Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. No+se+historiaan+tutusminen,+ny+ei+muuta+asoita+miksikään,+mutta+sen+avulla+ny+yrittää+ymmärtää,+niin+omia+vanhempiaan+kuin+sitten+itseäänkin.Totuutta+ei+ole+tarkoitus+muuttaa+vaan+lisätä+ymmärrystä.+Tuohon+empatiaan+liittyen,+en+ny+ymmärrä+miksi+et+ymmärrä+tuota+selitys+siihenkin+miksi+joku+ei+tunne+empatiaa+saattaa+löytyä+sieltä+menneisyydestä.+Tosiasiahan+se+on+narsistiksi+tullaan+useinkin+vanhempien+"toimesta"+jos+noin+voi+asian+yksinkertaistaa,+että+selitys+löytyy+sieltä.
  2. Ps.+ulkoistanutkaan
  3. Ei+sitä+ny+kukaan+ole+uskoitanutkaan,+mutta+joskus+saattaa+käydä+niin+että+jäljellä+on+vain+huonojavaihtoehtoja+ja+niistä+pitäisi+osata+valita+se+vähiten+huonoin.+Tosiasia+on+sekin,+että+kovin+vaikeissa+tapauksissa+saattaa+ero+tavallaan+jopa+pahentaa+tilannetta,+kun+monet+jäävät+vainoamaan+ja+ovat+täynnä+vihaa,+kun+heidät+on+"jätetty",+eikä+lähestymiskieltokaan+välttämättä+auta.+Liian+moni+myös+menettää+henkensä.Sinulla+ilm.+ei+ole+henk.+koht+kokemusta+noista+asioista+ja+sen+vuoksi+kommentointisi+saattaa+olla+ymmärretvissä+"Sellaisen,+joka+ei+itse+ole+kokenut+väkivaltaa+lähisuhteessaan,+voi+olla+vaikea+ymmärtää+sen+seurauksia+uhrissa."Edelleen+toivot+että+täällä+esitettäisiin+neuvoja+ja+pohdittaisiin+ratkaisuja,+sen+sijaan+että+lisätään+pelkkää+negaatoita.+Niin+mikä+sinua+estää+pohtimasta+asiallisesti+noita+ratkaisuaja.+Itsekin+olen+monet+monituiset+linkit+laittanut,+mistä+saa+apua.+Mielestäni+sinä+ny+itsekin+jaat+tuota+negaatiota+ja+vaahtoat+diagnooseista,+ikäänkuin+se+olisi+se+tärkein+juttu,+jos+joku+on+kokenut+väkivaltaa+ja+traumatisoitunut+siitä.+Mutta+lainaa+vielä+ny+kuitenkin+tuota+väestöliiton+artikkelia,+jos+sattuu,+että+sinun+lähiipiirisi+sattuisi+moinen+tapaus+tulla.+"Tärkeintä+on,+että+läheisensä+perhehelvettiä+seuraamaan+joutuva+pidättäytyy+huolestaan+ja+suuttumuksestaan+huolimatta+painostamasta+tai+pakottamasta+uhria,+jonka+itsemääräämisoikeutta+on+jo+vakavasti+loukattu.+Poikkeuksen+tähän+tekee+tilanne,+jossa+uhri+on+vakavassa+hengenvaarassa.+Paljon+hedelmällisempää+on+konkreettisen+avun+tarjoaminen,+tuomitsematta+jättäminen,+kuunteleminen+ja+vaihtoehtojen+pohtiminen+yhdessä."http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/ajankohtaista/?x217700=1038883
  4. "Tämä+yhteenlaskutoimitus+on+kovasti+kirjoitellut+täällä,+joten+mietin,+että+onko+hän+omalta+kohdalta+yrittänyt+katkaista+sitä+kierrettä+tietoisesti+vai+jatkanut+vaan+tilannetta+ja+mahdollisesti+seuraa+nyt+saman+tilanteen+kehittymistä+omissa+tyttärissään.+Toteuttaako+siis+suvun+naispuolinen+jäsen+sitä+samaa+polkua+kuin+aiemmat+ovat+tehneet?"Nii-ih,+ny+pitää+melkein+kysyä+että++mikähän+kierre+ja+tilanne+tässä+on+kyseessä+?++No+joo+taisin+ymmärtää+yskän,+että+se+sinua+kohdannut+uskottomuusjuttu+siellä+taustalla+piilee+ja+jollain+tavoin+pyrit+syyllistämään+minua+siitä,+kun+olen+täällä+aikoinaan+kertonut,+että+se+muinainen+tyyppi+jonka+johdosta+olen+tänne+palstalle+tullut,+oli+ns.+vähän+varattu+mies.+Ei+ollut+naimisissa,+ei+asunut+yhdessä+silloisen+kumppaninsa+kanssa,+eikä+heillä+ollut+yhteisiä+lapsia.+Mutta+joo,+sellaista+ny+kuitenkin+joskus+tapahtuu+ja+varmaan+tän+aihealueen+piirissä+varsinkin,+narsistienhan+sanotaan+usein+olevan+kroonisesti+uskottomia+ja+useat+jopa+seksiaddikteja.,+että+heillä+saattaa+olla+useampiakin+"kumppaneita"Mutta+joo,++niin+tapahtui,+sitä+kesti+muutaman+vuoden,+mutta+se+juttu+on+ollut+ohi+jo+vuosia+sitten,+taitaa+olla+jo+viitisen+vuotta,+että+se+tilanne+on+mun+osalta+päättynyt,+eikä+siitä+mitään+kierrettäkään+tullut.+Lapsiin+liittyen++niin+hänen+kuin+omatkin+lapset+olivat+silloin+jo+aikuisia,+asuivat+omillaan,++kummallakin+oli+jo+lapsenlapsiakin,+ettei+se+nyt+heidän+lapsuuteensa+mitenkään+vaikuttanut.+Minua+aina+hivenen+kummastuttaa,+että+miksi+yleensä+olet+täällä+palstalla,+kun+miehesi+ei+edes+ole+narsisti+ja+tuo+menneisyyden+uskottomuuskin+on+läpikäyty+perin+pohjin+ja+anteeksiannettu+ja+jos+oikein+ymmärsin+olet+tyytyväinen+niin+itseesi,+kuin+puolisoosi.+Uskoisin+tosiaan,+et+olet+sama+tyyppi+joka+tulee+aina+uudelleen+ja+uudelleen+tuon+uskottomuuskriisin+kanssa+kommentoimaan+jotain+minuun+liittyen,+kuten+tässäkin+pohtii+minun+jopa+lasteni+elämää,+että+josko+hekin+joskus+mokaisivat+niin+kuin+minä.++No+tulevaisuudesta+ny+ei+tiedä,+mitä+elämä+kunkin+ihmisen+eteen+tuo,+mutta+en+näe+tarpeelliseksi+moista+edes+pohtia.+Enemmänkin+ny+panostakin+tähän+hetkeen,+kun+ny+tosiaan+voimme+elää+vain+kulloisenkin+päivän,+huomisesta+ei+tiedä.Pakostakin+tekee+mieli+kysyä,+miksi+ihmeessä+ahdistelet+tuntematonta+naista+täällä,+maalailet+jopa+tuntemattoman+ihmisen+tyttärien++tulevaisuutta,+kun+olen+ymmärtänyt,+että+tiedät/tunnet+ne+naiset+jos+kerran+ovellekkin+asti+ovat+tulleet+ja+kotiin+soitelleet.+Mikä+sun+ongelmas+oikein+on?
  5. En+ny+jaksa+tarkistaa,+mutta+muistaakseni+noissa+parissa+aiemmassa+komentissasi+ei+ollut+puhetta+avioerosta/eroperheistä+vaan+ihan+pelkästää+nuorista+ja+vanhemmista+äideistä.Mutta+joo,++tosiaan+itsekin+tulin+äidiksi+jo+kakskymppisenä+ja+erosin+nelikymppisenä.+Vanhin+lapsista+oli+jo+aikuinen,+elätti+itsensä.+Kaks+tytärtä+jäi+huollettavaksi+ja+koulutettavaksi+ja+kyllä+rahat+oli+tiukalla.Mutta+siitäkin+ajasta+selvittiin,+tyttäret+monesti+muistelee+naureskellen+silloista+elämäämme.+Siitäkin+ollu+puhetta+että+joskus+tunsivat+syyllisyyttä,+kun+mä+olin+vaan+joko+töissä+tai+kotona+ja+annoin+heille+pienistä+rahoistani+rahaa+omiin+kemuihinsa,+enkä+itse+käynyt+missään.+Mutta+aikansa+kutakin,+tytötkin+vanhenivat,+hankkivat+ammatin+ja+muuttivat+pois,+heti+kun+pystyivät+itse+vuokransa+maksamaan.+Itselläkin+oli+töitä+ja+sen+myötä+rahaakin,+että+kyllä+minäkin+menin,+sen+mitä+vuorotyö+antoi+myöden,++ja+lapset+olivat+siitä+kovin+iloisia.Nykyään+sitte+talous+on+siinä+mallissa,+että+ettei+tarvi+ihan+joka+euroa+laskea,+jonkin+verran+tulee+sponssattua+lasten+isompia+hankintoja.+Toki+jotenkin+hienovaraisesti,+kun+eivät+mielellään+ota+vastaan.+Mutta+joo,+paljon+on+minunkaltaisiani+naisia,+usein+jutellaan+noista+milloin+on+sponsattu+lapsenlapselle+laadukkaat+talvi+haalarit+,+maksettu+harrastus+yms.+En+ny+liiemmin+tunne+noita+sinun+kuvaamiasi+äitejä,+että+siltä+pohjalta+en+pidä+sinun++tavastasi+leimata+tietyn+ikäisiä+naisia.+Omien+tuttavien+perusteella+ei+voi+yleistää,+ei+silloinkaan+vaikka+samanmieliset+toki+viihtyvät+mieluusti+yhdessä.+Ilmeisesti+ne+kuvaamasi+vanhemmat+äidit+sitten+eivät+käy+töissäkään+kun+ovat+niin+vastuuttomia.++Mistäs+he+sitte+rahansa+saavat+noihin+pämppäämisiinsä.++Jos+noin+on,+niin+taustalla+sitten+saattaa+olla+noita+yllämainitsemiani+syitä,+mutta+tosi+on+sekin+ettei+työttömänä+tai+toimeentulotuella+kovin+pysty+sitä+jälkipolveaan+avustamaan+taloudellisesti,+eikä+heistä+sitten+ole+varmaan+lastenvahdiksikaan,+kun+ei+sitä+vastuuta+voi+heille+sälyttää.Kummallista+tosiaan+jos+tuntemasi+nuoret+äidit+eivät+ymmärrä,+ettei+silloin+kun+lapset+ovat+pieniä+tai+talous+ei+ole+vielä+kunnossa+niin+joutuu+elämään+toisenlaista+elämää+kuin+ne+äidit+joiden+lapset+ovat+jo+kasvaneet+niin+etteivät+enää+tarvitse+jokahetkistä+hoitoa.++Mutta+edelleen++kummeksun+ajatustasi+siitä,+että+kaikki+johtuisi+noista+vanhemmista+äideistä,+jotka+jo+voivat+mennä+ja+pitää+hauskaa+niin+halutessaan+ja+käyttää+rahojaan+myös+omaan+hyvinvointinsa,+kun+ei+ole+enään+niin+pieniä+lapsia+ja+talous+on+kunnossa.+En+ny+syyllistäisi+siitä+pelkästään+vanhempia+äitejä+,+kun+eiköhän+hänenkin+joka+nuorena+lapset+hankkii+pitäisi+jo+ymmärtää,+että+on+kyettävä+elättämään+niin+itsensä+kuin+lapsensa+ja+ovat+itse+vastuussa++lapsestaan.+Aika+aikaansa+kutakin+Mummot+sitten+auttavat+tarvitessa,+mutta+salittakoon+mummoillekkin+oma+elämänsä.+Eikä+vanhemmilla+ole+enää+elatusvelvollisuutta+aikuiseen+lapsensa+nähden.++Itsellä+aikoinaan+oli+tapana+sanoa+lapsille,+että+kaiken+mitä+saa+18+ikävuoteen++saakka+kuuluu+asiaan,+mutta+sen+jälkeen+kaikesta+mitä+saa+niin+se+on+lahjaa+ja+siitä+kuuluu+kiittää.+Oma+vanhempani+ei+aikoinaan+syystä+tai+toisesta+ei+kyennyt+avustamaan+minua+mitenkään+kun+oli+itse+heikoilla,+mutta+en+sitä+odottanutkaan,+kun+tiesin.+Että+en+ihan+edelleenkään+ymmärrä,+penäätkö+sinä+sitä,+että+mummojen+pitäisi+elättää+aikuista+lastaan+ja+mahdollisesti+vielä+hänenkin+lapsiaan.+Kovin+kummalliselta+se+kuullostaa+jos+apua+odotetaan++nimenomaan+siltä+vastuuttomalta+murrosikäisen+käytöksen+omaavalta+vanhemmalta.+Mun+mielestä+ei+sekään+ole+järkevää,+että+apua+tukea+odotetaan+ihmiseltä+joka+ei+siihen+kykene.+Jotain+muuta+pitäisi+keksiä+ja+muualta+apua+hakea.
  6. Ihan+ny+en+oikein+ymmärtänyt+noita+sinun+kommenttejasi,+mutta+otaksun,+että+tarkoitit+että+nelikymppiset+äidit+ja+60++isoäidit+soosaavat+kaikkialla+ja+nuori+äiti+kärsii+siittä,+kun+kukaan+ei+ole+hänelle+kertonut+ettei+äitinä+voi+enää+elää+niinkuin+sinkkuna.+En+tiedä+mitä+tästä+ny+pitäis+ajatella,+kun+nykyään+ensisynnyttäjien+keski-ikäkin+on+noussut+jo+lähes+kolmeen+kymppiin+ja+miehet+tulee+isäksi+keskimäärin+kolmekakkosina.++Eikä+nykyään+ole+tavatonta+sekään+että+vasta++nelissäkymmenissä+tullaan+äidiksi.+Monet+nykyään+opiskelevat,+hankkivat+ammatin+,+omaisuutta,+sen+kodinkin,+matkustelevat,+harrastavat+yms.+ja+vasta+sitten+on+lasten+vuoro.++Toisaalta+taas+sopivan+puolison+löytäminenkin+on+hankalaa,+mitkä+tekijät+ovat+useinkin+siinä+taustalla,+miksi+lapset+hankitaan+nykyään+niin+myöhään+ja+joskus+voi+jopa+käydä+niin+,+että+lapsen+saaminenkin+on+jo+hankaloitunut+kun+ikää+on+tullut.Mitä+sitten+vielä+tulee+tuohon+mainitsemaasi+ikäryhmään+ja+vastuuseen.+Niin+eiköhän+ny+kuitenkin+suuri+osa+noista+ihmisistä+ole+töissä,+maksa+veroja,+kanna+vastuuta+lapsistaan++Toki+joidenkin+ammattiryhmien+naisillakin+saattaa+työkuvaan+kuulua+myös+ns.+edustustilaisuudet+illanistujaisineen.En+ny+oikein+ymmärrä+mitä+kirjoituksillasi+haet.+Uskoisin,+että+kun+nuori+nainen+tulee+harkituksi+raskaaksi+niin+hänellä+on+jo+jonkinlainen+kuva+siitä+mitä+se+lapsen+saaminen+tuo+tullessaan.+Edelleen+hänellä+itsellään+on+jonkinlainen+muistikuva+siitä+kun+hän+on+ollut+lapsi/nuori,+millaista+se+elämä+silloin+oli.+Välttämättä+aina+kaikkea+ei+saanut,+kun+asuntolaina+painoi+päälle.++Edelleen+nyk.+neuvolajärjestelmä,+myös+äityispuolen+informoi+kyllä+asiasta,+on+käyntejä+ihan+pelkästään+vanhemmuuteenkin++liittyen+myös+isille.+Kirjoitat+hieman+ristiriitaisesti,+että+jokainen+vanhempi+tietää+tämän+ettei+ostella,+reissailla+mutta+toisaalta+sitten+ikäänkuin+syyllistät+vanhempia+naisia+siitä,+että+he+sitten+kun+olosuhteet+sallivat+taas+reissailevat+yms.+Nykyäänhän+jo+monet+pienet+lapsetkin+pääsevät+vanhempiensa+mukana+niin+ulkomaille+kuin+kotimaan+kylpylöihin+ja+Lapin+lomille.En+ny+ymmärrä+ponttiasi.+Mun+mielestä+nää+jutut+on+aikas+selviä.+Kun+on+pienet+lapset,+ei+niin+pääse,+varsinkaan+jos+ei+ole+lapsenvahtia+tai+ei+ole+sitä+hankittua+omaisuutta,+palkkatuloja,+että+voi+lähteä+koko+perheen+voimin+esim.+reissaamaan+aina+silloin+tällöin.+Enempi+tää+ny+taloudellinen+juttu+kuin+jotain+sellaista+että+nuoret+naiset+vs+vanhemmat+naiset+ja+vielä+lisättynä+niillä+sinun+kuvaamillasi+isillä+jotka+eivät+mammonaa+hanki,+jolloin+kai+jokainen+käsittää,+että+mahdollisuudetkin+sitte+on+rajallisemmat+oli+ny+nuori+tai+vanha+jos+kaikki+menee+saman+tien+kuin+tuleekin.Toki+aina+on+ihmisiä,+myös+äitejäkin+jotka+eivät+sitä+vastuuta+pysty+kantamaan+niin+nuorissa+kuin+vanhemmissäkin+ikäluokissa.+Saattaa+olla+päihde,+mielenterveys+yms.+ongelmaa,+Työttömyyttä,+työhaluttomuutta,+opittua+avuttomuutta+tms.++Mutta+noita+asoitakin+on+tosiaan+niin+nuorilla+kuin+vanhemillakin,+siinä+kuin+vastuullisuutta+on+nuorilla+kuin+vanhemillakin+,etten+ny+ihan+ymmärrä+tuota+jakoasi+äidin+ikään+liittyen.+Mihin+ryhmään+sinä+kuulut,+oletko+nuori+äiti+vaiko+tuo+vanhempi+äiti+vaiko+jo+mummo+vaiko+tuo+järkevä+mies+joka+ei+mammonaa+hanki.+Vai+ihan+itekseenkö+ilman+omaa+kokemusta+vanhemmuudesta+ny+pohdit+tämmösiä
  7. Niin+munkin+mielestä+nää+äiti+keskustelut+on+joskus+hyvinkin+yksisilmäisiä,+äidin+vikoja,+kauheutta+,+tekemisiä+yms.+kerrotaan+ja+korostetaan,+ilman+että+puhutaan+mitään+siitä+miten+se+"kaikki+äidin+tekemä+kauheus"+on+itseen+ja+omaan+elämään+vaikuttanut.+Edelleen+joskus+mietin,+että+ainakaan+osalla+kirjoittaisista+ei+sitä+omaa+perhettä/omia+lapsia+ilmeisesti+vielä+ole,+syystä+tai+toisesta,+kun+uskoisin+että+ymmärrys+omiakin+vanhempia+kohtaan+lisääntyy+siinä+vaiheessa+kun+itsekin+on+vanhempi.No+äidistä+ny+tosiaan+puhutaan+paljon.+Äitihän+on+se+elämän+ensimmäinen+rakkauden+kohde+ja+ollaan+riippuvaisia+hänestä.+Sitten+kun+kasvetaan,+niin+toki+äitikin+aiheuttaa+pettymyksiä,+ei+olekaan+aina+paikalla,+täytä+kaikkia+tarpeita,+mutta+siitä+huolimatta+pieni+lapsi+rakastaa+vanhempiaan+ja+on+hyvinkin+lojaali+vanhempiaan+kohtaan.Uskoisin,+että+vasta+murrosiän+kynnyksellä,+lapsi+alkaa+enemmänkin+kyseenalaistaa+vanhempiaan+joka+sekin+liittyy+normaaliin+irtautumisprosessiin++ja+aikuisuuteen+kasvamiseen.+Ollaan+toki+lapsia+mutta+yhtäältä+myös+aikuisia+ja+mahdollisesti+jopa+itsekin+äitejä+ja+isiä.Jossain+vaiheessa+sitten+aikuisuudessa+jos+ja+kun+itse+voi+huonosti,+on+ongelmia+itsensä+ja+elämänsä+kanssa+niin+sitä+sitten+alkaa+etsiä+niitä+tekijöitä+jotka+mahdollisesti+ovat+vaikuttaneet+siihen,+millainen+ihminen+itsestä+on+kasvanut.Lapsuutensakin+tapahtumat+yms.+voi+käydä+lävitse+uudelleen+ja+sitä+kautta+ymmärrys+omasta+itsestäkin+kasvaa.+Mutta+en+itsekään+ihan+ymmärrä+tuota+loputonta+äiti+vihaa.+En+sitäkään,+että+loputtomiin+odotetaan,+että+se+"pahaksi"+koettu+vanhempi+muuttuisi.+Jotenkin+vaan+sen+menneisyytensä+joutuu+hyväksymään,+ei+sitä+muuksi+voi+muuttaa+ja+jos+kovin+vanhempien+tapaaminen+ahdistaa+niin+onks+ihan+pakko+tavata+heitä+ainakaan+kovin+usein.+Toisaalta+jos+kuitenkin+haluaa+tavata,+niin+eiköhän+sitä+ny+yhden+vierailun+kestä+opettelemalla+olemaan,+toisesta+korvasta+sisään+ja+toisesta+ulos,+kun+se+vanhempi+ny+on+sellainen+kuin+on.Vanhemmat+on+tärkeitä,+mutta+jossain+vaiheessa+ny+kuitenkin+pitäisi+päästää+irti+ja+alkaa+elämään+omaa+elämäänsä,+jossa+ne+omat+vanhemmat+eivät+enää+ole+pääosassa.+Tämmöstä+ny+tuli+tähän+kohtaan
  8. Niin,+varoituksen+sana+on+toki+aina+paikallaan+näihin+internet+sivustoihin+liittyen,+vaikka+en+ny+ihan+ymmärrä+miksi+mun+nimmari+ny+piti+tähän+aloitukseen+liittää,+kun+noita+linkkejä+ny+on+jakanu+muutkin+kuin+minä.+Tuos+kun+näitä+aloituksia+kommentteja+vilkaisin+niin+sattui+silmiin+sellainenkin,+että+joku+muukin+on+päättänyt+minun+laillani++ottaa+tavakseen+laittaa+linkkejä+asiansa+tueksi.+Mikä+on+mun+mielestä+ihan+hyvä+juttu,+tietoa+tulee+enemmän,+eikä+jaettu+tieto/asia/näkemys+perustu+pelkäästään+jonkun+yhden+ihmisen++henk.+koht+mielipiteeseen.Mitä+ny+tulee+tuohon+linkittäämäni+sivustoon,+joka+aloituksessa+mainittiin.+Niin+käsittääkseni+ko.+sivusto+on+alun+alkaen+ollut+lähinnä+jonkinlainen+kansainvälinen+blogi+sivusto.+Että+kirjoitukset+siellä+ovat+jonkun+henkilön+näkemyksiä/omia+kokemuksia+kulloisestakin+aiheesta.+Jotkut+mainitsevat+lähteitä+joihin+asia+perustuu,+osa+taas+kirjoittaa+niinku+henk.+blogia.En+usko+ko.+sivuston+lukemisen+olevan+kovin+vaarallista.+Mulla+tää+konekin+varoittelee+haitallisista+sivustoista,+eikä+ko.+sivua+ole+sellaiseksi+luokiteltu.+Toisiaan+ny+tosiaan+sitäkin+olen+linkittänyt+kun+sielläkin+tietoa+tähän+aiheeseen+liittyen.+Noista+kirjautumisista,+meiliosoitteen+laittamisesta,+maksullisuudesta,+kävijälaskureista+en+osaa+sanoa+mitään.+Joillakin+näytti+olevan+tietoa+niistäkinMutta+oma+valintahan+se+on+mitä+klikkaa,+ettei+ny+niitä+mun+laittamia+linkkejä+ny+ole+mikään+pakko+klikkailla+jos+ja+kun+aloittajan+ongelma+ny+koski+yksinomaan+noita+mun+laittamiani+linkkejä,+kun+enhän+minä+ny+tosis+voi+niiden+turvallisuutta+taata.