Vapaa kuvaus

Aloituksia

24

Kommenttia

955

1. 💜46
  2. Kiitos+Anonyymi+kaste+asian+avaamisesta.+Kuulostaa+siltä,+että+se+on+ollut+sinulle+enemminkin+tapakulttuurillinen+asia,+kuin+merkinnyt+sen+enempää,+kun+jätit+rippikoulun+käymättä.+Minulle+uskon+asioiden+painoarvo+on+ehkä+turhankin+paljon+monimutkaistanut+elämää.+Meillä+osa+lapsista+osallistunut+innokkaasti+eri+kirkkokuntien+leireille+ja+ne+lapset,+jotka+eivät+nuorena+halunneet+leireille,+halusivat+kuitenkin+kovasti+kasteelle+(tämä+jopa+yllätti).+Olen+kasvattanut+lapset+kristinuskoon,+mutta+ollut+super+varovainen,+etten+innoissani+astu+henkilökohtaisten+rajojen+yli,+(esim.+keskusteluissa+tai+siinä,+että+kuuntelen+ääni+Raamattua+olen+laittanut+kuulokkeet+korviin,+jos+teinejä+samassa+tilassa).Samat+ajatukset+uskosta,+se+on+eri+asia+kuin+kirkko+ja+hyvä+niin.+Itselle+samanhenkisten+yhteys+on+ollut+merkittävä+voimavara.+Kuitenkin+nyt+jälkeenpäin+ymmärrän,+että+varsinkin+minulle,+joka+olen+herkkä,+taipuvainen+neuroottisuuteen+saakka+miettimään+oikeaa+ja+väärää+ja+oikeaa+oppia+olisi+ollut+hyväksi+lähellä+olevien+ihmisten+heterogeenisuus.+Vahingokseni+olen+päätynyt+elämään+elämääni+dogmaattisesti+ihan+väärien+Raamatun+tulkintojen+mukaan,+siinä+onkin+sitten+labyrintti+ratkottavaksi+ja+aidon+oman+näköisen+elämän+esiin+kaivamisessa+työtä.+Monet+asiat+missä+järki+sanoo+yhtä,+tunne+puoli+jotain+muuta.Pidän+lausettasi+uskon+henkilökohtaisena+pitämistä+tärkeänä,+ne+on+niitä+juttuja+joihin+ei+ulkopuolisten+pitäisi+sorkkia+tai+vaikuttaa,+ei+edes+kirkon.+Niitä+joita+jokaisen+ihmisen+olisi+hyvä+itse+punnita+sisimmässään+imemättä+liikaa+vaikutteita+yhtään+mistään+tai+ainakaan+vain+yhdestä+paikasta.+Miellän+hengellisyyden+(oli+uskova+tai+ei)+ja+seksuaalisuuden+niinä+kahtena+syvänä+elämän+osa-alueena,+jotka+ovat+ihmisen+ydin+sisintä+ja+näin+ollen+arvossa+ja+suojassa+pidettäviä,+(niihin+ei+pitäisi+olla+osuutta,+arpaa+tai+valtaa+kellään+ulkopuolisella).Toi+potut+pottuina,+on+yks+asia+jonka+haluaisin+osata!+Sitä+taitoa,+olisin+monessa+kohtaa+tarvinnut.+Onhan+siellä+Raamatussakin+paljon+hyviä+kohtia+esim..+vastaa+tyhmälle+hänen+hulluutensa+mukaan..+jne.+Tässä+suhteessa+Suomessa+seurakuntien+opetuksissa+painotetaan+liikaa+vääränlaista+hyväksymistä+ja+anteeksi+antoa,+se+on+omaankin+ajatteluun+valitettavasti+syöpynyt.+Sellainen+kaikenlaisen+toiminnan+hyväksyvminen+ei+taida+edes+aitoa+rakkautta+olla.+Painotus+on+liikaa+ihmisen+perisynnissä+ja+sellaisissa+kohdissa,+joissa+puhutaan+toisten+taakkojen+kantamisesta.+Papit+ja+saarnaajat+puhuvat+niin+isolle+yleisölle,+että+herkimmät+yksilöt+kasvaa+ihan+kieroon+ja+uupuu+tulkintojen+vaatimusten+alle.+Tässä+mielessä+itsetuntemus+ja+suodattamien+on+välttämätöntä+ja+omien+tunteiden+kuuntelu.+Juuri+se+mistä+mainitsit,+että+ei+pidä+mennä+paikkoihin+missä+sinua+ei+hyväksytä+sellaisena+kuin+olet.Sellaiseen+rakkauteen+kuitenkin+uskon,+joka+näkee+toisen+heikkouden+ja+on+armollinen+"tuomiossa".+Sellaien+rakkaus+voi+helposti+ymmärtää+toisen+huonoakin+käytöstä,+vaikka+ei+hyväksyisi+sitä,+kun+ymmärtää+mitä+taustaa+ja+vaikuttimia+vasten+toinen+toimii.+Toinen+ihminen+ei+pahaa+pahuuttaan+halunnut+loukata,+vaan+ymmärtämättömyyttään.Vähän+nyt+takerrun+sanaan,+mutta+sana+suvaitsevuus+ärsyttää.+Se+jotenkin+kalskahtaa+korvaan+sellaisena,+että+vähän+sallitaan+toisen+istua+vaikka+vieressä,+kunhan+ei+kättelemään+rupea,+sellainen+"ylhäältä+alaspäin+katsova"+mentaliteetti.+Tykkään+sanoista+Tasa-arvoinen+ja+yhdenvertainen.+Pahoittelut+pilkun+viilauksesta,+samaa+varmaan+tarkoitit+ja+samoilla+linjoilla+ollaan.+Yksittäisiä+paikkoja+Raamatusta+irrottelemalla+ja+niitä+sellaisenaan+asiayhteydestä+leikeltynä+saarnamiehet+tekevät+tuhoisia+tulkintoja,+joista+on+tuhoisat+seuraukset.+Sellainen+valta+voi+sanoilla+olla.
  3. Miten+se+menee?+🙂
  4. Kiitos+ajatusten+vaihdosta!+Olipa+mielenkiintoista+kuulla+ajatuksia+ateistin+silmin.+Kaikki+ystäväni+ja+lähipiiri+on+tavalla+tai+toisella+mukana+eri+seurakuntien+toiminnassa.+Minulla+ei+ole+ainuttakaan+ateistia+ystävää,+eikä+edes+tuttua.+Ateistiset+tai+uskonnottomat+ihmiset+pitävät+minua+ehkä+liian+hihhulina,+vaikka+pitäisin+uskon+asioista+matalaa+profiilia,+näin+olen+kokenut+ja+se+on+harmi.+On+ollut+tilanteita+(työpaikalla+ja+koulussa),+joissa+ateistinen+ihminen+on+hyökännyt+kimppuuni+ja+kohdellut+piikittelevästi,+vaikka+en+ole+pihahtanut+uskon+asioista.+(Laitan+tämmöisen+käytöksen+samaan+kategoriaan+niiden+tuputtaja+uskovien+kanssa,+joku+pakottava+ahdistus+heitä+varmaan+ajaa+epäkunniottavaan+käytöksee.)Ajattelin+jossain+vaiheessa+lähteä+mukaan+tämmöiseen+toimintaan:+Sateenkaariyhdistys+Malkuksen+tarkoituksena+on+edistää+seksuaali-+ja+sukupuolivähemmistöihin+kuuluvien+ihmisten+henkistä+ja+hengellistä+hyvinvointia.Valtakunnallisesti+toimiva+yhdistys+järjestää+leirejä,+keskustelutilaisuuksia+ja+muuta+toimintaa+itse+sekä+yhteistyökumppaneidensa+kanssa.+(Suora+kopio+sivuilta,+koska+laiskottaa+kirjoittaa.)Toisaalta+kaipaan+erilaisten+ihmisten+seuraan,+pois+omasta+poksista,+oppimaan+ja+avartamaan+omaa+ajattelua.+Siksikin+olen+otettu,+että+vastasit+noin+pitkästi+ja+kerroit+ajatuksiasi.+Kirjoituksesi+on+minulle+henkilökohtainen+hyvä+korvaava+kokemus,+niistä+ateisteista,+jotka+ovat+käyttäytyneet+minua+kohtaan+suoranaisen+ilkeästi.Meillä+on+kovin+erilaiset+kokemukset+ryhmään+kuulumisesta.+Koen,+että+varsinkin+seurakunta+yhteisöön+kuuluminen+vaikuttaa+paljon+ihmisen+kasvuun,+arvoihin,+ajattelutapaan,+valintoihin+jne.+Olen+saanut+olla+mukana+niin+huikeissa+yhteisöissä,+joissa+on+osoitettu+aitoa+välittämistä,+vierellä+kulkemista+ja+pyytentöntä+rakkautta.+Se+onollut+käsittämätöntä!+Koen,+että+seurakunta+piirit+on+auttanut+elämässä+eteenpäin,+ollut+turvallinen+perhe,+josta+lapsena+jäin+vaille.+Paljon+olen+itsekin+saanut+tehdä+vapaaehtoistyötä.+Seurakunta+ympyrät+on+vaikuttanut+siihen,+että+olen+aika+sinisilmäinen+ja+naivi+ihmisten+suhteen.Samaa+mieltä,+että+käytös+ei+vaikuta+uskovaisuuden+määrittämiseen.+Pidän+ateistia+ja+uskovaista+yhtä+arvokkaina+ja+kykeneväisänä+niin+hyvään+kuin+pahaan.+On+totta,+että+saarnoissa+ja+opetuksissa+ihmisiä+kehoitetaan+pyyteettömään+hyvän+tekemiseen+(vanhurskauteen/+pyhittäytymiseen),+näin+ollen+paljon+kirkoissa+käyvillä+tai+netistä+säännöllisesti+opetuksia+kuuntelevia+haastetaan+säännöllisesti+henkiseen+kasvuun.+Kuvasit+hyvän+kierrettä+oivallisesti.+Uskovia+kuitenkin+haastetaan+opetuksissa+rakastamaan+riippumatta+siitä+mitä+itse+siitä+saa.+Se+vasta+on+ihmis+luonnolle+vaikeaa,+rakastaa+vihamiestään,+kuin+itseään+ja+rukoilemaan/tekemään+hyvää+sellaisen+ihmisen+puolesta,+joka+on+sinua+vastaan+rikkonut.+Nämä+kohdat+on+niitä+hedelmällisimpiä+ihmisenä+kasvamisen+paikkoja+(uskossa+elämisen+kilvoittelua).+Eipä+paljon+vaadi+olla+ystävälle+ystävällinen.+En+mä+ole+hyvä+ihminen.Maija+Villkkumaani:+++Hyvä+ihminen+🎵https://youtu.be/QuxnfwFQDG0Samu+Haber:+Hyvä+ihminen+🎵+https://youtu.be/m4dHbVOkTHYLainaus+sinulta:+"Ihmisen+käytös,+teot+ja+moraali+mielestäni+tulevat+enemmänkin+persoonasta,+luonteesta,+kasvatuksesta+ja+ympäristöstä.+Nämä+jatkavat+kehitystään+elämän+varrella."++Siinä+mulla+on+suuri+kysymysmerkki,+että+miten+jostain+ihmisestä+tulee+ihan+mulkku,+vaikka+olisi+hyvät+tausta+ja+toisaalta+on+ihmisiä,+joilla+olisi+kaikki+syy+katkeroitua,+mutta+ei.+Oma+kokemus+on,+että+toinen+uskova+tunnistaa+toisen,+siinä+on+joku+hengellinen+juttu,+jota+on+vaikea+selittää.+Vähän+niin+kuin++seksuaalisuudenkin+vaistooa,+se+on+joku+jännite+mikä+siinä+on.+Ehkä+se+on+jotain+syvempää,+selittämätöntä.Voih,+kaste,+se+on+niin+suuri+lahja+minkä+ihminen+voi+maan+päällä+saada,+ihana+kuulla,+että+sinut+on+kastettu!+Kirkosta+eroamisesi+osoittaa,+että+olet+rehellinen+itsellesi.++Kauheasti+tekis+mieli+kysyä+kaikkea,+mut+kysyn+vaan+tästä+kasteesta,+kun+olen+sitä+paljon+miettinyt+ja+se+on+kaikista+tärkein.+Olen+kastanut+osan+lapsistani,+osa+käy+ehtoollisella+ja+osa+ei.+Se+on+kunkin+kohdalla+oma+valinta,+vaikka+kristilliseen+uskoon+olemme+heitä+kasvattaneet.+Osa+lapsistani+on+kastettu+vasta+rippikouluiässä,+koska+olen+halunnut+säilyttää+heillä+itsemääräämisoikeuden+näihin+uskon+asioihin+liittyen.+Nyt+olen+vähän+hukassa,+osa+lapsista+sanoo+(lähes+aikuisia),+että+olisi+halunnut+tulla+kastetuksi+jo+vauvana.+Kaste+on+minulle+todella+merkityksellinen+asia+ja+tietenkin+sen+jokaiselle+jo+vauvana+soisi+lahjaksi+annettavan.Miten+ateistina+koet,+onko+itsemääräämisoikeuttasi+ylitetty,+kun+sinut+on+lapsena+kastettu?+Olisitko+halunnut+olla+kastamaton,+kun+halusit+myöhemmin+erota+kirkosta?+++Kiitos+jo+etukäteen,+jos+jaksat+tähän+kaste+asiaan+vastata.+Multakin+saa+kysyä,+jos+on+miettinyt+jotain.
  5. 😄+hain+just+samaa,+ehdit+ensin👍!
  6. Hain+turvallisuutta+nuorena+seurakunnasta.+Sääli,+että+eksyin+aluksi+aivan+väärään+paikkaan,+jossa+asiat+jaoteltiin+mustavalkoisesti+paha+maailma,+hyvä+uskonto.+Olin+silloin+14+vuotias+ja+otin+opit+sokeasti+omikseni+(defenssiksi,+että+selviän+elämästä).+Kauhee+paikka,+onneksi+sain+myöhemmin+korvaavia+todella+hyviä+ja+elämää+kannattelevia+kokemuksia+toisenlaisesta+seurakunta+yhteydestä+ja+pääsin+terapiaan.+Mustavalkoinen+ajattelu+ja+turvaton+lapsuus+vaikutti+keskenkasvuisena+naimisiin+menoon.+(Miehestä+en+kerro+enempää,+sen+voin+sanoa,+että+hän+on+kaunis+ja+hyvä+mies.)+🎵+Vesta+-Ota+Varovasti++https://youtu.be/woLxcA-sFD8En+halua+lajitella+ihmisiä+uskoviin+ja+ei+uskoviin,+minulle+kaikki+on+saman+armon+alla.+Olen+nähnyt+liian+paljon+uskovaksi+itseään+kutsuvien+kauniilla+äänensävyllä+sanottuja+raakoja+satuttavia+sanoja+ja+tuomioita+(itsekin+varmasti+erehtynyt+näin+tekemään).Ymmärrän+sen,+että+ihminen,+joka+tietoisesti+pyrkii+noudattamaan+Raamatun+käskyä+rakkaudesta,+mieltää+itsensä+uskovaksi,+niin+minäkin.+Ei+mulla+kuitenkaan+ole+sitä+vaakaa,+joka+mittaa+toisen+ihmisen+sanojen+totuudellisuuden/+arvon.+Eikä+sellaista+mittaria,+joka+punnitsee+toisen+ihmisen+tekojen+motiivit/+pyyteettömyyden.+(Tähän+sopisi+se+köyhän+lesken+ropo+vertaus+Raamatusta.)Ihan+hyvin,+joku+joka+ei+miellä+itseään+millään+tavalla+uskovaksi+(sanoo+jopa+ateistiksi)+on+silmissäni+enemmän+uskovainen+ja+lähempänä+pyhyyttä...+jos+sanoo+lohduttavampia+sanoja+ja+tekee+aidompia+tekoja,+kuin+sellainen+joka+tietoisesti+pyrkii+Jeesuksen+jalanjäljissä+kulkemaan,+mutta+tekee+asiat+ylemmyyden+tunnosta+käsin.Mitä+Anonyymi+sä+ajattelet+uskovaisuudesta?+Kuka+on+uskova?
  7. Kiitos+kaunis!+😊