Vapaa kuvaus

Aloituksia

101

Kommenttia

2754

1. "Jos maininnat apostoleista, Paavalista itsestään ja ensimmäisistä opetuslapsista olisivat valhetta, eivätkä nämä henkilöt olisi todellisia, olisi tämä valhe paljastunut, kun kirjeitä levitettiin."

Jep jep, kirjeitä levitettiin kauas Jerusalemin ulkopuolelle, jossa ei ollut mitään mahdollisuutta tarkistaa Paavalin sepitelmiä. Näkeehän sen jo moderni ihminen ilman teologin koulutustakin, että Paavali on ns. heikoilla jäillä kun sekoilee tuossa ylönousemuksen uskontunnustuksessa.
  2. Paavali kertoo Galatalaiskirjeessä hämäräperäisesti, että tapasi Keefaan ja Herran veljen Jaakobin. Kumpikaan ei ole apostoleita tai ylipäätänsä Jeesuksen silminnäkijöitä. Keefas on eri henkilö kuin apostoli Pietari, Jeesuksen opetuslapsi. Tämän näkemyksen jakaa mm. Bart Ehrman. Jaakob ei ole Jeesuksen veli eikä siis opetuslapsi tai silminnäkijä.

Paavali ja hänen kuusi kirjettään ovat todennäköisesti autenttisia, mutta Paavali ei tavannut lihallista Jeesusta (ainoastaan epileptinen harhanäky) tai hänen opetuslapsiaan. Tästä kertoo jo hyvin sekava ylösnousemuksen uskontunnustus 1. Korinttolaiskirjeessä:

5 ja hän ilmestyi Keefakselle ja sitten niille kahdelletoista. [Keefas ei siis ollut yksi 12 opetuslapsesta kun hänet ja 12 mainitaan erikseen]

6 Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat yhä elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois. [500 on hyvin hämäräperäinen tasaluku. Tämän jakeen väite on täyttä puppua.]

7 Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille. [Eikö Jaakob ollut apostoli tai yksi 12:a? Montako niitä apostolia nyt sitten oli? 12? 70? 72? 500?]

8 Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin, joka olen kuin keskosena syntynyt. [Paavalin ilmestys oli varmasti epileptinen kohtaus. Tämä asettaa edellä mainitut "ilmestykset" myös epäilyttävään valoon. Ettei vain olisi henkisen paineen aiheuttamia mielenterveyden järkkymisestä johtuneita deluusioita?]
  3. Stefanus ei ollut kristitty marttyyri vaan eri tavalla uskova juutalainen. Tässä juutalaiset pelkäävät, että Jeesus Nasaretilainen ottaa pois Mooseksen lain:

14Me olemme kuulleet hänen sanovan, että Jeesus, se Nasaretilainen, hajottaa tämän paikan ja muuttaa säädökset, jotka Mooses on meille antanut.»

Ja tässä raivosta pakahtuneena hyökätään Stefanuksen kimppuun ja kivitetään hänet:

54 Tämän kuullessaan neuvoston jäsenet olivat pakahtua raivosta ja kiristelivät hampaitaan.

57Silloin he alkoivat huutaa suureen ääneen, tukkivat korvansa ja ryntäsivät yhtenä miehenä hänen kimppuunsa.

Ja tässä Jeesus on ihan samaa mieltä neuvoston kanssa:

17 »Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Tässä siis Apostolien tekojen kirjoittaja ja Vuorisaarnan kirjoittajat käyvät doktrinaalista keskustelua, vaikka näiden tapahtumien (Vuorisaarna ja Stefanuksen kivitys) välillä on kymmeniä vuosia. Siksi nämä molemmat ovat todennäköisesti täyttä puppua. Jeesus olisi itsekin kivittänyt Stefanuksen, kristityn marttyyrin. Ei saatana 🤣🤣🤣
  4. "Kristityt uskovat, että niin tapahtui. Ja siitähän UT kertoo, monen "todistajan" kautta. "

Jep, 1. Korinttolaiskirjeen Ylosnousemuksen todistusta pidetään vanhimpina kerroksina kristinuskon suullisessa perinteessä, mutta edelleen tässä hämmentää, että miksi se pulpahtaa pintaan 30 vuotta tapahtumien jälkeen? Miksi Paavali ei mainitse asiasta mitään kuusi vuotta aikaisemmassa Galatalaiskirjeessä? Toteaa silloin vaan tavanneensa Keefaksen (joka ei ole siis Jeesuksen silminnäkijä, apostoli Pietari) ja Herran veljen Jaakobin (joka ei ole Jeesuksen biologinen veli eikä silminnäkijä, apostoli). Tetysti Galatalaiskirjeessä epäilyttää vielä se, että Paavali kertoo, ettei valehtele. Tämä on aika tyypillinen satusetien argumentti.

Vähän sama kun minä toistaisin Jaakkiman todistuksen Saunatontusta ja Saunatontun täytyy olla olemassa kun olen kuullut Jaakkiman näin sanoneen ja Jaakkima on melkein itse nähnyt Saunatontun tai ainakin miehiä, jotka ovat nähneet Saunatontun.

"Kun miehet menivät erääseen saunaan kylpemään, ilmestyi valkoisessa puvussa oleva nainen kiukaan takaa ja lupasi kaataa saunan ylösalaisin elleivät miehet poistuisi saunasta." -Jaakkima, 1935–1936