Hei, en ole nyt aivan varma, että meneekö tämä narsismi keskusteluosion alle, mutta mikään muukaan osio ei oikein tuntunut sopivalta.
Eli löytyisikö jostain muitakin vertaistukisivuja, missä voi jutella muiden samaa kokeneiden kanssa kuin pelkästään tämä Narsistien uhrien tuki? Ei välttämättä edes narsismista ole kyse, vaan yleisestä tunnekylmyydestä ja kyvyttömyydestä/haluttomuudesta kohtaamaan lapsen tunteita. Jonkinlaista aleksitymiaa siis varmasti, josta taidan itsekin nykyään kärsiä, mutta haluan katkaista kierteen vielä kun voi.
Psykoterapiassa olen vasta alkanut käymään ja toivonkin nyt tämän ohelle tukea muista ihmisistä.
Tunnekylmässä perheessä kasvaneelle vertaistukea
150
2598
Vastaukset
- kaikkinykyäännarskuja
Tuo näyttää olevan tällä hetkellä oikein "muotia", että kaikki kaltoin kohdelluiksi tulleet uskovat näiden vastapuolten olevan narsisteja. Se kun on niin helppoa leimata jollain nimikkeellä itselle inhottava henkilö.
- Mistäapua
Joo ja tuokin on yllättävän usein muotia, että leimataan tietämättä ihmisten tilanteita lainkaan. Moni nykyään väittää samaa kuin sinä. Katso huviksesi.
Sen sijan oikeasti uhrien auttaminen on harvinaisempaa tai asian olemassaolon myöntäminen.
Ja kyllähän asian kieltäminen myös tukee tunnekylmien ihmisten agendaa.
Mutta joo, jos sulla ei ollut muuta asiaa kuin päteä ja olla naurettava niin anna olla. Kysyin, että mistä saisi apua muualta kuin narsistien uhrien tuki ry : stä. Onko sulla tietoa? - Lykkyätykö
Facebookista taitaa löytyä ja eri kunnissa taitaa olla vaihtelevasti vertaistukiryhmiä eri organisaatioiden järjestämänä. Enemmänkin saisi olla, tai ainakin näkyvämmin!
- mistäapua
Mä en ole Facebookissa että sieltä saisin apua.
Organisaatioilla ja kunnilla tuntuu olevan vain tämä nimenomainen NARSISTIEN uhreille tarjolla kaikenlaista, mutta ei mitään sellaisille, joiden vanhemmat ovat olleet välinpitämättömiä eivätkä antaneet olla sellainen kun on tai tuntea esimerkiksi ikäviä tunteita.
Ähh, vaikeaksi tekee kun ei ole selvää diagnoosia niin lähteä siinä nyt sitten oikeaan suuntaan apua etsimään.
Tämä aihe on siinä määrin itselleni koskettava, että juuri tästä kuitenkin haluaisin puhua muidenkin samaa kokeneiden kanssa.
Mutta kiitos sulle. - Lykkyätykö
Ahaa aivan. Toivottavasti löydät ihmisiä, jonka kanssa keskustella asiasta!!
- jokaikinen
Lykkyätykö kirjoitti:
Ahaa aivan. Toivottavasti löydät ihmisiä, jonka kanssa keskustella asiasta!!
Terkkareissa on psykologit joille voi mennä sydänsurujaan purkamaan.
- mistäapua
jokaikinen kirjoitti:
Terkkareissa on psykologit joille voi mennä sydänsurujaan purkamaan.
Aloitus viestissäni totean:
"Psykoterapiassa olen vasta alkanut käymään ja toivonkin nyt tämän ohelle tukea muista ihmisistä."
Enköhän mä siis jatka kuitenkin psykoterapiassa käyntiä kuin että vaihtaisin terveyskeskukseen. :D
Kyselin palstoja, joissa on nimenomaan vertaistukea. Psykologi ei ole vertaistuki-ihminen. - Valitett
Valitettavasti ei minullakaan ole heittää sinulle tietoja narsistien vertaistuesta jos ei se todellinen ja ansioitunut ja kunnostautunut ryhmä kelpaa. Tämä niin vaikea ja salakavala aihe että ryhmiä ei voi olla kuin sieniä sateella... valitettavasti.
Täällä palstalla höpötetään narsismista. Toiset tykää, jotkut ei.
Varsinainen vertaistuki palsta tämä ei ole, tämä aivan avoin kanava ja tällä on myös narsisteja, trolleja ja narsisti-trolleja. - Ja_taas
Ja taas kerran klassikkovirhe. Kyse ei tietenkään ole narsistien vertaistuesta vaan heidän uhriensa.
Mutta aloituksessa kerrot että kyse ei ehkä ole narsistista, vaan "vain" tunnekylmästä... Minulla suvussa myös tunnekylmä henkilö joka katkoo välejä lähisukulaisiin milloin milläkin verukkeella. Aivan kuin saisi jotain tyydytystä siitä, että saa järkytettyä sukulaisiaan. Ei se muuten mitenkään ilkeä tai paha ole. Jotenkin muulla tavoin sairas ja elämän arvot aivan poskellaan.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/aleksitymia_vie_sanat_ja_tunteet
Tuossa voisi olla jotain. Ja_taas kirjoitti:
Ja taas kerran klassikkovirhe. Kyse ei tietenkään ole narsistien vertaistuesta vaan heidän uhriensa.
Mutta aloituksessa kerrot että kyse ei ehkä ole narsistista, vaan "vain" tunnekylmästä... Minulla suvussa myös tunnekylmä henkilö joka katkoo välejä lähisukulaisiin milloin milläkin verukkeella. Aivan kuin saisi jotain tyydytystä siitä, että saa järkytettyä sukulaisiaan. Ei se muuten mitenkään ilkeä tai paha ole. Jotenkin muulla tavoin sairas ja elämän arvot aivan poskellaan.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/aleksitymia_vie_sanat_ja_tunteet
Tuossa voisi olla jotain.Katsoin tuota aleksitymia linkkiäsi ja kuten usein, yksi asia sitten johtaa toiseen, kun linkistä pääsee lukemaan muutakin asiaan liittyvää joten luin vielä jatkoksi tuon onnellinen lapsuus aikuisena jutun ja siinä oli tämmönen kohta
"Myös psykoterapeutti Matti Inkinen on nähnyt monesti huojentuneisuuden, joka syntyy oivalluksesta ”en ole ainoa”. Inkisen vertais- eli ALO-ryhmäläiset ovat mielenterveysongelmaisten vanhempien aikuisia lapsia, ja he kokoontuvat Omaiset mielenterveyden tukena ry:n tiloissa Helsingissä."
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/onnellinen_lapsuus_aikuisena
Alkuperäisestihän aloittaja kyselee vertaistuki ryhmiä ja tuossakin olisi yksi mahdollisuus, kävin tuolla FinFamin sivuilla ja tosiaan tuo ALO tarkoittaa aikuiset lapsiomaiset ja vaikka tässä nyt puhutaan Helsingistä niin noita ryhmiä näytti olevan muillakin isommilla paikkakunnilla.
https://www.finfamiuusimaa.fi/ryhmat/#suljetut
Edelleen, mielenterveystalotalo.fi sivustoilta löytyy monenlaista, joista voisi olla apua. Laitan ny linkin nuoret/tietoa osioon, kun en aloittajan/kysyjän ikää tiedä, mutta olettaisin, että kyseessä on nuorempi ihminen.
https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/tietoa_mielenterveydesta/mielenterveyden_vahvistaminen/Pages/mielenterveys.aspx
Edelleen noista mielenterveysseuran vertaistuki ryhmistäkin voisi löytyä jotain sopivaa, vaikka ei ihan yksilöllisesti oliskikaan räätälöity nimenomaan tiettyyn juttuun, kun sinulla nyt kuitenkin on se yksilöterapiakin missä nimenomaan keskitytään sinun ongelmiisi.
https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/vertaistukiryhmät
Tässä ny jotain, mitä ny löysin, kun lähdin tuon edellisen kirjoittajan laittaman linkin pohjalta etenemään.yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Katsoin tuota aleksitymia linkkiäsi ja kuten usein, yksi asia sitten johtaa toiseen, kun linkistä pääsee lukemaan muutakin asiaan liittyvää joten luin vielä jatkoksi tuon onnellinen lapsuus aikuisena jutun ja siinä oli tämmönen kohta
"Myös psykoterapeutti Matti Inkinen on nähnyt monesti huojentuneisuuden, joka syntyy oivalluksesta ”en ole ainoa”. Inkisen vertais- eli ALO-ryhmäläiset ovat mielenterveysongelmaisten vanhempien aikuisia lapsia, ja he kokoontuvat Omaiset mielenterveyden tukena ry:n tiloissa Helsingissä."
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/onnellinen_lapsuus_aikuisena
Alkuperäisestihän aloittaja kyselee vertaistuki ryhmiä ja tuossakin olisi yksi mahdollisuus, kävin tuolla FinFamin sivuilla ja tosiaan tuo ALO tarkoittaa aikuiset lapsiomaiset ja vaikka tässä nyt puhutaan Helsingistä niin noita ryhmiä näytti olevan muillakin isommilla paikkakunnilla.
https://www.finfamiuusimaa.fi/ryhmat/#suljetut
Edelleen, mielenterveystalotalo.fi sivustoilta löytyy monenlaista, joista voisi olla apua. Laitan ny linkin nuoret/tietoa osioon, kun en aloittajan/kysyjän ikää tiedä, mutta olettaisin, että kyseessä on nuorempi ihminen.
https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/tietoa_mielenterveydesta/mielenterveyden_vahvistaminen/Pages/mielenterveys.aspx
Edelleen noista mielenterveysseuran vertaistuki ryhmistäkin voisi löytyä jotain sopivaa, vaikka ei ihan yksilöllisesti oliskikaan räätälöity nimenomaan tiettyyn juttuun, kun sinulla nyt kuitenkin on se yksilöterapiakin missä nimenomaan keskitytään sinun ongelmiisi.
https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/vertaistukiryhmät
Tässä ny jotain, mitä ny löysin, kun lähdin tuon edellisen kirjoittajan laittaman linkin pohjalta etenemään.Vielä ny laitan yhden linkin paikkaan josta löytyy monenlaista vertaistukea erilaisista rymistä, kun tarkemmin aloituksesi luettuna huomasin, että etsit jonkinlaisia palstoja ts. nettikeskusteluja myös, vaikka itse ajattelen, että face to face apu on aina parempi, kuin tuntemattomat ihmiset netissä.
https://www.tukinet.net/- poiuyfdcvb
voisiko joku oikein tarkalleen kuvata mita se apu on jota narsismia kokeneelle tarjotaan? Keskustelua ok. Mutta mita se keskustelu sisaltaa sellaista mika auttaa narsismin uhria ?
- Minua_on
poiuyfdcvb kirjoitti:
voisiko joku oikein tarkalleen kuvata mita se apu on jota narsismia kokeneelle tarjotaan? Keskustelua ok. Mutta mita se keskustelu sisaltaa sellaista mika auttaa narsismin uhria ?
Minua on auttanut.
Kohdata ihmisiä (palstalla ja puhelimessa, myöskin joitakin livenä) jotka ovat kokeneet samaa. Kohdata ihmisiä jotka tietävät että se mitä olen kokenut voi olla täysin totta ja he ovat kokeneet samaa. Kohdata ihmisiä jotka tietävät että on olemassa narsismia jota poteva ihminen poikkeaa yleisen humanistisen ja kristillisen ihmiskäsityksen kuvasta.
Tämä kohtaaminen tuo minulle tiedon ja tunteen siitä että en ole yksin maailmassa hirveän kokemukseni kanssa, vaan on täysin luonnollista, että näin voi käydä.
Minua auttavat myös palstalla käyvät epäilevät tuomaat jotka yrittävät selittää että narsisteja pitää ymmärtää ja heitä pitää auttaa kun he ovat vain oman tilanteensa uhreja...
Ai miksikö nämä minua auttavat? No, he muistuttavat minua siitä minkälainen narsismia kohtaamaton ihminen on ja että en kuvittele kaikkien tietävän narsismista edes nykyään. Ei näitä juttuja ymmärrä jos ei ole itse kokenut.
Sum summarum kaikki apu ja tieto on tehnyt asian näkyväksi, antanut sille nimen. Voiko yleensä enempää pyytää? Minusta ei, kun olemme itsenämme kuitenkin vastuussa itsestämme viimekädessä silloinkin kun on käynyt jotenkin huonosti. - Siis_minä
Siis minä olen saanut kontaktin näihin ihmisiin, tuntenut samoja tunteita, saanut ymmärrystä ja empatiaa ja toivottavasti myös pystynyt antamaan vastaavia takaisin.
Eikä tämä tarkoita mitään lässyn lässyn läätä, vaan se kaikki voi olla hyvinkin karua kun on narsisteista kyse ja niistä julmista ilmiöistä joista puhumme. Tuskakin voi yhdistää.
Ja parasta on, että sen kaiken voi jättää taakseen.
Myöskin olen oppinut ihmisestä. Voin vastaisuudessa välttää samantyyppisetkin ihmiset ja konfliktit heidän kanssaan kun nyt tiedän mitä voi olla. Voiko parempaa apua toivoa saavansa? Minusta ei.
- poiuytrdscv
vähän aiheen sivusta. Mulle kavi niin etta olen tuolla kansainvalisessakin maailmassa henkisellä tasolla sortunut naiiviuteen viela kaiken kokemani jälkeenkin. johtuukohan aspergerpiirteistä.
Mulla toistuu tämmönen: Koen usein tosi kauniiksi mita toiset ihmiset luo. Sitten kun melkein hurmoksessa ilmaisen kuinka arvostan suuresti heidän kaunista työtaan , niin tama sitten onkin minun pahuuttani ja rakkaudettomuuttani.
Eli tuota noin. Mitenköhän taa nyt pitaisi ajatella:
Luulen liikoja toisista ihmisista ?
Mun pitas keskittyä itseeni enemman, koska huomioni toisille koetaan itsekkaaksi ?
No ihan mielellaan oikeestaan joo keskitynkin itseeni sitten- No_joo_
No joo tullut näkyväksi tälläkin palstalla että sinulla on jotain yli-ihmisiä jossain plakkarissa... Kun kansainvälinen kuulostaa sinun korvaasi autuaaksi tekevälle ja siihen yhdistetään vielä palvomasi jumalihmisten tekemä taide niin en ollenkaan epäile ettetkö sortuisi kuvittelemaan liikojakin heidän töistään... Niinkin että se on jo heille itselleenkin liikaa...
Taideharrastajan itse pidän tietenkin kivana jos joku kehuu ja pitää, mutta todellinen palaute minun mielestäni tulee kuitenkin asiantuntijatahoilta. Kun saa joltain asiantuntijalta kehuja, niin se lämmittää mieltä aikuisten oikeasti.
- poiuyfdxcvb
Mina yksittaisia empaattisia ihmisia lukuunottammatta en juurikaan enaa mihinkään ns. "apuun" usko.
Kirjoittaja ylla on ymmartanyt minut aivan väärin, Kyse on vain siita etta ma olen niin voimakastunteinen ihminen, ettei monet ihmiset hyvaksy sita etta ma koen positiiviset tunteet niin voimakkaasti, se herättää epaluuloa ja olen kokenut koko elamani ajan syyllisyytta positiivisista tunteistani, mika on absurdi tilanne ja en halua siihen enaa suostua koska se kaantaa asiat niin nurinkurisesti, kun myönteisista tunteista pitaa kokea rankkaa syyllisyytta.
Ja mua nyt syytetaan niista aina vain rankemmin nyt kun paattaivaisesti en halua enaa tuntea positiivisista tunteista syyllisyytta. Mielenkiintoinen ilmiö sinallaan.
Se voi olla ihan joku fysiologinen ominaisuus etta mulla positiiviset tunnereaktiot on voimakkaita.
Niita pidetaan pahoina. Uskoin ennen, en halua uskoa enaa"Poiulle" ny tämä liittyen ny tuohon tunne asiaan.
Että joo, sinä ilmeisesti et joko piittaa tai ymmärrä mistä kulloinkin keskustellaan.
Jos ny palaat aloitukseen niin käsittääkseni tää aihe tässä sivuaa aleksitymiaa jolle on ominaista vaikeus kokea, kuvata ja ilmaista sanallisesti tunteita, puhutaan jopa tunnekylmyydestä.
Ymmärrän kyllä, että sinulla on valtava tarve puhua itsestäsi, mutta jos olet niin älykäs, fiksu ja muut huomioon ottava kuten kerrot, niin voisit joskus pysähtyä/pohtia sitäkin, että onko se niin fiksua alkaa puhua omasta tilanteestaan tyyliin minullapas on voimakkaat tunteet kun puhutaan esim. vastakkaisesta tilanteesta.
Tää ny tähän kohtaan, ihan vaan siksi, että hetken ajattelisit/kuuntelisit muitakin ihmisiä ja heidän asiaansa/tilannettaan ja jos mahdollista jonkinlaista tietoa/tukea osaisit ko. asiasta antaa tai osoittaisit edes jollain tavalla olevasi kuusalla mistä kulloinkin keskustellaan, etkä aina ryntäisi puhumaan pelkästään itsestäsi.- poiutrdf
Olet väärässä olen elanyt vuosikymmenia jossain aleksitymisen kaltaisessa tilassa ja rankasti.
Vaikka minulla ei aina suju ulkomaillakaan lahden etsimaan kaiken avun sielta, ainakaan Suomessa ei tunteellinen tukahduttaminen ja loukkaaminen kohdallani vahene, joten en taalla enaa tunteistani avaudu ja ulkomailla katson vahan tarkemmin keille avaudun tai siis kuuntelen tunteitani tarkemmin
Tarkeinta olisi lopettaa epakohteliaille ihmisille avautuminen
Mun mielestani yhteenlaskutoimitus sun asenteesi ei ole tunteellisesti tervehdyttäviäm niissa on usein negatiivinen sävy ja asenne - poiuytrdsxcv
halvaantuneena tunnottomuus on äärimmaista.
Ei tammösista palstoista ole kelleen mitaan hyötya todella eika mistaan keskusteluavuista jos niissa ei lopeteta tunteellisen paskan heittaminen toinen toistensa paalle - poiuytrdfb
Vois avun tarjoajat sanoa rehellisesti heti alkuun, etteivat auta esim. halvaantuneita tai narsismin uhreja, vaan vain esim. masentuneita, avioeronneita tai työttömaksi joutuneita.
- poiuytrdsxcvb
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
"Poiulle" ny tämä liittyen ny tuohon tunne asiaan.
Että joo, sinä ilmeisesti et joko piittaa tai ymmärrä mistä kulloinkin keskustellaan.
Jos ny palaat aloitukseen niin käsittääkseni tää aihe tässä sivuaa aleksitymiaa jolle on ominaista vaikeus kokea, kuvata ja ilmaista sanallisesti tunteita, puhutaan jopa tunnekylmyydestä.
Ymmärrän kyllä, että sinulla on valtava tarve puhua itsestäsi, mutta jos olet niin älykäs, fiksu ja muut huomioon ottava kuten kerrot, niin voisit joskus pysähtyä/pohtia sitäkin, että onko se niin fiksua alkaa puhua omasta tilanteestaan tyyliin minullapas on voimakkaat tunteet kun puhutaan esim. vastakkaisesta tilanteesta.
Tää ny tähän kohtaan, ihan vaan siksi, että hetken ajattelisit/kuuntelisit muitakin ihmisiä ja heidän asiaansa/tilannettaan ja jos mahdollista jonkinlaista tietoa/tukea osaisit ko. asiasta antaa tai osoittaisit edes jollain tavalla olevasi kuusalla mistä kulloinkin keskustellaan, etkä aina ryntäisi puhumaan pelkästään itsestäsi.Minulla on tassa kirja:
quilt, shame and anxiety, understanding and overcoming negative emotions, Peter R. Breggin (psykiatri)
Taalla on luku: Braking out of numbness sen voisi kaantaa jotenkin pääsyksi ulos tunnottomuudesta
ja sitten taalla on luku:
beneath no feelings are too many feeling
eli: ei tunteita takana on liian monia tunteita
hän selittaa etta kun tunteita on hyvin paljon se tuntuu sietamattömalle niin etta ikaankuin tunteita ei tunne
Taten perusteluni on etta se etta ei tunne tunteita ja omaa voimakkaita tunteita, ei ole toistensa vastakohtia valttamatta - osaerityispiirteisiä
poiuytrdsxcvb kirjoitti:
Minulla on tassa kirja:
quilt, shame and anxiety, understanding and overcoming negative emotions, Peter R. Breggin (psykiatri)
Taalla on luku: Braking out of numbness sen voisi kaantaa jotenkin pääsyksi ulos tunnottomuudesta
ja sitten taalla on luku:
beneath no feelings are too many feeling
eli: ei tunteita takana on liian monia tunteita
hän selittaa etta kun tunteita on hyvin paljon se tuntuu sietamattömalle niin etta ikaankuin tunteita ei tunne
Taten perusteluni on etta se etta ei tunne tunteita ja omaa voimakkaita tunteita, ei ole toistensa vastakohtia valttamattaon siis vaikeuksia tunnistaa ja ymmärtää omia tunteita ja ilmaista niitä
- poiuytrdvb
Niin siella takana voi olla hyvinkin tunteellinen ihminen
Mulla on ollut tuommosta vaikeutta siis vaikeuksia tunnistaa ymmartaa ja ilmaista omia tunteita , mutta se on eri asia kuin se etta olen niinkuin fysiologisesti sellain tempperamenttinen luonnoltani, pohjimmiltaan tunteellinen
mulla on vasta nyt taa tunteenilmaisuprojeki menossa.
Mulla on tuntuni "avussa" tuskallisia tunteita ja ilmaisen nyt mm. sita kun en sillon osannu. - Niin_no
Niin no väärin tai väärin, tiedä tuota.
Ajatukseni oli että ehkä sellainen valtava positiivinen palaute ei tunnu niin hyvältä kuin sen lähettäjän tarkoitus on ja saa tosiaan ihmiset vähän häiriintymään. Ihmisillä on yleensä lievänä laskelmointitaipumus, taiteilijoillakin, silloin kun on kyse palautteesta ja palautteen antajasta. Ukso pois vain vaikka pahalta maistuisikin. Parhaat yskänlääkkeetkään ei ole aina niitä maukkaimpia. - poiuytfrdxcv
Myös Aspergerominaisuus aiheuttaa sen etta sosiaaliset tilanteet prosessoi vasta jalkikateen ei siina itse tilanteessa. Valitttavasti tämä aiheuttaa myös tata etta mm avusta tulee paljon valitettavaa jalkikateen kun itse tilanteessa ei parjanny kun aivot prosessoi nuo sosiaaliset tilanteet hitaasti vaikka on muuten nopea paa. On siis tunteellisesti puolustuskyvytön itse keskustelun aikana ja tulee satutetuksi tunteellisesti mutta jälkikäteen osaa tavallaan puolustautuakin sitten.
- poiuytrdf
Niin_no kirjoitti:
Niin no väärin tai väärin, tiedä tuota.
Ajatukseni oli että ehkä sellainen valtava positiivinen palaute ei tunnu niin hyvältä kuin sen lähettäjän tarkoitus on ja saa tosiaan ihmiset vähän häiriintymään. Ihmisillä on yleensä lievänä laskelmointitaipumus, taiteilijoillakin, silloin kun on kyse palautteesta ja palautteen antajasta. Ukso pois vain vaikka pahalta maistuisikin. Parhaat yskänlääkkeetkään ei ole aina niitä maukkaimpia.Mutta ma nimenomaan en laskelmoi ja meinaan oksentaa ajatuksestakin etta mun kuvitellaan laskelmoivan. Sitten mulla tulee valtava selittelyntarve todistaa etten ma ole laskelmoinut, vaan se oli ihan aitoa...
Liiotellusti näin, joku kirjoittaa vilpittömasta taiteenjakamisesta ilman oman edun tavoittelua. Innostun ideasta tosi paljon, ja kehun sydameni kyllyydesta ja sitten mun epaillaankin olevan jotain tavottelemassa.
Ja tuntuu silta kun mut olis houkuteltu ansaan syyllistaakseen mua
Ja sit ma en tieda kuinka ilmaisisin sen etten tosiaankaan tarvi heidän projektiaan yhtaan mihinkaan (ettei silla siina mieles ole mulle mitaan merkitystä innostuin vain siita miten asia esitettiin) ettei sita kaanneta niin etta olen suuttunu kun pyrkyryys ei onnistu.
Kauheita tuollasen ansat. Kun niista on vaikee paasta pois sitte - Tarkoitin
poiuytrdf kirjoitti:
Mutta ma nimenomaan en laskelmoi ja meinaan oksentaa ajatuksestakin etta mun kuvitellaan laskelmoivan. Sitten mulla tulee valtava selittelyntarve todistaa etten ma ole laskelmoinut, vaan se oli ihan aitoa...
Liiotellusti näin, joku kirjoittaa vilpittömasta taiteenjakamisesta ilman oman edun tavoittelua. Innostun ideasta tosi paljon, ja kehun sydameni kyllyydesta ja sitten mun epaillaankin olevan jotain tavottelemassa.
Ja tuntuu silta kun mut olis houkuteltu ansaan syyllistaakseen mua
Ja sit ma en tieda kuinka ilmaisisin sen etten tosiaankaan tarvi heidän projektiaan yhtaan mihinkaan (ettei silla siina mieles ole mulle mitaan merkitystä innostuin vain siita miten asia esitettiin) ettei sita kaanneta niin etta olen suuttunu kun pyrkyryys ei onnistu.
Kauheita tuollasen ansat. Kun niista on vaikee paasta pois sitte"Mutta ma nimenomaan en laskelmoi ja meinaan oksentaa ajatuksestakin etta mun kuvitellaan laskelmoivan. "
Tarkoitin että ne palautteesi saajat voivat laskelmoida, että sinun palautteestasi ei siis ole niin paljoa iloa kuin jonkun enemmän asiantuntijan.
Rautalanka:
Sukulaiseni ja ystäväni kehuu tauluani: Minä olen iloinen että minulla on siinä hyvä ja ystävällinen sukulainen ja ystävä.
Asiantuntija kehuu taluluani (arvostettu taiteilija opettajan ominaisuudessa kritiikissä): Räjäyttää tajunnan ja saa minut uskomaan itseeni harrastajana.
No joo. Aika ikävän kuulosta tuollainen ansan tekeminen tai mikä se nyt olikaan. Mitähän sellaisesta hyvänmielentaiteesta nyt sitten oisit saanut ylimääräisiä heidän mielestään. Toivottavasti pääset asian yli🎨 poiuytfrdxcv kirjoitti:
Myös Aspergerominaisuus aiheuttaa sen etta sosiaaliset tilanteet prosessoi vasta jalkikateen ei siina itse tilanteessa. Valitttavasti tämä aiheuttaa myös tata etta mm avusta tulee paljon valitettavaa jalkikateen kun itse tilanteessa ei parjanny kun aivot prosessoi nuo sosiaaliset tilanteet hitaasti vaikka on muuten nopea paa. On siis tunteellisesti puolustuskyvytön itse keskustelun aikana ja tulee satutetuksi tunteellisesti mutta jälkikäteen osaa tavallaan puolustautuakin sitten.
Niin olen tietoinen siitä, että sinulla on tuon asperger ominaisuuden vuoksi vaikea ymmärtää tiettyjä juttuja
Tässä kun luin noita vastineitasi, niin edelleen kaikki kommenttisi pyörii vain sinun minäsi ympärillä, että edelleen ketjun aloittajalle sinulla ei olllut mitään sanottavaa. Että tuossa sinulle osoitetussa negatiivissävisessä kritiikissäni piili kuitenkin totuuden siemen. Oli ny se pääpointtini siinä, ettet ny huomioinu aloittajan tilannetta mitenkään.
Laittamani linkitkään eivät olleet millään tavalla sinulle osoitettuja ja "voimia teille" henkilöllekin terveisiä, että hänkin ilmeisesti sivuutti aloittajan tilanteen, eikä huomannut, että aloittaja nimenomaan kysyi, että löytyisikö jotain muita sivustoja, kuin narsistien uhrien tuki joista voisi löytyä vertaistukea/keskustelukumppania hänen asiassaan, etten ny tuputtanut mitään vaan vastasin hänen pyyntöönsä. Mikä sekin ny näköjään aiheutti närää joissakin.
Mitä tulee narsisteihin, niin aloittajan asiassa ei ollut edes narsismi pääpointtina vaan enemmänkin tunnekylmyys/aleksitymiaa jolle on ominaista vaikeus kokea, kuvata ja ilmaista sanallisesti tunteita, puhutaan jopa tunnekylmyydestä.
Kyllähän sitä itsekukin miettii tällaisilla palstoillakin, että voiko esittää kritiikkiä selvästi poikkeavalle ihmiselle, tekeekö se minusta ilkeän ihmisen. Mutta toisaalta sitten voidaan puhua jostain sellaisestakin, että muitakin ihmisiä pitäisi huomioida ja kuunnella ja antaa tilaa heidänkin asialleen.
Poiullahan on ollut noita omia aloitusksia ja pitkiä tuotoksia, eikä niihin juurikaan muut ole tulleet häiritsemään hänen monologiaan. Mikä mun mielestä on ihan oikein, mutta joskus sitä voisi olla palstalla muutakin keskustelua kuin pelkästään tätä poiun pään sisältöä.- poiuytfdcv
En viitsinyt edes lukea kokonaan koska tulen huonovointiseksi tekstistasi.
Olisikohan niin etta omat ajatuksesi pyörii vain itsesi ymparilla.
Mielestani olen ajanut ihan yleista tietoutta esim tuomalla esiin etta voimakkaat tunteet ja kyvyttömyys tuntea tunteita voivat kuulua samalle ihmiselle.
Ihmiset ovat aina pitäneet minua itsekkaana koska esitan asiat mina muotoisesti, mutta teen sen tietoisesti siksi jotta en puuttuisi muiden asioihin epakohteliaasti, niin esitan kaiken aina omien kokemusteni kautta. Luoja tietaa sen parhaiten etta kuinka itsekas olen pohjimmiltaan koska lopulta vain Hän tietää ihmisten sydämet
ma olen kuittenkin jo aikaa sitten tietoisesti valinnut puhua asiay aina omien kokemusteni kautta koska kokisin sen vahiten loukkaavaksi jos muutkin puuisivat minulle vain itsensa kautta - poiuytdxcvb
Siis ikaankuin pysyisivat vain omissa nahoissaan eivatkä hyppisi sielta
silmille, ma teen sen kokien huomaavaisuutta tunteellisesti.
Muut eivat sita yleensä tulkitse niin, ma en oikeen voi heidän tulkinnalleen mitaan.
Mun mielestani tekstistani voi kuitenkin hakea vastausta myös itselleen.
Esim vastaukseni aloittajalle olisi jotain tannepain: Apua kannattanee etsia kriittisesti, Olen kolunnut aika laajasti jamitaan oikeasti auttavaa on hyvin vähän tullut vastaan ,
Ehkä juuri jokin sellainen kuin Narsistien uhrien tuki jossa ilmiöta edes tunnistetaan ja voidaan olla empaattisiakin on enin minkä tyyppista löytyy.
Kalliita yksityisia apuja en ole voinut koluta - poiuytrdsxcv
Siis esim en yleensa neuvo ketaan suoraan koska itse olen kokenut neuvotuksi tulemisen niin epamiellyttavaksi. Puhun toiselle vain itsestani mita asiaan voisi liittya ja toinen voi poimia sielta jos siella on jotain hänelle. Yksi palstalainen ehkä on osannut kommunikoida mun kanssa näin tekstejani lukien kokien valilla antoisaksikin vaikka en suoranaisesti hänesta ole kirjoittanut. En halua kirjoittaa toisesta koska saatan erehtyä ja joudun sitten tuomiopaivana vastaamaan sanoistani
joten pysyttelen parhaiten tuntemallani alueella eli itsessani
taten vaikutan sille etta ilmaannun joka paikkaan puhumaan vain itsestani mutta tamahän ei anna minusta ihanteellista kuvaa eika tee minusta oikeastaan koskaan sosiaalisesti suosittua eli ei vaikuta kuten narsistien itsekeskeisyys
ei varsinaisesti kaanna muiden huomiota minuun vaan enemmankin painvastoin poiuytfdcv kirjoitti:
En viitsinyt edes lukea kokonaan koska tulen huonovointiseksi tekstistasi.
Olisikohan niin etta omat ajatuksesi pyörii vain itsesi ymparilla.
Mielestani olen ajanut ihan yleista tietoutta esim tuomalla esiin etta voimakkaat tunteet ja kyvyttömyys tuntea tunteita voivat kuulua samalle ihmiselle.
Ihmiset ovat aina pitäneet minua itsekkaana koska esitan asiat mina muotoisesti, mutta teen sen tietoisesti siksi jotta en puuttuisi muiden asioihin epakohteliaasti, niin esitan kaiken aina omien kokemusteni kautta. Luoja tietaa sen parhaiten etta kuinka itsekas olen pohjimmiltaan koska lopulta vain Hän tietää ihmisten sydämet
ma olen kuittenkin jo aikaa sitten tietoisesti valinnut puhua asiay aina omien kokemusteni kautta koska kokisin sen vahiten loukkaavaksi jos muutkin puuisivat minulle vain itsensa kauttaNiin, nyt aloit keskustelemaan minun kanssani, koska kritisoin sinua, mutta krittiikini ny liittyi ihan siihen, että aloitusta/aloittajan asiaa, et kommentoinut mitenkään.
Ensimmäinen kannanottosi liittyi narsistien uhrien auttamiseen, vaikka siitä ei ollut ny edes kyse , seuraavassa sitten jo menitkin jo kansainvälisille "vesille" ja taiteen mailmaan ja varsinaisesti ny aloittajan aihetta sivusit vasta kun kritisoin sinua.
Itse ny kun tutstuin/luin tuosta aleksytymiasta niin näytti se liittyvän kyllä aspergeriinkin, mutta krtiikkini ny kohdistui tällä kertaa lähinnä siihen, että sivuutit aloittajan asian täysin. Laitan ny tämän edellisessä komentissani olleen kohdan vielä uudelleen sinulle pohdittavaksi
"Tää ny tähän kohtaan, ihan vaan siksi, että hetken ajattelisit/kuuntelisit muitakin ihmisiä ja heidän asiaansa/tilannettaan ja jos mahdollista jonkinlaista tietoa/tukea osaisit ko. asiasta antaa tai osoittaisit edes jollain tavalla olevasi kuusalla mistä kulloinkin keskustellaan, etkä aina ryntäisi puhumaan pelkästään itsestäsi. "
Mitä tulee huonovointisuutesi jos toisen kirjoittajan kommenntti ei sinua miellytä ja loukkaannut siitä niin sekin voisi olla sellainen paikka tuntea ja kokea, millaisia tunteita ja tuntemuksia niin fyysisesti kuin psyykkisesti sinussa silloin herää.
Aiemminkin täällä olleet viittaukseesi siihen, että et halua lukea kun sinulle tulee huono olo siitä, kun joku kritisoi sinua saattaa mielestäni viitata myös johonkin sellaiseen, ettet uskalla tuntea/kohdata negatiivisia tunteitasi jolloin sinulle tulee määrittelemätön huono olo.
Syyllisen sitten etsit ja osoitat itsesi loppupuolelta ja taustalla saattaa olla jotain sellaista että ihmisten pitäisi pidättätyä kritisoimasta sinua, ettei sinulle tule huono olo. Ts. muut ihmiset ovat vastuussa sinun oloistasi.- poiuytdcv
En koe sivuuttaneeni
vastauksen voi mielestani päätellä tekteistani
siis ulkomailla voi olla enemman nettiryhmiä - poiuytfdxcvb
Niin ja taide on mielestani paras apu tunneongelmiin
keino saada nakyviin ne piilevat tuliset tunteet - poiuytdsxcvb
Siks mina niin kritisoin psykologisia katsomuksia koska he yleensa kommunikoi mun kanssa heikoiten kuten ei yteenlaskutoimotuksenkaan kanssa oikein suju. Olen pahoillani annan senkin tassa tahallan näkyä esimerkinomaisesti. Osaisin mina olla sinulle mukavampikin, mutta kun ma haluan tassa samalla antaa sen nakya mika se kommunikointiongelma on. Mulla ei ole mitaan henkilökohtaisesti sinua vastaan
- poiuytrdv
Niin, nyt aloit keskustelemaan minun kanssani, koska kritisoin sinua, mutta krittiikini ny liittyi ihan siihen, että aloitusta/aloittajan asiaa, et kommentoinut mitenkään.
Ensimmäinen kannanottosi liittyi narsistien uhrien auttamiseen, vaikka siitä ei ollut ny edes kyse , seuraavassa sitten jo menitkin jo kansainvälisille "vesille" ja taiteen mailmaan ja varsinaisesti ny aloittajan aihetta sivusit vasta kun kritisoin sinua.
Itse ny kun tutstuin/luin tuosta aleksytymiasta niin näytti se liittyvän kyllä aspergeriinkin, mutta krtiikkini ny kohdistui tällä kertaa lähinnä siihen, että sivuutit aloittajan asian täysin. Laitan ny tämän edellisessä komentissani olleen kohdan vielä uudelleen sinulle pohdittavaksi
"Tää ny tähän kohtaan, ihan vaan siksi, että hetken ajattelisit/kuuntelisit muitakin ihmisiä ja heidän asiaansa/tilannettaan ja jos mahdollista jonkinlaista tietoa/tukea osaisit ko. asiasta antaa tai osoittaisit edes jollain tavalla olevasi kuusalla mistä kulloinkin keskustellaan, etkä aina ryntäisi puhumaan pelkästään itsestäsi. "
Mitä tulee huonovointisuutesi jos toisen kirjoittajan kommenntti ei sinua miellytä ja loukkaannut siitä niin sekin voisi olla sellainen paikka tuntea ja kokea, millaisia tunteita ja tuntemuksia niin fyysisesti kuin psyykkisesti sinussa silloin herää.
Aiemminkin täällä olleet viittaukseesi siihen, että et halua lukea kun sinulle tulee huono olo siitä, kun joku kritisoi sinua saattaa mielestäni viitata myös johonkin sellaiseen, ettet uskalla tuntea/kohdata negatiivisia tunteitasi jolloin sinulle tulee määrittelemätön huono olo.
Syyllisen sitten etsit ja osoitat itsesi loppupuolelta ja taustalla saattaa olla jotain sellaista että ihmisten pitäisi pidättätyä kritisoimasta sinua, ettei sinulle tule huono olo. Ts. muut ihmiset ovat vastuussa sinun oloistasi.reaktio johtuu ihan siita etta ma olen aarimmaisen herkka tunne-energioille joita apukeskustelijat ei yleensa huomioi yhtään ja mulle oleellisinta on tuntosarvillani tunnustella sita energiaa mika sielta esim. luurista tulee. Usein aika huono energia
halvaus vammautti tuotakin kykya
Ma olen aina ollu semmonen etta tunnen asiat ennen kuin alyan.Esim tunnen sen etta joku valehtelee ennenkuin tajuan miten - poiuyfdvb
Miks pitaisi kritisoida haavottuneita ihmisiä ?
Ma kritosoin vain niin vahvoja jotka kokee voivansa puuttua toisten henkilökohtaisiin asioihin
Itseasiassa mun vanhempiinikin kohdistamani kritiikki on todella lempeaa rikkomatonta poiuytdsxcvb kirjoitti:
Siks mina niin kritisoin psykologisia katsomuksia koska he yleensa kommunikoi mun kanssa heikoiten kuten ei yteenlaskutoimotuksenkaan kanssa oikein suju. Olen pahoillani annan senkin tassa tahallan näkyä esimerkinomaisesti. Osaisin mina olla sinulle mukavampikin, mutta kun ma haluan tassa samalla antaa sen nakya mika se kommunikointiongelma on. Mulla ei ole mitaan henkilökohtaisesti sinua vastaan
"Osaisin mina olla sinulle mukavampikin, mutta kun ma haluan tassa samalla antaa sen nakya mika se kommunikointiongelma on. Mulla ei ole mitaan henkilökohtaisesti sinua vastaan "
En ny ole koskaan ajatellutkaan, että täällä ny pitäisi jotenkin olla erityisen mukava jotakuta kohtaan, kuten jo jossain mainitsin niin jonkin verran sitä aina kuitenkin pyrkii miettimään miten asiansa ilmaisee.
Mutta tuossa kun pohdit miksi pitää kritisoida haavoittunutta ihmistä, niin joskus kyllä tehdään niinkin, oli ihmisellä ny mikä vamma tahansa, niin ei se ihan niin mene että hänen vuokseen pitää pitäisi varoa kaikkia sanomisiaan ja tekemisiään ja olla kaikesta samaa mieltä.
Itseään on myös hyvä kuunnella ja suojata, että jos esim. täällä tulee huono olo, niin mun mielestä viisainta olisi silloin ottaa vähintään pikku breikki ja palata sitten ku olo on parantunut.
Hävyttömyksien huutelu ei oo koskaan ollu mun juttu ja sanottavanikin sanon omana itsenäni, ettei tarvi "puskiin" piiloutua. Jonkin verran kyllä ymmärrys aspergerista on sinun myötäsi lisääntynyt ja jollain tavalla ymmärrän senkin, että joidenkin mielestä aspergerit ovat myös narsistisia. Aspergeria käsitteleviltä sivuistoila voi lukea tuonkin, ettei ny ole mun keksimä juttu, ettei kenenkään/sinunkaan tarvi hernettä nenään vetää, että ny se kauhea yhteenlaskutoimitus haukkuu muutenkin monella tavalla sairastunutta poiua narstiksikin.
Tuossa ny taas kun viittaat psykologisiin katsomuksiin, niin jäin miettiin, että liittyykö se ny tuohon, että kehoitin sinua ikäänkuin vähän katsomaan sinne omaan peiliin ja kuullostelemaan itseäsi millaisia tuntemuksia ja tunteita sinulla viriää ja pohtimaan jotain sellaista, että huomioisit myös muiden ihmisten tilanteita ja tarvetta kysyä ja keskustella omasta asiastaan.
Mutta joo, kovin ponnekkaasti vakuutat ettei mistään avusta ole mitään hyöytyä kuitenkin toisaalta valitat kunnei halvaantuneita tai narsisien uhreja auteta. Autetaan vaan työttömiä, eronneita, masentuneita ts. koet ettei narsitien uhreja auteta mutta noita muita kyllä.
Mistäs tiedät vaikka noiden masentuneiden, työttömien ja eronneidenkin joukossa voi olla narsistien uhreja ja vamasti onkin. Yhtäältä valitat ettei narsistin uhri , eikä halvaantunut saa apua, toisaalta et halua apua, eikä siitä ole sinusta mitään hyötyä, mutta toisaalta ilmeisesti sitte et halua että muutkaan saa, kun muidenkin avun hakeminen/saaminen tuntuu olevan ongelma.
Mitä tulee halvaantuneisiin, niin kyllä heitäkin hoidetaan, alkuun pyritään hyvinkin voimakkaasti palauttamaan toimintakykyä ja vammaispalvelulain mukaan heille kuuluu monia apuvälineitä ja palveluita.
Muistan myös kun aikoinaan valitit ettet kykene menemään leipäjonoihinkaan, joten joudut näkemään nälkää, vaikka tosi elämässä sieltä viedään se ruokapussi monillekkin liikuntarajoitteisille kotiin saakka. Että kyllä sitä apua on saatavissa ihan konkreettisestikin, sinulla taitaa vain olla esteenä se oma vääränlainen pinttymäsi, mikä ny sitte johtuu mistä johtuu, ilmeisesti liittyy asiaan jonka koet jostain syystä itsellesi vahingolliseksi- oppimassaelämää
Niin olen tietoinen siitä, että sinulla on tuon asperger ominaisuuden vuoksi vaikea ymmärtää tiettyjä juttuja
Tässä kun luin noita vastineitasi, niin edelleen kaikki kommenttisi pyörii vain sinun minäsi ympärillä, että edelleen ketjun aloittajalle sinulla ei olllut mitään sanottavaa. Että tuossa sinulle osoitetussa negatiivissävisessä kritiikissäni piili kuitenkin totuuden siemen. Oli ny se pääpointtini siinä, ettet ny huomioinu aloittajan tilannetta mitenkään.
Laittamani linkitkään eivät olleet millään tavalla sinulle osoitettuja ja "voimia teille" henkilöllekin terveisiä, että hänkin ilmeisesti sivuutti aloittajan tilanteen, eikä huomannut, että aloittaja nimenomaan kysyi, että löytyisikö jotain muita sivustoja, kuin narsistien uhrien tuki joista voisi löytyä vertaistukea/keskustelukumppania hänen asiassaan, etten ny tuputtanut mitään vaan vastasin hänen pyyntöönsä. Mikä sekin ny näköjään aiheutti närää joissakin.
Mitä tulee narsisteihin, niin aloittajan asiassa ei ollut edes narsismi pääpointtina vaan enemmänkin tunnekylmyys/aleksitymiaa jolle on ominaista vaikeus kokea, kuvata ja ilmaista sanallisesti tunteita, puhutaan jopa tunnekylmyydestä.
Kyllähän sitä itsekukin miettii tällaisilla palstoillakin, että voiko esittää kritiikkiä selvästi poikkeavalle ihmiselle, tekeekö se minusta ilkeän ihmisen. Mutta toisaalta sitten voidaan puhua jostain sellaisestakin, että muitakin ihmisiä pitäisi huomioida ja kuunnella ja antaa tilaa heidänkin asialleen.
Poiullahan on ollut noita omia aloitusksia ja pitkiä tuotoksia, eikä niihin juurikaan muut ole tulleet häiritsemään hänen monologiaan. Mikä mun mielestä on ihan oikein, mutta joskus sitä voisi olla palstalla muutakin keskustelua kuin pelkästään tätä poiun pään sisältöä.Hei hyvä ihminen nyt siellä yhdenlaisessa norsunluutornissasi, mikä estää itseäsi? Aikoinaan harrastit täällä aivan samanlaista kirjoittelua, josta nyt syytät poiua. Ännä sitä ja ännä tätä, onkohan se narsisti vai mikä lie, mutta silti odottelen sitä tässä innoissani samalla silitellen paitapuseroani, kohta on menoa taas...ja täällä jaksettiin lukea, tukea ja kannustaa.
Nyt on mun vuoro kilahtaa, jos sinua häiritsee, ettei täällä ole muita keskusteluja, niin aloita hyvä ihminen itse sellainen keskustelu, jota haluat keskustella. Miksi peesailet ja hännystelet, kun voit keskustella aivan samoin kuin poiu?
Sitten tuohon kritiikin sietokykyyn, aikuisen oikeasti, kuinka hyvin itse siedät mainitsemaasi kritiikkiä? Kuinka monet meistä tällä palstalla ovat pystyneet kohtaamaan kaikki negatiiviset tunteensa ja uskaltavat oikeasti kohdata ne ja jopa keskustella niistä tunnetiloista jonkun toisen kanssa? Toisaalta voi pohtia, kuinka järkevää on ylipäänsä avautua synnyistä syvistään tämänkaltaisella palstalla, jossa aina jostain takavasemmalta tulee asiantuntijateilaaja vetämään mattoa jalkojesi alta, saadakseen taas jälleen kerran ajatuksesi aivan sekaisin juuri, kun olit löytämässä hyvän suunnan.
Ei muuta kuin kirjoitelkaa ja keskustelkaa vaan, tunteilkaa, jos siltä tuntuu, sillä on parempi kuitenkin avautua tuskistaan kuin koteloida ne mytyksi sydämeensä. Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Toiset antavat luvan omalle herkkyydelleen ja toiset eivät. Usein jokin sairaus voi herkistää ja muuttaa, sekin on syytä ottaa lahjana elämältä, että sai sellaisen lahjan nähdä ja kokea maailmaa aivan erilaisesta näkövinkkelistä, kuten nyt vaikka kyvyn huomata herkästi, kun toinen valehtelee. - poiuytrdsxcv
Se on tiedossa etta aspergerit ja narsistit voi vaikuttaa ulospain samantyyppisilta, mutta sisaltäpain se on lähes painvastaista. Siksi mut saatiinkiin nuorena mm.uskonlahkoissa sortumaan taydelliseen itsesta luopumiseen, koska ma naytan aina vain itsekeskeiseltä vaikkei mulla olis itsea enaa ollenkaan. Niin etta lopulta olin ihan pihalla. tavallaan siina mun mielesta ajattiin mua niinkuin natrsistin suuntaan, jottei mulla olis enaa normaalia itsea ollenkaan. Koska mulla ei ole mitaan keinoa vaikuttaa ei itsekeskeiselle autistisella neurologialla olin ma sisimmaltani miten vain. Koska ma en aistitoiminnoiltani pysty sellasiin sosiaalisiin hippitapahtumiin silleen avoimen naköisesti-
Niin ma sain aina kuulla etta ma olen niin itsekeskeinen oppimassaelämää kirjoitti:
Hei hyvä ihminen nyt siellä yhdenlaisessa norsunluutornissasi, mikä estää itseäsi? Aikoinaan harrastit täällä aivan samanlaista kirjoittelua, josta nyt syytät poiua. Ännä sitä ja ännä tätä, onkohan se narsisti vai mikä lie, mutta silti odottelen sitä tässä innoissani samalla silitellen paitapuseroani, kohta on menoa taas...ja täällä jaksettiin lukea, tukea ja kannustaa.
Nyt on mun vuoro kilahtaa, jos sinua häiritsee, ettei täällä ole muita keskusteluja, niin aloita hyvä ihminen itse sellainen keskustelu, jota haluat keskustella. Miksi peesailet ja hännystelet, kun voit keskustella aivan samoin kuin poiu?
Sitten tuohon kritiikin sietokykyyn, aikuisen oikeasti, kuinka hyvin itse siedät mainitsemaasi kritiikkiä? Kuinka monet meistä tällä palstalla ovat pystyneet kohtaamaan kaikki negatiiviset tunteensa ja uskaltavat oikeasti kohdata ne ja jopa keskustella niistä tunnetiloista jonkun toisen kanssa? Toisaalta voi pohtia, kuinka järkevää on ylipäänsä avautua synnyistä syvistään tämänkaltaisella palstalla, jossa aina jostain takavasemmalta tulee asiantuntijateilaaja vetämään mattoa jalkojesi alta, saadakseen taas jälleen kerran ajatuksesi aivan sekaisin juuri, kun olit löytämässä hyvän suunnan.
Ei muuta kuin kirjoitelkaa ja keskustelkaa vaan, tunteilkaa, jos siltä tuntuu, sillä on parempi kuitenkin avautua tuskistaan kuin koteloida ne mytyksi sydämeensä. Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Toiset antavat luvan omalle herkkyydelleen ja toiset eivät. Usein jokin sairaus voi herkistää ja muuttaa, sekin on syytä ottaa lahjana elämältä, että sai sellaisen lahjan nähdä ja kokea maailmaa aivan erilaisesta näkövinkkelistä, kuten nyt vaikka kyvyn huomata herkästi, kun toinen valehtelee."Nyt on mun vuoro kilahtaa, jos sinua häiritsee, ettei täällä ole muita keskusteluja, niin aloita hyvä ihminen itse sellainen keskustelu, jota haluat keskustella."
No kyse ny vaan oli tästä aloituksesta, ei sen kummemmasta, panin jo alkuun merkille, ettei ko. aloitusta ees kovin tarkaan luettu ku joku ehdotti jopa terveyskeskeskukseeen menoa vaikka aloittajalla oli jo hoitokontakti.
No minä yritin kuitenkin jotain vastata, laitoin ne linkitkin jotka sitten aiheuttivat närää ja näköjään sinulla kuka sitten oletkin on jotain hampaankolossa/harhoja minua kohtaan, kun se muinainen ännänkin ny mukanasi kulkee
Kaikesta siihen tuntemaani tyyppiin liittyvästä on jo vuosia, itsekään en juurikaan ajattele häntä sen kummemmin, niin voisitko sinäkin jo rauhaantua siitä asiasta niin minun kuin hänen suhteensa. Sen verran korjaan taas luuloasi, että suhteeni oli jo päättynyt joitain kuukausia aiemmin ennekuin tulin palstalle, eikä tapaamisia enää silloin ollut, että mainitsemasi odottelut ja paidan silittelyt ovat pelkästään pääsi tuotosta.
Edelleenkään en ole kenenkään kirjoittamista täällä pyrkinyt estämään, kuhan ny tässä kohtaa korostin että vois ottaa myös toisten aloitusten aiheet huomioon ja keskustella niistä ja tuo poiukin ny jostain syystä kuitenkin on omasta halustaan jatkanut keskustelua kanssani.poiuytrdsxcv kirjoitti:
Se on tiedossa etta aspergerit ja narsistit voi vaikuttaa ulospain samantyyppisilta, mutta sisaltäpain se on lähes painvastaista. Siksi mut saatiinkiin nuorena mm.uskonlahkoissa sortumaan taydelliseen itsesta luopumiseen, koska ma naytan aina vain itsekeskeiseltä vaikkei mulla olis itsea enaa ollenkaan. Niin etta lopulta olin ihan pihalla. tavallaan siina mun mielesta ajattiin mua niinkuin natrsistin suuntaan, jottei mulla olis enaa normaalia itsea ollenkaan. Koska mulla ei ole mitaan keinoa vaikuttaa ei itsekeskeiselle autistisella neurologialla olin ma sisimmaltani miten vain. Koska ma en aistitoiminnoiltani pysty sellasiin sosiaalisiin hippitapahtumiin silleen avoimen naköisesti-
Niin ma sain aina kuulla etta ma olen niin itsekeskeinenNiin osaat kyllä hyvin käsitellä tätä puolta ja nyt pysyt asiassakin , ts. olet vuorovaikutuksessa kanssani, enemmänin läsnä kuin siellä omassa maailmassasi.
Minun näkövinkkelistäni katsoen ongelmasi ny tosiaan liittyy enemmänkin tuohon apu asiaan jota jostain syystä et ole halukas vastaanottamaan.
Mutta joo, mun täytyy lopettaa kun tuo kello rientää ja iltavuoro kutsuu.
Kiitos keskustelusta ja päivänjatkoja sulle.- poiuytredsdfb
Niin osaat kyllä hyvin käsitellä tätä puolta ja nyt pysyt asiassakin , ts. olet vuorovaikutuksessa kanssani, enemmänin läsnä kuin siellä omassa maailmassasi.
Minun näkövinkkelistäni katsoen ongelmasi ny tosiaan liittyy enemmänkin tuohon apu asiaan jota jostain syystä et ole halukas vastaanottamaan.
Kiitos keskustelusta ja päivänjatkoja sulle.Niin en ole halukas vastaanottamaan apua, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Esim. kun jostain maksaa, siita pitas olla jotain hyötyä minullekin . Kun sanon näin olen sitten muka kauheen vaativa. Mutta onko järkevää maksaa jostain mista ei ole hyötyä ?
Ma olen maksanu jo jostain mista ei ollut hyötyä. Mua neuvotaan valittamaan . Kun kyyselen mita hyötyä valituksesta mulle olis , niin todetaan ettei siita olis mulle hyötyä edelleenkaan vaan heille hyötyä. No vastasin, etta siina tapauksessa teen perusteellisen valituksen vain jos mulle maksetaan siita palkkaa. Ei se kuulema kayny painsa.
en saanut apua valttamattömaan terveystoimenpiteeseen. - poiuytfdcvb
Suurin ongelma mulle on etta ihmiset luulee mun vilpittömintä rakkautta joksikin hyvin pahaksi asiaksi, koska jos ma rakastan jotain mun tekee koko aika mieli tyyliin hokea: oioioioioioi kuinka ma rakastankaan sua tai tata asiaa, oioioioioi ma niin niin niin niin rakastan, rakastan, oioioioioi...
Sit luullaan etta mulla on tossa taka-ajatuksena jotain tosi pahaa paitsi ne ainoat jotka on mun rakkautta paatyneet kokemaan jostain syysta, niin ne sitte ei pelkaa noita mun rakkauden ilmaisuja
.. - poiuytfdvb
Loput ihmiset vaittaa mulle tunteitaan avaamatta etta mun rakkaus ei ole rakkautta. Miten he voi tietää kun ei ole kokeilleet ?
Tai ei suostu edes puhumaan mulle kun mussa on jotain tosi pahaa, se tunne...
Onneks se ei mua enaa haittaa, ajatelkoon niin - poiuytrdscv
Mun tunteet on niin intensiivisia etta ihmiset kai luulee niita psykopaattisiksi ja se taas karmasee mua empaattisesti elaytyä tuohon heidän luulokokemukseensa mutta yksikaan ei elaydy siihen miltä tuo minusta tuntuu tuo minun empatiakokemukseni milta tuntuu kuvitella musta kaikkea pahaa ja sen pahan kuvittelun kohde olen kuitenkin mina itse johon mina empaattisesti osallistun
- pysytäänpätotuudessa
"Osaisin mina olla sinulle mukavampikin, mutta kun ma haluan tassa samalla antaa sen nakya mika se kommunikointiongelma on. Mulla ei ole mitaan henkilökohtaisesti sinua vastaan "
En ny ole koskaan ajatellutkaan, että täällä ny pitäisi jotenkin olla erityisen mukava jotakuta kohtaan, kuten jo jossain mainitsin niin jonkin verran sitä aina kuitenkin pyrkii miettimään miten asiansa ilmaisee.
Mutta tuossa kun pohdit miksi pitää kritisoida haavoittunutta ihmistä, niin joskus kyllä tehdään niinkin, oli ihmisellä ny mikä vamma tahansa, niin ei se ihan niin mene että hänen vuokseen pitää pitäisi varoa kaikkia sanomisiaan ja tekemisiään ja olla kaikesta samaa mieltä.
Itseään on myös hyvä kuunnella ja suojata, että jos esim. täällä tulee huono olo, niin mun mielestä viisainta olisi silloin ottaa vähintään pikku breikki ja palata sitten ku olo on parantunut.
Hävyttömyksien huutelu ei oo koskaan ollu mun juttu ja sanottavanikin sanon omana itsenäni, ettei tarvi "puskiin" piiloutua. Jonkin verran kyllä ymmärrys aspergerista on sinun myötäsi lisääntynyt ja jollain tavalla ymmärrän senkin, että joidenkin mielestä aspergerit ovat myös narsistisia. Aspergeria käsitteleviltä sivuistoila voi lukea tuonkin, ettei ny ole mun keksimä juttu, ettei kenenkään/sinunkaan tarvi hernettä nenään vetää, että ny se kauhea yhteenlaskutoimitus haukkuu muutenkin monella tavalla sairastunutta poiua narstiksikin.
Tuossa ny taas kun viittaat psykologisiin katsomuksiin, niin jäin miettiin, että liittyykö se ny tuohon, että kehoitin sinua ikäänkuin vähän katsomaan sinne omaan peiliin ja kuullostelemaan itseäsi millaisia tuntemuksia ja tunteita sinulla viriää ja pohtimaan jotain sellaista, että huomioisit myös muiden ihmisten tilanteita ja tarvetta kysyä ja keskustella omasta asiastaan.
Mutta joo, kovin ponnekkaasti vakuutat ettei mistään avusta ole mitään hyöytyä kuitenkin toisaalta valitat kunnei halvaantuneita tai narsisien uhreja auteta. Autetaan vaan työttömiä, eronneita, masentuneita ts. koet ettei narsitien uhreja auteta mutta noita muita kyllä.
Mistäs tiedät vaikka noiden masentuneiden, työttömien ja eronneidenkin joukossa voi olla narsistien uhreja ja vamasti onkin. Yhtäältä valitat ettei narsistin uhri , eikä halvaantunut saa apua, toisaalta et halua apua, eikä siitä ole sinusta mitään hyötyä, mutta toisaalta ilmeisesti sitte et halua että muutkaan saa, kun muidenkin avun hakeminen/saaminen tuntuu olevan ongelma.
Mitä tulee halvaantuneisiin, niin kyllä heitäkin hoidetaan, alkuun pyritään hyvinkin voimakkaasti palauttamaan toimintakykyä ja vammaispalvelulain mukaan heille kuuluu monia apuvälineitä ja palveluita.
Muistan myös kun aikoinaan valitit ettet kykene menemään leipäjonoihinkaan, joten joudut näkemään nälkää, vaikka tosi elämässä sieltä viedään se ruokapussi monillekkin liikuntarajoitteisille kotiin saakka. Että kyllä sitä apua on saatavissa ihan konkreettisestikin, sinulla taitaa vain olla esteenä se oma vääränlainen pinttymäsi, mikä ny sitte johtuu mistä johtuu, ilmeisesti liittyy asiaan jonka koet jostain syystä itsellesi vahingolliseksi"vammaispalvelulain mukaan heille kuuluu monia apuvälineitä ja palveluita. "
Pakko antaa kritiikkiä, koska tiedän, että oikeasti tuonkaltaisen avun saaminen on erittäin vaikeaa ja vaatii erinomaiset taidot selvitäkseen monien lausuntojen toimittamisesta tukea myöntävälle taholle. Ehkä sairastuneen voimat eivät edes riitä siihen kyykyttämiseen, jota avun myöntäjät käyttävät. Usein joutuu valittamaan ihan vakuutusoikeuteen asti tästä simputuksesta. Joten pyydän, ettet anna liian epätodellista kuvaa siitä, kujinka helppoa se on. - eräsuhri
Niin osaat kyllä hyvin käsitellä tätä puolta ja nyt pysyt asiassakin , ts. olet vuorovaikutuksessa kanssani, enemmänin läsnä kuin siellä omassa maailmassasi.
Kiitos keskustelusta ja päivänjatkoja sulle.Muistanen, että ainakin yövuorossa oli niin paljon löysää, että sieltä pystyi kyllä viestejä singauttelemaan...
- poiuyffjmn
pysytäänpätotuudessa kirjoitti:
"vammaispalvelulain mukaan heille kuuluu monia apuvälineitä ja palveluita. "
Pakko antaa kritiikkiä, koska tiedän, että oikeasti tuonkaltaisen avun saaminen on erittäin vaikeaa ja vaatii erinomaiset taidot selvitäkseen monien lausuntojen toimittamisesta tukea myöntävälle taholle. Ehkä sairastuneen voimat eivät edes riitä siihen kyykyttämiseen, jota avun myöntäjät käyttävät. Usein joutuu valittamaan ihan vakuutusoikeuteen asti tästä simputuksesta. Joten pyydän, ettet anna liian epätodellista kuvaa siitä, kujinka helppoa se on.Lain mukaan on vaikka mita hyvää mutta kaytäntö on toinen kenttä
pysytäänpätotuudessa kirjoitti:
"vammaispalvelulain mukaan heille kuuluu monia apuvälineitä ja palveluita. "
Pakko antaa kritiikkiä, koska tiedän, että oikeasti tuonkaltaisen avun saaminen on erittäin vaikeaa ja vaatii erinomaiset taidot selvitäkseen monien lausuntojen toimittamisesta tukea myöntävälle taholle. Ehkä sairastuneen voimat eivät edes riitä siihen kyykyttämiseen, jota avun myöntäjät käyttävät. Usein joutuu valittamaan ihan vakuutusoikeuteen asti tästä simputuksesta. Joten pyydän, ettet anna liian epätodellista kuvaa siitä, kujinka helppoa se on.Niin, nykyään on ollu jonkin verran tapetiila esim. nuo kyydityykset, ettei aina saa sitä tuttua taksia ja ihmistä saattamaan, mutta jos ihminen on vammainen ja palvelusopimus on tehty, niin kyllä apua saa yhdessä sovitun tarpeen mukaan
Ns. henkilökohtaisille avustajille on nykyään kosolti töitä vaikka minkä työvoimapiirin sivuilta käytte katsomassa. Monillekkin nuorille suht mukavaa hommaa varsinkin jos avustajaa tarvitsee esim. harrastuksia varten. Palkkaus ny toki on asia erikseen.
Noi vakuutusjutut ny on sitte toki asia erikseen, en ny niihin ota kantaa, mutta laitan ny taas pari linkkiä tähän asiaan liittyen, josta aiheeseen ja käytäntöihin voi tutustua.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870380
https://www.thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
Mitä sitten tulee lakiin ja käytäntöihin, niin tunnen paljon vammaisia joilla kyllä palvelut pelaa, vaikka ei aina kaikkiin toiveisiin pystytä henkilön toivomalla tavalla vastamaan.
Toki sitten joukossa voi olla joku jää paitsi syystä tai toisesta, mutta jos tunnette jonkun sellaisen, joka ei osaa hakea hänelle kuuluvia palveluja, niin mikä estää auttamasta häntä siinä asiassa. Muutenkin ihmisten soisi auttavan itsekin jos lähipiirissä on sellainen henkilö, kun sekin on toki totta, ettei nuo palvelut kaikkea kata ja monillakin on taustalla yksinäisyyttä yms. että välittäminen ja seurakin on tarpeen, että ainakin sosiaalinen puoli tulee hoidetuksi.- poiuyfjmnb
mutta se on ongelma jos ei saa mita valttamatta tarvitsisi mutta saisi mita ei valttamatta tarvitse, En koe sita avuksi mulle jos saisin vaikka mita mita en vättämättä tarvitse mutten valttamattömyyksia.
Ma tarviisin sellasia aika tavallisia kuten selvitysta saisiko mua jotain nakemaan silmalaseilla. poiuyfjmnb kirjoitti:
mutta se on ongelma jos ei saa mita valttamatta tarvitsisi mutta saisi mita ei valttamatta tarvitse, En koe sita avuksi mulle jos saisin vaikka mita mita en vättämättä tarvitse mutten valttamattömyyksia.
Ma tarviisin sellasia aika tavallisia kuten selvitysta saisiko mua jotain nakemaan silmalaseilla."Ma tarviisin sellasia aika tavallisia kuten selvitysta saisiko mua jotain nakemaan silmalaseilla. "
Niin ihan en tiedä sinun tilannettasi ja vammaisuutesi haitta astetetta, mutta otaksun siitä mitä olet täällä kertonut, ettei sinulla ole esim. tuollaista palvelusuunitelmaa, osin ehkä syystä ettet halua niitä konkreettisempiakaan apuja.
Edelleen otaksun, että olet eläkkeellä ja eläkkeesi on pieni, että tuossa silmälasiasiassa ny ohjeistaisin ottamaan yhteyttä oman kuntasi sosiaalitoimistoon ja uskoisin, että sinulle myönnettäisiin harkinnanvaraista toimeentukea, silmälaseja varten. Siinä yhteydessä toki näkökin tutkitaan.
Viimeksi juurikin kun omat silmälasini hain Instrusta , niin edelläni oli juurikin tällainen henkilö, jolla oli sosiaalitoimiston maksusitoumus. Hän siinä sitten kyseli miten sen kanssa menetellään ja asiakaspalvelu ohjeisti, ettei hänen tarvitse itse sitten muuta vaan lasku menee automaattisesti sitten sos. toimistolle.
Tämäkin ny mahdollista vaan siten, että sinun pitäisi itse ottaa sinne yhteyttä, kun otaksun ettei sinulla ole eduvalvojaa joka huolehtii raha asioistasi ja voisi hoitaa asian puolestasi.
Tuossa ylempänä sinulla näytti olevan kommenntti, että "lain mukaan vaikka mitä hyvää, mutta käytäntö on toista" Niin asiat ovat paperilla mutta jonkun verran sitä oma aloitteisuuttakin tarvitaan, ei mitään saa jos ei edes hae.- toisenlainenkokemus
"Ma tarviisin sellasia aika tavallisia kuten selvitysta saisiko mua jotain nakemaan silmalaseilla. "
Niin ihan en tiedä sinun tilannettasi ja vammaisuutesi haitta astetetta, mutta otaksun siitä mitä olet täällä kertonut, ettei sinulla ole esim. tuollaista palvelusuunitelmaa, osin ehkä syystä ettet halua niitä konkreettisempiakaan apuja.
Edelleen otaksun, että olet eläkkeellä ja eläkkeesi on pieni, että tuossa silmälasiasiassa ny ohjeistaisin ottamaan yhteyttä oman kuntasi sosiaalitoimistoon ja uskoisin, että sinulle myönnettäisiin harkinnanvaraista toimeentukea, silmälaseja varten. Siinä yhteydessä toki näkökin tutkitaan.
Viimeksi juurikin kun omat silmälasini hain Instrusta , niin edelläni oli juurikin tällainen henkilö, jolla oli sosiaalitoimiston maksusitoumus. Hän siinä sitten kyseli miten sen kanssa menetellään ja asiakaspalvelu ohjeisti, ettei hänen tarvitse itse sitten muuta vaan lasku menee automaattisesti sitten sos. toimistolle.
Tämäkin ny mahdollista vaan siten, että sinun pitäisi itse ottaa sinne yhteyttä, kun otaksun ettei sinulla ole eduvalvojaa joka huolehtii raha asioistasi ja voisi hoitaa asian puolestasi.
Tuossa ylempänä sinulla näytti olevan kommenntti, että "lain mukaan vaikka mitä hyvää, mutta käytäntö on toista" Niin asiat ovat paperilla mutta jonkun verran sitä oma aloitteisuuttakin tarvitaan, ei mitään saa jos ei edes hae.Minulla on aivan eri näkemys ja kokemus, myös monella muulla tuntemillani ihmisillä. Kyse ei nyt kuule ole siitä, ettei haeta, osata tai ollaan niin surkean yksinäisiä, vaan kysymys on siitä, että niitä on todella vaikea saada. Oletko tietoinen, että Suomessa on monia ihmisiä toimeentuloturvan ulkopuolella, kun he joutuvat sairastelukierteeseen ja he ovat jonkun lähimmäisensä riippakivenä taloudellisesti, kuten puoliso, oma lapsi, omat vanhemmat tai jokin muu läheinen? Ihminen joutuu sellaisen valitusvirkakoneiston pyöritykseen, että joko lopettaa koko tuen hakemisen tai sitten päättää valittaa korkeimpaan oikeuteen asti. Erikoinen hyvinvointivaltio, jossa vammautuneen pitää itse toteennäyttää lukuisilla lausunnoilla vammansa ja tuen myöntäjä ei osaa lukea lausuntoja haitta-asteineen.
Olen minäkin nähnyt, kun sossun lapulla ostetaan vaatteita tai ruokaa, mutta silti en kuvittele, että se olisi jotenkin niin helppoa, että senkun menee ja hakee, ainakaan kantasuomalaisen kohdalla.
Kerropa tarkemmin, mikä on palvelusuunnitelma ja mistä ja kuka sen voi saada? - Olen_käs
Olen käsittänyt että tämä poiju asuu niin kaukana palveluista että palvelujen käyttäminen on vaikeaa siksikin. Myöskin jokin eksymisvaara liittynee hänen elämäänsä.
Hän ei voi kuulemma muuttaa mihinkään palvelujen läheisyyteen koska pelkää jotain häirintää... jota kohdistetaan vammaisiin. Että hän on turvassa jossain korvessa ja palvelut ovat muualla.
Tuo ei kuulosta ihan realistelta minusta tuo häirintäjuttu kun asun yhdessä suurimmista ja täällä paljon vammaisia jotka kulkevat julkisissa ja asumispalveluita pilvin pimein. toisenlainenkokemus kirjoitti:
Minulla on aivan eri näkemys ja kokemus, myös monella muulla tuntemillani ihmisillä. Kyse ei nyt kuule ole siitä, ettei haeta, osata tai ollaan niin surkean yksinäisiä, vaan kysymys on siitä, että niitä on todella vaikea saada. Oletko tietoinen, että Suomessa on monia ihmisiä toimeentuloturvan ulkopuolella, kun he joutuvat sairastelukierteeseen ja he ovat jonkun lähimmäisensä riippakivenä taloudellisesti, kuten puoliso, oma lapsi, omat vanhemmat tai jokin muu läheinen? Ihminen joutuu sellaisen valitusvirkakoneiston pyöritykseen, että joko lopettaa koko tuen hakemisen tai sitten päättää valittaa korkeimpaan oikeuteen asti. Erikoinen hyvinvointivaltio, jossa vammautuneen pitää itse toteennäyttää lukuisilla lausunnoilla vammansa ja tuen myöntäjä ei osaa lukea lausuntoja haitta-asteineen.
Olen minäkin nähnyt, kun sossun lapulla ostetaan vaatteita tai ruokaa, mutta silti en kuvittele, että se olisi jotenkin niin helppoa, että senkun menee ja hakee, ainakaan kantasuomalaisen kohdalla.
Kerropa tarkemmin, mikä on palvelusuunnitelma ja mistä ja kuka sen voi saada?No noista ylemmistä jo aiemmista laittamistani vammaispalveluihin liittyvistä linkeistä löytyy vastaus kysymykseesi tuohon palvelusuunitelmaan liittyen.
Mitä tulee noihin "sossuasioihin" niin kyllä mm. silmälasien hankintaan yleensä saa harkinnanvaraista toimeentulotukea. Laitoin tuon edellisen ny tuolle poiulle liittyen tuohon silmälasihankitaan.
Nykyäänhän perustoimeentulotuen maksaa Kela
Olen täysin tietoinen siitäkin, että jotkut väsyvät, eivätkä jaksa hakea heille kuuluvia tukia ja byroktia on melkoinen. Sen vuoksi jo vähän eräänkuulutinkin jossain kohtaa, että jos jollakulla on lähipiirissään joku tällainen ihminen, niin voisko se läheinen auttaa näissä asioissa.
Sitten vielä tuohon toimeentulotukeen liittyen yleisesti, niin siinähän otetaan huomioon ns. ruokakunnan koko henkilön tulot ja välttämättömät menot, se on laskennallinen päätös, jonka pohjalta toimeentuloa myönnetään. Itse kukin joka osaa nettiä käyttää voi käydä laskemassa olisko hän oiketettu esim. toimeentuloon tai asumistukeen ja tosiaan voi saada harkinnanvaraista tukea, joitain erityistapauksia kuten silmälasien hankintaavarten
Jos kriteerit täyttyvät, niin se on suht helppoa saada sitä perustoimeentulotukea, että sen kun menee ja hakee. Minulla on omaakin kokemusta näistä asioista vuosien takaa avioeroni jälkimainingeissa, kun oli vielä kaksi elätettävää/koulutettavaa ja pienet tulot.
Lisäksi vielä mainitsen, että myös seurakunta/diakonia saattaa auttaa näissä toimeentulo tapaukissa. Itsekin saanut sieltä rahallista apua, kun tilanteeni meni silloin niin vaikeaksi että olsi kohta luottotieot menneet. Edelleen tiedän tapauksen jossa seurakunta auttoi erästä perhettä maksamalla heidän lämmitysöljylaskunsa. Toki aina joutuu todistamaan sen vähävaraisuutensa ja niin diakoniatoimistoon sossuunkin pitää viedä tiliote ja laskut ja myös omaisuus huomioidaan.
Näihin toimeentulotukiasioihin saa tietoa Kelan sivuilta ja tosiaan siellä on laskurikin jolla voi laskea, nuo harkinnanvaraiset tuet sitten haetaan/päätetään sosiaalitoimistossa ja tosiaan vammaispalveluista jo aiemmin linkin laitoinkin, että jos vamma/vammaisuus on todettu niin sitten arviodaan tuen tarve yksilöllisesti.
Uskoisin, että jokainen on nähnyt ihmisiä liikkumassa pyörätuolila, joillan avustaja mukana ja kotonakin on kaikenlaisia apuvälineitä, on mahdollisuus saada kyydityksiä yms. Eivät he niitä itse ole ostaneet /maksaneet vaan ne ovat rahoitettu yhteiskunnan tuella. Myös moniin sairauksiin liittyen esim. diabeetikolla on oikeus saada tarvitsemansa määrä hoitotarvikkeita maksutta terveyskeskuksesta, silloin kun yksilöity tieto tarvittavista välineitä ja niiden määrästä on kirjattu diabeetikon hoitosuunnitelmaan.
Että kyllä apua ja tukea on saatavissa, kannattaa ottaa selvää ja tosiaan tehdä niitä hoito-ja palvelusuunitelmia
http://www.kela.fi/toimeentulotuki- poiuytfdvb
Lopettakaa tuo keksiminen.
En mina ole mitaan tuommoisia sanonut. Omia hullunkurisiakin ideoitanne kaikki.
Ja huom. ma en ole älylta vammainen !
Enkä tällä hetkellä enää ulkonäöltäkään
Olen vahan poikkeuksellisella tavalla neurologisesti vammainen se tekee asiasta mutkikkaan poiuytfdvb kirjoitti:
Lopettakaa tuo keksiminen.
En mina ole mitaan tuommoisia sanonut. Omia hullunkurisiakin ideoitanne kaikki.
Ja huom. ma en ole älylta vammainen !
Enkä tällä hetkellä enää ulkonäöltäkään
Olen vahan poikkeuksellisella tavalla neurologisesti vammainen se tekee asiasta mutkikkaan"En mina ole mitaan tuommoisia sanonut."
Kyllä sinä ny toit esiin konkreettisen avuntarpeesi näkmiseen liittyen ja minä ny sitten kerroin mistä voisit saada apua/rahaa niihin.
Muutenkin olet useasti korostanut vammaisuuttasi, ettet pääse liikkumaan yms. Sinulla ei ole rahaa ruokaan jne. Ei tässä ny ole mitään älystä puhuttu vaan ihan käytännön ongelmistasi, joihin voisit saada apa. Jossain kohtaa jo mainitsinin, että kun valitit ettet voi saada ruoka apuakaan ja siitä syystä olt laiha ja aliravittu, kun et voi mennä paikalle johon totesin, että ihan todellisuudessa sieltä tuodaan myös kotiinkin.
Sekin toki vaatii sen yhteydenoton, että tiedetään, että sinulla on sellainen ongelma/tarve- poiuytrfdcvb
Mulla on taa etta tietyissa rajatttuissa olosuhteissa pystyn vaikuttaan normaalille ja joo totta en halua vastaanottaa apua joka vähentäisi mun normaaliutta tai normaaliuden vaikutelmaa, haluan vastaanottaa vain apua joka lisaa sita. Eli haluan vain apua joka lisaa kykya selvita omatoimisesti muista erottumattomasti.
Mut joo mun on vaikea käytännös hoitaa esim. noita silmalasien hankintajärjestelyjä, tuntuu viin vaivalloiselta ja suurelta projeektilta etta oon tassa koittanu suurennislasilla pärrjätä Olen_käs kirjoitti:
Olen käsittänyt että tämä poiju asuu niin kaukana palveluista että palvelujen käyttäminen on vaikeaa siksikin. Myöskin jokin eksymisvaara liittynee hänen elämäänsä.
Hän ei voi kuulemma muuttaa mihinkään palvelujen läheisyyteen koska pelkää jotain häirintää... jota kohdistetaan vammaisiin. Että hän on turvassa jossain korvessa ja palvelut ovat muualla.
Tuo ei kuulosta ihan realistelta minusta tuo häirintäjuttu kun asun yhdessä suurimmista ja täällä paljon vammaisia jotka kulkevat julkisissa ja asumispalveluita pilvin pimein."Olen käsittänyt että tämä poiju asuu niin kaukana palveluista että palvelujen käyttäminen on vaikeaa siksikin. "
Kyllä ne taksit, kotipalvelu , kotisairaanhoito , fyssarit, ruokakuljetukset yms. kulkevat peräkylillekkin.- poiutfdcvb
Mulla on nyt ruokaa just ja just ok, mutta pahimman halvauksen aikaan näin nalkaa
Just siksi en halua apua, koska ihmiset muuttelee jja vääristeleee hieman faktoja ja keksii omasta paastaan - poiufdcvb
Ja jos yhtäkkiä halvaantuu eika kukaan auta, ei sita niin vaan järkätä jostain jotain kuljettaan sulle kotiin ruokaa. Se on todellisuus.
Kun ei edes onnistu selittaan missaan luurissa etta on halvaantunut poiufdcvb kirjoitti:
Ja jos yhtäkkiä halvaantuu eika kukaan auta, ei sita niin vaan järkätä jostain jotain kuljettaan sulle kotiin ruokaa. Se on todellisuus.
Kun ei edes onnistu selittaan missaan luurissa etta on halvaantunutNo kun jo sairautensa ja tarpeensa tietää niin asioista voi sopia ennenkuin halvaantuu, yleensä noi on ihan sovitusti säännöllistä toimintaa.
Enkä usko sen kuljettajan mitenkään sen kummemmin ny alkavan psykoloimaan, hän vain tekee työnsä ja jatkaa seuraavan avuntarvitsijan luokse- poiuytfdvb
halvaantumisen sovitusti säännöllistä toimintaa ??? Josta voidaan sopia etukateen ?
poiuytfdvb kirjoitti:
halvaantumisen sovitusti säännöllistä toimintaa ??? Josta voidaan sopia etukateen ?
Ei kun ne ruokakuljetukset, joista tehdään sopimus ja ne toimii säännöllisesti jos ei erikseen ilmoita, että on jossain muualla, sairaalassa, matkoilla tms.
- Minusta_
poiuytrfdcvb kirjoitti:
Mulla on taa etta tietyissa rajatttuissa olosuhteissa pystyn vaikuttaan normaalille ja joo totta en halua vastaanottaa apua joka vähentäisi mun normaaliutta tai normaaliuden vaikutelmaa, haluan vastaanottaa vain apua joka lisaa sita. Eli haluan vain apua joka lisaa kykya selvita omatoimisesti muista erottumattomasti.
Mut joo mun on vaikea käytännös hoitaa esim. noita silmalasien hankintajärjestelyjä, tuntuu viin vaivalloiselta ja suurelta projeektilta etta oon tassa koittanu suurennislasilla pärrjätä"en halua vastaanottaa apua joka vähentäisi mun normaaliutta tai normaaliuden vaikutelmaa, haluan vastaanottaa vain apua joka lisaa sita."
Minusta ongelmasi kuulostavat sellaisilta että mikä tahansa apua mikä toisi helpotusta arjenhallintaasi vapauttaisi sinun omaa energiaasi, joka nyt kuluu monin osin hukkaan, mielekkääseen toimintaan ja antaisi sinulle todellisia mahdollisuuksia nauttia enemmän elämästä. Jos pääsisit muuttamaan johonkin esim. palveluasuntoon tai voisit päästä jonkun kevyemmän avun piiriin, saisit oman työntekijän joka tuntisi sinun asiasi, niin voisit ajatella, miksi ihmeessä et käyttänyt sitä mahdollisuutta aiemmin.
Olen hyvin tietoinen, että kaikki henkinen poikkeavuus ei suinkaan näy ulospäin. Eikä kaikki ulospäin poikkeavalta näyttävä ole merkki sisäisestä eroavaisuudesta... että niinkin päin.
Tuollaiset ajatukset eivät aikuisen kaupunkilaisen mielessä edes käy... se on niin arkea... elämää...
Poijun pitäisi päästä ihmisten ilmoille, ilman muuta. - Niin_no
"Olen käsittänyt että tämä poiju asuu niin kaukana palveluista että palvelujen käyttäminen on vaikeaa siksikin. "
Kyllä ne taksit, kotipalvelu , kotisairaanhoito , fyssarit, ruokakuljetukset yms. kulkevat peräkylillekkin.Niin no joo, mutta minä kait tarkoitin sellaisia liikkeitä kuin silmälasiliikkeet ja muut mistä saa jotain vähänkin special-tuotteita. Samoin tarkoitin terveyspalveluja, helpommin ja nopeammin tavoitettavia. Sitten tarkoitin myös kirjastoja ja sen semmoista. Noista tärkeistä asuu liian kaukana. Tulee kalliiksi käydä bussilla ja on kuulemma jotain hahmottamisessa ongelmaa, että miten liikkua.
Niin_no kirjoitti:
Niin no joo, mutta minä kait tarkoitin sellaisia liikkeitä kuin silmälasiliikkeet ja muut mistä saa jotain vähänkin special-tuotteita. Samoin tarkoitin terveyspalveluja, helpommin ja nopeammin tavoitettavia. Sitten tarkoitin myös kirjastoja ja sen semmoista. Noista tärkeistä asuu liian kaukana. Tulee kalliiksi käydä bussilla ja on kuulemma jotain hahmottamisessa ongelmaa, että miten liikkua.
"Tulee kalliiksi käydä bussilla ja on kuulemma jotain hahmottamisessa ongelmaa, että miten liikkua. "
Kyllä mutta vammaisella ihmisellä on subjektiivinen oikeus kuljetuspalveluun, joka käsittää työn ja opiskelun lisäksi niin virkistysmatkat kuin asiointikäynnit, esim. silmälasiliike, jonka yhteydessä toki pitää se näöntarkistuskin tehdä
Asia on ihan lakiin kirjattu ja sen toteutus/järjestämnen on kunnan velvollisuus. Asui poiu ny missä korvessa tahansa niin hän kuitenkin asuu jonkun kunnan alueella
https://www.thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/liikkuminen/kuljetuspalvelu-ja-saattajapalvelu- poiuytdcv
Ma en oikeastaan ole henkisesti poikkeava, vaan normaali henkeni joutuu toimimaan hieman erilaisen fysiologian kautta.
mä en ehkä siksi halua henkilöä avuksi koska pelkaan etta jos hän sattuukin olevan narsisti, koska olen vanhempieni lisaksi joutunut ulkopuolisen manipulatiivisen ihmisen "autettavaksi", Niin tarkeintä olisi alkuun varmistaa ettei minua auta kukaan narsisti jotta narsistikuviosta paasisi ulos ja varmiten se varmistuu kun ei auta kukaan.
Mulla on ollut kauhean huolestuttava paiva naihin narsismiasioihin liittyen. Mun ei pitais elaa henkisesti naiden narsistien alaisuudessa. heidän ajatusmallit on tuhoisia. Ja mun alistaminen niihin tuntuu rankalle henkiselle väkivalllalle - poiuytrdsxcvb
Mutta mulla on poikkeava elamantarina OIKEASTI ja ma en ala viihtymään ihmisten keskellä ennen kuin mut otetaan vastaan oikean elämäntarinani kanssa.
Tuntuu pahalle jo se kun soitan johonki ja selitän olevani noin viiskymppinen, niin jo siina vaiheessa osa kuulijoista alkaa kuulostaa epaluuloiselle, koska ma kuulema kuulostaan parikymppiselle äänesta. Mulla on tosi vakava pohdiskelija sisin ja paljo elamankokemusta ja tuon äänen takia minua sit kai kanssa kohdellaan kuin tytönhupakkoa.
Ma joudun jotenkin lapsekkaaseen asemaan ääneni ja hahmoni takia pelkastaan. Vaikka mut on kylla ihan asiantuntijakin sivumennen todennu ikatasoani vastaavaksi. poiuytdcv kirjoitti:
Ma en oikeastaan ole henkisesti poikkeava, vaan normaali henkeni joutuu toimimaan hieman erilaisen fysiologian kautta.
mä en ehkä siksi halua henkilöä avuksi koska pelkaan etta jos hän sattuukin olevan narsisti, koska olen vanhempieni lisaksi joutunut ulkopuolisen manipulatiivisen ihmisen "autettavaksi", Niin tarkeintä olisi alkuun varmistaa ettei minua auta kukaan narsisti jotta narsistikuviosta paasisi ulos ja varmiten se varmistuu kun ei auta kukaan.
Mulla on ollut kauhean huolestuttava paiva naihin narsismiasioihin liittyen. Mun ei pitais elaa henkisesti naiden narsistien alaisuudessa. heidän ajatusmallit on tuhoisia. Ja mun alistaminen niihin tuntuu rankalle henkiselle väkivalllalle"Ma en oikeastaan ole henkisesti poikkeava, vaan normaali henkeni joutuu toimimaan hieman erilaisen fysiologian kautta. "
Vammainen ei aina tarkoita älyllisesti vammaista vaan tuo kuljetuspalvelu on tarkoitettu ihan liikkuntarajoitteisille- poiuydcvb
Ma olen elany paljon kosketuksessa muihin kulttuureihin ja mulle tulee epamiellyttava tunne siita, etta kun jos kerron elamantarinaani luonnollisesti, se kuulostaa suomalaisen korvaan niin "erikoiselle". Ma olen jo aivan allerginen sille ennakkoluuloiselle äänensävylle. En kesta kuulla sita enaa. Ma puhun mieluummin vaikka vinkuintiaaneille, joilla ei ole sellasta aanensavya.
Ma itse elin ennakkoluulottomasti ja siks mun elama kuulostanee ennakkoluuloiselle erikoiselta. - poiuytrdf
Mut jos se kuulostaa erikoiselle, niin mita sitte ?
Eiks sais sitte kuulostaa elamantarina erikoiselle ?
Varsinko ku sama kuulostaa jollein toiselle aivan tavalliselle yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
"Ma en oikeastaan ole henkisesti poikkeava, vaan normaali henkeni joutuu toimimaan hieman erilaisen fysiologian kautta. "
Vammainen ei aina tarkoita älyllisesti vammaista vaan tuo kuljetuspalvelu on tarkoitettu ihan liikkuntarajoitteisilleJatkan vielä vähän tuosta vammaisuudesta.
Tiedätkö sinä poiu, että monetkin vammaiset, elävät täällä ihmisten keskuudessa, tekevät samoja asioita kuin ns. terveetkin, opiskelevat, käyvät töissä , harrastavat yms. rajoitteistaan huolimatta joko itsenäisesti tai avustettuna.
Kaikki nuo palvelut on tarkoitettu tukemaan heidän itsenäistä elämäänsä, että he tuntevat olevansa osa tätä yhteiskuntaa. Toki on heitäkin joiden avun tarve on niin suuri ja vammaisuus niin rajoittavaa etteivät kykene ja osa joutuu elämään laitoksessa.
Suomea on jopa edustanut joukko kehitysvammaisia euroviisuissa.- poiuytrdscvb
"Ma en oikeastaan ole henkisesti poikkeava, vaan normaali henkeni joutuu toimimaan hieman erilaisen fysiologian kautta. "
Vammainen ei aina tarkoita älyllisesti vammaista vaan tuo kuljetuspalvelu on tarkoitettu ihan liikkuntarajoitteisilleMutta tässä on se etten tia saanko sellaisia , koska mun liikuntarajoitteisuus on talla hetkellä hyvin kummallista. Pystyn joitakin liikuntoja tekemaan aivan sujuvan naköisesti , niin sita voi olla vaikea tajuta kuinka mun voi olla tosi vaikea selvita monista liikunnoista,.
No paljastan nyt tankin, olen alunperin samaan aikaan Aspergerin kömpelö ja mulla oli liikunnallinen erityislahja jonka ansioista sain sosiaalisemman elaman kuin Aspergerit yleensa ja tuo lahja multa lähti halvauksessa, se oli koko mun elama.
Ja jotkut pedot tekis mulle viela saman uudestaan tilaisuuden tullen.
Nyt kun halvaus on vähän lievittynyt pikkusen mun liikunnallista erityiskykya on palannu. Mutta pikkusen vaan. Kuitenkin kaikki hyvätkään liikkujat ei osaa juuri tuota yhtä sitakaan vertaa kuin ma nyt, niin heidän voi olla vaikea tajuta ettei minusta ole yleisliikkujaksi kuten he, etta ma en osaa hiihtää enka uida enka pelata pallopeleja enka nyt kunnolla liikkua ulkonakaan halvauksen jalkeen vaikka tuo minun kävelyaskel nayttaa jo aivan hyvälle jopa liikunnalliselle nyt kun tuo toinen jalka ei enaa niin linkkaa vaikka kivut siina on melkoiset ,
Kuka on valmis maksaan mitaan liikunnallisen oloiselle lii
kuntarajoitteiselle ????
Naa on naita neurologian ihmeitä - poiuytfdcvb
Se vois aihehuttaa vihamielisyyttä mua kohtaan jos ma nyt jo tyylikkain askelin astuisin tuossa liinkuntarajoitteisten taksiin, joten mieluummin nökötän kotona kun tunnen syyllisyytta siita etta osaan tehdä jotain liikkeita tyylikkasti..
poiuytrdscvb kirjoitti:
Mutta tässä on se etten tia saanko sellaisia , koska mun liikuntarajoitteisuus on talla hetkellä hyvin kummallista. Pystyn joitakin liikuntoja tekemaan aivan sujuvan naköisesti , niin sita voi olla vaikea tajuta kuinka mun voi olla tosi vaikea selvita monista liikunnoista,.
No paljastan nyt tankin, olen alunperin samaan aikaan Aspergerin kömpelö ja mulla oli liikunnallinen erityislahja jonka ansioista sain sosiaalisemman elaman kuin Aspergerit yleensa ja tuo lahja multa lähti halvauksessa, se oli koko mun elama.
Ja jotkut pedot tekis mulle viela saman uudestaan tilaisuuden tullen.
Nyt kun halvaus on vähän lievittynyt pikkusen mun liikunnallista erityiskykya on palannu. Mutta pikkusen vaan. Kuitenkin kaikki hyvätkään liikkujat ei osaa juuri tuota yhtä sitakaan vertaa kuin ma nyt, niin heidän voi olla vaikea tajuta ettei minusta ole yleisliikkujaksi kuten he, etta ma en osaa hiihtää enka uida enka pelata pallopeleja enka nyt kunnolla liikkua ulkonakaan halvauksen jalkeen vaikka tuo minun kävelyaskel nayttaa jo aivan hyvälle jopa liikunnalliselle nyt kun tuo toinen jalka ei enaa niin linkkaa vaikka kivut siina on melkoiset ,
Kuka on valmis maksaan mitaan liikunnallisen oloiselle lii
kuntarajoitteiselle ????
Naa on naita neurologian ihmeitäMinä uskon kyllä sinun saavan tuota kuljetuspalvelua niin Asperger diagnoosin kuin halvausoireidenkin pohjalta jos ja kun halvausoirissuttesi on todennut lääkäri. On myös paljon vammaisuutta joka ei näy päällepäin.
Esim. työpaikallani käy parisen kertaa viikossa katsomassa miestään vaimo, jolla on jotain heikkoutta jaloissa, vaikka yhtäkkiä katsoen hän näyttää liikkuvan suht normaalisti ja hänkin käyttää tuota kuljetuspalvlua, tilataksi tuo ovelle ja sovitun ajan kuluttua tulee sitten hakemaan.
Sinä olet tosi hyvä keksimän selityksiä, miksi et voi ottaa apua vastaan, mutta jatkoa ajatellen voisit vaihtaa sen tyypillisen mantrasi, "apua ei saa, kukaan/mikään ei auta" muotoon, "minä en halua mitään apua", kun ihmisellä toki on itsemääräämisoikeutensa. Toki sekin voidaan kyseenlaistaa jos ihminen itse ei ymmärrä ja vaaraantaa terveytensa sen ymmärryskyvyn puutteen takia.- poiuytfdfb
On vaikeaa olla vammainen jolla on jotain kykyja mitä jotkut voi kadehtiakin. Siita syysta tyydyn mieluiten mahdollisimman minimaaliseen apuun, niin en sitte kuluta verovaroja ainakaan yhtään ylimääräistä jne.
Käsitys siita etta apua ei saa voi tulla siitakin että narsisti ja psykopaatti on jarjestäneet tai manipuloineet solkenaan tilanteita joissa kokemus konkreettisesti toistuu. ja jos apua ei tarjota sen mukaan mika on todellinen tilanne, siita voi olla vakavaa vahinkoa, esim. väärä diagnoosi voi olla ihmiselle jopa hengenvaarallinen
Ja väärät diagnoosit lienee ihan prosentuaalisesti suht yleisiä - poiuytrdsxcvb
Mutta kamalia "apukokemuksiani" puhelimessa selittanee mm. seuraava:
Joku arvioi minut tänään äänen perusteella 16-20 vuotiaaksi ja on ilmeisesti mahdollisista etta minua on voitu sekoittaa teineihin pilasoittajiin jotka esittaa aikuista.
Mutta mun kohdalla kokemus onkin yllätys yllätys toisinpain...
taivas tätä maailman menoa...
Noh mä olen nyt vähän ylppis nuorekkaasta äänestäni
huono puoli etta mua sitten luullaan kotoa irtautuvaksi teinikapinalliseksi
Tosi rankkaa olla huijarille kuulostava rehellinen ihminen - poiuytdxcvb
Niin ja nuoret miehet joskus luulee mua heihin ihastuneeksi neitokaiseksi kun niin kiihkeästi kärsimyksiäni valitan. Mutta todellisuus tuottaa pettymyksen.
Ma en ole ikina ymmartany tata miten ma kuulostan kaikelta muulta kuin mita ma oikeasti olen vaikka tarkasti kuvaan asioita niinkuin ne on
Siksikin ma karttelen apua koska on mulle jopa vaarallista olla jatkuvien erheluulojen kohde etenkin kiireisissa olosuhteissa joissa luulojen mukaan voidaan myös toimia.
Siksi oikea asiantuntija voi myös ymmartaa etta tallainen henkilö voi olla viisasta säästää kaikelta ylimääräiseltä "avulta" turhien hämminkien välttämiseksi kummankin osapuolen parhaaksi - poiuyfdcvb
Kameleontti Aspergernaiset osaa vielä taitavasti esittaa normaalia, niin etta joku asiantuntematon jossain luurissa alkaa luulla vääräksi diagnoosiksi. Sekin on loukkaavaa.
Ikä on väärä, diagnoosi väärä, koulutodistusnumerot vääriä, aiti sellainen jollaisia ei ole olemassakaan......ja vähän kaikki asiat samaa rataa...
ja sit ku ma alan puhua Jumalasta, niin se kuulostaa sitte jo tosi erikoiselle... poiuytfdfb kirjoitti:
On vaikeaa olla vammainen jolla on jotain kykyja mitä jotkut voi kadehtiakin. Siita syysta tyydyn mieluiten mahdollisimman minimaaliseen apuun, niin en sitte kuluta verovaroja ainakaan yhtään ylimääräistä jne.
Käsitys siita etta apua ei saa voi tulla siitakin että narsisti ja psykopaatti on jarjestäneet tai manipuloineet solkenaan tilanteita joissa kokemus konkreettisesti toistuu. ja jos apua ei tarjota sen mukaan mika on todellinen tilanne, siita voi olla vakavaa vahinkoa, esim. väärä diagnoosi voi olla ihmiselle jopa hengenvaarallinen
Ja väärät diagnoosit lienee ihan prosentuaalisesti suht yleisiä"Siksi oikea asiantuntija voi myös ymmartaa etta tallainen henkilö voi olla viisasta säästää kaikelta ylimääräiseltä "avulta" turhien hämminkien välttämiseksi kummankin osapuolen parhaaksi "
Joopa sunjoo, melkoista höpinää sulla kyllä piisaa ja kyllä vaikutat tässä kohtaa minun mielestäni tosi lapselliselta. Mutta ehkä se on se Asperger josta se johtuu. Varsinkin tuo viimeinen lause aiheutti jopa huvitusta, että ihanko tosissasi noita latelet ja luulet että kykyjäsi joku vielä kadehtisikin.
Ilmeisesti sulla ei ole juurikaan mitään tietoa/käsitystä siitä miten täällä todellisessa maailmassa toimitaan.
Kuule kun nää vammaisten avut ny kuuluu ihan lain perusteella heille, joilla on jo vammaisuus status ja noihin ruoka,kuljetus, avustus, apuväline yms. juttuihin ei ny liity mitään sen kummempaa diagnosoimista, kun se diagnosi ja sen perusteella on jo olemassa, millä perusteella noita tukia myönnetään.
Itse ny näitä vammaispalveluja täs vähän niinku sun siivellä käyn lävitse syystä, että satunnaisissa lukijoissa saattaa olla joitakuita joilla itsellä tai jollain läheisellä voi aikuisten oikeasti olla tarvetta noihin, mutta ei tarpeeksi tietoa.
Mutta joo, jos minun lähipiirissäni olisko joku kaltaisesi henkilö tai tietäisin kuka olet niin kyllä minä johonkin viranomaiseen ottaisin yhteyttä, että joku kävisi tarkistamassa, että kaltaisellasi ihmisellä on kaikki suurin piirtein ookoo- poiuytrdsdf
Kerroin yhden sosiaalisen elamankokemukseni nuoruudestani.
Vastaus kuului: Missä tommonen on tapahtunut ?
Tuli semmoi olo niinkuin epailtaisiin onko tapatunutkaan, etta osaanko yksilöidä missa se on tapahtunut. En ole varma tarkoitettiinko sita, mutta tuntu jotenkin siltä.
Ja ma olen jo suunnilleen kelannut paassani etta miten pystyisin todistaan vaikka oikeudessa etta on tapahtunut. Se ei ollut mitaan pahaa, ihan mielenkiintoinen kokemus ja siina oli hyva tahto mua kohtaan.
Mut ma jotenkin inhoon keskusteluja missa ma koko ajan taka-alalla samaan aikaan joudun kelaan paassani miten ma pystyn todistaan. Mietin jo tahoja joihin tiukan paikan tullen voin ottaa yhteyttä jos vaitetaan ettei heita ole olemassakaan.
Ma olen jo aiemmin joutunut ottaan yhteytta ihmisiin joihin en olis muuten ottanut yhteyttä ihan vaan todistaakseni itselleni etta muistan elamankokemukseni oikein. Olen sitten kerrannut menneita heidan kanssa läpi etta muistaako he mun seurassa eletyt samoin kuin mina mutta ihan vaan siksi kun auttajat yms tuottaa semmosen inhottavan olon ihan kuuin mun elamankokemukset ei olis totta. Ja mun elamanaika kuluu sitten tuohon todisteluun.
Mut tuo muistuttaa gaslightingia mita mun isa tekee, hän voi keksia etta jotain ihmistä ei ole olemassa saadakseen asiat oman mielensa mukaiseksi. - poiuytdf
"Siksi oikea asiantuntija voi myös ymmartaa etta tallainen henkilö voi olla viisasta säästää kaikelta ylimääräiseltä "avulta" turhien hämminkien välttämiseksi kummankin osapuolen parhaaksi "
Joopa sunjoo, melkoista höpinää sulla kyllä piisaa ja kyllä vaikutat tässä kohtaa minun mielestäni tosi lapselliselta. Mutta ehkä se on se Asperger josta se johtuu. Varsinkin tuo viimeinen lause aiheutti jopa huvitusta, että ihanko tosissasi noita latelet ja luulet että kykyjäsi joku vielä kadehtisikin.
Ilmeisesti sulla ei ole juurikaan mitään tietoa/käsitystä siitä miten täällä todellisessa maailmassa toimitaan.
Kuule kun nää vammaisten avut ny kuuluu ihan lain perusteella heille, joilla on jo vammaisuus status ja noihin ruoka,kuljetus, avustus, apuväline yms. juttuihin ei ny liity mitään sen kummempaa diagnosoimista, kun se diagnosi ja sen perusteella on jo olemassa, millä perusteella noita tukia myönnetään.
Itse ny näitä vammaispalveluja täs vähän niinku sun siivellä käyn lävitse syystä, että satunnaisissa lukijoissa saattaa olla joitakuita joilla itsellä tai jollain läheisellä voi aikuisten oikeasti olla tarvetta noihin, mutta ei tarpeeksi tietoa.
Mutta joo, jos minun lähipiirissäni olisko joku kaltaisesi henkilö tai tietäisin kuka olet niin kyllä minä johonkin viranomaiseen ottaisin yhteyttä, että joku kävisi tarkistamassa, että kaltaisellasi ihmisellä on kaikki suurin piirtein ookooMitä vittua höriset jos ei oltais anonyymeja ma tekisin susta mahdollisesti tutkintapyynnön syrjinnästä, kunnianloukkauksesta ja häirinnästä.
poiuytdf kirjoitti:
Mitä vittua höriset jos ei oltais anonyymeja ma tekisin susta mahdollisesti tutkintapyynnön syrjinnästä, kunnianloukkauksesta ja häirinnästä.
Niin se voisi olla yksi ratkaisu, asiasi tulisivat viranomaisten tietoon ja sitä kautta sinun tilanteesikin saatettaisiin arvioida ja vanhempiesi sinuun kohdistuva kiusaaminen tulisi myös tarkasteluun. Täällähän noita todisteita on pilvin pimein
- poiuytfjbv
Meen jonnekin missa on asiallisempaa porukkaa.
Mun sielu onkin jo puoliks muuttanu ulkomaille.
Tassahan on erilaisuuden sietokyvystä kyse ja kuten oon tuonut esiin niin en ole noin kansainvalisesti katsoen liian erilainen. Ma olisin jopa tervetullut ulkomaille kymmenien tuhansien ihmisten yleisön eteen muiden joukkoon jos mulla olis rahaa ja terveyttä mennä - poiuyfdcvb
By the way, ma koen etta sulla itsellas on vähän "narsistissuuntaista" "auttamishalua" ja ei mua ainakaan kiinnostais tollain tuttava.
Etta kyl ma ihan pysyttäydyn taiteiljoiden joukossa näiillä näkymin kun nyt viimeinkin olen löytänyt omieni joukkoon tai he löysi mut. Reaalimaailmas ma en talla hetkellä hyväksy henk koht tuttaviks ku taiteilijoita (muista on ollut niin paljon harmia) - poiuyfdxcvbn
Ma sitten ihmettelen koko aika yhä enemmän näitä kulttuurieroja. Valtava määrä normaaleja iloisia keskustelun aiheita kansainvalises porukas on Suomessa jotain sellasta mika koetaan joksikin oudoksi ongelmaksi.
Siis on esim ihan normaalia siella sanoa vaikka ohimennen etta mutta Buddha sano näin ja näin. Mut jos Suomes sanoo noin ihmiset menee usein jotenki oudoiks - Johtuisi
poiuyfdxcvbn kirjoitti:
Ma sitten ihmettelen koko aika yhä enemmän näitä kulttuurieroja. Valtava määrä normaaleja iloisia keskustelun aiheita kansainvalises porukas on Suomessa jotain sellasta mika koetaan joksikin oudoksi ongelmaksi.
Siis on esim ihan normaalia siella sanoa vaikka ohimennen etta mutta Buddha sano näin ja näin. Mut jos Suomes sanoo noin ihmiset menee usein jotenki oudoiksJohtuisikohan entisen NLn naapuruudesta. Täällä jouduttu käymään materialismikeskustelua tosissaan silloin kun jossain muualla on vain nautiskeltu budhismeista ja muista todella kivoista juttusista...
- Siksi_
poiuytdxcvb kirjoitti:
Niin ja nuoret miehet joskus luulee mua heihin ihastuneeksi neitokaiseksi kun niin kiihkeästi kärsimyksiäni valitan. Mutta todellisuus tuottaa pettymyksen.
Ma en ole ikina ymmartany tata miten ma kuulostan kaikelta muulta kuin mita ma oikeasti olen vaikka tarkasti kuvaan asioita niinkuin ne on
Siksikin ma karttelen apua koska on mulle jopa vaarallista olla jatkuvien erheluulojen kohde etenkin kiireisissa olosuhteissa joissa luulojen mukaan voidaan myös toimia.
Siksi oikea asiantuntija voi myös ymmartaa etta tallainen henkilö voi olla viisasta säästää kaikelta ylimääräiseltä "avulta" turhien hämminkien välttämiseksi kummankin osapuolen parhaaksi"Ma en ole ikina ymmartany tata miten ma kuulostan kaikelta muulta kuin mita ma oikeasti olen vaikka tarkasti kuvaan asioita niinkuin ne on"
Siksi kun ns. "normaali" ajattelee kahdesti tai kolmasti sinä aikana kun sinä ajattelet vain yhdesti.
"Normaali" ajattelee ilman muuta myös kysymyksen miksi ihmeessä sinä kerrot niitä juttuja heille.
Minun asperger-tuttuni käytti aina tuota keinona peittää todelliset tarkoitusperänsä. Hän väitti että ei ollut niistä pojista kiinnostunut kuin kaverimielessä, vaikka oikeasti oli. Peitetarina kaveruudesta tarvittiin koska pojat eivät olleet hänestä niin kiinnostuneita kuin hän olisi tahtonut. Että ei käynyt ilmi että hän yritti näitä poikia mutta pojat eivät huolineet.
Ihan kaunis ihminen hän on ja oli, ei silti, mutta se pajatus sai ehkä pojat pysymään etäällä, mikä tietenkin hyväkin, että säästyi liioilta lähentelyiltä. Mutta kuitenkin. - poiuytrdf
Johtuisi kirjoitti:
Johtuisikohan entisen NLn naapuruudesta. Täällä jouduttu käymään materialismikeskustelua tosissaan silloin kun jossain muualla on vain nautiskeltu budhismeista ja muista todella kivoista juttusista...
niin joo :)
mutta taide siella kuintenkin aika henkevänä pysynyt tunteellisena - poiuyfdxcvb
Siksi_ kirjoitti:
"Ma en ole ikina ymmartany tata miten ma kuulostan kaikelta muulta kuin mita ma oikeasti olen vaikka tarkasti kuvaan asioita niinkuin ne on"
Siksi kun ns. "normaali" ajattelee kahdesti tai kolmasti sinä aikana kun sinä ajattelet vain yhdesti.
"Normaali" ajattelee ilman muuta myös kysymyksen miksi ihmeessä sinä kerrot niitä juttuja heille.
Minun asperger-tuttuni käytti aina tuota keinona peittää todelliset tarkoitusperänsä. Hän väitti että ei ollut niistä pojista kiinnostunut kuin kaverimielessä, vaikka oikeasti oli. Peitetarina kaveruudesta tarvittiin koska pojat eivät olleet hänestä niin kiinnostuneita kuin hän olisi tahtonut. Että ei käynyt ilmi että hän yritti näitä poikia mutta pojat eivät huolineet.
Ihan kaunis ihminen hän on ja oli, ei silti, mutta se pajatus sai ehkä pojat pysymään etäällä, mikä tietenkin hyväkin, että säästyi liioilta lähentelyiltä. Mutta kuitenkin.On paljon Aspergereja jotka ei juurikaan sieda kosketusta. Motiivi voi sillon olla kaverimotiivi vaikka olis ihastunut jollainlailla...
Ma olen käyny nuorena tapaamassa miehiä niin etta oon etukäteen sopinut etta mua ei sitten saa kätellä eika mitaan. - Tuo_on
poiuytrdsxcvb kirjoitti:
Mutta mulla on poikkeava elamantarina OIKEASTI ja ma en ala viihtymään ihmisten keskellä ennen kuin mut otetaan vastaan oikean elämäntarinani kanssa.
Tuntuu pahalle jo se kun soitan johonki ja selitän olevani noin viiskymppinen, niin jo siina vaiheessa osa kuulijoista alkaa kuulostaa epaluuloiselle, koska ma kuulema kuulostaan parikymppiselle äänesta. Mulla on tosi vakava pohdiskelija sisin ja paljo elamankokemusta ja tuon äänen takia minua sit kai kanssa kohdellaan kuin tytönhupakkoa.
Ma joudun jotenkin lapsekkaaseen asemaan ääneni ja hahmoni takia pelkastaan. Vaikka mut on kylla ihan asiantuntijakin sivumennen todennu ikatasoani vastaavaksi."ma en ala viihtymään ihmisten keskellä ennen kuin mut otetaan vastaan oikean elämäntarinani kanssa. "
Tuo on tuttua myös minun aspergerystävältäni jo. Hänkään ei ole suostunut mihinkään ihmistuttavuuksiin ellei häntä oteta vastaan tietynlaisin fanfaarein.
Hänen kohdallaan kävi selväksi meidänkin ikuisuuden kestäneen tuttavuuden/ystävyyden?! jälkeen, että mikäli hän ei saa puheenvuoroa yksinkoikeudella lopullisesti ja kokonaan ja ainoana, niin hän ei ilmaannu enää koskaan paikalle... ei ole yhteydessä lainkaan...
Hänelle tuntui jotenkin olevan ylivoimaista käsittää ajankulua, että muiden (minun) aika olisi kulunut kokonaan ja lopullisesti häntä kuunnellessa enkä olisi enää ikinä voinut tehdä mitään muuta kuin kuunnella häntä... Tuo ei mennyt minun ymmärrykseeni ollenkaan. Minusta tuntui että hän oli menettänyt kokonaan järkensä. Miksi ihmeessä kukaan ottaisi moista elinkautista? Enhän minä loppujen lopuksi olisi voinut häntä edes auttaa mitenkään hänen asioissaan. Ehkä minun tarkoitukseni on ollut sparrata häntä. Kävi ilmi myös että hän etsi kaikesta sen missä hän on erinomaisempi kuin minä. Ikäänkuin tämän elämän lopputulemaksi... Sanomattakin on kai selvää että siinä vertailussa ei ollut muita tuomareita kuin hän...
Onkohan muuten olemassa ketään kenen henki olisi poikkeava? - poiuyfdcvb
Ei ehkä
Mutta siis kuulostaa ihan viisaimmalle se sinun ja Asperertuttusi etaantyminen toisistaan. Miksi jumitat asiassa ? Kannattaisiko vaan unohtaa ? Ma en oikeestaan kaipaile taakse jaaneita ihmisiä. En ma ainakaan haluisi tuttua joka noin minua veivaisi
Maailmassa ihmisiä riittää, ma olen nykyaan silla kannalla vihdoin oppimassa: ohi vaan jos ei toimi. Auttajille yritin jankuttaa, mutta olis pitany menna ohi vaan ja kayttaa ne rahat kuulevampiin ihmisiin - poiuytdcvb
Joka tapauksessa ma sopeudun helpommin kansainvaliseen keskustelukulttuuriin, joka perustuu enemman kohteliaisuuteen. siella ei mee niin kuten Suomessa etta kohteliaimmat jää alakynteen. Siella ei tarvi osata olla rääväsuinen, painvastoin rääväsuinen vaikuttaa siella sopimattomalle. Siks ma en tykkaa suomalaisesta terapiasta, se on niiiiiiin etnosentrista, ei silla samalla psykologialla maailmalla pärjää Suomessa vain. Siis etta oma vika kun ei osannu olla rääväsuu. Se on aivan kulttuurikohtainen psykologia. Ei kaikkialla niin kohteliaisuudesta sakoteta
- poiuyfdcvb
Ja ei muualla kukaan ihmettele mun ikaa, naköa, aanta eika valttis aitiakaan
- poiuytrdcvb
Ja taalla joka ikisessa luurissa mihin oon soittanu ihmiset tarjoilee psyykelääkkeitä jopa anonyymeissa keskusteluissa olematta mitaan lääkäreitä. Mulle aivan kasittamatönta.
Tuolla ulkomailla ollaan muuten vaan ilosen sosiaalisia. ma osaan paremmin osallistua sellaseen missa ei tarvi ku hymyillä ja olla ilonen jo kohtelias - Samalla_tav
poiuyfdcvb kirjoitti:
Ei ehkä
Mutta siis kuulostaa ihan viisaimmalle se sinun ja Asperertuttusi etaantyminen toisistaan. Miksi jumitat asiassa ? Kannattaisiko vaan unohtaa ? Ma en oikeestaan kaipaile taakse jaaneita ihmisiä. En ma ainakaan haluisi tuttua joka noin minua veivaisi
Maailmassa ihmisiä riittää, ma olen nykyaan silla kannalla vihdoin oppimassa: ohi vaan jos ei toimi. Auttajille yritin jankuttaa, mutta olis pitany menna ohi vaan ja kayttaa ne rahat kuulevampiin ihmisiin"Miksi jumitat asiassa ? Kannattaisiko vaan unohtaa ? Ma en oikeestaan kaipaile taakse jaaneita ihmisiä. En ma ainakaan haluisi tuttua joka noin minua veivaisi"
Samalla tavoin kerron kuin narsistista. Ihmisistä, jotka ovat turhaan verottaneet kalleinta ja arvokkainta mitä minulla on, eli elinaikaani.
Onkohan sama kuin olisi antanut pirulle pikkusormensa ja ne on vieneet koko käden? Kuitenkin tietämättä että ne on piruja.
Mutta jokaisen kannattaa sisimmässään ajatella, onko aikomassa muodostua joillekin toisille ihmisille veivattavaksi suotta, että ei kuitenkaan suostu mihinkään olemassa oleviin ratkaisuihin. Näin tulee vain haaskanneeksi sekä toisten että omaa aikaansa.
Onkohan sinulla väärä käsitys, että kun hoitavaan koneistoon turvautuu niin ne tarttuvat voimalla asiaan ja alkavat hoitamaan terveeksi hinnalla millä hyvänsä maksoi mitä maksoi.
Minuakin pelottaisi jos tulisin kommunikointikyvyttömäksi ja olisin toisten armoilla, se olisi täysin luonnollista se pelko. Empaattinen hoitaja/lääkäri ymmärtää täysin tämän pelon. Ainoastaan jossain korvessa voi joutua vain yhden henkilön hoidettavaksi, että normaalisti kaikki hoitavat tahot eivät voi olla narsisteja.
Tulipa uutisissa tapauksesta jossain Pohjois-Norjassa että pikkukylässä oli lasten seks.hyv.käytt. niin vaikea tapaus, että jotkut tahot olivat kääntyneet pääministerin puoleen... eli hakivat laajempaa ja voimakkaampaa apua. Heitä ei kuitenkaan autettu nopeasti vaan vastattiin että paikallisten puoleen tulee kääntyä tms. Mutta päätyi siis vuosien kuluttua Suomenkin valtakunnan uutisiin. - Tässä_
https://areena.yle.fi/1-3760081
Akuutti, Masennuksesta uusi alku
Tässä ohjelmassa tapaus joka aina vain puhui iloisia kunnes lopulta onnistui pääsemään asiaan.
Monenlaista sudenkuoppaa voi olla tarjolla ainaisessa iloisuudessakin. Myöskin iloisten ihmisten taustalla voi piillä jotain muuta.
Miksi turvata toisten mielialaan jos oma on kunnossa? Ainakaan minä en uskaltaisi. - Tämä_siis
Tämä siis lyhennettynä:
Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää ⚱️ - EiOleTodellistaa
Siksi_ kirjoitti:
"Ma en ole ikina ymmartany tata miten ma kuulostan kaikelta muulta kuin mita ma oikeasti olen vaikka tarkasti kuvaan asioita niinkuin ne on"
Ihan kaunis ihminen hän on ja oli, ei silti, mutta se pajatus sai ehkä pojat pysymään etäällä, mikä tietenkin hyväkin, että säästyi liioilta lähentelyiltä. Mutta kuitenkin.Uskotko S itsekin jo tuohon shaisseen, mitä suollat? Lol, mä olen vältellyt kyllä niitä "poikia" parhaani mukaan! 😂 Tuohon ajattelun nopeus kommenttiin en viitsi edes reagoida, kun on niin alentuvaa paskaa. Miksi roikut minussa edelleenkin, vaikken halua sinua elämääni?! Näillä tiedoilla teen rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Pääsis jo vihdoin sinustakin eroon!
- poiuytfdcvb
Ja ma olen löytanyt netistä kivempaa seuraa muualta, missa ihmiset ei oikeastaan edes arvostele toisiaan ollenkaan vaan keskustelee ihan asiasta kaikki ilman että olisivat Aspergereja
Enka ma edes pida monologia siel vaan niinku muutkin vuorokeskustelua
siella niinku osotetaan myötatuntoa tai ollaan hiljaaa
Ja kaikki vatmaan ihmettelis jos joku töksäyttelis jotaiin - KenessäSinäRoikut
EiOleTodellistaa kirjoitti:
Uskotko S itsekin jo tuohon shaisseen, mitä suollat? Lol, mä olen vältellyt kyllä niitä "poikia" parhaani mukaan! 😂 Tuohon ajattelun nopeus kommenttiin en viitsi edes reagoida, kun on niin alentuvaa paskaa. Miksi roikut minussa edelleenkin, vaikken halua sinua elämääni?! Näillä tiedoilla teen rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Pääsis jo vihdoin sinustakin eroon!
Tuosta tulikin mieleeni, että minun a-tuttuni myös tahtoi esiintyä aina naama iloisena, vaikka sisällä niiiin synkkää, sanoi tuon itse.
Vai vielä tahdot jonkun (en ole minä 🙄 huoh!!) kanssa oikeusteihin roikkumaan.
Kuulen puussa soivan tuulen
Tuttuni oivan siellä olevan luulen
Ääntä kohden lähden
Minkä tähden?
Kun luulen tuttuni löytyvän sieltä
Jälleen kerran elämän tieltä - Ainakin_
Uskotko S itsekin jo tuohon shaisseen, mitä suollat? Lol, mä olen vältellyt kyllä niitä "poikia" parhaani mukaan! 😂 Tuohon ajattelun nopeus kommenttiin en viitsi edes reagoida, kun on niin alentuvaa paskaa. Miksi roikut minussa edelleenkin, vaikken halua sinua elämääni?! Näillä tiedoilla teen rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Pääsis jo vihdoin sinustakin eroon!
Ainakin osui ja upposi, oli sitten vaikka se meteoriitti...
- Kaiken_
Kaiken lisäksi, jos sinä kuvittelet olevasi asperger, niin luultavasti erehdyt. Asperger ei tuollaisia "oikeuskäsittelyjä" himoitse edes entistä ystäväänsä kohtaan vaikka tältä olisi yksioikoisuudessaan muuten melkein vääntänytkin kuvaannollisesti niskat nurin. Sen sijaan kärkkymistyylisi tällaisella palstalla, vastauksesi ja kuvasi muistuttavat hyvin paljon narsistista käyttäytymistä. Narsistit kuormittavat pipanoillaan oikeuslaitosta ja veronmaksajien kukkaroa... Silläkin tavoint tulevat kalliiksi.
Lisäksi on melkoinen harha jos kuvittelee näistä anonyymeistä kirjoituksista itsensä tuntevan. Ne harhat ne harhat... - poiuytdsxcvb
hymyileminen on terveellista aivoille, vaikka tekohymyllä aloittaaen, harjotteelin sita koko halvauksen ajan. sillon tosin hymy oli aika kankea ja ruma mutta kannatti harjotella
jos nyt koko loppuillan tekohymyilee tulee lopulta oikeasti iloisemmaksi paitsi jos vastustaa ideaa - KiinanKeisari
Nyt näkyy olla välyset sikin sokin jollakin pahan kerran.
Tuskin käännyt terveyskeskuksen puoleen vaikka kuka kehoittaisi.
Et pysty ymmärtämään kirjoitusta, mutta sanon silti jos tätä joku muu lukee, että en ole "sinua" tunnistanut keneksikään. Joskin muistan että yksi aiempi kirjoittaja käytti tuota samaa naamaria.
Ihan voit esiintyä kenenä ja minä haluat, kun et käytä oikeita olemassa olevia toisten nimiä... Jolloin poistoa pyydetään aina nopeasti.
Et ehkä usko, mutta minä olen Kiinan keisari... - KiinanKeisari
Voit siksi toiseksi loukata minun nimimerkkiäni niin paljon kuin ikinä tahdot, sillä olet niin sekaisin että ei noista voi loukkaantua. Koita rauhoittua ja käänny oikesti terveydenhoidon puoleen. Onhan tuollainen aina huolta herättävää... joka tapausessa.
"Ensi kerralla, tee vähän fiksumpi suunnitelma niin se voisi jopa onnistua. "
Niin no jotain sisustukseen liittyvää on meneillä nytkin. Voit olla oikeassa siinä, että suunnitelma voisi olla fiksumpikin... Mutta tuo muu tekstisi on kyllä... aika hurjaa. - KiinanKeisari
"Olet rikollinen ja saan sinut vielä vastuuseen teoistasi. "
Niin kipeää että tämä ei saa edes oloani huonoksi.... poiuyfdcvb kirjoitti:
By the way, ma koen etta sulla itsellas on vähän "narsistissuuntaista" "auttamishalua" ja ei mua ainakaan kiinnostais tollain tuttava.
Etta kyl ma ihan pysyttäydyn taiteiljoiden joukossa näiillä näkymin kun nyt viimeinkin olen löytänyt omieni joukkoon tai he löysi mut. Reaalimaailmas ma en talla hetkellä hyväksy henk koht tuttaviks ku taiteilijoita (muista on ollut niin paljon harmia)Niin jossain toisessa kohtaa olikin jo puhetta perspektiivin vaihtamisesta.
Koikeiles vaikka tässä tapauksessa ajatella niin, että sinä olisit minunlaiseni suht tavallinen kaduntallaaja ja minä olisin sitte sinunalaisesi, joka kertoilisi täällä, että psykopaatti/narsisti vanhemmat ovat vuosikymmeniä kiusanneet ja manipuloineet sairasta lastaan, joka on aliravittu, ei riittävästi rahaa edes ruokaan, kärsiii pakkoliikkeistä, halvauskohtauksista.
Kyseessä on selvää sairaan/avuttaman ihmisen heitteillejättöä johon liittyy kiusaamista. Ko. henkilö haluaisi myös mennä esim. taidenäyttelyihin tms. mutta liikuntarajoitteestaa johtuen ei sinne pääse yms.
Sinäkö sitten tyynenä vaan lukisit moista ja ajattelisit että voi, voi ja mahdollisesti sitten vielä ruokkisit hänen ajatustaan, että mikään/kukaan ei auta, eikä apua saa mistään., ei kannata yrittääkään.
Muistikuvani mukaan olet kertonut olevasi hyvin empaattinen, jolta pohjalta sinun pitäisi ymmärtää myös toisen hyväntahtoisuutta /halua keksiä ratkaisuja, että ko. henkilön elinolosuhteet edes jonkin verran paranisivat tuomalla esiin mahdollisuuksia joilla sitä elämänlaatuaan voisi parantaa, esim. noiden vammaspalveluiden avulla joihin hänellä ko. sairaudestaa johtuen laillinen oikeus.
Empatia, sympatia käsitteet ovat hieman kinkkisiä siinä suhteessa, että monin käsittää samaistumisen toisen tilanteeseen ja tunteisiin olevan empatiaa ja että se sitten riittää, eikä tarvi edes yrittää tehdä mitään toisen hyväksi. Nykyään on enevissä määrin alettu puhumaan sellaisesta myötunnosta johon liittyy nimenomaan toiminta. Koska ny toellisuudessa on niin, etteivät viralliset apu/hoitohenkilöt ja viranomaistahot/yhteiskunta eivät joka huutoon kykene vastaamaan. Tästä on nykyään näkyviä esimerkkejä julkiuudessakin. Avuntarvitsija on kertonut tarpeistaan ja ihan tavalliset ihmiset ovat keränneet rahaa tai tehneet jotain muuta mikä on parantanut sen ihmisen tilannetta.
Laitan taas linkin joka käsittelee tätä näkökulmaa ja esimerkissä huomaa eron. Koska mun mielestä pelkkä tunnetason empatia ei riitä silloin jos ja kun ihmisellä on konkreettisia ongelmia kuten sinulla
"Vie empatia pidemmälle
Et siis ehkä olekaan empaattinen, mutta ei syytä huoleen.
– Oikeastaan empatian voi unohtaa. Tärkeämpää on opetella myötätunnon taitoja, sanoo Heikkilä.
Myötätuntoa on käsitelty viime vuosina paljon psykologian kentällä. Se on pidemmälle vietyä empatiaa. Myötätunto ei ole pelkästään toisen pahan olon havaitsemista, vaan siihen yhdistyy aina toiminta.
–Myötätuntoon liittyy luonnollisena osana halu auttaa ja helpottaa toisen kärsimystä. Siksi se on empatiaa tärkeämpää ja mielekkäämpää, Heikkilä kuvaa.
Kun ystävä saa potkut, empaattinen toteaa: voi voi, kun sinulta meni työpaikka. Myötätuntoinen sen sijaan alkaa miettiä ratkaisuja. Löytäisitkö uuden työpaikan minun verkostojeni avulla? Voisinko auttaa cv:n tekemisessä?"
https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/tiedatko-empatia-sympatia-eroavat-toisistaan-nain-kehitat-myotatuntoasi- poiuyfdxcvb
Ma kaytin aina ennen tuota myötatunto ja sympatia sanaa...
Mutta tiedatkö mista tiedat onko toimintasi tai apusi sympaattista ?
Silloin jos siita ei tule minkaanlaista tunteellista ristiriitaa autettavan kanssa.
Ja empaattiset auttajat jotka toimii tai tekee kaytannön neuvoja alyllisesti ilman parempaa tietoa on oikein hirvitys kun lopputulos on sillon kaaos
Kummalle menis leikkaukseen empaattiselle ja myötatuntoiselle söhlärille vai tunteettomalle psykopaatille, siina oliskin miettimista
Arvaa mita ? Kun mun halvaus oli pahimmillaan aluks ma pelkasin hysteerisiä huolehtijoita niin paljon , että ma kerroin tilanteestani vain valinpitamattömiksi ja tunnekylmiksi tuntemilleni ihmisille (salasin tunteellisilta huolehtijoilta tilanteen kunnes se oli helpottanut), koska jos mua olis hoidettu ilman parempaa tietoa se olis ollu tosi vaarallista. Ja ma kunnioitan suuresti oppineinta asiantuntijaa joka ei yrittanytkaan hoitaa mua mitenkaan ja vastas kysymykseeni: En tieda. Koen etta mun paraneminen on osaltaan hänen ansiota. Kaikki kunnioitukseni ja arvostukseni sellaisille henkilöille.
Netissa katsoin videota kaikkein alykkaimmista ihmisista. siellakin sanottiin etta juuri he saattaa vastata sinulle: En tieda.
Mun kohdalla se oli varmin "lääke" ja toimi. - Kun_nyt
"Kummalle menis leikkaukseen empaattiselle ja myötatuntoiselle söhlärille vai tunteettomalle psykopaatille, siina oliskin miettimista"
Kun nyt olet siellä tunteettoman psykopaatin leikkauksessa, vai mikä lienee, niin miksi et tyydy olemaan siellä. Mitä valittamista sinulla on.
Vuoron perään valitat että pelkäät narsisteja ja vuoronperään että pelkäät noita muita...
Pääasia on, että minkäänlaista apua et suostu ottamaan vastaan.
Kiukutat minuakin välillä.
En uskalla kirjoittaa, että olet ristiriitainen, koska se saa aikaan vastalauseryöpyn ja itsekehun ja itsearviointien ryöpyn jossa sinä "tiedät" olevasi hyvin looginen, niinkuin itseäsi kehut.
Sensijaan että hyökkäät neuvojaa vastaan, niin miksi ihmeessä et mieti noita apuja, jotka voisivat vapauttaa energiaasi johonkin sellaiseen mistä sinä itse pitäisit.
Sen lisäksi, että olet eristäytyvä aspergerisuutesi vuoksi, olet myös korpi-ihminen.
Minua kummastutti taannoisessa kommentissasi kun sanoit että suomalaisissa auttajissa on korpi-ihmisiä (negatiivinen arvostelu!!!) kun itse olet juuri sellainen. - Aspergeriin
Aspergeriin kuuluu myös piirree juuttua kinaamaan asioista. Olet juuttunut tänne palstalle ja haastat ja haastat.
Huomaan että ensivaikutelmani sinusta pitää paikkansa. Olet tullut vain kinaamaan ja haastamaan. Tunnustithan jossain menneisyydessä, että olet palstalla sen tarjoaman aivojumpan takia. Tuo lienee totuus. - Tunteellinen_
poiuyfdxcvb kirjoitti:
Silloin jos siita ei tule minkaanlaista tunteellista ristiriitaa autettavan kanssa.
Ja empaattiset auttajat jotka toimii tai tekee kaytannön neuvoja alyllisesti ilman parempaa tietoa on oikein hirvitys kun lopputulos on sillon kaaos
Kummalle menis leikkaukseen empaattiselle ja myötatuntoiselle söhlärille vai tunteettomalle psykopaatille, siina oliskin miettimista
Arvaa mita ? Kun mun halvaus oli pahimmillaan aluks ma pelkasin hysteerisiä huolehtijoita niin paljon , että ma kerroin tilanteestani vain valinpitamattömiksi ja tunnekylmiksi tuntemilleni ihmisille (salasin tunteellisilta huolehtijoilta tilanteen kunnes se oli helpottanut), koska jos mua olis hoidettu ilman parempaa tietoa se olis ollu tosi vaarallista. Ja ma kunnioitan suuresti oppineinta asiantuntijaa joka ei yrittanytkaan hoitaa mua mitenkaan ja vastas kysymykseeni: En tieda. Koen etta mun paraneminen on osaltaan hänen ansiota. Kaikki kunnioitukseni ja arvostukseni sellaisille henkilöille.
Netissa katsoin videota kaikkein alykkaimmista ihmisista. siellakin sanottiin etta juuri he saattaa vastata sinulle: En tieda.
Mun kohdalla se oli varmin "lääke" ja toimi."Silloin jos siita ei tule minkaanlaista tunteellista ristiriitaa autettavan kanssa."
Tunteellinen ristiriita?
Lopputulos on sama vaikka näitä tekstejä pyörittelisi kuinka kauvan etsien joka soluliikkeelle sinun sisäistä hyväksyntääsi. Sinun avuntarpeesi on ilmeistä. Jos ei kelpaa, niin minkäs teet. Tietenkään ei ole hyväksi olla hysteerinen, mutta siitä ei täällä palstalla ole kyse. Voisit itse mennä vähän vastaan niin hysteerisyyttä voisi olla vähemmän. En tosin ymmärrä miksi sinunkaan tilanteesi takia kenenkään pitäisi olla hysteerinen. Ainoa jos pyydät ja pyydät apua, mutta sitten et suostu vastaanottamaan. Tietenkin sinullekin pitäisi esitellä jotain hyvää tietoa niistä avuista, jotain konkreettista. Mutta täältä käsin vaikeaa kun ei ole sinun kunnassasi työssä auttavassa roolissa, eikä missään muussakaan roolissa.
Voisit tehdä tiedusteluja. - poiuyfdcvbn
Kun_nyt kirjoitti:
"Kummalle menis leikkaukseen empaattiselle ja myötatuntoiselle söhlärille vai tunteettomalle psykopaatille, siina oliskin miettimista"
Kun nyt olet siellä tunteettoman psykopaatin leikkauksessa, vai mikä lienee, niin miksi et tyydy olemaan siellä. Mitä valittamista sinulla on.
Vuoron perään valitat että pelkäät narsisteja ja vuoronperään että pelkäät noita muita...
Pääasia on, että minkäänlaista apua et suostu ottamaan vastaan.
Kiukutat minuakin välillä.
En uskalla kirjoittaa, että olet ristiriitainen, koska se saa aikaan vastalauseryöpyn ja itsekehun ja itsearviointien ryöpyn jossa sinä "tiedät" olevasi hyvin looginen, niinkuin itseäsi kehut.
Sensijaan että hyökkäät neuvojaa vastaan, niin miksi ihmeessä et mieti noita apuja, jotka voisivat vapauttaa energiaasi johonkin sellaiseen mistä sinä itse pitäisit.
Sen lisäksi, että olet eristäytyvä aspergerisuutesi vuoksi, olet myös korpi-ihminen.
Minua kummastutti taannoisessa kommentissasi kun sanoit että suomalaisissa auttajissa on korpi-ihmisiä (negatiivinen arvostelu!!!) kun itse olet juuri sellainen.Mina en ole korpi-ihminen kuin fyysiseltä hermostoltani, sisimmaltani olen maailmankansalainen ja miljoonakaupunkien tyttö ja sinne olisin tervetullut minimaaliseksi lisaväripilkuksi mutta en fyysiseltä hermostoltani pärjää kuin kotonani.
- poiuytfdcvb
Se riippuu tilanteesta milloin on parempi puhua tunteelliselle ihmiselle milloin tunteettomalle.
Itse olen eraanlainen sympatiaa tunteva tunteellinen fyysisesti kovin sähläri, munlaisia ei pitas olla terveydenhuollossa tulis vahintään 10 virhettä päivässä. Mut ma en voi kirjottaa tanne enaa kun joudun tekee keskimaarin 50 palapelia ennenkuin paasee lahettään
Eika mulla tuu vaittelya tuolla maailmalla niin poiuyfdxcvb kirjoitti:
Mun kohdalla se oli varmin "lääke" ja toimi."Ma kaytin aina ennen tuota myötatunto ja sympatia sanaa...
Silloin jos siita ei tule minkaanlaista tunteellista ristiriitaa autettavan kanssa."
Joo näköjään et kyennyt katsomaan itseäsi ikäänkuin ulkopuolisen silmin, vaan pitäydyit tuossa omassa höpinässäsi omasta erikoisuudesssasi joka tarkoittanee sitä, että olet kaiken ymmärryksen ja avun tavoittamisessa kun ei oppineinkaan ihminen tiennyt, mikä sua vaivaa.
Mitä tulee tulee tuohon sympatiaan, niin olet oikeassa, siinä ollaan samaa mieltä ja saatetaan jopa samaistua toisen tunteisiin, että jos toinen on pudonnut kaivoon niin sympaatikko hyppää perässä ja sitten yhdessä itketään onnetonta tilannetta, siinä kun empaattinen ihminen hakee köyden ja heittää sen kaivoon ja pudonnut voi sen avulla päästä pois kaivosta niin halutessaan.
Mutta joo pari sanaa narsismistakin tähän apu aiheeeseen liittyen, kuten jo totesinkin niin kohta 3. narsisti uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;
Edelleen Vaknin puhuu asiasta tähän tapaan
"Narsisti tulkitsee minkä tahansa tarjotun avun, neuvon tai huolestuneen kysymyksen tahalliseksi nöyryytykseksi, mikä osoittaa sen, että narsisti on avun tarpeessa ja näin ollen epätäydellinen ja vähemmän kuin kaikkivaltias. Mikä tahansa yritys laatia suunnitelmia on narsistin mielestä pelottava orjuuttamisen teko. Tässä mielessä narsisti on sekä jakomielinen että vainoharhainen ja usein elää omassa maailmassaan."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq58.html
Tosiaan en n ole henk. koht tasolla ees lähtenyt sinua auttamaan vaan olen heittänyt sen köyden, tarjonnut tietoa mistä saisit apua esim. liikkumisongelmiisi. Itse toki saat valita jäätkö sinne kaivoon vai haluatko ylös.
Ongelma taitaa vaan olla siinä, että sieltäkään ei tarjolla mitään ekstraa vaan joutuisit ihan samalle viivalle muiden vammaisten kanssa, kuuluisit joukkoon.- poiuytfdcvb
Niin ma olen suomessa korpi-ihminen koska taalla ei ymmarreta maailman kansalaisia niin sellasen pitaa menna korpeen
- poiuyfdcvb
"Ma kaytin aina ennen tuota myötatunto ja sympatia sanaa...
Silloin jos siita ei tule minkaanlaista tunteellista ristiriitaa autettavan kanssa."
Joo näköjään et kyennyt katsomaan itseäsi ikäänkuin ulkopuolisen silmin, vaan pitäydyit tuossa omassa höpinässäsi omasta erikoisuudesssasi joka tarkoittanee sitä, että olet kaiken ymmärryksen ja avun tavoittamisessa kun ei oppineinkaan ihminen tiennyt, mikä sua vaivaa.
Mitä tulee tulee tuohon sympatiaan, niin olet oikeassa, siinä ollaan samaa mieltä ja saatetaan jopa samaistua toisen tunteisiin, että jos toinen on pudonnut kaivoon niin sympaatikko hyppää perässä ja sitten yhdessä itketään onnetonta tilannetta, siinä kun empaattinen ihminen hakee köyden ja heittää sen kaivoon ja pudonnut voi sen avulla päästä pois kaivosta niin halutessaan.
Mutta joo pari sanaa narsismistakin tähän apu aiheeeseen liittyen, kuten jo totesinkin niin kohta 3. narsisti uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;
Edelleen Vaknin puhuu asiasta tähän tapaan
"Narsisti tulkitsee minkä tahansa tarjotun avun, neuvon tai huolestuneen kysymyksen tahalliseksi nöyryytykseksi, mikä osoittaa sen, että narsisti on avun tarpeessa ja näin ollen epätäydellinen ja vähemmän kuin kaikkivaltias. Mikä tahansa yritys laatia suunnitelmia on narsistin mielestä pelottava orjuuttamisen teko. Tässä mielessä narsisti on sekä jakomielinen että vainoharhainen ja usein elää omassa maailmassaan."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq58.html
Tosiaan en n ole henk. koht tasolla ees lähtenyt sinua auttamaan vaan olen heittänyt sen köyden, tarjonnut tietoa mistä saisit apua esim. liikkumisongelmiisi. Itse toki saat valita jäätkö sinne kaivoon vai haluatko ylös.
Ongelma taitaa vaan olla siinä, että sieltäkään ei tarjolla mitään ekstraa vaan joutuisit ihan samalle viivalle muiden vammaisten kanssa, kuuluisit joukkoon.Aly hoi. Ma tiedan itsekin useamman harvinaisiin neurologisiin oireistoihin sairastuneen ihmisen eika kenenkaan sairauteen ole lääkäreillä parantavaa hoitoa. lähinnä kotikonstein sillon mennään. harvinaiset neurologiset oireyhtymät ei mitenkään korreloi narsismiin tai persoonallisuuteen.
- Äly_hoi
poiuyfdcvb kirjoitti:
Aly hoi. Ma tiedan itsekin useamman harvinaisiin neurologisiin oireistoihin sairastuneen ihmisen eika kenenkaan sairauteen ole lääkäreillä parantavaa hoitoa. lähinnä kotikonstein sillon mennään. harvinaiset neurologiset oireyhtymät ei mitenkään korreloi narsismiin tai persoonallisuuteen.
Äly hoi nyt vaan itsellesi. Vastauksessasi ei ole päätä eikä häntää. Kukaan ei ole puhunut tuollaisesta.
Minäkin ensin ajattelin että sinulla todella sellaista menoa, että hyvin narsistista laadultaan. Mutta jotenkin vaikutat kuitenkin osin herttaiseltakin toisinaan, joten en ole asiaa sen koommin ajatellut. Sillä onko joku narsisti tai ei ei nyt vain ole aina joka tilanteessa niin väliäkään. Mutta ylt on oikeassa kun tarjoaa tuota Vaknin-kappaletta luettavaksi, koska siinä on kyllä tähän lähtöön totuuden juurta. Olit sitten narsisti tai ei, niin kappale sopii sinuun. - Eikä_tä
Eikä tämän ole tarkoitus olla mikään tuomio tai ilkeys, vaan ihan olen rehellisesti tuota mieltä ja toivon että otat asiaksesi miettiä edes hetken, voisiko tuossa olla jotain perää.
- Dui_dui
poiuytfdcvb kirjoitti:
Niin ma olen suomessa korpi-ihminen koska taalla ei ymmarreta maailman kansalaisia niin sellasen pitaa menna korpeen
Dui dui. Täällä päin asuu maailmankansalaisia eivätkä ne valita ettei heitä ymmärretä. Ovat solahtaneet joukkoon ja ovat kuin kalat vedessä. Minulla ollut kansainvälisiä kavereita jo lapsena... Taidan myös reality olla enemmän maailmankansalainen kuin sinä. Sen lisäksi minullakin on yhteyksiä netinkin kautta... että...
- Etkä_vast
Etkä vastannut kysymykseeni että oletko koskaan edes matkustellut.
Minun matkalaukkuni on aika kolhiintunut, siis reissuussa rähjääntynyt. - poiuytrdsxcvb
ma en jatka palstalla kiusattavana melko vakavassa elamantilanteessa, Good bye
- Todell
poiuytrdsxcvb kirjoitti:
ma en jatka palstalla kiusattavana melko vakavassa elamantilanteessa, Good bye
"Narsisti tulkitsee minkä tahansa tarjotun avun, neuvon tai huolestuneen kysymyksen tahalliseksi nöyryytykseksi, mikä osoittaa sen, että narsisti on avun tarpeessa ja näin ollen epätäydellinen ja vähemmän kuin kaikkivaltias. "-Vaknin
Todellisuudessa sinua ei ole täällä palstalla kiusattu. Sinä syytät muita kiusaamisesta.
"Hän tuomitsee, kehuu ja syyttää - kapeimmasta mahdollisesta näkökulmasta: Narsistisen lähteen saamisen mahdollisuudesta. Hän ei kysy mitä hän voisi tehdä maailmalle ja maailmassa - vaan mitä se voi tehdä hänelle Narsistisen Lähteen suhteen. Hän innostuu ihmisistä, työpaikoista, asuinalueista, ammateista, harrastuksista ja menettää innostuksensa niihin - koska ne näyttävät tarjoavan enemmän tai vähemmän Narsistista lähdettä, ja vain siksi."
En tiedä pitääkö tuo paikkansa sinun kohdallasi, tietenkään, mutta noinkin Vaknin sanoo. - poiuyfdcvb
No joo viimeinen kommentti.
Miten mitaan näin alytönta voi edes olla ?
Ma olen narsisti, jos mua ei kiinnosta jonkun ihmeen anonyymien nettikeskustelijoiden, jotka on vaihtaneet mun diagnoositkin, apu ?
Taytyy sanoa etta yhä vähemman tosiaan kiinnostaa kenenkään apu ja aika meni hukkaan täälläkin. (Vaknin ei ole mun yleiselamanopas.)
Turha kirjottaa mulle tanne mitaan, en tule enaa lukemaankaan - Niinpä_niin
poiuyfdcvb kirjoitti:
Ma olen narsisti, jos mua ei kiinnosta jonkun ihmeen anonyymien nettikeskustelijoiden, jotka on vaihtaneet mun diagnoositkin, apu ?
Taytyy sanoa etta yhä vähemman tosiaan kiinnostaa kenenkään apu ja aika meni hukkaan täälläkin. (Vaknin ei ole mun yleiselamanopas.)
Turha kirjottaa mulle tanne mitaan, en tule enaa lukemaankaan"Hän innostuu ihmisistä, työpaikoista, asuinalueista, ammateista, harrastuksista ja menettää innostuksensa niihin - koska ne näyttävät tarjoavan enemmän tai vähemmän Narsistista lähdettä, ja vain siksi."
Niinpä niin.
Tästä palstasta ei tullut tänäänkään palsta jossa ei koskaan sanota mitään. Ei kenenkään toivomuksesta 🛠️ - Jotain_ihm
poiuyfdcvb kirjoitti:
Turha kirjottaa mulle tanne mitaan, en tule enaa lukemaankaan" jonkun ihmeen anonyymien nettikeskustelijoiden, jotka on vaihtaneet mun diagnoositkin, apu ?"
Jotain ihmettä nyt on yrittänyt esittää kaikkein eniten neiti P ihan itse.
Mitään apua ei nähdäkseni ole kukaan palstalla P lle tarjonnut, tuon P keksi ihan itse. Sensijaan on annettu vinkkejä mistä ja minkätyyppistä arkielämän helpotusta P voisi itselleen yrittää hankkia.
Myöskään kukaan ei ole "vaihtanut" yhtään diagnoosia. Ei ole tehty yhtään diagnoosia, ei annettu yhtään diagnoosia, eikä vaihdettu yhtään diagnoosia.
Minua sitten tympäännyttää tietynlainen valehtelu ja tosiasioiden kääntely muuksi kuin ne oikeasti on. - poiuyfdcvb
Ma tosiaan torjun henkilökohtaisen avun henkilöiltä joilla ei ole vähintään Youtuben keskimaaraistä oppimaaraa narsismista kaikkine siihen liittyvine ilmiöineen, joista yksi on kohteensa luonteen vääristäminen sosiaalisesti saamalla hänet nayttamaan omaavan piirteita joita hänessä ei ole
he projisoi luonteensa uhriinsa. Narsistien ei -narsisti lapsi nimenomaan voi vaikuttaa sosiaalisissa tilanteissa narsistille tai erikoiselle olematta sita. se on taktiikka jota narsistivanhemmat tekee yleisesti tietäen, muut ei tieda - Tuo_on
poiuyfdcvb kirjoitti:
Ma tosiaan torjun henkilökohtaisen avun henkilöiltä joilla ei ole vähintään Youtuben keskimaaraistä oppimaaraa narsismista kaikkine siihen liittyvine ilmiöineen, joista yksi on kohteensa luonteen vääristäminen sosiaalisesti saamalla hänet nayttamaan omaavan piirteita joita hänessä ei ole
he projisoi luonteensa uhriinsa. Narsistien ei -narsisti lapsi nimenomaan voi vaikuttaa sosiaalisissa tilanteissa narsistille tai erikoiselle olematta sita. se on taktiikka jota narsistivanhemmat tekee yleisesti tietäen, muut ei tieda"yksi on kohteensa luonteen vääristäminen sosiaalisesti saamalla hänet nayttamaan omaavan piirteita joita hänessä ei ole"
Tuo on ihan sun juttusi. Mutta minulla ei ole todisteita että se olisi tietoista sinulta. Olen ollut kannalla että se on sinun sosiaalista kömpelyyttä, tiettyä arvostelukyvyn puutetta ja loogista heikkoa päättelykykyä.
Mutta kuten tästäkin ilmenee, olen vähän kyllästynyt saman toistoosi ja siihen että et pääse itsesi kanssa yhtään eteenpäin ja nyt laajennat rähjäämisesi tänne palstalle palstan muiden kirjoittajien haukkumiseen.
Palstalla ei ole ollut ennen niin sekavia kirjoittajia kuin nyt on siunaantunut, ehkä sinun vanavedessäsi. - Olet_myös
poiuyfdcvb kirjoitti:
he projisoi luonteensa uhriinsa. Narsistien ei -narsisti lapsi nimenomaan voi vaikuttaa sosiaalisissa tilanteissa narsistille tai erikoiselle olematta sita. se on taktiikka jota narsistivanhemmat tekee yleisesti tietäen, muut ei tiedaOlet myös osoittanut monin tavoin, että et ole kiinostunut edes lukemaan muiden kirjoituksia, joten päättelysi muista kirjoittajista perustuu täysin omaan mielikuvitukseesi ja sen tuottamaan ilkeilyyn. Jonka ilkeilyn perimmäinen tavoite on todistaa sinun suuruuttasi ja ylemmyyttäsi muihin verrattuna.
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html
"Narsisti on maailman keskus. Hän ei ole pelkästään oman maailmansa keskus - mikäli hänestä riippuu, hän on KOKO maailman keskus. Tämä harhaluulo on yksi narsistin hallitsevimpia ja kaiken läpitunkevimpia tietoisuuden vääristymiä. Narsisti on varma siitä, että hän on kaikkien ympäröivien tapahtumien lähde, lähimpiensä ja rakkaimpiensa kaikkien tunteiden alullepanija, kaiken tiedon alkulähde, ensimmäinen ja viimeinen syy, alku ja loppu." - Olet_nars
poiuyfdcvb kirjoitti:
he projisoi luonteensa uhriinsa. Narsistien ei -narsisti lapsi nimenomaan voi vaikuttaa sosiaalisissa tilanteissa narsistille tai erikoiselle olematta sita. se on taktiikka jota narsistivanhemmat tekee yleisesti tietäen, muut ei tieda" kaikkine siihen liittyvine ilmiöineen, joista yksi on kohteensa luonteen vääristäminen sosiaalisesti saamalla hänet nayttamaan omaavan piirteita joita hänessä ei ole
he projisoi luonteensa uhriinsa. "
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html
"Lopulta piinallisen maailmankuvan monien vuosien aikana väsyttämä mieli väistämättä antaa periksi vainoharhaisille ajatuksille.
Säilyttääkseen itsekeskeisen maailmankuvan narsistin on pakko keksiä muille siihen sopivia motiiveja ja psykologista dynamiikkaa. Niillä on kuitenkin hyvin vähän tekemistä todellisuuden kanssa. Narsisti PROJISOI niitä muihin säilyttääkseen oman mytologisen maailmansa."
Olet narsistin lapsi -teeman sokaisema. Käännäpä katse väliin itseesi ja siihen miten SINÄ kohtelet muita. Käytät samaa projisointimenetelmää juuri nyt täällä muihin palstakirjoittajiin.
- deul-jfufo
Minä taas kallistun poiun kannalle sekä kokemuksellisesti että näkemyksellisesti. Oma vanhempi todennäköisesti omaa ainakin aleksityymisiä piirteitä erityisesti vaikeuksissa sanoittaa ja ilmaista tunteita. Mutta en usko että kyky kokea niitä olisi niinkään hänen ainakaan alkuperäinen ongelma. Sitten kun perheeseen saapui ihka oikea narsisti, ehkä narsistipsykopaatti, niin siinä on jo monta askelmaa portaista pois kokemuksellisen ja ilmaisullisuuden välillä. Eikä sosiaalinen todellisuus edes mahdollista/salli kuilun kuromista, kuten tässäkin keskustelussa tulee taas esiin.
Miten sitä asiaa pitäisi sitten auttaa, ellei muiden kokemukset ja näkemykset ole juuri niitä mahdollisia tikapuita joista voi toki valkata kukin arvostelukykynsä mukaan omaan kokemukseen sopivimmat? Tietysti siis kukin oman älynsä ja arvostelukykynsä mukaan... Jos ei omia näkemyksiä arvosteta eikä niistä katsota olevan mitään hyötyä niin kannattaa varmaan laittaa kioski kiinni niille ihmisille.- poiuytrdsdf
Kiitos sinulle palstakaveri.
Joo kioskini on menossa kiinni monelta luukulta.
Uskon sen olevan ainoa keino estaa asioita menemasta huonommaksi koko ajan.
Kaasuvalotus eli gaslighting on suurin ongelma, sen vaikutus moninmertaistuu kun keskustelee ihmisten kanssa jotka haluavat puhua tunteista faktojen sijaan. toisaalta se tunteistakin puhuminen on alytönta kun ei siina kuitenkaan puhuta aidoista tunteista. .
mulla meni aika ja rahat hukkaan kaikkeen puhumiseen. hullua on ollut ostaa viimeisillä rahoillaan toissijaista traumatisoitumista.
tassa hommassa tarvitaan faktoja ja tunteen aitoutta, kaikki muu on aivan turhaa - voimiateille
Voin yhtyä kommenttiisi täysin ja asetun samalle kannalle. Joskus vain ne neuvonantajat sokeutuvat omaan rooliinsa ja tuputtavat jotakin, jota heiltä ei haettu. Eräällä tavalla heiltä puuttuu luovuus ja he ovat kuristuneita omiin hienoihin neuvoihinsa linkkien kera. Tuo ohje laittaa kioski kiinni sellaisilta ihmisiltä on oikeastaan hyvä neuvo ja kun narsistipalstalla olemme, niin eikö se ole myös se aika yleinen neuvo juuri narsistia kohtaan - laittaa kioski kiinni.
Joskus tuntuu sikäli pahalta, että se neuvonantaja voi olla itsekin narsisti, mutta on vain asettunut uhrin rooliin, niinkuin se vanha tarina sudesta lampaan vaateissa, Aisopoksen kirjaama satu. Ehkä siksi juuri ne neuvot satuttavat enemmän kuin auttavat. Koetetaan jaksaa, sillä joukossamme on myrkyllisiä ihmisiä, joskus aika taitaviakin. - poiuytdfkj
Joo siksi narsmiongelmaan ei auta kuka tahansa esim- psykologi, koska tutkintoa ratkaisevampaa on luonne ja tunne.
Maailmalla esim. videoilla valitetaan siita kun auttajat uudelleentraumatisoi ja mahdollisesti jatkaa gaslightingia. Narsismiongelmaan siis liittyy yleisestiottaen myös tama puoli, etta ongelma saattaa paisua "autettuna".
Sanoisin etta tavallaan jokaisen asiasta kuulijan mahdollinen oma narsismi ikaankuin henkisesti lisakeriytyy siihen narsistin lankakeraan.
Niin laittamalla kioski kiinni ei sitten ole jaossa ateriaa kaikille vastaantuleville narsisteille.
Olisiko se edes mun psykopaatin ja narsistin etu etta ateriat menee vieraille ? voimiateille kirjoitti:
Voin yhtyä kommenttiisi täysin ja asetun samalle kannalle. Joskus vain ne neuvonantajat sokeutuvat omaan rooliinsa ja tuputtavat jotakin, jota heiltä ei haettu. Eräällä tavalla heiltä puuttuu luovuus ja he ovat kuristuneita omiin hienoihin neuvoihinsa linkkien kera. Tuo ohje laittaa kioski kiinni sellaisilta ihmisiltä on oikeastaan hyvä neuvo ja kun narsistipalstalla olemme, niin eikö se ole myös se aika yleinen neuvo juuri narsistia kohtaan - laittaa kioski kiinni.
Joskus tuntuu sikäli pahalta, että se neuvonantaja voi olla itsekin narsisti, mutta on vain asettunut uhrin rooliin, niinkuin se vanha tarina sudesta lampaan vaateissa, Aisopoksen kirjaama satu. Ehkä siksi juuri ne neuvot satuttavat enemmän kuin auttavat. Koetetaan jaksaa, sillä joukossamme on myrkyllisiä ihmisiä, joskus aika taitaviakin.Niin palaan vielä kommenttisi loppuosaan ja tuohon susi lammasten vaatteissa teemaasi ja erityisesti tähän kohtaan.
"Ehkä siksi juuri ne neuvot satuttavat enemmän kuin auttavat. Koetetaan jaksaa, sillä
joukossamme on myrkyllisiä ihmisiä, joskus aika taitaviakin."
Ymmärsin että neuvoni/jakamani linkit ovat sekä ärsyttäneet, että satuttaneet jotakuta/pariakin nimimerkkiä, liekö taustalla kuitenkin yksi ja sama henkilö, vaikka linkkejä, neuvojani en ole erityisesti heille suunnannutkaan.
Jossain kommentissa mainittiin ylemmyyden tunteesta, norsuluutornista ja asiantuntijasta joka tulee teilaamaan toisen parantumisyrityksiä, joista ny päättelen, että joukossa saattaa olla joku joka kärsii mahdollisesti alemmuuden tunteesta.
Mitä sitten tulee tuohon suteen,
Aisopoksen tarina on myö minulle myös tuttu, mutta niinkuin kaikilla tarinoilla on metaforansa niin tähän kohtaan ny tekee mieli valita tarina Punahilkasta ja pahasta sudesta.
"Joskus, melkein huomaamattamme, muutumme tarinoiden roistoiksi, Punahilkan sudeksi. Näinä aikoina on tärkeää harjoittaa perspektiivin muutosta. Olemme susia, sillä käskimme toisen poistumaan ilman syytä, koska kerroimme totuuden ja toimimme arvojemme mukaisesti. Olemme susia, koska häiritsimme toisten elämää emmekä tehneet niin kuin meidän ”olisi pitänyt” tehdä
Toimimme usein omien ajatustemme mukaisesti kun odotamme asioita muilta. Olemme jo päättäneet etukäteen mitä pidämme sopivana ja kunnioittavana, minkä ymmärrämme jaloutena tai hyvyytenä. Ja niin, kun yksi osa tästä kaikesta ”epäonnistuu”, kun yksi osa sisäisiä suuntaviivojamme ei täytykään, emme epäröi luokitella henkilöä samantien harkitsemattomaksi, myrkylliseksi tai jopa ”pahaksi.
On melko yleistä olla susi toisen tarinassa. Kuitenkin monissa näissä tapauksissa on tarpeen analysoida henkilöä, joka elää punaisen nuttunsa alla.
Omien periaatteiden, tarpeiden ja arvojen mukaan toimiminen ei ole haitallista. Se on yksinkertaisesti elämistä omien vaistojen mukaisesti mutta samalla tietäen, etteivät kaikki metsän olennot ole niin hyviä ja etteivät pahat ole aina niin pahoja. On tärkeää tietää, kuinka elää yhdessä rehellisyydellä, ilman suden nahkoja tai punaisia huppuja.
Susi tulee aina olemaan paha, jos kuuntelemme ainoastaan Punahilkkaa.
Joskus voisi olla hyvä muuttaa perspektiiviä, ei nää asiat niin mustavalkoisia ole. Enkä näe että neuvojen/linkkien jakaminen tämmösillä palstoilla olisi mikään merkki narsismista.
https://mielenihmeet.fi/perspektiivin-muuttaminen-oletko-sina-susi-toisen-ihmisen-tarinassa/- naurettavaahöpötystä
Onkohan näistä satutarinoista nyt ollut aloittajalle vertaistukea?
naurettavaahöpötystä kirjoitti:
No eiköhän toi aloittajan asia ny ole tässä jo aikoja sitten unohtunut, ketään ei tuntunut kiinnostavan, ettei täs ny enää hänen asiastaan keskustella vaan on siirrtty muihin aiheisiin.
Mutta jos sinulla on jotain hänen aloitukseensa aiheeseen/vertaistukeen liittyvää, mikä estää kommentoimasta tuonne ylemmäs johon väliin.- hmmmmmhmmmmm
Niin palaan vielä kommenttisi loppuosaan ja tuohon susi lammasten vaatteissa teemaasi ja erityisesti tähän kohtaan.
"Ehkä siksi juuri ne neuvot satuttavat enemmän kuin auttavat. Koetetaan jaksaa, sillä
joukossamme on myrkyllisiä ihmisiä, joskus aika taitaviakin."
Ymmärsin että neuvoni/jakamani linkit ovat sekä ärsyttäneet, että satuttaneet jotakuta/pariakin nimimerkkiä, liekö taustalla kuitenkin yksi ja sama henkilö, vaikka linkkejä, neuvojani en ole erityisesti heille suunnannutkaan.
Jossain kommentissa mainittiin ylemmyyden tunteesta, norsuluutornista ja asiantuntijasta joka tulee teilaamaan toisen parantumisyrityksiä, joista ny päättelen, että joukossa saattaa olla joku joka kärsii mahdollisesti alemmuuden tunteesta.
Mitä sitten tulee tuohon suteen,
Aisopoksen tarina on myö minulle myös tuttu, mutta niinkuin kaikilla tarinoilla on metaforansa niin tähän kohtaan ny tekee mieli valita tarina Punahilkasta ja pahasta sudesta.
"Joskus, melkein huomaamattamme, muutumme tarinoiden roistoiksi, Punahilkan sudeksi. Näinä aikoina on tärkeää harjoittaa perspektiivin muutosta. Olemme susia, sillä käskimme toisen poistumaan ilman syytä, koska kerroimme totuuden ja toimimme arvojemme mukaisesti. Olemme susia, koska häiritsimme toisten elämää emmekä tehneet niin kuin meidän ”olisi pitänyt” tehdä
Toimimme usein omien ajatustemme mukaisesti kun odotamme asioita muilta. Olemme jo päättäneet etukäteen mitä pidämme sopivana ja kunnioittavana, minkä ymmärrämme jaloutena tai hyvyytenä. Ja niin, kun yksi osa tästä kaikesta ”epäonnistuu”, kun yksi osa sisäisiä suuntaviivojamme ei täytykään, emme epäröi luokitella henkilöä samantien harkitsemattomaksi, myrkylliseksi tai jopa ”pahaksi.
On melko yleistä olla susi toisen tarinassa. Kuitenkin monissa näissä tapauksissa on tarpeen analysoida henkilöä, joka elää punaisen nuttunsa alla.
Omien periaatteiden, tarpeiden ja arvojen mukaan toimiminen ei ole haitallista. Se on yksinkertaisesti elämistä omien vaistojen mukaisesti mutta samalla tietäen, etteivät kaikki metsän olennot ole niin hyviä ja etteivät pahat ole aina niin pahoja. On tärkeää tietää, kuinka elää yhdessä rehellisyydellä, ilman suden nahkoja tai punaisia huppuja.
Susi tulee aina olemaan paha, jos kuuntelemme ainoastaan Punahilkkaa.
Joskus voisi olla hyvä muuttaa perspektiiviä, ei nää asiat niin mustavalkoisia ole. Enkä näe että neuvojen/linkkien jakaminen tämmösillä palstoilla olisi mikään merkki narsismista.
https://mielenihmeet.fi/perspektiivin-muuttaminen-oletko-sina-susi-toisen-ihmisen-tarinassa/"Ennen kuin meistä tulee kesyjä susia mahdottomissa tarinoissa, meidän on kerättävä rohkeutta, kuunneltava omia vaistoja ja toimittava älykkyydellä, kunnioituksella ja vääryydellä. Omien periaatteiden, tarpeiden ja arvojen mukaan toimiminen ei ole haitallista. Se on yksinkertaisesti elämistä omien vaistojen mukaisesti mutta samalla tietäen, etteivät kaikki metsän olennot ole niin hyviä ja etteivät pahat ole aina niin pahoja. On tärkeää tietää, kuinka elää yhdessä rehellisyydellä, ilman suden nahkoja tai punaisia huppuja."
Ehkä tässä halutaan tuoda esille omaa punahilkkaroolitusta? - Terve.vaanmenoa
Missähän maailmassa nämä palstalle kirjoittavat elävät? Menkää oikeisiin töihin hus hus
- naurettavaahöpötystä
No eiköhän toi aloittajan asia ny ole tässä jo aikoja sitten unohtunut, ketään ei tuntunut kiinnostavan, ettei täs ny enää hänen asiastaan keskustella vaan on siirrtty muihin aiheisiin.
Mutta jos sinulla on jotain hänen aloitukseensa aiheeseen/vertaistukeen liittyvää, mikä estää kommentoimasta tuonne ylemmäs johon väliin.Sinä sitä näyt olevan tarinoittesi kanssa väärässä ketjussa.
Terve.vaanmenoa kirjoitti:
Missähän maailmassa nämä palstalle kirjoittavat elävät? Menkää oikeisiin töihin hus hus
Joo kohta pitää lähtiä taas. Iltavuoro kutsuu
- poiuyfcvb
Ei sita sutta pida leimata hyväksi tai pahaksi vaan faktojen mukaan sudeksi (jolla on suden luonto).
Susissa on jotain uljasta, mutta viisainta lienee olla silittelemättä niita koirina
(tunteeni susista) - poiuytresdf
naurettavaahöpötystä kirjoitti:
Aloittaja voinee tehdä ketjusta omat johtopäätöksensä vertaistukitilanteesta
hmmmmmhmmmmm kirjoitti:
"Ennen kuin meistä tulee kesyjä susia mahdottomissa tarinoissa, meidän on kerättävä rohkeutta, kuunneltava omia vaistoja ja toimittava älykkyydellä, kunnioituksella ja vääryydellä. Omien periaatteiden, tarpeiden ja arvojen mukaan toimiminen ei ole haitallista. Se on yksinkertaisesti elämistä omien vaistojen mukaisesti mutta samalla tietäen, etteivät kaikki metsän olennot ole niin hyviä ja etteivät pahat ole aina niin pahoja. On tärkeää tietää, kuinka elää yhdessä rehellisyydellä, ilman suden nahkoja tai punaisia huppuja."
Ehkä tässä halutaan tuoda esille omaa punahilkkaroolitusta?"Ehkä tässä halutaan tuoda esille omaa punahilkkaroolitusta?"
Niin tää metafoora samaan aiheeseen oli ny vastine tuolle tyypille joka varoitteli sudesta lammasten vaatteissa ja antoi ymmärtää neuvonantajan olevan se susi, tässä tapauksessa se narsisti ja toivotteli voimia ja jaksamista kanssakärsijöille.
No tää ny alkaa olla hieman jonnin joutavaa jauhantaakin, jota kohtaan joku jo kyllästymisensä ilmaisikin , mutta kuhan ny vastineeni heitin ja itsekukin sitte voi väännellä asiaa miten tahtoo.
Mutta kantsii vaihtaa välillä sitä perspeketiiviä.- poiuytrdcvb
Ei kantsi...
se susi lampaan vaatteissa juttu oli hyva
jalot sudet esiintyy vilpittömasti susipuvussaan
- narsistienlapsista
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei184511Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1261514- 1011420
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi671293Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3251279- 471199
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721160Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253981- 86915
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?49884