Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Se+on+sitten+Matti.
Kun+kerran+suomennetaan+niin+tehdään+se+kunnolla.+8-)
Ja+nimi+tarkoittaa+Jumalan+antamaa+lahjaa.+Se+on+selvästi+kiitollisen+ja+rakastavan+vanhemman+valitsema+nimi.
10.10.2016 10:56
Kun+itse+asia+on+ihmisen+kuvittelukyvylle+oikeastaan+mahdoton,+myös+täysin+toimivien+lauseiden+tuottaminen+on+hankalaa.
Esimerkiksi,+eihän+aika+voi+alkaa.+Alkaminen+on+sitä,+että+ensin+on+aika,+kun+jotakin+ei+ole+ja+sitten+jostakin+ajankohdasta+alkaen+tuo+jokin+on+olemassa.
Aika+itse+ei+ole+ajassa.+Kun+tätä+avaruus-aika-universumia+tarkastellaan+kokonaisuutena,+sen+oleminen+on+eri+luonteista+kuin+meille+tuttu+urkuharmonien,+sinitiaisten+ja+kaurapuuron+oleminen.
Moraalin+ja+sinfonian+olemisetkin+voimme+joten+kuten+tajuta,+mutta+universumin+tai+ajan+oleminen+on+vielä+eri+kertaluokan+vaikeaa+tajuta.
10.10.2016 10:20
Ai+että+kvanttikenttäteoria+on+sidottu+ajatukseen,+että+universumi+on+sama+kuin+avaruus?+Varmaankin+ajattelet,+että+se+oli+viisaasti+kirjoitettu.
Nyt+minä+en+jaksa+enempää.+Tässä+ei+ole+mitään+järkeä.+Eiköhän+luettavaa+ole+tullut+tuotetuksi+riittävä+määrä+aiheesta+kiinnostuneille.
Mitä+tulee+rajattomuuksiin+ja+äärettömyyksiin,+ihan+hyviä+artikkeleita+löytyy+hakutermillä+"finite+but+boundless".
10.10.2016 10:14
Alex,
jankutan+samaa+asiaa+siksi,+että+elätän+toivoa+sinun+silmiesi+aukenemisesta+todellisuuden+suuruudelle.+Ehkä+joudun+luovuttamaan.
Kvanttikenttäteorian+mukaan+ei+ole+olemassa+avaruutta+ilman+materiaa.+Revi+siitä.+Olet+pihalla+kuin+tuulimittari+ja+pöyhkeä+kuin+riikinkukko.
Universumi+on+kuin+Jumala.+Älä+kuvittele+ymmärtäväsi+sitä,+jos+haluat+pysyä+totuudessa.+Nöyryydelle+mysteerin+edessä+ei+ole+yhtään+rehellistä+vaihtoehtoa.
08.10.2016 08:41
Ainoa+syy+siihen,+että+universumin+miettiminen+ei+mene+sinulla+"yli+hilseen"+on+se,+että+et+ole+tajunnut,+miten+kaistapäisen+monimutkainen+se+on.
Tähän+viisas+lainaus,+J.B.S.+Haldane:+"Now+my+own+suspicion+is+that+the+Universe+is+not+only+queerer+than+we+suppose,+but+queerer+than+we+can+suppose."
Hän+oli+oikeassa.+Todellisuus+ei+ylitä+vain+meidän+kuvitelmiamme,+vaan+myös+sen,+mitä+me+ikinä+pystymme+kuvittelemaan.
Onko+kaikkeus+tai+"avaruus"+ääretön+vai+äärellinen,+se+on+vain+pienen+ihmisen+pöhköä+tuumailua,+joka+ei+oikeasti+saa+mitään+otetta+siitä,+miten+asiat+oikeasti+ovat.+Kaikki+keksimäsi+vaihtoehtoiset+vastaukset+ovat+aivan+väärässä+dimensiossa.
Usko+pois,+että+me+olemme+molemmat+aivan+pihalla+todellisuuden+rakenteesta,+niin+suurissa+kuin+pienissäkin+mittakaavoissa.
07.10.2016 12:15
Ahtisaari+ei+saanut+Nobeliaan+huumepolitiikan+asiantuntijuudesta.
Jokaisella+on+vahvat+ja+heikot+osaamisalueensa.
06.10.2016 09:45
Ongelma+näissä+avaruuksien+ja+universumien+miettimisissä+on+se,+että+ihminen+ei+tavoita+kuvittelullaan+edes+sitä+todellisuutta,+josta+jo+on+varmaa+tietoa.
Ajattomuus+ja+muut+ulottuvuudet+menevät+yli+niinsanotun+hilseen+ihan+jokaisella+ihmisellä.+Ainoa+tapa+päästä+niihin+käsiksi+on+matematiikka.
Sekin+on+valitettavasti+moniselitteistä,+että+sanoo+"se,+missä+ihan+kaikki+on".+Ja+syynä+on+tuo+verbi+"on".+Me+tavoitamme+kuvittelullamme+vain+sellaisen+olemisen,+joka+on+täsä+tilassa+ja+ajassa.+Mutta+on+aivan+ilmeistä,+että+se+ei+ole+kaikki.
Suosittelen+edelleen+huomattavaa+nöyryyttä+näistä+asioista+puhuttaessa.
06.10.2016 09:42
Tuo+sekopäinen+väistely+ja+vatkaaminen+puhuu+omaa+kieltään,+vaikka+kuinka+muuta+väittäisit.
Yksinkertaiseen+kysymykseen+voi+kyllä+vastata+selvästi+ja+yksinkertaisesti.
Ludwig+Wittgenstein+tarkensi+tämän+paremmin+Tractatuksen+alkutiivistelmässään:
"Was+sich+überhaupt+sagen+lässt,+lässt+sich+klar+sagen;+und+wovon+man+nicht+reden+kann,+darüber+muss+man+schweigen."
eli+suomentaen:
"Se,+mikä+ylipäänsä+on+sanottavissa,+voidaan+sanoa+selvästi;+ja+siitä+mistä+ei+voi+puhua,+on+vaiettava."
04.10.2016 15:44
«Pelkääkö+ateisti+että+uskovaisten+puheessa+onkin+järkeä+-+joskus+tuntuu+siltä+kun+näitä+juttuja+lukee...»
Ehkä+joku+sellainenkin+ateisti+on+olemassa.+Ihmisiä+on+aika+paljon.
Minä+en+tuollaista+pelkää+tippaakaan.+Jos+jonkun+jutuissa+on+järkeä,+suhtaudun+niihin+niiden+ansaitsemalla+tavalla+aivan+riippumatta,+onko+tuo+joku+minkä+tahansa+uskontokunnan+mukainen+uskovainen,+ateisti+tai+agnostikko.
04.10.2016 15:38
Se,+että+Raamatulla+on+jokin+kokonaissanoma,+on+tietenkin+ennakkoasenne.+Ja+sinä+olet+opastanut+muita+lukemaan+Raamattua+ilman+ennakkoasennetta.+Tästä+vain+muistutin.
Minulle+on+käynyt+niin,+että+ilman+ennakkoasennetta+lukien+Raamattu+näyttäytyy+hyvin+heterogeenisena+kirjoituskokoelmana,+jolla+ei+ole+mitään+läpi+käyvää+kokonaissanomaa.+Eri+osat+ovat+niin+kaukana+toisistaan.
Ehkä+Uuden+testamentin+kohdalla+voidaan+nähdä+jokin+yhtenäisyys+hyväntahtoisesti+yrittämällä.
«Huomaatko+itse+kuinka+sinun+kommenteistasi+tulee+esiin+eräänlainen+ennakkoluuloisuus,+että+kaikki+uskovaiset+ovat+jonkun+lahkon+sääntöjä+noudattavia+tiukkapipoisia+jääräpäitä.»
En+huomaa.
Huomaatko,+miten+sinun+kommenteistasi+tulee+esiin+eräänlainen+usko+omaan+telepaattiseen+kykyyn+lukea+kirjoittajan+ajatuksia+ohi+ja+yli+sen,+mitä+on+kirjoitettu?
04.10.2016 15:35
«Tuo+että+uskonto+on+oopiumia+kansalle+(oli+kai+Lenin+joka+sen+sanoi)»
Melko+samantekevää,+mutta+kyseessä+oli+Karl+Marx.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx_ja_uskonto
04.10.2016 11:41
Tuohon+Matteuksen+evankeliumin+paikkaan+olen+kuullut+sanottavan+tämän+avartavan+kommentin:+"Siinäpä+kön+onkin+kuule+kato+kysmymys+niinkö+tästä+henkellisestä+Israelista!"
Ja+sitten+jos+kaupungin+myös+tulkitsee+"henkellisesti"+niin+aikataulua+voi+venyttää+yhtä+loputtomasti+kuin+topologiaan+erikoistuneen+matemaatikon+kahvikuppia,+joka+oli+hetkeä+aiemmin+munkkirinkilä.
04.10.2016 11:08
Eikö+ole+suoraa+todistusta?+On+toki.+Kaarlo+Soisalo+sen+kirjoitti+jo+vuonna+1950.
Ja+tuttu+kaveri+Kauko+Puottula+on+laittanut+sen+iloksemme+nettiin+luettavaksi.
http://kaukop.mbnet.fi/index2.html
04.10.2016 11:02
Laskeutumisalustaa+ei+tarvita.+Jeesus+käyttää+tuohivirsuja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristus_ja_Mataleena
Jeesuksen+paluuta+koskevia+laskelmia+ei+tavallisesti+ole+koskaan+pahemmin+sponsoroitu.+Yksittäiset+ihmiset+ovat+joutuneet+omalla+ajallaan+tutkimaan+tätä+tärkeää+kysymystä.+Ehkä+juuri+rahan+puutteen+vuoksi+on+tapahtunut+niin+monta+kiusallista+erehtymistä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Predictions_and_claims_for_the_Second_Coming_of_Christ
04.10.2016 10:54
Adventtiairut+kirjoitti:+«Kyllä+avaruudessa+on+elämää+ja+vieläpä+ihan+meidän+kaltaistamme:»
Tässä+kohdassa+paljastan+tyrmistyttävän+salaisuuden.+Minä+olen+avaruusolento.
Mutta+niin+olet+sinäkin.
Ei+ole+mitään+mieltä+käsitteessä+"avaruus",+josta+on+leikattu+irti+erään+piskuisen+ja+huimasti+monin+koukeroin+kieppuvan+planeetan+paikka+irti.
8-D
04.10.2016 10:44
Pitää+oikein+vasiten+kiittää+Alexia+asiassa+pysyvästä+vastauksesta.+Näitä+on+mukava+lukea.
Käytät+muuten+edelleen+sanaa+"avaruus"+eri+merkitykessä+kuin+fyysikot.+Mutta+tuosta+käy+ilmi+aika+hyvin+se,+mitä+tarkoitat+ja+sitten+onkin+jo+helpompaa+pysyä+kärryillä.
Voisiko+sen+muotoilla+vaikkapa+"kaikkien+universumien+muodostama+kokonaisuus"?+Se+kattaisi+niin+ajat+kuin+ajattomuudetkin+ja+samaten+kaikkien+mahdollisten+jumalolentojen+olemisen+muodot+ja+asuinsijat.
04.10.2016 10:42
No+niin.+Marsissa+eläminen+olisi+hankalaa+ja+bushmanni+sitä+ja+bushmanni+tätä.
Mutta+mitä+mieltä+olet+itse+kysymyksestä?+Onko+sillä,+että+ihminen+joskus+mahdollisesti+laajentaa+asuinpiiriään+tämän+planeetan+ulkopuolelle,+jotakin+vaikutuksia+teologiaan?
Niin+kovasti+odotin+tämän+avauksen+nähtyäni,+että+joku+vastaisi+oikeasti.
Jos+minä+olisin+uskovainen,+vastaisin,+että+avaruuden+asuttaminen+ei+vaikuta+teologiaani+millään+tavalla,+koska+joka+tapauksessa+Jumala+ja+kaikkeus+on+ääretön+mysteeri,+jonka+edessä+minun+on+pakko+nöyrästi+myöntää+tietämiseni+vähäisyys.
Ei+se+niin+vaikeaa+ole.
04.10.2016 10:37
Jos+siellä+Pohjanlahden+takana+on+yhtä+komea+päivä+kuin+täällä,+kannattaa+ottaa+myös+annos+ulkoilmaa+putoilevien+värikkäiden+puun+lehtien+keskellä.
Oravat+vievät+talvievästä+piiloihinsa+ja+muuttolinnut+organisoivat+pitkää+matkaansa.+
Eilen+täällä+muuten+pyöri+merikotkapariskunta+aivan+tämän+paikan+yläpuolella.+Se+näytti+siltä+kuin+kaksi+eteisen+käytävämattoa+olisi+poikittain+edeten+liihotellut+isoa+ympyrää.+Siinä+luultavasti+oli+erinomainen+nouseva+spiraalimainen+ilmavirtaus.
Ja+siinä+syysilmaa+hengitellessä+voi+vaikka+itsekseen+rallatella+"vi+kan+spela+fiolioliolej"+tai+muuta+kulloiseenkin+maakuntaan+ja+musiikkimakuun+passelia.+Ja+vastaantulijoille+voi+hymyillä+iloisesti,+ihan+vain+siitä+riemusta,+että+saa+hetken+elää+ja+jakaa+olemisensa+toisen+tuntevan+ja+tietoisen+olennon+kanssa.
Se+on+parasta+lääkettä+kaikelle+pakkomielteiselle+takertumiselle.+Ja+tässä+puhun+ihan+omasta+kokemuksesta.
04.10.2016 10:17
Poliittisesti+epäkorrekti+todellisuus+on+se,+että+on+olemassa+myös+huumeiden+käyttäjiä,+jotka+pitävät+käyttönsä+kohtuullisena+eikä+käyttö+haittaa+normaalia+elämää.
Tuollaisia+tapauksia+löytyy+niin+kannabiksen+kuin+joidenkin+kovempienkin+aineiden+käyttäjistä.
On+hyvin+vaikea+ennustaa,+kenellä+on+kyky+pysyä+kohtuudessa+ja+kenellä+alkaa+heti+liukas+hallitsematon+alamäki.
Lukuunottamatta+aika+vähäistä+alkoholijuomien+nauttimista,+minä+en+kuitenkaan+käytä+huumeita+enkä+suosittele+niiden+kokeilua+kenellekään.+Samaan+rentoutumiseen+ja+oivallukseen+on+terveempiä+ja+riskittömämpiä+reittejä.+Laajasti+tarkoittaen+niitä+voisi+sanoa+meditaatioiksi.
Tänään+aion+meditoida+ainakin+niin,+että+lähden+kävelylenkille+rantapolun+kautta+kirjastoon+ja+apteekkiin.+On+aivan+huumaavan+upea+syksyinen+päivä.
04.10.2016 10:07
Voi+hyvä+tavaton+sinun+onnetonta+selvänäköisyyden+kuvitelmaasi.
Mistä+ihmeestä+sinä+keksit+noita+juttujasi+siitä,+mitä+toiset+kirjoittajat+olettavat?
Ja+mikä+sinua+estää+vastaamasta+selviin+ja+suoriin+kysymyksiin?
Voit+mainiosti+vastata+omana+itsenäsi+ja+varmuuden+vuoksi+vielä+kertoa,+että+vastauksesi+ei+edusta+kaikkia+uskovia,+vaan+pelkästään+sinua.+Vaikka+kyllä+suurin+osa+meistä+varmasti+ymmärtää+sen+sanomattakin.
04.10.2016 09:56
136 / 267