Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jos+Argentiinaan+tipahtaneilla+meteoreilla+olisi+jotakin+yhteyttä+Sodoman+ja+Gomorran+historiallisuuteen,+on+kohtuullista+kysyä,+missä+noiden+kaupunkien+jäännökset+sitten+ovat.+Sieltä+pitäisi+löytyä+silloin+jälkiä+meteorin+putoamisesta+eli+muuttumisesta+meteoriitiksi.+Näitä+jälkiä+olisivat+itse+meteoriitit+ja+tyypillinen+törmäyksen+aiheuttama+maaston+muoto.+Eipä+taida+löytyä.+Noita+kaupunkeja+kun+ei+oikein+luontevasti+voi+sijoittaa+ainakaan+Argentiinaan…
Minun+nuoruudessani+aika+moni+arveli+Kuolleen+meren+syntyneen+siitä,+kun+Sodomaan+ja+Gomorraan+ropisi+tulta+ja+tulikiveä.
Kuolleen+meren+geologinen+tutkimus+on+kuitenkin+vienyt+pohjan+tältä+ajatukselta.+Se+on+erkaantunut+Punaisesta+merestä+jokusen+miljoona+vuotta+sitten+ja+hurja+mineraalipitoisuus+johtuu+paikan+kuumuuden+aiheuttamasta+veden+haihtumisesta.+Sieltähän+ei+ole+lainkaan+laskujokea,+vaan+joesta+tullut+vesi+häipyy+taivaalle,+jättäen+mineraalit+jälkeensä.
Tuolla+uskomuksella+on+kuitenkin+pitkät+perinteet.+Käsittääkseni+homma+meneekin+niin+päin,+että+tarina+Sodomasta+ja+Gomorrasta+on+keksitty+selitykseksi+Kuolleen+meren+synnylle.
15.09.2016 10:27
Aiemmin+on+ollut+juttuja+siitä,+miten+ihmisen+lisääntymiseen+ei+välttämättä+tarvita+miestä.+Tästä+telaketjusarjan+feministit+ovat+repineet+riemua+ja+otsikoita.
Minä+kysynkin+näin:+Kun+mies+on+tarpeeton+ja+nyt+on+saatu+selville,+että+nainenkin+on+tarpeeton,+eikö+silloin+ihminen+ole+kokonaan+tarpeeton?
Tällä+yritän+vääntää+rautalankaa+siihen,+mihin+ihmisarvo+perustuu.+Arvo+on+olemassa+vain+siten,+että+joku+arvottaja+antaa+sen.+Jumaliin+vetoaminen+on+tässä+asiassa+tarpeetonta+ja+harhaanjohtavaa.
15.09.2016 10:15
lehmäkauppoja+kirjoitti+ateismin+suhteesta+pahantekoon+ja+mm+vasemmistolaisuudesta+ja+luonnonvarojen+tuhlauksesta.
Oikeasti+ateismin+yhdistäminen+moraalittomuuteen+on+täysin+vailla+pohjaa.+Vastaesimerkkejä+löytyy+vaikka+kuinka+paljon.
Maailmassa+tapahtuu+pahoja+asioita.+Joskus+tekijät+ovat+uskovaisia+ja+joskus+ateisteja.
Uskontoa+on+käytetty+paljon+perustelemaan+sellaisia+pahoja+tekoja,+jotka+olisivat+muuten+ihmiselle+luonnostaan+vastenmielisiä.+Siinä+suhteessa+uskonto+on+moraalittomampi+vaihtoehto+kuin+ateismi.
Sellainen+usko,+että+kohta+Jeesus+tulee+takaisin+ja+kaikki+laitetaan+taas+kuntoon,+ei+kannusta+kohtuullisuuteen+ja+kestävyyteen+luonnonvarojen+käytössä.+Päinvastoin,+täysin+kestämätöntä+luonnonvarojen+käyttöä+harjoittavien+yhtiöiden+johdossa+on+usein+pikaiseen+maailmanloppuun+uskovia+kristittyjä.
Vasemmistolaisuuden+ytimessä+on+heikossa+asemassa+olevien+oikeuksien+turvaaminen+ja+ihmisten+tasa-arvoisuus.+Pohjois-Korean+hallinto+on+tästä+ihanteesta+niin+kaukana+kuin+voi+olla.+Sen+suhde+vasemmistolaisuuteen+on+enintään+irvikuva.
15.09.2016 10:10
Minä+olen+lukenut+Raamatun+useita+kertoja+läpi+ja+nimenomaan+ilman+ennakkoasennetta.+Olen+myös+selvitellyt+eri+kirjoitusten+syntyhistoriaa+ja+taustoja.+Käsitykseni+eivät+perustu+arvailuun.
Uskallan+väittää,+että+tunnen+Raamatun+paremmin+kuin+keskiverto+luterilainen+pappi.
Juuri+siksi+minun+on+vaikea+hahmottaa,+mistä+olet+saanut+kertomasi+Raamatun+"kokonaissanoman",+jonka+ydin+on+oikeudenmukaisuudessa,+rakkaudessa+ja+siinä,+millä+edellytyksillä+voi+olla+kuolematon.+Aivan+kuin+olisit+lukenut+aivan+eri+kirjan.
Ehkä+tätä+juttua+ei+tämän+selvemmäksi+saa.+Joskus+vain+joutuu+luovuttamaan.
Kokeilen+kuitenkin+vielä+toistaa+edellisessä+viestissä+esittämäni+kysymyksen:
Onko+sinulla+uskonasioita+maailmankuvassasi?+Tarkoitan+sellaisia+uskomuksia,+joita+ei+voi+millään+todisteilla+ja+näytöillä+perustella,+mutta+uskot+vain+kun+olet+päättänyt+uskoa.
Toivon+todella,+että+et+vastaa+perinteisellä+neuvostoliittolaisella+kiusallisten+kysymysten+käsittelymenetelmällä.+Siinähän+vastaus+on+uuvuttavan+pitkä+ja+sekava+ja+aivan+eri+kysymykseen+kuin+mikä+esitettiin.
10.09.2016 16:39
Miksi+et+voisi+vastata+lapselle+hänen+esittämäänsä+kysymykseen?+Eihän+sinun+ole+pakko+vaihtaa+aihetta.
Vaikkapa+näin:+Luultavasti+satuttaisin,+jos+hyppäisin+puusta+kivikkoon+yli+kahden+metrin+korkeudelta.+Alastuloa+ahkerasti+harjoittelemalla+voisin+oppia+hyppäämään+ilman+satuttamista+korkeammaltakin.
Sama+juttu+tässä+kuvitellussa+tilanteessa,+että+joku+pakottaisi+sinua+tunnustamaan+toista+uskoa+välittömän+kuoleman+uhalla.+Se+on+moneen+kertaan+käsitelty+ja+varsin+yksimielisiäkin+olemme,+että+todellista+uskoa+ei+uhkailemalla+muuteta.
Mutta+kysymys+ei+ollutkaan+siitä,+vaan+siitä,+suostuisitko+sanomaan+vaaditut+lauseet+ja+mahdollisesti+osallistumaan+tuon+toisen+uskonnon+palvontamenoihin+säästääksesi+henkesi.+Siihen+et+ole+vastannut.
Minusta+tuo+kysymys+ei+ole+mitenkään+lapsellinen+tai+typerä.+En+käsitä,+miksi+et+vastaa.+Yksi+mahdollinen+vastaus+on+tietenkin+se,+että+en+tiedä.+Ja+se+saattaisi+ollakin+ainoa+rehellinen+ja+totuudenmukainen+vastaus.+Ihmiset+eivät+kovin+hyvin+osaa+ennustaa+reaktioitaan+ääriolosuhteisiin.
10.09.2016 11:51
Anteeksipyyntö+hyväksytty+ilman+huomautuksia.
Toivotan+sinulle+hyvää+matkaa+kohti+yhtenäisempää+maailmankuvaa.
10.09.2016 09:28
Eiköhän+se+ikiliikkuja+pyöri+aika+lailla+samaan+tapaan,+teki+niin+tai+näin.
Mutta+periaatteessa+on+mahdollista,+että+viesti+menisi+joskus+perille.+Periaatteessa.
09.09.2016 23:39
«-+Kiitos+kuulemasta,+ja+kysymästä+nimimerkki:+"vaarille."+Pitäkää+yhtä+hyvää+huolta+perset-neitsyydestänne+kuin+minä.»
Olen+vakuuttunut,+että+ehkä+sinua+lukuunottamatta+minun+seksuaalielämäni+yksityiskohdat+eivät+kiinnosta+ketään+tämän+palstan+lukijoista.+Sama+koskee+muidenkin+intiimejä+yksityisasioita.
Eiköhän+siirrytä+sellaiseen+käytäntöön,+että+annetaan+niiden+olla+mitä+ovat+ja+keskustellaan+vaikkapa+adventismista+ja+siihen+liittyvistä+asioista?
09.09.2016 19:14
Aloitit+sitten+uuden+tilityksen+heti,+kun+olit+päättänyt+edellisen.
Montako+vuosikymmentä+näitä+persejuttuja+on+odotettavissa?
09.09.2016 16:57
Saatat+myöhästellä+tapaamisista+tuolla+näkemyksellä.+Jos+sitten+selittelet+vedoten+siihen,+että+aikaa+ei+ole+olemassakaan,+se+ei+välttämättä+vähennä+sinua+turhaan+odottaneiden+harmia.
Oikeastihan+molemmat+lauseet:+"aika+on+olemassa"+ja+"aikaa+ei+ole+olemassa"+ovat+roskaa.+Aika+ei+voi+toimia+tavallisessa+lauseessa+subjektina+ollenkaan,+koska+se+on+osa+sitä+rakennetta,+johon+koko+lauserakenne+ja+koko+kieli+perustuu.
Tai+toisaalta,+ajan+käsite+on+olemassa.+Mutta+se+on+eri+asia,+vähän+samaan+tapaan+kuin+että+Joulupukin+käsite+on+olemassa,+vaikka+Joulupukkia+ei+olisikaan.
09.09.2016 16:55
Et+sinä+mitään+ulkopuolista+palkintoa+tai+rangaistusta+hölmöstä+moraalista+saa+tai+tarvitse.+Teoilla+on+seurauksensa+ja+se+riittää.
Kyllä+minäkin+voin+kuvitella+tilanteen,+jossa+en+puhuisi+totta.+Ja+se+olisi+kuitenkin+paras+vaihtoehto+siinä+tilanteessa.+Yritän+selviytyä+näistäkin+mahdollisuuksien+mukaan+valehtelun+lievällä+muodolla+eli+sillä,+että+en+kerro+kaikkea.
Löysitpä+sitten+sormen+heristelyä,+naiiviutta,+totuuden+torvisoittoa+ja+julistusta+minun+viestistäni.+Voi+hurja.+Ihminen+selvästikin+näkee,+mitä+uskoo.+Sillähän+uskomukset+pysyvät+pystyssä.
Ja+että+oikein+toivot+minun+joutuvan+vankileirille+Pohjois-Koreaan?+Melko+sankari+olet.+Tuskin+kuitenkaan+jaksat+tämän+toiveesi+toteuttamiseksi+tehdä+mitään.
Esittämässäsi+valehtelumoraalissa+ongelma+on+ennen+kaikkea+se,+että+teet+oman+elämäsi+vaikeasti+hallittavaksi+ja+tarpeettoman+monimutkaiseksi.+Itsehän+siitä+kärsit+ja+ehkä+joskus+huomaat,+että+yksinkertaiset+asiat+toimivat+usein+parhaiten.
09.09.2016 16:49
Aivan+huikeaa+etiikkaa+esität.+Valehtelun+ihannointia.
Aivan+erityisen+kummallista+on+se,+että+tämä+tapahtuu+kristinuskon+kontekstissa,+jossa+ainakin+periaatteessa+kannatetaan+totuuden+puhumista+ja+valehtelun+välttämistä.
Esittämäsi+kahden+vaihtoehdon+malli+ei+todellakaan+ole+kattava.
On+aivan+mahdollista+pysyä+totuudessa+ja+tehdä+parhaansa+hyvien+tavoitteiden+puolesta.+Tarkemmat+toimintatavat+löytyvät+kyllä,+kun+pitää+kiinni+näistä+arvoista+ja+lakkaa+hupsuttelemasta+uskontojen+kanssa.
09.09.2016 09:42
Se,+että+Jumala+on+mysteeri+ja+ihmisjärjen+ulottumattomissa,+ei+ole+enää+pelkästään+uskon+asia.
Fysiikan+tutkimus+on+päässyt+niin+pitkälle+sekä+kosmologiassa+että+aineen+olemuksen+selvittämisessä,+että+ihmisen+on+ollut+pakko+luopua+tavanomaisesta+rationaalisuudestaan+ja+ruveta+vain+käyttämään+(uskossa)+matemaattisia+malleja,+jotka+tuottavat+johdonmukaisesti+toteutuvia+koetulosten+ennusteita.
Se,+että+aika+on+jotakin+muuta+kuin+se,+mitä+me+arkisesti+kuvittelemme,+on+ihmisen+ajattelulle+mysteeri.+Kvanttimekaniikka+on+aivan+pähkähullua,+mutta+se+toimii.+Aineen+todellinen+rakenne+on+myös+mysteeri.
On+ollut+pakko+tunnustaa,+että+todellisuus+itse+on+ihmisen+luontaiselle+havainnolliselle+ajattelulle+tavoittamaton+ja+järjetön.+Se+on+mysteeri.
Sen+takia+on+paljon+helpompi+nyt+kuin+vaikkapa+120+vuotta+sitten+hyväksyä+sellainen+ajatus,+että+jos+ylipäänsä+jonkilainen+Jumala+tai+jumaluus+on+olemassa,+se+on+ilman+muuta+mysteeri+ja+sanallisten+kuvausten+ulottumattomisssa.
Jumalan+"järkeistäminen"+tai+oikeammin+banalisointi+on+todellakin+ollut+kristinuskolle+tuhon+tie.+Mutta+paluu+nöyryyteen+ja+mysteeriin+on+aina+tarjolla.
Yksi+tuollaisen+paluun+seuraus+olisi+se,+että+eri+uskontojen+väliset+kiistat+lientyisivät+aivan+olennaisesti.+Olisi+helppo+hyväksyä+se,+että+ne+kuvailevat+samaa+asiaa,+mutta+eri+sanoilla,+symboleilla+ja+myytellä.
Minusta+näyttää+siltä,+että+adventismi+on+tuossa+kehityksessä+viimeisten+joukossa+jos+ollenkaan.
08.09.2016 12:56
No+huhhuh.+Olipa+siinä+melkoinen+tekstispaghetti+taas.
Mutta+ei+siis+riitä,+että+sanoo.+Mitä+se+sitten+oikeasti+ja+käytännössä+tarkoittaa,+että+tuo+lause+"Jeesus+on+herra"+on+niinsanotusti+sydämessä?+Minulle+se+ei+ainakaan+nyt+tarkoita+yhtään+mitään,+vaan+on+pelkkää+sanahelinää.
Jostakin+syystä+nämä+sekopäistä+uskonnollista+tekstimassaa+tuottavat+kaverit+tekevät+usein+kirjoitusvirheitä+vierasperäisissä+sanoissa.+Miksi+kirjoitetaan+Agabe?+Eikö+sen+voisi+kirjoittaa+oikein+Agape?+Tai+vaikkapa+kreikaksi+Agapes+(Αγάπες).
Vähän+aikaa+sitten+tällä+palstalla+joku+kirjoitti,+että+William+Miller+oli+pabtisti.+Nähtävästi+sitten+Ellen+White+oli+Atvendisti.
Mutta+mitäpä+noista.+Kyllä+tällä+blaneetalle+mahtuu+hassujakin+tekstejä.
07.09.2016 11:52
Kuule+Alex,
Minusta+ihan+oikeasti+tuntuu,+että+sinä+et+osaa+kertoa,+mistä+Raamatussa+on+kysymys.+Etkä+osaa+vastata+siihen+kysymykseen,+mikä+on+se+olennainen+asia+sinun+kristinuskossasi,+jonka+perusteella+joko+pelastutaan+tai+sitten+ei.+Etkä+osaa+perustella+sitä,+miksi+pidät+Raamattua+erityisenä+Jumalan+ilmoituksena+ja+totuutena.
Joudut+pakenemaan+naurettavasti+siihen,+että+sanot+minua+ateistiksi+ja+väität,+että+sanon+"ei,+ei,+ei".
En+minä+ole+sellaista+sanonut.+Yritän+parhaani+mukaan+ymmärtää+juttujasi,+mutta+se+on+tosi+vaikeaa.
Ja+varmuuden+vuoksi+huitaiset+pikkukallevitsin+perään,+jotta+suuntaisit+naurun+minuun+poisi+itsestäsi.+Aika+noloa.+Ethän+sinä+edes+yritä.
Autan+vähän.+Onko+sinulla+uskonasioita+maailmankuvassasi?+Tarkoitan+sellaisia+uskomuksia,+joita+ei+voi+millään+todisteilla+ja+näytöillä+perustella,+mutta+uskot+vain+kun+olet+päättänyt+uskoa.
Aika+moni+uskovainen+myöntää+tämän+ja+jonkin+verran+pystyy+jäljittämäänkin,+mitä+nuo+uskonasiat+ovat.
Jos+myöntäisit+tosiasiat+uskosi+perusteista+ja+premisseistä,+olisi+paljon+helpompi+keskustella+ja+keskinäisen+ivan+kiusaus+vähenisi+huomattavasti.
07.09.2016 11:20
Niinpä+niin.
Mutta+kysymys+oli,+mitä+tekisit,+jos+kuolemalla+uhaten+sinua+pakotettaisiin+sanomaan+jonkin+toisen+uskonnon+tunnustus+ja+mahdollisesti+suorittamaan+tuon+toisen+uskonnon+palvontamenoja?
Se+tuli+jo+aiemmin+selväksi,+ettei+pakottamalla+voi+uskoasi+muuksi+muuttaa.
06.09.2016 17:29
Mitäkö+olisin+valmis+tekemään+läheiseni+puolesta?
Olen+huomannut,+että+omat+lapset+ja+lapsenlapset+ovat+kaikkein+voimakkaimman+suojeluvaiston+kohteena.+Jos+joku+yrittää+vahingoittaa+heitä,+huomaan+jostain+sieluni+syvyyksistä+nousevan+hurjan+soturin,+joka+on+aivan+erilainen+kuin+persoonallisuuteni+muutoin.
Myös+puolison+loukkaaminen+laukaisee+esiin+erittäin+pelottoman+ja+rajun+hahmon.
Nämä+ovat+ilmeisesti+ihmisen+synnynnäisiä+taipumuksia.+Omista+pidetään+huolta+tarvittaessa+äärimmäisilläkin+keinoilla.
En+osaa+rinnastaa+ystävyyttä+tai+perheenjäsenyyttä+siihen,+minkälaisia+sanoja+sanon+jostakin+Jumalasta+tai+vapahtajasta.+Sanat+ovat+sanoja.+Ja+kumarrukset+ovat+kumarruksia,+jos+kohta+myös+pyllistyksiä+samalla.
Itse+asiassa+kaikenlainen+turhan+kärsimyksen+tuottaminen+kenelle+tahansa+loukkaa+sitä,+mitä+pidän+lähinnä+jumalallisena+asiana.+Sellaisen+jumaluuden+puolustaminen+ilmenee+heikossa+asemassa+olevien+puolustamisena+yleensä.
06.09.2016 16:35
Jari,
en+minä+sinua+homoseksuaaliksi+sanonut.
Kerroin+vain+sen+kaikkien+tämän+palstan+pidempiaikaisten+lukijoiden+tietämän+faktan,+että+sinulla+on+pakottava+tarve+aina+vain+uudestaan+raportoida+persreikäsi+neitsyydestä+ja+muutenkin+aina+vain+uudelleen+vakuutella,+että+et+ole+homo,+vaikka+asia+ei+kiinnosta+ketään+tippaakaan.
Lisäksi+olemme+huomanneet,+että+käännät+aiheen+kuin+aiheen+koskemaan+omaa+henkilöhistoriaasi+ja+traumojasi.+Vaikutat+erittäin+itsekeskeiseltä.
06.09.2016 16:27
Jari+kirjoittaa+aina+ja+iankaikkisesti+omaa+henkilöhistoriaansa,+riippumatta+keskustelun+aiheesta.
Veikkaan,+että+hän+jonkin+ajan+kuluttua+ottaa+tarkasteluun+oman+persläpensä,+jonka+ominaisuuksia+hän+on+valottanut+jo+lukemattomia+kertoja+eikä+ole+lopettanut+sitä+toistuvista+lupauksista+huolimatta.
06.09.2016 13:04
Oletko+sitä+mieltä,+että+ihminen+välttää+kadotuksen+ja+pääsee+taivaan+iloon,+kun+lausuu+sanat:+"Jeesus+Kristus+on+Herra"?
Vai+pitääkö+olla+jotain+muutakin?
06.09.2016 12:56
142 / 267