Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
a.yahya
profiilit
a.yahya
a.yahya
Vapaa kuvaus
Aloituksia
13
Kommenttia
1692
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Älkää antako uskovaisten ottaa uskottomia auttajiksi uskovaisten asemesta. Jumala ei auta niitä, jotka tekevät näin paitsi, jos todella pelkää olevansa vaarassa. Jumala varoittaa rangaistuksestaan ja Jumalan luo viimein palataan." (3:28)
"Joka uskottuaan Jumalaan ei enää usko - paitsi se, jota pakotetaan, mutta jonka sydämessä usko on vahvana - kohtaa Jumalan vihan ja heille on suuri rangaistus." (16:106)
Selitäpä tarkemmin näihin jakeisiin perustuvat johtopäätöksesi jihaadista ja valehtelusta?
06.01.2012 12:23
Mutta hehän seuraavat 1700-luvulla vaikuttaneen miehen opetuksia.
Ok, ehkä ibn 'Abd al-Wahhab puhdisti islamia siitä, miten "muslimien teot vaikuttivat" siihen, mutta tämä on aivan väärä lähtökohta...
06.01.2012 12:12
Kyllä minullakin on ns. rivimuslimina oikeus lukea Koraania ja hadiitheja. Olisi epäoikeudenmukaista ja epäilyttävää vaatia "pappien", muiden johtajien tai välikäsien sekaantumista henkilökohtaiseen uskoon.
Missä kohdissa olen mielestäsi tehnyt omia tulkintoja, joita ei voitaisi hyväksyä? Pyrin aina seuraamaan tiettyä punaista lankaa...
Tulkintoja tehdään esimerkiksi asioista, joiden sallittavuuden määrittämiseen ei yksin "maallinen päättely" riitä ja tarvitaan erittäin laajaa tietämystä etenkin hadiitheista.
06.01.2012 12:07
En usko valheisiin, joita Muhammadista tai Jeesuksesta yritetään levittää heidän säälittäväksi mustamaalaamiseksi. He ovat toisilleen veljiä ja yhtä lailla muslimeja. Viimeisen viestin tuojana Muhammadia arvostetaan ehkä piirun verran enemmän, ja on hadiitheja, joiden mukaan hänen roolinsa ihmisten puolustajana on suurempi kuin Jeesuksella. Siinä missä Jeesus ja muut profeetat ja lähettiläät yrittävät tuomiopäivänä esimerkiksi pelastaa itseään, Muhammad pyytää anteeksiantoa ihmisille.
06.01.2012 11:59
Wa fiik barak Allaah. Kiitos sanoistasi :)
06.01.2012 11:43
Olisi kovin ylpeilevää väittää, että olen oikeaoppinen. Teen virheitä ihan siinä missä muutkin ihmiset. Koen kuitenkin jokseenkin onnistuneeni - verrattuna siihen joukkoon muslimeja, jotka antavat tunteiden johdattaa heitä uskonnossa, väärään suuntaan. Ei välttämättä ole tavallista, että käännynnäisellä on hyvin selkeä kuva islamista ja kulttuurihömpästä, mutta ajattelen taustani ikään kuin suojelevan minua. Tiivistettynä voisi sanoa, että olen sisäistänyt termien "islam" ja "muslimi" merkityksen myös käytännössä.
Suurin osa tuntemistani muslimeista ajattelee samankaltaisesti, mutta en osaa arvioida millaisiin lukemiin päästäisiin maailmanlaajuisella tasolla. En luota valtamediaan. Uutiset, joissa kerrotaan tietyistä tapahtumista, luovat korostuneen kuvauksen, illuusion. Haluaisin uskoa, että alistuminen Jumalalle (islamin noudattaminen mahdollisimman puhdasoppisena) on suositumpaa kuin väkivallan julistaminen, mutta heikolta näyttää. Vilpittömästi toivon, että ongelmiin osattaisiin puuttua oikein.
06.01.2012 11:39
Uskovat niin vakaasti terrorismin olevan Jumalan määräämä asia, että ei voida kyllä puhua terveistä ihmisistä... Johtajat tulkitsevat, rekrytoivat ja samalla aivopesevät uhrinsa - erittäin säälittävää.
03.01.2012 11:43
Jos ei koskaan kyseenalaista omaa uskoaan ja uskomuksiaan syntyperäisenä muslimina, usko voi tiukan paikan tullen olla todella heikko. On aivan pakko etsiä itselleen vastauksia kysymyksiin ja todella miettiä "miksi näin on?" mikäli mielii jatkaa uskossaan.
No, sanotaanko, että "ei tiedosta Jumalan olevan olemassa"? Ei välttämättä pidä sitä mahdottomuutena, mutta ei tiedon valossa tai jonkin muun puutteessa ole valmis tunnustamaan tai uskomaan.
Tosiasia on, että maailmassa on lukemattomia uskontoja: kuinka voisin kieltää niiden olemassaolon? Mutta siis, kyllä, uskon yhden olevan totta, aivan kuin muut "uskovat" omaansa tai ovat uskomatta mihinkään. Silti muut saavat olla rauhassa :)
Ja miksi hurahtaa uskontoon, kun Jumalan voi löytää ihan järkisyin?
03.01.2012 11:39
Hyvin usein törmään ajatuksiin ja väitteisiin, jotka ovat kristinuskon värittämiä ja vääristämiä, vaikka käsillä oleva aihe onkin islam. Totta toki on se, että aikoinaan kristinuskokin oli islamia - kunnes ihmiset muokkasivat kuka mihinkin suuntaan ja unohtivat Jeesuksen alkuperäiset opetuksia. Ihmisten ego tuli Jumalalle alistumisen tielle ja uskonto sai huonoja piirteitä. Samoin on islamissa: toisten on vaikea alistua sille, mitä Jumala on ilmoittanut ja siksi ympäri maailmaa esiintyy kaikenlaista väkivaltaa ja alistamista, joille uskonto ei anna perusteita.
Tiedän, että yrittämistä ei saisi koskaan lopettaa, mutta mitä on tälläkin foorumilla valitettavasti käynyt? Kun yritän puhua islamin puolesta ja tuomita terrorismia, sanojani vääristellään tai suuhuni jopa tungetaan sanoja. Parhaana argumenttina pidetään sitä, että minä valehtelen, koska media sanoo xyz. Minut ikään kuin pakotetaan uskomaan terrorismiin, naisten alistamiseen ja kaikkeen muuhun kammottavaan toimintaan.
Miksi muslimien ei anneta tuoda esille kantaansa ja näkökulmaansa ja sitä todellisuutta, mitä islam oikeasti heille edustaa? Ehkä palsta todella on väärä, ehkä nimettömyys ei auta asiaa yhtään eteenpäin. En tiedä. Jotain haluaisin tehdä kaikkien osapuolten hyväksi, mutta kuka olisi tarpeeksi avoin ymmärtämään lähtökohtani?
03.01.2012 11:31
Kai minulla sen verran järkeä on, että älyäisin lopettaa valehtelun, kun siitä ei ole enää mitään hyötyä - ei sinulle eikä itselleni. Anteeksi, että olen yrittänyt haaskata aikaasi totuuden kertomiseen. Et ilmeisestikään ole valmis vastaanottamaan mitään haastamalla ajatuksia ja antamalla mahdollisuuden sillä, että muslimi kertoo islamista sen sijaan, että kuuntelet, mitä medialla on sanottavanaan ovelana propagandana.
03.01.2012 11:21
Olen lukenut useita hadiitheja ja Koraanin useaan kertaan. Opiskelen Koraania arabiaksi sana sanalta merkityksineen.
03.01.2012 11:19
Sanasta sanaan:
http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=4&verse=34
Kohdat, joissa juuri dh-r-b esiintyy:
http://corpus.quran.com/qurandictionary.jsp?q=Drb#(4:34:29)
03.01.2012 11:17
Toiset uskovat ilman tietämystä, ymmärrystä ja järkeä, mutta toisille maailma on jotain suurta ja loogista.
03.01.2012 11:14
Todella haluaisin keskustella wahhabin kanssa ja selvittää muutamia asioita. Jos täytyy mennä nimeämään itsensä muuksi kuin muslimiksi, ollaan vaarallisella alueella...
03.01.2012 11:03
Onhan kieltäminenkin jonkinlaista uskomista. Mutta ehkä tavoittaakseni teidän puhetavan, minun olisi pitänyt käyttää ilmaisua "ette usko".
Minkä takia elämän ja maailmankaikkeuden monimutkaisuus sulkevat pois uskon?
03.01.2012 10:51
Tämäkö on tausta ja syy sille, miksi ja miten islamia kritisoidaan?
03.01.2012 10:47
Väitteesi, että muita ihmisiä kuin muslimeja kutsutaan Koraanissa 'epäpuhtaiksi' on väärin. Sana "mushrikiin" tarkoittaa lähinnä polyteistia. (Siinä missä "kaafir" 'piilottaa koko totuuden', "mushrik" saattaa uskoa myös Jumalaan. Sana "shirk" tarkoittaa polyteismia.)
Ketään ei haukuta. Jos "mushrikilla" on pahoja aikeita muita ihmisiä kohtaan, eikö tämä ole väärin? Yhtä lailla muslimi voi tehdä väärin. Täytyy muistaa, että tapa, jolla arabit käyttävät kieltä, ei ole kirjaimellinen tai tulkinnallinen samalla tavalla kuin jokin yksinkertainen kieli.
Ja yleisenä vinkkinä: ottakaa selville jakeen asiayhteys ennen kuin syyllistytte samaan kuin terroristit ja muut, jotka käyttävät Koraania hyväkseen vain omia tarkoitusperiään ajatellen.
03.01.2012 10:46
En usko siihen mitä luulet "islamin" lähteiden sisältävän.
03.01.2012 02:16
Te itse kutsutte itseänne saastaisiksi! Minä en ole sitä sanaa kertaakaan käyttänyt kuvaamaan yhtäkään ei-muslimia - en ääneen enkä mielessä!
03.01.2012 02:13
Kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin miltä voi vaikuttaa. Ensinnäkin on hyvin harvinaista, että tapaus tulisi julki, on mahdollisuus katua tekoaan ja saada anteeksi jne. Inhimillisyys sallitaan, totta kai. Vasta äärimmäisessä tapauksessa asetettaisiin tuomio teosta. En minä pidä sitä minään hienona asiana tietenkään eikä se minulle oikeastaan kuulukaan.
Asemaan, jossa hänellä on enemmän vastuuta elättäjänä. Sana, joka on suomeksi käännetty esimieheksi, tarkoittaa "suojelijaa".
"Idhrib" tarkoittaa jonkin osoittamista. Jos etsii Koraanista muita samalla juurella, löytää mm. lauseen "Jumala osoitti ihmisille nämä esimerkit, mutta vain ne, joilla on tietämystä, ymmärtävät" (29:43). Jakeessa 4:34 siis osoitetaan vihaa.
http://1.bp.blogspot.com/_qsBZo_79mQM/TLPNZ717VfI/AAAAAAAADDs/WJTNv0Km-B4/s1600/ZED+COMIC+38.png
...kiihkosi vetää sanattomaksi...
03.01.2012 02:10
70 / 85