Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Täyttelin+tuos+eileen+ristikkoa+ja+tuli+toi+narri+sana+siinä+ja+ratkaisuksi+ristikkoon+tuli,+että+narri+on+yhtäkuin+typerysTäs+kun+katoin,+et+joku+oli+tätä+ketjua+vielä+kommentoinut+niin+palasin+sitte+vielä+tähän+narri+teemaan,+kun+tuossa+joku+toi+esiin+ajatuksen++"narrina+olemisesta"+johon+jo+vastasin,+että+kyllä+joo+tuli+oltua+kun+en+tajunnut,+että+minua+piti+minua+pilkkanaan+,+huvitteli+mun+kustannuksella,+kun+en+tajunnut,+että+se+kaikki+oli+vaan+valetta,+hän+ei+ees+pitänyt+minusta.+Että+joo+melkoinen+typerys+sitä+tuli+oltua.+Aloitusta+ny+vaan+vielä+jäin+miettiin,+että+kumpiko+tuossa+on+sitte+se+narri/typerys.+Hänkö+joka+on+tyhmäksi+ja+tietämättömäksi++kuvattu+vaiko+hän+joka+kärsii+rinnalla,+tekee+itsestään+narrin++sen+jonkun+hyvän/mammonan+toivossaEttä+kun+tuossa+edellisessä+mulle+sanottiin,+että+"kun+luulisi,+että+ymmärtäisit,+että+miksi+joutuu+elämään+tyhmän/tietämättömän+kanssa.+Joskushan+se+on+niinkin,+että+jokin+mammona+siinä+tyhmässä+houkuttelee...+"Niin+taisin+ny+sit+ymmärtää,+että+miksi+sen+tyhmän+ja+ymmärtämättömän+kanssa+eletään,+mutta+vielä+jäin+miettiin,+että+kumpiko+sitten+on+se+narsisti.+Tuo+tyhmä+ja+ymmärtämätönkö+joka+aloituksessa+narsistiksi+nimettiin,+vaiko+hän+joka+pitää+toista+narrina+ja+tekee+samalla+itsestäänkin+narrin,+saadaksen+siltä+tyhmältä+sitä+mammonaa.+Jotenkin+ny+itse+kallistuisin+kuitenkin+tuohon+jälkimmäiseen,+kun+se+viittaa+siihen+mistä+täällä+useinkin+on+puhuttu,+että+naristien+suhteet+useinkin+ovat+noita+hyötysuhteita.
  2. Vielä+ny+kun+ikäänkuin+halusit+ny+keskusteluun+tuotavan+tuon+oman+tilanteesi+niin+sivuan+ny+sitäkin+sitte+jonkin+verran,+kun+äsken+tuossa+imuroidessa+jälleen+kerran+mietin,+et+mikähän+totakin+ihmistä+riivaa+ja+miksi+hän+valinnut+kohteekseen+nimenomaan+minut.Tosiaan+hyvin+usein+olet+tällä+palstalla+tullut+tuon+tarinasi+kanssa+osoittaen+sen+nimenomaan+minulle,+joten+jällleen+kerran+painotan,+ettei+minulla+ole+osaa+eikä+arpaa+tuossa+tarinassasi.+Tuossa+kun+viittasit+alaikäisiin+lapsiin,+niin+itsellä+on+tuolloin+ollut+jo+lapsenlapsia+kuten+sillä+tuntemallani+tyypillänikin.+Että+kummankin+omat+lapset+ovat+olleet+silloin+ihan+aikuisia,+hänen+vielä+vanhempia+kuin+minun.+Eläneet+ja+asuneet+omillaan,+osa+jo+perheytynytkin.+Muistikuvani+mukaan+olet+antanut+jopa+ymmärtää,+että+"se+nainen"+on+jopa+sinulle+tuttu,+asuu+lähistöllä?+olet+puhunutkin+hänen+kanssaan?+Niin+tuota+taustaa+ajatellen+on+hyvin+vaikea+ymmärtää+miksi+yleensä+olet+tällä+palstalla,+kun+puolisosi+ei+ole+narsistiNo+ilmeisesti+sitte+luulet+"sen+naisen"+kirjoittelevan+täällä+ja+kun+täällä+ny+nykyään+on+kauhean+vähän+kirjoittajia+niin+valintasi+osuu+sitte+kait+minuun,+johonkinhan+se+paha+olo+pitää+purkaa,+että+joiltain+osin+ny+voin+ymmärtääkin,+kun+asianosaisille+puolisolle+ja+"sille+naiselle"+ei+voi+sitä+pahaa+oloaan+asian+tiimoilta+purkaa,+niin+tarvitset+sitte+ilm.+jonkun+kohteen.+Minä+ny+sitte+kaiketi+siltä+osin+sopiva+kohde,+kun+mulla+on+ollu+se+epämääräinen+suhde,+jossa+ko.+miehellä+oli+muitakin+kumppaneita+joita+sitten+ns.+petti+minun+kanssani.+Mikä+sekin+kyllä+oli+jo+päättynyt+tuon+sinun+tapauksesi+aikoihin.+Minä+tosiaan+tiesin,+nuo+muut+naiset+ilm.+eivät,+vaikka+tyyppi+antoi+ymmärtää+heidänkin+tietävän.+Kenenkään+puoliso+hän+ei+ollut,+eikä+asunut+yhdessä+kenenkään+naisensa+kanssa+tuolloin.+Mutta+joo,+kokonaisuutta+ajatellen,+ajattelisin,+että+sun+pitäis+hakea+apua+itsellesi,+että+pääsisit+tuon+asian+ylitse.+Ilmeisesti+olet+tuolloin+kovasti+loukkaantunut+siitäkin+kun+"se+nainen"+on+nimittänyt+puolisoasi+narsistiksi,+että+tiedä+sitten+kumpiko+on+loukannut+enemmän,+uskottomuusko+vai+narsistiksi+nimittäminen.+Ilmeisesti+tuo+jälkimmäinen+kun+sulla+ny+näytti+kuitenkin+riittävän+ymmärrystä+noihin+"miesten+hupeihin"+yleisellä+tasolla+ja+ymmärsit+syynkin,+että+puolisosi+pelkäsi+menettävänsä+sinut+ja+siitä+syystä+haki+lohtua+muiden+naisten+sylistä.Näin+sivullisena+ajattelisin,+ja+itsekin+toit+asian,+ettei+tosiaan+nuo+naiset+tienneet+mikä+miehesi+ajoi+sellaiseen+"hupiin"+sillä+aikaa+kun+sinä+olit+sairaalassa,+niin+onko+sulla+ny+niin+kauheasti+syytä+mollata+noita+naisiakaan,+kun+"hupia"+ilm.+halusi+niin+miehesi+kuin+ne+naisetkin.+Että+sen+suhteen+ikäänkuin+tasapeli,+yhtä+syyllisiä+molemmat+jos+ny+syyllinen+pitää+nimetä.+Ymmärrän+kyllä,+että+tuo+asia+on+satuttanut+sinua+kovasti,+mutta+yleisesti+ajatellen+aika+parantaa+haavat+jos+ja+kun+sille+antaa+mahdollisuuden+ja+suuntaa+ajatuksensa+menneisyyden+sijasta+nykyhetkeen,+josta+olen+päässyt+käsitykseen,+että+siellä+olisi+muuten+kaikki+hyvin,+mutta+sinulla+ei+ilmeisesti+ole,+kun+koet+tarvetta+palata+tuohon+vuosien+takaiseen+kokemukseesi+yhä+uudelleen+ja+uudelleen.+Ja+jostain+syystä+ny+tunnut+valinneen+"likasangoksesi"+itsellesi+täysin+tuntemattoman+naisen+jolla+ei+ole+osaa+eikä+arpaa+sinun+tarinassasi.+Tosiaan+joiltain+osin+ymmärrän+valintasi,++kun+se+mun+tarina+ilm.+tuo+nuo+omat+tunteesi+pintaan.+Mutta+kun+minäkin+olen+kyennyt+antamaan+anteeksi+niin+itselleni+kuin+sille+toiselle+osapuolellekkin,+niin+mikset+sinä+voisi+kyetä,+mikä+sitten+johtasi+siihen,+ettei+olisi+enää+niin+tarve+tuoda+vuosien+takaista+ikävää+tapahtumaa+enää+tähän+päivään.+En+nä+mitään+järkeä+sellaisessa+kun+ei+sitä+menneisyyttä/tapahtunutta+voi+miksikää+muuttaa.Eri+asia+on+jos+"se+nainen"+on+kuvioissa+vielä+tänäkin+päivänä,+niin+sille+asialle+toki+pitäisi+jotain+tehdä.+Lähestymiskielto+ny+lähinnä+tulee+ensimmäisenä+mieleen,+mikä+tarkoittaa+ettei+hän+saa+enää+häiriköidä+/ottaa+teihin+minkäänlaista+yhteyttä+tai+rapsahtaa+sakot.
  3. Niin,+kommenttini+ny+liittyi+nimenomaan+dementiaan+ja+se+jos+mikä+on+hyvin+surullista+juurkin+syystä+ettei+parantavaa+lääkettä/keinoa+ole+keksitty,+että+tauti+etenee+vääjämättömästi.Itse+sairastuneella+ei+ny+tosissaan+ole+mitään+valinnanmahdollisuutta,+eikä+hän+voi+juuri+mitenkään+estää+taudin+kulkua+enää+siinä+vaiheessa,+kun+on+tultu+siihen+vaiheeseen,+että+ymmärryskyky+on+mennyt.+Miten+voisikaan+kun+hän+ei+edes+ymmärrä+sairastavansa+mitää+tautia.+Hoitajallakaan+ei+juuri+ole+muita+keinoja+kuin+yrittää+luoda+turvallinen+ilmapiiri+ja+huolehtia+niistä+pesuista,+pukemisista,+syömisistä+ja+katsoa+ettei+potilas+satuta+itseään.+Sanallinen+tukeminen++tuossa+sairaudessa+menettää+merkityksensä+kun+sairastunut+ei+juurikaan+ymmärrä+puhetta/mitä+ne+sanat+tarkoittaa.+Eikä+hänellä+itselläkään+ole+sanoja+ilmaista+itseään.+Enemmänkin+asiat+menee+paremmin+perille+fyysisen+ohjauksen,+kosketuksen,+ilmeiden+ja+eleiden+kautta.Jos+luit+tuon+edellisen+linkin,+niin+siitäkin+käy+ilmi,+että+nuo+normaalit+taidot+ja+ymmärryskyky,+sanat,++häviävät+jo+hyvin+varhaisessa+vaiheessa+tautia,+ettei+näissä+tapauksissa++useinkaan+ole+kyse+mistään+loppuvaiheesta.Minusta+ny+vaan+tuntuu,+ettet+tiedä/ymmärrä+millainen+sairaus+tuo+dementia+on+jos+ja+kun+haet+vertailukohtaa+itsestäsi/omasta+tilanteestasi.Edelleen+ny+kummastuttaa+tuo+sinun+ajoittainen++tarpeesi+tuoda+esiin+tuota+miehesi+uskottomuus+juttua+tällä+palstalla/+jopa+tähänkin+kohtaan,+jossa+puheen+aiheena+ny+sattumoisin+on+dementia+jonka+ketjun+aloittaja+jostain+syystä+liitti+osaksi+narsismikeskustelua.+Mutta+joo,+ny+kuitenkin+kun+sait+tuon+kokemuksesi+taas+kerran+kerrottua+tällä+palstalla+,+niin+kaiketi++se+helpotti+oloasi.Dementikolla+vaan+ei+ole+sanoja+sille+omalle+huonolle+ololle,+hän+ei+kykene+sinun+laillasi+sanomaan+mikä+on+vialla+milloinkin,+eikä+hän+välttämättä+tiedä+mitä+sanoilla+tarkoitetaan
  4. "kun+luulisi,+että+ymmärtäisit,+että+miksi+joutuu+elämään+tyhmän/tietämättömän+kanssa."Jaa+no+omasta+mielestä+en+ny+ole+joutunut+elään+tyhmän+ja+tietämättömän+kanssa,+että+siltä+osin+ymmärryskykyni+on+puutteellinen,+mutta+vieläkin+mietin,+miksi+sitten+joku+valitsee+tietoisesti+sellaisen+kouluja+käymättömän,+tyhmän+ja+tietämättömän+jonka+kanssa+on+perkeleen+vaikea+elää.+Mistä+tuossa+sitten+on+kyse,+mikä+on+se+asia+jonka+takia+joutuu+elämään.+Mainitsin+mammonan,+rahastako+tässä+on++kyse.+Taloudellinen+riippuvuus+vaiko+jokin+asia+itsessä+ettei+kykene+yksin+tulemaan+toimeen+ilman+sen+tyhmän+apua.+Jälkitulemana+tuli+vielä+mieleen,+miten+toi+tyhmä+ja+ymmärtämätön+kykenee+huolehtimaan+toisesta+ihmisestä.+Millä+keinoin+hän+on+sitte+hankkinut+sitä+mammonaa,+kun+nykyään+vaaditaan+koulutusta+ja+älliä+melkein+hommaan+kuin+hommaan.Jotenkin+kuitenkin+ajattelisin,+et+voiko+sit+valittaa+kun+ja+jos+itse+osansa+valinnut+ja+siellä+vaakakupissa+sitte+kuitenkin+painaa+se+jokin+hyvä,+mitä+sillä+tyhmällä+ja+tietämättömällä+on+jonka+avulla+jaksaa+jatkaa+sitä+elämää+hänen+kanssaan+vaikka+perkeleen++vaikeaakin+on.+Minuun+liittyen+omat+ongelmani+toki+aikoinaan+tuli+omassa+avioliitossanikin,+mutta+ne+tulivat+vuosien+saatossa+ja+tosiaan+sitä+kuvitteli+kykekenevänsä+jopa+parantamaan+alkoholistin.++Että+jonkinlaista+omavoimaisuutta+ja+tyhmyyttä+siinäkin+oli+itsellä.+Mitä+sitte+tuli+siihen+suhteeseen+jonka+tiimoilta+aikoinaan+oon+tän+aihepiirin+tullut.+Niin+minä+itse+ny+taisin+siinä+kohtaa+olla+hyvin+pitkään+se+tyhmä+ja+ymmärtämätön,+kunnes+viimein+ymmärsin+olevani+juurkin+siinä+narrrin+asemassa+ja+päätin+sen+suhteen+ja+jonkin+aikaa+suhteen+päättymisen+jälkeen+sit+tulin+tänne,+etsimään+vastauksia+muutamiin+mieltä+askaruttaviin+kysymysiini.Nykyään+sit+voi+sanoa+ettei+noi+vnhat+jutut+enää+sillain+kosketa+mut+jotenkin+sitä+vaan+on+jumittunu+tän+aihepiirin+pariin,+ihmettelmään+kummastelemaan+varsinkin+silloin++ku+on++jotain+muutakin+keskustelua+kuin+tuon+poiun+loputonta+monologia
  5. No+kukas+sinä+sit+olet+aloittajako+vaiko+se+mainitsemasi+toinen+kirjoittaja+ja+mistä+ny+riehaannuit+ja+kenen+kanssa+mielestäsi+kisaat,+ja+mistä,+vaiko+ihan+ny+muuten+vaan+haluat+kinata+kanssani.+Mutta+joo+noi+kouluasiat+ny+on+vaan+tuttuja+ihan+siitä+syystä,+että+mulla+on+ollut+itsellä+kouluikäisiä+lapsia,+tuttavapiirisssäni+on+yks+pienluokan+ope+ja+pari+koulunkäyntiavustajaa,+että+tietoja+koulumaailmasta+ja+ihan+nykyisestäkin+menosta+kouluissa+omien+lastenlasten+myötäKuhan+ny+tosiaan+kommentoin/otin+kantaa++ihan+aloituksen+pohjalta,+jossa+kerrottiin,+että+se+tyhmä+ja+tietämätön+oli+käynyt+koulua+neljä+luokkaa,+mistä+päättelin,+että+oli+sit+jo+vanhempi+ihminen+ja+yritin+haarukuoda,+et+mistähän+suhteesta+tuossa+mahtoi+olla+kyse,+joten+päättelin+et+olis+iäkäämpi+vanhempi+ja+aikuinen+lapsi.Edelleen+sinun+kommenttiisi+liittyen+olen+täysin+tietoinen+ettei+kaikki+lapset+suoriudu+nykymuotoisesta+peruskoulusta+sellaisenaan+vaan+vaan+tosiaan+on+noita+henk.+koht.+avustajia+ja+henk.+koht.+opetussuunitelmia+yms.+Erityislapset+sitte+on+asia+erikseen.+Mutta+jos+kyseessä+ny+sit+oli+tuommonen+tapaus,+niin+sitä+suuremmalla+syyllä+kummastelen+jos+joku+aikuinen+ihminen+tulee+tänne+palstalle+kertomaan+että+on+perkeleen+vaikea+elää+tuollaisen+kanssa.Olettaisin,+että+ko.+ihminen/aloittaja++olisi+ollut+sitte+alunalkaen+tietoinen+tuosta,+että+ko.+henkilöllä+olisi+ollut+joku+erityisjuttu+minkä+vuoksi+hän+ei+ole+kyennyt+käymään+koulua+enempää+kuin+sen+neljä+luokkaa+ja+joka+on+vaikuutanut+siten+ettei+hän+tiedä+paljoakaan+asioista+ja+vaikuttaa+sen+vuoksi+tyhmältä.+Mutta+minkäänlaista+mainintaa+tuosta+esille+ottamastasi+asiasta+en+aloituksesta+löytänyt.+Jos+näin+on,++kuten+ny+itse+ounastelet,+niin+sitäkin+toki+sopii+kyseenalaista+onks+fiksua+nimitellä+ko.+ihmistä+tyhmäksi+ja+tietämättömäksi+aikuisenakaan++lapsesta+ny+puhumattakaan.+Edelleen+toki+ihmetyttää+miksi+aloittajan+joutuu+elämään+sen+tyhmän,+tietämättömän+ihmisen+kanssa.+Onko+hän+ko.+ihmisen+lapsi,+vaiko+puoliso+ja+joiltain+osin+sitte+riippuvainen+tuosta+henkilöstä,+vaiko+onko+hän+pakotettu+huolehtimaan+tuosta+henkilöstä.
  6. Niin,+peruskoulua+nykymuodossaan+alettiin+toteuttaa+70,+luvun+alussa,+ja+kaikki+kuuluivat+sitte+perusopetuksen+piiriin+v.+77.+Itse+kuulun+myös+sinun+laillasi++noihin+jotka+kävivät+aikoinaan+sen+neljä+luokkaa+kansakoulua,+ja+jatkoksi+sitten+menin+niinikään+oppikouluun.,+Aloituksessa+viitattiin,+että+kouluja+olisi+käyty+vain+neljä+luokkaa,+että+siltä+pohjalta+ajattelin,+että+kyse+iäkkäämmästä+ihmisestä.,+kun+tosiaan+nykyään+ns.+alakoulu+käsittää+luokat+1-6+ja+yläkoulu+luokat+7-9,+jonka+jälkeen+peruskoulu/oppivelvollisuus++päättyy+n.+16+vuotiaana.+En+usko,+että+nykymuodossaan+hevin+pystyy/saa+vapautuksen+neljän+vuoden+koulunkäynnin+jälkeen+n.+11+vuotiaana,+jollei+ny+ole+kyse+jostain+vakavammasta+syystä,+esim.+psyk.+sairaus+tai+kehitysvamma+jolloin+katsotaan+ettei+ko.+henkilö+pysty+millään+keinoin+suoritumaaan+avustettunakaan+oppimäärästä.+Tosiaan+koulua+käydään+niin+sairaaloissa,+muissakin+laitoksissa+kuin+vankiloissakin.Toki+varmaan+on+olemassa+henkilöitä+joilla+ei+sitä+peruskoulun+päättötodistusta+ei+ole,+mutta+en+tosiaan+hevin+usko,+että+nykyään+neljän+vuoden+jälkeen+ei+enää+tarvisi+koulua+käydä,+oli+ny+se+mitä+tässä+yritän+todistella,+ettei+ole+mahdollista,+jos+ei+ole+kyse+sitten+jostain+vakavammasta+ongelmasta/järjen+puutteesta.+Aloittajahan+toki+toi+esille+että+kyse+olisi+hyvin+tyhmästä+ja+tietämättömästä+henkilöstä,+että+olisko+taustalla+sitten+jotain+kehitykseen+liittyyvää+vammaaa.+Mutta+aloittaja+ei+jostain+syystä+sitten+ehkä+hyväksy+sitä+vaan+turhautuu+kun+se+toinen+on+mikä+on.+Narsismista+tuossa+tapauksessa+ei+ny+välttämättä+ole+kyse.+Siitähän+aloituksessa+oli+kyse,että+se+narsisti+oli+käynyt+vaan+neljä+luokkaa+koulua+ja+oli+tyhmääkin+tyhmempi+ja+aloittajan+oli+perkeleen+vaikea+elää+ko.+ihmisen+kanssa.,+kun+se+on+niin+tyhmä+ja+tietämätön.Minkä+johdosta+toki+kiinnostaa+miksi+aloittaja+elää+hänen+kanssaan,+olettasin+että+kyseessä+on+vanhempi++ja+lapsisuhde+ja+vanhempi+sitten+noita+vanhemman+polven+neljä+luokkaa+käyneitä+ihmisiä+ja+lapsikin+sitte+itse++jo+aika+iällä.
  7. Kyllä+joo,+aloituksessa+on+asiaa,+ei+mitään+uuttaa+kuitenkaan+jos+ja+kun+on+tutustunut+Vaknin+teksteihin"Narsisti+on+oman+häiriintyneisyytensä+lailla+kaikkialle+läpitunkeva.+Narsistin+uhrina+oleminen+on+yhtä+turmiollinen+olotila+kuin+narsistina+oleminen.+Narsistin+jättämiseksi+vaaditaan+valtavia+mentaalisia+ponnistuksia,+ja+fyysinen+erottautuminen+on+niistä+vain+ensimmäinen+(ja+vähiten+tärkeä)+askel.Narsisti+voidaan+hylätä+-+mutta+narsisti+on+hidas+hylkäämään+uhrejaan.+Hän+on+läsnä,+joka+hetki+esiin+astuen,+tehden+olemassaolon+epärealistiseksi,+kieroutuneeksi+ja+vääristyneeksi,+ilman+hengähdystaukoa,+sisäisenä+herpaantumattomana+äänenä,+joka+ei+anna+hetkenkään+rauhaa,+ja+josta+puuttuu+myötätunto+ja+empatia+uhria+kohtaan.Narsisti+on+läsnä+aaveen+lailla+kauan+senkin+jälkeen+kun+hän+on+kadonnut+fyysisesti.+Tämä+on+todellinen+vaara,+jonka+narsistin+uhrit+joutuvat+kohtaamaan:+että+he+tulevat+hänen+kaltaisikseen,+katkeriksi,+itsekeskeisiksi,+epäempaattisiksi.+Tämä+on+narsistin+viimeinen+kumarrus+estradilla,+ikään+kuin+ylimääräinen+kappale+taputusten+jälkeen."http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.htmlMutta+joo,+lähinnä+ny+lähdin+vastaamaan+tuon+nimimerkin+"Nyt+on++asiaa+tämä"+kommentiin,+kun+hänelläkin+oli+jotain+hyvinkin+oikeaan+osuvaa+asiaa+kommentissaan,+nimittäin+tämä"Monessa+asiassa+ihminen+voi+itse+päättää,+haluaako+vahingoittaa+aivojaan.Usein+ihmisen+uteliaisuus+tuhoaa+ihmistä+(+ehkä+tyhmiä+ihmisiä)"Että+joo,+kyllä+useimmat+narsisti+suhteet+perustuvat+vapaaehtoisuuteen/+omiin+valintoihin.+Ainoastaan+lapsilla+ei+ole+ollut+sitä+valinnan+mahdollisuutta.+Mutta+on+noilla+lapsilla+sitten+toki+jo+aikuisena+mahdollisuus+valita+jos+ja+kun+eivät+ole+edelleen+täysin+riippuvaisia+vanhemmistaan.+Vielä+tuos+kun+vilkaisin+noita+poiu:n+juttuja+,+niin+hänelläkin+toki+on+valinnan+mahdollisuuksia+omassa+elämässään+esim.+noihin+auttaviin+tahoihin+liittyen.+Jotenkin+käsittämättömältä+kuullostaa+sekin,+että+hän+soitellut+jatkuvasti+noihin+auttaviin+puhelimiin+ja+tuhlannut+siihen+rahojaan,+vaikka++tietää+ettei+ne+auta+häntä+yhtään.+Että+liekö+sitä+tyhmyyttä+hänellläkin+taustalla.
  8. Jaa,+en+tiedä+miten+facebookki+ny+tuohon+asiaan+liittyy,+mutta+kunhan+toin+esille,+että+iäkkäissä+ihmisiä+on+paljon+heitä+jotka+eivät+ole+käyneet+koulua+kuin+tuon+neljä+luokkaa.+Tämän+tyylisiä+aloituksia+on+ollut+täällä+ennemminkin+joissa+suurin+ongelma+tuntuu+olevan+sen+vanhemman+tyhmyys,+mikä+sitten+on+johtanut+siihen,+ettei+lapsellakaan+ole+ollut+vielä+aikuisenakaan+mahdollisuuksia+nousta+sieltä+alingosta,mistä+sitten+syytetään+sitä+vanhempaa+Mutta+joo,+nykyään+jos+niin+on,+ettei+nuori+aikuinen+tai+keski-ikäinen++ole+käynyt+kuin+neljä+luokkaa+koulua+niin+lähinnä+sitten+kai+on+kyse+jonkin+sortin+kehityshäiriöstä/vammaisuudesta,+että+siellä+taustalla+on+sitten+joku+muu+diagnoosi+kuin+narsistinen+persoonallisuushäiriöIhan+täyspäinen+tuskin+on+hänkään+jos+ei+tuota+asiaa+ymmärrä.Edelleen,+usein+olen+kommentoinut,+että+ota+ny+näistä+selvää,+kuka+millainen+ihminen+tämänkin+aloituksen+on+tehnyt+ja+ihanko+vakavissaan+vaiko+huvikseen.+Jos+kyseessä+on+kovin+nuori+henkilö,+niin+sekin+kielii+omaa+tarinaansa+siittä+ettei+hänenkään+kohdalla+kaikki+ole+ookoo.Ajattelisin,+että+nuorilla+olis+jotain+muutakin+elämää+ja+ihmissuhteita+kuin+tämmöset+palstat+ja+juttujen+keksiminen+tänne.+Kyllähän+toki+vähemmän+älykkäitä++ihmisiä+on+olemassa,+mutta+harvemmin+ny+sellaisen+seurassa+on+pakko+olla+jos+ei+ny+kyseessä+ole+se+vanhempi+ja+taas+jossain+ikävaiheessa+monetkin+nuoret+useinkin+leimaavat+ne+vanhempansa+tyhmiksi.,+vaikka+vanhemmat+ihan+normi+järjellä+olisi+varustettukinSe+taas+kuuluu+nuoruuteen+ja+kielii+siitä+että+aletaan+irtautua+siitä+vanhemmasta+ja+useinkin+se+tapahtuu+kyseenalaistamalla+vanhempansa.+Mutta+muutaman+vuoden+päästä+taas+kun+ikää+on+tullut+lisää+ja+sitä+viisautta+ja+elämänkokemusta++on+itsekin+hankkinut+niin+tilanne+taas+muuttuu,+ollaan+kasvettu+aikuisiksi+ja+kohdataan+vanhemmat+uudella+tavalla.+Totta+on+kyllä+varmasti+sekin,+että+jotkut+jäävät+sinne+lapsen+tasolle+käyttätymis-ja+tunnemaailman+suhteen,+ettei+koskaan+kyetä+näkemään+sitä+omaa+osuutta+ja+vastuuta++vaan+jos+jokin+ei+suju+niin+syy+on+aina+jossain+muualla+kuin+itsessä+ja+omissa+tekemisissä.Vielä+sitten+ajattelisin,+että+jos+oikeasti+on+kyse+älykkyydeltään+heikkolahjaisesta+vanhemmasta,+niin+lasten+toki+pitäisi+saada+tukea+jostain+ja+päästä+välillä+ns.+tavallisten+ihmisten+joukkoon.+Olettasin,+että+nykyään+tuokin+asia+on+hoidettu,+kun+asia+ollut+tiedossa+raskausaikana,+ettei+vanhempi+kykene+täysin+vastaamaan+lapsensa+henkisestä+kasvusta+ja+kehityksestä+sen+ymmärryskyvyn+puutteen+takia.Eri+asia+sitten+on+jos+kyse+on+esim.+puolisosta+tai+ystävästä++niin+sitäkin++sopii+miettiä,+miksi+on+valinnut+sellaisen+"tyhmän"+puolison.
  9. Niin+tuosta+dmentiasta+sen+verran,+että+kyllä+joo,+varmasti+ko.+sairaus+saattaa+kohdata+narsistiakin,+mutta+muuten+ko.+sairautta+ei+pitäisi+sotkea+narsismiin,+vaikka+tosiaan+siinäkin+se+persoonallisuus+muuttuu.+Oikeasti+alzheimer+ja+monet+muut+dementian+muodot+ovat+varsinkin+loppuvaiheissaan+hyvin+surullisia+sairauksia,+koska+parannuskeinoa+ei+ole,+tauti+etenee+väjäämättä+jos+ei+sitten+ole+muuta+fyysistä+sairautta+joka+lyhentää+elinikää.En+tiedä,+itse+kun+työkseni+tunnen+tämän+sairauden+oirekuvaston+suht+hyvin+niin+kyllä+sitä+joskus+tuntee+voimattomuutta,+ahdistusta+kaiken+sen+edessä+ja+ajattelee,+että+jos+olisi+mahdollisuus+valita,+niin+ei+tätä+sairautta+kuitenkaan,+ei+toivoisi+kenellekkään,+ei+sille+pahimmalle+vihamiehellekkään.Toki+sairaus+lopulta+kuitenkin+armahtaa+sen+ihmisen,+sillä+tavalla+ettei+hän+itse+ole+siitä+tietoinen,+mutta+kärsimystä+se+kuitenkin+aiheutaa+muodossa+jos+toisessa+niin+omaisille+kuin+ihmisille+itselleen.+Pakostakin+sitä+aina+välillä+miettii+näitä+ihmiselämän+ja+yleensäkin+kaiken+tarkoitusta,+että+on+tällaistakin+ja+mikä+sen+aiheuttaa,+mutta+tosiaan+ko.+on+itsenäinen+sairaus,+eikä+sitä+pitäisi+sotkea+osaksi+narsismia.+Dementikolla+se+muu+maailma+muuttuu+täysin+käsittämättömäksi+,+eikä+hän+enää+osaa+toimia+siinä,+sanoilla,+asioilla+ja+tapahtumilla+ei+ole+enää+nimiä,+eikä+muisteta+niiden+tarkoitusta.+En+usko+dementikon+valehtelevan+tietoisesti+vaikka+hän+alkuvaiheissaan+saattaa+keksiä+juttuja+täyttääkseen+muistinsa+aukkoja+ja+olla+huonotuulinen,+jopa+agressiivinenkin,+mutta+se+kaikki+johtuu+sitten+siitä+ahdistuksesta+ja+pelosta,+kun+ei+enää+osaa,+ymmärrä+yksinkertaisiakaan+asoita.
  10. No+sen+verran+ny+tähän,+että+kyseessä+saattaa+olla+hyvin+iäkäs+henkilökin+jos+takana+ny+ei+oo+muuta+kuin+se+neljä+luokkaa+alakoulua.+Oppivelvollisuus+on+kyllä+säädetty+jo+joskus+20+luvulla,+mut+ei+sen+piiriin+ihan+kaikki+syrjäseutujen+lapset+päässeet+ja+taas+sota+aikoina,+kun+ihmiset+joutuivat+sankoin+joukoin+lähtemään+synnyinsijoiltaan+niin+ihan+hyvin+saattoi+käydä+niin,+ettei+uudessa+paikassa+enää+kouluun+menty,+eikä+patisteltukaan.Tää+ny+vaan+tähän,+ettei+munkaan+v+24+syntynyt+äitini+ollut+käynyt+kuin+sen+neljä+luokkaa+koulua+mutten+sitä+ny+miksiskään+ongelmaksi+kokenut+vaikka+toki+jälkeenpäin+olen+ymmärtänyt+että+sen+vuoksi+hän+sitten+"joutui"+tekemään+ns.+likaisia/raskaita+töitä,+esm.+rakennuksilla,+pesulassa,+tietöissä,+kun+ei+sitä+koulutusta,+eikä+kunnon+ammattia+ollut.Toki+näissä+tapauksissa+on+mahdollista+sekin,+että+ko.+henkilö+on+ollut+alun+alkaen+jotenkin+vajaakuntoinen+ettei+ehkä+ole+ollut+tarkoituksenmukaista+kouluttakkaan+sen+enempää.Tää+ny+vaan+tähän,+että+kun+tuossa+aprikoitiin,+että+pikkutytöt/pojat+täällä+kommentoisi,+niin+voihan+kommentoija+olla+myös+joku+ns.+peräkamarinpoika/tyttö+joka+purkaa+omaan+katkeruuttaan,+kun+ei+ole++päässyt+maailmalle+lähtemään.+Vaikeahan+näistä+on+tietää+ja+tosiaan+vähemmän+älykkäillä,+vajaakuntoisillakin+on+toki+oikeus+parisuhteisiin+ja+niitä+lapsiakin+heille+joskus+syntyy+varsinkin+entisaikoina.+Ettei+niitä+vanhempiaan+voi+tosiaan+valita,+mutta+ajattelisin,+että+kun+itse+sitten+aikuistuu+ja+ymmärryskyky+itsellä+paranee,+niin+kykenee+armahtamaan+sen+vanhempansa+ja+hyväksymään+sen+vanhempansa+sellaisena+kuin+hän+on.+Toisaalta+taas+jos+on+itse+valinnut+sen+vähemmän+älykkään++ihmisen+kumppanikseen,+niin+en+ny+oikein+ymmärrä+sitäkään,+että+sitä+sitten+tullaan+tänne+itkemään+ja+kiromaan,+että+kun+se+on+niin+tyhmä,+eikä+osaa+ja+sitä+rataaNo+joo,+tämmöstä+tuli+mieleen,+ota+ny+näistä+selvää,+yritetään+ymmärtää,+kun+ei+tiedä+kuka+millainen+ihminen+siellä+kommentoi.+Jos+kovin+nuori,+niin+lapsellisuuden+piikkiinhän+se+sitten+mene+ja+jos+jo+aikuinen+,+niin+katkeruushan+siellä+paistaa,+kun+ei+se+kumppani,+vanhempi+olekkaan+niin+"hohdokas",+rikas,+kaunis+ja+menestynyt,+että+hänen+avullaan+voisi+sitä+omaakin.+statustaan+nostaa.Meitä+ihmisiä+ny+vaan+joka+junaan+ja+jotkut+jää+asemallekkin.+Annetaan+armo+niille+vähemmän+täydelliselle+ihmisillekkin,+sillä+en+usko,+että+se+oma+elämä+ainakaan+paremmaksi+tulee+pelkästään+toista+mitätöimällä+ja+valittamalla.+Ei+se+tyhmä+viisastu+vaikka+miten+sitä+hakkuisisi,+että+kannattaisi+ehkä+etsiä+jokin+muu+ratkaisukeino,+että+pääsee+pois+sen+tyhmän+ihmisen+vaikutuspiiristä,Toki+jos+itse+on+vielä+lapsi+niin+joutuu+vielä+odottelemaan+siihen+asti+kunnes+itse+on+kykeneväinen+hankkimaan+sen+oman+elantonsa.+Odotellessa+sitten+kannattaa+panostaa+siihen+omaan+koulunkäyntiin+ja+pyrkiä+hankkimaan+muita+kiinnostuksen+kohteita+ja+ihmissuhteita+,+ettei+pelkästään+sen+tyhmän/osaamattoman++vanhemman+kanssa+tarvi+aikaa+viettää.
  11. "Kannattaa+kyllä+luoda+itselleen+mielikuvia+tulevaisuudesta+jossa+asiat+onnistuvat,+sitä+kannattaa+harrastaa.+Mutta+ei+elää+mielikuvitusmailmassa.+"Samaa+mieltä+tuosta.+Itselle+tuli+mieleen+joskus+aikoinani+tekemäni+joku+juttu,+jossa+keskellä+olin+minä+ja+sitten+siitä+lähti+viivoja+itselleni+tärkeistä+eri+aihealueista+työ,+ihmissuhteet,+terveys,+elämäntavat,+kiinnostuksen+kohteet,+vapaa+aika+jne.+tarkoituksena+ajatella+,+missä+näen+itseni+olevan+viiden+vuoden+kuluttua++ja+millaista+elämäni+on+silloin.+Toki+tuossakin+kannattaa+olla+realistinen+ja+ottaa+huomioon+omat+rerussinsa+ja+valita+visionsa++sillä+periaatteella+mihin+asioihin+itse+pystyy+vaikuttamaan.+Että+ehkei+sitä+lottovoittoa+kuitenkaan+kantsi+laittaa+ykkösasiaksiJollekkin+saattaa+olla+tuttukin+juttu,+tuon+tapainen+kysymys+esitetään+usein+työhaastatteluiskin.Näin+jälkikäteen+ajatellen+itselläni+moni+asia+on+toteutunutkin,+on+töitä,+talouskin+on+hyvällä+tolalla,+parisuhde,+oon+päässy+matkusteleen+yms.Uskoisin,+et+joku+tän+tyyppinen+vois+vaikuttaa+sillä+tavalla+,+että+sitä+alkaa+itse+valitsemaan+asioita+siihen+suuntaan+mihin+toivoisi+olevansa+menossa.+Että+aloittajan+tapauksessa+yks+teema+vois+olla+se,+että+viiden+vuoden+kuluttua+hän+olisi+ns.+narsistista+vapaaMitään+vaihtoehto/mielikuvitusmaailmassa+elämistä+en+itsekään+näkisi+hyväksi+jos+sillä+pyritään+lakaisemaan+todellisuus+maton+alle,+jolloin+nille+ongelmillekkaan+ei+tarvi+tehdä+mitään,+kunhan+vaan+uskottelee+itselleen,+että+kaikki+on+hyvin+Se+taas+että+sulkee+silmänsä+ja+keksii+jonkun+itseään+rauhoittavan+näkymän+ja+hetken+viihtyy+sen+äärellä+ja+palaa+todellisuuteen+rentotuneena+on+eri+asia.+Jossain+kohtaa+jo+mainitsinkin,+että+itseäni+aikoinaan+paljon+auttanut+käveleminen/luonnossa+liikkuminen,+sekin+voi+käydä+meditaatioista.https://hidastaelamaa.fi/2018/02/hiljentymisharjoitus-luonnossa-haasta-ystavasikin-mukaan/