Vapaa kuvaus

Etäläsuomesta

Aloituksia

7

Kommenttia

395

1. On älyllistä yksinkertaisuutta väittää urakointioikeuden tekevän kaikkien alojen ammattilaisia. Tällä palstalla keskustellaan pääasiassa kiinteistöjen perus sähköasennuksista. Tähän kapeaan sektoriin on perus pakettiautourakoitsija ja kiinteistöpuolen sähkösuunnittelija parhaita vastaamaan. En sitä kiellä vaan kunnioitan heidän ammattitaitoaan aiheeseen. Tosin kunnioitus kiinni pitkälti myös siitä, onko vastaukset räyhäämistä vai asiallisia. Selkeästi tällä palstalla vastailee aktiivisesti ainakin yksi asiantunteva sähkösuunnittelija ja sitten räyhäävä asentaja. Räyhäävän asentajan (voi olla muukin, mutta osaaminen [pelkästään hyvällä] viittaa asentajaan) osaamisesta en ole vielä päässyt kartalle, koska vaihtaa heti räyhäämisen aihetta kun on väärässä ja pitää ulosantinsa minimaalisena. 5kk aktiivisen seuraamisen perusteella uskallan jo väittää, että tämä pääräyhä on vain yksi ja sama henkilö. Vaikka kyllä muutkin siihen vuorollaan osallistuu minä mukaan lukien Silti muutama pikku asia viittaa vahvasti noin 50% räyhäämisen olevan yhden räyhän tuotosta.

Sitten itse tuohon pätemiseen, niin omalla kohdalla en tässä aihepiirissä itseäni jalustalle nosta, koska oma kokemukseni tältä sektorilta rajoittuu jokuseen vuoteen ja viraapeli hommiin nuorempana. Tosin kiinteistösähköt on se kaikkein eniten perusjuttua (jos siis keskitytään edelleen omakotitaloihin ja kiinteistöjen ryhmäkeskus tasolle) , johon kuka vaan alaa opiskellut kykenee ottamaan riittävällä tasolla perusasioihin kantaa ja sitä kautta ulkomuistista osallistumaan Suomi24 palstan keskusteluun. Ehkä tässä se syy miksi paremmin tuntevat haluavat aina viedä aiheen sivuraiteilla ja asiaan löyhästi liittyvistä pikkuasioista saivarteluun. Itse tykkään silti ottaa osaa keskusteluun nippelitiedoistakin. Nettikeskusteluna selkeästi käyttäytyminen vaan ala-arvoista verrattuna tosielämään, jossa aiheesta yleensä aika rauhallisesti keskustellaan niin kauan, että yhteisymmärryksessä hyväksytään voittava näkemys. No onpahan tämäkin sitten koettu kun nuorempana ei tullut someista / foorumeista koskaan kiinnostuttua 😉