Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nå+ingen+fara,+vi+köper+inte+IKEAs+möbler.
11.07.2016 17:37
och+jag+frågade+om+det+är+andra+lagar+som+gäller+för+henne?+Tydligen+eftersom+ingen+lag+i+landet+tvingar+någon+att+tala+finska
11.07.2016 17:28
Jag+har+varit+mycket+stark+i+min+identitet+i+Finland,+men+efter+alla+påhopp+på+våra+svenska+veteraner+och+på+vårt+språk+har+jag+förstått+att+jag+inte+får+vara+stolt+och+glad+över+att+vara+en+del+av+det+här+landet.+Jag+borde+skämmas+för+att+mina+släktingar+blev+krigsinvalider+och+kom+hem+i+kista.+Jag+borde+skämmas+för+att+jag+själv+har+tagit+studielån+för+att+kunna+studera+när+mina+föräldrar+inte+hade+ekonomiska+möjligheter+att+stöda+mig,+jag+borde+skämmas+för+att+jag+glatt+har+betalt+min+del+av+skatten+därför+att+det+har+behövts+för+att+ordna+skolor,+sjukvård+o.s.v.+
När+jag+en+gång+frågade+en+av+veteranerna+i+släkten+hur+det+känns+i+dag+svarade+han:+"Jag+stred+och+blev+sårad+för+att+jag+ville+kunna+få+leva+i+fred+och+få+känna+att+vi+hör+ihop+i+landet."+Jag+frågade:+"Gör+du+inte+det+nu+då?"+"Nej,+skulle+vi+ha+vetat+att+det+blir+så+här+för+oss+som+är+svenskspråkiga+så+hade+vi+nog+valt+annorlunda.+Det+här+är+inte+det+land+vi+stred+för."
Då+grät+jag+och+där+började+också+min+omvärdering+och+uppskattning+av+att+vara+en+del+av+det+här+landet.+Man+kan+inte+i+långa+loppet+känna+för+det+som+man+gång+på+gång+för+höra+att+man+inte+får+uppskatta+och+känna+sig+som+en+del+av+bara+för+att+man+har+ett+annat+språk+och+en+kultur+som+skiljer+sig+något+från+majoritetens.
11.07.2016 13:55
Nä,+inte+gäller+det+annat+än+landskapet+Österbotten.
11.07.2016 13:36
Konstigt+att+ni+genast+tar+till+geväret+när+ni+skall+lösa+olikheter+och+skillnader.+Inte+finns+det+någon+som+helst+orsak+att+tvinga+bort+någon+allra+minst+ta+livet+av+andra.+Vi+skulle+naturligvis+fortsätta+fungera+precis+så+tvåspråkigt+som+vi+redan+är+vana+att+göra.
Inte+är+de+finskspråkiga+i+majoritet+i+Österbotten.+Efter+att+Storkyro+flyttat+över+till+Syd-Österbotten+är+de+finskspråkiga+53%+och+de+svenskspråkiga+50%.
11.07.2016 13:35
Inte+skulle+vi+naturligtvis+kräva+något+från+Finland+när+vi+är+en+självständig+stat+utan+då+sköter+vi+helt+våra+egna+affärer,+tar+hand+om+allt+själva+från+sjukvård,+lantbruksstöd+tillvägar+och+företagsstöd.+Eftersom+vi+blir+så+"dyra"+för+er+så+skulle+ni+ju+spara+en+massa+med+pengar+på+den+här+lösningen+och+vi+skulle+vara+nöjda.
11.07.2016 13:19
Om+det+är+Österbotten+så+är+det+väl+Österbotten?
11.07.2016 13:14
Svenska+dagisbarn+blev+ju+förbjudna+att+leka+på+gårdsplanen+i+Helsingfors.
11.07.2016 13:11
Och+vi+vill+inte+heller+förenas+med+Sverige.+Men+vi+vill+kunna+leva+på+vårt+eget+språk+tillsammans+med+våra+finska+arbetskamrater+utan+att+behöva+bli+förlöjligade,+åthutade+och+förnedrade+av+andra.
11.07.2016 13:05
Men+fennona+har+ju+gång+på+gång+sagt+att+ingen+lag+förpliktar+någon+att+tala+det+andra+språket.+Gäller+andra+lagar+henne+än+fennona?
10.07.2016 22:21
Jag+tycker+du+skall+ställa+frågan+till+YLE+och+inte+här.+Begriper+inte+att+det+skall+vara+så+svårt+att+fråga+rättsinsants.+Ingen+här+har+myndighetsansvar+att+sända+ärendet+vidare.
10.07.2016 22:13
Din+far+frågade+inte+om+han+fick+ta+blåstest+på+sjöbevakningen?
10.07.2016 22:08
Jag+tycker+det+skulle+vara+mycket+bra+att+östra+Finland+får+ett+verkligt+reellt+självstyre.+Det+skulle+ge+dem+möjligheter+att+själva+utveckla+sitt+område+och+att+inte+allt+måste+gå+via+Helsingfors.+Man+tar+mera+ansvar+för+det+som+finns+nära+än+om+det+sker+långt+borta
10.07.2016 20:19
Vi+är+vana+att+fungera+på+två+språk+och+försöka+tänka+oss+att+saker+måste+skötas+så+att+båda+språkgrupperna+får+sina+rättigheter+tillgodosedda.+Inte+skulle+det+ändra+på+något+för+oss+lokalt+annat+än+att+vi+kunde+få+fundera+ut+vettiga+lösningar+för+båda+språkgrupperna+utan+att+påtvingas+centralstyrda+lösningar+som+inte+fungerar
09.07.2016 22:16
Den+nya+genforskningen+visar+att+det+västliga+Finland+har+mera+gemensamma+gener+med+Ryssland+än+den+östliga+delen+av+landet.+Det+är+inte+alls+så++konstigt+eftersom+mycket+av+den+ryska+befolkningen+kommer+från+mellaneuropa.
09.07.2016 22:11
Men+ni+har+ju+i+praktiken+redan+sparkat+ut+oss+ur+landet.+Ni+har+pissat+på+våra+veteraner+som+gav+sina+bästa+år+vid+fronten+för+Finlands+sak,+ni+har+gång+på+gång+bett+oss+att+gå+och+dränka+oss+i+Östersjön,+ni+har+bett+oss+flytta++till+Sverige+som+inte+är+vårt+fosterland+o.s.v.+,+o.s.v.+Hur+tror+du+att+man+sedan+längre+kan+känna+ett+sådant+land+som+sitt+fosterland.+För+min+del+är+det+ett+par+år+sedan+jag+slutade+flagga+med+den+blåvita+för+numera+står+den+för+skymf+och+förakt+av+mig+som+finlandssvensk.
09.07.2016 22:06
Har+du+inte+förstått+att+vi+bara+vill+ta+hand+om+våra+egna+skattepengar+och+sköta+våra+egna+uppgifter+absolut+lika+på+både+svenska+och+finska.+Vi+behöver+inte+era+skattepengar+bara+vi+får+behålla+våra+egna+och+satsa+på+vår+egen+infrastruktur,+våra+egna+skolor+för+båda+språkgrupperna+o.s.v.
09.07.2016 22:00
Nu+är+det+du+som+ljuger.+Har+du+blivit+utskälld+på+spårvagnen+för+att+du+ditt+modersmål+med+dina+barn?+Det+har+jag.+Har+du+blivit+hånad+av+polisen+för+att+du+talat+ditt+modersmål+med+dem.+Det+har+jag.+Har+myndigheterna+vägrat+godkänna+dina+handlingar+därför+att+de+varit+skrivna+på+ditt+modersmål?+Det+har+jag+varit+med+om+och+först+efter+att+jag+besvärat+mig+har+de+gått+med+på+att+jag+hade+precis+alla+papper+som+behövdes.+Har+du+som+studerande+blivit+förvägrad+ett+jobb+där+arbetsgivaren+och+jag+var+helt+överens+om+de+månader+arrangemangetskulle+gälla.+Allting+var+klart+men+det+måste+skötas+via+en+statlig+myndighet+och+tjänstemannen+vägrade+göra+något+därför+att+jag+talade+svenska+med+hen.
Det+här+är+den+verklighet+som+vi+tvingas+leva+med.
09.07.2016 21:56
Vet+du+vi+struntar+totalt+i+om+vi+kallas+separatister+för+vi+är+ju+redan+löss,+cancer,+ohyra,+utsugare,+ockupanter+o.s.v.+så+en+skällsbenämning+till+ryms+riktigt+bra+med.
För+20+år+sedan+hade+ingen+av+oss+ens+tänkt+i+banorna+av+att+bryta+loss+delar+av+Finland+till+ett+eget+land.+Men+efter+alla+påhopp+på+oss,+efter+alla+hatskriverier,+efter+allt+som+gjorts+för+att+gör+det+allt+mera+
omöjligt+för+oss+att+få+använda+svenska+i+vårt+eget+land+har+vi+insett+att+det+här+är+enda+lösningen+för+att+få+överleva+på+de+områden+och+den+torva+jord+som+vi+brukat+i+generationer.
09.07.2016 10:04
Nä,+men+vad+spelar+det+för+roll+om+man+flyger+med+räddningshelikopter+Vasa+-+Åbo+för+att+komma+till+universitetssjukhuset+eller+Vasa-Umeå?Enda+skillnaden+är+att+det+skulle+gå+mycket+snabbare+att+komma+under+universitetsvård+i+Umeå.+Men+det+handlade+ju+inte+om+att+få+vård+snabbt+utan+att+få+vård+där+fennonan+har+bestämt+att+man+skall+få+vård.+eftersom+ni+härpå+spalten+har+sagt+att+det+viktiga+inte+är+språket+utan+att+man+får+god+vård+så+är+det+konstigt+att+vård+i+Umeå+itne+skulle+duga+lika+bra+för+er.
08.07.2016 21:10
35 / 88