Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. Jeshuan+kertakaikkisen+täydellinen+uhri+tarkoittaa+sitä,+että+enää+ei+tarvitse+uhrata.+Mietippä+miksi+temppeliäkään+ei+ole+enää+jälleenrakennettu?Lainaan+Michael+Brownin+kirjasta+Aito+kosher-Jeesus+seuraavan+lainauksen,+jossa+hän+käsittelee+Jeshua+Messiaan+työtä+profeetan+näkökulmasta+(Jeshua+Messiaan+ollessa+täydellinen+Jumala,+Hän+on+myös+kaikkien+aikojen++suurin+rabbi+ja+kaikkien+aikojen+suurin+profeetta!):”Me+tiedämme,+että+Jeremia+oli+todellinen+Herran+profeetta,+koska+hän+ennusti+ensimmäisene+temppelin+tuhon+ja+juutalaisen+kansan+karkotuksen.+Niin+todella+tapahtui.+Me+tiedämme,+että+Jeesus+oli+todellinen+Herran+profeetta,+koska+Hän+ennusti+toisen+temppelin+tuhon+ja+juutalaisten+maasta+karkotuksen+ja+niin+tapahtui.+Tämä+laittaa+meidät+vaikeiden+kysymysten+eteen.+Vaikka+juutalainen+kansa+syyllistyi+kaikenlaisiin+pimeyden+töihin+Jeremian+aikana+(epäjumalanpalvelus,+moraalittomuus+ja+viattoman+veren+vuodattaminen,+lasten+polttaminen+elävältä+uhriksi+epäjumala+Molokille)+temppeli+rakennettiin+uudelleen+noin+70+vuotta+sen+tuhoamisen+jälkeen.+Kun+se+vuonna+70+tuhottiin+toisen+kerran,+sitä+ei+ole+rakennettu+uudelleen.+Miksi?Kun+Talmud+valmistui,+toinen+temppeli+oli+ollut+raunioina+yli+viisisataa+vuotta.+Miksi+se+oli+edelleen+raunioina?+Näyttäisi+siltä,+että+Israelin+syyllisyys+oli+ensimmäisen+temppelin+aikana+paljon+suurempi+kuin+Israelin+syyllisyys+toisen+temppelin+aikana.+Mistä+näin+ankara+rangaistus+sitten+johtui?+Talmud+käsittelee+näitä+kysymyksiä:Miksi+ensimmäinen+temppeli+tuhottiin?+Kolmen+asian+tähden,+joita+siellä+tehtiin:+epäjumalanpalvelus,+moraalittomuus,+verenvuodatus….+Mutta+miksi+toinen+temppeli+tuhottiin,+vaikka+siihen+aikaan+he+keskittyivät+Tooraan,+käskyihin+ja+harjoittivat+hyväntekeväisyyttä?+Koska+siihen+aikaan+oli+vallassa+viha+ilman+järkevää+syytä.+Tämä+opettaa,+että+perusteeton+viha+on+raskaampi+kuin+kolme+syntiä,+epäjumalanpalvelus,+moraalittomuus+ja+verenvuodatus+yhdessä+(b+Joma+9b).Talmud+ilmoittaa+meille,+että+ensimmäisen+temppelin+aikana+(mukaan+lukien+Jeremian+elinaika)+kansa+oli+syyllinen+epäjumalanpalvelukseen,+moraalittomuuteen+ja+verenvuodatukseen,+mutta+toisen+temppelin+aikana+(mukaan+luettuna+Jeesuksen+elinaika)+kansa+oli+keskittynyt+Tooraan,+käskyjen+pitämiseen+ja+hyväntekeväisyyden+harjoittamiseen.+Kuitenkin+toisen+temppelin+tuho+on+nyt+kestänyt+yli+25-kertaisen+ajan.+Kuinka+se+on+mahdollista?Talmudin+vastaus+on,+että+niinä+päivinä+oli+vihaa+ilman+järkevää+syytä.+Voiko+tässä+olla+vihje,+jota+etsimme?+Voisiko+olla,+että+juutalainen+kansa+syyllistyi+Jeremiaa+suuremman+profeetan+sanojen+hylkäämiseen?+He+eivät+edelleenkään+tunnista+Hänen+olevan+profeetta.+Voiko+olla,+että+Jeesuksen+oma+kansa+teki+”perusteettoman+vihan”+synnin+Häntä+vastaan?+Jeesus+sanoi+joidenkin+johtajien+olevan+syyllisiä+juuri+tähän+–+he+vihasivat+ilman+syytä+(Joh.+15:18-25).+Onko+näillä+asioilla+yhteys+toisiinsa?Entäpä+jos+Jeesus+ei+ollutkaan+vain+profeetta,+vaan+juuri+se+profeetta,+jota+juutalaiset+odottivat+noina+päivinä?+Ja+mitä+jos+tämä+suuri+profeetta,+joka+tulee+Messiaan+kanssa+(joidenkin+vanhojen+juutalaisten+messiasodotusten+mukaan),+olikin+itse+Messias?+Siinä+tapauksessa+Israelin+johtajat+pilkatessaan+Hänen+sanojaan+syyllistyivät+siihen,+että+vihasivat+Häntä+aiheettomasti.+Voisiko+tämä+selittää,+miksi+tuomio+oli+niin+ankara?+”
  2. <<2.+Ei.+Jeesus+ei+istu+itsensä+vieressä.+Kolminaisuusoppi+tekee+selvän+eron+Jumalan+persoonien+välillä,+joten+Poika+istuu+Isän+vieressä.>>Istuuko+Jeesus+keskellä+vai+Isän+vieressä?+Laitan+Raamatun+paikkoja+siitä,+että+Jeesus+istuu+Isän+oikealla+puolella.Mark.+16:1919+Kun+Herra+Jeesus+oli+puhunut+heille+tämän,+hänet+otettiin+ylös+taivaaseen+ja+hän+istuutui+Jumalan+oikealle+puolelle.+Luuk.+22:6969+Mutta+tästedes+Ihmisen+Poika+on+istuva+Kaikkivaltiaan+oikealla+puolellaRoom.+8:3434+Kuka+voi+tuomita+kadotukseen?+Kristus+--+mutta+hän+on+kuollut+meidän+tähtemme,+ja+enemmänkin:+hänet+on+herätetty+kuolleista,+hän+istuu+Jumalan+oikealla+puolella+ja+rukoilee+meidän+puolestamme!Kol.+3:11+Jos+siis+teidät+on+yhdessä+Kristuksen+kanssa+herätetty+kuolleista,+niin+tavoitelkaa+sitä+mikä+on+ylhäällä,+missä+Kristus+istuu+Jumalan+oikealla+puolella.Hebr.+1:3,+(joka+Pojasta+Shekina-kirkkautena)3+Poika+on+Jumalan+sädehtivä+kirkkaus,+hänen+olemuksensa+kuva,+ja+hän+ylläpitää+kaikkea+olemassa+olevaa+sanansa+voimalla.+Toimitettuaan+puhdistuksen+synneistä+hän+on+asettunut+korkeuksissa+istuimelleen+Majesteetin+oikealle+puolelle.Hebr.+10:11,+jossa+puhutaan+myös+Jeesuksen+ainutkertaisesta+uhrista8+Hän+sanoo+siis+ensin:+"Uhreja+ja+lahjoja,+polttouhreja+ja+syntiuhreja+sinä+et+halunnut,+ne+eivät+sinua+miellyttäneet",+vaikka+näistä+uhreista+on+laissa+määräykset.+9+Mutta+sitten+hän+sanoo:+"Tässä+olen.+Olen+tullut+täyttämään+sinun+tahtosi."+Hän+siis+kumoaa+nuo+määräykset+asettaakseen+niiden+tilalle+Jumalan+tahdon.+10+Tämän+tahdon+mukaisesti+meidät+on+pyhitetty+ainutkertaisella+uhrilla,+kun+Jeesus+Kristus+uhrasi+oman+ruumiinsa.+11+Jokainen+pappi+seisoo+joka+päivä+toimittamassa+jumalanpalvelusta+ja+uhraa+kerran+toisensa+jälkeen+samat+uhrit,+jotka+eivät+milloinkaan+voi+poistaa+syntejä.+12+Kristus+sitä+vastoin+on+uhrannut+yhden+ainoan+syntiuhrin+ja+asettunut+pysyvästi+istuimelleen+Jumalan+oikealle+puolelle.1.+Piet.+3:22+koska+Jumala+teki+kanssanne+hyvän+omantunnon+liiton.+Sen+perustuksena+on+Jeesuksen+Kristuksen+ylösnousemus,+22+hänen,+joka+on+mennyt+taivaaseen+ja+istuu+Jumalan+oikealla+puolella+ja+jolle+on+alistettu+enkelit,+vallat+ja+voimat.+No+niin.+Miten+voimme+käsittää+Jumalan+monimuotoisuutta?+Minä+en+ainakaan+ymmärrä+Jumalaa.
  3. <<2.+Ei.+Jeesus+ei+istu+itsensä+vieressä.+Kolminaisuusoppi+tekee+selvän+eron+Jumalan+persoonien+välillä,+joten+Poika+istuu+Isän+vieressä.>>Kohdat+1+ja+3+ok.+Tämä+(kohdan+2+vastaus)+hämmentää.+Uudessa+testamentissa+kerrotaan,+että+Stefanus+näki+näyssä+ikään+kuin+Jeesuksen+seisovan+Isän+oikealla+puolella+(Apt.+7:56).+Missä+sanotaan,+että+Poika+ISTUU+Isän+vieressä?+Jeesus+itse+sanoi+opoetuslapsilleen+(Sebedeuksen+pojille),+että+paikat+Hänen+(siis+Jeesuksen)+oikealla+ja+vasemmalla+puolella+ovat+niidet,+joille+ne+ovat+tarkoitettu.Mark.+10:35-4035+Jaakob+ja+Johannes,+Sebedeuksen+pojat,+tulivat+Jeesuksen+luo+ja+sanoivat:+"Opettaja,+meillä+olisi+sinulle+pyyntö.+Suostuthan+siihen."+36+"Mitä+te+haluatte+minun+tekevän?"+kysyi+Jeesus.+37+He+vastasivat:+"Kun+kirkkautesi+tulee,+anna+meidän+istua+vierelläsi,+toisen+oikealla+ja+toisen+vasemmalla+puolella."+38+Jeesus+sanoi+heille:+"Te+ette+tiedä+mitä+pyydätte.+Onko+teistä+juomaan+sitä+maljaa,+jonka+minä+juon?+Voitteko+te+ottaa+sen+kasteen,+jolla+minut+kastetaan?"+39+"Voimme",+he+vastasivat.+Silloin+Jeesus+sanoi+heille:+"Sen+maljan,+jonka+minä+juon,+te+vielä+juottekin,+ja+sillä+kasteella,+jolla+minut+kastetaan,+kastetaan+myös+teidät.+40+Mutta+minä+en+määrää+siitä,+kuka+istuu+oikealla+ja+kuka+vasemmalla+puolellani.+Ne+paikat+ovat+niiden,+joille+ne+on+tarkoitettu."+Niin,+siis+Jeesushan+on+Jumala+eli+JHWH,+ja+Hän+(siis+Jumala+=+Karitsa)+istuu+valtaistuimellaan.+Messias+Jeshua+EI+istu+Isän+oikealla+puolella,+vaan+keskellä+valtaistuinta!Ilm+22_3-5Kaupungissa+on+Jumalan+ja+Karitsan+valtaistuin,+ja+kaikki+palvelevat+Jumalaa.+4+He+saavat+nähdä+hänen+kasvonsa,+ja+heidän+otsassaan+on+hänen+nimensä.+5+Yötä+ei+enää+ole,+eivätkä+he+tarvitse+lampun+tai+auringon+valoa,+sillä+Herra+Jumala+on+heidän+valonsa.+He+hallitsevat+kuninkaina+aina+ja+ikuisesti.+Huomaatko,+että+on+vain+YKSI+valtaistuin,+jolla+istuu+Jumala+ja+Karitsa.+Siis+YKSI+Jumala!!!!!!+On+siis+vain+YHDET+kasvot!+Ei+kaksia+kasvoja.+Vain+Messias+Jeshuan+kasvot.+Vain+Messias+Jeshuan+valtaistuin.+YKSI+Jumala!!!
  4. Mihinkö+Jeshua+tarvitsi+Pyhää+Henkeä?+Pyhä+Henki+on+JHWH:n+eli+Jeshuan+Henki,+jonka+Hän+on+luvannut+lähettää+meidän+oppaaksi,+kun+Hän+itse+on+poissa.+Näin+Hän+voi+olla+yhtä+aikaa+kaikkien+omiensa+oppaana+ympäri+maapalloa.+Pyhä+Henki+ei+rajoitu+vain+tiettyyn+aikaan+ja+paikkaan.Joh.+16:4-16"En+ole+aikaisemmin+puhunut+teille+tästä,+koska+olen+itse+ollut+kanssanne.+5+Mutta+nyt+minä+menen+hänen+luokseen,+joka+on+minut+lähettänyt.+Kukaan+teistä+ei+kysy+minulta,+minne+minä+menen,+6+vaan+sydämenne+on+täynnä+murhetta+sen+johdosta,+mitä+teille+sanoin.+7+Mutta+minä+sanon+teille+totuuden:+teille+on+hyödyksi,+että+minä+menen+pois.+Ellen+mene,+ei+Puolustaja+voi+tulla+luoksenne.+Mutta+mentyäni+pois+minä+lähetän+hänet+luoksenne,+8+ja+hän+tulee+ja+paljastaa,+että+maailma+on+väärässä,+hän+paljastaa,+mitä+on+synti,+mitä+vanhurskaus+ja+mitä+tuomio.+9+Synti+on+siinä,+että+ihmiset+eivät+usko+minuun,+10+vanhurskaus+tulee+julki+siinä,+että+minä+menen+Isän+luo+ettekä+te+enää+näe+minua,+11+ja+tuomio+on+siinä,+että+tämän+maailman+ruhtinas+on+tuomittu.+12+"Paljon+enemmänkin+minulla+olisi+teille+puhuttavaa,+mutta+te+ette+vielä+kykene+ottamaan+sitä+vastaan.+13+Kun+Totuuden+Henki+tulee,+hän+johtaa+teidät+tuntemaan+koko+totuuden.+Hän+ei+näet+puhu+omissa+nimissään,+vaan+puhuu+sen,+minkä+kuulee,+ja+ilmoittaa+teille,+mitä+on+tuleva.+14+Hän+kirkastaa+minut,+sillä+sen,+minkä+hän+teille+ilmoittaa,+hän+saa+minulta.+15+Kaikki,+mikä+on+Isän,+on+myös+minun.+Siksi+sanoin,+että+hän+saa+minulta+sen,+minkä+hän+teille+ilmoittaa.+16+Vielä+vähän+aikaa,+ettekä+te+näe+minua,+taas+vähän+aikaa,+ja+te+näette+minut+jälleen."
  5. <<"On+yksi+ääretön+Jumala,+JHWH,+jota+emme+voi+oman+rajallisen+ymmärryksemme+vuoksi+ymmärtää."Tuohon+piikkiin+voikin+sitten+laittaa+mitä+vain.+Mutta+joskus+se,+että+toiset+eivät+ymmärrä+sanomaasi,+voi+johtua+siitä,+ettet+ole+onnistunut+asian+loogisessa+käsittelyssä+ja+esittämisessä.>>Ääretöntä+ei+voi+ymmärtää+ihmisjärjellä.+Pitää+paikkansa,+että+en+ole+osannut+tuoda+asiaa+täysin+selvästi+esille,+mutta+olen+yrittänyt+ohjata+Messiaanisten+juutalaisten+puoleen.+He+osaavat+ja+hallitsevat+asian+paljon+paremmin.<<"+Jeshua,+Messias+on+todellakin+Jumala+JHWH"Ei+omien+sanojensa+mukaan.+Jeesus+kertoi,+että+Isä+on+juutalaisten+tuntema+Jumala+(siis+JHWH).+Joh.+8:54.>>Mitä+sinä+ymmärrät+noista+Jeesuksen+sanoista?+Laitan+koko+asiaa+käsittelevän+osion.+Tässä+Jeesus+nimenomaan+kertoi+olevansa+JHWH+oli+Minä+olen+(jae+58).+Tuossa+jakeessa+oli+se+käännösvirhe,+oli+piti+olla+Minä+olen+eikä+Minä+olin.+Minä+olen+taas+on+sama+kuin+JHWH.+Tämän+vuoksi+Jeesusta+yritettiin+kivittää.+Juutalaiset+ymmärsivät+tämän+kyllä+niin,+että+Jeesus+oli+sanonut+olevansa+JHWH+eli+itse+Jumala.Joh.+8:48-5948+Juutalaiset+sanoivat+Jeesukselle:+"Sinä+olet+samarialainen,+ja+sinussa+on+paha+henki.+Eikö+asia+olekin+niin?"+49+Jeesus+vastasi:+"Ei+minussa+ole+pahaa+henkeä.+Minä+kunnioitan+Isääni,+mutta+te+häpäisette+minua.+50+Itse+en+kysy+kunniaani,+mutta+on+toinen,+joka+kysyy+ja+tuomitsee.+51+Totisesti,+totisesti:+joka+pitää+kiinni+minun+sanastani,+ei+milloinkaan+näe+kuolemaa."+52+Juutalaiset+sanoivat+hänelle:+"Nyt+asia+on+selvä:+sinussa+on+paha+henki.+Abraham+on+kuollut,+samoin+profeetat,+mutta+sinä+sanot:+'Joka+pitää+kiinni+minun+sanastani,+ei+milloinkaan+kohtaa+kuolemaa.'+53+Sinäkö+muka+olet+suurempi+kuin+isämme+Abraham?+Hän+on+kuollut,+ja+niin+ovat+kuolleet+myös+profeetat.+Mikä+sinä+luulet+olevasi?"+54+Jeesus+vastasi:+"Jos+minä+itse+kirkastan+kunniaani,+se+kunnia+ei+ole+minkään+arvoinen.+Mutta+minun+kunniani+kirkastaa+Isä,+hän,+jota+te+sanotte+omaksi+Jumalaksenne.+55+Te+ette+ole+oppineet+tuntemaan+häntä,+mutta+minä+tunnen+hänet.+Jos+sanoisin,+etten+tunne,+olisin+valehtelija+niin+kuin+te.+Mutta+minä+tunnen+hänet+ja+pidän+kiinni+hänen+sanastaan.+56+Teidän+isänne+Abraham+iloitsi+siitä,+että+saisi+nähdä+minun+päiväni.+Hän+näki+sen+ja+riemuitsi."+57+Juutalaiset+sanoivat+hänelle:+"Et+ole+edes+viidenkymmenen+ja+olet+muka+nähnyt+Abrahamin!"+58+Jeesus+vastasi:+"Totisesti,+totisesti:+jo+ennen+kuin+Abraham+syntyi+--+minä+olin."+59+Silloin+he+alkoivat+poimia+kiviä+heittääkseen+niillä+häntä,+mutta+Jeesus+poistui+heidän+näkyvistään+ja+lähti+temppelistä.+<<Juutalaiset+tuntevat+heprealaisen+Raamatun+kristittyjä+paremmin.+Kenties+juuri+tämän+takia+he+ovat+hylänneet+kristittyjen+kaukaa+haetut+perustelut+sille,+että+Jeshua+olisi+Messias.>>Jeesuksen+ylösnousemuksen+jälkeen,+kun+PH+oli+vuodatettu,+niin+juutalaisia+tuli+uskoon+isoin+joukoin.+Myös+Jeesuksen+eläessä+juutalaiset+olisivat+tehneet+Jeesuksesta+kuninkaan+(muistata+varmaan+palmusunnuntain).+Yksi+syy+Jeesuksen+ristiinnaulitsemiseen+oli+se,+että+pian+koko+kansa+olisi+uskonut+Jeesukseen,+ja+ylipapit+pelkäsivät+Roomaa+(muistat+varmaan+"parempi+että+yksi+kuolee+kuin+koko+kansa+hukkuu".+Sen+sijaan+kristityt+pakanat+ovat+aiheuttaneet+sen+(holokausta+ym.+juutalaisvainot+kristittyjen+taholta),+että+valtaosa+juutalaisista+ei+halua+kuullakaan+Jeesuksesta.<<Juutalaisuus+on+muuttunut+siinä+missä+muutkin+uskonnot.+Pakkosiirtolaisuutta+edeltävä+Israelilaisten+uskonto+oli+oleellisesti+erilaista+kuin+pakkosiirtolaisuuden+jälkeinen+(itse+asiassa+juutalaisuudesta+alettiin+puhuakin+vasta+pakkosiirtolaisuuden+jälkeen).+Myöhemmin+juutalaisuus+sai+apokalyptisiä+piirteitä.+Kreikan+kulttuurin+ja+platonin+filosofian+vaikutus+on+kiistaton+juutalaisten+käsitykseen+kuolemanjälkeisestä+elämästä.>>Rabbina+Jeesukselta+tultiin+usein+kysymään+Kirjoituksista.+Jeesus+opetti+myös+synagogassa.+Juutalaisuus+on+varmasti+muuttunut,+ja+erityisen+paljon+juuri+kristittyjen+juutalaisvainojen+johdosta.+Jopa+siinä+määrin,+että+esim.+Jesaja+53:a+ei+enää+lueta+synagogassa,+koska+siinä+kerrotaan+Jeesuksesta.+<<Juutalainen+evankeliumi,+johon+viittaat,+oli+Johannes+kastajan+ja+Jeesuksen+opetusta,+periaatteessa+juutalaisuuden+suuntaus+tai+lahko.+Se+ei+ollut+kristinuskoa.>>Ei+niin,+ainakaan+300-luvulta+lähtien,+jolloin+kristinusko+on+ollut+politiikkaa,+iankaikkisen+evankeliumin+ja+pakanaoppien+sekoitusta.
  6. Lainaan+vielä+alla+olevan+kohdan+Michael+Brownin+kirjasta+aito+kosher-Jeesus.+Suosittelen+muuten+tuota+kirjaa!"Jumalan+silmissä+Hänen+vanhurskailla+palvelijoillaan+on+valtava+arvo+ja+heidän+kuolemalla+on+painoarvoa.+Itse+asiassa+juutalaisessa+perimätiedossa+löytyy+runsaasti+materiaalia,+joka+liittyy+patriarkkojen+ansioihin+tai+vanhurskaiden+ansioihin.+Ei+ole+arvokkaampaa+elämää+kuin+Messiaan+elämä.+Hänen,+joka+on+täydellisen+vanhurskas,+eikä+kuolemaa,+joka+olisi+Hänen+kuolemaansa+merkittävämpi.Kun+Hän+kuoli,+Hänen+kuolemansa+palveli+lunastusmaksuna+koko+maailman+synneistä.+Se+on+syy,+miksi+Hän+tuli+maailmaan.+Hän+ei+tullut+olemaan+palveltavana,+vaan+palvelemaan+ja+antamaan+henkensä+lunnaiksi+monen+edestä+(Mark.+10:45).Jeesus+teki+sen+meidän+suurena+ylipappinamme.+Tämä+on+näkemys,+jonka+voimme+löytää+Neljännen+Mooseksen+kirjan+luvusta+35,+jossa+ylipapin+kuolemalla+on+sovittava+vaikutus.+Asiayhteys+viittaa+tarkoitukselliseen+tai+vahingossa+tehtyyn+henkirikokseen.+Tarkoituksellisen+henkirikoksen+tapauksessa+murhaaja+piti+tappaa,+koska+veri+saastutti+maan.+Maalle+ei+voi+toimittaa+sovitusta+verestä,+joka+siihen+on+vuodatettu+muualla+kuin+sene+verellä,+joka+sen+on+vuodattanut+(4.+Moos.+35:33).Vahingossa+tehdyn+henkirikoksen+tapauksessa+murhaaja+sai+paeta+suojattuun+paikkaan,+turvakaupunkiin,+jossa+hänen+tuli+pysyä+loppuelämänsä+(4.+Moos.+35:1-15,+22.25).+Vain+yksi+asia+vapautti+hänet+turvakaupungista:+ylipapin+kuolema!+”Sillä+hänen+on+asuttava+turvakaupungissaan+ylimmäisen+papin+kuolemaan+asti.+Mutta+ylimmäisen+papin+kuoltua+tappaja+saa+palata+perintömaallensa”+(4.+Moos.+35:28).Tämä+on+todellakin+tärkeää.+Veri+oli+vuodatettu+vahingossa.+Joku+oli+kuollut+ja+maa+saastunut.+Tappaja+ei+voinut+sovittaa+kuolemaa+omalla+kuolemallaan,+koska+henkirikos+oli+tapahtunut+vahingossa.+Viaton+tappaja+karkoitettiin+turvakaupunkiin+loppuelämäkseen,+ellei+ylipappi,+kansan+hengellinen+johtaja+ja+esirukoilija+kuollut.+Ylipapin+kuolema+päästi+hänen+vapaaksi.+Ylipapin+kuolema+korvasi+hänen+kuolemansa.Talmud+kysyy:+sovittaako+viattoman+tappajan+karkottaminen?+Vastaus+on:+karkotus+ei+sovita+vaan+ylipapin+kuoleman.+Professori+Jacob+Milgrom,+joka+on+papillisen+kirjallisuuden+asiantuntija,+kommentoi:+”Niin+kuin+ylipappi+sovittaa+Israelin+syntejä+palvelutyössään+elinaikanaan+(2.+Moos.+28:36;+3.+Moos.+16:16,21),+samoin+hän+sovittaa+henkirikokset+kuolemansa+kautta.Moste+Alshekh,+vaikutusvaltainen+1500-luvun+rabbi,+on+kirjannut+hämmästyttävän+kommentin+messias+ben+Josefin+kuolemasta+sovittavasta+voimasta+kommentaarissaan+Sakarian+kirjan+jakeeseen+12:10:Minä+teen+vielä+kolmannen+asian.+Se+on,+että+he+katsovat+minuun.+He+tulevat+kääntämään+silmänsä+minun+puoleeni+täydellisessä+parannuksessa,+kun+he+näkevät+hänet,+jonka+ovat+lävistäneet,+messiaan,+Joosefin+pojan.+Meidän+rabbimme,+siunattu+olkoon+heidän+muotonsa,+ovat+sanoneet,+että+hän+ottaa+kantaakseen+kaiken+Israelin+syyllisyyden.+Hänet+tapetaan+sodassa,+että+tulisi+sovitus+ja+ikään+kuin+Israel+olisi+lävistänyt+hänet.+Heidän+syntiensä+tähden+hän+on+kuollut.+Jotta+se+katsottaisiin+heille+täydelliseksi+sovitukseksi,+he+tekevät+parannuksen+ja+katsovat+Siunattuun.+He+sanovat+sillin,+ettei+ole+hänen+rinnallaan+muta+anteeksiantajaa+niille,+jotka+surevat+hänen+tähtensä,+joka+kuoli+heidän+syntiensä+tähden.+Tätä+tarkoittaa+”he+katsovat+minuun”.Miten+ihmeellisiä+sanoja!+Ne+ovat+suuresti+arvostetun,+perinteitä+kunnioittavan+ravvin+sanoja.+Myös+Zohar+maalaa+kauniin+kuvan+messiaan+kärsimyksistä+Israelin+puolesta.+Kohdassa,+jossa+on+lainattu+Jesajan+lukua+53+ja+sen+jaetta+5,+Zohar+kertoo:+Messias+astuu+sisään+(sairauksien+palatsiin)+ja+kutsuu+kaikkia+Israelin+kärsimyksiä,+sairauksia+ja+tuskia,+että+ne+tulisivat+hänen+ylleen.+Ne+kaikki+tulevat+hänen+ylleen.+Jos+hän+ei+näin+toisi+helpotusta+Israelille+ja+ottaisi+kärsimyksiä+kantaakseen,+kukaan+ei+voisi+kestää+kärsimyksiä,+joita+Israel+tulee+käymään+läpi.+Tämä+on+siksi,+koska+he+eivät+ole+välittäneet+Toorasta.Jos+Messias+ei+olisi+ottanut+meidän+paikkaamme+kärsien+meidän+puolestamme,+me+olisimme+menehtyneet+jo+kauan+sitten.Totean,+että+kristillinen+evankeliumi+on+itse+asiassa+juutalainen.+Täydellisen+vanhurskaan+uhrikuolema,+Messiaan,+meidän+suuren+ylipappimme+kuolema,+sovittaa+meidät.+Tämä+ei+ole+ihmisuhri,+joka+on+Jumalan+tuomitsema+kauhea+tapa.+Hän+on+meidän+vanhurskas+Messiaamme,+joka+antaa+itsensä+lunnaiksi+koko+ihmiskunnan+puolesta.+Profeetta+Jesajan+sanoin+Hän+tekee+itsensä+vikauhriksi+(Jes.+53:10,+hepreaksi+asham)+meidän+kaikkien+puolesta.Tämä+salaisuus+tulee+kuuluttaa+koko+juutalaiselle+maailmalle!"
  7. jatkoa+edelliseen...+Michael+Brownin+aito+kosher-Jeesus+-kirjasta:"Uudempi+midrash,+nimeltään+Assereth+Memrot,+kertoo:Messias,+sovittaakseen+heidät+molemmat+(Aadam+ja+Daavid),+tekee+oman+sielunsa+uhriksi,+kuten+tässä+yhteydessä+on+kirjoitettu+parashassa+(Toran+teksti+jakautuu+54+viikoittaiseen+lukujaksoon+eli+parashaan).+Katso+minun+palvelijani+(Jes.+52:13-53:12)+shm+(vikauhri)+on+Kabbalan+numerologialla+laskettuna+Menahem+Ammielin+poika+(Messiaan+nimi+Talmudissa,+”lohduttaja,+kansakuntien+Jumalan+poika”)Messias+otti+meidän+paikkamme.+Me+teimme+syntiä.+Hän+kuoli.+Me+olimme+syyllisiä.+Häntä+rangaistiin.+Me+ansaitsimme+kuoleman,+Hän+antoi+elämänsä.+Me+hylkäsimme+Hänet,+Hän+otti+meidät+vastaan.+Mikä+uskomaton+sanoma!+Se+tuntuu+olevan+liian+hyvää+ollakseen+totta,+mutta+se+on+totta.+Se+on+raamatullista+ja+se+on+myös+juutalaista.Rabbi+Solomon+Schechter+tiivistää+Talmudin+opetuksen+kärsimyksen+ja+kuoleman+sovittamasta+voimasta.+Hän+viittaa+erityisesti+vanhurskaan+kuolemaan:Kärsimyksen+ja+kuoleman+sovittava+voima+ei+rajoitu+kärsivään+ihmiseen.+Sen+sovittava+vaikutus+laajenee+koko+sukupolveen.+Tämä+koskee+erityisesti+niitä+kärsiviä,+jotka+eivät+joko+vanhurskaan+elämänsä+tai+nuoruutensa+tähden+ansaitse+osakseen+tullutta+kärsimystä.+Vanhurskaan+kuolema+sovittaa+kuten+tietyt+uhritkin+(viittaus+b.+Moed+Katan+28a).+”He+kärsivät+tämän+sukupolvensa+syntien+tähden.+Jos+vanhurskaita+ei+ole,+koululaiset+(tarkoittaa+viattomia+lapsia)+joutuvat+kärsimään+sukupolvensa+syntien+tähden”+(b.+Shabbat+32b).+Myös+Moosekseen+liitetään+Raamatun+sanat:+”Ja+hän+kantoi+monien+synnit”+(Jes.+53:12).+Hän+uhrasi+itsensä+Israelin+synnin+tähden+kultaisen+vasikan+tapauksessa.+Hän+oli+valmis+uhraamaan+oman+sielunsa+Israelin+puolesta+sanoessaan:+”Jospa+antaisit+heidän+rikoksensa+anteeksi!+Mutta+jos+et,+niin+pyyhi+minut+pois+kirjastasi,+johon+kirjoitat+(tarkoittaa+elämän+kirjaa)”+(2.+Moos.+32:32+[b.+Sotah+13a;b.Berakhot+32a])+Tämän+kaltainen+valmius+uhrata+itsensä+Israelin+puolesta+on+tyypillistä+kaikille+Israelin+suurmiehille.+Patriarkat+ja+profeetat+toimivat+samalla+tavalla,+joidenkin+rabbienkin+julistaessa:+”Katso+minä+olen+Israelin+sovitus”+(Mekhilta+2a;+midrash+Negaim+2:1).Muistutan+jälleen,+että+tämä+on+Talmudin+opetus,+ei+Uuden+testamentin.+Kuitenkin+juuri+tämä+kohta+näyttää+meille,+kuinka+raamatullista+ja+juutalaista+tämä+oppi+on.Vanhurskaan+marttyyrikuoleman+voimaLähes+kaikki+juutalaiset+tietävät+makkabealaiset,+jalot+soturit,+jotka+taistelivat+Kreikan+sortoa+vastaan+toisella+vuosisadalla+eKr.+Heidän+voittoaan+juhlitaan+hanukan+aikaan.+Kuinka+moni+meistä+tietää,+mitä+Neljäs+makkabealaiskirje+sanoo+heidän+kuoleman+merkityksistä?+On+kirjoitettu,+että+he+rukoilivat:+”Ole+armollinen+kansallesi+ja+tyydy+rankaisemaan+sen+puolesta+meitä.+Ota+vereni+vastaan+kansasi+puhdistusuhrina,+ota+minun+henkeni+kansasi+lunnaiksi!”+(4.+Makk.+6:38-29)-+Näistä+vanhurskaista+marttyyreistä+on+kirjoitettu:+”Näiden+hurskaiden+verellä+ja+heidän+kuolemansa+tuomalla+sovituksella+Jumalallinen+kaitselmus+pelasti+kovia+kokeneen+Israelin”+(4.+Makk.+17:22).Mistä+vanhurskaan+marttyyrin+idea+nousi?+Juutalaisen+perinteen+mukaan+Iisakin+sitomisesta.+Kun+Aabraham+oli+valmis+uhraamaan+poikansa+uhriksi+Jumalalle,+Neljäs+makkabealaiskirja+ilmoittaa:+”Iisak+uskonsa+tähden+pysyi+lujana+-+-+eikä+Iisak+pelännyt,+vaikka+näki+isänsä+miekkaa+pitelevän+käden+laskeutuvan+ylleen”+(4.+Makk.+13:12,+16:20).Rabbit+ymmärsivät+asian+niin,+että+Iisak+oli+aikuinen+mies+(37-vuotias),+kun+Jumala+koetteli+Aabrahamia+ja+käski+hänen+uhrata+Iisakin+Moorian+vuorella+(1.+Moos.+22).+Vaikka+Raamattu+painottaakin+Aabrahamin+kuuliaisuutta,+rabbit+painottivat+myös+Iisakin+kuuliaisuutta.+On+eräs+midrash,+jossa+enkelit+kysyvät,+mikä+on+ihmisen+merkitys.+Eräs+vastauksista+oli+tämä:+”Tulet+näkemään,+kuinka+isä+tappaa+poikansa+ja+poika+alistuu+tapettavaksi,+että+minun+nimeni+pyhitettäisiin”+(Midrash+Tanhuma,+Vaijera+18).+Tämä+oli+uhritoimitusten+huipentuma:+isä+uhraa+oman+poikansa+ja+poika+tahtoo+antaa+elämänsä+Jumalan+kunnian+puolesta.+Kuulostaa+evankeliumin+sanomalta.+Itse+asiassa+tuo+midrash+vertaa+Iisakia+kantamassa+polttoupuita+uhraamsta+varten+häneen,+joka+kantaa+ristiään+olkapäillään.”On+vielä+eräs+mielenkiintoinen+seikka.+Vaikka+Iisakia+ei+uhrattu,+rabbit+opettivat,+että+kirjoitusten+mukaan+Iisak+kuoli+ja+hänen+tuhkansa+levisivät+pitkin+alttaria++(Midrash+hagadol,+1.+Moos.+22:19).+Jumala+katsoi+Iisakin+tuhkaa+ikään+kuin+se+olisi+alttarille+laitettuna+(Sifra+102c;+b.+Taanit+16a).Rabbeilla+oli+ongelma.+Professori+Geza+Bermes,+joka+on+maailmanlaajuisesti+tunnettu+varhaisen+juutalaisuuden+asiantuntija+selittää,+miksi+heidän+oli+pakko+ottaa+tämä+askel.Raamattu+opettaa,+ettei+ilman+verenvuodatusta+ole+pelastusta.+Niinpä+rabbien+täytyi+opettaa,+että+Iisak+oikeasti+vuodatti+verensä.+Näin+he+tekivätkin!"