Pauke84

Pauke84 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Etäläsuomesta

Liittynyt 7v sitten
7 aloitusta · 395 kommenttia
Aina kun olen itse moisiin törmännyt (käpistellut jossain puuilon laarissa), niin niissä on lukenut kyljessä 2A. Toisin sanottuna sytytin konkan tilalle vauhtuu silloin 2A sulake.
Jos haluaa oikein tehdä, niin tulisi käyttää aina maakaapelia. MMJ ei ole sellainen mutta tuo MCMK on. Sitten maakaapelin suojaputket ovat omia keltaisia putkia ja pihoihin riittää SN8 lujuusluokiteltu. Tietysti jos ajelet traktorilla, kuorma-autolla tjms päältä, niin lujuusluokkaa ylöspäin. +70cm syvyydessä ei tarvi suojaputkea. 30-70cm syvyydessä sitä pääsääntösesti tulee käyttää. Sitten asennushiekat kaapelin / putken alle ja päälle. En tie onko olemassa tarkat täyttömäärät, mutta itse käyttänyt 100mm alle ja 300mm päälle, eli hiekka varoitusnauhaan asti.

Sitten hiukan ajattelua mitä itse voisin tehdä omaan käyttööni tilanteen vaatiessa hiukan soveltamista.

Aina käyttäisin armeerattua maakaapelia, koska se "auttaa" suojaamaan oikaisten tehdyissä asennuksissa. MCMK siis hyvä valinta.

Jos kaapeli tulisi suht pintaan esim se 20cm, niin aika varmaan laittaisin suojaputken vaikka vesiputken, jos sellainen nurkissa olisi ylimääräisenä. Tällöin kaapelin päällä ei olisi säännöllistä liikennettä.

Laittaisin myös varaston syöttöön vikavirtasuojan. Vikavirtasuoja alkaa kuitenkin laukeilla siinä kohtaa kun kaapeli vaurioitunut vajanaisen asennuksen vuoksi. Tällöin varastossa ei kannata pitää esim pakastinta ettei hirvenpaistit pääse sulamaan.
Kyseessä oma mielipiteeni, mutta vikavirtasuojalla varustettu liianpinnassa kulkeva syöttökaapeli on turvallisempi kuin "oikein tehty syöttökaapeli". Oikein tehty on vaan paljon luotettavampi ja kestää paljon pidempään.
😘😘😘