Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. No+ensinnäkin,+en+puhunut+varsinaisesti+sinusta,+kun+en+tiedä,+enkä+tunne+sinua,+vaan+kyseessä+on+vaikutelma+joka+minulle+on+sinusta+tullut+tämän+palstatuttavuuden+pohjalta.++Jos+luet+tarkemmin,+kommentoin+asiaa+tähän+tapaan.+"Mutta+itse+ny+kuitenkin+tuolla+toisaalla+toitkin+esiin+hienomman+sanan+kuvaamaan+tyyliäsi"Noilla+asioilla+ny+mitä+heittelet+tuossa+todisteeksi,+miten+sua+jo+14+vuotiaana+luultiin+aikuiseksi+yms.+ei+ny+ole+mitään+merkitystä+tässä+kohtaa,+kun+ny+tosiaan+teen+päätelmiä,+muodostan+mielikuvani+sinusta+ihan+vaan+näiden+kirjoitustesi+pohjalta.+Todistelusi+ei+ny+tässä+kohtaa+vaikuta,+kun+en+tiedä+onko+ne+totta+vaiko+eivät.+Edelleen+tuon+sanan+infantiili+toit+tosiaan+itse+esiin+tuolla+toisessa+keskustelussa,+koskien+ns.+lapsiuhreja+tähän+tapaan+"Narsistivanhemman+alaisuus+"infantilisoi".+Joten+ilmiötä+on+tarkasteltava+kriittisesti"+Toisiaan+sanoit,+että+narsistivanhemman+alaisuus+tekee+lapselliseksi,+onko+se+sitten+niin,+että+tuokin+koskee+vain+muita,+ei+sinua+ollenkaan.+Lapsenomaisuuskaan+ny+ei+mun+mielestä+välttämättä+mitenkään+korreloidu+varsinaisesti+älykkyyteen.+Älykäskin+ihminen+voi+olla+lapsentasoinen+tunne+elämältään.+Voit+loukaantua+ja+pitää+minua+törkeänänä+ihmisenä,+vaikka+en+varsinaisesti+ny+ketään+suoraan+lähde+mollailemaan/ilkeilemään+syyttä+suotta,+vaan+pohjalla+ny+on+aina+jokin+asia+tynkä,+kuten+ny+tässä+tuo+itsesi+esiin+tuoma+infantiili+sanaEttä+ilmaisin+ny+vaan+suht+rehellisen+vaikutelmani+sinusta+tän+palstatuttavuuden+perusteella,+pikkusen+ny+sinun+avustuksellasi,++ja+se+poju+ny+on+lähtöisin+ihan+vaan+nimmarsistasi.+Mielenkiintoista+on+myös+se,+että+kun+tuolla+toisaalla+joku+heitteli+jo+"pilkkakirvestä"+sinua+kohtaan,+niin+ne+ei+yleensä+vaikuta+sinuun+mitenkään,+mutta+kun+minä+ny+kerron+millaisena+sinut+näen+,+niin+se+vaikuttaa.+Mistäköhän+se+sitten+johtuu,+miksi+annat+minun+sanomisilleni++suuremman+painoarvon+kuin+noiden+muiden+mielipiteille.+Ajatteletko+etteivät+nuo+tarkoita+mitä+he+sanovat,+ihan+huvikseen+vaan+semmosia,+käskevät+sun+häipyä,+mennä+psykiatrille+yms.+Edelleen+tosiaan+mun+mielestä+sinä+olet+huono+ottamaan+muita+huomioon.+ymmärrän,+että+puhetulvasi+johtuu+siitä+Asperger+ominaisuudesta,+mutta+kyllä+sun+järjellä+pitäis+käsittää,+etteivät+aina+kaikki+ole+kiinnostuneista+sinusta,+sinun+aivoistasi,+ajatuksistasi+ja+luurikokemuksistasi+yms.+kun+ei+niissäkään+ny+mitään+uuttaa+edes+ilmene,+moneen+kertaan+kuultu+jo,+että+hyvinkin+ymmärrän+noita+muitakin.+Ymmärrätkö+sinä
  2. No+kerrankin+sinultakin+jotain+sen+suuntaista,+miten+itsekin+ajattelen,+jäädään+lapsenomaiseksi,+lapsen+tasolleTuo+sama+liitty+myös+narsisteihin,+ainakin+viisaammat+ovat+ymmärtää,+että+narsistin+tunne+elämä+on+jäänyt+lapsen+tasolleTää+loputon+lapsiuhrius+ja+sen+korostaminen,+aina+pikkusen+hämää+mua,+jos+ja+kun+ollaan+aikuisia+ihmisiä,+että+sivusta+katsoen+vaikuttaa,+että+on+jämähdetty+sinne+jos+ja+kun+aikuisen+vastuun+korostaminen+omista/valinnoista+hyvinvoinnista+koetaan+syyllistämiseksi.Ymmärrän+kyllä+että+jotkut+saattavat+olla+lapsuudesta+johtuen+niin+traumatisoituneita,+että+mielenterveys+on+niin+järkkynyt,+ettei+kykene+sieltä+nousemaan,+ollaan+sairastuttu+tavalla+jos+toisella,+myös+on+voitu+vammautua/sairastua+muilla+tavoin,+mutta+hyvin+harva+lapsiuhri+itse+tuo+mitään+sellaista+esiin+vaan+yleensä+puhutaan+vaan+siitä+vanhemmasta/ikäänkuin+eletään+siellä+lapsuudessa,+sen+olosuhteissa+ja+tapahtumissaMutta+joo,+tiedä+sitten,+voiko+niin+ajatella,+että+kun+ajattelen+jatkuvasti+vanhempiani+ja+niitä+lapsuudessa+tapahtuneita+asioita,+että+sekin+on+vanhemman+syy,+hän+päättää/on+vastuussa+mitä+aikuisena+ajattelen,+mitä+teen+ja+valitsenNo+jossain+on+tuotu+esiin+sellaistakin,+että+se+narsisti+valtaa+pään+niin+totaalisesti,+ettei+hänen+ajattelemisestaan+millään+pääse+eroon.+Hän+on+läsnä+alati+joka+hetkessä+,+vaikka+fyysisesti+lähimaillakaan+olisi.Itse+kun+aikoinaan+olen+lukenut+kaikenlaista,+niin+joistain+tämän+tyyppisistäkin+on+ollut+apuahttps://www.adlibris.com/fi/kirja/muuta-ajatuksesi-muutat-elamasi-9789519523811Tässä+ny+en+tarkoita+mitään+sellaista,+että+alettais+tavoittelemaan+kuuta+taivaalta+vaan+enemmänkin+jotain+sellaista+joihin+meidät+omat+resurssimme+riittävät,+mutta+yleensä+kaikkeen+tarvitaan+ensin+se+ajatus,+harvemmin+mikään+muuttuu+jos+emme+muuta+omia+ajatuksiamme+muutoksen+suuntaiseksi
  3. Jaa,+tämmönen++kommentti+ny+jääny+tässä+keskustelussa+ihan+huomiotta,+enkä+ny+ihan+täysin+ymmärrä+sen+sanomaakaan+muilta+osin+kuin+tuon+viimeisen+lauseen+suhteen.+Että+joo+"oppikirjoja"+toki+otin+sanomani+tueksi+syystä,+ettei+ny+ihan+ajateltaisi,+että+mä+itse+keksin+näitä+juttuja,+mutta+toki+ymmärrän,+että+jotkut+saattavat+jo+lapsena+traumatisoitua+sillä+tavalla+että+joko+sen+suhteen+tai+heissä+itsesään+olevista+tekijöistä+johtuen+"vammaudutaan"+psyykkisesti++sillä+tavalla,+ettei+se+oma+aikuinen+elämä+sitten+syystä+tai+toisesta+mene+kaikilta+osin+ihan+putkeen.Näihinkin+asioihin+on+herätty+ja+luettavaa+kyllä+löytyy,+itsekin+olen+niitä+paljon+lukenut+ja+joskus+itkeskellyt+lukemani+äärellä+kun+yhtymäkohtia+on+löytynyt,+mutta+itse+mieluusti+hain+myös+syitä+ja+selityksiä+niille,+miksi+vanhempani+oli+sellainen+kuin+oli+jolloin+ymmärsin+myös,+että+hän+oli+itsekin+ns.+kotivammainen,+ts.+lapsuudessa+myös+haavoitettu+ja+hänenkin+vanhempansa+olivat.Peräänkuulutaan+ny+tässä,+näihin+asioihin+liittyen+myös+jotain+sellaista,+että+myös+se+narsistivanhempi+on+ollut+jonkun+lapsi+ja+syy+miksi+hänestä+on+tullut+sellainen+kuin+on+juontuu+sieltä+ts.+jos+yhtään+ei+saa+aikuista+ihmistä+syyllistää,+niin+silloin+ei+pitäisi+sitä+narsistikaan+syyllistää,+kun+hänkin+on+mahdllisesti/todennäköisesti++ollut+kotivammainen.+Aloituksessakin+viitattiin+ikäänkuin+tuohon+jatkumoon,+lapsuuden+olot+olivat+vaatimattomat,+lapsikin+oppi+olemaan+pyytämättä,+jäi+jonon+hännille+ja+niin+on+ilm.+aikuisuudessakin.+Mutta+se+mikä+on+erilaista,+niin+sitten+kun+kasvetaan+aikuisiksi+ja+ollaan+jollain+tavalla+kuitenkin+tolkuissaan+niin+ymmärretään,+että+jollain+tasolla+ollaan+kuitenkin+vastuussa+itsestä+ja+siitä+omasta+aikuisen+elämästä,+ei+voi+odottaa,+että+tulisi+joku+parantaisi+minut,+teksisi+oloni+paremmaksi+vaan+itse+se+on+työ+tehtäväItsekin+havahduin+kuitenkin+vasta+neljänkympin+kieppeillä+näihin+asioihin,+että+miksi+minä+oli+sellainen,+esim.+annoin+kohdella+itseäni+huonosti,+en+pyytänyt,+vaatinu+mitään+yms.+Ulospäin+olin+tyyni,+aikaansaapa,+kaikkia+ymmärtävä+jne,+mutta+tiedostin,+että+jos+en+ny+tee+itseni+/oman+elämäni+eteen+jotain,+saatan+ns.+romahtaaLapsuuteenhan+minullakin+nuo+asiat+juontui,+sieltä+opittu+tapa+selviytyä,+mutta+ymärisin,+etten+enää+aikuisena+voi+jatkaa+siten+vaan+olisin+itse+vastuussa+omasta+hyvinvoinnistani,+minun+piti+itse+opetella+arvostamaan+ja+rakastamaan+itseäni,+että+itse+kykenisin+antamaan+itselleni+myös+niitä+hyviä+asoita,+toimimaan+sen+suuntaisesti,+etten+aina+olisi+se+viimeinenMutta+joo,+ny+vähän+ajatus+katkesi,+mutta+pointtini+ny+oli+jotain+sellaista,+että+voiko+niitä+vanhempiaankaan+loputtomiin+syyttää+jos+ja+kun+hekin+ovat+jo+lapsena+vammautuneita,+että+jollain+tavalla+toi+syyttämisen+kierre+pitäsi+katkaista.+Lapsuus+oli+mitä+oli,+mutta+aikuisena+minä+voi+omillani+valinnoillani+vaikuttaa+siihen+millaista+oma+elämäni+on.+Jos+ei+muuta+voi+niin+ajatuksensa+voisi+yrittää+edes+kääntää+muihin++asioihin+kuin+niihin+menneisyyden+ikäviin+asioihin
  4. No+joo,+ensinnäkään+ny+en+ole+mikään+neurologian+ammattilainen,+mutta+toki+tuohon+poiuun+liittyen+Aspegeristakin+on+tulul+luettua+hieman+enemmän.Totta+on,+että+sairaan+elämä+pyörii+paljolta+sen+sairauden+ympärillä,+mutta+tarkoitin,+että++sairaan+pitää+ymmärtää,+ettei+sivullisten+tarvi+elää+sen+sairaan+mukana+sillä+tavalla,+etteikö+voisi+esim.+tämmösellä+nettipalstalla+ilmaista+omia+eriäviä+mielipiteitään+tai+jopa+kritiikkiä+sen+sairaan+esille+tuomiin+asioihin++liittyen.Toi+pouihan+on+kautta+linjan+het+loukkaantunut,+jos+ei+jonkun+mielipide+ole+ollut+samankaltainen+kuin+hänen+ja+vetänyt+sairas/lapsiuhrikorttinsa+esiin,+että+tulee+huono+olo+yms.+Ts.+hänkin+pyrkii+totuttamaan+ihmiset+siihen,+että+kaikki+varoisivat+sanojaan+etteivät+vain+tulisi+loukaanneeksi+tuota+poiua.+Mitä+empatiaan+tulee,+niin+sekään+ei+ole+mitään+pelkkää+päänsilitystä,+vaan+siinä+mennään+kulloistenkin+tilanteiden+mukaan,+pyritään+että+sen+toisen+tilanne+edes+joltain+osin+voisi+muuttua+paremmaksi,+mutta+ennenkuin+niin+käy,+täytyy+toki+sen+henkilön+itsensäkin+tiedostaa+oma+tilanteensa.+Me+ihmiset+usein+ollaan+semmosiakin,+että+monet+asiat+opitaan+kantapään+kautta+ja+Jumalankin+sanotaan+joskus+silittävän+päätä+niin,+että+luu+paistaa,+edelleen+lastensuojelu/sossupiireissä+on+tuttua+sekin,+että+joutuu+näyttää+rumia+kuvia+asiaakkaalle,+asiakkaasta+itsestään.Minä+ny+vähän+sillä+mallilla+yritin,+koska+toi+poiu+näyttää+olevan+täällä+palstalla+aamusta+iltaan+päivittäin,+hänen+oman+kertomansa+mukaan+hän+on+huomattavan+aliravittu+ja+tuskin+hän+paljonkaan+esim.+ulkoilee,+kun+todistettavasti+on+täällä.Hänen+sairautensa+huomioon+ottaen,+tää+jatkuva+tietsikan+tuijottaminen+tuskin+on+hänelle+hyväksi+kun+se+ei+ole+hyväksi+ny+ns.+terveille++ihmisillekkään.+Pakostakin+sitä+miettii,+että+miten+hänen+tilanteensa+sitten+on+todellisuudessa,+puhuuko+hän+palturia+vaiko+totta.+Pitäiskö+hänestä+tehdä+joku+ilmoitus+näiden+keskustelujen+pohjalta,+että+joku+viranomainen+kävisi+tarkistamassa+hänen+tilanteensa,+että+ainakin+ne+fysiologiset+perustarpeet+tyydyttyisivät.
  5. En+ole+sinulle+mitään+antamassakaan,+ja+kuten+itse+jo+toin+esiin,+et+ole+vrmasti+haluamassakaan+minulta+mitään,+kunhan+ny+kuitenkin+toin+huoleni+esiin+siitä,+että+jatkuva+täällä+olo/ruudun+tuijottaminen+tuskin+on+kenellekkään+hyväksi,+saati+sinunlaisellesi+aivovaurioituneelle+Aspergerille=+oma+kuvauksesi+itsestäsi.Lisäksi+ny+vaan+muistutin+sinua,+että+pitäis+huolehtia+niin+nukkumisesta,+syömisestä+kuin+raittiista+ilmastakin,+kun+nuo+kaikki+edesauttavat+terveyttäsi+varmasti+enemmän+kuin+jostain+luureista+puhuminen+päivästä+toisen.Niin+ymmärsin+että+koet+kommenttini+epämielyttäviksi,+niin+lienee+ollut+alusta+asti,+ja+jossain+vaihessa+jo+kerroit+ettet+edes+lue+niitä/hyppäät+yli,+mutta+kuten+tuon+ja+monenkin+muun+asian+suhteen,+sanat+ja+teot+ei+sulla+kohtaa+ja+siirrät+sitten+vastuun+muiden+kontolle,+kun+he+eivät+toimi/kirjoita+sillä+tavalla+kuten+sinä+haluat,+ettei+sulle+tulisi+huono+oloJos+vähänkin+jotain+kritiikkiä+laittaa+vedät+sen+halvaantumises+ja+muut+vaikeutes+esiin,+et+kattokaa+ny+toi+paha/ilkeä++ihminen+kiusaa+mua,+sairasta+ihmistä.+Toki+otan+sairautes+ja+erityislaatuisesi+huomioon,+mutta+välillä+ny+kuitenkin+tekee+mieli+sanoa,+et+niitä+rajoja+ja+kritiikkiä++voi+ja+saa+vetää+sairaallekkin.+Ei+se+ny+ihan+tosielämässäkään+niin+mene,+että+kaikki+pyörii+sen+sairaan/sairauden+ympärillä+ja+pitää+varoa+jokaista+sanaansa+ettei+se+ny+vaan+loukkaannu.
  6. "+Ei+taida+näillä+aikuisasiantuntijoilla+olla+hajuakaan+lapsiuhrien+haasteista."Kyllä+mä+uskon,+et+hyvinkin+näistä+asioista+ja+traumaattisen+lapsuuden+vaikutuksista+on+paljonkin+tietoa.+Ylipäätäänkin+ollaan+tietoisia+siitä,+että+lapsuudella+on+valtava+vaikutus+siihen,+millaisia+aikuisia+meistä+tulee.+Ihan+toi+narsismin+syntykin+juontuu+lapsuuteen,+siihen+elämän+ensimmäiseen+rakkaussuhteeseen.+Mutta+joo,+näköjään+jotkut+lapsiuhritkin+tuntuvat+pitävän+itseään,+kokemuksiaan+niin+ainutlaatuisina,+ettei+kukaan+voi+heitä+ymmärtää+saati+auttaa+aikuisinakaan.+Ollaan+jääty+lapsen+asemaan,+kiinni+sinne+menneisyyteen+ja+tosiaan+omaksuttu+tuo+narsistinen+ajatus,+ettei+kukaan+voi+tietää,+ymmärtää+saati+auttaa+ja+itsekin+tunnutaan+olevan+haluttomia+mihinkään+muutokseen.+No+kukin+tyylillään,+voihan+noita+vanhempiaan+ajatella+ja+mollata,+muistella+kärsimäänsä+pahaa,+sitäkin+kun+äiti+laittoi+pullan+päälle+sokeria+hamaan+tappiin+saakka.+Kuluuhan+se+elämä+varmasti+niinkin,+mutta+elämättä+se+jää,+kun+ei+siitä+lapsuuden+kodista/vanhemmista+ole+henkisesti+kyetty+irtautumaan.+Tiedä+sitte,+tääkin+varmaan+on+sitä+pahan+ymmärtämättömän+ihmisen+puhetta,+mutta+jollain+tasolla+kyllä+itse+ajattelen,+että+aikuisena+voi+itse+päättää+elämänsä+suunnan+ja+tehdä+valintansa+sen+mukaan.+Tiedä+sit+muutoshan+aina+pelottaa,+ehkä+sit+kuitenkin+joidenkin+mielestä+on+turvallista+pysytellä+siinä+menneessä+,+on+ainakin+se++äiti+jota++syyttää,+kun+elämä+ei+aikuisenakaan+oikein+sujuLaitan+ny+tähän+vielä+pari+linkkiä+tähän+aiheeseen+liittyen,+vaik+epäilen,+ettei+nää++lapsuuteen/vanhempiinsa+juuttuneet+aikuiset+edes+näitä+luekkaan,+kun+olishan+se+ny+pelottavaa+jos+joutuis+jotain+tekemään/kantamaan+vastuuta+oman+elämänsä+suhteen.+Turvallisempaa+se+on+ku+kaikki+pysyy+vaan+ennallaan,+on+joku+jota+syyttää,+voi+nimittää+itseään+lapsiuhriksi,+vaikka+aikuisen+iällä+jo+onkin,+kun+vastuullinen+aikuisuus+pelottaa/ei+onnistu/ole+onnistunuthttps://mielenihmeet.fi/keinoja-jattaa-vaikea-lapsuus-menneeseen/https://www.adlibris.com/fi/kirja/ei-koskaan-liian-myohaista-saada-onnellinen-lapsuus-9789525174601
  7. Niin+sinun+ystäväsi+ovat+nettiystäviä,+eivät+oikeasti+läsnä+elämässäsi+ja+ilmeisesti+koet,+että+määrä+korvaa+laadun.+Olen+huomannut,+että+luvut+ovat+sinulle+tärkeitä.Tosielämässä+sellaisia+ihmisiä+joita+ystäväksi+sanotaan+on+ihmisillä+aika+vähän,+heidän+lisäksi+toki+on+kavereita+ja+muita+ns.+tuttuja+ja+sitte+tietysti+perheenjäsenet+ja+muut+sukulaisetMutta+uskon+kyllä,+ettet+koe+itseäsi+yksinäiseksi+kun+sinulle+tuntuu+riittävän+ja+varmaan+on+helpompaakin+kun+ystävät+eivät+tule+kovin+lähelle.Mutta+joo,+erikoinen+persoona+sinä+olet+minun+mielestäni,+mutta+jonkin+verran+ymmärrän+sinua+tuon+Aspergerin+kautta.+Toki+tässä+kohtaa+tekee+mieli+kysyä,+niin+tähän+palstaan+kuin,+noihin+luurikokemuksiinkin+liittyen,+että+oletko+koskaan+osannut+ajatella,+että+puhetulvasi+saattaa+joidenkin+ihmisten+mielestä+olla+liiallista,+se+koetaan+häiritseväksi+ja+rasittavaksiEdelleen+tekee+mieli+kysyä,+että+huomaatko,+että+toistat+kirjoituksissasi+samaa+asiaa,+olet+ikäänkuin+juuttunut+tiettyihin+juttuihin+ja+ikäänkuin+kierrät+kehää.+Tällä+viittaan+noihin+apu+juttuihin.++Olet+hieman+ristiriitainen,+muistan+kun+laitoin+sulle+tietoa+vammaispalveluista+liittyen+esim.+liikkumisesi+helpottamiseen+paikasta+toiseen,+niin+teit+heti+selväksi+,+ettet+tarvitse+sellaista+apua.+Pakostakin+sitä+sitten+miettii,+että+mitä+sinä+sitten+oikeasti+haluat+muilta+ihmisiltä.Vielä+tekee+mieli+kysyä,+että+milloin+seurustelet+noiden+tuhansien+nettiystäviesi+kanssa+kun+pääsääntöisesti+tunnut+viettävän++suurimman+osan+valveilla+olo+ajastasi+tällä+pastallaVai+onko+tää+kirjoittaminen+tänne+ny+se+sun+tämän+hetkinen+innostuksen+kohde,