Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Bossu
profiilit
Bossu
Bossu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
3525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Joissain paukkuliiveissä näköjään sanotaan erikseen, että ne toimivat kylmässä. Ehkä sellaiset uskaltaisi ostaa syksyllä veneileväkin. Joku syy varmaan on, että tästä on erikseen mainittu.
15.10.2015 20:35
Jos kyse on tiikin päälle lakkauksesta, ei se lakka kauheasti imeydy puuhun. 2-komponenttilakka jämähtää nopeasti ja jää pinnalle. Hitaammin kuivuva 1-komponentti saattaa päästä syvemmälle ja jäädä täten tiukemmin kiinni. 2-komponentti lähtee sitten myös helpommin pois. Ero on kenties pienempi sisällä lakatessa, kun ei ole UVta eikä niin paljon kosteutta. Puun pitäisi olla kunnolla kuivaa lakatessa.
14.10.2015 09:54
Kyllä varmaan löytyy hyviä paukkuliivejä, ja nuo meripelastajien liivit on varmaan moneen kertaan testattu. Omasta mielestäni tässä on kuitenkin vielä avoimia kysymyksiä sen verran, etten ilman lisätietoa hyväksy varauksettomasti väitettä, että "paukkuliiveillä ei ole ongelmia kylmässä vedessä". Liivien aukematta jääminen on katastrofi, kun niiden kanssa veteen joskus joutuu.
13.10.2015 21:44
Venevero, ellei se nyt sitten jää sellaiseksi Sipilälle tyypilliseksi vatuloinniksi.
13.10.2015 09:55
Airsoft-ampujat käyttävät samankaltaisia co2-patruunoita aseissaan. Sielläkin on hyvin tiedossa, että ne aseet ei välttämättä kylmässä toimi.
13.10.2015 09:53
Siitä oli Vene-lehdessä lyhyt juttu muistaakseni tuon Meriturvan testin jälkeen. Sitä on nyt vaikea löytää, kun Veneen arkiston etsimistoiminto on poissa käytöstä. Testissä kokeiltiin joitain liivejä hyppäämällä niiden kanssa veteen Airisto-hotellin laiturilta, kun ilman lämpötila oli jotain 4-8 astetta muistaakseni ja vesi oli 5 asteen paikkeilla. Testin tulos oli, että moni, ellei jopa suurin osa liiveistä ei toiminut ollenkaan niin hyvin kuin oli tarkoitus. Testi ei ollut niin laaja ja systemaattinen kuin liivitestit yleensä, eikä aiheeseen ole ainakaan Vene-lehdessä ole asiaan palattu, vaan se oli lähinnä pieni huomautus. Jenkkilähteissä tuosta näytään usein huomautettavan, ja monissa paukkuliiveissä on siellä ilmeisesti tarra, jossa kielletään laitteen käyttö alle nollassa asteessa.
13.10.2015 09:52
Noihin aikoihin tehtiin myös toinen testi, jossa ilman ja veden lämpötila oli alle +10 astetta, ja siinäkin kelissä oli useimmilla paukkuliiveillä vaikeuksia täyttyä.
13.10.2015 07:06
Tässä vielä Hokan 100N takki kauluksella: http://www.hokka.info/Hokka_Fleece_Special
12.10.2015 13:19
Niin, no, mulla on 100N Balticit kauluksella. Ei ne mun mielestä epämukavat ole. Kylmällä ilmalla ne kelluttavat varmasti 100N, kun taas paukkuliivit kelluttavat jotain välillä 0-150 N. Nyt on vedet jo alle 10 asteisia, joten paukkuliivien toimintavarmuus on selkeästi huonompaa kuin kesällä. Vielä on 3 venettä vesillä ja yöreissuja tulossa vielä ensi kuullekin, päiväreissuja jäiden tuloon.
https://www.marinekauppa.com/product/178/baltic-100n-split-front-pelastusliivi-oranssi
https://bluebrook.wordpress.com/2010/02/02/paukkuliivit-eivat-pauku-pakkasessa/
12.10.2015 13:14
Joo, vaihteet on ehdottoman tärkeät. Itse joudun vinssaamaan viimeiset 3 metriä, joista viimeinen metri pienemmällä vaihteella.
12.10.2015 10:15
Ei se rekisteröinti mutta se vero.
12.10.2015 10:13
Itsellänikin on perinteiset liivit, ihan halpis-Balticit. Hyvin toimivat ja yleensä ne ovat päälläkin. Lapsille hankin Hokat ja voisin harkita sellaisia itsellekin.
11.10.2015 21:39
Kaipa isommat volvot on tehtaan omaa tuotantoa. Purjevenevehkeet ei.
09.10.2015 12:36
Jos vinssissä on välitystä, nousee kyllä. Täytyy vain katsoa nostopaikka huolellisemmin ja säätää autopilotti. Itse pitäisin lazyja yksinpurjehtijalle hyvinä.
08.10.2015 13:27
Itse purjehdin aiemmin paljon pinnaohjatulla veneellä. Pidin pinnapilottia aina valmiina. Se oli irti pinnasta, kun en sitä tarvinnut, mutta kytkemiseen ja kurssin asettamiseen meni aikaa n. 5 sekuntia. Nehän saa usein helposti nyppäämällä irti pinnasta ja yhtä helposti kiinni. Kun on yksin avotilassa, ei ole väliä, vaikka yksi kulma olisikin varattu irrallaan olevalle pinnapilotille.
Mun mielestä tärkein ominaisuus on veneen pieni koko. Yksinpurjehtija Suomen oloissa ei tarvitse kuin 25-jalkaisen, pari tonnia painavan veneen. Jos vene on iso ja painava, se on suuri haitta yksinpurjehtijalle. Jolla on kätevä, jos ei mahdu laituriin tai tuuliolot on hankalat ja haluaa jäädä ankkuriin. Yksinpurjehtijan on vaikea tulla sivutuulessa täyteen laituriin. Samasta syystä peräankkurin, poijunarun ja keula-ankkurin käytön täytyy olla vaivatonta, eli peräankkuri täytyy voida heittää ja unohtaa. Joku liinakela huolehtii köyden annosta ankkurille. Sama poijunarulle, kun sen on saanut poijuun kiinni, se täytyy voida tipauttaa käsistä ja keskittyä keulan saamiseen laituriin.
Purjeissa tärkeää on, ettei tarvitse poistua istumalaatikosta. Jos on valtavan iso genua ja babystaagi, on yhdistelmä huono yksinpurjehtijalle, tai jos narut voi jäädä johonkin kulmiin kiinni.
07.10.2015 10:14
Eilen olin itse vesillä Turun lähellä, ja täällä oli kyllä ruuhkaa.
04.10.2015 17:29
Biltemasta löytyy myös. Suomenkielisessä käyttöohjeessa on mielenkiintoinen kirjoitusvirhe, kun sen mukaan propyleeniglykolia ei saa sekoittaa propyleeniglykoliin. Ruotsinkielisessä sanotaan: Får ej blandas med etylenglykol, kuten kuuluukin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jaahdytysjarjestelmatuuletus/Jaahdytin/Glykoli-2000034928/
02.10.2015 10:03
Ei se nopeus ole mikään automaatio. Runkonopeus saavutetaan vain joskus, ei aina. Se tyhjäkin runko painaa. Veneen kokonaishinnasta säästö ei välttämättä ole iso, vaikka metrin verran runkoa jätettäisiinkin ilman kalusteita.
01.10.2015 11:42
Voi myös harkita 2-komponenttiepoksia topcoatin sijaan. Esim. Hempels light primer.
30.09.2015 12:17
Joo, olisi kulkenut sitten yhtä hyvin sytytysnesteellä tai lakkabensiinillä. Ne on nimittäin melko lailla samaa tavaraa kuin kerosene.
28.09.2015 14:37
166 / 177