Tällä foorumilla on keskusteltu mm. adventtikirkon opinkohdista. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten nämä opinkohdat vaikuttavat elämääsi adventistina? Palstaa seuraa entisiä adventisteja, konservatiivisempia adventisteja ja liberaalimpeja adventisteja. Lisäksi varmaan muitakin.
Tuovatko opinkohdat turvaa uskoosi? Riittääkö sinulle kun elät vain niiden mukaan? Vai onko niillä juurikaan merkitystä elämässäsi? Koetko tarpeen noudattaa niiden ohjeita absoluuttisina ohjeina vai edustavatko ne sinulle enemmänkin adventtikirkon ulkopuolisille takoitettua yhteenvetoa siitä, mitä haluamme heidän tietävän uskostamme ihanteellisimmillaan?
Aiheuttaako opinkohdat sinulle jonkinlaista ahdistusta? Entä kun et kykenekään elämään näiden kirkon asettamien ihanteiden mukaisesti, niin aiheuttaako se sinulle tunnontuskia?
Entäpä se rauha, jonka Jeesus nimessään lupaa, liittyykö se rauha opinkohtiin mitenkään? Elätkö opinkohtien ohjeiden mukaan velvollisuudentunnosta vai koetko, että saat ilolla elää Jumalan tahdon mukaista elämää kun seuraat niiden oppeja?
Tuleeko mieleesi jotakin muuta, mitä haluaisit mainita opinkohdistamme?
Toivoisin, että myöskin ne adventistit vastaisivat, jotka eivät koe opinkohtia niin tärkeinä. Toivoisin myös, että muut eivät sitten niin monille adventisteille tyypilliseen tapaansa lähtisi todistelemaan tässä ketjussa opinkohtia vaan keskittyisivät aloituksen tekijän kysymyksiin. Tämä on tärkeä aihealue ja olennainen osa adventismia. Pyydän myös, että et tuomitsisi niitä, jotka eivät ajattele samalla tavalla kuin sinä. Näinhän se Paavali opettaa. Toivon sivistynyttä keskustelua.
Mitä opinkohtamme merkitsevät sinulle adventistina
33
68
Vastaukset 33
- Esa_S
Vaikka opinkohdilla onkin tärkeä asema adventtikirkon opetuksessa, minulle opinkohdat eivät kuitenkaan ole pääasiassa uskonelämässäni. Kyllä minä haen ohjeita uskonelämääni ennemminkin suoraan Raamatusta. Mutta en voi kieltää niiden vaikutusta elämääni, adventisti kun olen. Minulle on tärkeintä henkilökohtainen suhde Jumalaan ja Vapahtajaan. Sitä ei saa opinkohtia tihrustamalla.
Adventistiperheen lapsena opinkohtien mukainen elämä oli minulle lähinnä automaatio, jonka oli saanut "äidinmaidossa". Mutta sitten kun tulin ekan kerran uskoon, niin tulihan siitä ahdistusta kun ei pystynyt elämään opinkohtien mukaista ihanne adventistin elämää. Tähän kauteen liittyi myös lähes pakonomainen tarve itsensä kehittämiseen tai parantamiseen Jeesuksen kaltaisuuteen. Se aiheutti myös jossakin vaiheessa ahdistusta. Minulla oli myös pelkoja liittyen vääriin opetuksiin, jotka joku oli keksinyt viimeisestä tuomiosta ja niitä vääriä opetuksia kertoi sitten yksi jos toinenkin seurakuntalainen.
Kun tulin myöhemmin herätykseen pidemmän maallisen ajanjakson jälkeen, sain tutkia opinkohtia uudenlaisella ajatuksella. Enää ne eivät aiheuta minulle ahdistusta. En pidä niitä pakollisina määräyksinä vaan ohjenuorana. Tällainen ajatus ei mitätöi sitä tosiasiaa, että opinkohtien joukosta löytyy myös pelastuksen kannalta pakollisia asioita. Ne löytyvät myös Raamatusta. Mielenkiintoista kyllä, Raamattu on opinkohtiakin pikkutarkempi opetuksessaan. Sieltä löytyy paljon viisautta liittyen jokapäiväiseen elämäänkin mm talonrakennukseen, työturvallisuuteen, laivanrakennukseen, ruokavalioon, terveyteen yms.
Tuo herätys toi mukanaan muutakin uudistumista. Enää en yritä kehittyä paremmaksi ja paremmaksi kristityksi, sillä ihminen ei voi muuttaa itseään eikä luonnettaan. Vain Jumala voi muuttaa minua. Minun on vain antauduttava Jumalalle täydellisesti, jotta hän voi tehdä minussa työtään. Tälläinen ajattelumallin muutos on tuonut minulle rauhaa sydämeeni. Jos jollakin tulee opinkohtien seuraamisesta ahdistusta, haluan sanoa sinulle, että kun etualalla ei ole pakonomainen opinkohtien noudattaminen vaan hyvä suhde Vapahtajaan, ei opinkohdista tule taakka.
Mukana on toki joku opinkohta, jota en edes väitä ymmärtäväni mutta oletan, että Pyhä Henki opettaa minulle asioita elämäni varrella, jos se on tarpeen. Tässäkin asiassa olen oppinut olemaan lempeä itseäni kohtaan.
Opinkohdat itsessään eivät tuo minulle turvaa tai rauhaa mutta oppien ymmärtäminen voi sitä tuoda. Minusta adventtikirkon opinkohtia on liian monta ja ne ovat mielestäni aivan liian kaikenkattavia. Noin monen opinkohdan sijaan voisi ihan hyvin olla vaikka ohjekirjanen niille, jotka haluavat tutkia adventtikirkon käsityksiä Raamatusta.
Alkuperäisessä adventismissa oli hyviä ajatuksia opinkohdista ja niiden määrästä, kuten olemme keskustelleet viimeaikoina yhden tutun kanssa. Olen myös sitä mieltä, että yksikään seurakunta ei saisi lyödä lukkoon opinkohtiaan vaan seurakunnan pitäisi jatkuvasti tutkia Raamattua ja olla avoimena Pyhän Hengen opetukselle sekä tarvittaessa olla myös valmiina muuttamaan käsityksiään Raamatusta. Ellen ja James Whiteltä löytyy myös näiden suuntaisia ajatuksia. - eivoiymmärtäätällaista
Koko kysymyksenasettelusi on kummallinen.
"Riittääkö sinulle kun elät vain niiden mukaan?"
Miten tuo kysymys liittyy vaikka opinkohtaan, joka sanoo, että on olemassa Kolminaisuus: Isä, Poika ja Pyhä Henki?
Eivät kaikki opinkohdat ole kuvauksia ihmisen elämäntavoista.- vaieivoi
Jos yksi kysymyksistä ei sovi sinulle, ehkä se on tarkoitettu jollekin muulle...
- Iivanainen
Ehkä siten, että jos ei elä VAIN niiden mukaan, ei ole pakko esimerkiksi uskoa kolminaisuuteen. Tai jos ei elä vain niiden mukaan, voi löytää Raamatusta enemmänkin uusia itse tärkeiksi kokemiaan opetuksia opinkohtien lisäksi. Jos elää vain opinkohtien vuoksi, ei elä todellista Raamatunmukaista uskoa
eivoiymmärtäätällaista kirjoitti: «Eivät kaikki opinkohdat ole kuvauksia ihmisen elämäntavoista.»
Tämä on terävä huomio.
Aivan erityisesti nousee esiin kysymys, mitä vaikutusta on ihmisen käytännön elämään opinkohdalla numero 24: "Kristuksen palvelus taivaallisessa pyhäkössä".
https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-palvelus
Jonkin verran se varmaankin lisää yleistä ahdistuneisuutta, mutta muuten koko oppi on niin jalat irti maasta kuin olla voi.- heikuneikun
v.aari kirjoitti:
eivoiymmärtäätällaista kirjoitti: «Eivät kaikki opinkohdat ole kuvauksia ihmisen elämäntavoista.»
Tämä on terävä huomio.
Aivan erityisesti nousee esiin kysymys, mitä vaikutusta on ihmisen käytännön elämään opinkohdalla numero 24: "Kristuksen palvelus taivaallisessa pyhäkössä".
https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-palvelus
Jonkin verran se varmaankin lisää yleistä ahdistuneisuutta, mutta muuten koko oppi on niin jalat irti maasta kuin olla voi.Höpsis. Kohta 24 liittyy oleellisesti ihmisen Jumala-suhteeseen.
heikuneikun kirjoitti:
Höpsis. Kohta 24 liittyy oleellisesti ihmisen Jumala-suhteeseen.
Millä tavalla se vaikuttaa ihmisen käytännön elämään?
- melkein_entinen_ade
Minulle opinkohdat olivat suuri adventismin ahdistuksen paikka. Oikeastaan ei itse opinkohdat vaan se, miten monet adventistit tulkitsevat niitä ja miten he elävät niitä todeksi. Mutta ei ole enää, sillä en nykyään huomioi puoltakaan niistä ja liikun myös muissakin piireissä kuin vain adventtikirkon piireissä. Jos adventistit eläisivät opinkohtiensa mukaisesti, olisi elo adventistien keskellä helpompaa ja mukavampaa. Sen sijaan, ja tälläkin palstalla on se nähty, turhan moni ei ole sisäistänyt sitä rakkauden sanomaa, joka niihin sisältyy. Käyn kyllä adventtikirkossa mutta käyn myös muiden kirkkojen jumalanpalveluksissa. Tutustuminen muiden kirkkojen teologiaan on avannut silmäni sille, että Raamattua voi todellakin tulkita monella tavalla. Koetelkaamme Jumalan sanaa vastaan kaikki ja pitäkäämme se, mikä hyvää on ja hyljätkäämme se, mikä ei ole.
- heikuneikun
ai että babylonin huoruus huokuttaa sinua pois adventtikirkosta ... voivoi.
- melkein_entinen_ade
heikuneikun kirjoitti:
ai että babylonin huoruus huokuttaa sinua pois adventtikirkosta ... voivoi.
Kyllä, juuri niin sinun näkökannastasi ajateltuna. Olethan adventisti henkeen ja vereen. Mutta sitten on taas sekin näkökanta, että adventtikirkon tärkein kirjallinen tuottaja ja sinunkin mielestäsi merkittävä, koska uskot adventistina profetian henkeen ja sen virheettömyyteen, onhan se oikein opinkohtanakin mainittu, on sanonut, että pelastettuja löytyy muistakin kirkoista kuin adventtikirkosta. Lisäksi adventtikirkon ilmestyskirjan tulkinnoissa puhutaan babylonista ihan jonain muuna kuin kirkkokuntina, joita ihan ilmeisestikin pidät tässä babylonin huorina.
Kun taas opinkohtia on pidetty kirkon teologien puolelta lähinnä ohjenuorana eikä pelastuksen ehtona, ihmettelen hieman kantaasi. Ehkä sinun kannattaisi tutustua omaan kirkkoosi paremmin, ennen kuin kirjoittelet tuommoisia kommentteja.
Sitten on niitäkin, jotka pitävät kaikkia kirkkokuntia babylonina, joista Jumala haluaa kutsua pois omiaan aitoon henkilökohtaiseen suhteeseen kanssaan. Minä kuulun näihin viimeksi mainittuihin näihin huoraajiin.
Hei-
Tunnen Adventtikirkon teologian perusteet hyvin mielestäni.
Minua jäi aikoinaan vaivaamaan kaksi asiaa;
- Kolminaisuuden käsitystä ei yksikään pappi maan osannut opettaa.
> Minun piti se sitten selittää itse, mutta se oli minulle kristunuskon vaikein kysymys;
Täällä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1
Toinen asia oli, että kysymyksessä lopun ajan seurakunnasta, pitäisi minusta käyttää sellaista sanamuotoa, jossa käy ilmi että Adventtikirkko on osa lopun ajan "seurakuntaa/ jäännöstä." tms. Adventtikirkko täyttää lopun ajan seurakunnalle asetetut vaatimukset, ja on mielestäni ymmärtänyt monia asioita, mitä muu kristikunta ei ole ymmärtänyt. _Mutta vilpittömän uskonsa vuoksi Herrassa uudesti syntyneitä on erilaisissa piireissä yksilöinä, jotka ovat minusta kaikki sitten yhdessä tätä lopun ajan seurakuntaa, ja jäännöstä eli Jumalalle erotettuja.
Eli siis sananmuodot "ainoasta oikeasta" aina kalskahtaa ikävältä. Se onkin ainoa kohta missä olen koskaan törmännyt sellaiseen ilmaisuun adventtiliikkeessä missä kalskahtaisi "ainoan oikean" ilmaisu.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- vanhempi_adventisti
Minä en myöskään ole tyytyväinen adventtikirkon selitelmään kolminaisuudesta. Kaikki muut opinkohdat on enemmän tai vähemmän teologisesti perusteltuja mutta tämä on höttöä täynnä. Minä taaa päädyin siihen, että kun adventtikirkko ei osaa selittää kolmiyhteyttä uskottavasti, niin sitten siinä on oltava jotakin vikaa. Siksi tutustuin aiheeseen perusteellisesti käyttäen apuna kaikkia mahdollisia käsiin saamiani teologisia tutkielmia. Erityisesti tutustuin alkutekstien selityksiin ja päädyin siihen, että en voi uskoa kolminaisuus-oppiin.
Muutoin kyllä saan opinkohdistamme sen avun, mitä niistä uskomiseeni tarvitsen. Jos jokin asia ei uppoa, niin sitten on tutkittava lisää. - pyhpyhjapyh
vanhempi_adventisti kirjoitti:
Minä en myöskään ole tyytyväinen adventtikirkon selitelmään kolminaisuudesta. Kaikki muut opinkohdat on enemmän tai vähemmän teologisesti perusteltuja mutta tämä on höttöä täynnä. Minä taaa päädyin siihen, että kun adventtikirkko ei osaa selittää kolmiyhteyttä uskottavasti, niin sitten siinä on oltava jotakin vikaa. Siksi tutustuin aiheeseen perusteellisesti käyttäen apuna kaikkia mahdollisia käsiin saamiani teologisia tutkielmia. Erityisesti tutustuin alkutekstien selityksiin ja päädyin siihen, että en voi uskoa kolminaisuus-oppiin.
Muutoin kyllä saan opinkohdistamme sen avun, mitä niistä uskomiseeni tarvitsen. Jos jokin asia ei uppoa, niin sitten on tutkittava lisää.Opinkohdassa ei ole mitään vikaa. Vika on tasan sinussa. Olet hylännyt Jeesuksen.
vanhempi_adventisti kirjoitti:
Muutoin kyllä saan opinkohdistamme sen avun, mitä niistä uskomiseeni tarvitsen. Jos jokin asia ei uppoa, niin sitten on tutkittava lisää.Adventtikirkko ei ole teologiassaan minun mielestäni opettanut lainkaan koko kolminaisuuden kokonaisuutta.
Ei ole sellaista tarvettakaan enempään- minun sanani koskivat 28- opionkohtaa.
En muuta tarkoittanut.
Vilkaisin pikalukien äsken mitä 28- sisältää, ja minusta sisältö on riittävä ja tarpeellinen.
Minun selitykseni koski koko ongelmaa kolminaisuudesta; eli onko kolminaisuus viisaasti olemassa, vai pitäisikö olla joku muu tulkinta jumaluudesta.
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- vanhempi_adventisti
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Opinkohdassa ei ole mitään vikaa. Vika on tasan sinussa. Olet hylännyt Jeesuksen.
Kiitos. Tätähän sinulta juuri odotinkin.
- ei.voi.muuta.todeta
SPA=SekoPäiset Adventistit
Ellen G Whitesta voisi lyhyesti mainita asiayhteydessä että hän oli tuottelias kirjailija myös, ja erinomainen Raamatun opettaja. Hän palveli aikansa seurakunnan käytännön tarpeita; 1 Kor 12:10, Apt 21:9 tapaan.
- Eli tämäkin näkökulma lyhyesti.
Olen kaikki EGW kirjat mitä Suomessa on hamassa ajassa julkaistu hankkinut.
Kuulutin puuttuvia lehti-ilmoituksellakin joskus, ja sain kaikki kasaan-pölyisiltä ullakoilta löytyi viimeiset 1940 luvulla painetut lehti-ilmoittelullani.
Ellen G W osasi opettaa taatusti mitä on pyhät erotuksena maailman babyloniin.
- Mutta ihmiset eivät usein näe näkökulmaa kun puhutaan "profeetasta" -odottavat jotakin mullistavaa uutta, ja eivät osaa erottaa hengellisen kirjailijan lahjaa, Raamatun opettajan lahjaa, ja profetian lahjaa toisistaan. Käsitän siis itse 1 Kor 12:10, ja Apt 21:9 missiossa asian hyvin. Ellen GW otti kantaa myös päivän tapahtumiin.
EGW on äärettömän mainiota luettavaa, mutta tänään on huomioitava että 1827-1915 eli oman aikansa evankeliumin välineiden ja -tiedon ehdoilla.
Hänen terminologia on yksilöllinen ja tilannekohtainen, kieli on vanhentunut, -eli pitää osasta soveltaa, ja tässä pitää olla Raamatun tuntemusta, aivan samoin kuin henkien erottamisessa pitää tuntea Raamattu hyvin, -ymmärtää Raamattu hyvin.
- Eli jokaisen tavallisen porkkananviljelijän luettavaa pystymettästä yhtäkkiä ei kaikki ole, että olisi ymmärrettävissä oikealla tavalla.
Tunnen itse kirkon perusteologian mielestäni hyvin,- aika harva rivipenkkiläinen osaa selittää esim. 2300 aikajakson- se on niin iso profetia. Moni tähän kompastuukin uskossaankin hienoihin isoihin teologioihin ja yksilöllisene terminologiaan.
Isot teologiat vaativat pohjatietoa useistakin teologiakokonaisuuksista ensin että tulisivat ymmärretyksi. Siltikin porkkanan viljelijältä, tai tavalliselta taatelin tallaajalta menee kuukausia että esim. 2300 selviäsi ja kirkastuisi.
Kirjoitin 2300 teologiasta useita kirjoituksia, ja ehkä aikanaan tiivistän ne niin että 3 riittää; ja siltikään ei ole aivan kaikki minullakaan kirjoituksissani koskien 2300; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10 -On niin iso pala jumaluusoppia.
Ymmärrän että täällä joku kyselee aloitusviestissä, henkilö joka voi viedä aloitteita päätettäväksi.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
ingen pappi
Kurpan torpan sepän pojanpojanpojanpoika- hämmästelijänä
Ellen White on kyllä kirjoittanut paljon ja hänellä todella on Raamatun opettamisen lahja mutta ei hänen kirjansa ole kirjallisena tuotoksena kovin kummoistakaan tekstiä. Välillä hyvinkin puuduttavaa luettavaa. Se voi tosin johtua suomentajistakin. Mutta Jumala voi käyttää sellaisiakin ihmisiä kirjoittamaan, jotka eivät ole niin loistavia kirjailijoina.
Tarkoitan asiayhteydessä kuitenkin että mielikuva "profeetta" antaa vastaanottajalle monenlaisia mielikuvia, joissa ei koko totuus käy ilmi.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaTarkoitan asiayhteydessä kuitenkin että mielikuva "profeetta" antaa vastaanottajalle monenlaisia mielikuvia, joissa ei koko totuus käy ilmi.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Pidin pikku tekstiä päällä johtamiseen ja demokratiaan liittyvistä asioista.
Nykyajan koulutetut ihmiset ovat yhä useammin yhteistyökykyisiä.
Auktorisoitujen ihmisten alamaisjärjestelmä-hallinto ei voi menestyä.
Adventtikirkon organisaatiorakenne on täysin kunnossa niin että tasa-arvo ja demokratia voi toimia- Valitaanhan toimielimiin sekä palkattuja että maallikoita.
Ilman tätä rakennetta ei koko kirkkoa olisi olemassa. Rakenne ja säännöt on pakko olla.
Yhdessä kirjoitetuissa säännöissä on tasa-arvon missio. Säännöt pitää olla esillä, siis kirkkokäsikirjat ja seurakuntakäsikirjat helposti saatavilla, että persoonat tietävät mihin sitoutuvat.
On oikein että kirkon teologia on ylimmän toimielimen hallussa, niin säilyy teologian tiedollisuuden ammattilaisilla.
>>> Mutta on ymmärrettävä että kaikki yhdistystoiminnan päätöksenteko kuuluu toimielimelle, ja jokainen on toimielimen alainen. Toimielin on pomo.
Adventtikirkon ylimmän toimielimen istuva puheenjohtaja käyttää oman itsenäisen topimivaltansa; -äänestyslappunsa ryhmän päätöksenteossa.
Organisaatioiden toimielimien (hallitus-/johtokunnat) jäsenillä on henkilökohtainen ja -ryhmävastuu joka on juridinen ryhmän päätöksien toiminnan vaikuttavuuden tuloksista. Taitava johtaja osaa toimia äänestyslappunsa kanssa ryhmässä.
Ryhmässä ei ole esimiestä toiselle, vaan kaikkia sitoo sama vastuu.
- Näin ollen ryhmän jäsenien erotus vallan käytössä ryhmässä on asia jota pitää miettiä! -Jokaista sitoo sama juridinen vastuu siis.
Vapaaehtoinen harrastustoiminta- etujärjestön hengellinen arvo-vertaistuki-järjestö/ seurakuntayhdistystoiminta on asia jossa en itse voi ottaa työelämän kaltaisia rasituksia johtajuuden suhteen; siis toimia jonkun alaisena, ja jotkut ovat luulleet pitävänsä jopa alamaisia itsellänsä. >>> Pitää tuo ymmärtää tuo ryhmien toimielimen vastuu ja alaisuus toimielimelle, rakkaat lapsukaiset ja paaparaiset.
Myös vuorovaikutusasiat; -Sellaista viranhaltijan paikkaa ei missään ole missä subjekti sivuutettaisiin subjektia koskevassa asiassa! -Aina informaatio/ vuorovaikutus/sopimuksellisuus-velvoite. Hyvän hallintotavan velvoitetta voi noudattaa informaalisuuden ja vuorovaikutuksen osalta ainakin.
Yhtäkkiä joku voi järkyttyä että puoli tusinaa ihmisistä pyrkii johtajaksi; esimies-johtaja-tuomareiksi yhdelle miehelle, -harrastus-yhdistystloiminnassa, ja kukaan ei osaa mitään mitä johtajuuteen ja hallinnollisiin asioihin kuuluu?!
Vastuunkantajat ovat perheensä etujen ajamiseen keskittyneitä, ja jotkut odottavat kunnioitusta evankeliumin vuoksi itsellensä, harvat löytävät tehokasta evankeliumin palvelun metodia omaan toimintaansa, ja keskittyvät itsensä viihdyttämiseen ja oman itsensä ja perhepiirinsä mukavuus-etuihin. Näin se rakkaat lapsukaiset ja paaparaiset, mummot, karkeasti sanoen näyttäisi jos joku johtajuutta tunteva asiaa tarkastelee.
- Etujärjestöihin ihmiset liittyvät, ja ei niissä toki työelämässä käydä.
Minulla ei ollut ahkeruudessa vikaa, mutta en voinut asennoitua aina myönteisesti ja jaksavasti esimies-johtaja-tuomareihin, joita saattoi olla jopa naapurustossa.
- Vuorovaikutusasiat ovat niin tärkeitä, ja se ymmärrys minusta että ei yhdistystoiminnoissa koske jäseniä esimiesvelvoitteet, ei eläkepäivillä eikä vuokranmaksajan asemassakaan mihinkään suuntaan, että ymmärrätte esimies-johtajan aseman suhteessa toiseen ihmiseen kuuluvaksi työelämään.
- Minun työelämä oli niin vaikea mm. kouluttamattomien esimies-johtajien vuoksi att så där till vidare..... En ole ketään moittinut kuitenkaan henkilökohtaissti vuosien jälkeen koskaan pahaa puhuen, ja elämässäni olenkin puhunut jokaisesta työelämääni liittyvästä ihmisestä vain työasioita korkeintaan. Keski-iässä ymmärtää omiakin vajavaisuuksiaan nuoruutensa suhteen paremmin, ja olen ollut tyytyväinen itseeni etten katkeranaakaan ole jäänyt parjaamaan ketään.
>> Mutta ja/ minun nuoruuteni 16-30 ikävuoteni eivät ole moralisoitavissa nyt 30-40 vuotta vanhoina-, tuoreimmillaan 1980 luvule ja maksimissaan 30 vuoden ikääni liittyen. _Kaikenlainen mahdollinen seksuaalinen missio liittyy juuri tuohon 1980 luvun aikaan tuoreimmillaan.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaLisäys edelliseen;
Ongelmana voi olla toisinaan myös että yksilöiden tarpeet joutuvat ristiriitaan ryhmään nähden yksilöllisesti, -taitavista johtajista olisi pulaa, ja suuresta johtajapaljoudesta ei löydy osaavaa aina joka olisi yksilöllisten asioiden ratkaisija.
Monet ovat mulkkunsa heiluttamisesta avioliitossaan niin ylpeitä että uudesti syntyneitä kristittyjä joutuu ns. homoiksi ja nk. hinteiksikin sitten joidenkin laittomassa homotehtailussa. Juridisesti vanhentuneet asiat eivät vanhene taivaan kirjoissa sitten näille, eli syyllisyyksistä ei millään konstilla ihminen vapaudu. -Vuosikymmeniä vanhat synnit eivät millään konstilla muutu villanvalkoisiksi, luuviuluille vanhoille piikasillekaan; Jes 1:18.
- Hengellinen yhdistys kokoontuu ja hajaantuu, ja monenlaista väliinputoajaa jää nuolemaan näppejään rakkauden ja onnellisuuden -ystäväseuran, ja monen muunkin tarpeen suhteen, siinä kun johtajiksi asettuneet puoli tusinaa persoonia odottavat harmaiden hapsiensa kanssa että kaupunkilaiset rientävät osoittamaan heille kunnoitusta evankeliumin ansioista.
- Tuskin kukaan tilaa hengellistä kotia jossa ei koskana ole puoleksi päiväksikään ainuttakaan ystävää. Ihmiskontaktit muodostuvat hetkeksi aina jonkinlaisen työpalvelun, ja hallinnan vallinnan asioissa. Taitavia johtajia tarvittaisiin ratkaisemaan ongelmia- se on yksi johtajuden tehtävä itsensä viihdyttämisen- perhe-edun, ja oman mukavuudenhalun sijasta. _Jos joku trössää oikeen johtajaksi.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
- Ellen.G.White.666
Raamattua oikein tulkitsevissa luterilaisissa Tunnustuskirjoissa ei kielletä Quattro Stagioni -pitsasta kinkkua eikä katkarapuja. Simpukkaakin saa olla Frutti di Mare-pitsan täytteenä!
Olen lukenut advarien ns. opinkohdat moneen kertaan. Sinne ovat ko. jenkkikultin "teologit" lisäänneet paljon ns. pienellä painettua tekstiä, osoittaen että 7. päivän adventismi sapatteineen ja ruokasäädöksineen on ihmistekoinen kultti ja lakiuskonto. Valheella on lyhyet jäljet, ja Saatana on valheen isä. Kultit ovat kaikki Saatanasta!Hei-
Sinulla on väärin ymmärrys asiassa;
- Kaikki mitä Adventtikirkossa puhutaan ravinnosta kuuluu terveysasiaan, -ei uskon opin kappaleisiin.
3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21; on Jumalan terveysneuvo, jossa Jumala on huolehtinut ihmisen syötäväksi ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä- niitä jotka eivät kerää eläintauteja ja saastejäämiä ravintoketjussa. Tämä on viisasta ajan loppuun saakka.
Ajattelisin itse ko. äyriäisistä ettei kellään tullut mieleenkään varmaankaan sellaiset ravintona, ja siksi on sivuutettu tässä. Jos ne on puhtaita, niin ei ihmisen terveydelle vaaraa. Toisaalta on tilanteita jossa ihmisen on hankalaa taloudellisista syistäkään valita kaikkea ravintoa vapaasti. Nälkää maapallolla aina on. Pitää osata järkeäkin käyttää siis. Kannattaa ajatella sitä mitä ruoka-aine on jatkuvassa, tai paljossa käytössä pidemmällä aikavälillä-. Minä syön muutaman grillimakkarankin kesällä Camping grillaamisessa, vaikka ajattelen että sairastuisin kuolisin niihin jos söisin niitä joka päivä. Määrillä on aina iso rooli ravintoasioissa. Pitkäikäisillä ihmisillä on yksi yhteinen tekijä vaikka olisivat kaiken sekasyöjiä; nämä syövät aina niin kuin linnut eli eivät tapa itseään määrillä.
Minun oma ruokaremontti ei ole Adventtikirkosta vaan ajalta jolloin en tiennyt koko kirkosta missä sellainen edes sijaitsee kotipaikkakunnallani.
Adventtikirkolla on yksi vaivanen terveyskurssi opistollaan, jossa yksinkertaisimmat perusasiat. Ruokakulttuurit eivät kirkon toimintaan ja uskoon kuulu. Kirkolla oli aikoinaan vankka uranuurtajan rooli terveydenhoidossa ennen lääketieteen aikaa.
Luotaishoidoilla ihmisiä paranneettiin. Elävä ravinto on tänäänkn monen tautien parantaja, joka aktivoi ihmisen omat terveysvoimat liikkeelle, kun kehoon ei kaadeta myrkkyjä, vaan -vitaalisia orgaanisia yhdisteitä pikaruoan, ja prosessoidun sijasta.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
- Iivanainen
Miten nuo jarinhotellin kommentit johtamisesta yms liittyvät aloitukseeni? Vielä haluaisin saada kommentteja aloituksestani.
Jari kirjoittaa aina ja iankaikkisesti omaa henkilöhistoriaansa, riippumatta keskustelun aiheesta.
Veikkaan, että hän jonkin ajan kuluttua ottaa tarkasteluun oman persläpensä, jonka ominaisuuksia hän on valottanut jo lukemattomia kertoja eikä ole lopettanut sitä toistuvista lupauksista huolimatta.- kysynpävaan
Lapset,lapset rauhoitukaapas nyt, ulkona on kaunis päivä!
Kenenkään ei tarvitse olla aloituksesi orja keskusteoufoorumilla. Vai unelmoitko Sinäkin ikiomista alaimaisista itselläsi. -Minä en unelmoi moisia.
On ollut tähdellistä kertoa etten ole moralisoitavissa 30-40 vuoden takaisista perseen nuolemisista, ja "perseen nuolemisesta. Teinityttöjen vanhemmat eivät ole vielä syntyneetkään kun minä olen persettä nuolaissut 1980 luvulla viimeksi luterilaisten kirjoilla.
1980-
On ollut hyvä kertoa myös ettei yhdistystoiminnoissa, ei eläkeläisen eikä vuokranmaksajan asemaan mihinkään suuntaan kuulu esimiesasema suhteessa toiseen ihmiseen. -On ollut hyvä myös opettaa demokratian, johtajuuden, yhdistystoiminnan, hyvän hallinnon,- ja -hyvien vuokratapojenkin- (kirkolla asuinkiinteistössään vuokrahuoneistoja) yleisiä hyviä tapoja.
Harva näitä tuntee. Minulla satuu olemaan kokemusta alaistatoja vaativista työtehtävistä, olen vastannut hallinnosta ostoista ja myynnistä työtodistukseni mukaan, olen ollut T.mi muotoinen ammatinharjoittaja. Minulla oli tusina luottamustehtäviä; kunnallisessa hallinnossa, asukasdemokratiassa asuntoyhtiössä, sekä hengellisessä yhdistystoiminnassa. Asiaan liittyviä yliopistokursseja jo 1980 luvulla, ja 2010 luvulla hallintotieteissä julkisen johtamisen opintokonaisuus muutakin.
Olihan mukavan sopiva tilaisuus näkemyksiä kertoilla ryhmien toimintoja sisältä ja riittävän etäältä arvioiden.
Minulla on ollut hyvä tarkoitus neuvoissani, -myös siinä kertoessani ettei nuorten ja nuorten henkilöiden -minun tai ystävieni- 1970-1980 lukujen aikaiset käytöshäiriöt, sekavuustilat ja äkilliset mielenhäiriöt, ja eivät muutkaan harkitsemattomuudet nais-seikkailuineen ole moralisoitavissa, -vaan kuuluvat tuoreimmillaan 30 vuotta- ja sitä vanhempaan aikaan maksimissaan 1980 luvulle kaikenlainen mahdollinen alapääsuuseksimissio. 1980- -Tiukkojen pimujen aikakauteen.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijav.aari kirjoitti:
Jari kirjoittaa aina ja iankaikkisesti omaa henkilöhistoriaansa, riippumatta keskustelun aiheesta.
Veikkaan, että hän jonkin ajan kuluttua ottaa tarkasteluun oman persläpensä, jonka ominaisuuksia hän on valottanut jo lukemattomia kertoja eikä ole lopettanut sitä toistuvista lupauksista huolimatta.Ihminen helposti joutuu paappojen ja vaarien homotuomoiden kohteeksi uudesti syntyneenä kristittynä, kun vaarit ovat ylpeitä mulkkujensa heiluttamisestaan avioliitoissaan, kun on nuorena ollut pikku pakko mennä naimisiin, jo senkin vuoksi jonkun pulukan kanssa että ei osaa kananmunaa keittää, taikka paappa on potkaissut pirtistä maailmalle isosta lapsikatraasta pienestä tuvasta.
Siitä sitten vaan ensimmäinen vastaantuleva pullukka rengastettu, jolla sama tilanne ettei isipappa enää pidä kotona. On häntä saanut heilua ilman ettei kukaan luule homoksi.
Suurien ikäluokkien jälkeläisillä on monella tavalla paljon hankalampaa aikaa ollut löytää parisuhteitaan.
- Minulla ei ole ainokaistakaan homoseksualaista rakkaussuhdetta ollut elämäni aikana koskaan.
En pysty läträämään sperman kanssa, -on vastenmielinen asia minulle, enkä saavuta kestävää erektiota peräsuoleen, eli ei kiehdo tarpeeksi. Ei ole kenenkään perä koskaan kiehtonut, ja omasssakin on neitsyys.
-Kiitos kysymästä.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijaJari,
en minä sinua homoseksuaaliksi sanonut.
Kerroin vain sen kaikkien tämän palstan pidempiaikaisten lukijoiden tietämän faktan, että sinulla on pakottava tarve aina vain uudestaan raportoida persreikäsi neitsyydestä ja muutenkin aina vain uudelleen vakuutella, että et ole homo, vaikka asia ei kiinnosta ketään tippaakaan.
Lisäksi olemme huomanneet, että käännät aiheen kuin aiheen koskemaan omaa henkilöhistoriaasi ja traumojasi. Vaikutat erittäin itsekeskeiseltä.
- eiymmärrä
Oletpas sinä jarinhotelli oikea sabotööri. Muut täällä yrittävät kertoa sivistyneesti kommentoiden aloittajan juttuja mutta sinulla on jokin ihan oma agenda.
- Jotain.uuttakin.Jari
Jari, ei tämä adventismipalsta ole sinun yksityisomaisuuttasi! Joka ikiseen ketjuun sinun on "pakko" kirjoittaa samat jutut nuoruudestasi ja ei-homoudestasi, opinnoistasi ja adventismista sinun näkökulmastasi - mutta kun nämä ovat toistuneet täällä jo sen tuhannen kertaa, niin usko nyt vihdoin,etteivät ne enää kiinnosta ketään.... Palstalla pidempään olleet osannevat juttusi jo ulkoa. Olisi mukava, jos osaisit vaihtaa levyä... JOS osaisit....
- rukoilija
Minulla on ihan hyvä suhde opinkohtiin. Tarvitsen elämääni järjestystä ja opinkohdat tarjoavat sitä. Jos vaan kelluisin armon varassa välittämättä mitään Raamatun muusta sisällöstä, tulisin varmaan epävarmaksi kaikesta.
Tunnen joitakin ihmisiä, jotka eivät ole adventisteja vaan enemmänkin karismaattisia. Joillakin heistä on tärkeää saada Pyhän hengen kosketus ylistyskokouksista. He tuntuvat olevan ongelmissa, kun heidän elämässä tulee vastoinkäymisiä. Ainakaan he eivät tutki Raamattua eivätkä ole kiinnostuneista opinkohdista. Minusta opinkohdat tuovat turvaa elämään. Kun usko on vakaalla pohjalla, ei ylistyskokousten tunnekuohut pääse heiluttelemaan itsetuntoa ja tunteita niin herkästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 63994
- 140819
Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla
Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla (yksityisen asiakkaille Kela-korvaus jätetä420687- 57591
- 34580
Salassapito ja kunnan hommat
Hyryllä alkanut olla ihmeellinen tapa että minä kuulen kunnan tapahtumista kylältä yhden henkilön toimesta. Tiedotusta h13539Mies miksi me ei voida aloittaa salaista suhdetta
Pakkoko siitä olisi kenellekään kertoa? Voitaisiin nähdä salaa jossain eri paikkakunnalla.70539Milloin mies aloitetaan
Joku kiihkeä romanssi tai vakavampi suhde..? En jaksa enää olla yksin. Sä taidat haluta olla yksin.32498En enää mies ikävöi sinua niin paljon
Jos nyt vain pysyttelisit pois näköpiiristäni vielä kesän yli näiden useiden kuukausien jatkeeksi, niin luulen että kaik51483- 90452