Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Bossu
profiilit
Bossu
Bossu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
3525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olen+päättänyt+minäkin+luopua+nimimerkin+käytöstä,+lähinnä+sen+takia,+että+Suomi24:n+käyttöliittymä+toimii+niin+huonosti.+Melkein+joka+kerta+saa+kirjautua+uudestaan,+kun+kirjoittaa+jotain.+Jostain+syystä+se+aina+unohtaa+kirjautumisen,+selaimesta+riippumatta.+Kätevää+on+ollut+se,+että+jos+viitsii+kirjautua,+näkee,+onko+omia+juttuja+kommentoitu.+Tänä+aamuna+en+ole+itsestäni+mitään+juttuja+nähnyt.+Olen+ollut+sosiaalisessa+mediassa+vuodesta+-89,+ja+olen+oppinut,+että+henkilöön+meneviin+juttuihin+ei+kannata+reagoida.+Niissä+on+ennen+kaikkea+kyse+kirjoittajan+omasta+ääliömäisyydestä,+ja+sitä+ei+pysty+muuttamaan.+
Aika+yllättävää+on+kyllä+ollut+tällaisen+foorumikirjoittelun+rapautuminen.+Ennen+kirjoitettiin+omalla+nimellä,+sitten+nimimerkillä+ja+nyt+täysin+anonyyminä.+Keskustelun+yleinen+taso+ei+ole+kuitenkaan+enää+jostain+vuodesta+-97+pahasti+romahtanut+lisää,+kuten+olisi+voinut+luulla.+Ennen+suunnilleen+vuotta+-97+ylilyöntejä+oli+vain+vähän.
04.09.2020 09:11
Se+johtuu+siitä,+että+kantteja+on+helpompi+eli+halvempi+tehdä.+Talooni+tuli+yksi+seinä+45+asteen+kulmaan,+ja+sen+tekeminen+kesti+4+kertaa+kauemmin+kuin+suoran+seinän.+Asumista+se+ei+auta.
02.09.2020 17:02
Toi+Nordic+Season+on+käyttökelvoton+merellä.+Luokittelisin+sen+kelluvaksi+asunnoksi+eikä+veneeksi.
02.09.2020 16:44
Mitä+se+käytännössä+tarkoittaa,+että+minun+täytyy+uskoa+kalastusmerkkejä?+Jos+joku+tulee+busterilla+vastaan+siimat+vedessä+ja+kalastusmerkit+ylhäällä,+niin+mitä+seuraamusta+minulle+tulee,+jos+ajan+purjeilla+siimojen+yli?+Miksen+minä+sitten+voisi+purjeveneessäkin+aina+pitää+kalastusmerkkejä.+Sidon+vaikka+jonkun+juuri+ja+juuri+veteen+ulottuvan+siiman+ja+koukuttoman+vieheen+pysyvästi+peräkaiteeseen.+Se+Busterilla+ajava+on+väistämisvelvollinen,+siihen+ei+hänen+päivämerkkinsä+vaikuta.+Tilanne+on+analoginen+sen+kanssa,+että+ajan+moottorilla+purjeet+ylhäällä+ja+ilman+kartiota.+Minä+olen+silloin+väistämisvelvollinen,+ei+ne+muut.
02.09.2020 08:46
Hitaita+moottoriveneitä+on+asuttavia,+mutta+nehän+vastaakin+rungoltaan+purjevenettä.+Minä+puhuin+liukuvista+moottoriveneistä.+Niissä+moottorin+kalleus+tekee+niistä+käytettynä+kalliimpia,+jos+on+yhtä+asuttava.+HItaalla+moottoriveneellä+ei+ole+oikein+mitään+etuja+verrattuna+purjeveneeseen.
02.09.2020 08:36
Kyllä,+se+kuomu+on+vihoviimeinen.+Ennen+nykyistä,+kovakatollista+yhteysvenettä+minulla+oli+6,7-metrinen+HT-vene,+jossa+oli+pressu.+Kyllästyin+sen+virittelyyn+totaalisesti+ja+vannoin,+ettei+minulle+enää+ikinä+tule+moottorivenettä,+jossa+täytyy+jotain+pressuja+viritellä.+Ainoa+poikkeus+on+joku+avobuster,+jossa+saa+tarpeen+tullen+syksyllä+ja+keväällä+kuomusta+suojaa,+mutta+sellaisessa+ei+nukuta.
Sinänsä+sen+HT-veneen+etukajuutta+oli+tilava+nukkua+parille+hengelle.+Avotilan+penkille+pressun+alle+olisi+myös+voinut+pedin+tehdä,+mutta+en+laskisi+sellaista+nukkumapaikaksi,+jos+puhutaan+matkaveneistä.+Vene+maksoi+vain+4000+euroa,+mutta+siinä+ei+ollut+vessaa+eikä+keitintä.
02.09.2020 08:34
Mulla+on+siis+pääveneenä+purjevene,+mutta+moottorivene+yhteysveneenä+mökille.+Olen+eri+mieltä+asuttavuudesta,+etenkin+hinnan+suhteen.+Moottorivene,+jossa+on+hyvä+moottori+maksaa+varsin+paljon.+Jos+yli+7-metrisessä+liukuvassa+matkamoottoriveneessä+on+2000-luvun+moottori,+niin+veneen+hinta+on+yli+20+000+euroa.+Sillä+hinnalla+saa+tänä+päivänä+jo++yli+30-jalkaisen+purjeveneen,+jossa+asuu+vaikka+loppuikänsä.+Jos+katsoo+veneen+pituutta,+niin+ero+on+pienempi,+mutta+miksi+katsoa+veneen+pituutta?
Verrataan+vaikka+näitä+kahta+samanhintaista+(Avance+36+ja+Bella+Falcon):
https://www.nettivene.com/moottorivene/bella/816375
https://www.nettivene.com/purjevene/avance/716534
Minun+mielestäni+Avance+on+selvästi+parempi+paikka+asua.
27.08.2020 13:07
Olen+minäkin+eri+mieltä.+Minulla+oli+aiemmin+7,7+metriä+pitkä+purjevene,+jonka+arvo+nykyisin+olisi+3000+euroa.+Minulla+on+nyt+yhteysveneenä+7,9+metriä+pitkä+liukuva+matkamoottorivene,+jonka+arvo+on+15+000+euroa.+Jos+ajatellaan+pidempää+reissua+vaikkapa+Ruotsiin,+niin+kyllä+se+purjevene+on+parempi.+Vessa+on+moottoriveneessä+parempi,+mutta+esim.+keittomahdollisuus+ja+nukkumapaikat+oli+purjeveneessä+parempia.+Siinä+oli+myös+merikelpoisuus+huomattavasti+parempi.+Miettisin+pariin+kertaan,+lähdenkö+sillä+moottoriveneellä+esim.+8+m/s+sivutuulessa+Ahvenanmeren+yli,+sillä+purjeveneellä+lähtisin+varmasti.+Moottoriveneen+kanssa+se+olisi+kärsimystä,+purjeveneellä+hienoa+purjehdusta.
27.08.2020 09:49
On,+mutta+en+tällä+tekniikalla+lähesty+kuin+sellaista+satamaa,+missä+se+ei+haittaa.
18.08.2020 10:02
On+myös+ollut+esimerkki+Jurmosta,+jossa+se+ei+riitä.+Kyllä+se+siellä+pysähtyy.+Yksikin+kerta+on+jo+liikaa+tuollaista,+kun+se+on+niin+helposti+vältettävissä.+Kun+yksin+tulen+laituriin,+laitan+poijuköyden+juoksemaan+vapaasti,+vene+kääntyy+ja+on+tärkeää,+että+vene+liukuu+tasaisesti+laituriin,+kun+menen+keulaan+laittamaan+keulanarua.+Tällöin+tyypillisesti+menee+luokkaa+3-5+metriä+turhan+paljon+narua+ulos+ennen+kuin+pääsen+kiristämään+poijunarua.+Tämä+pointti+ei+vaikuta+niihin,+joilla+on+aina+miehistöä+mukana.+Mutta+tässä+jo+samat+jutut+pyörii+ympäri+ja+ympäri,+joten+jätän+tämän+tähän.
18.08.2020 09:38
Kyllä+siitä+holtitonta+tulee,+kun+vene+pysähtyy+niin+paljon+ennen+rantaa,+ettei+saada+keulaa+kiinni.
17.08.2020 17:22
On+totta,+että+irtoköydessä+se+haittaa+enemmän.+Minulla+on+erilliset+kelat+poijuhaalle+ja+ankkuriköydelle,+mutta+kyllä+varmaan+yhdelläkin+pärjäisi.
17.08.2020 17:21
Mä+olen+hyvin+usein+itse+vastuussa+koko+rantautumisesta,+enkä+todellakaan+kuluta+kiireistä+aikaani+laituria+lähestyessä+narujen+solmimiseen.+Usein+vielä+viime+tipassa+muuttuu+aiottu+paikka.+Ei+ole+mitään+haittaa+siitä,+että+kelalla+on+30+metriä+köyttä.+Potentiaalista+haittaa+on+liian+lyhyestä+köydestä.
17.08.2020 15:49
Minun+mielestäni+köyden+tulee+joka+tilanteessa+riittää.+Jos+se+on+siinä+kelalla,+ei+10+metriä+lisää+haittaa+mitään,+mutta+estää+sopivassa+sivutuulessa++veneen+ajautumisen+holtittomasti+päin+muita+veneitä.+Olen+itsekin+kokenut+liian+lyhyen+poijuköyden+ongelmat,+ja+päätin,+että+jatkossa+minun+poijuköyteni+on+aina+ja+joka+kerta+tarpeeksi+pitkä.+Ehkä+jollakulla+on+parempi+hahmotuskyky+kuin+minulla,+mutta+minä+en+osaa+sanoa+poijupaikkaa+lähestyessäni,+tarvitaanko+15+vai+20+pitkä+köysi,+enkä+siis+osaa+sitä+etukäteen+jatkaa.
17.08.2020 10:14
Valistusta+ei+nyt+ole+paljon+kokeiltu.+Tietoiskuja+netissä+ja+telkkarissa.+Luullakseni+sillä+olisi+vaikutusta+saman+verran+kuin+ajokortilla,+ja+olisi+halvempaa+ja+vähemmän+byrokraattista.+Opetettaisiin+merimerkit,+liikennemerkit+ja+pakolliset+varusteet.+Se+olisi+jo+alku.
12.08.2020 13:33
Ei+eri+luokkia,+kun+lasketaan+tietysti+tasoitukset.+Ehdotan+kaavaksi+seuraavaa:+(R+(L/4)/10+M+G)/7,
jossa+R=runkonopeus,
L=lapojen+määrä
M=Merkkihyvitys,+jolloin+jos+M=0,+jos+merkki+Volvo,+Yanmar:+M=-0,5,+Bukh+(ilman+vauhtipyörää)=-1,+Bukh+(vauhtipyörällä)=-0,75
G=1,+jos+käytetään+genuaa+samalla+ja+tuuli+ei+ole+kevyt+myötäinen+tai+täysin+vastainen,+G=0+muutoin
Homma+jaetaan+seiskalla,+jolloin+luvusta+tulee+LYSin+näköinen+ja+1,0+vastaa+jotain+perusvenettä.+Kun+tasoitukset+on+laskettu,+voidaan+voittaja+ilmoittaa+suoraan+ilman+kilpailua.+Näin+olisi+voitu+tehdä+myös+Poker+Runissa+ja+olisi+selvitty+ilman+kuolonuhreja.
11.08.2020 15:54
Okei,+ehkä+siitä+sitten+on+monille+hyötyä.
11.08.2020 15:43
Aika+ympäripyöreä+pykälä.+Ihmettelen+suuresti,+jos+tuolla+perusteella+saadaan+joku+tuomio+aikaiseksi.+Venehän+ei+itsessään+aiheuttanut+vaaraa,+vaan+ne+aallot.+Aallot+taas+olisivat+hyvin+voineet+tulla+jostain+ihan+muualtakin.+No,+aika+näyttää,+me+ei+täällä+jaella+tuomioita.
11.08.2020 15:41
Fountain+toisaalta+ei+rikkonut+mitään+lakeja.+Veneellä+saa+ajaa+miten+haluaa.+Jos+hän+ei+ollut+kilpailussa+mukana,+eikä+vesialuetta+ollut+eristetty,+eikä+ollut+aallontekokieltoa+tai+nopeusrajoitusta,+niin+sittenhän+saa+ajaa+miten+huvittaa.+Muiden+veneilijöiden+ongelma+on+reagoida+niihin+aaltoihin.+Eikö+kaikki+moottoriveneilijät+sano+näin,+kun+purjeveneilijät+valittaa+aalloista?
11.08.2020 14:17
Se+riippuu+myös+veneen+pituudesta.+3-tonninen+vene+on+varmaan+8-metrinen.++12-metrisen+veneen+perä+on+4+metriä+lähempänä+poijua.+Ja+vähän+tylsähän+se+on+lennossa+pidentää+narua.+Toinen+seikka+on+laituriin+tulo.+Mä+tulen+usein+yksin+laituriin.+Silloin+jätän+köysikelan+yksikseen+rullailemaan,+kun+käyn+kiinnittämässä+keulan.++Narua+tarvitaan+silloin+enemmän,+kunnes+se+saadaan+vedettyä+sisään.+Mutta+olet+varmaan+oikeassa,+että+90%+arvio+on+metsässä.+Ehkä+se+on+98%.
11.08.2020 13:09
1 / 177