Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. SAAKO RAAMATTUA TULKITA OMAN KORVASYYHYN MUKAAN - JOPA KUMOTA ?

Tuntematon adventistiopettaja julistaa minulle: "Jumalan 10 käskyä ovat ikuiset ja muuttumattomat".

Ei tuossa ole mainitsemisen arvoista. Meidän typistetty 10 käskyä noudattaa melkein jokainen sivistynyt ja moraalitietoinen. Mutta tuollapa tahdotaankin johdattaa syvälle lakien ja säädösten sekä kieltojen orjuuteen. Niinpä on välttämätöntä puhua kaikesta laista.

Onko hän oikeassa ja Raamattu väärässä? Jos Raamatun vastaukseen ei luoteta, niin kuinka sitten Raamattuun vetoaviin väittämiin voitaisiin luottaa? Ihminen vastaan Sana. Kuolevainen ihminen sanoo: IKUISET ja MUUTTUMATTOMAT. Iäti pysyvä Sana sanoo seuraavaa:

LAIT ON VAIN VARJO RAKKAUDESTA -RAKKAUS LAKIA SUUREMPI

V A R J O - LAKI ON VAIN HYVÄN VARJO, KOL 2:16-17, HBR 8:5, 8:4-7, HBR 10:1.

Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä TUOMITKO syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
    Kol 2:17 jotka vain ovat tulevaisten VARJO, mutta ruumis on Kristuksen.

LAKIEN S I J A A N TULEE PAREMPI TOIVO - SIKSI IHMINEN EI SAA ENÄÄ TUOMITA LÄHIMMÄISTÄÄN KÄSKYJEN RIKKOJAKSI. SILLÄ UUDESSA LIITOSSA JUMALA SIETÄÄ KYLLÄ HEIKKOUKSIA. ROOM 6:19, ROOM 7:19, ROOM 10:23, ROOM 14:1-23, GAL 3:13.

LAIN TODISTI VAIN ENKELIT, HBR 2:2-3. MOOSESKIN TODISTI TULEVASTA PAREMMASTA, HBR 3:5, 3:1-6.

"VÄLTTÄMÄTTÄ MYÖS LAIN M U U T O S" , HBR 7:12-14, GAL 3:25.

"TÄTEN KYLLÄ ENTINEN SÄÄDÖS K U M O T A A N ", HBR 7:18, 7:15-28, HBR 10:9, GAL 3:12.

L Ä H E L L Ä H Ä V I Ä M I S T Ä ja VANHENTUNEITA LAKILIITOT OLIVAT JO JEESUKSEN SYNTYESSÄ, HBR 8:13, 8:7-13 GAL 3:23.

T I L A P Ä I S I Ä VAIN NE OVAT AINA, NE KIRJATUT LAIT , HBR 9:9-10, 15, HBR 10:9, 10:8-14, GAL 3:24.

PERSOONA, KRISTUS, K O R V A A KAIKKI LAIT JA SÄÄDÖKSET - SILLÄ HÄN ON RAKKAUS JA RAKKAUS ON LAKIA SUUREMPI, HBR: 10:5, 10, GAL 3:22, GAL 2:20-21, ROOM 7:4.

Hebrealaiskirje:
    10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit.
    10:10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

UUSI LUOMUS NOUDATTAA U U T T A - EI ARMOTONTA LAKIA, VAAN - S Ä Ä N T Ö Ä , GAL 6:11-18.

Uuden luomuksen sydämessä on rauha ja laupeus sekä paikka Israelille; Gal 6:16.

_AnttiVKantola_
  2. ETTÄ RAKASTANKO SAMANLAISUUTTA ja VIHAANKO ERILAISUUTTA?
    Yhdyn täysin ns. vuorisaarnaan tässä asiassa eli pyrin rakastamaan ennen muuta vihamiehiäni.

MITÄS ERINOMAISTA siinä on, että tykkää siitä, joka on samanmielinen? Ei siinä ole edes haastetta.

Matteuksen evankeliumi:
    5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?

5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

VIHAMIELISIÄ ja toisinajattelevia kun rakastaa, siitä saa vieläpä PALKKION, jo tässä elämässä ja kerran iäisyydessä. Jo siksikin pyrin vastaamaan rakkauden haasteeseen. Onhan niinkin, että ennen pitkää, useinmiten, rakkaus vastaa rakkauteen. Orjallisesta lainnoudattamisesta puheen ollen, sieltä ei vastaa edes kaiku.

Matteuksen evankeliumi:
    5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
    5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

5:45 Että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

IHAN HULLU RAKKAUDEN LAKI

YLEENSÄKIN olen ihastunut Jumalan hulluihin antamisen lakeihin. Laupeuden lakeihin.

Matteuksen evankeliumi:
    5:38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'

5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
    5:40 Ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
    5:41 Ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
    5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.

Sana sanoo, että "rakkaus on täydellisyyden side". Sillä jokainen rakkauden teko on täydellinen teko. Tekojen MÄÄRÄ on ennen muuta Jumalan varassa; sanoohan Jeesus: "Ilman minua, ette mitään voi".

Roomalaiskirje:
    9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.

_AnttiVKantola_
  3. KIRJAT EIVÄT MÄÄRÄÄ IHMISEN ELÄMÄÄ - EIVÄTKÄ OTA SIITÄ VASTUUTA
    Sain kasvottoman adventistin arvion itsestäni:

"Ei pahalla
    Kirjoittanut: mutta 21.3.2007 klo 02.20

oletko seonnut?

Eihän kirjat määrää ihmisen elämää."
    -------------------------------------------------
    Juuri MINÄ sitä yritän sanoa, että kirjat eivät määrää ihmisen elämää.

Siksi joku kirkko ei saa määrätä ihmiselle sapattipäivää tai kymmenyksiä tai muutakaan taakkaa.

Sitäpaitsi, meillä on Pyhä Henki, joka lahjoittaa ELÄMÄNVIISAUTTA. Se on aivan muuta kuin kirjaviisaus. Ja siellä, missä Henki on, on vapaus - lupaa Sana - mutta srk sen usein tyrmää.

Kirjaa ei pidäkään totella, uudessa liitossa - siinä olet oikeassa - mutta on viisasta tehdä YHTEISTYÖTÄ SISÄSSÄÄN OLEVAN PYHÄN HENGEN KANSSA. Oma arvio on mitä on, itsekullakin meistä.

Jumalan hullutus - sanoo Sana - on viisaampaa kuin ihmisten viisaus. Joten ei ihme, että minä olen sinun mielestäsi seonnut.

1.Korinttolaiskirje:
    1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

1:23 Me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus.

2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa".

Jumala itsekin on seonnut LOPULLISESTI, sillä Hän pelastaa pelkästään uskon varassa olevat ja Hän ottaa siihen mukaan vielä niskuroivan ns. omaisuuskansansakin! Lakiin katsomatta!

_AnttiVKantola_
  4. Älä nyt hyvä mies kuvittele, että minä kuumenen! Olen asialinjan mies ja puolustan totuutta - en itseäni. Itsessäni ei mitään puolustamisen arvoista ole koskaan ollutkaan.

On melkein yhdentekevää, millaisia oppeja kukin pänttää päähänsä, mutta lain orjuuden ja Kristuksen orjuuden välillä on sellainen kuilu, että toinen tie on kuoleman tie ja toinen elämän. Rakkaudeton ei näe Jumalan valtakuntaa ja se on rakkaudeton, syyttäväsorminen, joka vielä on lain alla.

Täytyisi olla ympärillä rakastavia lähimmäisiä, jotta uskaltaisi katsoa sisälleen. Siksikin rakkaus on tärkein asia, rakkautena vaikuttava usko.

Kristus olisi turhaan kuollut, jos laki olisi niin erinomainen kuin, vastoin Raamattua, sen adventismi kuvaa. Paavalilla oli kokemusta enemmän kuin kellään muulla. Siksi on otettava täysin vakavasti se, kun hän vertaa lain orjuutta haureuteen, Room 7:2-3.
    ---------------------------------
    Lainnoudattajan sydämen tila on AINA kaukana Jumalasta, sillä hän on POIKKEUKSETTA armoton, kuten oli Saulus Tarsolainen kaikessa vilpittömyydessäänkin. Kristuksen tunteminen täytyy tulla laintuntemisen tilalle, kuten oli Paavalin kohdalla.

Sen jälkeen hän luki lakitiedon ROSKAKSI.
    Nimenomaan Kristuksen sisäiseen tuntemiseen verraten. KUN Jeesuksen Testamentti sanoo, että lainnoudattaminen on pahasta, niin se on.

Etkö todellakaan itse havaitse, kuinka kierosti kirjoitit. Moni muukin tekee tällä foorumilla samoin: laittaa tärkeän kohdan, mutta osoittaakin vastauksen aivan toisista yhteyksistä eli "hyvää päivää - kirvesvartta". Meidän omat "kantamme" ovat vain esteenä totuuden löytymiselle. Raamattu selittää itse itseään, kunhan asiayhteydet luetaan suurin piirtein kokonaisuudessaan, myös viitekohdat enemmän kuin vain yhden virkkeen yhtenä osana.
    -----------------------------------
    Saattaa olla, että itse ymmärrät armonopin oikein, mutta sekoittamalla opetukseesi ja selityksiisi lainnoudattamisen - jota pakanain apostoli kuvaa huoraamiseksi, Rm.7:2-3, johdatat muita harhaan. Opettamisesta saamme kovan tuomion, jos se vie sieluja lain tai synnin alle, (synnin lain).

LAITTOMUUTTA on rakkaudettomuus, armottomuus, katkeruus, kateus, anteeksiantamattomuus, omahyväisyys, laupeudettomuus, itsekkyys, sormella-osoittelu, tuomitseminen, vilpistely, yms. Ne asiat eivät nouse laista, vaan senkaltainen synti tulee sydämestä - oli lakia tai ei.
    -------------------------------------
    Jos korostetaan lainnoudattamista, niin ei voida kyetä näkemään ns. valheveljiä lammasten joukossa. Mutta kun lainnoudattamista so. moralisointia ei koroteta Kristuksen rinnalle tai peräti yläpuolelle - tulevat valheveljet paljastaneeksi itsensä. Siten että ottavat hernettä nenään lainnoudattamisen vähättelemisestä.
    --------------------------------------
    Roomalaiskirje:
    13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

Rakkaudellinen lähimmäissuhde on lain täyttämistä - kaiken muun lain vaatimuksen Jeesus täytti PUOLESTAMME. Jos siis osoitat uskoasi Jumalaan rakakudellisina tekoina vaivanalaisia, syntisiä ja sairaita, köyhiäkin kohtaan - ei sinulla ole minkäänlaisia velvoitteita suorittaa sapattilakeja tai kymmenysmääräyksiä, kymmeniä käskyjä, ym, ym.

Moralisointia tietenkin rakkaus välttää. Yhteiskuntajärjestys tietysti tarvitsee moraalilain periaatteet - se on Herrasta. Toki uskoviakin periaatteet so. informatiivisena oppaana.

Monille tuntuu riittävän pelkkä uskonnollisuus. Niinpä he noudattavat kymmentä käskyä ainakin muodollisesti ja kohtalaisen moitteettomasti ja inttävät, että tämän täytyy riittää. Sen lisäksi että tietysti myöntävät uskovansa Kristukseen, jottei tarvitse mennä sen enempää henkilökohtaisuuksiin. Tämä itsepetos täytyy tulla paljastetuksi, etteivät joutuisi hukkaan.
    --------------------------------------------
    Efesolaiskirje:
    2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan.
    Jaakobin kirje:
    4:12 Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

Persoona Kristus, Pyhän Hengen kautta korvaa nyt lain, Hän neuvoo täydellisesti, johon laki ei kykene. Rauha ja rakkaus ihmisten kesken on pääasia. Siinä tulee luonnostaan osoitettu rakkautta ja kunnioitusta Jumalaa kohtaan.

Tuomita ei saa ketään siitä, ettei noudata orjallisesti lakia - sillä laki on vain moraaliohje, tosin toisaalta lain tarkoitus on osoittaa, että kaikki ovat syntiä tehneet ja että synti suorastaan asuu meissä, uskovaisissakin.
  5. Kristityt ovat Israel
    Kirjoittanut: kolme-enkeliä 20.3.2007 klo 17.40

Ja tietenkin vain ne oikeat kristityt: ne joiden kärsivällisyys on Jumalan käskyt ja Jeesuksen usko!
    -----------------------------------------------------------------------------
    Raamattu selventää yllä esitettyä näin:

POIS KERSKAUS, SILLÄ JUMALA VOI PAADUTTAA MUITAKIN KUIN VAIN JUUTALAISIA, ROOM 9:15-18.
    Roomalaiskirje:
    9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."
    9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.

9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä."
    9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.

JUMALA ITSE VALITSEE LAUPEUDEN ASTIAT, ROOM 9:23.
    Roomalaiskirje:
    9:23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltä valmistanut kirkkauteen.

ISRAELIN SYNTI - AVIORIKOS - OLI SE, ETTEIVÄT SIIRTYNEET LAINNOUDATTAMISESTA JUMALAN POJAN USKOON, ROOM 9:31, 10:1-4, 7:3-4.

Roomalaiskirje:
    9:31 Mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
    Roomalaiskirje:
    10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
    10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
    10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
    10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Roomalaiskirje:
    7:3 Sen tähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
    7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

KUN EI ISRAEL, NIIN EIVÄT PAKANATKAAN PELASTU, JOS HUORAAVAT VANHAN LAIN KANSSA, ROOM 11:18-30.

Roomalaiskirje 11:18-30:
    11:18 NIIN ÄLÄ YLPEILE oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
    11:19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin."
    11:20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt USKOSI KAUTTA. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
    11:21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
    11:22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.

11:23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
    11:24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

11:26 ja niin KAIKKI ISRAEL ON PELASTUVA, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
    11:27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
    11:28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
    11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
    11:30 Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta.

Olen tässä toteen näyttänyt ennen muuta sen, että meidät pakanakristityt on oksastettu ns. messiaanisiin juutalaisiin ja että me yhdessä heidän kanssaan muodostamme sen paljon puhutun "hengellisen Israelin".
    _ AnttiVKantola_
  6. Jeesus - välimiehemme - luottaa meihin uskovaisiinsa. Sillä me katsomme yksin Häneen.

Lainnoudattajien vänkäämisen Hän tuntee myös - eikä uskoudu heille. Sillä nuo luottavat lakiin ja saman tien itseensä. Tämä on hengellistä haureutta, sillä Rakkaus neuvoo lähimmäiskeskeisesti kun taas laki opastaa itsekeskeisyyteen ja omahyväisyyteen.

Juurihan siteerasin Jeesuksen itsensä sanoja. Siis Jumalaa ei kukaan koskaan ole nähnyt, niinpä vain lähimmäisessä voidaan Häntä rakastaa.

"Väliaikainen" ei ole mielipidekysymys, vaan faktaa ja raamatullista systemaattista teologiaa:

Galatalaiskirje:
    3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
    3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

Galatalaiskirje:
    3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."

Galatalaiskirje:
    4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.

Hebrealaiskirje:
    7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
    7:19 - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa

Hebrealaiskirje:
    8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
    ------------------------------------------
    "Niin, mutta Raamatusta ei löydy sitä sanaa: väliaikainen"? Joo, mutta maljan sisäpuoli on tärkeämpi. Sisältö on: väliaikainen laki.
  7. "Oletko unohtanut muiden kirjoittamat viestit - laista?"

Ei tulisi mieleenkään unohtaa. Olen hyvinkin tarkkaan perehtynyt pakanain apostolin viesteihin laista. Myös Jeesus Nasaretilaisen viesteihin laista. Niistä viesteistä hän itse muistuttaa yhä minulle.

Eihän pakanain pitäisi missään vaiheessa tulla sotkeutuneeksi juutalaiseen lakihapatukseen. Selvin sanoin Sana sanoo, että uskon perusta on jopa vastakohta lain orjuudelle. Siitä Sana jaksaa muistutella enemmän kuin mistään muusta. Tuosta huoraamisesta, eritoten sapattilain kanssa.

Ne, joita Isäni ei ole koskaan valinnut, niiden hän antaa jäädä lain orjuuteen. Näin he tulevat itsensä tuomitsemaan viimeisellä tuomiolla. Siksi olen aralla tunnolla sanan edessä. Enhän olisi voinut koskaan tulla Kristuksen tykö, ellei Isäni olisi valinnut vedettäväksi armon alle, Kristuksen yhteyteen.

En ole enää adventisti, jos niin luulet, vaan kuulun Nasaretilaisen lahkoon. Minut Isä siirsi lakiuskonnosta Poikansa evankeliumille kuuliaisten valtakuntaan.

JOHANNES KASTAJAN TODISTUS, JOH.1:16-18 !

16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, armoa armon lisäksi. [Room. 5:17; Kol. 2:10]

17 Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus. [Gal. 3:19+]

18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet. [Matt. 11:27; Joh. 7:28,29]

JEESUKSEN TODISTUS; (kaksi todistajaa, siis pätevä), Luuk 16:16 :

16 "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.* [Jakeen loppu voidaan kääntää myös: "ja jokainen tunkeutuu väkisin sinne."] [Matt. 11:12,13 | Luuk. 9:2,60].
  8. Jäkäti, jäkäti...

EIKÖ Jeesus muka paljastanut lainnoudattajia käärmeen sikiöiksi? Onko Teillä erilainen raamattukin. Onko se ehkä Jenkeissä painettu? Ovatko fariseukset ja saddukeukset aivan eri asia kuin lainopettajat ja lainnoudattajat? Jeesus itse lukee nuo kaikki yhdeksi ja samaksi kastiksi.

Mietitäänpäs hieman. Saulus Tarsolainen oli yksi arvostetuimpia lainnoudattajia. Kuitenkin hän OSOITTAUTUI käärmeen sikiöksi - osoittautui olevansa isästä perkeleestä - kun hänen tavoitteensa oli hävittää kristillisyys maan päältä, tapattaen mm. Hengen jättiläisen, diakoni Stefanuksen.

Vilppiä ei tässä Saulissa havaittu. Kuitenkin Kristus joutui toimimaan äärimmäisen kovakouraisesti, saadakseen tuon tuhoa ja tuomiota kylvävän lainopillisuuden kitkettyä Saulista, Paavalista. Loppuiäksi täytyi Herran vielä jättä pistinkin Sauluksen lihaan, jotta tämä pysyisi armon alla. Saul oli täydellinen lainnoudattaja ja kuitenkin käärmeen sikiö - kunnes vaihtui laki Kristukseen.
    -----------------
    Pirullisen kierosti kirjoitat, juntti_. Voi miten käärmemäisesti kirjoitatkaan! Tuot kyllä esiin Jeesuksen mainitsemat pikku käskyt, etkä siinäkään anna raamatunkohtaa.Nekin oat irtojakeita sieltä täältä, joten viekkaasti sommitellusta tarusta on kyse.(2.Piet.1:16).

Sitten jätät sivuasiaksi KUNINGASKÄSKYN. Sen sijan jatkat jälleen lain lukemista. JÄTÄT POIS SEN, MITÄ JEESUS ITSE TÄHDENSI. Juuri tämän vuoksi Jeesus vihaa lainopettajia ja Jumalan viha todella pysyy heidän päällään. Juntti_ taitaakin olla adventistiopettaja tai pastori.
    -----------------
    LUUK 18:18-27.
    Eihän Jeesus esittämässäsi kohdassa käskenyt käskyjen perään katsoa. Päinvastoin. Kun hallitusmies ITSE TOTESI tai väitti niitä noudattaneensa, opetti Jeesus että kaikesta siitä huolimatta tältä puuttuu yksi, se tärkein - elikkä kaikki.
    Ennen muuta tulee muistaa köyhiä ja autettavia ja sitten vaan Jeesusta seuraamaan. VASTA tuon tärkeimmän jälkeen on valmis Jeesusta tottelemaan, sillä tuossa on kyse kaikkensa antamisesta rakkauden tähden.

Jeesushan antoikin sitten kuulijoiden ymmärtää, ettei tämä hallitusmies pelastuisi, sillä tämä ei EDES TAHTONUT antaa sen enempää kuin vain orjamaisesti täyttää tuon piskuisen 10 käskyä.

Juntti_ käänsi ovelasti asiat päälaelleen. Mutta lue tämä TOTUUS uuden liiton testamentistasi.
    Lain ansa on juuri siinä, että luulemme vähäisten omien tekojemme tai KIELTÄYTYMISTEMME turvin saavuttaneemme Jumalan hyväksynnän.

Mutta vain "armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi". Tuo hallitusmies ja myös juntti_ ikäänkuin kerskaavat pikku teoistaan, 10 käskyn pitämisestä. Siinäkin pettävät itseään, sillä hyvätkin asiat ovat kuitenkin Jumalan silmissä kuin likainen ja resuinen vaate.
    --------------------------------
    Tässä se tahallaan sivuutettu kuningaskäsky so. kuninkaallinen laki - joka samalla on ihan täydellinen laki ja vapauden laki.

Jaakobin kirje:
    1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

Jaakobin kirje:
    2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

Rakas lukija! Jos todella tahdot totella Jumalaa, lue koko asiayhteys: JAAK 1:19- 2:13. Maailmankaikkeuden tärkeimmiksi asioiksi siinä nostetaan oikea kuuleminen ja lähimmäisenrakkaus. Pyhä Henki antaa neuvoja rakkaudessa kuulemisessa.

_AnttiVKantola_
  9. EN OLE KOSKAAN KUULLUT ADVENTTITOTUUTTA - Onko se lain tuomion odotusta?

Missä kohdin Raamattua puhutaan adventtitotuudesta? En tosin paljonkaan tunne Isoa Kirjaa. Tällä foorumilla kuitenkin on tarjolla paljon adventtitotuuden palasia.

Tässäkö adventtitotuus?

Roomalaiskirje:
    7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
    7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

Eli että laki sitoo - ei saa antautua Kristukselle. Sillä se olisi aviorikos (ikuista?) lakia kohtaan? Että rakastakaamme lakia, välttäkäämme kristillistä hapatusta?

Vai onko se tämä, että lainalaisuus pelastaa sinut ulos Kristuksen orjuudesta ja rakkauden orjuudesta - sekä ns. rakkauden velasta? Vapauttiko Kristus adventistit Kristuksesta, saman tien kun otti "vankeja saaliikseen" elikkä uudestisyntyneet Kristuksen orjiksi?

Galatalaiskirje:
    5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
    5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.

Onko adventtitotuus ehkä siinä, että nöyränä ei saa katsoa TÄYDELLISEEN LAKIIN SO. VAPAUDEN LAKIIN eikä myöskään KUNINKAALLISEEN LAKIIN.
    Vaan tulee vaatimattomasti antaa kymmenykset mintuista ja tilleistä sekä siirtää sunnuntai lauantaiksi. Lauantaiksi, jottei turhaan lausuta tuota pyhää nimitystä: sunnuntai? Ihmettelen vaan, mitä se adventtitotuus on, olevinaan.

Täältä alhaalta katsoen näyttäisi siltä, että Jumalalta kysymättä tahdotaan Jumalaa totella - kuitenkin itse valituin säännöin ja itse valittuun kiinnekohtaan katsotaan. Kun katsotaan laintauluihin Mooseksen kädessä - eikä katsota siihen Mooseksen kohottamaan käärmeeseen erämaassa tai Kristukseen ristinpuussa. Siinäkö adventtitotuus?

Jaakobin kirje:
    1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

Jaakobin kirje:
    2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
    2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.
    2:10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.

Kahdella hevosella ei voi ratsastaa - vaikka molemmat ovatkin valkoisia. Joko lainorjuus tai Kristuksen orjuus. Niin on elävä Sana määrännyt.
  10. Kylläpä siellä nyt riivatusti kiivaillaan lain puolesta, tuntemattomana tietenkin - vieläpä vastoin parempaa tietoaan! Mutta ihminen ei voi mitään totuutta vastaan - totuuden puolesta voimme paljonkin.

Niin kauan kun emme näe luontomme syntisyyttä, tuntuu ihan mukavalta puuhastelulta noudattaa lakia hieman pidemmälle kuin naapuri. Vasta kun Armonruhtinas saa paljastaa edes osan totuutta itsestämme, itsellemme, tulee hätä vaihtaa lain orjuudesta Kristuksen orjuuteen - Rakakuden palvelijaksi.

Omaisuuskansan katta, (väliaikainen laki Mooseksesta Kristukseen), Jumala teki tiettäväksi, että ihmiselle pelastus on mahdottomuus. Vain Kristukseen kätkettynä pelastumme. Armotalouskausi on nimensä mukainen. Suuret syntinsä anteeksi saanut ei todellakaan leiki synnin kanssa, kuten leikkii lain orja.

Pahinta huoraamsita, (Rm 7:3-4), on kymmenyslain ja sapattilain vaatiminen, ( muilta kuin itseltään).

Kaikkensa ihmisen muodossa antaneena Jumala osoitti, että lähimmäispalvelun kautta Häntä palvellaan. Antamista nyt harjoitetaan, sillä kaikki maksettava on jo maksettu ja sovitettava sovitettu. Kymmenen % Herralle itsestämme - se ei riitä uudessa liitossa. Hän vaatii ennen muuta kalleimpamme: sydämemme herruuden.

Elämme sapatinlevossa Kristuksessa, mutta ei se laakereilla lepäämistä ole. Saamme toimittaa pikku askareita. Raamatussa mainitaan avartavia esimerkkejä: saa tehdä terveeksi, hätä ei lue lakia kaikkinaisen jokapäiväisen leivän saannin suhteen, jopa näkyleipiin verrattavaa saamme syödä tarpeeseen tekemättä siinä syntiä, saa pelastaa sitä mikä pelastamista tarvitsee.

Eiköhän siinä ole sapattitehtäviä kerrakseen. Sitten on suorastaan velvoite: laupiaan samarialaisen osa tulee valita sapattikouksesta toiseen kiiruhtamisen sijaan. Vuorisaarna kertoo paljon uuden liiton sapatiperiaatteista, kuten edellä osoitan.
    -----------------------------------------
    "Vai enkelinkö väität antaneen lain?" - - Väittely ei minua kiinnosta, vaan Raamatun totuudet.

Huomatkaamme, että Jeesus ja pakanain apostoli ovat tarkkana siinä, ettei Kristusta vain syytettäisi lain antajaksi. Jeesus ja paavali sälyttävät lain niiden niskaan, jotka lakia opettavat, mutta Jeesuksen seuraajia vaaditaan ehdottomasti sanoutumaan irti lain aikaansaamasta vankeudesta. Useissa kohdin voimassa olevaa Uutta Testamenttia se käy ilmi. Uuden Testamentin vahvistumisen jälkeen ei vanha tietenkään lupaa enää mitään.

ENKELIT VÄLITTIVÄT LAIN - JEESUS VÄLITTI UUDEN LIITON JA ON SEN TAKAAJA

VAIN ENKELIT TODISTI LAIN ANTAMISEN - JEESUS ITSE TAKAA ARMON LIITON
    Apostolien teot:
    7:53 te, jotka enkelien toimen kautta saitte lain, mutta ette sitä pitäneet."
    Hebrealaiskirje:
    2:2 Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,
    2:5 Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.

LAKI VAIN MOOSEKSESTA LÄHTIEN KRISTUKSEEN ASTI - LAKI VÄLITETTY ILMAN TAKAAJAA
    Galatalaiskirje:
    3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Apostolien teot:
    7:37 Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Jumala on teille herättävä teidän veljienne joukosta.'
    7:38 Hän on se, joka seurakunnassa, erämaassa, oli enkelin kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi.

Luukkaan evankeliumi:
    16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

EVANKELIUMILLE KUULIAISET ARMON PERILLISET

Room 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

1.Pietarin kirje:
    4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?

Olen täten todistanut, että lainkuuliaisuus loppuu siihen, istä alkaa kuuliaisuus Jumalan Pojan uskolle, evankeliumille, itse Kristukselle - elävälle Sanalle.

_AnttiVKantola_
  11. Typeryyden huippu tuo, fettä vängätään jo ihan selviäkin Raamatun yksinkertaisia totuuksia nurin.

Onhan Raamatun ensi lehdiltä nähtävissä, että synti oli alusta asti, vaikka laki tuli sitten aikanaan juutalaisuudessa, Moosekselta. Ja muistuttaahan Raamattu, että sielläkin - pakanudessa - missä tietenkään ei laista tiedetty - sielläkin omatunto tuomitsi, ilman lakia.
    '

Syyttävä omatunto tietysti on kaikilla ja laki ei sitä saa syytämättömäksi. Sillä pyhistä pyhimmässäkin ihmisessä on vilppiä jossain määrin.

Monissa kohdin me hairahdumme, muistuttaa apostolikin.

"VÄLIAIKAINEN" -käsitehän on aivan tuttu Raamatusta, kun laista puhutaan. Ja todella monessa kohdin siellä viitataan Mooseksen lain aikakauden päättyvän Kristukseen, tarkkaan ottaen Johannes Kastajaan.

Myöskin sangen vähäisestä merkityksestä tahi jopa merkityksettömyydestä uudestisyntyneiden kohdalla - sellaisesta Sana sanoo todelal paljon.
    Ilman Pyhän Hengen apua ei hengellisiä asioita oikeastaan voi ymmärtää, mutta kertoohan jo sekin jotain, kub Jeesus tuon tuostakin joutuu sanomaan lainnoudattajille: te käärmeen sikiöt. Ja Paavali joutuu toteamaan: huoraajat. (Viime mainittu selvääkin selvemmin Rm 7:3-4)

Lainausmerkit eli siteeraus, että mitäkö sse on?
    Lainausta, sanonta, tai sentapaista. Väliaikaisen lain kohdalla minun teksteisssäni se tarkoittaa, että on lainattu Raamatusta.

Lainnoudattaminen on pirullinen ansa. Siitä on mahdollista herätä, kun huomaa oman mahdottomuutensa. Ja mitä tulee 10 käskyyn, niin nehän on meille yksinkertaistettu alkuperäisestä ja nehän ovat vain jäävuoren huippuu. Siinä mielessä lailla ei ole loppua, että lainkohtia on löydettävissä enemmän kuin niitä löydetty on. Juutalaiset opettajat tarkemmin tietävän yksityiskohtaisemmin tuon heille annetun lain kokonaisuudessaan - jos hekään.