Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Luukas:Naiset,+jotka+olivat+Jeesuksen+kanssa+tulleet+Galileasta,+lähtivät+Joosefin+mukaan.+He+näkivät,+kuinka+Jeesuksen+ruumis+pantiin+hautaan.+Palattuaan+kaupunkiin+he+hankkivat+tuoksuvia+öljyjä+ja+voiteita,+mutta+sapatin+he+viettivät+levossa+lain+käskyn+mukaan.Ensimmäisenä+päivänä+sapatin+jälkeen+naiset+jo+aamuvarhaisella+menivät+haudalle+ja+ottivat+hankkimansa+tuoksuöljyt+mukaan.He+havaitsivat,+että+kivi+oli+vieritetty+haudan+suulta,+ja+kun+he+menivät+sisälle+hautaan,+he+eivät+löytäneet+Herran+Jeesuksen+ruumista.Kun+he+olivat+ymmällä+tästä,+heidän+edessään+seisoi+yhtäkkiä+kaksi+miestä+sädehtivän+kirkkaissa+vaatteissa.+Naiset+pelästyivät+ja+painoivat+katseensa+maahan.+Mutta+miehet+sanoivat+heille:+"Miksi+etsitte+elävää+kuolleiden+joukosta?Ei+hän+ole+täällä,+hän+on+noussut+kuolleista.+Muistakaa,+mitä+hän+sanoi+teille+ollessaan+vielä+Galileassa:'Näin+täytyy+käydä:+Ihmisen+Poika+annetaan+syntisten+ihmisten+käsiin+ja+ristiinnaulitaan,+mutta+kolmantena+päivänä+hän+nousee+kuolleista.'"+Silloin+he+muistivat,+mitä+Jeesus+oli+puhunut.Haudalta+palattuaan+naiset+veivät+tästä+sanan+yhdelletoista+opetuslapselle+ja+kaikille+muille.+Nämä+naiset+olivat+Magdalan+Maria,+Johanna+ja+Jaakobin+äiti+Maria,+ja+vielä+muitakin+oli+heidän+kanssaan.+He+kertoivat+kaiken+apostoleille,mutta+nämä+arvelivat+naisten+puhuvan+omiaan+eivätkä+uskoneet+heitä.+Pietari+lähti+kuitenkin+juoksujalkaa+haudalle.+Kurkistaessaan+sisään+hän+näki+ainoastaan+käärinliinat,+ja+hän+lähti+pois+ihmetellen+mielessään+sitä,+mikä+oli+tapahtunut.Samana+päivänä+oli+kaksi+opetuslasta+menossa+Emmaus-nimiseen+kylään,+jonne+on+Jerusalemista+noin+kahden+tunnin+kävelymatka*.+He+keskustelivat+kaikesta+siitä,+mitä+oli+tapahtunut.+Heidän+siinä+puhellessaan+ja+pohdiskellessaan+Jeesus+itse+liittyi+heidän+seuraansa+ja+kulki+heidän+kanssaan.+He+eivät+kuitenkaan+tunteneet+häntä,+sillä+heidän+silmänsä+olivat+kuin+sokaistut.Jeesus+kysyi+heiltä:+"Mistä+te+oikein+keskustelette,+matkamiehet?"+He+pysähtyivät+murheellisina,+ja+toinen+heistä,+Kleopas+nimeltään,+vastasi:+"Taidat+olla+Jerusalemissa+ainoa+muukalainen,+joka+ei+tiedä,+mitä+siellä+on+näinä+päivinä+tapahtunut.""Mitä+te+tarkoitatte?"+Jeesus+kysyi.He+vastasivat:+"Sitä,+mitä+tapahtui+Jeesus+Nasaretilaiselle.+Se+mies+oli+tosi+profeetta,+voimallinen+sanoissa+ja+teoissa,+sekä+Jumalan+että+kaiken+kansan+edessä.+Meidän+ylipappimme+ja+hallitusmiehemme+luovuttivat+hänet+tuomittavaksi+kuolemaan+ja+ristiinnaulitsivat+hänet.+Me+kuitenkin+olimme+eläneet+siinä+toivossa,+että+hän+olisi+se,+joka+lunastaa+Israelin.+Eikä+siinä+kaikki.+Tänään+on+jo+kolmas+päivä+siitä+kun+se+tapahtui,+ja+nyt+ovat+muutamat+naiset+meidän+joukostamme+saattaneet+meidät+kerta+kaikkiaan+hämmennyksiin.+He+kävivät+varhain+aamulla+haudallamutta+eivät+löytäneet+hänen+ruumistaan.+Sieltä+tultuaan+he+lisäksi+kertoivat+nähneensä+näyn:+enkeleitä,+jotka+sanoivat,+että+Jeesus+elää.+Muutamat+meistä+menivät+silloin+haudalle+ja+totesivat,+että+asia+oli+niin+kuin+naiset+olivat+sanoneet.+Jeesusta+he+eivät+nähneet."Silloin+Jeesus+sanoi+heille:+"Voi+teitä+ymmärtämättömiä!+Noinko+hitaita+te+olette+uskomaan+kaikkea+sitä,+mitä+profeetat+ovat+puhuneet?+Juuri+niinhän+Messiaan+piti+kärsiä+ja+sitten+mennä+kirkkauteensa."+Ja+hän+selitti+heille+Mooseksesta+ja+kaikista+profeetoista+alkaen,+mitä+hänestä+oli+kaikissa+kirjoituksissa+sanottu.+He+olivat+jo+saapumassa+kylään,+jonne+olivat+menossa.+Jeesus+oli+jatkavinaan+matkaansa,+mutta+he+estivät+häntä+lähtemästä+ja+sanoivat:+"Jää+meidän+luoksemme.+Päivä+on+jo+kääntymässä+iltaan."+Niin+hän+meni+sisään+ja+jäi+heidän+luokseen.Kun+hän+sitten+aterioi+heidän+kanssaan,+hän+otti+leivän,+kiitti+Jumalaa,+mursi+leivän+ja+antoi+sen+heille.+Silloin+heidän+silmänsä+aukenivat+ja+he+tunsivat+hänet.+Mutta+samassa+hän+jo+oli+poissa+heidän+näkyvistään.+He+sanoivat+toisilleen:+"Eikö+sydämemme+hehkunut+innosta,+kun+hän+kulkiessamme+puhui+meille+ja+opetti+meitä+ymmärtämään+kirjoitukset?"Heti+paikalla+he+lähtivät+matkaan+ja+palasivat+Jerusalemiin.+Siellä+olivat+koolla+yksitoista+opetuslasta+ja+muut+heidän+joukkoonsa+kuuluvat.+Nämä+sanoivat:+"Herra+on+todella+noussut+kuolleista!+Hän+on+ilmestynyt+Simonille."+Nuo+kaksi+puolestaan+kertoivat,+mitä+matkalla+oli+tapahtunut+ja+miten+he+olivat+tunteneet+Jeesuksen,+kun+hän+mursi+leivän.Kun+he+vielä+puhuivat+tästä,+yhtäkkiä+Jeesus+itse+seisoi+heidän+keskellään+ja+sanoi:+"Rauha+teille."+He+pelästyivät+suunnattomasti,+sillä+he+luulivat+näkevänsä+aaveen.+Mutta+Jeesus+sanoi+heille:+"Miksi+te+olette+noin+kauhuissanne?+Miksi+teidän+mieleenne+nousee+epäilyksiä?+Katsokaa+minun+käsiäni+ja+jalkojani:+minä+tässä+olen,+ei+kukaan+muu.+Koskettakaa+minua,+nähkää+itse.+Ei+aaveella+ole+lihaa+eikä+luita,+niin+kuin+te+näette+minussa+olevan."(jatkuu…)
  2. Markus:Kun+sapatti+oli+ohi,+Magdalan+Maria,+Jaakobin+äiti+Maria+ja+Salome+ostivat+tuoksuöljyä+mennäkseen+voitelemaan+Jeesuksen.+Sapatin+jälkeisenä+päivänä+ani+varhain,+kohta+auringon+noustua+he+lähtivät+haudalle.+Matkalla+he+puhuivat+keskenään:+"Kuka+auttaisi+meitä+ja+vierittäisi+kiven+hautakammion+ovelta?"Mutta+tultuaan+paikalle+he+huomasivat,+että+kivi+oli+vieritetty+pois;+se+oli+hyvin+suuri+kivi.+Sisälle+hautaan+mentyään+he+näkivät+oikealla+puolella+istumassa+nuorukaisen,+jolla+oli+yllään+valkoiset+vaatteet.+He+säikähtivät.Mutta+nuorukainen+sanoi:+"Älkää+pelästykö.+Te+etsitte+Jeesus+Nasaretilaista,+joka+oli+ristiinnaulittu.+Hän+on+noussut+kuolleista,+ei+hän+ole+täällä.+Tuossa+on+paikka,+johon+hänet+pantiin.+Menkää+nyt+sanomaan+hänen+opetuslapsilleen,+myös+Pietarille:+'Hän+menee+teidän+edellänne+Galileaan.+Siellä+te+näette+hänet,+niin+kuin+hän+itse+teille+sanoi.'"+Ulos+tultuaan+naiset+pakenivat+haudalta+järkytyksestä+vapisten.+He+eivät+kertoneet+kenellekään+mitään,+sillä+he+pelkäsivät.(+-+Tästä+alkaa+myöhempi+lisäys+-+)Kun+Jeesus+oli+varhain+sapatin+jälkeisenä+päivänä+noussut+kuolleista,+hän+ilmestyi+ensiksi+Magdalan+Marialle,+josta+hän+oli+ajanut+ulos+seitsemän+pahaa+henkeä.+Maria+lähti+sieltä+ja+vei+sanan+Jeesuksen+seuralaisille,+jotka+itkivät+murheissaan.+He+eivät+kuitenkaan+uskoneet,+kun+kuulivat,+että+Jeesus+eli+ja+että+Maria+oli+nähnyt+hänet.Tämän+jälkeen+Jeesus+ilmestyi+hahmoltaan+vieraana+kahdelle+heistä,+kun+he+olivat+kulkemassa+pois+kaupungista.+Myös+nämä+menivät+viemään+toisille+sanaa,+mutta+heitäkään+ei+uskottu.Viimein+Jeesus+ilmestyi+myös+yhdelletoista+opetuslapselleen+heidän+ollessaan+aterialla.+Hän+moitti+heidän+epäuskoaan+ja+heidän+sydämensä+kovuutta,+kun+he+eivät+olleet+uskoneet+niitä,+jotka+olivat+nähneet+hänet+kuolleista+nousseena.Hän+sanoi+heille:+"Menkää+kaikkialle+maailmaan+ja+julistakaa+evankeliumi+kaikille+luoduille.+Joka+sen+uskoo+ja+saa+kasteen,+on+pelastuva.+Joka+ei+usko,+se+tuomitaan+kadotukseen.+Ja+niitä,+jotka+uskovat,+seuraavat+nämä+tunnusmerkit:+Minun+nimissäni+he+ajavat+pois+pahoja+henkiä.+He+puhuvat+vierailla+kielillä.+He+tarttuvat+käsin+käärmeisiin,+ja+vaikka+he+juovat+tappavaa+myrkkyä,+se+ei+vahingoita+heitä.+He+panevat+kätensä+sairaiden+päälle,+ja+nämä+paranevat."Kun+Herra+Jeesus+oli+puhunut+heille+tämän,+hänet+otettiin+ylös+taivaaseen+ja+hän+istuutui+Jumalan+oikealle+puolelle.+Opetuslapset+lähtivät+matkaan+ja+saarnasivat+kaikkialla.+Herra+toimi+heidän+kanssaan+ja+vahvisti+sanan+tunnusmerkeillä.
  3. Evankeliumit+kertovat+neljä+erilaista+tarinaa+Jeesuksen+ylösnousemuksesta+ja+sen+jälkeisistä+tapahtumista.+Jokainen+voi+itse+mielessään+miettiä,+kuinka+paljon+mitkäkin+yksityiskohdat+voivat+olla+toden+mukaisia+kuvauksia.+Ainakin+minusta+näyttää,+että+eri+kertomukset+poikkeavat+toisistaan+sovittamattomalla+tavalla+ja+kaikki+ei+sen+vuoksi+voi+olla+tarkalleen+kohdallaan.Laitan+nuo+kertomukset+tähän+näkyville.+Koska+viestin+pituus+on+rajoitettu,+tähän+tulee+ensin+vain+Matteuksen+versio+ja+kolme+muuta+ovat+kukin+omana+viestinään..Matteus:Sapatin+päätyttyä,+viikon+ensimmäisen+päivän+koittaessa,+tulivat+Magdalan+Maria+ja+se+toinen+Maria+katsomaan+hautaa.+Äkkiä+maa+alkoi+vavahdella+ja+järistä,+sillä+Herran+enkeli+laskeutui+taivaasta.+Hän+tuli+haudalle,+vieritti+kiven+pois+ja+istuutui+sille.+Hän+oli+hohtava+kuin+salama+ja+hänen+vaatteensa+olivat+valkeat+kuin+lumi.+Vartijat+pelästyivät+häntä+niin,+että+alkoivat+vapista+ja+kaatuivat+maahan+kuin+kuolleet.Enkeli+kääntyi+naisten+puoleen+ja+sanoi:+"Älkää+te+pelätkö.+Minä+tiedän,+että+te+etsitte+ristiinnaulittua+Jeesusta.+Ei+hän+ole+täällä,+hän+on+noussut+kuolleista,+niin+kuin+itse+sanoi.+Tulkaa+katsomaan,+tuossa+on+paikka,+jossa+hän+makasi.+Menkää+kiireesti+sanomaan+hänen+opetuslapsilleen:+'Hän+on+noussut+kuolleista.+Hän+menee+teidän+edellänne+Galileaan,+siellä+te+näette+hänet.'+Tämä+oli+minun+sanomani+teille."Naiset+lähtivät+heti+haudalta,+yhtaikaa+peloissaan+ja+riemuissaan,+ja+riensivät+viemään+sanaa+Jeesuksen+opetuslapsille.Mutta+yhtäkkiä+Jeesus+tuli+heitä+vastaan+ja+tervehti+heitä.+He+menivät+hänen+luokseen,+syleilivät+hänen+jalkojaan+ja+kumarsivat+häntä.+Silloin+Jeesus+sanoi+heille:+"Älkää+pelätkö!+Menkää+sanomaan+veljilleni,+että+heidän+pitää+lähteä+Galileaan.+Siellä+he+näkevät+minut."Naisten+ollessa+matkalla+muutamat+vartiomiehistä+menivät+kaupunkiin+ja+kertoivat+ylipapeille+kaiken,+mitä+oli+tapahtunut.+Slloin+nämä+kokoontuivat+neuvottelemaan+yhdessä+vanhimpien+kanssa+ja+päättivät+antaa+sotilaille+suuren+summan+rahaa.+He+sanoivat+sotilaille:+"Sanokaa,+että+hänen+opetuslapsensa+tulivat+yöllä,+kun+te+nukuitte,+ja+varastivat+hänet.+Ja+jos+tämä+tulee+maaherran+korviin,+me+kyllä+lepytämme+hänet+ja+järjestämme+niin,+ettei+teille+koidu+ikävyyksiä."Sotilaat+ottivat+rahat+ja+tekivät+niin+kuin+heille+oli+sanottu.+Heidän+kertomustaan+on+juutalaisten+keskuudessa+levitetty+tähän+päivään+asti.Kaikki+yksitoista+opetuslasta+lähtivät+Galileaan+ja+nousivat+vuorelle,+minne+Jeesus+oli+käskenyt+heidän+mennä.+Kun+he+näkivät+hänet,+he+kumarsivat+häntä,+joskin+muutamat+epäilivät.Jeesus+tuli+heidän+luokseen+ja+puhui+heille+näin:+"Minulle+on+annettu+kaikki+valta+taivaassa+ja+maan+päällä.+Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni:+kastakaa+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen+nimeen+ja+opettakaa+heitä+noudattamaan+kaikkea,+mitä+minä+olen+käskenyt+teidän+noudattaa.+Ja+katso,+minä+olen+teidän+kanssanne+kaikki+päivät+maailman+loppuun+asti."
  4. No+niinpä+näkyy.Tässä+tulee+ihan+mieleen+vanha+hyvä+ohje+puheen+ja+kirjoituksen+muotoiluun:+“Älä+vältä+ei-negatiivisten+ilmaisujen+käyttöä.”8-DMitä+tulee+siihen,+tunteeko+joku+Jumalan+vaiko+eikö,+joudumme+sille+sumealle+osastolle,+jossa+lauseet+voi+ymmärtää+tavalla,+jolla+ne+ovat+totta+tai+sitten+tavalla,+jolla+ne+eivät+ole+totta.Totuus+ei+silloin+kerta+kaikkiaan+alistu+tyhjentävästi+sanoilla+muotoiltavaksi+.