Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. Jag+tycker+det+är+osmakligt+att+på+det+här+sättet+göra+sig+lustig+över+att+oskyldiga+åldringar+blivit+utsatta.+Sedan+är+påståendena+som+kommer+tillbaka+precis+lika+tokiga.
  2. "Mutta+jos+te+ette+huolehdi+itsestänne+ja+palveluistanne,+kuten+teillä+on+oikeus,+se+on+teidän+asianne.+Laki+ei+määrää+meitä/teitä+toistemme+palvelijoiksi."I+dagens+läge+utbildar+sig+procentuellet+flere+svenskspråkiga+än+finskspråkiga+till+vårdare.+Deras+språkkunskaper+kommer+inte+att+räcka+till+i+Seinäjoki+eftersom+det+där+kommer+krävas+fullständiga+kunskaper+i+finska+och+nöjaktig+förmåga+förstå+svenska.+Medan+det+i+Vasa+krävs+fullständingt+i+modersmålet+(svenska+eller+finska)+och+goda+kunskaper+i+det+andra+språket.+Det+betyder+att+för+att+en+svneks+vårdare+skall+fåjobb+i+Seinäjoki+så+skall+man+ha+fullständiga+kunskaper+i+både+sitt+modersmål+ochi+finska.+Att+av+en+vårdare+som+går+en+yrkeshögskola+kräva+fullständiga+kunskaper+i+ett+annat+språk+än+sitt+eget+modersmål+är+att+gå+alldeles+för+långt+och+kommer+diskriminera+de+svenska+vårdara+grovt.+Dessutom+kommer+inte+svenska+vårdare+att+söka+sig+till+Seinäjoki+eftersom+där+inte+finns+möjligheter+till+skolgång+på+svenska+för+barnen.Vi+har+inte+separata+sjukhus+för+svenska+och+finska+patienter.+Men+kan+kan+bra+koncentrera+de+svenska+patienterna+till+de+sjukhus+där+det+naturligt+redan+finns+perosanl+som+kan+svenska.+Det+är+helt+absurdt+att+man+skall+bygga+upp+svensk+service+på+ett+ställe+där+dn+inte+natuligt+finns,+men+köra+ner+den+på+ett+ställe+där+den+finns.+Det+här+strider+mot+de+internationella+avtal+som+Finalnd+undertecknat+om+att+inte+göra+sådana+administraiva+indelningar+somsplittrar+eller+försvårar+språkgruppernas+möjligheter+att+anvädna+sitt+språk.Går+man+in+i+ett+serviceyrke+då+fungerar+man+på+kundens+villkor+inte+på+sina+egna.+Så+länge+vi+inte+har+helt+separata+sjuhus+så+sköter+en+finsk+vårdare+också+svenska+patienter+och+svenska+vårdare+sköter+finska.+OCh+då+är+man+skyldig+att+fungera+på+den+andras+språk.+Inte+kan+finnar+ha+någon+specialställning+här+i+jämförelse+med+andra.+Jag+jobbar+själv+inom+en+servicebransch+och+ser+det+absolut+som+så+att+där+är+fungerar+jag+som+de+andras+tjänare,+för+att+de+skall+få+det+bästa+möjliga.+Finland+har+dessuotm+skrivit+på+internationella+avtal+om+att+inte+göra+sådana+administrativa+indelningar+som+försvårar+och+försämrar+någon+spårkgrupps+möjligheter+till+service+på+sitt+modersmål.
  3. Det+är+skillnad+på+om+språk+har+klassats+som+traditionella+språk+i+ett+land+eller+om+där+nya+i+landet.+Finskan+och+svenskan+är+landets+nationalspråk.+Till+dem+kommer+också+att+romer,+samer,+finskt+och+svenskt+teckenspråk+har+särskilda+rättigheter.+Därför+hör+det+till+att+vården+kan+ordnas+på+de+här+språken.+Samerna+har+också+sin+språklag+som+ger+dem+språkliga+rättigheter.+Rättigheter+innebär+också+skyldigheter+för+alla+att+se+till+att+de+rättigheterna+kan+förverkligas.+När+det+sedan+gäller+de+nya+spåeken+som+kommit+in+i+landet+så+har+vi+ingen+skyldighet+att+ordna+service+på+dem.+Men+det+hindrar+inte+att+vi+gör+det,+och+speciellt+i+vårdsammanhang+är+det+viktigt+att+vården+kan+fås+på+språket.+Sedan+är+det+en+helt+annan+sak+att+flyttar+man+till+ett+annat+land,+med+andra+språk,+så+är+man+helt+medveten+om+att+i+det+landet+fungerar+man+på+de+språken.+Åker+jag+till+Grekland+eller+Spanien+så+förväntar+jag+mig+inte+att+få+vård+på+svenska,+då+använder+jag+något+av+de+lokala+språken+eller+så+använder+vi+engelska+eller+tyska+som+ofta+går+riktigt+bra+i+t.ex.+Grekland.+Däremot+vill+jag+nog+i+mitt+eget+land+få+vård+på+mitt+eget+språk+som+jag+dessutom+har+rätt+till+enligt+landets+egna+älgar.+Där+skall+jag+inte+behöva+motivera+varför+jag+vill+tala+svenska+med+min+läkare+på+ett+område+där+vi+finlandssvenskar+ändå+bor.+Det+är+inte+att+vara+språkrasist.+Däremot+är+det+att+vara+språkrasist+att+ifrågasätta+våra+behov+av+att+få+den+service+som+du+själv+anser+dig+ha+rätt+till+på+ditt+eget+språk.+För+oss+spelar+det+ingen+roll+att+den+scensak+servicen+kanske+inte+finns+på+alla+ställen,+bara+vi+vet+var+vi+kan+få+den.
  4. Men+genetiskt+sett+har+ni+ingenting+gemensamt.+Det+är+ni+som+har+bytt+språk+någon+gång+i+tiderna