnumeroa. Lisäosa kysyy eräänlaista capthcha tarkistusta, mutta se tarkistus ei nyt toimi.
        Teknistä ongelmaa ei ollut viimeksi testattaessa. Pahoittelen.

        Kyse ei siis todellakaan ole puhelinnumeron kyselemisestä. Lomake ei ole nyt käyttökelpoinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        HÄH? Miksi Tapio kerää vielä puhelinnumeroitakin foorumiomakkeellaan? Eikö meili-osoitteen pitäisi riittää...

        Kyse on siitä, että tekstin "Anna numero: " pitäisi olla numero, jonka voi laittaa alla olevaan kenttään. Jostakin oudosta syystä lisäosa ei laita numeroa esille. Lisäosan eräänlainen capcha-tarkistus on mennyt rikki.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse on siitä, että tekstin "Anna numero: " pitäisi olla numero, jonka voi laittaa alla olevaan kenttään. Jostakin oudosta syystä lisäosa ei laita numeroa esille. Lisäosan eräänlainen capcha-tarkistus on mennyt rikki.

        OK - selitys hyväksytty ja EU:lle lähetetty tietotuojakysely perutaan :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        OK - selitys hyväksytty ja EU:lle lähetetty tietotuojakysely perutaan :)

        täytynee vaihtaa siihen uusi lisäosa. Kestää aikansa kun sen saa kuntoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OK - selitys hyväksytty ja EU:lle lähetetty tietotuojakysely perutaan :)

        Otin käyttöön toisen lisäosan. Löysin Captcha v3 edellyttämät tiedot, jotka olin tallentanut Vivadi-selaimen sivupaneelin muistioon. Nyt pitäisi toimia. Testasin.

        Lisäosa ei ole käännetty ts. tulee enkkua vahvistussivulla. Näitä voi itse kääntää, mutta en ole ehtinyt. Ja onko asialla nykyaikana niin suurta väliä?


    • Ei ole vajaa enää. Tämän tekemisessä meni paljon aikaa. Tein piirroksenkin siihen ja otin joukon kuvakaappauksia. Olisi kiva, jos näitä voisi mainostaa. Sanariksen foorumin jäsenetkin ilahtuisivat tästä varmasti suuresti. Tosin moderaattori eikä Vuokila tätä iloa Sanariksen foorumilaiselle suo. Linkki analyysiinikun lähteen pois Sanariksen sivuilta alle minuutissa.

      Ehkä joku siellä sentään osaa tämän analyysin googlata. Olen tästä ylpeä. Se on selkeä ja jopa ihan nätti.

      • Anonyymi

        Säät lämpenee -> Tapsa alkaa päästä vauhtiin. Toivotaan pitkää ja kauniin lämmintä kesää.


    • Kiitti tuosta :). Olen välillä liikaakin vauhdissa. Mietiskelen tässä vihjeanalyysejäni. Vertasin omaa vihjeanalyysiäni 11.4.2020 koviksesta Toni Pitkälän analyysiin. Joku on joskus kritisoinut sitä, miksi luon niitä kun en tiedä, mitä laatija on ajatellut.

      Tämä on kyllä totta. Väillä voin laatia selityksen, joka ei ollut laatijan idea. Mutta senkin jälkeen saattaa olla joku vihje, jossa ajatukset eivät ole menneet yksiin laatijan kanssa. Selitykseni ei silti ole täysin väärä, jos se on täysin looginen. Se on vain ja ainoastaan eri selitys kuin mitä laatija ajatteli.

      Tällaisia tilanteita on korkeintaan muutama. Eikä muutama tällainen haittaa. Jos vaikka laatija itse sattuisi lukemaan vihjeanalyysini, hän huomaisi, että hieman toisinkin voidaan saada looginen merkitys vihjeelle. Tällaista sattuu varmaan melko useinkin.

      11.4.2020 vanhemmat analyysit on tarkistanut eräs erittän hyvä tarkistaja ja kaikkien siihenastisten analyysien pitäisi ainakin loogisesti olla ihan OK.

      Viimeisin analyysi on omasta mielestäni loogisesti OK. Mutta en voi olla varma virheettömyydestä enkä voi 100% väittää, että laatija on ajatellut juuri sillä tavoin kuin 18.4.2020 analyysissäni kerron. Se on vain minun näkemykseni vihjeiden olemuksesta.

    • "Mutta senkin jälkeen saattaa olla joku vihje, jossa ajatukset eivät ole menneet yksiin laatijan kanssa. "

      Siis sen jälkeen kun asiantuntija on tarkistanut analyysin. Asiantuntijana minulla oli nimimerkk i"silppuri" ja hänen tuolla viittaan. Pahoittelen puutteellista kommenttia, mutta täällä ei voi virheitä korjata.

    • Sanariksen foorumissa nimimerkki Metsä kysyy:

      "Onkohan missään vihjeanalyysejä tästä ristikosta? Nyt on rusinat käytetty."

      Voisiko joku kertoa, että kyllä löytyy, googlaa "18.4.2020 Kovis". Vielä sieltä joku voisi ehtiä vilaisemassa ennen kuin moderaattori painaa delete-painiketta.

    • Tosin olisihan tuo turhaa Vuokilan ärsyttämistä ja vastoin sitä, mitä kirjoitin foorumien luonteesta toisessa säikeessä. Ehkä on viisainta olla menemättä ärsyttämään. Huomenna voisi kokeilla - ei riko Sanariksen sääntöjä, mutta ei se linkki siellä silti minuuttia kauemmin pysyisi.

    • Tällaisia leikkejä en nyt tarvitse:

      i) eka kirjain
      b) sekä toinen että kolmas kirjain
      .) pisteen paikka
      c) heti pisteen jälkeen
      o) seuraa edellistä just ennen seiskan päällä olevaa kauttaviivaa
      8) numero heti kauttaviivan jälkeen
      d) seuraa edellistä just ennen isoa V:tä
      3) numero ison V:n mentyä just ennen isoa J:tä
      p) toiseksi viimeinen kirjain
      z) päättää vihjeen

      sain vähän helpomman ratkaisun, kun joku otti yhteyttä sivustoni yhteydenottolomakkeella. Tällaisten jippojen käyttöön voin antaa s-postilla pari jippoa lisää.

    • Jos ei kaipaa montaa huippuvaikeaa ristikkoa, IS Extra on kyllä erittäin hyvä ristikkolehtien vastine. Minulle itse asiassa paras mahdollinen jos ajatellaan tapaa, miten haluan ristikoita ratkoa.

      Jos jaetaan lehtiä, pyrin siihen, että maksan jotain. Toivon muiden toimivan niin, että näin mainiota "ristikkolehteä" kuin mitä IS Extra on, tuotettaisiin vielä tulevaisuudessakin.

      Vaikka arvostelen Sanariksen tuotantoa, myös arvostan sitä. Enhän arvostelisi Sanariksen ristikoita, jos en niistä pitäisi ja niitä ratkoisi! Jos se, että arvostelen, osoittaa, että pidän niistä. Haluan vain, että laatu pysyy kunnossa eikä laatijat pistä ristikoiden laadintaa aivan villiksi.

      Jos kaipaa useasti Toni Pitkälän 11.4.2020 tasoisia tai sitä vaikeampia ristikoita, pitää tilata Punainen Pelikaani ja liittyyä Sanaseppojen jäseneksi. Ehkä Iisakin ristikoissakin tulee Pitkälän vaikeustasoa olevia ristikoita vastaan useammin kuin IS:ssä.

    • Pyysin s-postilla erästä henkilöä tarkistamaan vihjeanalyysini. Muutama lipsahdus oli 18.4.2020 ristikoissa.
      Kaksi pientä lipsahdusta kerron 11.4.2020 liittyvässä säikeessä.
      Kolmas lipsahdus oli 1.4.2020

      MILLÄ VALVOO? > LIISI. Jos sanaan lisätään MI-kirjaimet, saadaan valvontaa suorittava henkilö. MILLÄ tulee lukea MI:LLÄ. Viitataan sanaan MILIISI. Kysymysmerkki ehkä siksi, että miliisejä ei enää virallisesti pitäisi olla.

      Olin vahingossa laittanut MILLÄ VALVOO? > MILIISI.

      Koska minulle tulee joskus tahattomia lipsahduksia, toivon, että jos joku sellaisen löytää, kertoo heti. Kaikkia lipsahduksia on itse tekstiä kirjoittaessa vaikea huomata. Kirjoitusvirheitä teen turhan helposti.

      No nyt ainakin -> 11.4.2020 analyysit pitäisi olla tiptop. 18.4.2020 kukaan ei ole tarkistanut.

    • Eräs henkilö ehdotti minulle s-postilla, että tekisin myös jostakin Iisakin Ristikot -lehdessä olevasta ristikosta vihjeanalyysin.

      Olen joskus ratkonut erään klassikkokokoelman ja yhden kerran puolessa vuodessa ilmestyvän albumin. Ristikot olivat laadukkaita. Lehteä en kuitenkaan aio tilata enkä ostaa irtonumeroa tai käydä divarissa. Mustavalkokuvitus on vähän ankeata ja IS:n ja SK:n ristikoita minulla n runsaasti.

      Mutta voin pyynnöstä yrittää laatia jostakin Iisakin Ristikot -lehden ristikoista vihjeanalyysin, jos joku lehden lähettää. Koska minulle tulee niitä tahattomia mokia, olisi kiva, että joku tarkistaisi sen etukäteen.

      Hesarin ristikoihin en koske. Kammottavan näköisiä ja niissä on kuulemma liikaa googlattavaa. Niissä harvoissa, joita olen ratkonut ei hirveästi googlattavaa ollut ja sanasto oli niissä kohtuullista. Mutta ulkoasu on kamalan ruma. Kuukausiliitteessä on hieman parempi ulkoasu toisenlaisen paperin takia.

      Yritin provosoida Hesaria parantamaan kuvitusta tekemällä eräästä Hesarin kuukausiliitteen ristikosta oman versioni ristikon kuvituksesta. Demoristikkokuvitukseni löytyy tästä osoitteesta:
      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/demoristikko.png

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • 9.5.2020 tarvitsisin itse asiassa itse analyysiä - ainakin tarvitsisin kaverin sellaisen luomiseen. Jäi nimittäin keskellä alhaalla itselle kaksi ruutua tyhjäksi, kun viimeiset kirjaimet olisivat menneet arvauksen puolelle. Vihjeeseen RUNOSSA saadun ratkaisusanan oikeellisuutta on mahdoton netin avulla tarkistaa. Meikäläisen kielikorvan mututuntumalla on myös mahdoton päätellä, mitä ratkaisuanaa laatija on tarkoittanut.

    • No tuohon liittyvä ratkaisusana RIIMIOSA on selvitetty toisaalla ja 9.5.2020 on minulla vain yksi ongelmavihje. Harkitse edelleen analyysiä.

      Kiitoksena hyvästä keskustelusta olen vuoden 2020 tallentamieni IS:n kovisten luetteloon lisännyt Suomi24:ssä olevat keskustelut.

      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-tallennettuja-ristikoita/

      Jos siis haluaa tietoa, missä tiettyä IS:n kovista on käsitelty, tuosta on apua. Luettelossa on iso aukko vuoden 2018 kohdalla ja vuoden 2019 kohdalla on aukkoja.

    • No tein nyt vihjeanalyysin pyytämättäkin, koska minulle itsellenikin jäi epävarmoja kohtia. Ks. tarkemmin 9.5.2020 IS:n liittyvästä säikeestä.

    • En enää ota toivomuksia näistäkään täällä. Toivomuksia voi esittää chatissa tai foorumisivuillani. Katson tämän foorumiosion nyt tapetuksi.

    • Joku sentään aloitti uuden säikeen. Jos foorumi pysyy riittävän aktiivisena, voin tätäkin kautta ottaa vastasn toiveita. Tuntui sin siltä, että tämä sivuosio kuoli.

    • Kun täällä vinkkejäni nimitellään mätävastauksiksi ja vihjeanalyysieni selityksiä mätäselityksiksi, kannattaakohan minun täällä enää informoida mahdollisista tulevista vihjeanalyyseistä.

      Niitä ei ole kiva laatia, jos saa jatkuvasti kommentteja, että on mätä sitä ja on mätä tätä.

      En ole koskaan väittänyt, että ne olisivat 100% oikein, mutta silti tuntuu todella pahalta tuo "mätäselitys" sana. En ymmärrä, miksi jollain on tarve siihen, että minä lopetan kokonaan vihjeanalyysien tekemisen.

      Ehkä minun on syytä täältä poistua lopullisesti ja antaa muiden esittää oikeat vastaukset ja oikeat selitykset.

    • Tein 18.9.2020 IS:n kovisristikosta vihjeanalyysin. Lähetin s-postin sanarikseen sekä ristikon laatijalle selvittääkseni, tuleeko ristikosta ns. ristikon anatomia. En saanut vastausta. Olisin jättänyt tekemättä analyysin, jos olisi saanut vastaukseksi, että anatomia tulee. Nyt tein analyysin ja julkaisen sen siitä huolimatta, tuleeko ristikosta anatomia vai ei. Jos tulee, korjaan tarvittaessa vihjeanalyysiäni.

      Esillä on n. 50 ratkaisusanaa, joihin useimpiin on selitys.
      Ratkaisut saa halutessaan kerralla esille tai vain yksitellen.
      Haluan, että tätä vielä pakerretaan ja taidan laittaa vasta 27.7.2020 esille analyysin. Vielä ehtii palkintokisaan tesktarilla, jos haluaa.

    • 30.1.2021 Skyttö julkaisisi 9.2.2021 itse anatomian. Mutta jos Sanariksen sivusto on alhaalla, hän ei voi sitä tehdä. En minäkään ilman jonkun apua saa kunnon vihjeanalyysiä, sillä toisen pääkuvalauseen enisimmäunen sana tuottaa ongelmua. En myöskään saanut selville, kuka on vihjeen ylälaidan kitaristi. Apua analyysin tekoon voi itsensä ehdottaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe