Mitä eroa laseilla silmälasiliikkeissä ja kaupoissa

Anonyymi-ap

Mitä eroa on laseilla jotka on ostettu prismasta ja jotka on optikolta reseptillä? Itse tarvitsisin lukulasit. Kannattaako vain käydä ostamassa ne jotka tuntuu hyviltä vai mennä optikolle näöntarkastukseen?

29

894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Optikolla selvitetään millainen näkökyky on, ja sitä kautta saa ostettua itselle, omalle näölle oikean vahvuiset silmälasit.
      Kaupan lasit on ehkä enemmänkin sellainen ensiapu. Ja niillä saattaa onnistua tekemään näkökyvylle haittaa, jos huono tuuri käy.
      Oma näkö on parasta selvittää joko optikolla, tai sitten ihan silmälääkärillä.
      Suosittelen, jos vain on varaa mennä tutkituttamaan näkö ja ostaa kunnolliset lasit.

• Anonyymi

"Ja niillä saattaa onnistua tekemään näkökyvylle haittaa, jos huono tuuri käy." Tämä lause on osoitettu pelkäksi optikoiden mainos- paskapuheeksi. Ne tiimarin lukulasit ovat ihan hyvä valinta jos ei halua laittaa satoja euroja niihin silmälasiliikkeiden laseihin, jos niilä vain pärjää ja tarvitse niitä ainoastaan lukemiseen tms.

Itse olen jo yli kuusikymppinen ja noin viisikymppisestä asit olen noita markettilaseja käyttänyt ja hyvin tullut niillä toimeen. Mitään vahinkoa ei ole silmilleni niillä tapahtunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ja niillä saattaa onnistua tekemään näkökyvylle haittaa, jos huono tuuri käy." Tämä lause on osoitettu pelkäksi optikoiden mainos- paskapuheeksi. Ne tiimarin lukulasit ovat ihan hyvä valinta jos ei halua laittaa satoja euroja niihin silmälasiliikkeiden laseihin, jos niilä vain pärjää ja tarvitse niitä ainoastaan lukemiseen tms.

Itse olen jo yli kuusikymppinen ja noin viisikymppisestä asit olen noita markettilaseja käyttänyt ja hyvin tullut niillä toimeen. Mitään vahinkoa ei ole silmilleni niillä tapahtunut.

En kyllä väittänytkään, että kaikki saisivat niistä haittaa.
        Lukulaseiksi Tiimarin lasitkin ihan ok, jos ei lue ihan tajuttoman paljon.
        Enkä mainosta mitään optikoita tms., lähinnä ajattelen ihmisten näköä. Jokainen toki tekee kuten itse haluaa, ei kuulu minulle.
        Jos joku kysyy neuvoa, niin siihen voi vastata, neuvoa ei ole pakko noudattaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vielä ehtii vahinkoa tulemaan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kyllä väittänytkään, että kaikki saisivat niistä haittaa.
        Lukulaseiksi Tiimarin lasitkin ihan ok, jos ei lue ihan tajuttoman paljon.
        Enkä mainosta mitään optikoita tms., lähinnä ajattelen ihmisten näköä. Jokainen toki tekee kuten itse haluaa, ei kuulu minulle.
        Jos joku kysyy neuvoa, niin siihen voi vastata, neuvoa ei ole pakko noudattaa.

Yksilöi vahinko, älä vain väitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ole huoleti,sillä vahinko ei tule koskaan kello kaulassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksilöi vahinko, älä vain väitä.

Se vahinko, jossa sait alkusi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis ei ole tullut vahinkoa . Mielestäni asia on niin että jos ostaa optikolla niin saa molemmalle silmälle passaavan linssin , se on sentää parasta ihmisen silmille . Koska jos jotain menee väärin näön kanssa. Niin näöstäsi on olemassa paperit ja tiedetään. Mikä apu on parasta.
        Entäs se silmä joka näkee hyvin ja se toinen ei oikein näe puoliakaan siitä miten se hyvä,silmä näkee, niin miten prismasta saa itselleen sillon sopivat lasit koska niiden laseissa on. Molemmissa linsseisaä sama voimakkuus , ja sinä ehkä tarvitset eri voimakkuuden molempiin silmiisi että näkö on optimaalinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai Tiimarin laseilla tulee vahinkoa silmille ja optikon laseilla lompakolle.

• Anonyymi

Kyllä minäkin neuvoisin optikolle. Saat juuri sinun silmillesi ja kasvoillesi sovitetut lasit, joita on mukava käyttää. Optikko tutkii näön ja määrittää oikean vahvuiset linssit. Kehykset valitaan ja säädetään juuri sinun kasvoillesi, ettei ole liian väljät tai puristavat, vaan pysyvät mukavasti paikoillaan.

Prismastakin voit lasit ostaa ensi hätään. Siitä näet, kuinka halpatavara toimii. Siltikin olisi hyvä ajatus käydä optikolla, että tiedät, minkä vahvuiset lasit on sinulle hyvät.

• Anonyymi

Pääsin lähetteen avulla ikänäköleikkaukseen. Käytän Tokmannin silmälaseja pientä tekstiä lukiessa.
      Olen kuullut, etteivät kaikki ikäihmiset anna koskea silmiinsä. Ihan höpöhöpöä. Silmäkirurgi tuli pääkaupunkiseudulta.
      Tottakai uskalsin kun kaikki mull tehyt leikkaukset ovat onnistuneet.
      Pitää maata rötköttää vaan leikkausten aikana niin rentona kuin maholliist niin lääkäreiden työtkin onnistuvat hienosti.
      ja ja.

• Anonyymi

Optikolle ehdottomasti. Silmissä on usein pientä eroa eli tarvii erivahvuiset linssit. Lisäksi optikko mittaa linsseihin silmien paikat, eli näön korjaus on aina optimoidulla paikalla. Tosin nykyään saa olla tarkkana, noi lasit hiotaan halvalla virossa, niin ei aina parhaimmalla mahdollisella tehty. Lukulasit on nykyään vähän eri asia kun jotain 20 vuotta sitten, kun niitä käytettiin vain sillon tällön. Lähityöskentely on niin paljon lisääntynyt. Ite joudun pitään laseja töissä lähes jatkuvasti eli mitään halpismalleja ei voi käyttää.

• Anonyymi

Tilasin temusta lukulaseja alle euron kappale!

Saa valita vahvuudet, ei ongelmaa aivan hyvät.

• Anonyymi

Minulla useat optikon lasit.
        En viitsi pitää, painavat kömpelöt, ei pysy päässä eteen tuijottelu onnistuu ei pään pyöritys moneen suuntasn !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla useat optikon lasit.
        En viitsi pitää, painavat kömpelöt, ei pysy päässä eteen tuijottelu onnistuu ei pään pyöritys moneen suuntasn !

Mutta sovittaessa olivat hyvät kun kerta ostit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niih,kun halvalla sai usemmatkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ostanut kun muut olivat ostaneet lahjaksi nääs @

Mutta tosiasiassa ei niitä viitsi pitää jos ei ole ihan pakko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ostanut kun muut olivat ostaneet lahjaksi nääs @

Mutta tosiasiassa ei niitä viitsi pitää jos ei ole ihan pakko.

Mutta jos on vaikka jossain toimistossa töissä, niin niitä on vaan pakko käyttää, kuin liimattuna naamaan.

• Anonyymi

Tarvitsin lukulasit , kun täytin 50 v. Ostin Tiimarista halvat lasit. Hyvin olen nähnyt niillä. Nyt olen 70 n.
      Ei mitään vaivaa ole tullut silmiin näissä kahdessa kymmenessä vuodessa. Lasit toimii vieläkin, eli niillä näen hyvin lukea.

• Anonyymi

Lukulasit kun tarttee nii optikko tarkistaa silmät. Sillä arvot voivat olle erilaiset silmissä että tarvitset eri vahvuisen linssin oikeaan silmään ku. Mitä tarvitset vasempaan. Siski on tärkeää että silmät tutkitaan. Sitten itse lasien laatu on ihan samaa prisma laseiiåssa kun optikonkin. Itse käytin varmaan eka kolme vuotta aikoinani tälläsiä mitä prismassa on , kunnes alkoi tuntumaan että kaikki ei stemmaa. Optikolla sitten selitettiin että kummassakin silmässä tarvitaan eri vahvuinen linssit , sen jälkeen alkoi taas näkö olla normaalia kun sain juuri minun silmilleni tarkoitetut linssit , kunnes kaihi tuli ja jouduin silmä leikkaukseen . Ei kannata säästää rahaa silmälaseissa, sillä meillä on vaan kaksi silmää ja jos ne menee pilalle niin on sokea . Siis tärkeää on se että saa ihan itselle sovellettu lasit .

• Anonyymi

Optikot nauraa matkalla pankkiin ja sieltä kotiin !

• Anonyymi

Ennenaikhan silmälääkärit kertoivat totena, että ilman silmien tutkimista voi heikentää näkökykyään kauppojen halpaklaseilla. Sitä lausuntoo sit jälkehpäin lievennettiin.

Jos Tokmannin muoviklaseista vai vastaavista on apua, toki niitä voi käyttää.

Mull tehtih ns. ikänäköleikkaus. Sain kai ne ehkä kuntasotehinnalla.
      . valkopartain.

• Anonyymi

Minun historia, olin likinäköinen.
      Hain lasit autoiluun 17v.
      Seuraavaksi menin , kun niin kehotetaan silmälääkärille 45v iässä. lääkäri sanoi että "näillä pärjäät loppuiän". Ei kannata turhaan käydä , niitä silmäsairauksia on hyvin vähän verrattuna muihin sairauksiin. Kyllä sen huomaa jos jotain tapahtuu silmissä.

Olen käyttänyt jotain 60v alkaen kaiken maailman kiina laseja ja nykyään Temu laseja. Nykyään +2.

70 v ajokorttitarkastuksessa poistettiin silmälasimerkintä ajokortista.
      80v tarkastuksessa sanoi että näkö riittäisi vielä ammattikorttiin.

Lääkäristäni. Hän oli vanha kun olin hänellä. Hänen vanhempansa olivat jo erikoislääkäreitä ja hänellä oli aina usean viikon jono vastaanotolle. Teki hommia ainakin yli 75 vuoden ikään ja aina 2 viikon jonot.
      HÄN SANOI , halpalasit tai toisen ihmisen lasit eivät haittaa aikuisen näköä. Ne voivat jopa vahvistaa , koska se on silmien kuntoilua.
      Hän ei suositellut jatkuvasti samojen lasien käyttöä, jos siihen ei ole tarvetta. On oikein hyvä olla välillä ilman laseja.
      +84v.

• Anonyymi

Maalaisjärjellä pääsee samaan tulokseen. Lukulasit otin kokeeksi kun 45 vuoden iässä
        ei enää nähnyt terävästi pieniä yksityiskohtia. Halvoilla laseilla pärjäsi lukuisia
        vuosikymmeniä eli 45 v - 75 v, kun silmäni ovat SAMANLAISET eikä ole vikaa.
        Paras ostos oli Monimesta, mistä sai kahdet lasit yht. 6 €, joten minulla oli aina
        kahdet eri vahvuiset lasit ( +1,0 ja +1,5) kotona, työpaikalla ja mökillä .
        Päivällä riittivät ne heikommat ja keinovalossa tai pientä tekstiä lukiessa
        otin käyttöön ne vahvemmat. Mutta nyt alkaa olla käsillä se aika , jolloin alkaa
        vihdoinkin tuntua siltä, että silmissä on eroavaisuutta eli optikon käynti on tarpeen.
        Joutuu siis satsaamaan 5-10 €:n sijasta jo satasia ja ehkä tarvitaan jokin toimenpide.
        Olen varmaan säästänyt kolmen vuosikymmenen aikana tuhansia, kun silmät ovat
        olleet tasaisen samanlaisia kaiken aikaa. Vain aurinkolasi-lukulasit ovat Instrusta.

• Anonyymi

"Mitä eroa on laseilla jotka on ostettu prismasta ja jotka on optikolta reseptillä? Itse tarvitsisin lukulasit. Kannattaako vain käydä ostamassa ne jotka tuntuu hyviltä vai mennä optikolle näöntarkastukseen?"

Kyllä ja ei. Minulla on käsitys, että tavaratalot, halpahallit eivät saa myydä kaukolaseja. Kaukolaseissa on miinusmerkkinen diopterilukema, esim. -4 erittäin likinäköiselle, tai -1 lievästi likinäköiselle.

Lukulasit ei ole yhtä yksinkertainen asia. Marketeissa voidaan myydä plus-merkkisellä voimakkuudella varustettuja lukulaseja. Mutta osa likinäköisistä myös tarvitsee erikseen lukulasit. Jos on pahasti likinäköinen henkilö, joka tarvitsee -4 diopterin kaukolasit, niin hänellä saattaa olla myös lukulasit erikseen, mutta ei markettilaseja vaan esim. -2,5 diopteria, joka olisi toisen ihmisen kaukolasi - sille joka on vähemmän likinäköinen.

Miinusmerkkisillä diopterilukemilla varustettuja silmälaseja saa käsitykseni mukaan myydä vain optikkoliike - ja kirpputori, josta en tiedä, onko siellä kaukolasien myynti laillista esim. kuolinpesistä.

Dioptereita voi laskea yhteen. Jos tarvitset -4 diopterin kaukolasien lisäksi lukulasit erikseen, sitten voit kokeilla laittaa päällekkäin/peräkkäin esim. +1,5 diopterin halpamarkettilukulasit noiden kaukolasien kanssa, ja kokeilla, miltä yhdistelmä tuntuu. Tällä tavalla voi arvioida, mikä itselle sopii, onko aiheellista mennä optikkoliikkeeseen. Vastaavasti jos pannaan päällekkäin lukulasi +1 ja lukulasi +2, sitten yhteinen voimakkuus olisi +3.

Mutta itse olen saanut optikkoliikkeestä ostettua lasit ilman näöntarkastusta, omilla diopterilukemien arvioilla, tutulta optikolta, joka tietää omista mittauksistani. Esim. jos näkee terävästi ilman laseja korkeintaan 50 senttimetrin päähän, ja kauemmas terävästi näkemiseen tarvitsee kaukolasit, sitten sopiva diopterilukema olisi -2, koska diopteri on polttovälin käänteisluku.

• Anonyymi

Siis puoli metriä, tekee kaksi diopteria. Tai 33 senttiä, kolme diopteria, jne.

• Anonyymi

Likinäköinen tarvitsee iän myötä moniteholasit. Niitä ei marketeissa myydä enkä ostaisi verkostakaan, sillä niiden valmistus ja sovittaminen on tarkkaa puuhaa. Tarkka näönmittauskin on välttämätön.

Jos silmissä ei ole muuta vikaa kuin ikänäkö, markettilaseilla pärjää, jos jaksaa niiden kanssa pelata eli kuljettaa mukana, laittaa päähän, ottaa pois monta kertaa päivässä. Linssien laatu on bulkkitavaraa, naarmuuntuvat helposti. Kehykset ovat heikot ja harvoin juuri omaan päähän istuvat.

Joskus ihmisillä näkee niin järkyttävän likaisia silmälaseja, että ihan sama, mistä ja miten ne on hankittu, näkemistä ne eivät paranna.

• Anonyymi

Erinomaisia huomioita. Halpalaseista, muovisista saattaa pätkähtää poikki jokin ohut kohta esim. linssin ympäriltä kehyksestä, hiukan taivutettaessa toistuvasti. Sama ilmiö kuin metallin väsyminen: kun moneen kertaan taivutellaan edestakaisin, lopulta pätkähtää poikki, murtuu. Lentokoneiden siipien yllättävät putoamiset saattavat olla juuri tätä samaa metallin väsymistä: kun kone hytkyy taivaalla ilmakuopissa notkahdellen, siipiin kohdistuu vääntöä edestakaisin, ja lopulta metalli saattaa väsyä niin että murtuu. Sitten ihmetellään miksi se ja se kone käyttäytyi oudosti, ajoi seinään, putosi äkkiä kesken lennon, tms. Paikan päältä löydetään irtosiipi, eikä ymmärretä, että se irtosi jo ilmalennon aikana, eikä vasta maahan syöksyssä.

Silmälasien ja aurinkolasien kuntoon vaikuttaa sekin, missä niitä kuljetetaan ja säilytetään. Joskus oli itselläni paidan rintataskussa tarranauha yläreunan sulkemista varten. Kun toistuvasti sujautin klasit sinne ja pois, alkoi sitten tulla linsseihin pienen pieniä naarmua, linssit kulua söhryisen harmahtavan näköisiksi. Siihen ongelmaan helpottaa hiukan se, että suihkutetaan linsseihin kerros rasvaa/öljyä, esim. monitoimisuihketta rautakaupasta. Öljy levittyy pinnalle tasaiseksi kerrokseksi, niin että linssi alkaa näyttää uudemmalta. Mutta tämä ei tietenkään ole mikään pysyväinen ratkaisu.

Kaksitehot ovat huonot likinäköiselle, jos tarvitsee nähdä lähelle näyttöruudulle siten, että kallistaa pään taakse, nähdäkseen linssien alaosan kautta.

• Anonyymi

Ikänäkökin muuttuu aikaa myöten, niin että tarvitaan joko kahdet lasit tai monitehot. Erotuksena liki-näköseen, että molemmat osat on plussaa, kun liki-näkösellä on kauas miinusta ja lähelle plussaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7066
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7033
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5218
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5163
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4575
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3417
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3360
    Aihe