Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Osallistu keskusteluihin kirjautumalla palveluun.
Kirjaudu sisään
Eikö sinulla ole vielä tunnuksia?
Rekisteröidy
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Molemmissa+olisi+kyllä+riittänyt+linkki+ja+ehkä+muutama+olennaisin+rivi+lainausta.
Pitkät+lainaukset+sopivat+huonosti+tänne.
En+ymmärrä,+miksi+ne+joskus+poistetaan+ja+toisinaan+sitten+taas+ei.
16.03.2018 13:46
Kerro+nyt+sitten+edes+yksi+havainto,+joka+todistaa+Jumalasta.
“Jumalattomat”+eivät+tietenkään+edes+yritä+todistaa+Raamatun+Jumalaa+olemattomaksi,+koska+se+ei+ole+mahdollista.+Aivan+yhtä+mahdotonta+on+todistaa,+ettei+Andromedan+galaksin+jossakin+aurinkokunnassa+asustele+suunnattoman+älykkäitä+vaaleanpunaisia+mustekaloja.
Olemassaoloväitteissä+todistaminen+kuuluu+väitteen+esittäjälle,+kuten+ihan+hyvin+tiedät.+Vai+etkö+tajua?+Maailmassa+on+tavaton+määrä+erilaisia+uskomuksia+koskien+hyvin+monenlaisten+jumalien+olemassaoloa.+Pystytkö+todistamaan+ainuttakaan+niistä+vääräksi?
Oli+lystikästä+lukea,+että+Darwinin+sirkut+olivat+havaintoihin+perustuva+havainto,+joka+on+ammuttu+alas.+Aivan+kuin+viisasten+kerhon+kunniapuheenjohtajan+tekstiä…
Evoluutio+on+havaittu+ilmiö+ja+evoluutioteoria+on+erittäin+vahva,+koska+sitä+on+testattu+paljon.+Evoluutiosta+tiedetään+nyt+huomattavasti+enemmän+kuin+Darwinin+aikaan+eikä+kukaan+täysjärkinen+luonnontieteilijä+kyseenalaista+sen+olemassaoloa.
Ihmisen+polveutumista+ei+tunneta+aivan+pilkuntarkasti,+mutta+käytettävissä+olevat+todisteet+viittaavat+hyvin+vahvasti+siihen,+että+ihminen+kuuluu+lajina+samaan+sukuun+kuin+kaikki+muutkin+DNA-pohjaisesti+lisääntyvät+elämänmuodot+tällä+planeetalla.+Tätä+vastaan+väittämiseen+tarvittaisiin+aika+vahvat+perusteet+tai+näytöt.
Jotta+et+unohtaisi,+kertaan+tähän+loppuun+viestin+alussa+esittämäni+pyynnön:+Kerro+nyt+sitten+edes+yksi+havainto,+joka+todistaa+Jumalasta.
16.03.2018 12:37
Nyt+ketjun+luettuani,+joudun+myöntämään+olleeni+hiukan+väärässä.+Vastaanväittäjille+jäi+ainakin+“Gish+gallop”+ja+“Chewbacca”.
Tai+yleisemmin+ottaen+tarjolla+on+toki+koko+laaja+argumentaatiovirheiden+kirjo.
16.03.2018 11:36
Kiitos+linkistä.+Rauhalliseen+sävyyn+ja+huolellisesti+laadittu+kirjoitus.
Vastaanväittäjille+ei+jää+juuri+muuta+kuin+leimata+kirjoittaja+harhaoppiseksi,+jonka+kanssa+ei+ollenkaan+ruveta+keskustelemaan.
16.03.2018 11:24
Useimmista+ihmisistä+löytyy+sekä+myönteistä+että+kielteistä+sanottavaa.
Luther+suuttui+ihan+oikeasti,+kun+juutalaiset+eivät+ruvenneetkaan+joukoittain+kääntymään+protestanteiksi,+vaikka+heille+tarjottiin+se,+mitä+Martin+itse+piti+kirkkaana+ja+ainoana+totuutena.
Sitä+ennen+hän+suhtautui+varsin+suopeasti+juutalaisiin.
Anekauppa,+jota+Luther+kritisoi,+ansaitsi+ehdottomasti+tuon+kritiikin.
Myös+se,+että+kirkko+mielivaltaisesti+kehittelee+uusia+tarkoitushakuisia+oppeja,+ansaitsi+Lutherin+kritiikin.+Tosin+tilalle+tarjottu+vaihtoehto+eli+tämä+“sola+scriptura”+ei+ollut+juuri+sen+parempi,+koska+kirjoituksia+voi+tulkita+ja+painottaa+niin+monella+tavalla.
Martin+Luther+ei+olisi+hyväksynyt+sitä,+että+perustetaan+hänen+nimeään+kantava+uskontokunta.+Se+on+ehkä+nolointa+tässä+luterilaisuuden+nimessä.+Oikeastaan+nimitys+“luterilaiset”+oli+alkujaan+katolisen+kirkon+piirissä+käytetty+ilmaisu,+jolla+tarkoitettiin+tiettyä+harhaoppisten+joukkoa.
16.03.2018 11:10
«Kyse+on+loppupeleissä+uskosta;+uskooko+jumalattomaan+tieteeseen+vai+oikeaan+tieteeseen.»
Kyse+on+siitä,+uskooko+objektiivisia+ja+testattuja+havaintoja+vai+vanhoja+sepitettyjä+kertomuksia.
Siitä+sinun+“oikeasta+tieteestäsi”+et+ole+pystynyt+tuomaan+esiin+ainuttakaan+havaintoa,+vaikka+niitä+on+moneen+kertaan+kysytty.+Ehdotan,+että+olet+yksinkertaisesti+erehtynyt+ja+tiede+ei+ole+oikeasti+löytänyt+mitään+uusia+näyttöjä+Jumalan+olemassaololle+ja+toiminnalle.
Oikeasti+ei+ole+olemassa+jumalatonta+tiedettä+tai+Jumalaan+uskovaa+tiedettä.+On+vain+tiedettä.+Säännöt+ovat+yksinkertaiset+ja+kaikille+samat.+Jos+niitä+noudattaa,+myös+fundamentalisti+voi+ihan+hyvin+tehdä+tiedettä.
Ja+niihin+sääntöihin+ei+ole+erikseen+kirjattu+sitä,+että+Jumala+pitää+jättää+pois.+Vaatimus+on,+että+käytettyjen+teorioiden+pitää+olla+sellaisia,+että+ne+voidaan+ainakin+periaatteessa+objektiivisilla+testeillä+ja+havainnoilla+joko+osoittaa+virheellisiksi+tai+sitten+toistaiseksi+tai+tietyissä+rajoissa+toimiviksi.
Jumalat+eivät+kuulu+toimijoina+tieteen+piiriin+niin+kauan+kuin+niistä+ei+ole+mitään+objektiivista+havaintoa,+ei+suoraan+eikä+välillisesti,+eikä+ole+määriteltävissä+koetta,+joka+osoittaisi+jumalahypoteesin+vääräksi.
16.03.2018 11:01
Toteutuneita+ennustuksia+on+helppo+kirjoittaa.+Siihen+on+ainakin+kolme+tapaa.
1)+Kirjoitetaan+ennustus+vasta+sitten,+kun+ennustettu+asia+on+jo+tapahtunut+tai+tapahtumassa.
2)+Kirjoitetaan+fiktiivinen+tarina,+jossa+jokin+vanha+ennustus+toteutuu.
3)+Ennustuksen+muotoilu+on+niin+sekava+ja+moniselitteinen,+että+se+sopii+melkein+mihin+tahansa.
Jos+näiden+kolmen+sortin+ennustukset+karsitaan+pois,+kuinka+monta+toteutunutta+ennustusta+Raamatusta+sen+jälkeen+löytyy?
16.03.2018 10:51
Olemme+varmaankin+kuulleet+sanonnan+“samassa+veneessä”.
Kyllä+se+yhdistää,+kun+koko+ajan+väijyy+vaara,+että+koko+porukka+hukkuu.
15.03.2018 20:12
Lutherin+nimen+käyttämisessä+on+tosiaan+tiettyjä+ongelmia.
Ev-lut-kirkon+edustajien+on+tai+olisi+(valitse+parempi)+viisasta+myöntää+reilusti+Martin+Lutherin+heikkoudet+ja+erehdykset.+Sillon+olisi+helpompi+keskittyä+hänen+myönteisiin+piirteisiinsä.
Se,+että+me+osaamme+lukea+ja+olemme+saaneet+kohtalaisen+hyvän+yleissivistyksen,+juontaa+juurensa+osaltaan+Martin+Lutherin+agendaan,+että+kansa+on+opetettava+lukemaan.
Tuon+projektin+seuraukset+olivat+tosin+erilaisia+kuin+Martin+itse+tuli+ajatelleeksi.
15.03.2018 20:00
Tuo+väistö+tarkoittaa+käytännössä+sitä,+että+et+pysty+puolustamaan+kantaasi+asiallisella+perusteella.
Skeptikko+1+—+Kristitty+0.
Raamatun+asemalle+Jumalan+erityisenä+ilmoituksena+koko+ihmiskunnalle+on+löydettävä+jokin+muu+peruste+kuin+Raamatun+sisältä+löytyvät+tekstit.+Muuten+joudumme+luopumaan+tuosta+ajatuksesta+tai+sitten+petkuttamaan+itseämme.
15.03.2018 19:57
Voihanvitalis+kirjoitti:+«Sanotaan+ainoastaan,+että+Sana+on+Jumala.+Ps.33:6.+Joh.1:1.+Ilm.19:13+"ja+nimi,+jolla+häntä+kutsutaan,+on+Jumala+Sana.»
Mikään+tuossa+ei+oikeuta+ajattelemaan,+että+ilmaisulla+Jumalan+sana+tarkoitetaan+Raamattua.
15.03.2018 14:02
Ilmestyskirja+on+sikäli+poikkeuksellinen,+että+se+viittaa+itseensä.+Koko+Raamattua+tuolla+ei+tosiaan+tietenkään+tarkoiteta.
Mutta+pitää+muistaa,+miten+helppoa+on+kirjottaa+oman+tekstinsä+saatteeksi,+että+tämä+on+ehdottomasti+kaikki+totta.+Lisäksi+on+helppo+ladella+uhkauksia+niille,+jotka+tuota+tekstiä+jotenkin+yrittävät+muuttaa.+Näillä+konsteilla+teksti+ei+muutu+todemmaksi+tai+luotettavammaksi+tippaakaan.
Mainittakoon,+että+teoksessa+"Gulliverin+retket"+tarinan+protagonisti+Lemuel+Gulliver+vakuuttaa+kertomuksensa+olevan+ehdottomasti+totta.+Kirjailija+Jonathan+Swift+kertoo+alkusanoissaan,+että+herra+Gulliver+on+hänen+pitkäaikainen+ja+läheinen+ystävänsä,+joka+on+aivan+erityisen+luotettava.+Gulliverin+kotikylässä+oli+oikein+sanonta,+jolla+haluttiin+painottaa+jonkin+asian+todenperäisyyttä,+että+se+on+niin+totta+kuin+herra+Gulliver+olisi+sanonut+sen.
Niin+helppoa+se+on.
http://www.gutenberg.org/files/829/829-h/829-h.htm
15.03.2018 13:59
Ruandassa+on+heikon+koulutustason+lisäksi+se+ilmiö,+että+liittymällä+ja+aktivoitumalla+johonkin+innokkaasti+lähetystyötä+tekevään+uskontokuntaan+pystyy+kohentamaan+elintasoaan.
14.03.2018 13:16
Että+semmoista.+Miksi+laitoit+tämän+viestin+minun+viestini+perään,+ikään+kuin+muka+kommentoisit+sitä?
Olisiko+sinulla+jotakin+sanottavaa+siitä,+mitä+minä+kirjoitin+tuossa+edellä?
Miten+olisi+vaikkapa+sellaiset+arviot+kuin+harhaoppi+ja+tie+kadotukseen?+Heh+heh.
Ja+sitten+voisit+korostaa+sitä,+että+pelastukseen+johtaa+se,+että+kirjoittaa+ja+ääntää+tismalleen+oikein+Jeshua+ja+tietenkin+pitää+olla+tismalleen+oikea+mielipiteen+muotoilu+siitä,+onko+Jeshua+ja+Jahve+yksi,+kaksi+vaiko+kenties+kolme.
Minua+hämmästyttää+ja+hirvittää+tuollainen+uskonto,+joka+keskittyy+joutaviin+sanoihin+ja+unohtaa+olennaisen.
14.03.2018 12:33
Minua+ei+oikeastaan+kovin+paljon+kiinnosta+Raamatussa+historiallinen+luotettavuus.
On+aika+ilmeistä,+että+Johanneksen+evankeliumi+ei+ole+kelvollinen+historialliseksi+dokumentiksi+ollenkaan.+Voi+sieltä+silti+jonkin+hyvän+ajatuksen+löytää.
Minua+kyllä+kiusaa+tuossa+evankeliumissa+silkan+uskomisen+merkityksen+korostaminen+ja+maaginen+Jeesuksen+henkilöön+takertuminen.+Sillä+tavalla+syntyy+juuri+sitä+tyhjää+höttöä,+mitä+adventistienkin+tunnustus+on+tulvillaan.+Veivataan+jonninjoutavia+yksityiskohtia,+joilla+ei+ole+mitään+merkitystä+käytännön+elämän+kannalta+ja+samalla+unohdetaan+elää+ihmisiksi,+puhumattakaan+siitä,+että+oikea+Jumalan+valtakunta+jää+täysin+paitsioon.
Mutta+poimitaan+nyt+jotakin+kelvollista+silti+esiin.+Otetaan+luku+13+ja+jakeet+34–35.
“Minä+annan+teille+uuden+käskyn:+rakastakaa+toisianne!+Niin+kuin+minä+olen+rakastanut+teitä,+rakastakaa+tekin+toinen+toistanne.+Kaikki+tuntevat+teidät+minun+opetuslapsikseni,+jos+te+rakastatte+toisianne.”
14.03.2018 12:27
Entäs+kun+minäkin+olen?+Jokainen+meistä+voi+sanoa+ihan+rehellisesti,+että+"minä+olen".
Ehdotan,+että+Jumala+on+hiukan+isompi+kuin+helpot+pölvästikuvat,+joita+tehdään+pilkkuja+hinkkaamalla+ja+sanoihin+takertumalla.
Voisiko+olla+niin,+että+se,+mikä+meissä+syvimmältään+sanoo+"minä+olen",+on+kaikilla+yksi+ja+sama,+syntymätön+ja+kuolematon?
12.03.2018 13:37
Minusta+näyttää+siltä,+että+tämän+avauksen+kärki+ei+ole+sen+asian+selvittämisessä,+minä+viikonpäivänä+Jeesus+kuoli.+Sen+sijaan+tulee+esiin+se,+että+eri+evankeliumeissa+kertomuksen+yksityiskohdat+eivät+pidä+yhtä.
Jos+noissa+evankeliumeissa+on+jotakin+arvokasta,+se+ei+voi+olla+niiden+tarkka+historiallisuus.+Olennainen+ydin+on+silloin+jotakin+muuta+ja+esimerkiksi+se,+minä+viikonpäivänä+mikäkin+juttu+tapahtui,+on+tärkeiden+asioiden+kannalta+aivan+yhdentekevää.
Mutta+mikä+sitten+on+tärkeä+asia+ja+merkitsevin+ydinsanoma?+Ehkä+on+parasta,+ettei+tähän+yritä+vastata+positiivisesti,+vaan+katsoa,+mitä+jää+jäljelle,+kun+kaikki+yhdentekevä+on+karsittu+pois.+Ja+yhdentekevät+voi+tunnistaa+muun+muassa+sillä,+että+eri+kertomukset+ovat+niiden+osalta+keskenään+ristiriitaisia.
12.03.2018 13:30
Olen+myönteisesti+yllättynyt+humaanista+asenteestasi.+Kiitos+tästä.
11.03.2018 11:20
Tuon+voi+tulkita+muistutukseksi+ja+nuhteluksi+jostakin,+mitä+ei+pitäisi+tehdä.
Mutta+mikä+tuo+vältettävä+ja+sopimaton+asia+sitten+mahtaa+olla?
1)+Penkkiurheilu
2)+Kesämökkeily+talvella
3)+Crocksit
4)+Jokin+muu
09.03.2018 14:19
Mistä+voisin+lukea+uutisen+tuosta+käteen+asennettavasta+RFID-sirusta?
En+nyt+tarkoita+fundamentalistien+kohusivustoja.
18.02.2018 14:47
58 / 267