Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Siksi+oikea+asiantuntija+voi+myös+ymmartaa+etta+tallainen+henkilö+voi+olla+viisasta+säästää+kaikelta+ylimääräiseltä+"avulta"+turhien+hämminkien+välttämiseksi+kummankin+osapuolen+parhaaksi+"
Joopa+sunjoo,+melkoista+höpinää+sulla+kyllä+piisaa+ja+kyllä+vaikutat+tässä+kohtaa+minun+mielestäni+tosi+lapselliselta.+Mutta+ehkä+se+on+se+Asperger+josta+se+johtuu.+Varsinkin+tuo+viimeinen+lause+aiheutti+jopa+huvitusta,+että+ihanko+tosissasi+noita+latelet+ja+luulet+että+kykyjäsi+joku+vielä+kadehtisikin.++
Ilmeisesti+sulla+ei+ole+juurikaan+mitään+tietoa/käsitystä+siitä+miten+täällä+todellisessa+maailmassa+toimitaan.
Kuule+kun+nää+vammaisten+avut+ny+kuuluu+ihan+lain+perusteella+heille,+joilla+on+jo+vammaisuus+status+ja+noihin+ruoka,kuljetus,+avustus,+apuväline+yms.++juttuihin+ei+ny+liity+mitään+sen+kummempaa+diagnosoimista,+kun+se+diagnosi+ja+sen+perusteella+on+jo+olemassa,+millä+perusteella+noita+tukia+myönnetään.
Itse+ny+näitä+vammaispalveluja+täs+vähän+niinku+sun+siivellä+käyn+lävitse+syystä,+että+satunnaisissa+lukijoissa+saattaa+olla+joitakuita+joilla+itsellä+tai+jollain+läheisellä+voi+aikuisten+oikeasti++olla+tarvetta+noihin,+mutta+ei+tarpeeksi+tietoa.+
Mutta+joo,++jos+minun+lähipiirissäni+olisko+joku+kaltaisesi+henkilö+tai+tietäisin+kuka+olet+niin+kyllä+minä+johonkin+viranomaiseen+ottaisin+yhteyttä,+että+joku+kävisi+tarkistamassa,+että+kaltaisellasi+ihmisellä+on+kaikki+suurin+piirtein+ookoo
01.12.2017 18:39
Minä+uskon+kyllä+sinun+saavan+tuota+kuljetuspalvelua+niin+Asperger+diagnoosin++kuin+halvausoireidenkin+pohjalta+jos+ja+kun+halvausoirissuttesi+on+todennut+lääkäri.++On+myös+paljon+vammaisuutta+joka+ei++näy+päällepäin.+
Esim.+työpaikallani+käy+parisen+kertaa+viikossa+katsomassa+miestään+vaimo,+jolla+on+jotain+heikkoutta+jaloissa,+vaikka+yhtäkkiä+katsoen+hän+näyttää+liikkuvan+suht+normaalisti+ja+hänkin+käyttää+tuota+kuljetuspalvlua,+tilataksi+tuo+ovelle+ja+sovitun+ajan+kuluttua+tulee+sitten+hakemaan.
Sinä+olet+tosi+hyvä+keksimän+selityksiä,+miksi+et+voi+ottaa+apua+vastaan,+mutta+jatkoa+ajatellen+voisit+vaihtaa+sen+tyypillisen+mantrasi,+"apua+ei+saa,+kukaan/mikään+ei+auta"+muotoon,+"minä+en+halua+mitään+apua",+kun+ihmisellä+toki+on+itsemääräämisoikeutensa.+Toki+sekin+voidaan+kyseenlaistaa+jos+ihminen+itse+ei+ymmärrä+ja+vaaraantaa+terveytensa+sen+ymmärryskyvyn+puutteen+takia.
01.12.2017 14:43
Jatkan+vielä+vähän+tuosta+vammaisuudesta.+
Tiedätkö+sinä+poiu,+että+monetkin+vammaiset,++elävät+täällä+ihmisten+keskuudessa,+tekevät+samoja+asioita+kuin+ns.+terveetkin,+opiskelevat,+käyvät+töissä+,+harrastavat+yms.+rajoitteistaan+huolimatta+joko+itsenäisesti+tai+avustettuna.+
Kaikki+nuo+palvelut+on+tarkoitettu+tukemaan+heidän+itsenäistä+elämäänsä,+että+he+tuntevat+olevansa+osa+tätä+yhteiskuntaa.+Toki+on+heitäkin+joiden+avun+tarve+on+niin+suuri+ja+vammaisuus+niin+rajoittavaa+etteivät+kykene+ja+osa+joutuu+elämään+laitoksessa.+
Suomea+on+jopa+edustanut+joukko+kehitysvammaisia+euroviisuissa.
01.12.2017 14:16
"Ma+en+oikeastaan+ole+henkisesti+poikkeava,+vaan+normaali+henkeni+joutuu+toimimaan+hieman+erilaisen+fysiologian+kautta.+"
Vammainen++ei+aina+tarkoita+älyllisesti+vammaista+vaan+tuo+kuljetuspalvelu+on+tarkoitettu+ihan+liikkuntarajoitteisille
01.12.2017 13:56
"Tulee+kalliiksi+käydä+bussilla+ja+on+kuulemma+jotain+hahmottamisessa+ongelmaa,+että+miten+liikkua.+"
Kyllä+mutta+vammaisella+ihmisellä+on+subjektiivinen+oikeus+kuljetuspalveluun,+joka+käsittää+työn+ja+opiskelun+lisäksi+niin+virkistysmatkat+kuin++asiointikäynnit,+esim.+silmälasiliike,+jonka+yhteydessä+toki+pitää+se+näöntarkistuskin+tehdä
Asia+on+ihan+lakiin+kirjattu+ja+sen+toteutus/järjestämnen++on+kunnan+velvollisuus.+Asui+poiu+ny+missä+korvessa+tahansa+niin+hän+kuitenkin+asuu+jonkun+kunnan+alueella
https://www.thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/liikkuminen/kuljetuspalvelu-ja-saattajapalvelu
01.12.2017 13:09
Ei+kun+ne+ruokakuljetukset,+joista+tehdään+sopimus+ja+ne+toimii+säännöllisesti+jos+ei+erikseen+ilmoita,+että+on+jossain+muualla,+sairaalassa,+matkoilla+tms.
30.11.2017 21:36
"Ehkä+tässä+halutaan+tuoda+esille+omaa+punahilkkaroolitusta?"+
Niin+tää+metafoora+samaan+aiheeseen+oli+ny+vastine+tuolle+tyypille+joka+varoitteli+sudesta+lammasten+vaatteissa+ja+antoi+ymmärtää+neuvonantajan+olevan+se+susi,+tässä+tapauksessa+se+narsisti+ja+toivotteli+voimia+ja+jaksamista+kanssakärsijöille.+
No+tää+ny+alkaa+olla+hieman+jonnin+joutavaa+jauhantaakin,+jota+kohtaan+joku+jo+kyllästymisensä+ilmaisikin+,+mutta+kuhan+ny+vastineeni+heitin+ja+itsekukin+sitte+voi+väännellä+asiaa+miten+tahtoo.+
Mutta+kantsii+vaihtaa+välillä+sitä+perspeketiiviä.
30.11.2017 13:05
No+kun+jo+sairautensa+ja+tarpeensa++tietää+niin+asioista+voi+sopia+ennenkuin+halvaantuu,+yleensä+noi+on+ihan+sovitusti+säännöllistä+toimintaa.+
Enkä+usko+sen+kuljettajan+mitenkään+sen+kummemmin+ny+alkavan+psykoloimaan,+hän+vain+tekee+työnsä+ja+jatkaa+seuraavan+avuntarvitsijan+luokse
30.11.2017 12:51
Joo+kohta+pitää+lähtiä+taas.+Iltavuoro+kutsuu
30.11.2017 12:47
"Olen+käsittänyt+että+tämä+poiju+asuu+niin+kaukana+palveluista+että+palvelujen+käyttäminen+on+vaikeaa+siksikin.+"
Kyllä+ne+taksit,+kotipalvelu+,+kotisairaanhoito+,+fyssarit,+ruokakuljetukset++yms.+kulkevat+peräkylillekkin.
30.11.2017 12:18
"En+mina+ole+mitaan+tuommoisia+sanonut."
Kyllä+sinä+ny+toit+esiin+konkreettisen+avuntarpeesi+näkmiseen+liittyen+ja+minä+ny+sitten+kerroin+mistä+voisit+saada+apua/rahaa+niihin.+
Muutenkin+olet+useasti+korostanut+vammaisuuttasi,+ettet+pääse+liikkumaan+yms.+Sinulla+ei+ole+rahaa+ruokaan+jne.++Ei+tässä+ny+ole+mitään+älystä+puhuttu+vaan+ihan+käytännön+ongelmistasi,+joihin+voisit+saada+apa.+Jossain+kohtaa+jo+mainitsinin,+että+kun+valitit+ettet+voi+saada+ruoka+apuakaan+ja+siitä+syystä+olt+laiha+ja+aliravittu,+kun+et+voi+mennä+paikalle+johon+totesin,+että+ihan+todellisuudessa+sieltä+tuodaan+myös+kotiinkin.+
Sekin+toki+vaatii+sen+yhteydenoton,+että+tiedetään,+että+sinulla+on+sellainen+ongelma/tarve
30.11.2017 12:14
No+eiköhän+toi+aloittajan+asia+ny+ole+tässä+jo+aikoja+sitten+unohtunut,+ketään+ei+tuntunut+kiinnostavan,+ettei+täs+ny+enää+hänen+asiastaan+keskustella+vaan+on+siirrtty+muihin+aiheisiin.+
Mutta+jos+sinulla+on+jotain+hänen+aloitukseensa+aiheeseen/vertaistukeen++liittyvää,+mikä+estää+kommentoimasta+tuonne+ylemmäs+johon+väliin.
30.11.2017 12:06
No+noista+ylemmistä+jo+aiemmista+laittamistani+vammaispalveluihin+liittyvistä+linkeistä+löytyy+vastaus+kysymykseesi+tuohon+palvelusuunitelmaan+liittyen.
Mitä+tulee+noihin+"sossuasioihin"+niin+kyllä+mm.+silmälasien+hankintaan+yleensä+saa+harkinnanvaraista+toimeentulotukea.+Laitoin+tuon+edellisen+ny+tuolle+poiulle+liittyen+tuohon+silmälasihankitaan.+
Nykyäänhän+perustoimeentulotuen+maksaa+Kela
Olen+täysin+tietoinen+siitäkin,+että+jotkut+väsyvät,+eivätkä+jaksa+hakea+heille+kuuluvia+tukia+ja+byroktia+on+melkoinen.++Sen+vuoksi+jo+vähän+eräänkuulutinkin+jossain+kohtaa,+että+jos+jollakulla+on+lähipiirissään+joku+tällainen+ihminen,+niin+voisko+se+läheinen+auttaa+näissä+asioissa.+
Sitten+vielä+tuohon+toimeentulotukeen+liittyen+yleisesti,+niin+siinähän+otetaan+huomioon+ns.+ruokakunnan+koko+henkilön+tulot+ja+välttämättömät+menot,+se+on+laskennallinen+päätös,+jonka+pohjalta+toimeentuloa+myönnetään.+Itse+kukin+joka+osaa+nettiä+käyttää+voi+käydä+laskemassa+olisko+hän+oiketettu+esim.+toimeentuloon+tai+asumistukeen+ja+tosiaan+voi+saada+harkinnanvaraista+tukea,+joitain+erityistapauksia+kuten+silmälasien+hankintaavarten+
Jos+kriteerit+täyttyvät,+niin+se+on+suht+helppoa+saada+sitä+perustoimeentulotukea,+että+sen+kun+menee+ja+hakee.+Minulla+on+omaakin+kokemusta+näistä+asioista+vuosien+takaa+avioeroni+jälkimainingeissa,+kun+oli+vielä+kaksi+elätettävää/koulutettavaa+ja+pienet+tulot.+
Lisäksi+vielä+mainitsen,+että+myös+seurakunta/diakonia+saattaa+auttaa+näissä+toimeentulo++tapaukissa.+Itsekin+saanut+sieltä+rahallista+apua,+kun+tilanteeni+meni+silloin+niin+vaikeaksi+että+olsi+kohta+luottotieot+menneet.+Edelleen+tiedän+tapauksen+jossa+seurakunta+auttoi+erästä+perhettä+maksamalla+heidän+lämmitysöljylaskunsa.+Toki+aina+joutuu+todistamaan+sen+vähävaraisuutensa+ja+niin+diakoniatoimistoon+sossuunkin+pitää+viedä+tiliote+ja+laskut+ja+myös+omaisuus+huomioidaan.+
Näihin+toimeentulotukiasioihin+saa+tietoa+Kelan+sivuilta+ja+tosiaan+siellä+on+laskurikin+jolla+voi+laskea,+nuo+harkinnanvaraiset+tuet+sitten+haetaan/päätetään+sosiaalitoimistossa+ja+tosiaan+vammaispalveluista+jo+aiemmin+linkin+laitoinkin,+että+jos+vamma/vammaisuus+on+todettu+niin+sitten+arviodaan+tuen+tarve+yksilöllisesti.+
Uskoisin,+että+jokainen+on+nähnyt+ihmisiä+liikkumassa+pyörätuolila,+joillan+avustaja+mukana+ja+kotonakin+on+kaikenlaisia+apuvälineitä,+on+mahdollisuus+saada+kyydityksiä+yms.++Eivät+he+niitä+itse+ole+ostaneet+/maksaneet+vaan+ne+ovat+rahoitettu+yhteiskunnan+tuella.++Myös+moniin+sairauksiin+liittyen+esim.+diabeetikolla+on+oikeus+saada+tarvitsemansa+määrä+hoitotarvikkeita+maksutta+terveyskeskuksesta,+silloin+kun+yksilöity+tieto+tarvittavista+välineitä+ja+niiden+määrästä+on+kirjattu+diabeetikon+hoitosuunnitelmaan.
Että+kyllä+apua+ja+tukea+on+saatavissa,+kannattaa+ottaa+selvää+ja+tosiaan+tehdä+niitä+hoito-ja+palvelusuunitelmia
http://www.kela.fi/toimeentulotuki
30.11.2017 12:03
Niin+palaan+vielä+kommenttisi+loppuosaan+ja+tuohon+susi+lammasten+vaatteissa+teemaasi+ja+erityisesti+tähän+kohtaan.+
"Ehkä+siksi+juuri+ne+neuvot+satuttavat+enemmän+kuin+auttavat.+Koetetaan+jaksaa,+sillä+
joukossamme+on+myrkyllisiä+ihmisiä,+joskus+aika+taitaviakin."
Ymmärsin+että+neuvoni/jakamani+linkit+ovat+sekä+ärsyttäneet,+että+satuttaneet+jotakuta/pariakin+nimimerkkiä,+liekö+taustalla+kuitenkin+yksi+ja+sama+henkilö,+vaikka+linkkejä,+neuvojani+en+ole+erityisesti+heille+suunnannutkaan.++
Jossain+kommentissa+mainittiin+ylemmyyden+tunteesta,+norsuluutornista+ja+asiantuntijasta+joka+tulee+teilaamaan+toisen+parantumisyrityksiä,+joista+ny+päättelen,+että+joukossa+saattaa+olla+joku+joka+kärsii+mahdollisesti+alemmuuden+tunteesta.
Mitä+sitten+tulee+tuohon+suteen,
+Aisopoksen+tarina+on+myö+minulle+myös+tuttu,+mutta+niinkuin+kaikilla+tarinoilla+on+metaforansa+niin+tähän+kohtaan+ny+tekee+mieli+valita+tarina+Punahilkasta+ja+pahasta+sudesta.+
"Joskus,+melkein+huomaamattamme,+muutumme+tarinoiden+roistoiksi,+Punahilkan+sudeksi.+Näinä+aikoina+on+tärkeää+harjoittaa+perspektiivin+muutosta.+Olemme+susia,+sillä+käskimme+toisen+poistumaan+ilman+syytä,+koska+kerroimme+totuuden+ja+toimimme+arvojemme+mukaisesti.+Olemme+susia,+koska+häiritsimme+toisten+elämää+emmekä+tehneet+niin+kuin+meidän+”olisi+pitänyt”+tehdä
Toimimme+usein+omien+ajatustemme+mukaisesti+kun+odotamme+asioita+muilta.+Olemme+jo+päättäneet+etukäteen+mitä+pidämme+sopivana+ja+kunnioittavana,+minkä+ymmärrämme+jaloutena+tai+hyvyytenä.+Ja+niin,+kun+yksi+osa+tästä+kaikesta+”epäonnistuu”,+kun+yksi+osa+sisäisiä+suuntaviivojamme+ei+täytykään,+emme+epäröi+luokitella+henkilöä+samantien+harkitsemattomaksi,+myrkylliseksi+tai+jopa+”pahaksi.
On+melko+yleistä+olla+susi+toisen+tarinassa.+Kuitenkin+monissa+näissä+tapauksissa+on+tarpeen+analysoida+henkilöä,+joka+elää+punaisen+nuttunsa+alla.
Omien+periaatteiden,+tarpeiden+ja+arvojen+mukaan+toimiminen+ei+ole+haitallista.+Se+on+yksinkertaisesti+elämistä+omien+vaistojen+mukaisesti+mutta+samalla+tietäen,+etteivät+kaikki+metsän+olennot+ole+niin+hyviä+ja+etteivät+pahat+ole+aina+niin+pahoja.+On+tärkeää+tietää,+kuinka+elää+yhdessä+rehellisyydellä,+ilman+suden+nahkoja+tai+punaisia+huppuja.
Susi+tulee+aina+olemaan+paha,+jos+kuuntelemme+ainoastaan+Punahilkkaa.
Joskus+voisi+olla+hyvä+muuttaa+perspektiiviä,+ei+nää+asiat+niin+mustavalkoisia+ole.+Enkä+näe+että+neuvojen/linkkien+jakaminen+tämmösillä+palstoilla+olisi+mikään+merkki+narsismista.
https://mielenihmeet.fi/perspektiivin-muuttaminen-oletko-sina-susi-toisen-ihmisen-tarinassa/
30.11.2017 10:26
"Ma+tarviisin+sellasia+aika+tavallisia+kuten+selvitysta+saisiko+mua+jotain+nakemaan+silmalaseilla.+"
Niin+ihan+en+tiedä+sinun+tilannettasi+ja+vammaisuutesi+haitta+astetetta,+mutta+otaksun+siitä+mitä+olet+täällä+kertonut,+ettei+sinulla+ole+esim.+tuollaista+palvelusuunitelmaa,+osin+ehkä+syystä+ettet+halua+niitä+konkreettisempiakaan+apuja.
Edelleen+otaksun,+että+olet+eläkkeellä+ja+eläkkeesi+on+pieni,+että+tuossa+silmälasiasiassa+ny+ohjeistaisin+ottamaan+yhteyttä+oman+kuntasi+sosiaalitoimistoon+ja+uskoisin,+että+sinulle+myönnettäisiin+harkinnanvaraista+toimeentukea,+silmälaseja+varten.+Siinä+yhteydessä+toki+näkökin+tutkitaan.
Viimeksi+juurikin+kun+omat+silmälasini++hain+Instrusta+,+niin+edelläni+oli+juurikin+tällainen+henkilö,+jolla+oli+sosiaalitoimiston+maksusitoumus.+Hän+siinä+sitten+kyseli+miten+sen+kanssa+menetellään+ja+asiakaspalvelu+ohjeisti,+ettei+hänen+tarvitse+itse+sitten+muuta+vaan+lasku+menee+automaattisesti+sitten+sos.+toimistolle.
Tämäkin+ny+mahdollista+vaan+siten,+että+sinun+pitäisi+itse+ottaa+sinne+yhteyttä,+kun+otaksun+ettei+sinulla+ole+eduvalvojaa+joka+huolehtii+raha+asioistasi+ja+voisi+hoitaa+asian+puolestasi.+
Tuossa+ylempänä+sinulla+näytti+olevan+kommenntti,+että+"lain+mukaan+vaikka+mitä+hyvää,+mutta+käytäntö+on+toista"+Niin+asiat+ovat+paperilla+mutta+jonkun+verran+sitä+oma+aloitteisuuttakin+tarvitaan,+ei+mitään+saa+jos+ei+edes+hae.
30.11.2017 09:38
Niin,+nykyään+on+ollu+jonkin+verran+tapetiila+esim.+nuo+kyydityykset,+ettei+aina+saa+sitä+tuttua+taksia+ja+ihmistä+saattamaan,+mutta+jos+ihminen+on+vammainen+ja+palvelusopimus+on+tehty,+niin+kyllä+apua+saa+yhdessä+sovitun++tarpeen+mukaan+
Ns.+henkilökohtaisille+avustajille+on+nykyään+kosolti+töitä+vaikka+minkä+työvoimapiirin+sivuilta+käytte+katsomassa.+Monillekkin+nuorille+suht+mukavaa+hommaa+varsinkin++jos+avustajaa+tarvitsee+esim.+harrastuksia+varten.++Palkkaus+ny+toki+on+asia+erikseen.+
Noi+vakuutusjutut+ny+on+sitte+toki+asia+erikseen,+en+ny+niihin+ota+kantaa,+mutta+laitan+ny+taas+pari+linkkiä+tähän+asiaan+liittyen,+josta+aiheeseen+ja+käytäntöihin+voi+tutustua.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870380
https://www.thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
Mitä+sitten+tulee+lakiin+ja+käytäntöihin,+niin+tunnen+paljon+vammaisia+joilla+kyllä+palvelut+pelaa,+vaikka+ei+aina+kaikkiin+toiveisiin++pystytä+henkilön+toivomalla+tavalla++vastamaan.++
Toki+sitten+joukossa+voi+olla+joku+jää+paitsi+syystä+tai+toisesta,+mutta+jos+tunnette+jonkun+sellaisen,+joka+ei+osaa+hakea+hänelle+kuuluvia+palveluja,+niin+mikä+estää+auttamasta+häntä+siinä+asiassa.++Muutenkin+ihmisten+soisi+auttavan+itsekin+jos+lähipiirissä+on+sellainen+henkilö,+kun+sekin+on+toki+totta,+ettei+nuo+palvelut+kaikkea+kata+ja+monillakin+on+taustalla+yksinäisyyttä+yms.+että+välittäminen+ja+seurakin+on+tarpeen,+että+ainakin+sosiaalinen+puoli+tulee+hoidetuksi.
29.11.2017 21:49
Niin+osaat+kyllä+hyvin+käsitellä+tätä+puolta+ja+nyt+pysyt+asiassakin+,+ts.+olet+vuorovaikutuksessa+kanssani,+enemmänin+läsnä+kuin+siellä+omassa+maailmassasi.+
Minun+näkövinkkelistäni+katsoen+ongelmasi+ny+tosiaan+liittyy+enemmänkin+tuohon+apu+asiaan+jota+jostain+syystä+et+ole+halukas+vastaanottamaan.+
Mutta+joo,+mun+täytyy+lopettaa+kun+tuo+kello+rientää+ja+iltavuoro+kutsuu.+
Kiitos+keskustelusta+ja+päivänjatkoja+sulle.
29.11.2017 13:01
"Nyt+on+mun+vuoro+kilahtaa,+jos+sinua+häiritsee,+ettei+täällä+ole+muita+keskusteluja,+niin+aloita+hyvä+ihminen+itse+sellainen+keskustelu,+jota+haluat+keskustella."
No+kyse+ny+vaan+oli+tästä+aloituksesta,+ei+sen+kummemmasta,+panin+jo+alkuun+merkille,+ettei+ko.+aloitusta+ees+kovin+tarkaan+luettu+ku+joku+ehdotti+jopa+terveyskeskeskukseeen+menoa+vaikka+aloittajalla+oli+jo+hoitokontakti.+
No+minä+yritin+kuitenkin+jotain+vastata,+laitoin+ne+linkitkin+jotka+sitten+aiheuttivat+närää+ja+näköjään+sinulla+kuka+sitten++oletkin+on+jotain+hampaankolossa/harhoja+minua+kohtaan,+kun+se+muinainen+ännänkin+ny+mukanasi+kulkee
Kaikesta+siihen+tuntemaani+tyyppiin+liittyvästä+on+jo+vuosia,+itsekään+en+juurikaan+ajattele+häntä+sen+kummemmin,+niin+voisitko+sinäkin+jo+rauhaantua++siitä+asiasta+niin+minun+kuin+hänen+suhteensa.++Sen+verran+korjaan+taas+luuloasi,+että+suhteeni+oli+jo+päättynyt+joitain+kuukausia+aiemmin+ennekuin+tulin+palstalle,+eikä+tapaamisia+enää+silloin+ollut,+että+mainitsemasi+odottelut+ja+paidan+silittelyt+ovat+pelkästään++pääsi++tuotosta.+
Edelleenkään+en+ole+kenenkään+kirjoittamista+täällä+pyrkinyt+estämään,+kuhan+ny+tässä+kohtaa+korostin+että+vois+ottaa+myös+toisten+aloitusten+aiheet+huomioon+ja++keskustella+niistä+ja+tuo+poiukin+ny+jostain+syystä+kuitenkin+on+omasta+halustaan+jatkanut+keskustelua+kanssani.
29.11.2017 12:54
"Osaisin+mina+olla+sinulle+mukavampikin,+mutta+kun+ma+haluan+tassa+samalla+antaa+sen+nakya+mika+se+kommunikointiongelma+on.+Mulla+ei+ole+mitaan+henkilökohtaisesti+sinua+vastaan+"
En+ny+ole+koskaan+ajatellutkaan,+että+täällä+ny+pitäisi+jotenkin+olla+erityisen+mukava+jotakuta+kohtaan,+kuten+jo+jossain+mainitsin+niin+jonkin+verran+sitä+aina+kuitenkin+pyrkii+miettimään+miten+asiansa+ilmaisee.+
Mutta+tuossa+kun+pohdit+miksi+pitää+kritisoida+haavoittunutta+ihmistä,+niin+joskus+kyllä+tehdään+niinkin,+oli+ihmisellä+ny+mikä+vamma+tahansa,+niin+ei+se+ihan+niin+mene+että+hänen+vuokseen+pitää+pitäisi+varoa+kaikkia+sanomisiaan+ja+tekemisiään+ja+olla+kaikesta+samaa+mieltä.
+Itseään+on+myös+hyvä+kuunnella+ja+suojata,+että+jos+esim.+täällä+tulee+huono+olo,+niin+mun+mielestä+viisainta+olisi+silloin+ottaa+vähintään+pikku+breikki+ja+palata+sitten+ku+olo+on+parantunut.+
+Hävyttömyksien+huutelu+ei+oo+koskaan+ollu+mun+juttu+ja+sanottavanikin+sanon+omana+itsenäni,+ettei+tarvi+"puskiin"+piiloutua.+Jonkin+verran+kyllä+ymmärrys+aspergerista+on+sinun+myötäsi+lisääntynyt+ja+jollain+tavalla+ymmärrän+senkin,+että+joidenkin+mielestä+aspergerit+ovat+myös+narsistisia.+Aspergeria+käsitteleviltä++sivuistoila+voi+lukea+tuonkin,+ettei+ny+ole+mun+keksimä+juttu,+ettei+kenenkään/sinunkaan+tarvi+hernettä+nenään+vetää,+että+ny+se+kauhea+yhteenlaskutoimitus+haukkuu+muutenkin+monella+tavalla+sairastunutta+poiua+narstiksikin.+
Tuossa+ny+taas+kun+viittaat+psykologisiin+katsomuksiin,+niin+jäin+miettiin,+että+liittyykö+se+ny+tuohon,+että+kehoitin+sinua+ikäänkuin+vähän+katsomaan+sinne+omaan+peiliin+ja+kuullostelemaan+itseäsi+millaisia+tuntemuksia+ja+tunteita+sinulla+viriää+ja+pohtimaan+jotain+sellaista,+että+huomioisit+myös+muiden+ihmisten+tilanteita+ja+tarvetta+kysyä+ja+keskustella+omasta+asiastaan.+
Mutta+joo,+kovin+ponnekkaasti+vakuutat+ettei+mistään+avusta+ole+mitään+hyöytyä+kuitenkin+toisaalta+valitat+kunnei+halvaantuneita+tai+narsisien+uhreja+auteta.+Autetaan+vaan++työttömiä,+eronneita,+masentuneita+ts.+koet+ettei+narsitien+uhreja+auteta+mutta+noita+muita+kyllä.+
Mistäs+tiedät+vaikka+noiden+masentuneiden,+työttömien+ja+eronneidenkin+joukossa+voi+olla+narsistien+uhreja+ja+vamasti+onkin.+Yhtäältä+valitat+ettei+narsistin+uhri+,+eikä+halvaantunut+saa+apua,+toisaalta+et+halua+apua,+eikä+siitä+ole+sinusta+mitään+hyötyä,+mutta+toisaalta++ilmeisesti+sitte+et+halua+että+muutkaan+saa,+kun+muidenkin+avun+hakeminen/saaminen+tuntuu+olevan+ongelma.+
Mitä+tulee+halvaantuneisiin,+niin+kyllä+heitäkin+hoidetaan,+alkuun+pyritään+hyvinkin+voimakkaasti+palauttamaan+toimintakykyä+ja+vammaispalvelulain+mukaan+heille+kuuluu+monia+apuvälineitä+ja+palveluita.+
Muistan+myös+kun+aikoinaan+valitit+ettet+kykene+menemään+leipäjonoihinkaan,+joten+joudut+näkemään+nälkää,+vaikka+tosi+elämässä+sieltä+viedään+se+ruokapussi+monillekkin+liikuntarajoitteisille+kotiin+saakka.+Että+kyllä+sitä+apua+on+saatavissa+ihan+konkreettisestikin,+sinulla+taitaa+vain+olla+esteenä+se+oma+vääränlainen+pinttymäsi,+mikä+ny+sitte+johtuu+mistä+johtuu,+ilmeisesti+liittyy+asiaan++jonka+koet+jostain+syystä+itsellesi+vahingolliseksi
29.11.2017 12:15
Niin,+nyt+aloit+keskustelemaan+minun+kanssani,+koska+kritisoin+sinua,+mutta+krittiikini+ny+liittyi+ihan+siihen,+että+aloitusta/aloittajan++asiaa,+et+kommentoinut+mitenkään.
Ensimmäinen+kannanottosi+liittyi+narsistien+uhrien+auttamiseen,+vaikka+siitä+ei+ollut+ny+edes+kyse+,+seuraavassa+sitten+jo+menitkin+jo+kansainvälisille+"vesille"+ja+taiteen+mailmaan+ja+varsinaisesti+ny+aloittajan+aihetta+sivusit+vasta+kun+kritisoin+sinua.
Itse+ny+kun+tutstuin/luin+tuosta+aleksytymiasta+niin+näytti+se+liittyvän+kyllä+aspergeriinkin,+mutta+krtiikkini+ny+kohdistui+tällä+kertaa+lähinnä+siihen,+että+sivuutit+aloittajan+asian+täysin.+Laitan+ny+tämän+edellisessä+komentissani+olleen+kohdan+vielä+uudelleen+sinulle+pohdittavaksi
"Tää+ny+tähän+kohtaan,+ihan+vaan+siksi,+että+hetken+ajattelisit/kuuntelisit+muitakin+ihmisiä+ja+heidän+asiaansa/tilannettaan+ja+jos+mahdollista+jonkinlaista+tietoa/tukea+osaisit+ko.+asiasta+antaa+tai+osoittaisit+edes+jollain+tavalla+olevasi+kuusalla+mistä+kulloinkin+keskustellaan,+etkä+aina+ryntäisi+puhumaan+pelkästään+itsestäsi.+"
Mitä+tulee+huonovointisuutesi+jos+toisen+kirjoittajan+kommenntti+ei+sinua+miellytä+ja+loukkaannut+siitä+niin+sekin+voisi+olla+sellainen+paikka+tuntea+ja+kokea,+millaisia+tunteita+ja+tuntemuksia+niin+fyysisesti+kuin+psyykkisesti+sinussa+silloin+herää.++
Aiemminkin+täällä+olleet+viittaukseesi+siihen,+että+et+halua+lukea+kun+sinulle+tulee+huono+olo+siitä,+kun++joku+kritisoi+sinua+saattaa+mielestäni+viitata+myös+johonkin+sellaiseen,+ettet+uskalla+tuntea/kohdata++negatiivisia+tunteitasi+jolloin+sinulle+tulee++määrittelemätön+huono+olo.+++
Syyllisen+sitten+etsit+ja+osoitat+itsesi+loppupuolelta+ja+taustalla+saattaa+olla+jotain+sellaista+että+ihmisten+pitäisi+pidättätyä+kritisoimasta+sinua,+ettei+sinulle+tule+huono+olo.+Ts.+muut+ihmiset+ovat+vastuussa+sinun+oloistasi.
29.11.2017 10:40
84 / 223