Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Man kan också leva sitt liv och gå i skola på engelska i Finland om du inte märkt det. Så både svenska och finska är med andra ord onödiga enligt dig?
Det påverkar då inte BNP negativt om vi talar många språk, tvärtom kommer det att öka på vår konkurrenskraft. Den offentliga sektorn belastas inte av att man talar flera språk. Det blir inte styvare och tyngre för att en tjänsteman talar andra språk. Det är tungt och styvt när allt skall kontrolleras och styras från Helsingfors horisont.
24.11.2015 19:50
Vi förlorade kriget och vi fick betala mycket för det. Men vi vann friheten. Och tack vare krigsskadeståndet så kom vår industri på fötter igen. Men nu verkar det som om vi håller på och kör ner landet igen, bygger upp stora inkomstskillnader, gör det svårt för dem som är fattiga och sjuka och inte klarar sig utan vår hjälp.
24.11.2015 19:45
Och nu går regeringen med sannfinnarna och centern in för att göra enspråkigt finska sjukhuset i Seinäjoki tvåspråkigt. Verkligen intressant. För oss skulle det bra räcka med att sjukhuset i Vasa skulle sköta det här. Men tydligen vill de här herrarna något helt annat för de finska skötarnas del.
09.11.2015 20:32
Jag fick fel diagnos för läkaren begrep inte vad jag sade. Hela beskrivningen av förloppet var fel och skulle jag inte ha begärt att få läsa igenom så hade det gått helt galet. När jag bad dem rätta felen så kunde de inte göra det för läkaren hade sagt att det skulle vara så här...
09.11.2015 20:11
Och ni pratar om Itämeri fast det borde vara Länsimeri
09.11.2015 20:03
Det har väl inget att göra med SFP:s politik?
09.11.2015 20:00
Men stackars dig har du fått öronskav?
Vet du vi lyssnar precis på vad vi vill. Varför skulle de finlandssvenska kanalerna behöva sända precis samma musik som de finska kanalerna. Det är ju ingen vits att sända samma på olika kanaler. Däremot är det bra att man har en annan profil på musikutbudet så det blir variation. Men det är förstås hotande för en del fennon att det erbjuds något annat.
09.11.2015 19:58
Men fyll då din dag med något mera kreativt än sitt och se på samma ansikten och bli förargad. Det är ju riktigt onödigt. Det gör jag när jag bara ser samma finska ansikten och dålig finsk humor.
24.10.2015 10:36
Nu är du bara löjlig när du försöker göra dig oförstående över vad ordet finlandssvensk betyder.
En rikssvensk som flyttar till Finland och registrerar sitt språk som svenska här i landet är precis lika mycket inräknad bland oss här.
Precis som vi infödda finlandssvenkar räknas med i det totalantal som pratar svenska i världen.
24.10.2015 10:23
Det är väl inte konstigt att andelen svenspråkiga som tog båten när de blev fanflyktingar är stort eftersom vi lever vid kusten och har båtar. Andelen svenskspråkiga som gömde sig i skogarna är däremot mycket mindre än andelen finskspråkiga.
Kulomaa räknar att det fanns ungefär 31-35.000 finländska män som smet undan. Det absoluta antalet var störst från Egentliga Finland, Satakunda, östra Tavastland och norra Nyland. Områden där det bor mycket få finlandssvenskar. Den kommun som hade flest fanflyktingar 7,8% är Kolari.
De svenskspråkigas andel av dem som schappade iväg var 1,9% av alla (alltså totalt c. 600-700 personer) trots att de svenskspråkigas andel av hela befolkningen var 9,6%. De som tog båten över till Sverige var c. 600 personer.
Det är intressant logik i diskussionen att påstå de svenskspråkiga var mera benägna att smita trots att siffrorna säger något helt annat. Men det är tydligen så att det är en mera fosterländsk gärning när en finskspråkiga smet från fronten än om en svenskspråkig gjorde det.
24.10.2015 10:17
Vi behöver inte stoltsera med våra hus för det är inget vi har för att visa upp för andra utan för att vi tycker om att ha snyggt kring knutarna.
24.10.2015 09:56
Absolut inte. Det kommer nog den dagen när allt det här sätts i verket. Det har man sett från andra håll i världen. Det är precis så här det börjar och sedan går det bara på tills man har folkmord och folkfördrivningar. Och våra poliser sitter bara och ser på och ingriper - precis som det skett på andra håll.
24.10.2015 09:53
Det där uttalandet är riktigt typisk mobbning. Man gör den mobbade och utsatta skyldig för att de blir utsatta för hatet.
24.10.2015 09:51
Ni skall sluta leva i er bubbla.
Folk rör sig massor mellan de nordiska länderna. Alltsom gör det smidigare att verka inom hela området gör det också bättre för vår industri och våra företag.
24.10.2015 09:49
Det är inte dumt- Det är vettigt. Det här berör en massa människor i hela Norden. Det är otroligt krångligt att komma igång i ett annat land.
24.10.2015 09:47
Jag tycker det är så bra att dessa fennon hela tiden upplyser oss om vad vi är rädda för. Annars skulle det ju kunna hända att jag tror att jag inte är rädd får något. - Probemet är ju bara att jag ändå inte känner igen mig
24.10.2015 09:45
De som kommer till Finland nu är ofta högutbildade och kloka människor. Vi kan gott överlåta valet av språk åt dem själva. De behöver ingen tsaristisk förmyndarmentalitet
04.10.2015 20:00
Visst är det skrämmande att någon vill jobba för att finländsk industri skall ha kontakter internationellt. Det borde absolut behandlas i domstol att man kan engagera sig för att det skalla finnas arbetsplatser i Finland också i framtiden.
04.10.2015 19:57
Ja, nog är det skamligt att han vill jobba för ett finländska företag har en bra och snabb plattform att stå på när de skall agera på den internationella marknaden. Det är mycket fosterländskt att finländska företag vill ut på den internationella arenan och exportera, Det är mycket bättre att vi hugger ved åt varandra.
04.10.2015 19:54
Tycker nog att man gjort bort sig på Åland i informationsfrågan. Med den motivering man gav så borde man inte heller ha gett ut informationen på svenska. Då kunde man h accepterat att informationen var på enbart utländska språk.
04.10.2015 19:48
42 / 88