Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kuusenjuuret
profiilit
Kuusenjuuret
Kuusenjuuret
Vapaa kuvaus
Aloituksia
37
Kommenttia
6146
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Se+on+siis+sinun+tulkintasi+ymmärryksesi+mukaan.+Miten+sinä+ymmärrät+nuo+kyyhkyläiset?
22.10.2017 16:35
Minä+pidän+sitä+typeränä+ja+pahansuopana+ilkeilynä.+Sinustako+se+on+huumoria?
22.10.2017 16:30
Mahtaa+olla+kiihottavaa+kirjoitella+tuollaisia+tänne+ihan+julkisesti.
22.10.2017 16:24
Nyt+en+ymmärrä,+mitä+tarkoitat.+Siis+pitäisikö+ajatella,+että+siinä+tarkoitettiin,+että+rakkaan+silmät+ovat+lintuja?+Tuolla+toisessa+ketjussa+muuten+tuli+myös+hyvä+esimerkki:
"Minun+lampaani+kuulevat+minun+ääntäni,+ja+minä+tunnen+ne,+ja+ne+seuraavat+minua.+Ja+minä+annan+heille+iankaikkisen+elämän,+ja+he+eivät+ikinä+huku,+eikä+kukaan+ryöstä+heitä+minun+kädestäni."
Tässähän+ei+varmaankaan+tarkoiteta+eläintä.
22.10.2017 16:19
Mutta+myönnät+kai,+että+kaikkea+ei+voi+ottaa+Raamatussa+kirjaimellisesti?+On+pakko+tehdä+tulkintaa+oman+ymmärryksensä+mukaan.
22.10.2017 16:05
Ei+nyt+äkkiseltään+tule+mieleen+muuta+kuin+esim.+tämä+korkean+veisun+kohta:
"Katso,+kaunis+sinä+olet,+armaani;+katso,+kaunis+olet,+silmäsi+ovat+kyyhkyläiset"
Kyyhkyläiset+kaiketi+ovat+metafora.+Tulkitsen+eli+ymmärrän+sen+niin,+että+siinä+halutaan+kehua+rakkaan+silmiä.+Jos+tuon+ottaisi+kirjaimellisesti,+niin+rakkaan+silmät+olisivat+lintuja.
22.10.2017 15:48
Jotkut+tekstit+on+monikerroksisia+ja+ne+on+tarkoitettukin+myös+tulkittaviksi.+Sellaista+on+esim.+runous,+proosakin.+Parisuhteessakin+voidaan+sanoa+yhtä+ja+tarkoittaa+jotain+muuta.+Yleensä+turvallisinta+asiatekstin+lukemisessa+on+ottaa+se+kirjaimellisesti.
Minä+uskon+Raamattuun,+mutta+en+usko,+että+kaikkea+on+tarkoitettu+kirjaimellisesti.+Miten+sinä+otat+Raamatun,+täysin+kirjaimellisesti+vai+osittain+tulkiten?
22.10.2017 15:15
Ajattelen,+että+toiset+uskovat+Raamatun+sanaan+kirjaimellisesti,+toiset+uskovat+että+siitä+voi+tehdä+tulkintoja.+Jotku+eivät+usko+lainkaan+koko+Raamattuun+Jumalan+sanana+vaan+pitävät+sitä+satuna.+Jos+siihen+uskoo+kirjaimellisesti,+se+on+aika+yksinkertaista,+mutta+johtaa+joissain+kohdin+omituisiin+lopputulemiin.+Jos+taas+uskoo,+että+sitä+voidaan+osittain+tulkita,+niin+se+on+jo+vähän+haastavampaa.+Mitkä+kohdat+voi+tulkita+ja+mitkä+ovat+sitten+sellaista,+jota+ei+voi+tulkita.+Silloin+joutuu+tekemään+valintaa+ja+joku+voi+aina+sanoa,+että+se+on+väärä+valinta,+väärä+tulkinta.+Voisiko+koko+Raamatun+lukea+tulkiten?+En+tiedä,+ehkä+joku+voi.+Jos+Raamattuun+ei+usko+lainkaan,+ei+moisia+tarvitse+edes+miettiä.+
Minun+mielestäni+pelastuksen+kannalta+on+yhdentekevää,+missä+aikakehikossa+uskon+luomisen+tapahtuneen.
22.10.2017 15:06
Mielelläni+voin+kertoa,+mutta+voitko+vähän+rajata,+mistä+haluat+minun+kertovan?+Olemme+sivunneet+aika+montaa+asiaa.
22.10.2017 14:51
Kestän+kyllä.+Olen+jopa+vastannut+aloittajan+kommenttiin.+Oletko+sinä?
22.10.2017 14:46
Silloin+kannattaa+sanoa+se,+mitä+tarkoittaa.+En+ole+lapsellinen,+mutta+kielen+suhteen+olen+aika+tarkka.+Yritän+olla+tekemättä+tulkintoja+siitä,+mitä+joku+ehkä+mahdollisesti+tarkoittaa.
22.10.2017 14:35
Etkö+kestä+runoja?
22.10.2017 14:33
Pyysit+minua+kertomaan+mitä+ajattelen+JOSTAKIN+asiasta.+Ja+minä+kerroin.
22.10.2017 14:29
Tuo+runoko?+Kyllä+se+on+lyriikkaa.
22.10.2017 14:25
Minä+ajattelen,+että+ihmisille+on+tarkoitettu+eri+tehtäviä.+Jotkut+ovat+opettajia,+jotkut+pappeja,+jotkut+profeettoja,+jotkut+evankeliumista+puhujia,+jotkut+helvetistä+puhujia,+jotkut+ovat+kahvinkeittäjiä,+jotkut+rahakirstun+vartijoita.+Minä+en+voi+sinulle+sanoa,+mikä+sinun+tehtäväsi+on.+Sinäkään+tuskin+voit+minulle+sanoa,+mikä+minun+tehtäväni+on.
22.10.2017 14:22
Tähän+kohtaan+sopii+hyvin+Aale+Tynnin+runo+Kaarisilta:
Ja+Jumala+sanoi:+"Toisille+annan+toiset+askareet,
vaan+sinulta,+lapseni,+tahdon,+että+kaarisillan+teet.
Sillä+kaikilla+ihmisillä+on+niin+ikävää+päällä+maan,
ja+kaarisillalle+tulevat+he+ahdistuksessaan.
Tee+silta+ylitse+syvyyden,+tee,+kaarisilta+tee,
joka+kunniaani+loistaa+ja+valoa+säteilee."
Minä+sanoin:+"He+tulevat+raskain+saappain,+multa-anturoin+-
miten+sillan+kyllin+kantavan+ja+kirkkaan+tehdä+voin,
sitä+ettei+tahraa+eikä+särje+jalat+kulkijain?"
Ja+Jumala+sanoi:+"Verellä+ja+kyynelillä+vain.
Sinun+sydämesi+on+lujempi+kuin+vuorimalmit+maan+-
pane+kappale+silta-arkkuun,+niin+saat+sillan+kantamaan.
Pane+kappale+niiden+sydämistä,+joita+rakastat,
he+antavat+kyllä+anteeksi,+jos+sillan+rakennat.
Tee+silta+Jumalan+kunniaksi,+kaarisilta+tee,
joka+syvyyden+yli+lakkaamatta+valoa+säteilee.
Älä+salpaa+surua+luotasi,+kun+kaarisiltaa+teet:
ei+mikään+kimalla+kauniimmin+kuin+puhtaat+kyyneleet."
Runon+opetus:+Ei+kaikkien+tarvitse+helvetistä+julistaa.
22.10.2017 14:16
Uskotko+sinä,+että+Raamattu+täytyy+ottaa+kirjaimellisesti+vai+voidaanko+siitä+tehdä+tulkintoja?
22.10.2017 14:08
En+tiedä,+kuka+on+liberaali+ja+kuka+ei.+Enkä+voi+kertoa+kaikkien+maailman+liberaalien+puolesta+esimerkkejä.+Eikös+kristitty+ole+se+joka+uskoo+Jumalaan+ja+Jeesuksen+pelastustyöhön+ja+on+kastettu?
22.10.2017 14:05
Totta,+kaikista+ei+ole+sotaan.+Tämä+sivusto+muuten+tökkii+todella+pahasti.
22.10.2017 14:02
Mitä+tarkoitat+sillä,+että+uskooko+sen+kokonaan?+Kirjaimellisestiko?
22.10.2017 13:59
225 / 308