Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En kuulu kirkkokuntiin. Kuulun muutamaan yhdistykseen, joita ovat Skepsis ry ja pari harrastuksiini liittyvää yhdistystä.
Mielestäni kirkkokuntaan kuuluminen edellyttää sen tunnustukseen uskomista tai sen mission kannattamista. Nämä perusteet riittävät siihen, että en voi kuulua ainoaankaan Suomessa toimivaan kirkkokuntaan.
Rajaan tässä kirkkokunnan määritelmän ulkopuolelle sellaiset buddhalaiset (kuten zen), sufilaiset, sikhiläiset, taolaiset ja kristillis-mystiset ryhmät, jotka eivät edellytä jäseniltään lainkaan uskomista, vaan kyse on vain tietynlaisesta meditaatiosta tai hartauden harjoittamisesta sekä moraaliseen elämään pyrkimisestä.
15.08.2015 10:20
Ja miksei sinulle kelpaa bahá’í-uskonto? Puhumattakaan sunni-islamista, shiia-islamista, shiva-hindulaisuudesta, vishnu-hindulaisuudesa, mahayana-buddhalaisuudesta, theravada-buddhalaisuudesta, vajrayana-buddhalaisuudesta, sikhiläisyydestä, shintolaisuudesta, jainalaisuudesta tai juche-aatteesta? Ihme nirppanokkaisuutta tuollainen pitäytyminen vain muutamaan kristilliseen porukkaan.
15.08.2015 10:14
Hyvin kirjoitettu, Alex. Ihan sydäntä lämmitti lukea. Kiitos.
15.08.2015 10:02
Avaus oli asiattomasti henkilöön käyvä. Mutta sinun vaippajuttusi ovat vielä typerämpiä. Voitit siis sen kisan.
13.08.2015 23:19
En anna enempiä tunnistetietoja. Pysyttelen nimimerkin takana, koska tällä palstalla on ihan oikeita kaistapäitä, jotka voivat olla vaarallisia.
Väistit sitten kritiikin ja keskityit näihin kakkakysymyksiin.
13.08.2015 17:27
Vaarilla on kokemusta vaipanvaihdosta luultavasti enemmän kuin sinulla tulee koskaan olemaan.
Mutta tämä ei ole mikään vauvanhoitopalsta eikä myöskään keskinäisen nälvimisen ja solvaamisen palsta. Aihe on nimeltään adventismi.
Esikouluikäisen tasoiset solvaukset häpäisevät kaiken, mitä niiden esittäjä sanoo edustavansa ja mielipiteet, joita hän pyrkii puolustamaan.
13.08.2015 15:51
Jos Jumala tietää kaiken ennalta, hän tietää myös kaikki omat tulevat tekonsa.
Ja silloin hän ei enää olekaan vapaa valitsemaan tapaansa toimia.
Kaikkivaltius ja kaikkitietävyys ovat ristiriidassa keskenään.
Raamatussa kuitenkin kerrotaan monta tilannetta, joissa Jumala on muuttanut mieltään tai katunut ja luopunut jostakin aikomuksestaan.
13.08.2015 11:29
Ainakin Kopittelija taas kerran kirkastaa Herransa kunniaa kauniilla tyylillään.
13.08.2015 11:23
Olenkin miettinyt, onko minun turvallista jättää juomapullo polkupyörän telineeseen käydessäni kaupassa. Harvoinpa sitä keskellä kirkasta päivää kellekään tulee mieleen varastaa kulunut puteli saati käydä kusemassa siihen.
Tämän edellä olevan viestin ja sitä seuraavan viestin luettuani taidan sittenkin ottaa sen putelin mukaan kauppaan. Vaikuttaa siltä, että näillä veijareilla se kusi valuu luontevasti ylhäältä ja sitä riittää aina vain.
09.08.2015 11:41
alex: «Ateistin mielestä "kymmenen kiveä" ei ollut "kymmenen kiveä" ennen kuin ihminen oppi laskemaan kymmeneen ja sen tajusi .. maapallokaan ei ollut pallon muotoinen ennekuin ihminen sen tajusi .. ja niin edelleen ..
Ja samalla tavalla Jumalaa ei ole .. ennenkuin ihminen sen tajuaa .. valitettavasti ateisti ei näe eroa ihmisten keksimien jumalien ja Jumalan välillä .. »
Haluatko siis, että ryhdymme keksimään päättömiä väitteitä toistemme viiteryhmistä? Tuossa nimittäin ei ollut mitään totta eikä järkeä. Mutta pelataan sitten valitsemaasi peliä, jos niin tykkäät.
Uskovainen ajattelee, että kun uskoo jotain niin se muuttuu todeksi. Kun vain uskoo lujasti, että perstaskun lompakossa on satasen seteli niin sinne se ilmestyy, puff.
Ja sitten taas loikkaat tähän kyökkipsykologiseen analyysiin toisen kirjoittajan olemuksesta ja vaikuttimista. Ihan oikeasti, Alex, mene nurkkaan ja häpeä! Tästä on huomautettu toistuvasti ja aina vain jatkat tätä huonoa tapaa. Pysy asiassa äläkä kirjoita toisista kirjoittajista. Et sinäkään pitäisi asiallisena, että joku alkaisi sinun sielusi traumaista historiaa ja kummallisten kirjoitustesi takana olevia katalia tarkoitusperiä ruotia.
08.08.2015 20:31
Kun et pysty puolustamaan näkemyksiäsi kritiikkiä vastaan, yrität kyseenalaistaa toisten osallistumisen oikeuden keskusteluun. Säälittävää.
Nuo jorinasi hengellisesti kuolleista olennoista ja totuuden pakoilusta ovat aivan omasta hatustasi ravistettuja juttuja. Ne eivät perustu edes Raamattuun, saati todellisen maailman havainnointiin. Paukutat vain perustelematta kuin totuuden torvi. Kyllä se tyyli joillekin menee läpi, mutta onneksi tervettä kriittisyyttäkin on olemassa.
Pelko on tarpeellinen reaktio hengissä pysymisen kannalta. Se on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kirjan uskontojen toiminta aiheuttaa paljon jatkuvassa pelon tilassa elämistä ja se on epäterveellistä.
Syyllisyyden ulkoistaminen eli saatana on tiettyjen uskontojen tarjoamaa roskaa. Ihminen kantakoon tekojensa seuraukset, mutta sen lisäksi syyllisyydessä ei ole tarpeen rypeä.
Vai että teknologinen kehityskin on syntiinlankeemuksen kammottavia seurauksia. Kaikki tämän palstan keskustelijat täällä siis synnin hedelmillä mässäilevät.
Tiedon lisääntymistä on varmaankin paljon auttanut se, että on tiedon hankkimisen metodina siirrytty vanhojen kirjojen tankaamisesta todellisen maailman havainnointiin. Jos se on synti niin sitten tietenkin kaikki tieteellinen edistys on synnin kukkasia.
08.08.2015 20:19
Mikä ihmeen epäilijä minä muka olen sen enempää kuin kukaan muukaan. Eihän kukaan muu kuin totaalinen idiootti usko aivan kaikkea.
Et sitten osannut kommentoida kirjoittamaani yhtään mitään. Hesekielin teksti on ihan selvä. Siinä on esitetty syy-seuraussuhde tekojen ja elämän tai kuoleman välillä. Mistään armosta ei ole puhetta.
Harha syntyy siitä täysin perusteettomasta pakkomielteestä, että Raamattu on yhtenäinen ja ristiriidaton.
Evankeliumien kirjoittajien oli helppo kirjoittaa toteutuneista ennustuksista, koska heidän tarinansa on olennaisilta osin sepitettä.
08.08.2015 20:09
Ilmestyskirja on hieno runoeepos eikä sitä ole syytä leimata houreeksi sen enmpää kuin muutakaan kaunokirjallisuutta.
08.08.2015 10:07
Hesekiel kirjottaa teoista, lain noudattamisesta. Tärkeiksi asioiksi on kohotettu ihan hyviä eettisiä ajatuksia, mutta myös nykyihmisen katsannossa joutavan tuntuisia juttuja, kuten muiden jumalien puoleen katseen luominen ja palvontapaikoilla ateriointi sekä kuukautisvuodon aikainen sukupuoliyhteys. Mutta ne kuuluvat Mooseksen lain pykäliin ja sikäli tuo on ihan johdonmukaista.
Mistään uskosta tai armosta ei ole puhetta, vaan pelkästään siitä, mitä ihminen tekee. Oli se Luther aika akrobaatti, kun tästäkin tekstistä onnistui yli loikkaamaan.
Maininta siitä, että poika ei kanna isän syntivelkaa, on kiinnostava. Edeltävä lause: "Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?'" antaa ymmärtää, että pahan tekemisen tuottama kirous kulkee suvussa seuraaville polville. Se on ollut vallitseva ajattelutapa ja siitä irtautuminen radikaalia.
Kymmenessä käskyssä kuvien kumartamisen kiellossa sanotaan: "Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat".
Arkkimies Nooa kirosi pojanpoikansa Kanaanin, koska Kanaanin isä, Haam, oli sattunut näkemään isänsä teltassa alasti ja juovuksissa. Tuon kertomuksen kirjoittaja ainakin piti luontevana sitä, että poika maksaa isänsä synneistä. Tosin tässä tuo synti oli enemmänkin huonoa tuuria ja nykyihmiselle on vaikea käsittää koko tapausta. Ennemminkin voisi ajatella, että Nooa siinä itse sekoili ja oli anteeksipyynnön velkaa.
Mutta sitten otsikon kysymykseen. Minulla on se vakaumus, että se, mikä syntyy ajalliseen olemiseen, myös kuolee. Sikäli ajatus perisynnistä on oikeastaan aivan oikea. Syntymästä "rangaistaan" kuolemalla. Kuolemalla tarkoitetaan yksinkertaisesti rajallisen pituisen elämän päättymistä.
Mitä sitten on vapautuminen tuosta kuolemasta? Asia on syvällinen eikä sitä voi millään keinolla kaataa tietona toisen päähän. Se on oivallettava itse omalla käytännön havainnolla.
Polttopisteessä on kysymys: "Mikä minä olen?" eli samastuminen. Jos samastuu ajalliseen, on kuoleman oma. Mutta niin ei tarvitse olla. Melkein kaikkien ihmisten minuuskäsitys on vääristynyt. Oikeasti sitä henkilöä, joka kuolee ja jonka kuolemaa pelätään, ei ole koskaan ollut olemassakaan. Se on vain muistin luoma illuusio. Vapautus lähtee siitä, että luopuu harhaluulosta.
Uskon, että hyvin monien uskontojen piirissä kuvataan eri tavoin tätä vapautusta, jota voi mainiosti sanoa myös armoksi. Ne asiat, jotka erottavat eri uskontoja, ovat epäolennaisuuksia ja roskaa. Jos kaiken kelvottoman jättää pois, jäljelle jää yhteinen oivallus, joka ei riitele myöskään tieteen kanssa. Uskontoja on paljon käytetty myös sotimisen pyhittämiseen ja epäoikeudenmukaisuuksien oikeuttamiseen, mutta pidän sitä ainakin tällä kertaa uskonnon väärinkäyttönä.
Tervetuloa todellisuuteen. Ohutta yläpilveä ja Suomen elokuu on lempeimmillään.
08.08.2015 09:55
Leijumiset ja muut poltergeist-ilmiöt ovat sikäli kummallisia, että ne katoavat taikurin tai muun huijauksen asiantuntijan tullessa tarkkailemaan. Tai sitten käy käry narrauksesta.
Lähes aina poltergeist-talossa asuu murrosikäinen nuori. Se hauskasti muistuttaa sitä, mitä intialainen eläkkeellä ollut taikuri Basava Premanand kommentoi Suomen-vierailullaan 1992 perinteisestä intialaisesta köysitempusta: "En halua paljastaa salaisuutta, mutta voin kertoa, että tavallisesti lähettyvillä on korkeita puita."
Premanandin vierailu oli muutenkin mielenkiintoinen. Olin paikalla kuuntelemassa Helsingin Yliopistolla. Siitä on juttua Skeptikko-lehden numerossa 14, sivulta 23 alkaen.
http://www.skepsis.fi/lehti/1992/14-skeptikko.pdf
06.08.2015 10:29
Pitkän iän tekijöistä suurin on perimä. Ja sen merkitys vain korostuu, mitä vanhemmaksi onnistuu elämään.
Yli yhdeksänkymppisten todellinen pitkän iän salaisuus ei olennaiselta osin liity mihinkään elämäntapoihin, vaan vanhemmilta saatuihin pitkän iän geeneihin. Ja kun ylitetään 110 vuotta, ilmiö korostuu siinä määrin, että avauksessa viitatun mummelin kokemusten suhde yleisempään pitkäikäisyyteen on yks ja hupskeikkaa.
Tästä on ollut viime aikoina esillä useampikin tutkimus.
Olen sitä mieltä, että alkoholin liikakäyttö lyhentää elinikää keskimäärin ja että liikakäytön raja on pienempi kuin moni mielestään kohtuullisesti juova ajattelee. Oluen B-vitamiinien ja punaviinin flavonoidien edulliset vaikutukset nollautuvat aika pian, jos juominen ylittää varsin maltillisen rajan.
Toisaalta fanaattisuuskin on epäterveellistä.
05.08.2015 22:53
Kiitos taas kerran yrityksestä fokusoida olennaista kohti.
Linkkaan tähän musiikkikappaleen, joka on reipasta evankeliumia ilman joutavaa takertumista opillisiin vänkäämisiin. Toivon sen tuovan hymyä ja hyvää mieltä.
http://www.youtube.com/watch?v=mwoPlRR9J_k
05.08.2015 11:40
Nokitit siis. Kolme kertaa lässyn. Mahtaisitko yltää jopa viiteen?
05.08.2015 00:11
Nää on vaikeita valintoja, vähän niin kuin yrittäisi punnita eri kuolemantautien keskinäistä viehättävyysjärjestystä.
Kirjafundamentalismi on joka tapauksessa täysin psykoottista. Siitä meille ei synny erimielisyyttä.
Joskus yritän nähdä jotakin myönteistä jossakin yksityiskohdassa. Ja joskus yritän etsiä hiukan terveempää tapaa katsella näitä saatanoita ja muita kummajaisia. Se Känkkäränkkä on aika hyvä idea.
Olen kuitenkin joutunut luopumaan oikeastaan kaikesta kunnioituksesta adventistista perintöäni kohtaan. En löydä siitä mitään sen parempaa kuin että vanhempani olivat ilmeisesti ihan vilpittömiä sitä tarjotessaan. Se on ollut hidas ja tuskallinen prosessi. Mitään arvokasta ei jää jäljelle – vain pelkkää roskaa. Rehellisyyteni ei salli muuta.
Ehkä parasta tässä adventistitaustassa on se väkevä rokotus, jonka olen siitä saanut. Jehovantodistajien, mormonien tai muiden hömppämaakareiden on aivan toivotonta saada minua kääntämään ajatuksiani kohti heidän uriaan piirun vertaa. Ja kun heitä tapaan, olen aina ystävällinen ja toivotan parhainta menstystä. Ei minusta ole vihaajaksi.
05.08.2015 00:10
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?mod1=FinRaam&mod2=FinPR&mod3=WLC&ref=1.+Joh.+3:15&ctx=1
04.08.2015 15:34
207 / 267