Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Ilmeisesti+tämä+helvettiin+joutuminen+on+jotakin+muuta+kuin+välitöntä+grillautumista.+Se+voisi+olla+jotakin+sen+suuntaista+kuin+tulkinnat+1+Moos+3+luvun+maininnasta+“älkäät+syökö+siitä,+ja+älkäät+ruvetko+siihen,+ettette+kuolis”.+Käytän+vuoden+1776+käännöstä,+koska+se+on+tietenkin+hiukan+jumalallisemmin+totta+kuin+myöhemmät+käännökset.+Perusteluja+voi+kysyä+siltä+keskustelijalta,+joka+nakkelee+näitä+Biblian+lainauksia+oudon+satunnaisen+oloisiin+paikkoihin.Yksi+mahdollisuus+on+tietenkin,+että+helvettiin+joutuminen+tapahtuukin+taivaassa.+Ai+ettei+ole+mitään+järkeä?+Hyvänen+aika,+syvällisen+totuuden+kuuluukin+vaikuttaa+järjettömältä.“Suoraa+päätä”+tarjoaa+myös+mahdollisuuden+rikkaaseen+tulkintakulttuuriin.+Pää+voi+tarkoittaa+niin+monta+asiaa+ja+suoruus+myös.+Vielä+voisi+todeta,+että+italian+sana+“suora”+tarkoittaa+nunnaa.Miten+olisi+“Ciao!+Caffè”+vaihteeksi?+Minua+ärsyttää+heidän+hinnastonsa+nimikkeiden+Baabelin+tyylinen+kielten+sekasotku,+mutta+kahvi+on+ihan+kohtuullista.Hauskaa,+että+leikittelet+tuolla+hel-vete+jutulla.+Minä+olen+lapsilleni+tuota+hassutellut+ja+sitä+kautta+vitsi+on+levinnyt+lapsenlapsille+ja+muuallekin+sosiaaliseen+verkostoon.Joskus+ammoin,+niin+sanoakseni+eKr,+olin+jonkin+aikaa+Hultafors+sanatoriumissa+hommissa,+kuten+niin+moni+suomalainen+adventistikodissa+kasvanut+nuori.+Kun+ruokalistalla+oli+“biffar+av+helkornsvete”,+käytin+siitä+nasevoitettua+nimitystä+“helvetesbiffar”.+Suomalaisia+se+nauratti,+ruotsalaisia+ei.+Ylipäänsä+ruotsalaiset+olivat+kovin+nurjamielisiä+sanoilla+leikittelyä+kohtaan.+Standardifraaseita+poikkeamiseen+piti+olla+hyvät+perusteet,+joita+ei+tule+vastaan+ihan+jokapäiväisessä+elämässä.
  2. Kyllähän+sitä+voi+kuvitella+voittavasa+väittelyn,+kun+latoo+niin+paljon+ja+järjetöntä+tekstiä,+että+väittelyn+toinen+osapuoli+luopuu+keskustelusta+epätoivoisen+turhautuneena.Ei+pidä+lähteä+sikojen+kanssa+painimaan,+kuten+sanonta+kuuluu.+Siinä+sotkeentuu+ja+sika+tykkää.Hieno+esimerkki+kent+Hovindin+harhauttavasta+tyylistä+on+hänen+neljännesmiljoonan+dollarin+haasteensa.https://fi.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind#Hovindin_250_000_dollarin_haasteHän+on+sisällyttänyt+haasteen+ehtoihin+todistettavaksi+kysymyksiä,+joihin+ei+kukaan+vielä+osaa+vastata+ja+myös+niin+epämääräistä+muotoilua,+että+hän+pääsee+aina+livahtamaan+karkuun.+Ja+tällä+hän+kuvittelee+todistavansa+nuoren+maan+kreationismin.+Hohhoijaa.Hovind+sai+julkisuutta+käytettyään+julkisessa+puheessa+näyttönä+evoluutioteoriaa+vastaan+aprillipilaksi+tarkoitettua+artikkelia.+Siinä+kuvataan+dinosauruksen+fossiili,+jonka+mahasta+löytyi+ihmisen+jäänteitä.+Ja+sikamutapainijalle+tietenkin+kaikki+julkisuus+on+hyvää+julkisuutta.Luonnontieteilijän+ei+missään+tapauksessa+pidä+suostua+julkiseen+väittelyyn+kreationistin+kanssa,+koska+jo+pelkkä+väittelytilanne+tulkitaan+niin,+että+vastakkain+on+kaksi+samanarvoista+vaihtoehtoa.+Kreationisti+saa+siinä+joka+tapauksessa+haluamansa+julkisuuden.+Itse+väittelyssä+hän+tyypillisesti+käy+läpi+jokseenkin+koko+klassisen+argumentaation+virheiden+listan,+ja+kannattajien+joukko+hurraa,+kun+kreationisti+niin+loistavasti+laittaa+evolutionistille+jauhot+suuhun.
  3. Kimmo_Kuu_Seikkailuun+kirjoitti:+«Jos+luen,+niin+vasemmalta+oikealle+ja+ylhäältä+alas.»Nähtävästi+et+sitten+lue+hepreankielistä+versiota.