Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. Olen+itse+ratkonut+17+kpl+Punaisia+Pelikaaneja.+Olen+kyllä+saanut+niihin+apuja.+Tosin+asenne+apujen+antamiseen+ei+aina+ole+ollut+kohdallaan,+vaikka+pyysin+apuja+vanhojen+Punaisten+Pelikaanien+ratkontaan.Toki+kristisoin+myöskin+välillä+käytettyjä+ratkasusanoja+ja+hieman+vihjeitäkin.+Erityisesti+ratkaisusanojen+kritisoimista+eräät+Sanariksen+ydinporukassa+eivät+sitten+tykkää+yhtään.+Tuli+joku+"10421.+IS+Viikonloppu+11.-13.4.2020"+asiasta+vielä+varta+vasten+muistuttamaan.+Kun+arvostelin+ratkaisusanoja,+sain+sitten+haukut+mielikuvituksen+puutteesta,+osaamattomuudesta,+huumorintajuttomuudesta,+jankkaamisesta+ja+ties+mistä.Tein+kyllä+virhepäätelmiäkin+ja+minulla+oli+alussa+kovisten+kanssa+kompetenssin+puutetta,+mutta+kun+katson+nykyhetkeä,+ei+kaikki+vanhakaan+kritiikki+liene+aina+ollut+väärää.+Mutta+kun+ratkot+Sanariksen+koviksia,+on+aina+syytä+muistaa,+että+niissä+silloin+tällöin+on+enemmän+tai+vähemmän+kyseenalaisia+ratkaisusanoja.+Hyvät+yllärit+ovat+ihan+OK,+mutta+aina+yllärit+eivät+ole+ainakaan+minusta+kivoja.+Se+tekee+Sanariksen+kovisten+ratkonnasta+joskus+epämiellyttävän+epävarmaa,+kun+mistään+ei+voi+tarkistaa,+onko+ratkaisuun+laitettu+sana+oikein+vain+väärin.+Tällöin+pitää+muistaa,+että+riittää,+että+se+antaa+loogisen+vastauksen+vihjeeseen+-+sana+saattaa+tällöin+olla+sellainen,+että+ilmenee+vain+kerran+tietyssä+ristikossa.+Sana+saattaa+olla+rakennettu+tavalla,+jota+ei+ilmene+kuin+yhdessä+ristikossa,+esim.+ToniN+MORSEAAKKOSNOLLA.++Vastaaviin+"sanariskielisiin"+sanoihin+sinun+pitää+Punaisessakin+Pelikaanissa+varautua.+Minulla+tuo+ei+istunut+minun+kielikorvaani.+Siitäkään+ei+siis+ole+aina+apua.+Todella+outojen+sanojen+kohdalla+vain+pitää+miettiä,+mitä+kyseisessä+vihjeessä+sanotaan+ja+pitää+olla+skarppina.
  2. Tänne+todennäköisesti+yhden+Sanariksen+foorumin+ydinporukkaan+kuuluvan+henkilön+kommentti+paljastaa+Sanariksen+foorumin+asenteen+kritiikkiä+kohtaan.+Ennen+kaikkea+siellä+ei+siedetä+sitä,+että+laatijan+käyttämiä+ratkaisusanoja+arvostellaan."Kun+ei+osaa+ratkoa,+niin+vika+on+huonoissa+sanoissa"Kun+kritisoin+ratkaisusanoja,+tuo+oli+yleisin+syytös,+minkä+sain+fanaattisimmalta+Sanariksen+ristikoiden+puolustalta.+Toinen+syytös,+minkä+häneltä+sain,+oli+se,+että+minulla+ei+ole+mielikuvitusta.Kolmas+syytös,+jonka+eräiltä+muilta+ydinporukan+henkilöiltä+sain+on+se,+että+minulla+ei+ole+kompetenssia+arvostella+Sanariksen+ristikoita.+Jos+siis+ydinporukkaan+kuulumaton+haluaa+kritoida+laitettuja+ratkaisusanoja,+hänen+täytyy+varautua,+että+häntä+kohtaan+hyökätään+esittämällinä+"argumenteilla".+Kun+Vuokila+kirjoittaa,+että+täällä+saa+arvostella,+se+on+kyllä+käytännön+tasolla+valetta.+Jos+joku+systemaattisesti+arvostelee,+hänet+yritetään+savustaa+ulos.+Osittain+ulosajamiseni+taustalla+oli+tämä.+Syitä+on+kyllä+itsessänikin.Jos+siis+halua+arvostella+Vuokilan+ristikoissa+hyväksymiä+sanoja+ja+esittää+niiden+kritisoimiseksi+joukon+perusteita,+kritiikkiä+ei+kannata+mennä+esittämään+Sanariksen+foorumin.+Tämä+foorumi+ja+oma+sivustoni+on+sille+parempi+paikka.+Vuokila+lukee+kyllä+tällekin+foorumille+ja+omalle+foorumilleni+laitetut+kommentit+-+siitä+minulla+on+esittää+ns.+mustaa+valkoisella.Ennen+kaikkea+minä+koen+sanariskielessä+äärimmäisen+arveluttavaksi+sen,+että+rakennetaan+sanoja+tavalla,+jolla+sanoja+ei+rakenneta+missään+muualla+kuin+Sanariksen+ristikoissa+tai+ehkä+myös+Kolmiokirjojen+ristikoissa+silloin,+kun+laatija+laatii+ristikoita+sekä+Sanarikselle+että+kolmiokirjoille.+Koska+"oikeiksi"+sanoiksi+riittää+se,+että+sana+on+kontekstissaan+ymmärrettävä,+silloin+ainakin+fanaattisemmat+fanit+katsovat,+että+kritisoijaa+saa+haukkua+osaamattomaksi,+tyhmäksi+ja+huumorintajuttomaksi.+Kompetentti+arvostelija+tietää,+että+laatijan+omat+erikoiset+sanarakenteet+kuuluvat+Sanariksen+hyväksymään+tyyliin+ja+tyhmä+ratkoja+ei+vain+tätä+ymmärrä.Myönnän,+että+olin+tässä+suhteessa+tyhmä,+huumorintajuton+ja+osaamaton,+kun+en+osannut+odottaa,+että+Toni+Pitkälä+laittaisi+ristikkoon+ratkaisusanaksi+MORSEAAKKOSNOLLA.+Minun+pitäisi+kokeneena,+huumorintajuisena+ratkojana+olla+aina+valmis+pitämään+hyvin+mitä+merkillisempiä+laatijan+kehittelemiä+yhdyssanoja,+jos+ne+vain+antavat+ratkaisun+esitettyyn+vihjeenseen.+Ei+Sanariksen+ristikoissa+muuta+voi++sanoilta+edellyttää.
  3. Olisiko+kohtuullista+odottaa+sunnuntaihin+19.4.2020?+Yritä+nyt+viikko+selvittää+ristikkoa+ilman+apuja.