Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. No+voidaaan+ne+sekoittaakin+kun+luetaan++persoonallisuushäiriöiden+puitteissa+ns.+samaan+klusteriin,+mikä+tarkoittaa+vähän+niinku+samanlajisia+kohteitaB-klusteriin+kuuluvat+epäsosiaalinen+(F60.2),+epävakaa+(F60.3),+huomionhakuinen+(F60.4)+sekä+narsistinen+persoonallisuushäiriö+(F60.8).Tätä+ryhmää+leimaavat+toistuvat+ristiriidat+yhteiskunnan+ja/tai+lähipiirin+kanssa.+Häiriöstä+saattaa+aiheutua+kärsimystä+lähipiirille+ja+ympäristölle,+samoin+kuin+potilaalle,+joka+usein+hakee+apua+ihmissuhderistiriidoista+aiheutuvaan+ahdistuneisuuteen+tai+masentuneisuuteen.+Epäsosiaaliselle+persoonallisuudelle+on+tyypillistä+impulsiivisuus+sekä+piittaamattomuus+laista+ja+moraalista,+josta+johtuen+hän+altistuu+ristiriidoille+lähipiirin+ja+yhteiskunnan+kanssa.+Epävakaaseen+persoonallisuuteen+taas+kuuluu+mielialojen+ja+suunnitelmien+ailahtelevuus+sekä+impulsiivisuus,+josta+seuraa+usein+ihmissuhdemyllerryksiä+ja+masennusoireita.+Huomionhakuinen+persoonallisuus+pyrkii+hankkimaan+erilaisin+keinoin+huomiota,+ja+altistaa+itsensä+parisuhderistiriidoille,+sekä+huomion+puuttuessa+myös+masennusoireille.+Narsistisessa+persoonallisuudessa+tavoittelun+kohteena+on+arvostus,+ja+sitä+leimaa+usein+epärealistiset+kuvitelmat+omista+kyvyistä.https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/default.aspxTietoja+näistä+on+nykyään+paljonkin+saatavilla,+et+jos+kiinnostaa+niin+luettavaa+kyllä+löytyy+ja+sitä+kautta+voi+löytää+niitä+eroavaisuuksiakin.+Toisaalta+sanotaan+et+nääkin+rajat+on+häilyviä+ja+yhtäaikaa+voi+samassakin+ihmisessä+olla+oirekuvastoa+useammastakin+persoonallisuushäiriöstä.Etten+ny+ainakaan+ihan+maallikon+pysty+mitää+"varmaa+diagnoosia"+tekemään,+kun+saattaapi+olla+ammattilaisellekkin+vaikeaa
  2. Niin+palaan+vielä+tähän,+kun+näyt+saaneesi+kommennttisi+tykkääjänkin,+et+vähän+niinku+hauskuutta+sairaan+kustannuksella.+Kun+tosiaan+itsekin+muistan+poiun+tuosta+maininneen,+mut+muutenkin+hänellä+on+paljon+noita+"suuria"+lukuja+kommenteissaan.++Mikä+on+tyypillistä+juurkiin+Aspergereille+ja+muillekkin+jonkin+sortin+kehitysvammaisille.+Heillä++on+tietyt+hyvinkin+voimakkaat+ja+rajoittuneet+kiinnostuksen+kohteet+ja+siihen+liittyen+keräävätkin+paljon+kaikenlaista+"tavaraa"+En+tiedä+sitte+ajattelevatko+he+että+sitä+parempi+ja+uskottavampi+on,+kun+tuodaa+esiin+noita+suuria+lukuja+ja+paljoutta.+Mutta+joo,+tuos+kun+mainitsinkin+et+"hauskuutta+sairaan+kustannuksella",+niin+sitäkin+voi+itsekukin+tykönään+miettiä,+et+olisko+mahdollista,+et+hyväksytään+erilainen+ihminen+sellaisena+kuin+hänen,+yritetään+jollain+tasolla+ymmärtää+häntä.Kun+eihän+sitä+koskaan+tiedä,+mitä+elämä+eteen+tuo,+voi+sattua+et+tulee+ihan+lähipiiriinkin.+No+toki+voi+sitten+itse+toki+ymmärtää+aiemman+oman+käytöksensä/suhtatumistapansa++perusteella,+että+mitä+kaikkea+kiusaamista+ja+ivaamista+nuo+erilaiset+ihmiset+joutuvat+kokemaan.+Sitäkään+en+toki+tiedä+ymmärtävätkö+he+aina+itsekään+jos+heidän+kustannukseltaan+pilaillaan,+kun+puutteita+on+juurikin+tuossa+sosiaalisessa+vuorovaikutuksessa.+Että+tavallaan+vastuu+jää+sitten+terveemmän+kontolle,+miten+suhtaudun+ns.+erilaisiin/poikkeaviin+ihmisiin.Mä+ny+vaan+ihan+sillä,+et+nykyään+kaikki+tuommoset+kehityshäiriötkin+tuntuvat+lisääntyneen.+Mikä+sitten+lie+syynä,+joskus+miettiny+noita+ravinnon+lisäaineitakin+yms.+Toki+voi+olla+et+ennen+heitä+ennemmän+piiloteltiin+kotioloissa+ettei+niin+tiedettykään,+kun+taas+nykyään+he+ovat+ja+elävät+avoimesti+meidän+keskuudessamme+ja+tosiaan+ovat+löytäneet+tän+internetinkin.+Mikä+tarjoaa+turvallisen+mahdollisuuden+kommunikointiin,+kun+ei+ole+sitä+katsekontaktiakaan,+eikä+se+toinen+ihminen+tule+liian+lähelle.
  3. "Toivottavasti+aktiivimalli+saa+teidät+edes+hetkeksi+ihmisten+ilmoille+ja+suurempiin+ympyröihin+kuin+omaan+napaan+tuijottamiseen"No+vähän+tyhmää+edes+kommenoida,+mut+mun+mielestä+ei+sullakaan+ihan+noi+reaaliteetit+oo+kohdallaan.++En+usko,+et+aktiivimalli+koskee+tuota+poiua+ja+hänen+kaltaisiaan+millään+tavalla.+Halpaa+hupiahan+tää+on,+kun+on+tullut+hommanneeksi+internet+yhteyden,+eikä+tänne+kirjoittamisesta+tarvitse+erikseen+maksaa+mitään.+Siinä+olet+oikeassa+että+näyttää+kyllä+siltä+ja+varmaan+onkin+niin+ettei+juurikaan+sitten+sitä+muuta+elämää+ole.+Sitä+sitten+voi+itsekukin+tykönään+miettiä,+että+pitäisikö+heidän+kaltaisiltaan+sairailta+ihmisiltä+sitte+viedä+se+viimeinen+mahdollisuus+saada+jollain+tavalla+oma+äänensä+kuuluviin+ja+sitä+kautta+päiviinsä+edes+jotain+sisältöä.Ymmärrän+kyllä+et+ärsyttääkin,+mutta+toisaalta+haittaako+se+kuitenkaan+niin+paljon,+kun+ei+täällä+ny+enää+juuri+muita+kirjoittajia+olekkaan,+aihe+ei+enää+kiinnosta+ihmisiä+siinä+määrin+kuin+jokunen+vuosi+sitten.+Jossain+vaiheessa+muakin+ärsytti+kun+tuli+ns.+muiden+aloittamiin+ketjuihin+yksinpuhelemaan+omiaan+ohi+aiheen,+niin+meni+sit+aina+vähän+niinku+mielenkiitokin+kun+piti+skorlailla+jatkuvasti+löytäkseen+jonkun+muun+kommentin+kuin+poiun.+Mutta+nykyään+ajattelen,+et+eiköhän+se+ny+ainakin+mun+kannalta+ole+sit+ole+se+sama,+suoltaako+tuo+poiu+mielensä+sisältöä+tänne+päivästä+päivästä+toiseen+,+kun+kerran+suomi+24+sen+sallii,+kun+ei+täällä+juurikaan+muita+ole.+Tavallaan+ny+kuitenkin+jotain+elämää,+näkee+ajatuksensa+kirjoitetussa+muodossa,+ehkä+siitäkin+saa+jonkinlaisen+olemassolon+tunnun+että+muutkin+näkevät+ja+tietävät+et+oon+olemassa+ja+mahdollisesti+joskus+joku+kommentoikin.Toki+eihän+jatkuva+netissä+oleminen/ruudun+tuijottaminen+ja+samojen+asioiden+jauhaminen+päivästä/vuodesta+toiseen+poiun+ja+hänen+kaltaistensa+henkiselle+ja+fyysiselle+terveydelle+ole+millään+tavalla+hyväksi.Mutta+eihän+siihenkään+ny+voi+sivullinen+mitenkään+vaikuttaa+jos+asianomainen+itse+ei+ymmärrä+omaa+tilaansa,+eikä+osaa+arvioida+mikä+on+hänen+terveytensä+kannalta+haitallista.Pakkohan+ei+ole+kenenkään+lukea,+eikä+varmaan+viisastakaan+jos+ärsyttää.+En+minäkään+juurikaan+lue+kun+huomaan,+et+sitä+samaa+se+vaan+on.+Itse+käyn++välillä+vilkaisemas+et+josko+joku+muukin+olis+jotain+laittanu+ja+kommentoin+sit+jos+siltä+tuntuu+et+jotain+sanottavaa+on.+Tästä+poiun+höpinän+välistä+sit+bongasin+tällä+kertaa+tämän+ja+kommentoin+vaik+tiedä+sit+onko+näihinkään+kommentoiminen+mitenkään+järkevää.Lopputuleman+ny+tarkoitan+jotain+sellaista,+et+yrittäkää+hetkeksi+asettua+poiun+kaltaisen+ihmisen+asemaan+ja+toisaalta+voisi+miettiä+sitäkin,+et+miksi+ärsyttää+hänen++kirjoituksensa,+kun+ilman+niitähän+täällä+tuskin+olis+mitään.+Toki+jos+oikeasti+haluaa+keskustella+aiheesta/narsisteista+niin+tosiaan+muitakin+kanavia+on,+et+tuskin+kenenkään+maailma+siihen+kaatuu+vaik+tää+jäis+pelkästään+poiun+palstaksi,+kun+ei+täällä+muitkaan+juurikaan+ole
  4. Niin,+mene+ja+tiedä,+jos+narsisti+äidin+pojasta+tulee+alkoholisti,+niin+narsisti+isän+pojasta+sit+kaiketi+jotain+parempaa.+Kun+jos+pelkästään+tän+palstan+mukaan+muodostaa+mielipiteensä+niin+ilman+muuta+se+on+se+nainen/äiti+suurin+syntinen+narsistin+lastenkin+mielestä,+oli+se+äiti+ny+itse+se+narsisti+tai+ns.+uhri,+että+kaikki+lapsuuden+ikävät+kokemukset/aikuisiän+vaikeudet++kuitenkin+johtuvat+äidistä.Et+kyllä+se+välillä+vetää+hiljaiseksi,+kuin+suuri+rooli+sillä+äidillä+on+kuitenkin+siinä,+millaisia+lapsia+aikuisia+hänen+lapsistaan+kasvaa.,+vaikka+se+isäkään++ei+niin+kelvollinen+vanhempi+ole+niin+jotenkin+tuntuu,+et+vielä+nykyäänkin+ajatellaan,+et+äiti+tavallaan+on+vastuussa+perheen+ilmapiiristä.+Mut+tosiaan+nykyään+ku+täällä+palstalla+ei+enää+juurikaan+käy+"kukaan",+saati+kirjoita,+niin+huomattavaa+on,+et+ennemistönä+keskusteluissa+on+nykyään+ollut+pinnalla+tuo+nimenomaan+äiti-lapsi+suhde+ja+kovin+usein+isästä+ei+mainita+ollenkaan.+Hyvin+harvoin+kyllä+ennenkään+ole+ollut+aloituksia+siitä,+että+nimenomaan+isä+olisi/olisi+ollut+narsisti,+vaikka+toisaalta+vilkkaasti+käytiin+keskustelua+miesten+narsismista+liittyen+puolisoihin/seurustelukumppaneihin.+Joissain+tarinoissa+kyllä+mainittiin+olevan+lapsiakin,+mutteivat+nuo+äidit+erityiset+huomioineet/+ainakaan+tuoneet+esille+sitä,+että+mitä+kaikkea+pahaa+se+puoliso/narsisti+isä+mahdollisesti+aiheutti++lapsilleen+vaan+pitäytyvät+kuvaamaan+sitä+narsistia+ja++omaa+kärsimystään.+Jonkin+verran+oli+kyllä+mainintoja+hankalasta+eksästä+liittyen+lasten+tapaamisiin+ja+eksän+uusi+kumppanikin+usein+huomioitiin+keskusteluissa+paremmin+kuin+lasten+vointi+ja+olotilat+kaiken+mylleryksen+keskellä.+Hiljattain+oli+kyllä+semmonenkin+tarina,+et+lasten+huonovointisuudesta+kyllä+kerrottiin+hyvinkin+laveasti,+mutta+siinäkin+sit+enemmän+oltiin+huolissaan+siitä+kumppanin+uudesta+naissuhteesta.Mielenkiintoinen+asia+tuokin+kyllä+jos+ja+kun+tutkimukset+kuitenkin+pitävät+paikkansa,+että+"ilkeä+narsismi"+on+kuitenkin+enemmän+ns.+miesten+tauti+ja+nainen+on+niissä+suhteissa+se+ilkeilyt+vastaanottava,+kärsivä+osapuoli,+mahd.+marttyyriMutta+tosiaan,+entäs+ne+lapset,+taitavat+useimmiten+hieman+jäädä+jalkoihin+näissa+asioissa,+myös+sen+äidin+toimesta,+kun+elämä+pyörii+vaan+sen+narsistin+ja+oman+kärsimyksen+ympärillä.Itsekin+hieman+kantanut+syyllisyyttä+lasten+suhteen+vaikka+mun+tapauksessa+ei+ny+kyse+ollutkaan+narsistista+vaan+alkoholismista.+Mutta+onneksemme+nuokin+asiat+on+uskallettu+tuoda+esiin+ja+keskusteltavaksi+ja+sen+myötä+päästy+elämässä+eteenpäin+ilman+katkeruutta.Että+jos+ny+joku+äiti+ihminen+kuitenkin+sattuis+täällä+käyvän+joskus+lukemas+niin+ehkä+noiden+lasten+tarinoiden+pohjalta++sit+saattaisivat++havahtua+pohtimaan+noita+asioita+myös+lasten+kannalta,+et+voisko+kuitenkin+jotain+tehä+ennenku+lapset+tulevat+katkeriksi+senkin+vuoksi,+ettei+äitikään+aikuisena+ihmisenä+tehnyt+mitään+asioiden+,+voivotteli+vaan.
  5. "Arvaileminen+kannattaa+jättää+ammattilaisille,+ettei+ihan+noin+pieleen+mene."Niin+ei+täs+ny+mitään+muuta+vastailen+niihin+asoihin+mitä+sille+tuot.+Kommenttisi+arvailuun+liittyen+vastaan+et+,+kuhan+ny+arvelin+mistä+syystä+ny+päädyt+kommentoimaan+ja+otaksun,+et+pelkkä+mun+nimmarin+näkyminen,+se+punainen+lätkä+saattoi+aiheuttaa+sen+ja+toi+sun+ajatuksiin+sen+pullan+leipomisen,+puolison+juomisen+,+salapesän+ja+viidenkympin+villityksen.Että+joo,+mietin+et+jos+kävisin+tän+välisemme+keskustelun+läpi+jonkun+ammattilaisen+kanssa,+niin+hänkin+mahdollisesti+saattaisi+asettua+samalle+linjalle,+et+jokin+minussa+ärsyttää+sinua+ja+tuo+mieleen+kaikki+nuo+mainitut+asiat+ja+sitä+myöden+sai+sinut+kommentoimaan+ohi+varsinaisen+aiheenkin.+Mutta+joo,+toki+mielenkiintoista+olisi+myös+lukea+omien+arvailujeni+perään,+sinun+näkemyksesi+siitä+,+miksi+nuo+asiat+pullan+leipominen,+puolison+juominen,+salapesä+ja+viidenkympin+villityksineen+tuli+yhtäkisti+mieleesi,+vaikka++ed.+kommnteis+ei+viitattu+noihin+asioihin+.Mitä+tulee+mainitsemaasi+kehitystyöhön,+niin+sekin+asia+ollu+juurkin+tapeetilla+kun+työelämässä+on+noita+kehityskeskusteluja+suurin+piirtein+kerta+vuoteen.++Johon+minä+sitte+pomolle+lohkaisin,+et+eiköhän+mun+kehitys+ny+ala+olla+jo+alenemaan+päin,+et+ei+kai+multa+enää+mitään+kehittymistä+odoteta.+No+se+aiheutti+työkavereissa+kovasti+huvittuneisuutta,+mutta+pomo+fiksuna+ihmisenä+loihe+lausumaan,+et+mulla+vois+olla+hänelle+paljonkin+annettavaa,+et+paas+ny+vaan+päivä+listaan++jolloin+sopis+tulla+keskustelemaan.No+sä+tarkoitit+ny+varmaan+jotain+muuta+kehitystä+,+kuhan+ny+tuli+tuokin+mieleen,+mut+ei+ny+oikein+oo+sillain+tarvetta+itseään+mitenkään+piiskata.+Tällä+hetkellä++elän+semmosta+suht+seesteistä+vaihetta,+et+ihan+suurinpiirtein+tyytyväinen+oon+itteeni.+Kattelen+ja+harkitsen+sitä+kehitystä+sitte+taas+jos+tuntuu+siltä,+mut+kiitos+kannustuksesta.
  6. Niin+näytti+älähtävän,+jokin+aiemmassa+kommentissani+näytti+tuon+älähdyksen+sinulle+aiheuttaneen.+En+tiedä,+mut+arvelen,+et+liittyi+siihen,+et+kommentoin+et+liiallinen+alkoholin+käyttö+on+oma+valinta,+eikä+sitä+voi+Äidin,/puolison/vittumaisen+pomon+tms.+syyksiKun+lähdit+sitten+todistelemaan,+et+johtuu+vanhemmista+niinkuin+tupakointikin+ja+sitä+rataa,+et+lapsikin+valitsee+nuo+asiat+ja+siihen+sekaan+sit+piti+ottaa+pullan+leipominenkin+ja+viidenkympin+villityskin+salapesineen.+Mut+jos+ny+vähän+perkaan,+ettenkö+näkisi+omia+viheitäni,+niin+alkuun+mun+mielestä+se,+että+leipoo/on+leiponut+pullaa,+ei+ole+mikään+virhe,+saati+todiste+narsismista+mitä+on+myös+täällä+annettu+ymmärtää.++Sinulle+vaan+on+tullu+joku+päähänpinttymä+tuosta+asiasta,+maailmas+on+paljon+vakavampiakin+ongelmia+kuin+yks+pullan+leipominen.+Sitte+joo,+tupakkaakin+on+tullu+polteltua+nuoresta+asti,+kyllä+äitikin+poltti,+mut+kimmoke+tupakointiin+tuli+ihan+kaveripiiristä.+Olin+kesät+sijotettuna+lastensuojelu+syistä+maalle+ja+kun+tulin+syksyllä+kaupunkiin+niin+"kaikki"+kaverit++oli+sen+kesän+aikana+tuon+tavan+opetelut,+enkä+halunnut+jäädä+ulkopuolelle.+70+luvulla+sai++polttaa+hyvinkin+avoimesti,+eikä+rajoitusia+iänkään+suhteen+ollut,+koulussa+välitunnilla+sai+polttaa+jos+oli+kotoa+lupa+ja+äkkiäkös+monikin+sen+lupalapun+väärensi+ilman+et+vanhemmat+tiesi+mitään.+Nykyään+olen+ollut+jo+varsin+pitkään+polttamatta,+että+uskallan+jo+sanoa+lopettaneeni+ja+olevani+sen+asian+suhteen+itseeni+hyvin+tyytyväinen,+vaik+vieläkin+joskus+tupakkaa+toki+tekee+mieli.+No+alkoholinkäytöstä+sinällään,+mulla+ei+kauheesti+ole+sanottavaa,+vaikka+täysin+raitis+en+olekkaan.+Mutta+esim.+silloin+kun+mulla+oli+vielä+lapsia+niin+olin+lähestulkoon+täysraitis+kun+jo+nuorena+olin+niin+päättänyt.+Enkä+nykyäänkään+kovin+paljon+käytä,+yhtenä+tekijänä+varmaan+on+sekin,+et+oon+semmonen+ihminen+joka+hieman+kontrolloi+itseään/käytöstään+ja+lopetan+heti+ns.+ottamisen+jos+vähänkin+vaikuttaa+siltä+etten+ole+itseni+"herra".MItä+tulee+entiseen+puolisooni,+niin+alkoholisoituminen+on+semmonen+pidempi+aikainen+prosessi,+ettei+se+välttämättä+kovin+hyvin+näy+nuorena+vielä,+eikä+henkilö+itsekään+sitä+tiedosta.+Mut+ajan+kanssa+niinkin+saattaa+käydä,+mut+kaikki+ei+sitä+tunnusta+vaikka+haitat+olis+kuin+ilmeiset,+eivätkä+hoidosta+huolimattakaan+kykene+lopetettamaan.+Mutta+kenenkään+toisen+syytä+se+ei+ole+ja+tuskin+kukaan+juo+mainitsemastasi+syystä,+selvitäkseen+puolisostaan+ja+vaik+joiskin+niin+silloinkin+on+muukin+vaihtoehto+valittavaksi,+Mitä+sitten+tulee+siihen+menneeseen+suhteeseeni,+niin+tulihan+sitä+tosiaan+se+"salapesä"+sinun+ilmaisua+lainatakseni+eli+tehtyä+väärä+valinta+ja+mokattua+ja+pahasti,+mut+siitäkin+on+jo+kauan+aikaa,+et+oon+ns.+oppirahat+maksanu+ja+antanut+itselleni+anteeksi.++Mutta+joo,+kommentoin+ny+lähinnä+kirjoitustasi,+en+sinua+ihmisenä,+kun+en+tiedä,+tunne,+etten+ny+ole+sen+kummemmin+täällä+arvoimassa+sinua+vaan+enempikin+ny+kummeksuttaa+tuokin+iänikuinen+pullan+veimaaminen,+oli+se+asia+johon+viittasin,+et+oot+jämähtänyt+kun+sekin+piti+mukaan+ottaa.+Mut++ilmeisesti+heti+sit+kun++näit+punaista,+niin+se+sai+sut+hiilestymään,+et+tuokin+pullanleipoja+tuossa+jotain+sönköttää+taas,+et+mieles+mustui+ja+sormet+alko++säksättään+jolloin+päätit+kommentoida+ja+samaan+syssyyn++tuli+sit+viidenkympin+villitykset+ja+salapesät+yms.+No+joo,+tää+tämmöstä+turhanpäiväistä+jutustellua+tässä+,+ohi+aloittajan+aiheenkin,+joka+tais+olla,+äiti+ja+poika+ja+ilm.+pojan+alkoholinkäyttö.+Mut+toivottavasti+sua+ny+jotenkin+helpotti+ku+sait+purkaa+mieltäsi.
  7. Ahas+pullan+leipomisesta+traumatisoitunutkin+taas+tuli+kommentoimaan+ja+näköjään+samaan+taikinatiinuun++sit+pullan+lisäksi+sotkettiin+niin+alkoholismin+periytyvyys++,+kuin+tupakointi+kuin+myös+selitys+siitä+et+miks+jeppe+juo,+sehän+se+syy+ny+olikin,++et+juo+selvityäkseen+puolisostaan+ja+sokerina+pohjalla+vielä+samassa+sopassa+viidenkympin+villityskin.+Viimeinen+lause+sit+oli+tosi++sekava+,+jossa+viitattiin+,+et+oma+valinta+näissä+asioissa+on+jo+lapsellekkin+mahdollinen.+Kuule+eiköhän+nää+alko+jutut+yms.+oo+kuitenkin+aikuisten+asioita+ja+valintoja.+Toki+tiedän,+et+on+tutkimuksia+joissa+viitataan+jonkinlaiseen++geneettiseen+periytyvyyteen+alkoholismin+suhteen+,+mut+sekään+ei+tarkoita,+etteikö+se+lapsi+voisi+aikuisena+voisi+valita+toisin,+varsinkin+jos+riskit+on+tiedossa.+++Ettei+ole+ollenkaan+mikään+kiveen+hakattu+juttu.Edelleen+moni+aikuinen+kykenee+valitsemaan+toisinkin,+pääsee+irti+alkoholistakin,+raitistuu,++jopa+pohjaltakin+noustaan.+Samoin+moni+lopettaa+tupakoinninkin,+että+harvoin+mikään+asia+tässä+maailmassa+on+sellainen,+etteikö+ihminen+oisi+valita+tosinkin+vaik+aikoinaan+olisi+valinnut+väärinkin.+Sitähän+se+on+elämä,+jatkuvaa+liikettä+ja+muutosta,+erilaisten+valintojen+tekemistä+joka+hetki+niin+pienissä+kuin+suurissakin+asioissa.+Minäkin+nykyään+enää+harvoin+leivon+pullaa,+kun+ei+ole+ns.+syöjiä,+mut+silloin+harvoin+kun+innostun,+niin+toki+vastaleivotun+pullan+tuoksu+ja+maku+on+vastustamaton.+Mutta+joo,+kun+tuo+pulla+asia+ny+nousee+yhä+uudestaan+ja+uudestaan+ajoittain+täällä+esille,+niin+pakostakin+sitä+ajattelee,+et+onks+toi+ihminen+täysin+jämähtänyt+paikoilleen,+ei+pääse+millään+eteenpäin.+Elämä+ja+ajatukset+pyörii+samoissa+asioissa.+Mut+joo,+toivotaan,+et+pääset+ny+kuitenkin+pois+sieltä+ryteiköstä